Koiran lopettaminen kotona?

ABCDEFGHIJKLMN

Hei!

Perheessämme on kaksi narttu koiraa, kultainennoutaja (9v) ja pieni sekarotuinen (2v) tämä pieni on aina ollut kultsin kanssa eikä ikinä yksin (siis ei ole ikinä ollut ainoana koirana) ja kulkee siis aina toisen kanssa..ei mene edes ulos yksin. Tuli tuossa pari päivää sitten puheeksi että mitäs sitten kun kultsista aika jättää? miten tämä pikkuinen sitten tulee toimeen? Olisiko hyvä hankkia jo ajoissa kolmas koira jotta ei jää sitten yksin vai tottuuko suht nopeasti elämään yksin? Kokemuksia?

Toinen asia.. Onko kallista, jos pyytää eläinlääkärin kotiin lopettamaan koiran? en todellakaan haluaisin viedä koiraani eläinlääkäriin lopetettavaksi kun on sen aika..on siis vielä todella hyvässä kunnossa ja pirteä mutta väkisinhän tällaiset ajatukset tulee mieleen kun koira kuitenkin alkaa olemaan jo iäkäs. Tuntuisi niin pahalta jättää sitten koira sinne eläinlääkärin pöydälle makaamaan, haluaisin ehdottomasti että se tapahtuisi täällä meillä kotona tutussa ja rauhallisessa ympäristössä. Tietääkö siis kukaan minkä hintaista on lopettaa koira kotona? Uskon kyllä että tässä on vielä monta hyvää vuotta edessä rakkaan koirani kanssa mutta eihän sitä ikinä tiedä mitä tässä tapahtuu..siksi kyselen.

Toivon asiallisia vastauksia ! Hyvää joulua kaikille !

61

12050

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemuksia on monta

      Ei koira tarvitse jättää eläinlääkärille nukkupiikin jälkeen jos et halua. Sen saa myös mukaansa jos tahtoo. Tai ell toimittaa krematorioon , tai siis miten sovitte.

      Ja kyllä ell voi tilata myös kotiin. Normi eläinlääkärikulujen lisäksi varmaan tulee matkakulut maksettavaksi.

    • pum pum vaan

      Hyvälle metsästäjälle jonkun vaivanpalkan, tai jos suvussasi on metsämiehiä, ni säästyy ell. lopettamisen maksamiselta. Kissankin lopetus maksaa jo 60e (pääkaupunkiseudulla), ja se on kuitenkin pienempi/kevyempi kuin koira, eli tulisi maksamaan koiralla paljon enemmän.

      Monet on aina sitä mieltä, et ampumalla lopetus on jotenkin julmaa tms, ja perustellaan miten ell. annetaan eka rauhoituspiikki et se nukahtaa, ja si vast se lopulline myrkky mihin se kuolee unessa, et se on paljon hienompi tapa. No joo, onhan siinä hieno ajatus, et kuolee nukkuessaan, eikä siihen et viimeinen asia mitä näkee on pyssyn piippu. Jokainen tavallaan ajattelee. Meidän suvussa keillä on eläimiä, ja on pitänyt lopettaa syystä tai toisesta, ovat lopettaneet ampumalla. On belgianpaimenkoirasta beagleen ja kissaan, eli ei ole kyse, et vain sekarotuiset "rakit" olisivat tämän kohtalon kokeneet.

      Mutta joo, nyt odotan innolla miten kaikki tulee raivoamaan minulle tästä, että miten julmaa tai vastaavaa on tämä ampumalla lopetus ja miten tulee peukkua alaspäin, mutta jokainen tavallaan

      • hyvää joulua vaan

        Joo enpä peukuta mihinkään suuntaan. Sanon vaan, että jos on varaa pitää eläintä, olipa se sitten minkähintainen tai "arvoinen" hankittaessa, pitää olla myös sen verran rahaa ja eläimen kunníoitusta, että ystävänsä saa päästettyä sitä kunnioittaen lähtemään kun aika on. Ymmärrän toki ampumisen, että jos eläin on ollut esimerkiksi kolarissa ja kituu. Olen nähnyt vuosia sitten keittiöni ikkunasta, kun naapurissa ammuttiin nuori sekarotuinen, sakemannia ja jotain muuta, koira jouluaaton aamuna. Kyllä joulumieli meni siinä katsoessa kun koira juoksi vielä, kun ensimmäinen pääosuma ei tappanutkaan, niin että painukaa v*****n niitten pyssyjenne kanssa, pässinpäät. Muka eläinrakkaita, paskat, saitoja, pihejä ja kylmäsydämisiä.


      • pum pum vaan
        hyvää joulua vaan kirjoitti:

        Joo enpä peukuta mihinkään suuntaan. Sanon vaan, että jos on varaa pitää eläintä, olipa se sitten minkähintainen tai "arvoinen" hankittaessa, pitää olla myös sen verran rahaa ja eläimen kunníoitusta, että ystävänsä saa päästettyä sitä kunnioittaen lähtemään kun aika on. Ymmärrän toki ampumisen, että jos eläin on ollut esimerkiksi kolarissa ja kituu. Olen nähnyt vuosia sitten keittiöni ikkunasta, kun naapurissa ammuttiin nuori sekarotuinen, sakemannia ja jotain muuta, koira jouluaaton aamuna. Kyllä joulumieli meni siinä katsoessa kun koira juoksi vielä, kun ensimmäinen pääosuma ei tappanutkaan, niin että painukaa v*****n niitten pyssyjenne kanssa, pässinpäät. Muka eläinrakkaita, paskat, saitoja, pihejä ja kylmäsydämisiä.

        Et ole tainnut lukea noita minun muita juttuja mitä tänne kirjoitin.. Mutta jos ajattelet, ettemme olisi eläinrakkaita, ja tai olisimme paskoja, saitoja, pihejä ja kylmäsydämisiä, niin sille en mitään voi. Voin silti sanoa, että väärässä olet. Mutta kuten aloittajakin sanoi, jokaisella saa olla omat mielipiteet asiasta. Sinä ajattelet noin, ja me ajattelemme toisin.

        Ja otan osaa, että olet moisen häslingin joutunut näkemään. Siinä ei ole ollut lopettaja oikeanlainen/osaava henkilö..


      • Ei koskaan enää

        En sanoisi että ell lopetus olisi kauniimpaa.
        Koiralleni annettiin ensimmäinen piikki eikä se ollut minään siitä.
        Toinen annettiin tassun suoneen ja koira huusi kuin oltaisiin sikaa tapettu.
        Kolmas piikki pistettiinkin sitten suoraan sydämmeen.
        En enää ikinä vie koiraa ell lopettettavaksi vaan pyydän tutun metsämiehen ampumaan seuraavat koirani.
        Ei ollut todellakaan kaunis tapahtuma, ei koiran eikä kenenkään muunkaan kannalta, ei jäänyt hyvä olo siitä että koiran viimeiset hetket olivat kauhun ja kivun täytteisiä.


