Siskoni menee heinäkuussa naimisiin ja minut on määrätty kuvaajaksi. No, teen sen mielelläni.
Huomasin, että uuden DV-Videolehden kesänumerossa on artikkeli häiden kuvaamisesta. Olipa hyvä tuuri. Edes häälehdistä en ole tällaista löytänyt.
Häät videolle
12
828
Vastaukset
- Naimisiin
Häät lehti kertoo häistä, kuten lehden nimikin sen sanoo. Ei siihen voi kaikkia asioita ottaa.
Videota kuvataan häissä ja siksi on hyvä, että annataan opastusta. Miten ihmiset muuten saisivat aikaan katsomisen arvoisia kasetteja.
Iloisia kesähäitä kaikille.- Jenna
Moi
Mistä lehti löytyy. En viitsisi ostaa omaa, mutta olisi kiva lukea artikkeli. - Jaakko
Jenna kirjoitti:
Moi
Mistä lehti löytyy. En viitsisi ostaa omaa, mutta olisi kiva lukea artikkeli.Käy kirjastossa. Helsingistä löytyy ainakin Lasipalatsin toimipisteestä.
Voit myös ehdottaa lähikirjastoon lehden tilaamista. Yleensö lehtien tilaukset tehdään kirjastossa kävijöiden toivomusten mukaan.
- Ei meidän juhliin harjoittelijaa
Lehdistä oppii, mutta häät ei ole kyllä kuvauksen harjoittelupaikka. Ehkä hääpari ei arvosta hääjuhlaansa ja haluaa amatöörin kameran taakse.
- Harrastajakuvaaja
Niin mutta kun ammatti vidokuvaajat on hinnoitelleet itsensä tavoittamattomiin hääkuvauksista.
Nykyisillä harrastajatason videokameroilla saa ammattitason jälkeä, kun ensin hieman harjoittelee.
Äänen tallennus on häissä lähes yhtä tärkeä kuin video.
Erillistallennin äänelle, niin saa nekin äänet talteen jolloin kamera ei käy. Tallennin, tai mikki lähelle pappia ja paria, kun sanotaan TAHDON. - myös amatööri
Harrastajakuvaaja kirjoitti:
Niin mutta kun ammatti vidokuvaajat on hinnoitelleet itsensä tavoittamattomiin hääkuvauksista.
Nykyisillä harrastajatason videokameroilla saa ammattitason jälkeä, kun ensin hieman harjoittelee.
Äänen tallennus on häissä lähes yhtä tärkeä kuin video.
Erillistallennin äänelle, niin saa nekin äänet talteen jolloin kamera ei käy. Tallennin, tai mikki lähelle pappia ja paria, kun sanotaan TAHDON.Muista muutama perusasia.
Ota riittävän pitkiä otoksia kerralla, jotta saat esim kirkkomusiikkia leikkauskohtien yli.
Älä kuljeta kameraa edestakaisin, vaan pidä kamera paikoillaan ja anna kohteiden liikkua, joskus jopa kuvan ulkopuolelle.
Älä käytä zuumia edes takaisin kuvatessa, vaan rajaa kohde zumaamalla ja ota sitten vasta pätkä n. 30 sek. Zuumaa uusi rajaus ja ota taas 30 sek.
Saat rauhallista kuvaa mitä voi katsoa voimatta pahoin.
Itse olin kuvaamassa häitä ja huomasin, että olisi pitänyt olla pieni jalusta, koska käsi väsyi toimituksen aikana.
Leikkaus on helpompaa jos ei kamera ole ollut koko ajan liikkeessä.
leikkaus sen kuva vasta tekee katsottavaksi.
heh ! huomasin, että näistä häistä oli jo seitsämän vuotta päivämäärän perusteella. myös amatööri kirjoitti:
Muista muutama perusasia.
Ota riittävän pitkiä otoksia kerralla, jotta saat esim kirkkomusiikkia leikkauskohtien yli.
Älä kuljeta kameraa edestakaisin, vaan pidä kamera paikoillaan ja anna kohteiden liikkua, joskus jopa kuvan ulkopuolelle.
Älä käytä zuumia edes takaisin kuvatessa, vaan rajaa kohde zumaamalla ja ota sitten vasta pätkä n. 30 sek. Zuumaa uusi rajaus ja ota taas 30 sek.
