Lapsettomat häät

tyttönen

Miten voisi hienovaraisesti ilmoittaa, että ei halua häihin lapsia? Entä mihin ikään raja olisi sopiva vetää?

Loukkaantuisitteko "lapselliset" jos lasten tuonti häihin kiellettäisiin?

Haluaisin häistäni juhlavat ja "arvokkaat", minkä lisäksi haluaisin, että kaikki voisivat rauhassa nauttia ruoasta ja juomasta, joutumatta kaitsemaan jälkikasvuaan, enkä siis haluaisi häihin ainakaan ihan pieniä lapsia.

56

9208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • morsmaikku-05

      Kyllä loukkaantuisin jos tuollainen kutsu tulisi ja meillä olisi lapsia. Kyllä lapsetkin kuuluvat häihin ja hehän siitä juhlasta yleensä tekevätkin yllätyksellisen.

      Lapsista huolimatta kaikki voivat tavallaan nauttia juhlastanne. Kaikki siis mukaan vaan :)

      Onnea suunnitteluihin!

    • Nainen

      Laita kutsuun vain vanhempien nimet, ei Matti ja Maija Mainio perh. Siitä pitäisi ymmärtää, ettei lapsia ole kutsuttu. Luulisi vanhempienkin nauttivan juhlista eri lailla, kun ei tarvitse vahtia lapsia vaan voi keskustella ja ruokailla rauhassa toisten aikuisten kanssa.

      Jokaisella oikeus omanlaisiinsa juhliin.

      • Wife to be

        mutta jokaisella on toki oikeus valita vieraansa. Varmasti monille vanhemmille on mieleen viettää hetki aikaa ilman lapsiaan mutta ainakaan minä en lähtisi häihin joista on yksi ikäryhmä jätetty kokonaan pois.
        Mielestäni lapset kuuluvat eri tilaisuuksiin, kun kyse on häistä, hautajaisista, ristiäisistä jne.
        Ovathan lapset vilkkaita ja varmasti järjestävät "omaa ohjelmaansa" mutta erilaiset tilaisuudet ovat arvokkaita kokemuksia lapsillekin.
        Ja miten sitä ikinä oppii käyttäytymään ellei koskaan pääse ko. tilaisuuksiin?
        Minun mielestäni kaikilta aikuisilta pitäisi löytyä sen verran suvaitsevaisuutta että ymmärtää lasten olevan lapsia.


      • mörri
        Wife to be kirjoitti:

        mutta jokaisella on toki oikeus valita vieraansa. Varmasti monille vanhemmille on mieleen viettää hetki aikaa ilman lapsiaan mutta ainakaan minä en lähtisi häihin joista on yksi ikäryhmä jätetty kokonaan pois.
        Mielestäni lapset kuuluvat eri tilaisuuksiin, kun kyse on häistä, hautajaisista, ristiäisistä jne.
        Ovathan lapset vilkkaita ja varmasti järjestävät "omaa ohjelmaansa" mutta erilaiset tilaisuudet ovat arvokkaita kokemuksia lapsillekin.
        Ja miten sitä ikinä oppii käyttäytymään ellei koskaan pääse ko. tilaisuuksiin?
        Minun mielestäni kaikilta aikuisilta pitäisi löytyä sen verran suvaitsevaisuutta että ymmärtää lasten olevan lapsia.

        Ymmärrän todella hyvin lapsien olevan lapsia, mutta mielestäni niin minulla kuin muillakin ihmisillä tulee saada olla oikeus mielipiteeseen, jos ei pidä lapsista. Ja häät on jokaisen omat juhlat ja eikö juhlien järjestäjä itse kutsu vieraansa. Eihän kaikki ihmiset esim. pidä lemmikkieläimistä, jolloin minulle ei tulisi mieleenikään viedä esim. koiraamme sellaiseen kyläpaikkaan. Joten mielestäni jokaisella on oikeus olla kutsumatta lapsia häihinsä.


      • isä

        Kirjekuoreen kirjoitettu Matti ja Maija ei sulje pois lapsia, väärinkäsityksiä syntyy.

        Kutsussa on selvästi käytävä hienovaraisesti ilmi että kyseessä ovat ns aikuisten häät.

        Toinen juttu on, että alle 3 vuotiaita ei häihin yleensä kannata ottaa mukaan, vaikka ei olisi kiellettykään.


    • ***

      Yhdessä hääkutsussa aikanaan mainittiin hienovaraisesti että juhlat jatkuvat myöhään ja lapset kannattaa jättää hellään huomaan -tyylillä. Se oli ihan asiallisesti mainittu, mut ne jotka loukkaantuu, loukkaantuu joka tapuksessa :) Mutta tehän sinne kuitenkin kutsutte vieraanne, joten kai siihen saa jotenkin vaikuttaakin!

    • Siru

      Kutsussa kannattaa mainita asia mahdollisimman selvästi, eikä liian kiertelemällä, sillä on paljon ihmisiä jotka tosiaan ajattelevat, että heidän lapsensa ovat aina tervetulleita joka paikkaan. Lisäksi kannattaa tosiaan varautua siihen, että kaikki eivät suoraakaan sanomista usko ja/tai loukkaantuvat. Kyse on kuitenkin teidän juhlistanne ja teillä on täysi oikeus valita vieraanne!

      Meillä on tilanne, että hääjuhlamme tullaan todennäköisesti järjestelemään yleisessä anniskelupaikassa missä on lakisääteinen ikäraja K-18. Eli jos joku ei usko kutsun rajoitetta, niin sittenpähän jäävät pihalle. Oma mokansa.

    • ei lapsia

      Minä en halua lapsia häihini ja aion laittaa kutsuihin vain vanhempien nimet. Tästä varmasti seuraa se, että kutsutut vanhemmat alkavat soitella ja kysellä "eikö se lapsikin voisi tulla". Saa nähdä onko pokkaa sanoa "ei". En todellakaan halua lapsia häihini.

      Mielestäni jokaisella on oikeus kutua häihinsä juuri ne vieraat ketkä haluaa. Myös kutsun saaneiden olisi ymmärrettävä, keille kutsu on tarkoitettu. Sama koskee, jos ei halua jonkun parin viikon tuttavuutta / heilaa kutsua, niin ei tarvisi alkaa soittelemaan perään, että eikö "poikakaveri" saisi tulla.

      • Minjami

        Olin joku aika sitten tuttavani häissä, ja siellä touhu oli sellaista, että tästä lähtien kannatan "lapsettomia" häitä!
        Jo kirkossa vihkimisen aikana oli sellainen kiljukonsertti, että juhliva hääpari varmasti häiriintyi siitä. Toivottavasti edes kuulivat papin puheen. Ihmettelen, että vanhemmat eivät vieneet kiljukaulojaan ulos kirkosta, vaan antoivat niiden pilata toisten ainutkertaisen juhlan.
        Itse juhlapaikalla tämä hulabaloo jatkui. Pari-kolmevuotiaat juoksentelivat jaloissa kuin päättömät kanat, kun muut hakivat seisovasta pöydästä ruokaa. Vanhemmathan eivät tehneet tietenkään elettäkään estääkseen tätä. Ihme, ettei kenenkään ruoka-annos lentänyt lattialle kakaran juostessa päin...
        Alakouluikäiset aloittivat juoksukisansa vasta ruoan ja kahvin jälkeen. Juhlatalo oli kiva, kun siellä saattoi juosta ympyrää ja olla hippasta ja törmäillä päin aikuisia!
        En haluaisi omista häistäni lasten temmellyskenttää. En ole lastenvihaaja, minulla on omiakin sellaisia. Kun he olivat ihan pieniä, hankin heille lapsenvahdin. Nyt kouluikäisenä he osasivat jo KÄYTTÄYTYÄ, heillä kun ei ole ollut vapaata kasvatusta, vaan heitä on opetettu käyttäytymään asiallisesti.


    • Mirri

      esim. lapset omaan tilaansa hoitajan kanssa ja leluja sun muuta ajanvietettä?