      • tyttö 20v

        oon samaa mieltä sun kanssa!
        meillä lapsuuden kodissa muistan aina miten joulusika teurastettiin itse, iäkäs ja vaivainen koira, ja kissat, ja hätätapauksessa lehmäkin
        (jos sen vaiva oli niin paha että ei teurasautoa laitettu odottamaan koska silloin olisi tullut tuskaa eläimelle)

        ja on mielestäni hyvä ratkaisu että eläin saa kuolla kotonaan ilman stressaamista ja odottamisesta koituvia tuskia, matkalla steriileihin ja outoihin hajuihin eli eläinlääkärille...

        -Kunhan, lopettaja-henkilö tietää mitä tekee! eli tietää mihin kohtaan pitää ampua jotta eläin ei joudu kitumaan.
        itse pienestä 4.v lähtien ainakin, kotona näin kuinka sika teurastettiin ennen joulua ja siinä ei mielestäni ollut, eikä ole mitään julmaa. vaan se oli luonnollista ja eläin ei paljoa aavistanut.
        Vaikka kyllä niistä elukoista näkee että ne tajuaa tilanteen jo siinä vaiheessa kun ihmiset puhuu siitä ja valmistelee lopetustilannetta.


      • tarkkana pit ol
        hyvää joulua vaan kirjoitti:

        Joo enpä peukuta mihinkään suuntaan. Sanon vaan, että jos on varaa pitää eläintä, olipa se sitten minkähintainen tai "arvoinen" hankittaessa, pitää olla myös sen verran rahaa ja eläimen kunníoitusta, että ystävänsä saa päästettyä sitä kunnioittaen lähtemään kun aika on. Ymmärrän toki ampumisen, että jos eläin on ollut esimerkiksi kolarissa ja kituu. Olen nähnyt vuosia sitten keittiöni ikkunasta, kun naapurissa ammuttiin nuori sekarotuinen, sakemannia ja jotain muuta, koira jouluaaton aamuna. Kyllä joulumieli meni siinä katsoessa kun koira juoksi vielä, kun ensimmäinen pääosuma ei tappanutkaan, niin että painukaa v*****n niitten pyssyjenne kanssa, pässinpäät. Muka eläinrakkaita, paskat, saitoja, pihejä ja kylmäsydämisiä.

        Nuorena poikana olin maatilalla hommissa ja siellä napattiin mullikkaa hamaralla otsaan veret saaviin vatkattavaks ja mulli vartaaseen ja nahka suolet pois. Ei siinä mitään piikitjäjiä ja aseita ukko etsinyt kun teki homman ja lähti vetää.Eikä kukaan silloin netissä naukuna perään.Paistia tuli ja porukka eli.Elikkä kun homman hoitaa päiväjärjestyksestä ilman isompia kötinöitö niin ei tiijä tikka ei tijainen.
        Papalla oli koiratkin sellaisia että nahka palveli kiikutuolin selkänojalla vielä pitkään kun oli henki lähtenä.Toisista rukkasia. Ei niitä missään elukkahautuumaalla käyty kahtelemassa,siinä se selkää lämmitti.
        Pappani oli aikoinaan jo päätäny että kun vasikka syntyy siitä tekee tuoreeltaan liivit itselleen ja niin teki.Oli kuulema parasta ja pehmeää nahkaa. Että kyllä ne ennen käytti tarkemmin nuo kotieläimetkin ei haaskiin laitettu hyviä nahkoja,mutta ei kaiketi sitä kapisesta rakista kukaan mitään tee.


      • Mielestäni saa lopettaa. Pääasia on vain se, että 'kaveria' ei lopeteta syyttä suotta. Kyllä se koira ilmoittaa isännälleen, että nyt on sitten aika! Lopetuksen pitää olla kivuton ja isännän oltava LÄSNÄ... tapahtui se saunan takana tai eläinlääkärin piikillä. Koirani, joka eli 13,5 vuotiaaksi, kertoi minulle jotenkin telepaattisesti, että ei tule enää mistään mitään, joten nyt lähdetään. Suru oli kova pitkään, mutta nyt on olo jo helpottanut.


      • whitehorserider kirjoitti:

        Mielestäni saa lopettaa. Pääasia on vain se, että 'kaveria' ei lopeteta syyttä suotta. Kyllä se koira ilmoittaa isännälleen, että nyt on sitten aika! Lopetuksen pitää olla kivuton ja isännän oltava LÄSNÄ... tapahtui se saunan takana tai eläinlääkärin piikillä. Koirani, joka eli 13,5 vuotiaaksi, kertoi minulle jotenkin telepaattisesti, että ei tule enää mistään mitään, joten nyt lähdetään. Suru oli kova pitkään, mutta nyt on olo jo helpottanut.

        telepaattisesti :DDDD


      • raakaroki3

        Enpä anna peukkua alas minäkään. Koira joka ei pelkää asetta ja vierasta ihmistä, ei kerkiä edes tajuta, mitä tapahtuu kun ammutaan. Tottakai ampujan täytyy olla asiansa osaava! Eli sellainen jolla on kokemusta eläinten lopettamisesta. Olen karjatilalta ja meillä on aina lopetettu eläimet itse.(Tietenkin on sopiva ase sitä varten) Kyllä osaava ampuja saa lopetettua koiran kun kerran lehmänkin, niin ettei eläin ehdi kitua. Se vaan että esim. taajamassa ampuminen ei käy, eikä asunnossa sisällä. Ja lemmikin omistajan on tietenkin oltava hieman kovahermoinen, kun näkee eläimen kuolevan (eihän sitä ole toki pakko katsoa). Pahaa sotkua, verta tms. ei aina jää, jos ammutaan vaikka pistoolilla päähän, siivo on tietenkin pahempi jos vaikka kissa lopetetaan ampumalla lähietäisyydeltä haulikolla.


      • c3Rry kirjoitti:

        telepaattisesti :DDDD

        Naura sinä vaan. Nämä asiat on siis sellaisia, joita on vaikeaa lyhyesti selittää.


      • raskasrakas
        whitehorserider kirjoitti:

        Mielestäni saa lopettaa. Pääasia on vain se, että 'kaveria' ei lopeteta syyttä suotta. Kyllä se koira ilmoittaa isännälleen, että nyt on sitten aika! Lopetuksen pitää olla kivuton ja isännän oltava LÄSNÄ... tapahtui se saunan takana tai eläinlääkärin piikillä. Koirani, joka eli 13,5 vuotiaaksi, kertoi minulle jotenkin telepaattisesti, että ei tule enää mistään mitään, joten nyt lähdetään. Suru oli kova pitkään, mutta nyt on olo jo helpottanut.

