Omaisuuden jako

Mitä laki sanoo, kun tulee avioero. Meillä ei ole aviohetoa. Olemme avioliitossa olleet vähän yli kymmenen vuotta. Omaisuutta kolme asunto-osaketta ja kaksi uudehkoa autoa. Minä olen ollut työssä ja maksanut 80 - 90 lainoistamme ja kaikki vastikkeet kaikista sunoistamme. Vaimoni katsonut työttömänä alaikäisiä lapsiamme. Onko laki muuttunut lähiaikoina niin, että se osapuli, joka on käytännössä maksanut omaisuden hankinnan, hänelle kuuluu myös sen mukainen osa oamisuudesta? Ainakain viranomaist minulle näin sanoivat. ja neuvoivat ehdottomasti hankkimaan asianajajan, jonka myös tein.

7

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18

      Ei ole muuttunut aivan lähiaikoina, kun muuttui v. 1987
      Lähtökohta on, että erossa kummankin puolison netto-omaisuudet lasketaan yhteen ja jaetaan sen jälkeen kahdella.
      Avioliittolaissa on kuitenkin runsaasti poikkeuksia, eri tapauksista riippuen.

      Ositusta voidaan kuitenkin myös sovitella, jos se johtaisi kohtuuttomaan lopputulokseen. Myös siitä, miten se tapahtuu ja mitä siinä huomioidaan on avioliittolaissa sääntönsä.
      Viranomaiset ovat antaneet sinulle aivan oikeita neuvoja.

      • nasse-setä.

        AP
        "Onko laki muuttunut lähiaikoina niin, että se osapuli, joka on käytännössä maksanut omaisuden hankinnan, hänelle kuuluu myös sen mukainen osa oamisuudesta? Ainakain viranomaist minulle näin sanoivat."

        18
        >>Viranomaiset ovat antaneet sinulle aivan oikeita neuvoja.


      • 18
        nasse-setä. kirjoitti:

        AP
        "Onko laki muuttunut lähiaikoina niin, että se osapuli, joka on käytännössä maksanut omaisuden hankinnan, hänelle kuuluu myös sen mukainen osa oamisuudesta? Ainakain viranomaist minulle näin sanoivat."

        18
        >>Viranomaiset ovat antaneet sinulle aivan oikeita neuvoja.

        Sorry Nasse !
        Sikäli harmi, että tietoa on Suomessa vain yhdellä ihmisellä.
        Luulen kuitenkin, että kyllä ne viranomaiset ovat oikein neuvoneet, aloittaja vain ei ole käsittänyt, mitä on tarkoitettu ja kirjoitti omiaan.

        103 b § (16.4.1987/411)

        Ositusta voidaan sovitella, jos ositus muutoin johtaisi kohtuuttomaan lopputulokseen taikka siihen, että toinen puoliso saisi perusteettomasti taloudellista etua.....jne


      • nasse-setä.
        18 kirjoitti:

        Sorry Nasse !
        Sikäli harmi, että tietoa on Suomessa vain yhdellä ihmisellä.
        Luulen kuitenkin, että kyllä ne viranomaiset ovat oikein neuvoneet, aloittaja vain ei ole käsittänyt, mitä on tarkoitettu ja kirjoitti omiaan.

        103 b § (16.4.1987/411)

        Ositusta voidaan sovitella, jos ositus muutoin johtaisi kohtuuttomaan lopputulokseen taikka siihen, että toinen puoliso saisi perusteettomasti taloudellista etua.....jne

        No hyvä, että nyt vain luulet. Aiemmassa kommentissasi vahvistit ap:n väärän käsityksen "että se osapuli, joka on käytännössä maksanut omaisuden hankinnan, hänelle kuuluu myös sen mukainen osa oamisuudesta". Mitä muutakaan tämä on: "Viranomaiset ovat antaneet sinulle aivan oikeita neuvoja."

