Joulupyhinä nousee aina esille perheväkivalta mediassa,miten lapset kärsivät,kun vanhemmat juovat ja tappelevat.Omassa,edellisessä elämässä,väkivalta on ollut hyvin tuntematon käsite,pientä sanailua ja ovenpaukuttelua lukuunottamatta.
Omaishoitajana avautui väkivallan maailmakin,lähinnä psyykkinen,kaikkine uhkailuneen,huutamisineen,kiroiluun ja haistatteluineen,pelko on astunut minukin maailmaani.Eräänä päivänä huomasin,miten miekin koitan olla mahdollisimman näkymätön,ettei puolison saa näitä raivonpuuskia.Hänessähän ei tietenkään vikaa,meissä muissa on,jopa lapsessa,vaikka nuori vielä.Pelko on suunnaton,kun puoliso seisoo pimeässä ja tuijottaa kun koitan nukkua,kädessä aina jotain kättä pitempää.Hän ei ole vielä lyönyt,mutta kait sekin alkaa kohta,koitan olla näkymätön,odotan hoitojaksoja kuin lottovoittoa,että saan levätä henkisesti.
Mieheni kanssa ei voi enää keskustella järkevästi,ei ymmärrä,sanat ja jutut sekaisin,mutta kiroilla osaa ja haistatella,se puoli pelittää vielä aivoissa.
Halusin vaan tuoda esille,tässä kun hoidoista paljon puhutaan,miten väkivalta on läsnä monella omaishoitajallakin,lääkkeet ei enää pure,eikä puhe,koska ei aivoissa ei ole enää "vastetta".Meilläkin nuori lapsi vielä kotona,joka näkee ja kuulee kaiken.Joskus mietin miten hoitajat laitoksissa jaksaa tätä,päivästä toiseen,kun en itse jaksa kohta enää,yhden kanssa
Kohta se raja vedettävä,en tunne enää puolisoani,ei hän ole se,kenen kanssa menin naimisiin,tuntematon mies,joka riehuu kodissani.
Miehelläni on keskivaikea alzheimer.
Väkivalta ja omaishoitajuus
42
433
Vastaukset
- 5+15
Meilläkin oli ensimmäisinä oireina arvaamattomuus.
Yritti itsemurhaa, käyttäytyi pelottavasti. silloin en vielä tiennyt että mies on sairas.
Nukuttiin vierekkäisissä huoneissa, oli pakko lukita ovi yöksi, en uskaltanut muuten nukkua.
Pakonomaisia toimintoja tuli, jokin asia jäi päälle, sitä jatkttiin uupumukseen saakka.
Se oli elämäni raskainta aikaa, nyt lääkitys ja sairauden eteneminen on hiljentänyt vauhtia.
Tiedän kuinka vaikeaa sinulla on, elämä ei ole oikeudenmukainen.
Jaksamista, ja parempaa vuotta 2012. - Valoa kohti
Vaikutta siltä, Ristiina ja tytär, että miehesi alzheimer on edennyt vaiheeseen jolloin miehesi tarvitsee joko tehokkaampaa mielialalääkitystä, jotta agressiivisuus vähenee tai sitten on kertakaikkiaan tullut aika luovuttaa mies kokonaan laitoshoitoon, ennenkuin tapahtuu jotain vakavampaa.
Ei väkivaltaista miestä jaksa kukaan hoitaa, jos joutuu pelkäämään sekä omasta että lasten turvallisuuden puolesta.
Ei siinä ole mitään hävettävää, olet varmasti tehnyt miehesi hyväksi kaiken, mitä kukaan voi kohduutella odottaa. Toivon sinulle voimia ja jaksamista, jotta osaisit tehdä oikeat päätökset. - 1954.
Läheisen sairastuminen panee koko perheen elämän sekaisin.
Itse en paheksu jos puoliso ei jaksa ottaa vastuuta sairastuneesta.
Jos olisin nyt valinnan edessä miettisin vielä uudelleen alanko hoitamaan.
Hoitopaikkoja on vähän ja hoidon laatu vaihtelevaa, ainakin sen mukaan mitä olen mediasta saanut tietoa. Sekin pelottaa millaisiin oloihin perheenjäsenensä jotuu jättämään.