      • mörri

        Mutta jos ei halua yhtään lsta häihinsä (esim. minä) niin miksi pitäisi edes tehdä ns. hoitohuone. Tämä mm. lisäisi kustannuksiakin: hoitaja ja suurempi juhlatila hoitohuoneen takia. Kai jokainen hääpari voi pitää sellaiset juhlat kuin itse haluaa ja jos ei ole lapsirakkaita niin ei ole. Minä itse ole huomannut, että kaikissa häissä, joissa on ollut lapsia, ovat lapset roikkuneet morsiammessa ja halunnet syliin yms. Minä en halua sellaista omissa häissäni.


    • epäilevä

      Minä tulkitsisin "lapsettomat" häät niin, että niistä on tarkoitus tulla jotkut karseat känniörvellysbileet kun lapsiakaan ei saa tuoda. Enpä sellaisiin viitsisi mennä itsekään.

      • Siru

        Voi olla känniörvellysbileet tai sitten ei.
        Hääjuhla voi olla myös arvokas ja hillitty johon ei vain yksinkertaisesti haluta kiljuvia kakaroita juoksemaan, heittelemään ruokaa, ruinaamaan, valittamaan tylsistymistä, itkemään, kirkumaan...


      • morsmaikku-05
        Siru kirjoitti:

        Voi olla känniörvellysbileet tai sitten ei.
        Hääjuhla voi olla myös arvokas ja hillitty johon ei vain yksinkertaisesti haluta kiljuvia kakaroita juoksemaan, heittelemään ruokaa, ruinaamaan, valittamaan tylsistymistä, itkemään, kirkumaan...

        Miten ihmeessä voitte sanoa ettei lapset kuulu häihin??!!!
        Eihän heistä ole riesaa sen enempää kuin teistä itsestäkään. Jos kutsussa todellakin olisi maininta ei lapsia, niin mieleeni tulee myöskin hirveistä kännäysbileistä.
        ne jotka tahtovat tuoda lapsensa ovat mielestäni tervetulleita. Kyllä vanhemmat osaavat itse päättää millälailla haluavat juhlia häissä, lähtevätkö ajoissa kotiin lasten vuoksi vaiko vievätkö lapset sinä viikonloppuna hoitoon.

        Lapset on elämän suola!


      • Mia
        Siru kirjoitti:

        Voi olla känniörvellysbileet tai sitten ei.
        Hääjuhla voi olla myös arvokas ja hillitty johon ei vain yksinkertaisesti haluta kiljuvia kakaroita juoksemaan, heittelemään ruokaa, ruinaamaan, valittamaan tylsistymistä, itkemään, kirkumaan...

        Olen todella pahoillani puolestasi, jos tuttavapiirissäsi on noin huonoja isejä ja äitejä kasvattajina... Onneksi minulla on paljon parempi tilanne ja alle kouluikäisetkin sukulaiseni osaavat käyttäytyä todella hyvin.


      • Siru
        Mia kirjoitti:

        Olen todella pahoillani puolestasi, jos tuttavapiirissäsi on noin huonoja isejä ja äitejä kasvattajina... Onneksi minulla on paljon parempi tilanne ja alle kouluikäisetkin sukulaiseni osaavat käyttäytyä todella hyvin.

        ...olen todella pahoillani, mutta kyllä asia vain on niin, että kaikki eivät todellakaan opeta pennuilleen mitään tapoja.

        Odotan joka kerta kauhulla kun eräät lapsia omaavat sukulaiset päättävät tulla käymään: kakarat penkovat kaikki paikat kaappeja myöten, hyppivät tasajalkaa sovalla ja makaavat pitkin pituuttaan ettei istumaan mahdu, kahvipöydässä keksejä otetaan kerralla kaksin käsin ja puolet on murusina matolla, kiskovat koiraa hännästä, huutavat täyttä kurkkua niin ettei keskustelusta tule mitään, kitisevät tylsyyttä, juoksevat kämppää ympäri ympäri... Ja ainut joka edes hiukan yrittää komentaa olen minä! Vanhemmat eivät puutu "rakkaiden ihanien sydänkäpystensä" toimintaan millään tavalla, ja kyse on kouluikäisistä! Toisaalta kyllä, ei näillä vanhemmillakaan tunnut esim. normaalit pöytätavat olevan oikein hallinnassa, joten mitäpä he lapsilleenkaan sitten opettaisivat...

        Mutta lastenkasvatus-foorumi lienee jossain muualla, joten se siitä. Pidän kuitenkin itselläni täyden oikeuden olla kutsumatta näitä riiviöitä elämäni tärkeimpään päivään. Jos tosiaan osaisivat hiukan käyttäytyä, ei ongelmaa olisi. Kauhulla odotan milloin he aloittavat kaduilla mummojen potkimisen...

        Nim. Ilmeisesti suht tiukan kotikavatuksen saanut morsian


      • Anonyymi
        Siru kirjoitti:

        ...olen todella pahoillani, mutta kyllä asia vain on niin, että kaikki eivät todellakaan opeta pennuilleen mitään tapoja.

        Odotan joka kerta kauhulla kun eräät lapsia omaavat sukulaiset päättävät tulla käymään: kakarat penkovat kaikki paikat kaappeja myöten, hyppivät tasajalkaa sovalla ja makaavat pitkin pituuttaan ettei istumaan mahdu, kahvipöydässä keksejä otetaan kerralla kaksin käsin ja puolet on murusina matolla, kiskovat koiraa hännästä, huutavat täyttä kurkkua niin ettei keskustelusta tule mitään, kitisevät tylsyyttä, juoksevat kämppää ympäri ympäri... Ja ainut joka edes hiukan yrittää komentaa olen minä! Vanhemmat eivät puutu "rakkaiden ihanien sydänkäpystensä" toimintaan millään tavalla, ja kyse on kouluikäisistä! Toisaalta kyllä, ei näillä vanhemmillakaan tunnut esim. normaalit pöytätavat olevan oikein hallinnassa, joten mitäpä he lapsilleenkaan sitten opettaisivat...

        Mutta lastenkasvatus-foorumi lienee jossain muualla, joten se siitä. Pidän kuitenkin itselläni täyden oikeuden olla kutsumatta näitä riiviöitä elämäni tärkeimpään päivään. Jos tosiaan osaisivat hiukan käyttäytyä, ei ongelmaa olisi. Kauhulla odotan milloin he aloittavat kaduilla mummojen potkimisen...

        Nim. Ilmeisesti suht tiukan kotikavatuksen saanut morsian

        Hei!

        Onnistuiko lapsettomat häät? :)


    • Aapeli

      Mua kyllä järkyttää nähdä, miten paljon näitä "ei lapsia meidän häihin" -ihmisiä on! Itselläni ei lapsia ole, enkä tiedä tuleeko, mutta kyllä minusta on aika idioottimaista ruveta perheestä luettelemaan, että sinä saat tulla - sinä et - sinä saat... Jos perhe kutsutaan, niin sitten koko perhe!

      Aika kurjaa on pienille lapsille hoitopaikkaa etsiä, vai otatteko te kenties ilomielin vastaan viikonlopuksi serkun lapset, kun vanhemmat menevät elitistibileisiin joissa ei suvaita juoksentelua tai lasten ääniä?????

      Järkyttävää on tietysti myös se, että vanhemmat eivät osaa kasvattaa lapsiaan niin, että ne eivät ole häiriöksi, mutta sen pitäisi olla vanhempien ongelma. Typerää käyttää tekosyynä: "kyllähän vanhemmatkin varmaan ovat onnellisia kun vain osa perheestä on kutsuttu". Älytöntä. Kyllä kai nyt lapset voi jättää hoitoon, jos haluaa ja hoitopaikka on.

      Sinkkujen bileet on erikseen, mutta minusta häät ovat (ainakin yleensä olleet) sukujuhla, jossa suvun jäsenet - myös nuoremmat - tapaavat toisiaan.