Saat rauhallista kuvaa mitä voi katsoa voimatta pahoin.
Itse olin kuvaamassa häitä ja huomasin, että olisi pitänyt olla pieni jalusta, koska käsi väsyi toimituksen aikana.
Leikkaus on helpompaa jos ei kamera ole ollut koko ajan liikkeessä.
leikkaus sen kuva vasta tekee katsottavaksi.
heh ! huomasin, että näistä häistä oli jo seitsämän vuotta päivämäärän perusteella.»heh ! huomasin, että näistä häistä oli jo seitsämän vuotta päivämäärän perusteella.»
Väliäkös sillä? Alkuperäinen kysyjä näistä nyt ei varmaankaan enää kostu, mutta aihe on toki aina ajankohtainen.
Jos itse nyt kuvaisin häät, niin pistäisin toisen kameran jonnekin yksinään jalustalle kuvaamaan vaikka laajaa kuvaa yleisöstä (siis häävieraista). Tätä voisi välillä käyttää välikuvana ja etenkin siitä saisi yhtenäisen äänen.
Huono idea ei myöskään olisi laittaa pientä mikkiä (vaikka kaulusmikki) papin ja hääparin väliin (piilopaikkaan nimeltä jemma), ja kytkeä se johonkin äänitallentimeen. Sillä saisi tärkeät äänet napattua paremmin kuin kaukana olevan kameran mikillä.
Kyllä zoomia voi mielestäni käyttää, mutta hyvin harkiten (todella harvoin) ja erittäin hitaasti. Kamera-ajo (vaikkakin optinen sellainen) elävöittää hieman kokonaisuutta. Kirkossahan kameramiehen ei oikein sovi pahemmin liikkua hääseremonian aikana.
Itse olen muuten kyykistellyt pokkana keskikäytävällä eturivin penkkien kohdalla kun morsian kävelytetään alttarille. Siirtynyt siitä sitten (kunnon kamera-ajo) vähitellen syrjään tärkeiden henkilöiden saapuessa alttarille.
Ja kirkkoa kannattaa kuvata ennen seremoniaa ulkoapäin. Siitä saa aina loistavan aloituskuvan.
Ja nämä kaikki tietenkin jalustalta kuvattuna (paitsi tuo alun kamera-ajo).
Juhlapaikalla taas kannattaa kuvata videolle sitä häslinkiä kun lähisukulaisista otetaan niitä tyypillisiä pönötyskuvia. Valokuvathan niistä tallentuu, mutta on hauskaa jälkeenpäin katsoa elävinä kuvina sitä sekoilua kun kuvaaja hätistelee kuvattavia oikeille paikoilleen jne.- myös amatööri
Töppönen kirjoitti:
»heh ! huomasin, että näistä häistä oli jo seitsämän vuotta päivämäärän perusteella.»
Väliäkös sillä? Alkuperäinen kysyjä näistä nyt ei varmaankaan enää kostu, mutta aihe on toki aina ajankohtainen.
Jos itse nyt kuvaisin häät, niin pistäisin toisen kameran jonnekin yksinään jalustalle kuvaamaan vaikka laajaa kuvaa yleisöstä (siis häävieraista). Tätä voisi välillä käyttää välikuvana ja etenkin siitä saisi yhtenäisen äänen.
Huono idea ei myöskään olisi laittaa pientä mikkiä (vaikka kaulusmikki) papin ja hääparin väliin (piilopaikkaan nimeltä jemma), ja kytkeä se johonkin äänitallentimeen. Sillä saisi tärkeät äänet napattua paremmin kuin kaukana olevan kameran mikillä.
Kyllä zoomia voi mielestäni käyttää, mutta hyvin harkiten (todella harvoin) ja erittäin hitaasti. Kamera-ajo (vaikkakin optinen sellainen) elävöittää hieman kokonaisuutta. Kirkossahan kameramiehen ei oikein sovi pahemmin liikkua hääseremonian aikana.
Itse olen muuten kyykistellyt pokkana keskikäytävällä eturivin penkkien kohdalla kun morsian kävelytetään alttarille. Siirtynyt siitä sitten (kunnon kamera-ajo) vähitellen syrjään tärkeiden henkilöiden saapuessa alttarille.