Korvaus on pieni ja vapaata liian vähän. Ei kukaan jaksa kolmella vapaapäivällä kuussa, varsinkaan jos hoidettava vaatii jatkuvaa läsnäoloa. Ei omaishoidontukea saa kuin vaikeimpia tapauksia hoitavat. On tarkoin määritelty missä tapauksessa omaishoidontukea maksetaan, jos hoidettava pystyy tekemään jotain itse, tuki evätään, vaikka hoidettava voi olla todella raskas koko ajan vahdittava. - ristiina ja tytär
Mie saan kyllä täydet omaishoidontuet ,mutta ei ne rahat mitään auta,muuta kun että on varaa pitää miestä intervallissa vähän useammin,sekin liian harvoin,omaishoidon ja tuen kanssa ei ole ollut vaikeuksia.Vaikeus on täällä kotona,koko ajan,läsnäoloa ja tuskaa,ei sitä mitkään rahat pysty korvaamaan.Ajattelen vaan,että joskus se raja tulee ja on vedettävä,kun ei mitään järkeä taikka " hyötyä" kellekkään enään.Kukaan ei vaan puhu,miten omaishoitajatkin kokee väkivaltaa hoitaessaan oamistaan,mie nyt nuori vielä ,mutta mieheni kans nuori alzheimersairas,fyysisesti en pärjää hänelle jos käsiks käy.....
- Vakava sairaus
Alzheimer on sairaus jota moni ei tajua miten vaikeaa se on . Agressiivisuutta ja haukkumista ilman syytä. Hoitajan osa ei helppoa ja kaiken lisäksi mieli pahoittuu ja pelätä saa. Olisi paras kun siinä tapauksessa hoito olisi laitoshoitoa jo.
Tosin sen joutuu maksamaan puolisot laskenta kaavan mukaan jossa asumiskulut huomioidaan. Se maksaa mutta ei auta jso tarpeeksi vaikeaa ja ei muuta mahdollisuutta. Teilla vielä lapsikin joka voi kokea tilanteen traumaattisena.
Jotkut jopa eroavat kun käy liian vaikeaksi elää yhdessä.
Mieliala lääkitys tarpeen ja se voi auttaa ainakin jonkun aikaa. Vika aivoissa Alzheimerissä eikä se vielä parane lääkkeilläkään.
Itse ajattelen tilanteessa jos tuollainen en jatkaisi omaishoitajana. Lääkitys alkoi miehelleni kun alkoi olla agressiivisuutta ja itsetuho puheita.
Lisäksi on monia sairauksia hänellä joten ei helppoa.
En kadehti omaishoitajan osaa koskaan jos Alzheimer.
Säästämme yhteiskunnan varoja näin mutta hoitaja on kovilla ja voi sairastua itse kun niin raskasta on. - kys-kys
Otetaanko laitosmaksuissa huomioon, jos perheessä on ala-ikäisiä lapsia?
- ei kai...
Miten sen voisi ottaa huomioon...laitospaikka on vain sairaalle.Tuskimpa hoitajat pystyy mitään ohjelmaa alaikäisille lapsille järjestämään.
- Laitoksessa töissä
Tottakai otetaan huomioon. Kaikenikäisten pitää voida elää. Hoitomaksu menee vain miehen tuloista ja niistä lasketaan kodin osalle sen verran, että tulette toimeen.
- Asia tarkistettava
Laitoksessa töissä kirjoitti:
Tottakai otetaan huomioon. Kaikenikäisten pitää voida elää. Hoitomaksu menee vain miehen tuloista ja niistä lasketaan kodin osalle sen verran, että tulette toimeen.
Ei mene vain miehen tuloista pariskunnalla. molempien tulot lasketaan yhteen ja siitä osuus jos varakkaampi hoidossa on yhteensä 45 %.
Hoidettavalle jäätävä joku alle 100 € käyttörahaa.
En osaa sanoa miten asumiskulut otetaan huomioon ?
Toisenhan asuttava kotonaan. Ei kai voine puolisolta sitä oikeuttaa ottaa pois.