      Jos ette pieniä lapsia halua häihinne, niin parempi olla sitten kutsumatta lapsiperheitä... vain sinkkuja ja isovanhempia!

      • morsian

        Mitä sanot jo aiemmin keskusteluissa ilmi tulleeseen asiaan, ettei kaikki pidä lapsista ja ko. mielipiteeseen tulee jokaisella olla oikeus?

        Kuten Mörri aiemmin totesi, ettei kaikki pidä lemmikkieläimistäkään, jolloin ei vie niitä kyläpaikkaan. Olen itse jättänyt koirani monesti hoitoon, koska sitä ei joillekin sukulaisille saa vielä, koska eivät pidä koirista (eivät ole allergisia). Eli minä ainakin haluan kunnioittaa ihmisten mielipiteitä. Ja mikäli joskus satun hankkimaan lapsia, en vie niitä kylään / häihin sellaisten luo, jotka eivät lapsista pidä.

        Ottakaamme siis huomioon kaikkien mielipiteet.


      • Laululintu

        Viestisi oli erittäin asiallinen!! Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Omissa häissäni oli myös lapsia ja ne tekivät juhlasta vieläkin ihanamman ja ainakin meidän häissämme lapset osasivat käyttäytyä! Lasten ikähaarukka oli 0-13 v.


      • Aapeli
        morsian kirjoitti:

        Mitä sanot jo aiemmin keskusteluissa ilmi tulleeseen asiaan, ettei kaikki pidä lapsista ja ko. mielipiteeseen tulee jokaisella olla oikeus?

        Kuten Mörri aiemmin totesi, ettei kaikki pidä lemmikkieläimistäkään, jolloin ei vie niitä kyläpaikkaan. Olen itse jättänyt koirani monesti hoitoon, koska sitä ei joillekin sukulaisille saa vielä, koska eivät pidä koirista (eivät ole allergisia). Eli minä ainakin haluan kunnioittaa ihmisten mielipiteitä. Ja mikäli joskus satun hankkimaan lapsia, en vie niitä kylään / häihin sellaisten luo, jotka eivät lapsista pidä.

        Ottakaamme siis huomioon kaikkien mielipiteet.

        Tämä juuri on musta TODELLA outoa. Toiset ei tykkää kalasta - ei kalaruokia, toiset ei pidä lemmikkieläimistä - ei eläimiä, en tykkää punaisista vaatteista - en käytä niitä.

        LAPSET EIVÄT OLE ESINEITÄ TAI LEMMIKKEJÄ!!!!!!!!!
        Ne ovat sukulaisia tai ystäväperheen jäseniä siis

        yllätys, yllätys

        IHMISIÄ!

        En ole erityisen innostunut lapsista ja rakasta eläimiä todella paljon, mutta en ikinä rinnastaisi niitä tällaisessa asiassa. Ihmiset on kuitenkin ihmisjuhlissa eri asia kuin eläimet. Ei kai kukaan voi olla allerginen ihmisille? Tai ainakaan se ei varmaan riipu ihmisen iästä...


      • morsian77

        Juuri tätä varten ei voi liikaa korostaa, että häät ovat HÄÄPARIN juhla, ei kenenkään muun. Kenenkään ei siis sovi esittää mielipiteitään siitä onko pyydetty jättämään lapset kotiin vai ei. Minä en halua ensimmäistäkään lasta häihini, mutta olen onnellisessa asemassa sillä ystäväpiirini on ylittänyt 30 rajapyykin poikimatta. Lisäksi sinä tai kukaan muukaan ei ole oikeutettu esittämään oletuksia siitä, että häät ovat joku ihmeen perheen ja suvun juhla. Joillekin on, joillekin ei. Meille ei tule sukulaisia ja luojan kiitos ei. Parhaat ystävämme, minun äiti ja mieheni isä ja juuri MEIDÄNlaisemme häät. Mahtavaa!!!


    • kaaso

      ..meillä; eli ystäväni halusi 'lapsettoman' vihkitilaisuuden ja mainitsikin tästä kutsussa. Syy siinä että kuvaaja ikuisti tilaisuuden videolle ja lapset eivät jaksa 'tylsää' tilaisuutta istua hiljaa ja kun hääparin ja papin sanat haluttiin kuulla tehtiin sitten näin. Pikku vinkki muuten lapsiperheille; tikkareita mukaan niin jaksavat lapsetkin paljon paremmin istua :) Juhlapaikkaan lapset oli toki kutsuttu, siellä heidät huomioitiin omalla leikkihuoneella (huom. missä tv ja runsaasti videoita! ;) ) ja hoitaja oli kaitsemassa. Ruokapöydän sotkemis-uhka hoituu siten että lapsille katetaan oma , matalampi pöytä johon laitetaan esim. keksejä ja mehuja (mehubooli oli suuri hitti). Mainiosti sujui kun oli perheiden pienimmille tarpeeksi tekemistä ja kuuluvathan lapset osana elämään, en minä ainakaan täysin kutsumatta jättäisi. (tietenkin illalla järjestettävät häät on eri juttu, ei pientä lasta saa valvottaa isin ja äitin tanssimisten takia puoleenyöhön, järjenkäyttö on sallittua!)

      • Nanna

        Hei,
        ymmärrän hyvin jos joku ei halua lapsia häihinsä. Meillä oli suvussa juuri lapsettomat häät, joiden kutsussa luki kohteliaasti "...jatkamme juhlia kartanossa aikuisten kesken..."

        Pidän itse suunnattomasti lapsista ja työskentelen heidän kanssaan, mutta ymmärrän loistavasti, että kaikki eivät heitä halua tai voi kutsua. Pitää muistaa, että monissa paikoissa on rajallinen määrä istumapaikkoja, ja esim. meidän suvussamme kun on 16 serkusta puolisoineen ja samanmoinen määrä heidän lapsiaan, niin asia voi todellakin olla jo tilakysymys. Jokainen henkilö myös maksaa.

        Mielestäni ei voi olettaa, että nykyaikana järjestettäisiin vain vanhoja maalaistyylisiä häitä, jonne kaikki kuokkijatkin mahtuvat. Ymmärrystä pitää olla, että kutsuttavat ovat hääparin valinta, ei mikään pakollinen joukko. Meillä pari tätiä nosti kyllä asiasta ison haloon, mutta mielestäni se oli hyvin epäkohteliasta ja ajattelematonta hääparia kohtaan. Se on kuitenkin heidän juhlansa. On hyvin yksioikoista ajatella että toive lapsettomista häistä tarkoittaisi, että hääpari ei pidä lapsista.


      • Aapeli
        Nanna kirjoitti:

        Hei,
        ymmärrän hyvin jos joku ei halua lapsia häihinsä. Meillä oli suvussa juuri lapsettomat häät, joiden kutsussa luki kohteliaasti "...jatkamme juhlia kartanossa aikuisten kesken..."

        Pidän itse suunnattomasti lapsista ja työskentelen heidän kanssaan, mutta ymmärrän loistavasti, että kaikki eivät heitä halua tai voi kutsua. Pitää muistaa, että monissa paikoissa on rajallinen määrä istumapaikkoja, ja esim. meidän suvussamme kun on 16 serkusta puolisoineen ja samanmoinen määrä heidän lapsiaan, niin asia voi todellakin olla jo tilakysymys. Jokainen henkilö myös maksaa.

        Mielestäni ei voi olettaa, että nykyaikana järjestettäisiin vain vanhoja maalaistyylisiä häitä, jonne kaikki kuokkijatkin mahtuvat. Ymmärrystä pitää olla, että kutsuttavat ovat hääparin valinta, ei mikään pakollinen joukko. Meillä pari tätiä nosti kyllä asiasta ison haloon, mutta mielestäni se oli hyvin epäkohteliasta ja ajattelematonta hääparia kohtaan. Se on kuitenkin heidän juhlansa. On hyvin yksioikoista ajatella että toive lapsettomista häistä tarkoittaisi, että hääpari ei pidä lapsista.