        Olet oikeassa, kun "ei tule enää mistään mitään" on aika lähteä. Ja lemmikin omistajan on tehtävä päätös eläimen lopettamisesta, ettei sille tuoteta tarpeetonta kärsimystä elämää pitkittämällä siinä vaiheessa, kun toivoa paremmasta ei enää ole. Olen vanhan 12-vuotiaan koirani kanssa kohta siinä pisteessä, pelottaa jo valmiiksi, osaanko tehdä lopettamispäätöksen oikeaan aikaan. Vielä koirani on iloinen ja virkeä, mutta vauhti hiipuu välttämättä hiljalleen, en tiedä kuinka kauan elonpäiviä riittää.


      • jahtikaverit

        Metsästyskoiralle lähtö ampumalla on PARAS MAHDOLLNIEN lähtö. Viimeiselle Jahtimaille päästyään se ei aavista mitään ja pääsee silmänräpäyksessä pois. Mikä olisi sen armelianpaa koiralle kuin lähtö jahtimaillaan. Eläinlääkärin vastaanotolla se joutu paniikkiin jo rauhoituspiikkiä antaessa. Ehkä sitten kotona annettu piikki voisi olla paremnpi vaihtoehto kuin vastaanotolla.
        Minun huippuhyvä jäniskoirani(mäykky, yläri ylläri) inhosi eläinläääkärin vastaanottoja, joten hänelle annettin vaihtoehto lähteä viimeisellä jahtireissullaan, mikä oli paras mahdollinen :))..


      • aegagae
        raskasrakas kirjoitti:

        Olet oikeassa, kun "ei tule enää mistään mitään" on aika lähteä. Ja lemmikin omistajan on tehtävä päätös eläimen lopettamisesta, ettei sille tuoteta tarpeetonta kärsimystä elämää pitkittämällä siinä vaiheessa, kun toivoa paremmasta ei enää ole. Olen vanhan 12-vuotiaan koirani kanssa kohta siinä pisteessä, pelottaa jo valmiiksi, osaanko tehdä lopettamispäätöksen oikeaan aikaan. Vielä koirani on iloinen ja virkeä, mutta vauhti hiipuu välttämättä hiljalleen, en tiedä kuinka kauan elonpäiviä riittää.

        Varsinkin vanhoja koiria muuten kannattaisi vähintään kerran vuodessa viedä eläinlääkärille tutkittavaksi. Koira voi näyttää päällisin puolin terveeltä ja iloiselta, mutta sisällä voi olla esim. pahanlaatuisia kasvaimia.


      • Tapa ITSE
        hyvää joulua vaan kirjoitti:

        Joo enpä peukuta mihinkään suuntaan. Sanon vaan, että jos on varaa pitää eläintä, olipa se sitten minkähintainen tai "arvoinen" hankittaessa, pitää olla myös sen verran rahaa ja eläimen kunníoitusta, että ystävänsä saa päästettyä sitä kunnioittaen lähtemään kun aika on. Ymmärrän toki ampumisen, että jos eläin on ollut esimerkiksi kolarissa ja kituu. Olen nähnyt vuosia sitten keittiöni ikkunasta, kun naapurissa ammuttiin nuori sekarotuinen, sakemannia ja jotain muuta, koira jouluaaton aamuna. Kyllä joulumieli meni siinä katsoessa kun koira juoksi vielä, kun ensimmäinen pääosuma ei tappanutkaan, niin että painukaa v*****n niitten pyssyjenne kanssa, pässinpäät. Muka eläinrakkaita, paskat, saitoja, pihejä ja kylmäsydämisiä.

        Meidän rakas "vahtikoira" BOXERI, kuka ei purrut 12 v elinajallaan yhtään ihmistä eikä toista eläintä...
        Kuoli eläinlääkärin vastaanotolla vihaisena ja erittäin pelokkaana! Rakkaamme sai sydänkohtauksen ja klinikalla hoitajien piikittämänä vauhkosi ja yritti purra kaikkia vieressä olevia ihmisiä, myös meitä... Nyt myöhemmin tiedän metsämiehenä mitä teen jatkossa isojen ja vahvojen koirieni kanssa viimeisillä päivillä, mennään rauhassa metsään...


      • ...
        pum pum vaan kirjoitti:

        Et ole tainnut lukea noita minun muita juttuja mitä tänne kirjoitin.. Mutta jos ajattelet, ettemme olisi eläinrakkaita, ja tai olisimme paskoja, saitoja, pihejä ja kylmäsydämisiä, niin sille en mitään voi. Voin silti sanoa, että väärässä olet. Mutta kuten aloittajakin sanoi, jokaisella saa olla omat mielipiteet asiasta. Sinä ajattelet noin, ja me ajattelemme toisin.

        Ja otan osaa, että olet moisen häslingin joutunut näkemään. Siinä ei ole ollut lopettaja oikeanlainen/osaava henkilö..

        Meillä on aina lopetettu koirat ampumalla päähän. Kertaakaan eivät ole lähteneet juoksemaan tämän jälkeen. :D

        Koiran lopettamisen syyksi on riittänyt että se on kaksi kertaa ilman syytä purrut ihmistä. Ensimmäisen kerran saa anteeksi, mutta jos puremisesta tulee "tapa", seuraa kuolemanrangaistus.


    • aloittaja^^

      joo siis jokaisella saa olla tietenkin mielipiteensä asiasta. Omani on se etten kestäisi katsoa kun oma koira ammutaan, ja haluan ehdottomasti olla viimeiset hetket sen kanssa.. Halvemmaksihan se tietysti tulee lyödä kuula kalloon mutta ei..ei todellakaan. Tosin olen joskus kuullut että ell lopetuspiikki on hidas kuolema? että kestäisi kauan kun se myrkky leviää ja sen takia olisi hidas kuolema? en sitten tiedä..koirahan nukutetaan ennen sitä, joten eihän sen pitäisi olla sitten tietoinen siitä mitä tapahtuu? mutta jokainen tavallaan, jollekkin varmaan helpompi tapa lopettaa koira ampumalla, mutta itse en siihen pystyisi..en ampumaan, enkä myöskään katsomaan kun koirani ammuttaisiin. Olen päättänyt että se lopetetaan täällä kotona ja ell tekee sen sitten kun on sen aika..

      • Urhoska

        Lääkärin piikkien jälkeen voi tosiaankin kestää kauan ennen kuin henki lähtee. Lopetutin marsuni vuosi sitten eläinlääkärillä, nukutuspiikki ei tehonnut, ei myöskään ensimmäinen lopetuspiikki. Vasta kun ell sanoman mukaan aineita annettiin sama määrä kuin isolle koiralle, marsu pääsi ikuisille vihreille nurmikoille. Ell sanoi myös, ettei ole lainkaan harvinaista, että mitä pienempi eläin, sitä enemmän aineita tarvitaan. Tämän lopetustapahtuman hitaus ei suinkaan ollut lääkärin vika, vaan liian sitkeän marsun. Ei ollut kuitenkaan kiva katsoa, kun raukka yritti sinnitellä viimeiseen asti. :( Katseessa näkyi kysymys "onko pakko?", johon vastasin myöntävästi eläimen heikon kunnon vuoksi.