- jiiriiko
Tosin sen joutuu maksamaan puolisot laskenta kaavan mukaan jossa asumiskulut huomioidaan...
Otetaanko laitosmaksuissa huomioon, jos perheessä on ala-ikäisiä lapsia?
Kys-kys kysyy saako laitosmaksusta alennusta, jos on ala-ikäisiä lapsia perheessä...? - ristiina ja tytär
Jos perheessä on alaikäisiä,mulla yksi,niin jatkuvan laitohoidon maksu on vissiin 40 % tuloista,jos muistan oikein,mutta kyllä se huomioidaan
- kys-kys
Hyvä, jos otetaan huomioon laitosmaksuissa edes jossain määrin.. lapset kun kuluttaa aikalailla, yhdet vaatteet kun ostaa, ne on kohta pienet ja Suomen oloissa vaatetta on oltava joka säähän.. lisäksi jos on harrastuksia jne, niin rahaa menee ja menee....
- ristiina ja tytär
Jos pitkäaikaisessa laitoshoidossa oleva on välittömästi ennen laitos-hoidon alkamista elänyt yhteistaloudessa avioliitossa tai avioliiton omaisissa olosuhteissa ja hänen kuukausitulonsa ovat suuremmat kuin puolison kuukausitulot, maksu määräytyy puolisojen yhteenlaskettujen kuukausitulojen perusteella. Perittävä maksu voi olla enintään 42,5 % edellä mainituin perustein yhteenlasketuista kuukausituloista.
- tämän nappasin virallisilta sivuilta- - voimia sinulle
Kylläpä on raskas elämäntilanne. En tajua kuinka jaksat. Ehkä olisi jo aika laittaa mies laitokseen ennen kuin mitään vakavaa tapahtuu? Lapsenkin kannalta.
Olen itse kehitysvammaisen lapseni omaishoitaja ja olen myös joutunut välillä ottamaan fyysistäkin aggressiota vastaan. Pahinta kuitenkin on henkinen jännite. Elämä on samanlaista kuin juopon kanssa asuisi, eli koko ajan saa jännittää millä tuulella hoidettava on. Henkinen väkivalta, jota hän tahattomasti minuun kohdistaa, on todella raskasta kantaa. koko ajan saan kuulla, että olen paska äiti ja kaikkialla muualla on asiat paremmin ja miksi meillä ei ole mitä tahansa tavaraa luxusautosta, huippuvarustellusta ok-talosta eleffantinpoikasiin. Saan kuunnella 24/7 haukkumista ja vaatimista ja minun pitäisi koko ajan toimia viihdyttäjänä ja elämän pitäisi olla pelkkää joulua, vappua, huvipuistoa ja muuta extremekivaa. Edes tavalliset ruoat eivät tahdo kelvata vaan arkenakin pitäisi olla vaikeatekoinen herkkupäivällinen jälkiruokineen. Jos ja kun kaikki ei mene hoidettavan mielen mukaan, haukutaan äitiä tauotta ja vaaditaan muuttaa jopnkun mukavan naapurin luokse tai paiskotaan ovia/heitellään tavaroita. Onneksi hän ei ole enää aggressiivinen, niin ei tarvitse pelätä saako leipäveitsestä : (- 16+13
Sinun lapsesi on varmaan sellainen haastavasti käyttäytyvä kehitysvammainen.. eikä siinä tavalliset kasvatusopit auta oikein mitään.. varmasti raskasta.. ja hermot kireällä..
Onko teidän suunnalla, sellaisia asumisyksikköä, johon hän aikuisiän kynnyksellä voisi muuttaa.. niitä haastavan käyttäytymisen paikkoja taitaa olla vielä aika vähän.. Tosin en ole ihan tarkkaan tilannetta seurannut... kun ei ole ajankohtaista ollut..
Meilläkin on kv-lapsi mutta käytöshäiriöitä ei onneksi tullut... kaikkea muuta sitten on.. sairaalat on tuttuja paikkoja..
- 3+2
Kun luen näitä kuvauksia ihmisten elämästä, joissa sairaus on tehnyt elämästä painajaista, häpeän sitä että olen valittanut turhasta.