        Silloin kannattaa jättää sen ystävän tai sukulaisen puolisonkin kutsumatta, niin säästyy vielä tilaa lisää, eikä tule lastenhoito-ongelmia kutsutuillekaan.

        ONKO lapsi jotenkin eriarvoinen tässä asiassa? Enemmän ne ainakin häistä yleensä nauttii kuin seuralaiset.


      • morsian
        Aapeli kirjoitti:

        Silloin kannattaa jättää sen ystävän tai sukulaisen puolisonkin kutsumatta, niin säästyy vielä tilaa lisää, eikä tule lastenhoito-ongelmia kutsutuillekaan.

        ONKO lapsi jotenkin eriarvoinen tässä asiassa? Enemmän ne ainakin häistä yleensä nauttii kuin seuralaiset.

        Edelleen korostan, ettei kaikki pidä lapsista, vaikka ihmisiä ovatkin. Suokamme siis tämä mielipide kaikille. Ja lapsirakkaat kutsukoot lapsia häihinsä.


      • rva vänrikki
        Nanna kirjoitti:

        Hei,
        ymmärrän hyvin jos joku ei halua lapsia häihinsä. Meillä oli suvussa juuri lapsettomat häät, joiden kutsussa luki kohteliaasti "...jatkamme juhlia kartanossa aikuisten kesken..."

        Pidän itse suunnattomasti lapsista ja työskentelen heidän kanssaan, mutta ymmärrän loistavasti, että kaikki eivät heitä halua tai voi kutsua. Pitää muistaa, että monissa paikoissa on rajallinen määrä istumapaikkoja, ja esim. meidän suvussamme kun on 16 serkusta puolisoineen ja samanmoinen määrä heidän lapsiaan, niin asia voi todellakin olla jo tilakysymys. Jokainen henkilö myös maksaa.

        Mielestäni ei voi olettaa, että nykyaikana järjestettäisiin vain vanhoja maalaistyylisiä häitä, jonne kaikki kuokkijatkin mahtuvat. Ymmärrystä pitää olla, että kutsuttavat ovat hääparin valinta, ei mikään pakollinen joukko. Meillä pari tätiä nosti kyllä asiasta ison haloon, mutta mielestäni se oli hyvin epäkohteliasta ja ajattelematonta hääparia kohtaan. Se on kuitenkin heidän juhlansa. On hyvin yksioikoista ajatella että toive lapsettomista häistä tarkoittaisi, että hääpari ei pidä lapsista.

        sanoit, että jokainen henkilö lisää maksaa: tarkoititko ruokia ja juomia? Harvoinpa pienet lapset syövät ns. aikuisen annoksen ruokaa, juomista nyt puhumattakaan. Ja kun tarpeeksi pieniä ovat niin eiköhän heille tuoda omat ruoat mukana.
        Sen ymmärrän, että lapsia ei edes kannata pitää juhlissa myöhäiseen yöhän, mutta en näe estettä mikseivät he voisi olla mukana kirkossa ja häätilaisuudessa ainakin alkuun. Meillä häihin palkataan erikseen pari leikittäjää lapsille ja omat nakit ja lihapullat ruoaksi pikkuvieraille:ei todellakaan saa ketään vararikkoon jos kerran on muutenkin varaa häät järjestää.


      • mörri
        rva vänrikki kirjoitti:

        sanoit, että jokainen henkilö lisää maksaa: tarkoititko ruokia ja juomia? Harvoinpa pienet lapset syövät ns. aikuisen annoksen ruokaa, juomista nyt puhumattakaan. Ja kun tarpeeksi pieniä ovat niin eiköhän heille tuoda omat ruoat mukana.
        Sen ymmärrän, että lapsia ei edes kannata pitää juhlissa myöhäiseen yöhän, mutta en näe estettä mikseivät he voisi olla mukana kirkossa ja häätilaisuudessa ainakin alkuun. Meillä häihin palkataan erikseen pari leikittäjää lapsille ja omat nakit ja lihapullat ruoaksi pikkuvieraille:ei todellakaan saa ketään vararikkoon jos kerran on muutenkin varaa häät järjestää.

        En kertakaikkiaan ymmärää kantaanne tässä asiassa. Jos hääpari halua lapsettomat häät, niin miksi heidän pitäisi kutsua lapsia. Kyse ei välttämättä todellakaan ole taloudellisissa syissä (että lapset maksavat) vaan siinä, että he eivät halua häissään pikkulasten pyörivän, huutavan ja mekastavan. Tästä syystä eivät hanki lapsille leikittäjään, leikkihuonetta tai vastaavaa.

        Kysymys kuuluukin, että miksi hääpari ei saa pitää sellaisia häitä, mitä itse haluaa? Eikö kyseessä ole parin, eikä lasten juhla?

        Miksi lapsiperheet tyrkyttävät lapsettomille pareille mielipiteitään, milloin lapsia tulee hankkia ja kuinka paljon? ETTEKÖ YMMÄRRÄ, ETTÄ KAIKKI EIVÄT EDES PYSTY HANKKIMAAN LAPSIA???? Ja miksi lapsipariskunnat tunkevat lapsiaan lapsettomien syliin ja sanovat "nyt voitte vähän harjoitella?". Tästä voisi lapsettomat loukkaantua! Ja jos lapseton sanoaa, ettei halua lapsia, häntä pidetään kummallisena ja saatetaan loukkaantua (on kokemusta).

        YHTEENVETO: Lapsettomien pitää sietää kaikenlaisia kommentteja ja myös lapsia ja lapsellisia pitää kohdella silkkihanskoin ja varoa sanojaan! TASA-ARVOA!


      • kasvu
        mörri kirjoitti:

        En kertakaikkiaan ymmärää kantaanne tässä asiassa. Jos hääpari halua lapsettomat häät, niin miksi heidän pitäisi kutsua lapsia. Kyse ei välttämättä todellakaan ole taloudellisissa syissä (että lapset maksavat) vaan siinä, että he eivät halua häissään pikkulasten pyörivän, huutavan ja mekastavan. Tästä syystä eivät hanki lapsille leikittäjään, leikkihuonetta tai vastaavaa.

        Kysymys kuuluukin, että miksi hääpari ei saa pitää sellaisia häitä, mitä itse haluaa? Eikö kyseessä ole parin, eikä lasten juhla?

        Miksi lapsiperheet tyrkyttävät lapsettomille pareille mielipiteitään, milloin lapsia tulee hankkia ja kuinka paljon? ETTEKÖ YMMÄRRÄ, ETTÄ KAIKKI EIVÄT EDES PYSTY HANKKIMAAN LAPSIA???? Ja miksi lapsipariskunnat tunkevat lapsiaan lapsettomien syliin ja sanovat "nyt voitte vähän harjoitella?". Tästä voisi lapsettomat loukkaantua! Ja jos lapseton sanoaa, ettei halua lapsia, häntä pidetään kummallisena ja saatetaan loukkaantua (on kokemusta).

        YHTEENVETO: Lapsettomien pitää sietää kaikenlaisia kommentteja ja myös lapsia ja lapsellisia pitää kohdella silkkihanskoin ja varoa sanojaan! TASA-ARVOA!

        Juuri noin minäkin ajattelin kaikkitietävänä parikymppisenä ja olin täysin varma etten ikinä halua lapsia. Sitten kolmekymppisenä jokin naksahti ja nyt kuulun niihin ilkeisiin lapsiperheellisiin, jotka on änkeämässä pentujaan joka paikkaan...jopa häihin. Aikansa kutakin.


      • mörri
        kasvu kirjoitti:

        Juuri noin minäkin ajattelin kaikkitietävänä parikymppisenä ja olin täysin varma etten ikinä halua lapsia. Sitten kolmekymppisenä jokin naksahti ja nyt kuulun niihin ilkeisiin lapsiperheellisiin, jotka on änkeämässä pentujaan joka paikkaan...jopa häihin. Aikansa kutakin.

