Kuka on kristitty ?

mur.enederi

Minusta suinkaan kaikki paperilla johonkin kirkkokuntaan kuuluvat ei ole kristittyjä. Ja taas kristitty voi olla kuulumatta mihinkään kirkkokuntaan.

Muutenhan hommassa ei ole järkeä.

26

74

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuota, sanalla on monta merkitystä. Yksi niistä on yleinen ja kuvaava merkitys. Kaikki ne jotka uskovat / kokevat että Jeesus oli olemassa ja haluavat kuulua sellaiseen yhteisöön, ovat kristittyjä – erotuksen esim. juutalaisuudesta, muhamettilaisuudesta tai vaikka hinduismista. Heitä etenkin nuo muut uskonnot kutsuvat tuolla yleisnimellä. Samoin eri tilastot jne. perustuvat samaan merkitykseen.

Kun taas kristityt jaottelevat toisiaan, sillä on eri merkitys. Silloin mietitään jo opinkappaleita, joilla tuo jaotus tehdään. Samoin millaisilla tavoilla sitä uskoaan ilmentää. Uskoa voi osoittaa joko vähän tai runsaasti.
      Ja tuo sinun jakosi on tuosta väliltä, ihminen saa kutsua itseään kristityksi jos vain siltä tuntuu?

• Mummomuori, jos tunnet Jeesuksen olevan sydämmessäsi, niin tottakai olet silloin kristitty.. ja voit itseäsi sellaiseksi kutsua... ilman mitään näkyvää seurakuntaa.

• inssilasse kirjoitti:

Mummomuori, jos tunnet Jeesuksen olevan sydämmessäsi, niin tottakai olet silloin kristitty.. ja voit itseäsi sellaiseksi kutsua... ilman mitään näkyvää seurakuntaa.

Totta. Jos puhutaan vain yleisellä tasolla, tarkoitetaan vähän muuta.

Esim. silloin ei tule näissä lukumäärien arvioinneissa luetuksi kristityksi vaan pelkästään väestörekisterissä olevaksi, kuten ateistitkin ja muuta uskontoa edustavat. Tosin monet yhteisöt joiden jäsenet kuuluvat väestörekisteriin pitävät myös omia rekisteriä, mutta se edellyttää kuulumista johonkin sellaiseen.

• jkvgjdfs
        inssilasse kirjoitti:

Mummomuori, jos tunnet Jeesuksen olevan sydämmessäsi, niin tottakai olet silloin kristitty.. ja voit itseäsi sellaiseksi kutsua... ilman mitään näkyvää seurakuntaa.

Niin, sitten Raamatussa on kohtia, jotka puhuvat seurakunnan tärkeydestä. Oman seurakunnan kokoontumista ei saisi jättää, Vapahtaja itse näki tarpeelliseksi perustaa kirkkonsa ja antaa sille avainten vallan, nämä ehkä tunnetuimmat. Alkuseurakunta järjestäytyi aika nopeasti ja sopi asioistaan sekä erimielisyyksistään, alkoi käytännön organisoituminen. Järjestystä korostetaan Raamatussa, se on kristittyjen kokoontumisissa ja toiminnassa tärkeää. Kyllä nykyään muodissa oleva villin vapauden sekä yksinäisten / itsenäisten uskovien ihannoiminen valjastettiin alkukirkossa aika pian järjestyksen ja tehokkuuden saavuttamiseksi. "Yksinäinen puu ei kauan pala" lienee yleinen vasta-argumentti villiä uskonnollisuutta kohtaan. Kristus itse opetti uskovien yhteyttä ja keskinäistä tehtävänjakoa, jokaisella on seurakunnassa omat tehtävänsä, ei sovi että jokainen heiluu siellä ja täällä oman päänsä mukaan. Ruumiinjäsenillä on omat vastuunsa, yhteys on tiivis, kuten puun rungolla ja oksilla. Kyllä kaiken tämän pohjalta on vaikea ajatella yleisenä ratkaisuna jonkinlaista itsenäisten individuaalien vapaata ja väljää uskonnollisuutta.