Jaksamista teille, toivon sydämestäni. - ristiina ja tytär
On tämä ihmeellistä,tämä elämä.Huomasin tänään ,että meillä " normaalia" elämää,kun mies jemmaa kaikki mahdolliset tavarat,vessapaperista,vaatteisiin..kengät sun muut,taittelee papreita ja asettelee ne milloin mihinkin,puhe yhtä jonninjoutavaa,ei tiedä enää mitä tarkoittaa.Sukkia oli yksi päivä 10 kpl / jalka,joka puolella roistoja ja varkaita....yhtäkkiä huomasin ,että tämä niinkuin normaalia elämää meille,kaikki aina pyörii mieheni ympärillä.
Kaupaskäynti on täysi katastrofi,äkkiä pitää käydä,ettei mies saa raivaria sillä aikaa,kun ei näe minua,siitä huolimatta tulee näitä aggressioita koko ajan,jos sanon yhden väärän sanan,nii johan alkaa,huitominen ja tavaroiden paiskominen.
Lääkitystä säädetty,ainut mikä enää auttaa on antaa rauhoittavia,muu ei auta.Psyykelääkkeet kuin karkkia vaan.
Joskus harmitta,miksen ole kuvannut tätä mieheni sairastamaa alzheimeria,tehnyt päiväkirjaa,eihän kukaan usko muuten,niin hurja meidän sairaus on.No jospa joskus jaksan,alan pitää luontoja,sen verran ulalla ihmiset on muistisairaista.
3 viikkoa enää,sit 2 viikon intervalli....jee...mikä vapaus!!- Hento "hoitaja"
Olen Alzheimer sairaan puolisoni omaishoitaja. Lisäksi diabetes, astma, maksakirroosi ym muita tulehdusairauksia iholla kuten sientä.
Joutuu siinä hoitaja koville. Nyt on 7 eri lääkinnällistä toimenpidettä päivässä menossa, yksi niitä insuliinipistos.
Jos joku vähättelee työtä jonka teen tehköön itse saman.
Totta että ei ymmärretä Alzheimer sairautta kuinka vaativa hoidettava se on.
On Alzheimer lääkitys ja mieliala lääkitys koska alkoi olla itsetuhoisia puheita usein ja agressiivisuutta.
Olen sitä mieltä että kuuluisi johonkin laitokseen noin vaikea potilas.
Olen hento nainen joten en jaksa loputtomiin hoitaa. Tulee vielä muun hoidon aika olemaan. Saan onneksi ne lomapäivät vietettyä että saa hengähtää edes. Sekin että on niin sidottu ettei pääse mihinkään on epäkohta jolloin itsekin alkaa "dementoitua" kuulemma tutkittu asia sekin.
- suosuom
Pysyykö miehesi kotona sinun kaupassa käymisen ajan.. siis ettei karkaa mihinkään..
- ristiina ja tytär
No toistaiseksi on pysynyt,pihalla joskus pyörii
- .,.,.
Oli järkytys nähdä koulukaveri vanhainkodilla kun vein miehen intervallijaksolle.
Hän oli niin erottuva muista, ajattelin että on katsomassa jotain sukulaistaan, ei sitten tippaakaan sairaan näköinen.
Pani ajattelemaan...
- Siiri-Ellen
Alzheimer on ehdottomasti yksi kamalimmista sairauksista., joka ihmistä voi kohdata. Sairastuneen yhteydet katkeavat eivätkä paikat ja ajat, sanat ja kasvot enää löydä toisiaan. Alzheimer tappaa hitaasti - keskimäärin 10 -15 v. diagnoosista - mutta sitä ennen sairaus muuttaa sairastuneen persoonallisuuden täysin toiseksi.
Läheiset joutuvat kohtamaan ja päivittäin käsittelemään sairastuneen muistamattomuutta, levottomuutta, mielialavaihteluja, epäluuloisuutta, harhoja ja usein myös väkivaltaisuutta.