        Kolmekymppinen minäkin olen. Kaikki eivät vain halua lapsia......


      • tyttönen
        kasvu kirjoitti:

        Juuri noin minäkin ajattelin kaikkitietävänä parikymppisenä ja olin täysin varma etten ikinä halua lapsia. Sitten kolmekymppisenä jokin naksahti ja nyt kuulun niihin ilkeisiin lapsiperheellisiin, jotka on änkeämässä pentujaan joka paikkaan...jopa häihin. Aikansa kutakin.

        No itse olen vasta 25. Mutta tuo "kyllä sinä vielä muutut normaaliksi, kun ikää tullee" -kommentti on todella rasittava ja tässä yhteydessä täysin aiheeton. Se tulee esille kaikissa lapsia koskevissa keskusteluissa, joissa käy ilmi, että en lapsia halua.

        Mutta vaikka joskus päässä niin pahasti naksahtaisikin, niin häitä olen järjestämässä nyt, enkä halua ylettömästi lapsia häihini. Miten asiaan liittyy se, että mieli voi joskus muuttua?


      • Aapeli
        morsian kirjoitti:

        Edelleen korostan, ettei kaikki pidä lapsista, vaikka ihmisiä ovatkin. Suokamme siis tämä mielipide kaikille. Ja lapsirakkaat kutsukoot lapsia häihinsä.

        Jätätkö siis kaikista muistakin vieraista (lähisukulaisista ja ystävien puolisoista) kutsumatta ne, joista et pidä?


      • Pipsa
        mörri kirjoitti:

        En kertakaikkiaan ymmärää kantaanne tässä asiassa. Jos hääpari halua lapsettomat häät, niin miksi heidän pitäisi kutsua lapsia. Kyse ei välttämättä todellakaan ole taloudellisissa syissä (että lapset maksavat) vaan siinä, että he eivät halua häissään pikkulasten pyörivän, huutavan ja mekastavan. Tästä syystä eivät hanki lapsille leikittäjään, leikkihuonetta tai vastaavaa.

        Kysymys kuuluukin, että miksi hääpari ei saa pitää sellaisia häitä, mitä itse haluaa? Eikö kyseessä ole parin, eikä lasten juhla?

        Miksi lapsiperheet tyrkyttävät lapsettomille pareille mielipiteitään, milloin lapsia tulee hankkia ja kuinka paljon? ETTEKÖ YMMÄRRÄ, ETTÄ KAIKKI EIVÄT EDES PYSTY HANKKIMAAN LAPSIA???? Ja miksi lapsipariskunnat tunkevat lapsiaan lapsettomien syliin ja sanovat "nyt voitte vähän harjoitella?". Tästä voisi lapsettomat loukkaantua! Ja jos lapseton sanoaa, ettei halua lapsia, häntä pidetään kummallisena ja saatetaan loukkaantua (on kokemusta).

        YHTEENVETO: Lapsettomien pitää sietää kaikenlaisia kommentteja ja myös lapsia ja lapsellisia pitää kohdella silkkihanskoin ja varoa sanojaan! TASA-ARVOA!

        No miksi tämäkin keskustelu piti yleistää lasten hankinta painostukseksi? Missä sinä olet nähnyt viestejä, joissa kehoitetaan hankkimaan jälkikasvua?
        Ja jos luulet, että vain lapselliset vaativat, että lapsetkin kutsutaan, niin luepa viestiketju vielä uudelleen.

        Kyse on kai ihan kohteliaisuuden periaatteista, eli siitä, ettei perheestä kutsuta vaikkapa äitiä ja lapsia mutta ei isää, tai osaa lapsista mutta ei toisia.

        Tokihan jokainen järjestää lopulta sellaiset häät kuin haluaa, mutta oletettavasti tänne kirjoitteleva haluaa kuulla muidenkin mielipiteitä. Ja minusta on epäkohteliasta ja erityisesti hankalaa jos perheestä jätetään kaikki pienet lapset tai osa lapsista kutsumatta.


      • isä
        Aapeli kirjoitti:

        Jätätkö siis kaikista muistakin vieraista (lähisukulaisista ja ystävien puolisoista) kutsumatta ne, joista et pidä?

        miten "julmasti" me meidän häissä tehtiin.

        Meillä oli ongelma pieni tila. Helsingin seudulla tilavuokra ja pitopalvelu sesonkiaikaan maksaa rutkasti enemmän kuin maalla, joten vieraslistaa piti karsia. Päätimme että lapsia saa toki tulla, joten jätettiin kylmästi kutsumatta ne serkut ja sedät ja tädit jotka asuvat kaukana, eli käytännössä Uudenmaan läänin ulkopuolella, ja niitä joiden kanssa ei olla oltu tekemisissä tai joista "ei pidetä". Se synnytti närää ja varsinkin anoppi, jolla on sukua Pohjois-Suomessa jaksoi muistuttaa. Mä sanoin että nämä ovat meidän häät eivätkä hänen. (Sen enempää appi kuin omat vanhempani eivät osallistuneet valmisteluihin muutenkaan) Sanoin myös, että jouduin minäkin Ruotsin puolella asuvat sukulaiseni jättämään kutsumatta, eli kristillisesti me paikkoja jaettiin.

        Kutsui häihin ketä tahansa, niin aina tulee jälkipeliä kutsuttavien listan kokoonpanon suhteen.


      • morsian77
        kasvu kirjoitti:

        Juuri noin minäkin ajattelin kaikkitietävänä parikymppisenä ja olin täysin varma etten ikinä halua lapsia. Sitten kolmekymppisenä jokin naksahti ja nyt kuulun niihin ilkeisiin lapsiperheellisiin, jotka on änkeämässä pentujaan joka paikkaan...jopa häihin. Aikansa kutakin.

        Ja minä kolmekymppisenä ei- lapsirakkaana lapsettomana ja sellaisena pysyvänä, raivostun joka kerta kun joku "nyt kolmelymppinen" tulee jakamaan oletustaan siitä että jokainen poikii aikanaan. Ärsyttävää! Tällä palstalla olen jo moneen otteeseen kuullut olevani "teini" tai 20- vee ihan vaan yrittäessäni asiallisesti kertoa että en pidä lapsista ja piste.
        Ihan oikeasti, äidit ei itsekään tunnu tajuavan, että he jopa HAISEVAT sille maidolle mitä heidän tenavansa syövät. IU!


    • minna

      Perheeni ei mennyt häihin, jonne lapsia ei oltu kutsuttu, mikä sinänsä oli ahterista, koska minä ja sisareni olimme kaikki silloin viidentoista kieppeillä, emme siis ihan kakaroita. Voit kyllä olla kutsumatta lapsia, mutta voit varautua siihen, että osa lapsellisista perheistä jättää saapumatta. Mielestäni yli 10-vuotiaat voi ihan hyvin päästää häihin, he osaavat käyttäytyä varsin mainiosti ja istua paikallaan vanhempien käskystä.
      Häät ovat muutenkin harvinainen juhla ja lapsille mukavaa vaihtelua hautajaisten, lakkiaisten ja ripijuhlien sijaan, miksei siis antaa heidänkin iloita.

    • melli

      En halua arvostella ratkaisuasi jättää lapset kutsumatta... Mutta mielenkiinnosta haluaisin kuulla mikä on ikäraja lapsen/nuoren välillä? Vai jätetäänkö kaikki alle 18-vuotiaat kutsumatta? Mitä jos samassa perheessä on toinen tarpeeksi "vanha" häihinne ja toinen ei, jääkö silloin yksi perheenjäsen ilman kutsua?

      Itse en voisi missään tapauksessa jättää lapsia kutsumatta, sillä sisarusteni ja sulhasen sisarusten lapset ja kummilapsemme sekä ystäviemmme vauvat haluamme EHDOTTOMASTI mukaan juhlaan. Mielestäni olisi väärin toisia vieraita kohtaan, jos toisten lapset olisivat "kyllin hyviä" pääsemään mukaan ja omat ei.