• jkvgjdfs kirjoitti:

Niin, sitten Raamatussa on kohtia, jotka puhuvat seurakunnan tärkeydestä. Oman seurakunnan kokoontumista ei saisi jättää, Vapahtaja itse näki tarpeelliseksi perustaa kirkkonsa ja antaa sille avainten vallan, nämä ehkä tunnetuimmat. Alkuseurakunta järjestäytyi aika nopeasti ja sopi asioistaan sekä erimielisyyksistään, alkoi käytännön organisoituminen. Järjestystä korostetaan Raamatussa, se on kristittyjen kokoontumisissa ja toiminnassa tärkeää. Kyllä nykyään muodissa oleva villin vapauden sekä yksinäisten / itsenäisten uskovien ihannoiminen valjastettiin alkukirkossa aika pian järjestyksen ja tehokkuuden saavuttamiseksi. "Yksinäinen puu ei kauan pala" lienee yleinen vasta-argumentti villiä uskonnollisuutta kohtaan. Kristus itse opetti uskovien yhteyttä ja keskinäistä tehtävänjakoa, jokaisella on seurakunnassa omat tehtävänsä, ei sovi että jokainen heiluu siellä ja täällä oman päänsä mukaan. Ruumiinjäsenillä on omat vastuunsa, yhteys on tiivis, kuten puun rungolla ja oksilla. Kyllä kaiken tämän pohjalta on vaikea ajatella yleisenä ratkaisuna jonkinlaista itsenäisten individuaalien vapaata ja väljää uskonnollisuutta.

Totta, meidän aikamme on vahvasti individualistinen. Vahvasti korostetaan yksilön uskoa, ei niinkään yhteisön uskoa. Samoin jokainen hakee sitä omaa näkökulmaa ja sortuu siihen luuloon, että on ihan ensimmäisenä oivaltanut jotain. Suurin osa näistä opillisista keskusteluista on jo käyty ja niistä löytynee paljon kirjallisuutta.

Kun ihmisistä on kyse, ei varmaan tule koskaan sellaista aikaa, jolloin kaikki ajattelevat asioista täysin samoin. Ei edes alkuseurakunta ollut mikään yhtenäinen vaan se jakautui moneen erilaiseen suuntaukseen.

Totta on, että vain suuri joukko voi tehdä muutoksia. Siinäpä se ongelma sitten piileekin.

• Kristinuskon kirja.

Kritityti on ihminen joka uskoo Jeesuksen sanomaan Jumalan ajatuksesta. Siis ei kirkon oppiin uskova.

Matteus, ja Tuomas, Siellä missä yksikin uskoo minuun siellä minä olen läsnä..

• ????

• ???? kirjoitti:

Eli niinko mihin nimeen ?

Tuota, jos et Raamattua tunne, niin sanotaan että Jeesuksen nimeen?

• vai mix siihen nimee
        mummomuori kirjoitti:

Tuota, jos et Raamattua tunne, niin sanotaan että Jeesuksen nimeen?

Eli onko se Jeesus sitten Jumalan nimi ?

• vai mix siihen nimee kirjoitti:

No, sitä sinun tulee miettiä. Tuo on Jeesuksen opetuksista opetuslapsille.

• Shrink
        vai mix siihen nimee kirjoitti:

Johanneksen evankeliumi, 10: 30, Minä ja Isä olemme yhtä.

Joh.11:25, 26
        Jeesus sanoi hänelle;" Minä olen ylösnousemus ja elämä, joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
        Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen ?

• sakarjias*

Raamatun mukaan Jeesuksen opetuslapsia alettiin Antiokiassa kutsua nimityksellä - - kristitty. Kristittyjä arvioidaan Suomessa olevan lähes 10% väkiluvusta.