Olen esimerkiksi Kristiinan ja tyttären sekä Hennon omaishoitajan kuvaamassa tapauksessa ehdottomasti sitä mieltä, että vaikean ja väkivaltaisen alzheimerpotilaan hoitopaikka on jo jossain muualla kuin kotona, etenkin jos perheessä on vielä kotona olevia lapsia.
Toivotan teille molemmille ja kaikille muillekin samassa tilanteessa eläville voimia ja rohkeutta vaatia hoidettavallenne laitospaikkaa, ennenkuin jotain peruuttamatonta ehtii tapahtua. - elämä on:(
Kyllä myös mielalahäiriöinen on arvaamaton, koko ikänsä.
Meilläkin potilas oli psykoosissa ja laitettiin kotiin.
Oli terveyskeskuksen vuodeosastolla, karkasi sieltä, käveli kotiin pakkasessa 6km sairaalan vaatteissa. soitin sairaalaan, eivät olleet edes huomanneet, sanoivat että olkoon kotona sitten, siltäkin päivältä kyllä maksu otettiin.
Koko ajan sai pelätä mitä tekee, lääkkeitä piti antaa niin paljon että oli kuin elävä ruumis. Hän oli niin tuskainen ja arvaamaton että muuten ei voinut kotona pitää.- Hento "hoitaja"
Nuo mielialan vaihtumiset ja käytös on todella raskasta. Omiahoidon ohjaaja sosiaalivirastosta määrittelee lähes kuolemaan asti hoidettavan "pystyvästi"
voivan pärjäävän ja helpon hoidettavan olevan ?
Kunta säästää siinä ja omaishoitajan vointi ja jaksaminen toissijainen asia.
Sillä tavalla hoitaja saadaan pian hoidettavksi kun sairas hoitaa toista, vaikka kriteerit olemassa että pystyy toimimaan omaishoitajana. Tiukemmat rajat siihen ja edes se että paremmin seurataan jaksamista. Nyt kerran vuodessa tarkistetaan tilanne ellei tee ilmoitusta ettei enää jaksa. Terveystarkastus omaishoitajallekin pakolliseksi.
Lääkärit voisivat enemmän huolehtia omaishoitajan jaksamisesta, mutta kun se laitospaikka ei niin vaan aukea. - crediko
Niin, mielialahäiriö potilaat on tosiaan vaikeita hoidettavia ja nuoremmat sairastuu jo murrosiässä ja hoito on mitä on... jossain saa ja jossain ei.. Jokaisella läheisellä on karmeita kokemuksia... ja jotenkin olen käsittänyt, että tämä ryhmä on vaikeassa (vaikein) tilanteessa... kuten elämä on:( kertoo
- 2 + 2
Hento "hoitaja" kirjoitti:
Nuo mielialan vaihtumiset ja käytös on todella raskasta. Omiahoidon ohjaaja sosiaalivirastosta määrittelee lähes kuolemaan asti hoidettavan "pystyvästi"
voivan pärjäävän ja helpon hoidettavan olevan ?
Kunta säästää siinä ja omaishoitajan vointi ja jaksaminen toissijainen asia.
Sillä tavalla hoitaja saadaan pian hoidettavksi kun sairas hoitaa toista, vaikka kriteerit olemassa että pystyy toimimaan omaishoitajana. Tiukemmat rajat siihen ja edes se että paremmin seurataan jaksamista. Nyt kerran vuodessa tarkistetaan tilanne ellei tee ilmoitusta ettei enää jaksa. Terveystarkastus omaishoitajallekin pakolliseksi.
Lääkärit voisivat enemmän huolehtia omaishoitajan jaksamisesta, mutta kun se laitospaikka ei niin vaan aukea.>Nyt kerran vuodessa tarkistetaan tilanne ellei tee ilmoitusta ettei enää jaksa.<
Ei meillä kukaan käynyt tarkistamassa, jaksanko vai en. Luulen että sekin on kuntakohtaista.
Entisenä omaishoitajana neuvoisin, ettei keneltäkään voi vaatia sitä, että oman terveytensä kustannuksella hoitaa fyysisesti vaarallisen omaishoidettavan kotona säästääkseen kunnan varoja.