        Ampumalla lopettaminen on mielestäni paras keino. Mutta vain siinä tapauksessa, että osuminen oikeaan kohtaan ensimmäisellä kerralla on 200 % varmaa! Itse en tätä kuitenkaan haluaisi tehdä. Joku vieras, jolla ei ole ollut minkäänlaista suhdetta kyseiseen eläimeen, lienee paras valinta.


      • eutanasian anatomia
        Urhoska kirjoitti:

        Lääkärin piikkien jälkeen voi tosiaankin kestää kauan ennen kuin henki lähtee. Lopetutin marsuni vuosi sitten eläinlääkärillä, nukutuspiikki ei tehonnut, ei myöskään ensimmäinen lopetuspiikki. Vasta kun ell sanoman mukaan aineita annettiin sama määrä kuin isolle koiralle, marsu pääsi ikuisille vihreille nurmikoille. Ell sanoi myös, ettei ole lainkaan harvinaista, että mitä pienempi eläin, sitä enemmän aineita tarvitaan. Tämän lopetustapahtuman hitaus ei suinkaan ollut lääkärin vika, vaan liian sitkeän marsun. Ei ollut kuitenkaan kiva katsoa, kun raukka yritti sinnitellä viimeiseen asti. :( Katseessa näkyi kysymys "onko pakko?", johon vastasin myöntävästi eläimen heikon kunnon vuoksi.

        Ampumalla lopettaminen on mielestäni paras keino. Mutta vain siinä tapauksessa, että osuminen oikeaan kohtaan ensimmäisellä kerralla on 200 % varmaa! Itse en tätä kuitenkaan haluaisi tehdä. Joku vieras, jolla ei ole ollut minkäänlaista suhdetta kyseiseen eläimeen, lienee paras valinta.

        Lopetettavalle eläimelle annetaan ensin niin suuri määrä rauhoittavaa ainetta, että eläin nukahtaa. Syvässä unessa ollessaan eläin ei tunne mitään. Jonkin ajan kuluttua eläin saa uuden pistoksen, jotta elintoiminnot pysähtyvät.

        Jos esim. koiralla on hirveitä kauhukokemuksia eläinlääkäristä (ei suostu toimenpiteisiin ym), lopetus olisi ehkä parempi suorittaa stressittömämmässä ympäristössä, eli esim. kotona eläinlääkärin kotikäynnillä. Ammattitaitoinen ell osaa kuitenkin tehdä tilanteesta rauhallisen klinikallakin.


      • 10+20

        kyllä koira tietää kun sitä piikille viedään.. ei se mikään tahvo ole. Vaistoaahan sekin.


    • kunaikaontäys

      Oikea valinta aloittaja..Kotona kaunein tapa antaa lemmikin nukkua pois eläin lääkärin piikkiin.

      Tuosta koiran ampumalla lopettamisesta..SE on nopea tapa,mutta kaikenmailman sohloppeja siinäkin hommassa vaan on...Itse olen lopettanut kans koiria *nappiniskaan* tyyliin,mutta olen vaan edelleen piikin kannalla,joten kukin tavallaan.

      • pum pum vaan

        Juu, eihän se ole kaunista katsottavaa tuo ampumalla lopetus, siksi en aiokkaan mennä katsomaan kun sen aika koittaa.. Olen muutaman kerran nähnyt, kun koira on pitänyt lopettaa, eikä se kaunista katseltavaa ole. Hyvästelen kotona ja annan kaiken maan herkkuja sille. Kuten mainitsin tuon, että suvussani ollaan lopetettu koiria, se on yleensä se metsästäjä yksistään, joka lähtee viemään koiran ns viimeiselle matkalle. Ja hänelle annetaan mukaan jotain oikein sellaista herkkua, minkä koira saa syödä. Eli se ampuminen on tapahtunut sen yhteydessä, kun se koira syö sitä oikein ihanaa herkkua siinä samalla. On sekin "pieni" lohdutus siihen, kun mitä se voisi raaimmillaan olla, eli koira sidottuna puuhun ja koira vain huomaa et mitäs tämä on, miksi minua osoitetaan tuolla aseella.


    • kunaikaontäys

      Eihän se ole...tosin riippuu miten se tehdään..siihen juuri viittasin tuola aikasemmin.."sohloppeja".!! Jos lopetetaan ampumalla,ni samalopputulos on,olipa ase mikä tahansa,mut nätein aseella tehty lopetus tapahtuu koiran kävellessä rinnalla ja huomaamatta pistoolilla takaraivoon kuti..ei siinä tartte ruokkia tai enämpi hemmotella..kun asian hoitaa kerralla..tuskaa aiheuttamatta,ni asia on ok..Ja tää ei ole mieluinen keskustelu,mut näistäkin asioista on hyvä joskus puhua..

      • pum pum vaan

        Juu eihän siinä tarvii mitää enempää hemmotella, mut itse ainakin katson, et "tuntuu" paremmalta, et se saa sen ns viimeisen aterian. Ja ainakaa koira ei liiku yhtään turhia siinä, ni on ainaki varmaa, et osuu kerralla oikeaan kohtaan. Ja joo eihän tämä ole ei..


    • 8+12=

      koiraa on paljon mukavampi hautaan viedä, tai mitä sitten tekeekään lopetuksen jälkeen jos ei verta vuoda,
      ite kutsuin eläinlääkärin lopettamaan koiran kotiin, laskua en miettinyt kun niin tein enkä näin jälkeenpäin muista paljonko maksoi.
      nukutuspiikki ulkona ja varsinainen lopetus eteisessä, vähän karvoja ajoi että sai suoneen myrkyn. Hyvä mieli jäi siitä lopusta.

    • Putum

      itse olen 12 ja iskäni lopetti marraskuussa koiramme 12 vuotias. _Ihan itse vaan lasautti kuulan kalloon ja se oli siinä ... jos osaa ampua niin koiraa ei satu jos ampuu väärään kohtaan nii saattaa jäädä kitumaan ...

    • Eppu

      Täällä myös jossain aikaa alkaa olla ajankohtaista ja muutamia vuosia sitten ensimmäinen koiramme kohtasi määränpäänsä täällä kotona, turvallisessa ympäristössä perheenjäsentemme ympäröimänä.....mikään ei korvaa sitä hetkeä ja raha tuntuu siinä asiassa ihan sivuseikalta ja muistaakseni maksoi siihen aikaan n 150 eur.
      Uusi koira haettiin toisen seuraksi parin vuorokauden kuluttua ja oli viisas teko joka suhteessa....suosittelen! ja voimia kaikille, joilla alkaa olla ajankohtaista lemmikistä luopuminen.

    • /(¤%¤%#¤¤#¤"#"!/!%(!