      • mellille ja muillekin

        Vähän pelkäsinkin, että varsinainen aihe jää tämän kinastelun alle, mutta minkäs teet. Jotkut eivät vaan voi hyväksyä toisten lapsettomuutta tai tässä tapauksessa sitä, ettei halua lasten olevan läsnä aina ja kaikkialla.

        Itse olemme aikeissa kutsua häihin läheiset lapset, eli sisarusten lapset / kummilapset. Emme kuitenkaan halua koko suvun tenavia paikalle, koska:
        - talvihäät -> lapset eivät pääse pihalle päästämään höyryjä -> riehuvat sisällä (Ja ihan varmasti riehuvat, jos niitä on niin suuri joukko kuin meillä olisi, kaikki vanhemmat ei ole niin fiksuja, että pitäisivät tenavansa kurissa)
        - talvihäät -> tila -> mieluummin kutsun enemmän tuttuja aikuisia, kuin lapsia, joista en välitä/joita en tunne
        - En erityisemmin pidä lapsista ja haluan nauttia hääpäivästäni (juujuu tiedän olevani sydämetön itsekäs friikki, joten ei tartuta tähän)

        Eikö syyksi pitäisi sitäpaitsi riittää se, ettemme halua kutsua lapsia. Omatpahan on juhlamme.

        Ja "ikärajasta"... Kutsumme kyllä pienetkin läheiset lapset, mutta emme lainkaan, edes isompia, tuntemattomia lapsia. Miksi meidän pitäisi kutsua häihimme minkään ikäisiä ihmisiä, joita kumpikaan meistä ei ikinä ole tavannut???


      • melli
        mellille ja muillekin kirjoitti:

        Vähän pelkäsinkin, että varsinainen aihe jää tämän kinastelun alle, mutta minkäs teet. Jotkut eivät vaan voi hyväksyä toisten lapsettomuutta tai tässä tapauksessa sitä, ettei halua lasten olevan läsnä aina ja kaikkialla.

        Itse olemme aikeissa kutsua häihin läheiset lapset, eli sisarusten lapset / kummilapset. Emme kuitenkaan halua koko suvun tenavia paikalle, koska:
        - talvihäät -> lapset eivät pääse pihalle päästämään höyryjä -> riehuvat sisällä (Ja ihan varmasti riehuvat, jos niitä on niin suuri joukko kuin meillä olisi, kaikki vanhemmat ei ole niin fiksuja, että pitäisivät tenavansa kurissa)
        - talvihäät -> tila -> mieluummin kutsun enemmän tuttuja aikuisia, kuin lapsia, joista en välitä/joita en tunne
        - En erityisemmin pidä lapsista ja haluan nauttia hääpäivästäni (juujuu tiedän olevani sydämetön itsekäs friikki, joten ei tartuta tähän)

        Eikö syyksi pitäisi sitäpaitsi riittää se, ettemme halua kutsua lapsia. Omatpahan on juhlamme.

        Ja "ikärajasta"... Kutsumme kyllä pienetkin läheiset lapset, mutta emme lainkaan, edes isompia, tuntemattomia lapsia. Miksi meidän pitäisi kutsua häihimme minkään ikäisiä ihmisiä, joita kumpikaan meistä ei ikinä ole tavannut???

        Minun mielestäni on ihan ookoo, ettette kutsu häihinne kuin läheiset lapset. Itse en vain niin voisi toimia!

        Ikärajasta kyselin sen takia, kun itse ensimmäisessä viestissäsi kirjoitit että mihin ikään raja olisi hyvä vetää! Oletin siis, että kutsutta jäävät esim. kaikki alle 12-vuotiaat... ja näin ollen kiinnostuin siitä, miten toimitte jos samassa perheessä on rajan ylittävä/alittava. Enivei, te pidätte juuri sellaiset häät kuin haluatte!


      • mörri
        mellille ja muillekin kirjoitti:

        Vähän pelkäsinkin, että varsinainen aihe jää tämän kinastelun alle, mutta minkäs teet. Jotkut eivät vaan voi hyväksyä toisten lapsettomuutta tai tässä tapauksessa sitä, ettei halua lasten olevan läsnä aina ja kaikkialla.

        Itse olemme aikeissa kutsua häihin läheiset lapset, eli sisarusten lapset / kummilapset. Emme kuitenkaan halua koko suvun tenavia paikalle, koska:
        - talvihäät -> lapset eivät pääse pihalle päästämään höyryjä -> riehuvat sisällä (Ja ihan varmasti riehuvat, jos niitä on niin suuri joukko kuin meillä olisi, kaikki vanhemmat ei ole niin fiksuja, että pitäisivät tenavansa kurissa)
        - talvihäät -> tila -> mieluummin kutsun enemmän tuttuja aikuisia, kuin lapsia, joista en välitä/joita en tunne
        - En erityisemmin pidä lapsista ja haluan nauttia hääpäivästäni (juujuu tiedän olevani sydämetön itsekäs friikki, joten ei tartuta tähän)

        Eikö syyksi pitäisi sitäpaitsi riittää se, ettemme halua kutsua lapsia. Omatpahan on juhlamme.

        Ja "ikärajasta"... Kutsumme kyllä pienetkin läheiset lapset, mutta emme lainkaan, edes isompia, tuntemattomia lapsia. Miksi meidän pitäisi kutsua häihimme minkään ikäisiä ihmisiä, joita kumpikaan meistä ei ikinä ole tavannut???

        Sinuna tekisin juuri kuten ed. viestissä mainitsit. Miksi kutsua omiin häihin ihmisiä, joita ei tunne tai ei välitä heistä, olipa kyseessä sitten aikuiset tai lapset. Ymmärrän TÄYSIN kantasi asiaan. Aion tehdä samoin omissa häissäni.

        Ihmettelen kyllä kovasti, miksi lapsiperheet olettavat kaikkien pitävän lapsistaan ja kutsuvan lapset joka kekkereihin. Lähes aina meille kylään tulleiden lapsiperheiden kanssa seurustelu vanhempien kanssa jää haaveeksi. Istumme lähestulkoon koko illan hiljaa, sormia pyöritellen. Lapset keräävät kaiken huomion itseensä eikä vanhemmat huomaa, että me isäntäperhe joudumme katselemaan illan aikuisten ja lasten välistä keskustelua, komentamista sekä tuudittelua. Lisäksi meiltä lapsettomilta udellaan tahdittomasti, milloin hankitaan lapsia ja tyrkätään lapsi syliin sanomalla "nyt voit vähän harjoitella". Ja kerran kun vastasin etten tiedä haluanko koskaan hankkia lapsia, syntyi kamala mekkala ja kaaos.


      • tyttönen
        melli kirjoitti:

        Minun mielestäni on ihan ookoo, ettette kutsu häihinne kuin läheiset lapset. Itse en vain niin voisi toimia!

        Ikärajasta kyselin sen takia, kun itse ensimmäisessä viestissäsi kirjoitit että mihin ikään raja olisi hyvä vetää! Oletin siis, että kutsutta jäävät esim. kaikki alle 12-vuotiaat... ja näin ollen kiinnostuin siitä, miten toimitte jos samassa perheessä on rajan ylittävä/alittava. Enivei, te pidätte juuri sellaiset häät kuin haluatte!

        Juu, sinun viestisi oli kyllä ihan asiallinen ja avautuminen suunnattu lähinnä muille. Lapsettomuuden ainainen puolustelu vaan rasittaa, joten ei aina jaksa olla tarkkana...

        Ikäasiaa kyselin, koska ikäraja on ollut yksi vaihtoehto, joka olisi koskenut myös läheisempiä lapsia. Pienen pohdinnan jälkeen totesimme kuitenkin paremmaksi perhekohtaisen jaon, jolloin kutsussa lukee joko Matti ja Maija Meikäläinen (=ei lapsia)tai vain esim Meikäläiset (=myös lapset). Vaadimme myös ilmoittautumiset, jolloin voidaan varmistaa, että lapsia ei tule, jos heitä ei ole kutsuttu.