Monella omaishoitajalla on valitettavasti mielessään pelko siitä, ettei usko pärjäävänsä, jos puoliso joutuu laitokseen ja menettää Kelan maksaman eläkkeensaajan hoitotuen sekä kunnan maksaman omaishoidontuen, jotka pienen oman eläkkeen lisäksi ovat hyvä lisä.
Henkilökohtaisesti tunnen parikin kuolemanväsynyttä ja loppuun asti uupunutta omaishoitajaa, jotka juuri tästä syystä edelleen sinnittelevät päivästä toiseen.
Voimia heille ja kaikille muillekin omaishoitajille. - Hento "hoitaja"
2 + 2 kirjoitti:
>Nyt kerran vuodessa tarkistetaan tilanne ellei tee ilmoitusta ettei enää jaksa.<
Ei meillä kukaan käynyt tarkistamassa, jaksanko vai en. Luulen että sekin on kuntakohtaista.
Entisenä omaishoitajana neuvoisin, ettei keneltäkään voi vaatia sitä, että oman terveytensä kustannuksella hoitaa fyysisesti vaarallisen omaishoidettavan kotona säästääkseen kunnan varoja.
Monella omaishoitajalla on valitettavasti mielessään pelko siitä, ettei usko pärjäävänsä, jos puoliso joutuu laitokseen ja menettää Kelan maksaman eläkkeensaajan hoitotuen sekä kunnan maksaman omaishoidontuen, jotka pienen oman eläkkeen lisäksi ovat hyvä lisä.
Henkilökohtaisesti tunnen parikin kuolemanväsynyttä ja loppuun asti uupunutta omaishoitajaa, jotka juuri tästä syystä edelleen sinnittelevät päivästä toiseen.
Voimia heille ja kaikille muillekin omaishoitajille.Hoitajan jaksamista ei tarkisteta vaan joutuuko maksamaan kenties isompaa palkkaa omaishoitajalle. Kriteerit on kovat sen nostamiseen, jos edes vähän pääsee liikkeelle hoidettava niin ei luokitella vaikeasti hoidettavaksi.
Ei kysytäkä hoitajan jaksamista ja jos valittaa siitä ei oteta kuuleviin korviin.
Sanotaan vaan että kun pystyy liikkumaan vielä tai jotain.
Säännöt on niin korkealla nostaa kriteereitä esim. palkkaan vaikka työ on raskasta ja koko ajan huolehdittava hoidettavasta.
Lääkärikään ei määränne kotisairaanhoitoa ennen kuin vuoteessa hoidettava on. Maksu laitoshoidon tasoa oletan siinä.
Itse en ainakaan jaksaisi edes kääntää hoidettavaani tai nostaa ylös.
Vaatii kaksi henkilöä tai apuhenkilön nostamaan jos kaatuu.
Turvapuhelin siihen ratkaisu mutta jos hoidettava niin huono ettei hälytys etene itsestään niin apu jää saamatta ja viipyy kuitenkin sen tulo.
Siis uusiksi koko niin sanottu omaishoito järjestelmä ja järjen käyttöä kehiin.
Ilmaisin asian ehkä epäselvästi tuosta tarkaistuksesta !
Ainoa ratkaisu hoitolaitos kun jaksaminen loppuu silloin.
Jos sellaisen paikan saa? - aaabbbcccc
2 + 2 kirjoitti:
>Nyt kerran vuodessa tarkistetaan tilanne ellei tee ilmoitusta ettei enää jaksa.<
Voimia heille ja kaikille muillekin omaishoitajille.Kyllä meilläkin hoito- ja palvelusuunnitelma tarkastetaan kahden vuoden välein ja useammankin jos tilanteeseen tulee muutos.. ja kuntoutussuunnitelma tehdään kerran vuodessa.
- 14+14
crediko kirjoitti:
Niin, mielialahäiriö potilaat on tosiaan vaikeita hoidettavia ja nuoremmat sairastuu jo murrosiässä ja hoito on mitä on... jossain saa ja jossain ei.. Jokaisella läheisellä on karmeita kokemuksia... ja jotenkin olen käsittänyt, että tämä ryhmä on vaikeassa (vaikein) tilanteessa... kuten elämä on:( kertoo
Raskaita ovat, syövät energian myös lähellä olevilta.