• Totta;
        ”Raamatun mukaan Antiokiassa Jeesuksen seuraajia alettiin ensimmäisen kerran kutsua kristityiksi (Apostolien teot 11:26). Kristinuskon levitessä Antiokia oli yksi viidestä partiarkaatista (muut olivat Jerusalem, Aleksandria, Konstantinopoli ja Rooma.)”

http://fi.wikipedia.org/wiki/Antiokia

Mutta kristittyjä lasketaan olevan seuraavasti;

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kristinusko

• blääh
        mummomuori kirjoitti:

Totta;
        ”Raamatun mukaan Antiokiassa Jeesuksen seuraajia alettiin ensimmäisen kerran kutsua kristityiksi (Apostolien teot 11:26). Kristinuskon levitessä Antiokia oli yksi viidestä partiarkaatista (muut olivat Jerusalem, Aleksandria, Konstantinopoli ja Rooma.)”

http://fi.wikipedia.org/wiki/Antiokia

Mutta kristittyjä lasketaan olevan seuraavasti;

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kristinusko

Ei noita sinun wikipedioita jaksa aukoa.

• blääh kirjoitti:

Ei noita sinun wikipedioita jaksa aukoa.

Niin, henkinen että hengellinen laiskuus on tietysti oma asiasi. Silloin sinun tulee alistua olemaan muiden ymmärryksen kautta tuleen tiedon valossa.

• juh huh
        mummomuori kirjoitti:

Niin, henkinen että hengellinen laiskuus on tietysti oma asiasi. Silloin sinun tulee alistua olemaan muiden ymmärryksen kautta tuleen tiedon valossa.

mutta ei wikipedian varaan

• juh huh kirjoitti:

mutta ei wikipedian varaan

Jos nyt hiuksia aletaan halkoa, niin noista Wikipedian sivuista löytyy useimmista aika hyvä lähdeluettelo. Siitä voi sitten poimia ne, jotka katsoo tärkeimmiksi ja hakea vaikka Googlella lisää tietoa. Samoin sieltä löytyy linkkejä muihin sivustoihin.

Koska en katso että täällä sentään tulee kirjoittaa vain tieteellisesti relevanttiin muotoon, niin ihan hyvin Wikipediakin toimii tiedonlähteenä. Ainakin sieltä löytyy hyvää yleistajuista tietoa ja vähän saa hahmoa siitä, mitä tarkoitetaan. Enkä näe mielestäni järkevänä kopioida niin paljoa, jotta asia selvenisi lukijalle.

• huh juh
        mummomuori kirjoitti:

Jos nyt hiuksia aletaan halkoa, niin noista Wikipedian sivuista löytyy useimmista aika hyvä lähdeluettelo. Siitä voi sitten poimia ne, jotka katsoo tärkeimmiksi ja hakea vaikka Googlella lisää tietoa. Samoin sieltä löytyy linkkejä muihin sivustoihin.

Koska en katso että täällä sentään tulee kirjoittaa vain tieteellisesti relevanttiin muotoon, niin ihan hyvin Wikipediakin toimii tiedonlähteenä. Ainakin sieltä löytyy hyvää yleistajuista tietoa ja vähän saa hahmoa siitä, mitä tarkoitetaan. Enkä näe mielestäni järkevänä kopioida niin paljoa, jotta asia selvenisi lukijalle.

päätit sitten itsekin alistua muiden ymmärryksen varaan

• SeuraTag

Kiva kysymys! Vastauksen etsisin Raamatusta!
      Mielestäni Raamattu opettaa aika hyvin miten ihmisestä tulee Kristityksi:
      -katuu syntejään
      -uskoo, että Jeesus Kristus on kuollut sinun/minun puolesta ja maksanut meidän syntimme, noussut ylös jne
      -mennyt tämän jälkeen kasteelle (uskovien kasteelle)
      -saanut voiman korkeudesta eli kastettu PH:llä
      Tästä alkaa kiristityn vaellus ja voitanee puhua krititystä ihmisestä! Kristitty myös uskoo Raamattuun ja yrittää elää mestarinsa jalanjäljissä hänen opetuksien/esimerkin mukaan.