      Kuula on nopein, halvin, toimivin ja käyttökelpoisin tapa. Varsinainen draama, kun elukka piikitetään. Ja höplönpölöplön rematoriot. Ei se elukka ole natsien auswitsissä, kun sen matka loppuu. Tai oikeestaan ihan sama mulle, mihnä epros mätät.

      • kotona....

        Joo. Rivitaloasunnossa vaan kuula kalloon. Kyse oli KOTONA tapahtuvasta lopetuksesta. Ei missään metsässä.
        Itsellä eläinlääkäri tuli kotiin lopettamaan pienikokoisen koirani. Hinta oli 119 euroa. Sisälsi matkakulut, lopetuksen ja toimituksen tuhkattavaksi. Pääkaupunki seudulla varmaan kalliimpaa, asun Itä-Suomen kaupungissa.


    • Kokemusta on

      22LR ja äänen vaimentaja... rauhallisella lopettajalla niin asiallinen toimitus ettette edes itse vieressä olevana "tajua" kuinka helposti se tapahtui... Verta valuu max desi ... tumma pyyheliina ... valmis kuoppa. Suosittelen suru silmin...

    • En voisi kuvitellakkaan että joku muu koirani lopettaisi. Tämä on neljäs koirani joka varmaan muutaman vuoden päästä o siinä pisteetssä. Toki koiran elämä sen sanoo je on nyt 15 vuotias. Kolme edellistäkin olen ampumalla päästänyt pois täältä. Mielestäni on kivutoin ja inhimillinen tapa. Ainkin niin kauan kuin sen voin tehdä. Ei koira ole ainoa kylläkään jonka olen lopettanut.Kissat on myös siinä. Se on ystävän palvellus lopusa.

    • ei oo halpaa

      taisi olla joskus kun kissan piikille vein ja sieltä meni edelleen tuhkattavaksi niin yli 300 euroa. kallis lysti oli sekin, mutta 16 vuotta se piti minulle seuraa niin annoin sitten arvoisensa kuolemankin

    • perheenjäsen kun oli

      Oma koira kuoli viikko sitten. Sen kunto heikkeni lopussa todella nopeasti ja oksensikin veren sekaista ainetta ihan viimeisinä päivinä, että olisi pitänyt tajuta se tilanteen vääjäämättömyys nopeammin ja viedä heti piikillä lopetettavaksi. Yritän tässä vaan sanoa sitä, että aina ei mene suunnitelmien mukaan. Oli tarkoitus käyttää eläinlääkärillä sen viimeisen piikin takia lääkkeitten loputtua, mutta kuolema tuli nopeammin ja oli kauhea nähdä sen kaverin viimeinen aamu. Enpä ole kovin iloinen asiasta :(

    • pum pum vaan

      Olen yllättynyt, miten moni muukin on ampumisen kannalla :o

    • kunaikaontäys

      Niin on monta mieltä,ku on..... mutta ed se eutanasia on paras..

    • KATTOKAAITTEENE

      Miettikääpäs miltä tuntuis ite saada se kuula kalloon kun teistä tulee hieman vanhempia. Mielummin itsekkin unessa kuolisin pieneen pistokseen. Vittu haistakaa paska ihan oikeesti saatana eläimet pois tollasilta!

      • ei kärsimystä

        Pääasia on se, ettei tuota lemmikille kauhua ja kipua sen viimeisinä hetkinä.
        Minä aina toivon, että lemmikkimme saavat nukahtaa rauhassa omassa kodissa ja rauhassa. Mutta aina ei asiat mene niin kuin toivoo. Vajaa vuosi sitten jouduimme viemään15 vuotiaan rakkaan koiramme eläinlääkäriin, kun sen kunto huononi ratkaisevasti. Koirallamme oli kipulääkitys,joten annoin suun kautta sille kipulääkettä ennen kuin lähdimme. Eläinlääkäri toimi asiallisesti ja hyvin. Koira ystävämme nukahti rauhassa. Kaikista pahinta on se, kun joutuu viemään koiran tai kissan sinne vieraaseen paikkaan. Ne kuitenkin tajuavat, että jotain tapahtuu...Nämä on aina todella sydäntä raastavia asioita, kun joutuu tekemään ratkaisun. Mutta koiran tai minkään eläimen ei pidä antaa kitua tai kärsiä. Jos joskus vielä joudun siihen tilanteeeseen, niin toivoisin että voisin itse tuttuna ihmisenä antaa lemmikille lääkärin luvalla tietysti jotain unilääkettä, että se nukkuisi jo syvästi ennenkuin joku vieras ihminen tulisi sitten antamaan lopulliset piikit.
        Luin läpi koko ketjun ja kyllä oli hyvä huomata, että suuri osa ihmisistä haluaa tehdä asian mahd. nopeasti ja aiheuttamatta kärsimystä. Voimia niille joille asia on ajankohtainen.


      • kiitos kokemuksista
        ei kärsimystä kirjoitti:

        Pääasia on se, ettei tuota lemmikille kauhua ja kipua sen viimeisinä hetkinä.
        Minä aina toivon, että lemmikkimme saavat nukahtaa rauhassa omassa kodissa ja rauhassa. Mutta aina ei asiat mene niin kuin toivoo. Vajaa vuosi sitten jouduimme viemään15 vuotiaan rakkaan koiramme eläinlääkäriin, kun sen kunto huononi ratkaisevasti. Koirallamme oli kipulääkitys,joten annoin suun kautta sille kipulääkettä ennen kuin lähdimme. Eläinlääkäri toimi asiallisesti ja hyvin. Koira ystävämme nukahti rauhassa. Kaikista pahinta on se, kun joutuu viemään koiran tai kissan sinne vieraaseen paikkaan. Ne kuitenkin tajuavat, että jotain tapahtuu...Nämä on aina todella sydäntä raastavia asioita, kun joutuu tekemään ratkaisun. Mutta koiran tai minkään eläimen ei pidä antaa kitua tai kärsiä. Jos joskus vielä joudun siihen tilanteeeseen, niin toivoisin että voisin itse tuttuna ihmisenä antaa lemmikille lääkärin luvalla tietysti jotain unilääkettä, että se nukkuisi jo syvästi ennenkuin joku vieras ihminen tulisi sitten antamaan lopulliset piikit.
        Luin läpi koko ketjun ja kyllä oli hyvä huomata, että suuri osa ihmisistä haluaa tehdä asian mahd. nopeasti ja aiheuttamatta kärsimystä. Voimia niille joille asia on ajankohtainen.

        Tuo on tullut monet kerrat mieleen kun lähivuosina on oman lemmikin elämän lopetus edessä. Ei haluaisi viedä lääkärille ns järjissään, kun koira tajuaa kaiken ja ymmärtää tunnetilat ja lukuisia sanoja ... miten voisi antaa kotona sellaisen määrän rauhoittavaa ettei tajua, mistä on kyse? Tuntuu tosi hirveältä viedä paikkaan jossa aina tärissyt ja jännittänyt kun käyty muissa asioissa, ottamassa rokotteita tai jouduttu tekemään joitain toimenpiteitä.

        Voiko eläimelle antaa samoja unilääkkeitä mitä ihminen käyttää ja mitä niihin sanoo eläinlääkäri kun vie koiran tokkurassa ja puoliksi tiedottomana lopulliselle piikille?
        Onko kellään kokemuksia vastaavista. Tuossa ylempänä oli insuliinista, että sillä voisi itse lopettaa, mutta ei ole insuliinin käyttäjiä lähipiirissä ja mahtaisko olla tositilanteessa sellaseen ratkaisuun. Ja onko kukaan saanut eläinlääkäriltä ennakkoon jotain tarpeeksi nukuttavaa lääkettä jonka antanut kotona itse ja vienyt sitten eläinlääkärille?


    • Piikki ehdottomasti

      Jos ell osaa hommansa, ei tarvitse työntää mitään piikkejä sydämeen. Kyllä oma kissa vaipui uneen nopeasti, ja loppu oli vaivaton sekä tuskaton. Ihmettelen mitä sähläreitä teille on sattunut.

      Toinen on tuo ampuminen. Ok, jos sen osaa, mutta valitettavasti on tullut todistettua että monikin suomalainen mies KUVITTELEE olevansa hyvä metsästäjä ja osaa lopettaa eläimen. Monesti vaan homma ei mene niinkuin elokuvissa. Onpa kuultu sellaistakin että ihan asiansa-muka-osaava eläinsuojeluvalvoja on losauttanut kissaa keuhkoon, ikäänkuin ei tietäisi miten se eläin pitää oikein lopettaa.
      Olen piikin kannalla. Taitavia asemiehiä on Suomessa yllättävän vähän, itsestään kovia luulevia metsämiehiä taas riittää joka nurkalle.

    • 1+12

      Näitä selatessa huomasin että moni ei pitänyt ampumista pahana ja teille jotka moralisoitte ampumista voin kertoa että kyllä niskalaukaus on kaikkein tehokkain tapa lopettaa eläin ja en nyt tarkoita norsuja tai muita sen koko luokan eläimiä.
      Jos koira on vielä siinä kunnossa että pystyy kävelemään niin pieni lenkki ja rauhallinen keskutelu vaikka säästä ja piippu niskaa ja laukaus ei koira edes tajua mitä tapahtui.
      Täytyy kyllä nyt myöntää että yhden terveen villakoiran kanssa tuli ongelmia koira haki koko lenkin ajan katsekontaktia että ei voinut ampua oli muuten fiksu koira eli meillä vielä 9 vuotta ja sitten yhtenä yönä nukkui pois.
      Minäkään en mitänkään hyväksy näitä niin sanottuja suhlaajia jotka ampuu vain sinne päin silmät kiinni.

    • 87985tj

      Oma koirani lopetettiin eläinlääkärillä siten, että ensiksi annettiin rauhoittavaa. Sain olla koiran lähellä koko ajan. Hyvä mieli jäi siitä ja koira ikäänkuin vain vaipui ikiuneen ilman kipuja.

      Esimerkiksi pelkästään Helsingissä asuu 20.000 koiraa ja vielä enemmän kissoja muita kotieläimiä. Eihän siitä mitään tulisi, jos ihmiset omilla aseillaan lopettaisivat koiriaan harva se viikko. Aika kauhealta sekin tuntuisi, että kerrostaloissa ammuttaisi eläimiä ja muut eläimet haistaisivat jatkuvasti kuolleiden eläimien hajuja. Kiva koti omalle koirallekin, kun se haistaisi asunnossa aiemmin lopetettujen eläinten veriroiskeita.

      Varsinkaan kaupunkioloissa koiria ei lopeteta kotona, vaan ammattimaisesti eläinlääkärillä. Tarpeeksi vaan rauhoittavaa, niin eläin ei ole elämänsä viimeisiä hetkiä stressaantuneena.

    • 14

      Kaikista keskusteluista tähän aiheeseen sanoisin että jo eläintä otettaessa pitää miettiä onko valmis tekemään viimeisen palvelun rakkaalle, monivuotiselle ystävälleen? Itse olen joutunut tähän tilanteeseen useamman kerran. Koskaan viimeinen palvelus ei ole ollut helppo. Kuitenkin se on pakko tehdä jos eläin sairastuu. Omistaja ei ole eläimensä arvoinen, jos ei pysty viimeistä palvelusta eläimelleen tekemään.
      Piikki on aina parempi vaihtoehto. Kokemusta on kummastakin. Ampumisesta ja piikista.

    • org_mikko

      Onpas ajankohtainen aihe, minullekin. Minä metsästän koirani kanssa, jo 30 vuotta, siis 15-vuotiaasta asti. Monenlaisia koiria, joskus kaksikin kerrallaan, matkalle on mahtunut. Koira on ystävä, luottokaveri näillä reissuillani.

      Eläinlääkärin piikki on parempi tapa, armeliaampi ja siistimpi nykyaikana. Mutta olen lopettanut koiriani myös ampumalla itse. Se on ikävää hommaa, vaikkei koira itse varmasti kärsi, tuskin tajuaakaan, mitä tapahtui. Se on viimeinen ystävänpalvelus hyvälle kaverille, päästää pois ja lopettaa kärsimykset.

      Myös naapureiden ja tuttujen eläimiä olen lopettanut ampumalla. En todellakaan suosittele herkälle ihmiselle tai muiden läsnäollessa. Harvoin, parina kertana, olen joutunut toisen laukauksen ampumaan, molemmissa tapauksissa muuten kissa kohteena. Kissa jotenkin aavistaa mitä on tulossa ja osaa todella olla hankala, siksi en mielelläni kissaa lopetettavaksi ota.

      Jokaiselle meistä kuuluu kaunis ja rauhallinen poislähtö, ei panikkia, kirosanoja tai häsläämistä eikä ainakaan viinaa missään muodossa. Sama juttu kuin koirien kanssa metsällä muutenkin, vain se otetaan mitä tarvitaan ja jätetään toiseen kertaan, jos menee häsläämiseksi.

      Olen kaikki koirani haudannut samaan paikkaan, vieri viereen, lapsuuden kotini lähettyville metsän laitaan. Muistokiviä on kertynyt 6. Maahankaivuu pitää muuten tehdä kunnolla, etteivät ketut ja muut pääse kaivamaan hautaa auki. Siinäkin on niksinsä, eikä tarvitse sitä polttoöljyä valella maahan, mitä salametsästäjät laittavat, kun kaatojätteet hautaavat, kyllä ne ketut saa pysymään ilman paloöljyäkin poissa haudalta.

      Eläin on eläin, mutta kun siitä tulee kaveri, sen poismenoon tulee mukaan tunne, halu kohdella eläintä kuten ihmistä. Ei siinä mitään, eläin voi täyttää suuren aukon tunne-elämässä, joten tottakai sen lopunkin haluaa olevan kaunis ja rauhallinen.