Kun on paha vaihe on nukuttava eri huoneessa lukkojen takana. Silti oli pelko päällä mitä keksii.
Meillä puoliso oli depressiossa, se vei psykoosiin. Oli hurjia pakkomielteitä ja itsetuhoisuutta.
Oli saanut huomaamatta lääkepurkin käsiinsä.
Ihmettelin kun lähti oma-aloitteisesti suihkuun, sitten haki paremmat vaatteet päälleen, kysyin minne on menossa kun laittautuu.
Sanoi että lähden pitkälle matkalle. En silloinkaan oikein osannut arvata mitä on tekeillä vaikka ihmettelin kovasti.
Oli ottanut lähes 100 kpl Opamox tabletteja, huomasin vasta kun oli niellyt ne.
Yritin saada oksentamaan, ambulanssin tilasin ensin. Mies meni aika nopeasti ihan kuin humalaan, laski leukkiä ja naureskeli. Alkoi sitten torkkua, onneksi ambulanssi tuli, antoivat lääke-hiiltä ja terkkarilla vatsan huuhtelu.
Ottivat osastolle, kun vähän selvisi, oli yöllä hiippaillut terkkarin keittiöön ja ottanut veitsen, yritti nirhata valtimoitaan auki, onneksi huomasivat.
Kun menin katsomaan seuraavana pävänä niin sanoi että karkaa lumihankeen ja palelluttaa itsensä kuoliaaksi, silloin oli kova pakkanen.
Kova lääkitys sai rauhoittumaan.
Näitä vastaavia on ollut vaikka kuinka paljon, lisänä oli alkoholismi.
Ihmettelen kuinka olen jaksanut.
- 11 + 15
>Näitä vastaavia on ollut vaikka kuinka paljon, lisänä oli alkoholismi.
Ihmettelen kuinka olen jaksanut.<
On sinulla tosiaankin kestämistä ja jaksamista. Miten jaksat?
Oikein piti istahtaa ajattelemaan asiaa syvemminkin. Minäkin muistan nuoruusvuosiltani vähän vastaavanlaisen kokemuksen, kun silloinen miesystäväni uhkasi tappaa itsensä jos hänet jätän. Veti puoli pulloa koskenkorvaa ja söi purkillisen jotain rauhottavia kun olin töissä. Tulin kotiin ja tietysti hädissäni tilasin ambulanssin, kun näin tyhjän pilleripurkin pöydällä.
Nyt,, 40 vuotta vanhempana, kokeneempana ja entisenä omaishoitajana jättäisin ehkä ambulanssin tilaamatta. Ehkä.
Onko minusta tullut kyyninen - en tiedä. Nykyään ajattelen, ettei toista voi väkisin hengissä pitää. Voimia sinulle! - ristiina ja tytär
On se rankkaa katsella kun toinen hiipuu pois,joka päivä vähän kerrallaan.Mietin ajatteleeko puolisoni mitään ,ja mitä sitten ajattelee,sureeko....Vihainen ainakin on,kaikesta ja kaikille,kait se tunteiden purkamista.
Tällä hetkellä tunnen valtavaa sääliä,surua ja vihaa,kun mieheni haukkuu ja kiroaa esim.,silloin on hyvin vaikeata ajatella,että tuossa lapseni isä,joka joskus rakastanut minuaen muista edes sitä aikaa enään.
Muistan kuinka pelkäsin että hän tekisi itsemurhan,silloin kun vielä ajoi,uhkaili tappavansa itsensä,tänään mitein toisin,ehkä se sittenkin olisi ollut parempi ratkaisu meille kaikille.Nyt riudumme sairaudesta,elämä täynnä alzheimeria,kun mies kotona kaikki pyörii hänen ympärillään,koti on kuin hoitolaitos,ja mie ainut työntekijä..