Kristityn seurakunta? Tulipa kysymys. Seurakuntaan kuuluu Raamatun mukaan kastetut, uudestisyntyneet ihmiset. Seurakunta (ekleesia eli uloskutusutut) taas voi olla mikä tahansa ryhmä, kirkkokunta tms. Jos se on isompi, sen tulee järjestäytyä kuten Raamattu opettaa (siis vanhemmisto jne). Seurakuntaan ei siis kuulu uskomattomat/vauvavalelun saaneet ihmiset.

Vertaus Raamatussa viljasta ja ohdakkeita samassa pellossa ei ole vertaus seurakunnasta (kuten lutkupapit opettaa vastoin Raamattua).

Tutki Raamattuaa, sieltä tai löytyy lisää ja tarkennuksia.

• fdlflk

Vauvalelun saaneet ihmiset??!

• arvaanko oikein
        fdlflk kirjoitti:

Vauvalelun saaneet ihmiset??!

sorry, vauva eli lapsikasteen...valelun

• tosionvaan
        arvaanko oikein kirjoitti:

sorry, vauva eli lapsikasteen...valelun

vauvavalelu on rehellisempi nimitys jos joku on joskus ollut paikalla ristiäisissä niin siinä todella vain valellaan vedellä vauvan päätä

• EL.a . K:IM

SeuraTag

Vertaus jyvästä, ja akanasta ei liity suoraan seurakuntaan.

Tai liittyy, mutta ei sisäisesti suoraan.

• Siis kuka on Kristitty....Nyt tutkimaan Raamattua!..ensin Joh.3:16...sitten Room.10:8-12..

• SeuraTag

Aksu521, tutkitaanpa nyt sittyen sitä joh 3:16 eli Raamatun eniten siteerattua ja eniten väärin ymmäärrettyä kohtaa. Jotta voisimme kohdan ymmärtää, täytyy ymmärtää asiayhteys, jossa Jeesus puhui, ettemme lukisi "kuin piru Raamattua, tai pappi pikemminkin". Lukekaamme kohta ja muutama jae ennen kohtaa.

"Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän, että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
      Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."
      Eli asiakohdan mukaan vaan ne, jotka "uskoo häneen" voisivat (krekan kielisessä ehkä "ech") pelastua (kreikan kestopreesenssissä eli jatkuvaa uskomista). Ei kyse ole siis "kristitystä" vaan pelastussanomasta yms. Kohta ei siis liity Kristitty sanaan eikä siihen kuka on kristitty!

Room 10:8-12 kertoo samalla lailla pelastuksesta "suun tunnustuksesta" mutta, ei liity krsitityn määritykseen.

Aksu521, sulla on yksi ongelma taas, kuka on kristitty?
      :"'Mehän söimme ja joimme sinun seurassasi, ja meidän kaduillamme sinä opetit.' Mutta hän on lausuva: 'Minä sanon teille: en tiedä, mistä te olette. Menkää pois minun tyköäni, kaikki te vääryyden tekijät""

Aksu521, onko Paavi kristitty vai vääryyden tekijä? Voiko epäjumalan palvelija (niinkuion paavi) olla kristitty? Lue SeuraTag kohta, niin ymmärrät, etteivät epäjumalan palvelijat ole kristittyjä. Raamattua tottelemattomat eivät ole kristittyjä, sillä Raamattu sanoo" Sillä tottelemattomuus on taikuuden syntiä, ja niskoittelu on valhetta ja kuin kotijumalain palvelusta."
      Kritittynä voidaan pitää ihmistä, joka on:
      -katunut syntejään
      -uskoo, että Jeesus Kristus on kuollut sinun/minun puolesta ja maksanut meidän syntimme, noussut ylös jne
      -mennyt tämän jälkeen kasteelle (uskovien kasteelle, ei vauvavalelu)
      -saanut voiman korkeudesta eli kastettu PH:llä

Lyhyesti voisi myös sanoa, joka uskoo (Raamatun Jeesukseen) ja tottelee (Raamatun Jeesusta) ja tekee minun Isäni tahdon, hän on kristitty!

Rakkaydella Raamattuun... Nyt tutkimaan Raamattua!..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      47
      3071
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2914
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      50
      2790
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2618
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2518
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2510
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2271
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2168
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2068
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2062
    Aihe