      Oikein kivaa vuodenvaihdetta kaikille

    • Nyt alkoi kiehuun ja kovasti!!
      Herranen aika, kyllä sitä koira tottuu olemaan ainoa koira talossa sitten aikanaan, kunhan tälle antaa aikaa!
      Että jos tiedät, että joudut lopettamaan vanhemman koiran, koita saada töistä edes pari päivää vapaata, että saat oltua nuoremman koiran kanssa ja totutettua tämän siihen, ettei toista enää olekaan.
      Ja kyllä, kyllä vähän iäkkäämpikin koira tähän tottuu, ei oo iästä kyse.


      Entä sitten, paljonko koiran lopetus tulee maksamaan?!?
      Onhan sulla ollut varaa maksaa puhdasrotuisesta kultsista, ja eritoten kustantaa sen ruua sun muut kulut tänä aikana
      - kyllä sulla pitäisi olla varaa maksaa myös lopetus!

      Eikä todellakaan tehdä sitä ampumalla tai muulla vastaavalla tavalla.
      Kyllä nyt jokainen eläinlääkäri osaa lopettaa koiran kiduttamatta koiraa.
      On totta, että koirat vaistoavat ikävät asiat eläinlääkärissä, eritoten, jos niillä on ollut jotain ikäviä kokemuksia aiemmin.
      Mun ei tartte mainita kuin eläinlääkäri tuon reilun 6v villismixerinarttuni kuullen, niin tää alkaa muriseen mulle
      - ikäviä kokemuksia pentuajalta.
      Ja koirillahan on tunnetusti pitkä muisti...

      Ja tuohan on asia, mitä pitää miettiä jo ennen, kuin hankkii pentua:
      Entä sitten, kun tulee aika luopua koirasta....?
      Mä mietin koiran hankkimista pitkään, sillä en vieläkään kestä ajatusta luopumisesta.
      Mutta sitten taas mietin, kuinka paljon hyvää ja iloa koirani ovat tuoneet elämääni ja haluan vain kaikkein parasta heille.
      Jopa heidän lopetuksen alla:
      Olen valmis maksamaan mitä tahansa, että koirani saa rauhallisen poislähdön eli lopetuspiikin.


      Mutta tämä asia on aina mietittävä ennen koiran hankkimista:
      Koiran hinta on itsestään pieni tulevista kuluista, oletko valmis maksamaan koirasta aiheutuvat kulut ja tekeväsi kaikkesi, että koiran on hyvä olla
      - jopa poislähtiessään?!?

    • aloittaja.

      sinulle madde86 :
      en tosiaankaan kysynyt tuota lopetuksen hintaa sen takia että päätän sen mukaan miten koira lopetetaan jos tulee kalliiksi tuo kotikäynti! Olen sen päättänyt että koira lopetetaan kotona tutussa ja rauhallisessa ympäristössä kun sen aika on.. Tiedustelin asiaa vain siksi että jos olisikin sitten vähän kalliimpi juttu niin siihen osaa varautua eikä tule yllätyksena..mutta kiitos kommentistasi, halusin vain oikaista tuon väärinkäsityksen.

      Kiitos muillekkin asiallisista kommenteista !

    • Kotikäynti.

      Ei ole kovin kallista,tai on paikkakunta kohtaista. Koira tottuu pian olemaan ainoana koirana,ei ainakaan minun koirani ollut moksiskaan,vaikka jäi yksin. Yleensä ihminen kuvittelee,voi,voi ei koirani pärjää kun jäi yksikseen. Laumassa elänyt koira joutuu sen jälkeen itse ratkomaan eteen tulevia haasteita,koska toista koiraa ei ole tukemassa ja oppii näin ratkomaan asioita itsenäisesti,joka tekee vain hyvää koiran korvienvälille.

    • Peku83

      Nappi otsaan ja nahka hyötykäyttöön, olisi ekologistakin.
      Ja elukat pois sellaisilta jotka ei erota ihmistä ja eläintä toisistaan.

    • pum pum vaan

      Olin kans joskus ampumista vastaan, mutta siihenkin asiaan tuli muutos. Itse olen vienyt 2 kissaani piikille eläinlääkäriin, ensimmäisellä kerralla en mennyt paikan päälle mukaan, kun olin sen vertaan nuori vielä (olen ollut katkera tästä), toisen kissani vein itse piikille. Ja voi että miten se kirpas mun sydämmestä, ku näin kissasta, miten se panikoi sielä ell. lääkärissä (viikin ell).. Se huusi ja koetti päästä pakoon, kunnes pitkän tappelun jälkeen sille saatiin rauhoittava laitettua. Sen jälkeen olen ollut varma siitä, että kun nykyisistä pitää luopua, niin kyllä se tulee pirautettua isäpuolelleni joka on metsästäjä, että täällä olisi nyt tällainen juttu. Hän on lopettanut toistakymmentä lemmikkiä, on sanonut, ettei pidä siitä, mutta jonkunhan se on tehtävä.

      Jokaisella on eri näkemyksiä asiasta, mikä on paras vaihtoehto, ja minä olen sen yhden ainoan piikkireissun jälkeen päätynyt ampumiseen (olen nähnyt nuorempana, kun sekarikoista kaikki muut pennut paitsi yksi, lopetettu ampumalla, eikä se näyttänyt pahalta, vaikka muuten tuntui pahalta miksi ne pennut piti lopettaa)

    • kunaikaontäys

      .. Ajatteles itseäs YKSIN..huonoina hetkinä,,itkettää,surettaa..kaik on päin pers...ei kukaan tule lähellesi..silittää päätäs ja juttelee..Kun on lemmikki,ni sepä tulee.tosin ei silittele,mutta osoittaa sen hakeutumalla lähellesi...eläin vaistoaa heikot hetkesi..Että eläin on eläin ja eläimistä pahin on ihminen..
      Ja toi nahka asia..kokoajanha se on muuttumassa enemmissä määrin keinonahka tuotannoksi..

      P.s voisin kertoa noista nähdyistä,kuulluista lopetuksista,mutta olen hiljaa..onneksi ei kaikkea edes tiedä,kuin niitä tehdään...ammatissani kun niitä näkee...tuotantoeläintenkin elämän surut...

    • 15+8

      Ainakin tällä maalla ei tarvi kuin navetan taakse kiväärin kanssa mennä ja se on siinä. Tosin omaa koiraa en ole pystynyt ampumaa. Kuitenkin metsästyskaveri kyseessä, niin elukkatohtori on piikin laittanut.

    • Lopettaa

      Lopettaminen ampumalla on oikeissa olosuhteissa hyvä ja eettinen vaihtoehto. Niskalaukaus pienoiskiväärillä on paras tapa, siisti haava ja vähän verta. Koira ei tajua että sitä ammuttiin, sillä luoti on jo osunut sen aivoihin ja tappanut sen ennen kuin pamaus kuuluu. Tämä on paras tapa jos asutaan omakotitalossa, ehkä myös rivitalon pihalla. Jos haluaa lopettaa kotona ja asuu kerrostalossa, silloin ell paras vaihtoehto?

    • metsämies...

      Vähän aikaa sitten lopetin naapurin koiran ja pari kissaa,paljon kivuttomampaa kuin eläinlääkärille vienti,eläin aavistaa ja stressaantuu jo matkalla..
      Ampuminen on nopea ja kivuton toimenpide,tietysti pitää osata homma,ei se kaikilta onnistu,rauhallinen toiminta...

    • miinn690

      Mutta sitäkin joutuu miettimään, minne sen kuolleen lemmikin sitten laittaa hautaan. Ei sitä roskikseen voi nakata, eikä maallakaan minne sattuu tontin nurkalle kuopata, etenkään talvella...

    • Kokemusta on

      Huomaa ettei ihmiset omalta paniikiltaan tajua että jo koiran rahtaaminen eläinlääkärille "viimeiselle matkalle" on karmea tilanne. Koira vaistoaa koko ajan mitä ajattelet... Sitten on kauheita kertomuksia kuinka koira ponnistaa pöydältä lattiallle nukutuslääke vaiheessa ja ihmiset panikoituu jne jne ... Tarvii ymmärtää esim metsästyskoiraa , viedä "hänet" tuttuun jahtimaastoon ja suorittaa toimenpide rauhallisesti ja kunniallisesti. Lähtökohta että "lähimmäinen" kuolee viranomaisen kliinisesti osoittaa vain vieraantumista ELÄMÄSTÄ.

      • koiran vaisto

        Koira aavistaa, mutta myös kissa aavistaa tilanteensa. On koettu ja hirveä tunne ja tilanne. Koira kun aavistaa emäntänsä ja isäntänsä mielentilan. Luulen, että aika moni koira. Onko stressi, vai hyvä mieli jne...Kun on suru ja stressi päällä , koirakin muuttuu vaisuksi ja etäälle, ikään kuin tarkkailee ja kuuntelee mistä on kyse. Ehkä on eroja koiraroduissa, mut oma koirani tietää mielentilani ja vaistoaa ne herkästi.


    • nainen 87

      Perheen iäkäs, haimavikainen saksanpaimenkoiranarttu lopetettiin raskain mielin kotona. Koira oli omaa perhettä kohtaan ihana, mutta aggressiivinen muita koiria kohtaan, ja kodin vaihtaminen olisi ollut sille erittäin vaikeaa.
      Aamulla lähdettiin aikaisin yhdessä metsälenkille ja lenkin jälkeen tarjottiin naudanlihasuikaleita. Koko perhe oli kamalan itkuinen, mutta tytöllä tuntui olevan hyvä päivä ja se tuntui olevan lähinnä innoissaan ja hieman ymmällään. Eläinlääkäri apulaisineen tuli keskipäivällä ja antoi ensimmäisen pistoksen saman tien, minun silitellessäni koiraa ilman että se tuntui huomaavan mitään. Sen jälkeen koko perhe silitteli ja jutusteli koiralle kunnes se kävi uniseksi. Raukka ei vaikuttanut hetkeäkään pelokkaalta. Lopetuspistos annettiin koiran maatessa omalla pedillä ja sydän lakkasi lyömästä parissa minuutissa.
      Tuhkauspalvelun mies tuli hakemaan ruumista puolentunnin sisällä ja autoin kantamaan sen peitteeseen käärittynä takakonttiin. Tuhkat siroteltiin lemmikkilehtoon. En ole varma, mutta muistelisin koko palvelun maksaneen espoossa n. 500 euroa.
      Tästä on n.6 vuotta aikaa ja vieläkin itkettää. Lopetus tapahtui varmasti humaaneimmalla mahdollisella tavalla, mutta tuntui kuin oman lemmikkinsä olisi pettänyt. Mietityttää yhä olisiko ollut vielä aikaa jäljellä tai olisiko voinut toimia jotenkin toisin. Nykyään asun omillani ja olen hankkinut ensimmäisen oman koirani, mutten ikinä unohda meidän Elliä.

      • hyvä bisnes

        Toivottavasti riittää paljon hommia. Tuollaista voisi itsekin tehdä.


    • Koiraansa kaipaava!

      Kuinka kauan kestää että koiran tuhkat tulee?

    • Heleppoa

      Itse heitin koirani jokeen, kun alkoi vituttaan. Onneksi nyt on uusi parempi koira joka ei räksytä kokoaikaa.

      • Patenttiratkaisu

        Ei varmaan räksytä se jokeen heitettykään.


    • Petteri.Punakuono

      Oikein hyvää joulua!

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko nainen siis

      Ihastunut vai rakastunut?
      Ikävä
      75
      2423
    2. Sointu Borg keikistelee vartaloa nuolevassa mekossa -Kohukaunotar Marika Fingerroos kuittaa "Mikä.."

      Sointu Borg ei jätä kylmäksi edes aikansa kohukaunotarta, Marika Fingerroosia. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihd
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      2284
    3. Mies rakkain

      Meidän rakkaus ei pala tulessakaan❤️‍🔥
      Ikävä
      49
      2113
    4. Sinulle kaunis ihana yh...

      Kerro jotain lisää elämäntilanteestasi ja itsestäsi. 😊
      Ikävä
      74
      1999
    5. Karpo kujalla

      PrimeTimessä joku demari pyörittää Karpoa 100-0.
      Ähtäri
      53
      1962
    6. Näytit minulle

      aivan uudenlaisen maailman. Sellaisen, jossa peilien pinta ei ole säröillä. Ihastuin sinuun mitä paremmin opin sinut tun
      Ikävä
      50
      1568
    7. Kuka huijasi Suomea hakemaan NATO jäsenyyttä?

      Huh huh huh… Nuoret sotaintoilijat eivät ymmärrä mitä kirjoittavat. Suomella on mennyt aina hyvin, kun suhteet itäiseen
      Maailman menoa
      526
      1514
    8. Persut eivät lähde mukaan hallituksen rasisminvastaiseen kampanjaan

      Ja sekö on sille yhdelle hallitusta johtavalle töppöselle ihan ok? 🤪 https://www.is.fi/politiikka/art-2000010657169.htm
      Maailman menoa
      339
      1510
    9. Autolla markettiin

      Kiire ollut ku ovista läpi tyhjään kauppaan. Liekö sairauskohtaus.
      Kajaani
      59
      1425
    10. Lapinlahtelaisessa koulussa laulettiin virsiä ja ruokarukouksia, rehtorille vakava huomautus

      Suomen kulttuuriin kuuluu jo kristillisyys. Käsittämättömäksi on aika muuttunut. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/la
      Helluntailaisuus
      185
      1402
    Aihe