      • kaaso
        mörri kirjoitti:

        Sinuna tekisin juuri kuten ed. viestissä mainitsit. Miksi kutsua omiin häihin ihmisiä, joita ei tunne tai ei välitä heistä, olipa kyseessä sitten aikuiset tai lapset. Ymmärrän TÄYSIN kantasi asiaan. Aion tehdä samoin omissa häissäni.

        Ihmettelen kyllä kovasti, miksi lapsiperheet olettavat kaikkien pitävän lapsistaan ja kutsuvan lapset joka kekkereihin. Lähes aina meille kylään tulleiden lapsiperheiden kanssa seurustelu vanhempien kanssa jää haaveeksi. Istumme lähestulkoon koko illan hiljaa, sormia pyöritellen. Lapset keräävät kaiken huomion itseensä eikä vanhemmat huomaa, että me isäntäperhe joudumme katselemaan illan aikuisten ja lasten välistä keskustelua, komentamista sekä tuudittelua. Lisäksi meiltä lapsettomilta udellaan tahdittomasti, milloin hankitaan lapsia ja tyrkätään lapsi syliin sanomalla "nyt voit vähän harjoitella". Ja kerran kun vastasin etten tiedä haluanko koskaan hankkia lapsia, syntyi kamala mekkala ja kaaos.

        ..kaikki vanhemmat osaisivat omistaan huolen pitää, ei tarvitsisi sitten hääparin murehtia kakun kaatumista tai koristeiden lentelemistä. Ikävä kyllä on vain niin että moni (liian moni!) vanhempi nauttii häistä kaikessa rauhassa ja olettaa 'jonkun' katsovan heidän jälkikasvunsa perään.. Ja lapsettomista häistä sen varran että tuo tyttösen jako perhekunnittain tuntuu järkevimmältä; eli koko perhe tai vain vanhemmat :) jokainen tyylillään, itsekin jo mietin miten saada sulhasen serkun lapset 'unohdettua' kutsusta kun tapaavat aina hajottamaan kaikki paikat ja vanhemmat kuuluvat juuri tuohon edellä mainittuun luokkaan, joiden mielestä lapsia ei tarvitse vahtia..


    • Kiti

      Mielestäni jokaisella pitää olla oikeus lapsettomiin häihin, mutta paras tapa tehdä se on kyllä jättää perhe kutsumatta. Vanhemmatkaan tuskin pääsevät tulemaan (harva viitsii viedä lapsiaan hoitoon riesaksi kenties pitkäksikin aikaa ilman pakottavaa syytä). Totta kai joku saattaa tässäkin loukkaantua, mutta taatusti loukkaantuvat myös "lapsikiellosta". Sen verran hankaluuksia se tuottaa, että tuskin vanhemmatkaan tuntevat itseään kovin tervetulleiksi.

      Olisi kyllä mielenkiintoista, jos täällä kirjoittelisivat lapsiperheet aiheesta eikä vain me kokemattomat nuoret ja lapsettomat :-) morsmaikut.

      • Ihmettelijä

        En tiedä olenko nyt ihan väärässä, mutta kai ainakin suurin osa vanhemmista JOSKUS käy jossain myös ilman lapsia? Siis ihan kahdestaan. Miksi se jokin paikka ei voisi olla häät? Jos oletetaan, että on kyseessä sukulaisperhe, niin lapsenvahtiehdokkaita on silloin koko toisen vanhemman suku, jos taas ystäväperhe, niin molempien vanhempien suvut (ja molemmissa tapauksissa muut ystävät). Ymmärrän toki, ettei kaikilla ole sukulaisia/ystäviä jotka haluaisivat hoitaa lapsia ja vielä asuisivat sopivan lähellä, mutta kai jollain sentään? Miksi juhlien (minkä tahansa, muidenkin kuin häiden) maksajan pitäisi järjestää itselleen epämieluisat juhlat?


      • Ritva

        Ensiksi yleisesti: lapset kuuluvat mukaan kaikkiin tilaisuuksiin, miten he muuten oppisivat käyttäytymään eri tilanteissa. Meillä on kolme lasta, 12, 9 ja 3. Kun nuorimmainen oli vielä nuorempi, kävimme parit häät ilman häntä jotta saisimme itsekin hieman "juhlia". Samaten yhdet hautajaiset hän oli kummitädin hoivissa. Varsinkin pienten kanssa päiväunet jo saattavat olla ongelma, samaten illalla joutuu lähtemään suht aikaisin kotiin (matkasta riippuen) nukkumaanmenoaikojen vuoksi. Ja välillä on todellakin mukavaa olla juhlissa ilman lapsia! Itse en voisi loukkaantua "lapsettomasta kutsusta". Tottakai jokainen saa juhlansa pitää sellaisina kuin haluaa. Ei lapsetonta kutsua pidä ottaa minään henkilökohtaisena loukkauksena.


      • annika
        Ritva kirjoitti:

        Ensiksi yleisesti: lapset kuuluvat mukaan kaikkiin tilaisuuksiin, miten he muuten oppisivat käyttäytymään eri tilanteissa. Meillä on kolme lasta, 12, 9 ja 3. Kun nuorimmainen oli vielä nuorempi, kävimme parit häät ilman häntä jotta saisimme itsekin hieman "juhlia". Samaten yhdet hautajaiset hän oli kummitädin hoivissa. Varsinkin pienten kanssa päiväunet jo saattavat olla ongelma, samaten illalla joutuu lähtemään suht aikaisin kotiin (matkasta riippuen) nukkumaanmenoaikojen vuoksi. Ja välillä on todellakin mukavaa olla juhlissa ilman lapsia! Itse en voisi loukkaantua "lapsettomasta kutsusta". Tottakai jokainen saa juhlansa pitää sellaisina kuin haluaa. Ei lapsetonta kutsua pidä ottaa minään henkilökohtaisena loukkauksena.

        Eivät vanhemmat välttämättä loukkaannu lapsettomasta kutsusta, mutta entäpä lapset, varsinkin vähän vanhemmat. Tuleepa heille hyvä fiilis, kun kutsu käy vain vanhempien kohdalla ja itse on muka jotenkin vajaa ja kyvytön selviytymään häistä sivistyneesti koska on lapsi/nuori.
        Ja vielä siihen, että jos ei halua kutsua lapsia joita ei edes tunne: se on melkein sama kun kutsut hyvän ystäväsi, muttet hänen poikakaveriaan/miestään, koska et tunne häntä niin hyvin.
        Itse sen kuitenkin päättää millaiset juhlat haluaa, se vain, että miksi sitten järjestää niin laajat, jos kutsukaartiin _periaatteessa_ kuuluu tuntemattomia ja vähemmän haluttuja henkilöitä.
        Kannattaisiko sitten harkita häitä vain kaikkein läheisimpien ihmisten kesken...


      • tyttönen
        annika kirjoitti:

        Eivät vanhemmat välttämättä loukkaannu lapsettomasta kutsusta, mutta entäpä lapset, varsinkin vähän vanhemmat. Tuleepa heille hyvä fiilis, kun kutsu käy vain vanhempien kohdalla ja itse on muka jotenkin vajaa ja kyvytön selviytymään häistä sivistyneesti koska on lapsi/nuori.
        Ja vielä siihen, että jos ei halua kutsua lapsia joita ei edes tunne: se on melkein sama kun kutsut hyvän ystäväsi, muttet hänen poikakaveriaan/miestään, koska et tunne häntä niin hyvin.
        Itse sen kuitenkin päättää millaiset juhlat haluaa, se vain, että miksi sitten järjestää niin laajat, jos kutsukaartiin _periaatteessa_ kuuluu tuntemattomia ja vähemmän haluttuja henkilöitä.
        Kannattaisiko sitten harkita häitä vain kaikkein läheisimpien ihmisten kesken...