..niin ,joskus kadun sitä kun estin mieheni ,ja laitoin auton myyntiin...
no,enää 17 pvää lomaan... - 13+16
Minä pidän joka viikko Perjantai-aamusta Sunnuntai-iltaan vapaata. En jaksa edes kahta viikkoa yhtä mittaa, alussa hoidin vuosia ilman yhtäkään vapaata tai tukea, en tiennyt mitään sellaisista.
Nyt on vapaita pitänyt vieläkin lisätä. Olen hoitanut niin kauan että paukut eivät riitä enempään.
Meillä ei ole Alzhaimeria, liikuntakyky on mennyt. Ja hoidettava pysyttelee omassa maailmassaan, ei juuri vastaile kysymyksiin.
Tuleeko sinulle kristiina ja tytär koskaan sellainen ole että miten näin on päässyt käymään, eihän tämä ole meidän elämäämme.
Kerroit että miehesi liukuu yhä edemmäksi omaan maailmaansa, varmaan on vihainen kohtalolle teidän kaikkien takia.
Meillä oli lapset jo omillaan kun mies sairastui joten he eivät oikein alkuun tajunneet kuinka vakavasta asiasta on kyse.
Minulle on sanottu että omaishoidontukeen ja muihin etuisuuksiin ei vaikuta jos on kaksi viikkoa vapaalla ja kaksi viikkoa hoitaa. Jaksaisitko sinäkin paremmin noin.
Jaksamista lomaa odotellessa. Sen avulla minäkin jaksan, lasken päiviä koska alkaa vapaa. - pävö
minulla oli erään toisen asian eli alkoholin takia väkivaltainen mies ja ala ikäiset lapset toinen kehitysvammainen ja meilläkin ovilukossa hän huusi keskellä yötä töihin kouluun hänellä oli aamu kun meillä ilta tai yö hän ei erottanut arki tai vkonloppuja ei tiennyt milloin oli syönyt yms.en uskaltanut nukkua hän poltti tupakkaa ja sammui milloin mihinkin onneksi matto ja huonekalut eivät suttyneet palamaan tupakasta vaan sulivat reijille aivot menivät ei pystynyt enää työhön alle 50v. sai eläkkeen.Ei kenenkään tarvitse sietää väkivaltaa kukaan ihminen ei ole sen arvoinen minäkin yritin tehdä voitavani..mutta...Mieheni voi nyt paremmin löysi uuden kumppanin mutta päätin ei koskaan enää väkivaltaa.
- päivä kerrallaan
Tuttua.
Liian kauan minäkin katselin. Hän sairastui alkoholismin seurauksiin. Hoidan häntä nyt, ei enää riehu.
- JK
NINKÖ
- hilmma
siis mitä JK?????
- näitä riittää
hilmma kirjoitti:
siis mitä JK?????
Härikkö
- sahtivaari
Eihän tänne asiallisia viestejä voi kirjoittaa, kun palaute ei ole asiallista.
Mistä näitä hörhöjä riittää?- ..
Tämä JK käy jokaikisellä suomi 24 palstalla, aina on kirjoitusviheellä ja isoilla kirjaimilla kirjoitettu tokaisu.
Onkohan lukihäiriöinen joka yrittää osallistua vaikka ei ole eväitä annettu?
- 12 + 2
Olen huomannut. Tyyppi on ilmiselvästi kehitysvammainen häirikkö. Hän käy jokaisella palstalla tokaisemassa jotain järjetöntä, josta ei saa mitään tolkkua.
Hiukan säälittävä tapaus. Jätetään hänet omaan arvoonsa.- mamman-kans
Totta, ei hän kuitenkaan mitään pahaa kirjoita, siis vain tuo ninkö ja nin.. ei hän täällä muita hauku..
Kyllä näillä palstoilla saa paljon pahempaa lukea..
- ristiina ja tytär
Palataanpas aloitukseen!
Onko kellään kokemusta epileptisistä kohtauksista alzheimerhoidettavalla?
Sattui niin että mieheni sai rajun kohatuksen,intervallissa,nyt aggressiivisuus vähentynyt,mutta avuttomuus lisääntyi.Olikohan tämä koko syksyn kestänyt riehuminen ja aggressiivisuus jonkin enne tälle kohatuksellle?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3026907Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652079- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151297- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71166RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541076Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982