Ja kirkkoa kannattaa kuvata ennen seremoniaa ulkoapäin. Siitä saa aina loistavan aloituskuvan.
Ja nämä kaikki tietenkin jalustalta kuvattuna (paitsi tuo alun kamera-ajo).
Juhlapaikalla taas kannattaa kuvata videolle sitä häslinkiä kun lähisukulaisista otetaan niitä tyypillisiä pönötyskuvia. Valokuvathan niistä tallentuu, mutta on hauskaa jälkeenpäin katsoa elävinä kuvina sitä sekoilua kun kuvaaja hätistelee kuvattavia oikeille paikoilleen jne.Juu olen kuvannut jo kaitafilmille -80 luvulla ja tuo sinun loppu juttu "Valokuvathan niistä tallentuu, mutta on hauskaa jälkeenpäin katsoa elävinä kuvina sitä sekoilua kun kuvaaja hätistelee kuvattavia oikeille paikoilleen jne. "
Sen tein jo silloin kolmekymmentä vuotta sitten.
Nyt on aika hieno katsella lähikasvoja sieltä joukosta.
Ja itse ajattelin tuota samaa "Väliäkös sillä? Alkuperäinen kysyjä näistä nyt ei varmaankaan enää kostu, mutta aihe on toki aina ajankohtainen."
Se vaan kolahti, kun olin kirjoittanut jutun ja huomasin, että mahtaako ne enään edes naimisissa olla.
Toivottavasti ;)
Tuo jalusta on minullakin vakiona nykyään.
Vaihdoin raskaan welbonin, 10€ maksavaan laser vaaitus jalkaan.
Kamera on niin kevyt nykyään, että saa silläkin helposti hyvää kuvaa.
Jalassa on pikakiinnitys, jolloin voi napata kameran irti hetkessä ja jalka kasassa 30cm helppo kuljettaa. myös amatööri kirjoitti:
Juu olen kuvannut jo kaitafilmille -80 luvulla ja tuo sinun loppu juttu "Valokuvathan niistä tallentuu, mutta on hauskaa jälkeenpäin katsoa elävinä kuvina sitä sekoilua kun kuvaaja hätistelee kuvattavia oikeille paikoilleen jne. "
Sen tein jo silloin kolmekymmentä vuotta sitten.
Nyt on aika hieno katsella lähikasvoja sieltä joukosta.
Ja itse ajattelin tuota samaa "Väliäkös sillä? Alkuperäinen kysyjä näistä nyt ei varmaankaan enää kostu, mutta aihe on toki aina ajankohtainen."
Se vaan kolahti, kun olin kirjoittanut jutun ja huomasin, että mahtaako ne enään edes naimisissa olla.
Toivottavasti ;)
Tuo jalusta on minullakin vakiona nykyään.
Vaihdoin raskaan welbonin, 10€ maksavaan laser vaaitus jalkaan.
Kamera on niin kevyt nykyään, että saa silläkin helposti hyvää kuvaa.
Jalassa on pikakiinnitys, jolloin voi napata kameran irti hetkessä ja jalka kasassa 30cm helppo kuljettaa.Monipodikaan ei välttämättä olisi kamalan huono idea. Itse en tosin ole sellaista käyttänyt, mutta on siinä epäilemättä puolensa.
Töppönen kirjoitti:
Monipodikaan ei välttämättä olisi kamalan huono idea. Itse en tosin ole sellaista käyttänyt, mutta on siinä epäilemättä puolensa.
»Monipodikaan ei välttämättä olisi kamalan huono idea.»
Tarkoitin siis MONOpod eli yksijalka ( http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=858 ).
- myös amatööri
Hhee arvaa hainko ja ihmettelin ;)) "Monipodi"
Jos kirkossa tai hääpaikalla on tasainen lattia, jalustan alle dolly, niin kamera ajot sujuu tasaisesti vaikkapa hääparin edessä kirkon käytävällä.
http://www.maitolaituri.tv/product_info.php?cPath=1_11_79&products_id=1201
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä933213Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991787Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461647- 901480
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4051457Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4091354Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21270Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381127Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun344959Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden272946