        Sinulla on näköjään luja usko osituksen sovitteluun - tavallisen maallikon tapaan, joka ensi kertaa sovittelusta kuulee. Sovittelusäännös on kuitenkin poikkeussäännös, jonka soveltaminen ei tule kysymykseen kovin heppoisin perustein. Minä olen sen soveltamista aikaisemmin näillä palstoilla useaan kertaan selvittänyt. AP:n tapauksessa ei juurikaan näyttäisi olevan edellytyksiä osituksen sovitteluun.


      • 18
        nasse-setä. kirjoitti:

        AP
        "Onko laki muuttunut lähiaikoina niin, että se osapuli, joka on käytännössä maksanut omaisuden hankinnan, hänelle kuuluu myös sen mukainen osa oamisuudesta? Ainakain viranomaist minulle näin sanoivat."

        18
        >>Viranomaiset ovat antaneet sinulle aivan oikeita neuvoja.

        *****. Mutta jos kysyy poliisilta neuvoa ositusasiaan, niin saa syyttää itseään****

        Nassen vuosia jatkunut poliisiviha tuntuu jo sairaalta. Päinvastoin, luulisi juristin suhtautuvat poliisin työhön positiivisemmin. Saavathan tuhannet juristit leipänsä samoista asioista, mitä poliisikin hoitaa ja poliisit asiat laittavat vireille, mitä sitten juristit jatkavat.
        Taisi tuo Nasse aikoinaan palstalla tunnustaa kaunansa syyn, mutta jääköön nyt.


      • heygoodbye
        18 kirjoitti:

        *****. Mutta jos kysyy poliisilta neuvoa ositusasiaan, niin saa syyttää itseään****

        Nassen vuosia jatkunut poliisiviha tuntuu jo sairaalta. Päinvastoin, luulisi juristin suhtautuvat poliisin työhön positiivisemmin. Saavathan tuhannet juristit leipänsä samoista asioista, mitä poliisikin hoitaa ja poliisit asiat laittavat vireille, mitä sitten juristit jatkavat.
        Taisi tuo Nasse aikoinaan palstalla tunnustaa kaunansa syyn, mutta jääköön nyt.

        No lienee selvää, että poliisilta ei pidäkään kysyä apua ositusasiaan. Toisaalta, ei aloittaja väittänyt poliisilta kysyneensä, vaan "viranomaiselta".

        Sinänsä neuvo advokaatin hankkimiseen ei huono ollut.

        Sen verran komppaan muita vastaajia, että osituksen sovitteluvaatimus ei taida menestyä tuossa tapauksessa.


    • 13

      Mieti vielä; ""Vaimoni katsonut työttömänä alaikäisiä lapsiamme.""
      Taidat vähätellä vaimosi yli kymmenvuotista kotityötä, kun jätit lasten lukumäärän kertomatta, mutta näemmä heitä on ainakin kaksi.
      Vaimosi työ kotona on mahdollistanut sinun ansiotyösi. Vaimosi on kymmenessä vuodessa jopa syrjäytynyt työelämästä sinun hyväksesi. Katsoppa ettei osituksen sovittelun kanne keikahda oikeudessa niin, että lastesi elatusmaksujen lisäksi joudut maksamaan elatusta myös vaimollesi.
      Ellei nuo asunnot olleet sinulla ennen avioliittoa tai jos et ole saanut mainittavaa perintöä/lahjaa, niin yli kymmenen vuoden avioliitto on niin pitkä, että kanteesi voi mennä nurin.
      Tarinat onnistuneista osituksen sovitteluista taitavat olla peräisin naapurimaan naisten kanssa aikanaan solmituista lyhyistä "maahantulo liitoista".
      Vaikka avioerossa ei enää laissa noteerata syyllistä/syytöntä, niin on mahdollista, että juuri osituksen sovittelussa se saattaa tulla esille ja jopa hiukan vaikuttaakin. No, en ole moista prosessia (vielä) joutunut kokemaan, enkä ole lainoppinut, joten toimi toki oman ja asianajajasi arvion mukaan siten, mikä tuntuu oikealta vielä "pölyn laskeuduttuakin".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1885
    2. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      30
      1640
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      77
      1565
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1422
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      310
      1368
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      121
      1192
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1119
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1009
    9. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      997
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      238
      894
    Aihe