        Omalta osaltani vastaisin, että mehän nimenomaan rajaamme kutsuttujen joukon siten, että kutsukaartiin ei edes periaatteessa kuulu vähemmän haluttuja ihmisiä, eli muiden kuin sisarusten lapsia. Johonkin se raja on pakko vetää, miksei siis tähän? Ja oletko tosiaan sitä mieltä, että jos olen esim riidoissa (en ole) jonkun serkkuni kanssa, hänetkin on kutsuttava, jos kaikki muutkin serkut kutsutaan? Eli omaa harkintaa ei saa käyttää, vaan on toimittava kaikki tai ei mitään -periaatteella. Ja eikö kutsukaartin rajausperiaatteena voi olla esim. "ihmiset joiden kanssa olen ollut/haluaisin olla tekemisissä" jonkun sukulaissuhdeperusteen sijaan?

        Ja ihan oikeesti, kuinka paljon jotain murkkuikäistä haittaa, jos se ei pääse vanhempiensa mukana jonkun tuntemattoman tyypin häihin, vaan "joutuu" jäämään yksin/kaverin kanssa kotiin? Ei ne isommat lapset muutenkaan enää kulje vanhempien mukana joka paikassa. Kyllä vanhemmilla (myös pienten lasten) minun mielestä saa olla myös omia menoja.

        Ja tuntemattomuudesta: kyllä minä tunnen kaikkien hyvien ystävien puolisotkin. En tietenkään niin hyvin kuin nämä varsinaiset ystävät, mutta olen tavannut ja vielä enemmän kuullu heistä. Ja jos en jotakuta olisi tavannut, niin mielelläni tutustuisin. Puolituttujen serkkujen lapset taas ei pätkääkään kiinnosta.


      • morsian
        tyttönen kirjoitti:

        Omalta osaltani vastaisin, että mehän nimenomaan rajaamme kutsuttujen joukon siten, että kutsukaartiin ei edes periaatteessa kuulu vähemmän haluttuja ihmisiä, eli muiden kuin sisarusten lapsia. Johonkin se raja on pakko vetää, miksei siis tähän? Ja oletko tosiaan sitä mieltä, että jos olen esim riidoissa (en ole) jonkun serkkuni kanssa, hänetkin on kutsuttava, jos kaikki muutkin serkut kutsutaan? Eli omaa harkintaa ei saa käyttää, vaan on toimittava kaikki tai ei mitään -periaatteella. Ja eikö kutsukaartin rajausperiaatteena voi olla esim. "ihmiset joiden kanssa olen ollut/haluaisin olla tekemisissä" jonkun sukulaissuhdeperusteen sijaan?

        Ja ihan oikeesti, kuinka paljon jotain murkkuikäistä haittaa, jos se ei pääse vanhempiensa mukana jonkun tuntemattoman tyypin häihin, vaan "joutuu" jäämään yksin/kaverin kanssa kotiin? Ei ne isommat lapset muutenkaan enää kulje vanhempien mukana joka paikassa. Kyllä vanhemmilla (myös pienten lasten) minun mielestä saa olla myös omia menoja.

        Ja tuntemattomuudesta: kyllä minä tunnen kaikkien hyvien ystävien puolisotkin. En tietenkään niin hyvin kuin nämä varsinaiset ystävät, mutta olen tavannut ja vielä enemmän kuullu heistä. Ja jos en jotakuta olisi tavannut, niin mielelläni tutustuisin. Puolituttujen serkkujen lapset taas ei pätkääkään kiinnosta.

        Olen samaa mieltä kanssasi. Emme mekään aio kutsua häihimme jokaista sukulaista, jos ei edes olla tekemisissä. Mielestäni sukulaisuus ei ole peruste lähettää kutsua vaan se, että on tekemisissä jonkun ihmisen kanssa.

        En ymmärrä miksi jotkut täälläkin voivat olla sitä mieltä että jokainen sukulainen tulee kutsua ja vielä lapsineen. Ilmeisesti lapsiperheet eivät voi käsittää ettei kaikki pidä heidän lapsistaan. Tuskin hekään pitävät kaikista ihmisistä. Tuntuu vähän siltä, että lapsiperheiden mielestä lapsettomilla ei saa olla mielipiteitä, mutta itse saavat arvostella lapsettomia vaikka kuinka!

        Huom! Tämän kirjoittaja EI ole "epäkypsä kaksikymppinen, joka ei halua lapsia", kuten yllä oli mainittu, vaan aikuinen, yli 30-vuotias, joka ei pidä lapsista.


    • Olavi

      että kaikki eivät halua hääjuhliinsa lapsia. Olen itsekin ollut sellaisissa häissä; olivat varsin tyylikkäät, ja lasten vanhemmatkin saivat juhlia kunnolla. Merkitkää kutsuun vain aikuisten nimet.

    • aviomies

      tekstaa siihen kutsukuoreen että vain "mahoille" ja tuhkamunille!!!

      t. maho morsian ja tuhkamuna sulhanen

    • talvimorsian

      täällä on selvästi päässyt irti joku kanalauma, joka suunnittelee häistänsä aikuisten ryyppyiltaa. Parasta kai olisi teidän laittaa kutsuihin, että pennut, mummot ja vaarit sekä kaikki rumat ihmiset jääkööt kotiin: tämä juhla on morsiamen keikistely-ilta, sitä ei saa tulla pilaamaan sottaiset ja äänekäät pennut tai muut vajavaiset ihmiset. Jääpi vielä hääparin kulturelli olemus ja hienot tavat huomaamatta kun on lapset mukana häiritsemässä.

      • morsian

        Kerrotko miksi jonkun ihmisen tulisi pitää lapsista??? Mikä pakko lapsirakkaus on? Miksi lapselliset naiset pakottavat mielipiteitään niille, jotka eivät lapsista pidä??

        MIKSI!?!


      • jorma
        morsian kirjoitti:

        Kerrotko miksi jonkun ihmisen tulisi pitää lapsista??? Mikä pakko lapsirakkaus on? Miksi lapselliset naiset pakottavat mielipiteitään niille, jotka eivät lapsista pidä??

        MIKSI!?!

        Vaikkei lapsista pidä, voi olla suvaitsevainen. En itsekään liiemmin rakasta, mutta kyllä niiden kanssa toimeen tulee, vähintään jos on pakko.
        En ole lapsellinen, mutta olen nainen. Eikä täällä varmaan moni muukaan kirjoittaja ole lapsellinen, saatika aina nainen.. he vain ehkä katsovat enemmän suvaitsevuuden ja kohteliaan käytöksen päälle ("kohteliasta kutsua koko perhe jos kutsutaan").
        En usko, että pidät lapsia kuitenkaan ihan ylitsepääsemättömän iljettävinä. Sen ymmärtäisi, jos kärsis jostain lapsifobian tyylisestä.


    • Morsian -89

      Ainakin jättäisimme tulematta ko. häihin kokonaan. Minne jättäisimme lapset? Päinensä kotiin? Älkääkä sanoko että mummulaan. Se mummuhan lähtee myös niihin häihin. Ja toisen puolen suku asuu eri suunnalla.
      Tällaisissa tapauksissa morsiuspari joutuisi hankkimaan siis lastenhoitoavun! Siis jos välttämättä haluaisivat vain pariskuntia häihinsä. Muutenkin voisi osanottajamäärä kaventua

      • morsian 77

        Aivan sama minne tenavat pannaan, mutta häät on kyllä tasan aikuisten juhla. Meidän ystävillä ei luojan kiitos ole kuin yhdellä pariskunnalla lapsia ja se ymmärsivät ihan kerralla sanan "ei". Meillä on vihkiminen perjantai- iltana klo 19, juhlat alkavat 20 jälkeen. Jestas jos siinä rupeaisi kuuntelemaan jonkun penskan ininää omissa häissään. Ei kiitos.


    • Mies

      puupäitä tännekkin kirjoittelee!: D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1128
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe