Aseluvat ja rikossyyte

5+10

Menee hermot pariin maillamme liikkuvaan rasiteoikeuden haltjiaan, jotka kohta kymmenen vuotta piinanneet kotirauhaamme. Laki tuntuisi olevan heidän puolellaan, mm; rajat ei koske heitä hovioikeuden päätöksellä. Saavat ajella autoilla meidän maillamme miten lystää ja haukkua ja töniä perheemme jäseniä. Nyt rupee pinna olemaan täysi. Jos otan ja tirvaisen turpaan, niin aseenkantoluvat menee luonnollisesti poliisin haltuun rikoksen tutkinnan ajaksi. Saanko luvat joskus takaisin? Kuinka pitkään poliisi voi luvat ja aseet pitää? Saanko niitä koskaan takaisin?

29

3643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokamies

      Ei tuossa kannata mielenrauhaa menettää.

      Rasitetie on ihan hyvä asia, sillä kyllä tonteille pitää päästä liikkumaan. Et sinä sitä voi estää. Kotirauhaa täytyy kuitenkin kunnioittaa samoin pihapiiriä. Pyydä kunnalta rasitetiekatselmus, jossa keskustellaan haitasta ja oikeuksista sekä linjataan tarvittaessa uusi tienpaikka.

      Tonttien omistajat saavat kulkea ajoneuvoillaan tonteilleen rasitetietä pitkin. Muualla ajoneuvolla liikkuminen on maillasi kielletty. Jalkamies saa jokamiehenoikeudella liikkua kyllä kaikkialla poislukien pihapiiri.

      Hommat hoituvat keskustelemalla eikä vuosia myrkkejä taskuissa puristelemalla.

      Älä hyvä mies ryhdy väkivaltaiseksi. Joudut muutoin luopumaan hyvästä harrastuksesta.

      • 5+10

        Se harrastuksen menettäminen tässä huolestuttaakin. Rasite on siirretty lainvoimaisella toimituksella toisaalle, mutta nämä kaksi tyyppiä ei vaan suostu käyttämään uutta rasitealuetta.


      • jokamies
        5+10 kirjoitti:

        Se harrastuksen menettäminen tässä huolestuttaakin. Rasite on siirretty lainvoimaisella toimituksella toisaalle, mutta nämä kaksi tyyppiä ei vaan suostu käyttämään uutta rasitealuetta.

        Jos ajoneuvoilla ajelee luvatta maillasi määrättyjen rasiteteiden ulkopuolella, tee asiasta poliisille tutkintapyyntö. Ota muutama valokuva tai videoleike kännykälläsi niin saat todistusaineistoa. Voi myös pyytää jotakuta perheesi ulkopuolista todistajaksi. Kyllä virkamiehet saavat ajelijat kuriin.

        Jalkamiehet saavat kulkea muuallakin paitsi pihapiirissä ja heidätkin saa pihapiiristä pois lakiteitse. Asia vie jonkin verran aikaa, mutta laittomat kulkijat saa kyllä nousevilla sakoilla ja rangaistuksilla pois mailtasi. Lisäksi voit vaatia käyttökorvausta.

        Älä anna asian nousta elämää ohjaavaksi tekijäksi. Ota rauhallisesti ja etene virkateitä pitkin. Voit myös puolittaa omassa käytössäsi olevat tiet, mutta se hankaloittaa myös liikkumistasi.


      • 5+10
        jokamies kirjoitti:

        Jos ajoneuvoilla ajelee luvatta maillasi määrättyjen rasiteteiden ulkopuolella, tee asiasta poliisille tutkintapyyntö. Ota muutama valokuva tai videoleike kännykälläsi niin saat todistusaineistoa. Voi myös pyytää jotakuta perheesi ulkopuolista todistajaksi. Kyllä virkamiehet saavat ajelijat kuriin.

        Jalkamiehet saavat kulkea muuallakin paitsi pihapiirissä ja heidätkin saa pihapiiristä pois lakiteitse. Asia vie jonkin verran aikaa, mutta laittomat kulkijat saa kyllä nousevilla sakoilla ja rangaistuksilla pois mailtasi. Lisäksi voit vaatia käyttökorvausta.

        Älä anna asian nousta elämää ohjaavaksi tekijäksi. Ota rauhallisesti ja etene virkateitä pitkin. Voit myös puolittaa omassa käytössäsi olevat tiet, mutta se hankaloittaa myös liikkumistasi.

        Olen tukkinut tien ja tehnyt rikosilmoituksia ja sanonut muutaman uhkasanan. Tuloksena oli se, että minä sain rikossyytteen ja olen heille korvausvelvollinen. On mennyt usko Suomalaiseen oikeusvaltioon. Rikollisia tunnutaan suojelevan ja maanomistajalla ei ole mitään oikeuksia, jos loppaisin kuonoon olisi ainakin oma mieli parempi.


      • jokamies
        5+10 kirjoitti:

        Olen tukkinut tien ja tehnyt rikosilmoituksia ja sanonut muutaman uhkasanan. Tuloksena oli se, että minä sain rikossyytteen ja olen heille korvausvelvollinen. On mennyt usko Suomalaiseen oikeusvaltioon. Rikollisia tunnutaan suojelevan ja maanomistajalla ei ole mitään oikeuksia, jos loppaisin kuonoon olisi ainakin oma mieli parempi.

        Siinä sen näkee kun menee uhkailemaan. Oma uskottavuus kärsii.

        Jos olet tehnyt rikosilmoituksen niin mihin se on johtanut? Jos asiaa on käsitelty lakituvassa ja todisteet ovat olleet kohdallaan, niin rangaistus tulee takuuvarmasti. Laki on maanomistajan puolella, mutta siinä pitää pitää oma pää kylmänä eikä provosoitua.

        Itse laittaisin tukevat puomit omille teilleni, jos kulkua ei muuten saada kuriin. Samalla asentaisin pari riistakameraa kuvaamaan luvatonta ajoneuvoliikennettä ja mahdollisia puomien rikkomisia.

        Poliisi on ystävä, kunhan itse pysyy rauhallisena.


    • hyvä juttu

      Tuossa näkee kuinka aseista on kerrankin jotain hyötyäkin, menettämisen pelko estää ryhtymästä väkivaltaisuuksiin.

    • niinpä niin ja .....

      Olisi mukava kuulla toistakin osapuolta, "olen tukkinut tien" lausunnot ovatkin sitä luokkaa, että se toinen totuus asiasta olisi kiinnostava kuulla, niinkuin vain verrokiksi. Voi meinaan se rikossyyte olla ihan paikallaankin tässä tapauksessa.
      Sitähän me emme tule tietämään, kun kuulemme vain yhtä osapuolta.

      • 5+10

        Nyt on otettava huomioon se seikka, että en ole missään vaiheessa kysynyt onko syyte aiheellinen vai ei. Alkuperäinen kysymykseni, johon ei ole tullut vielä vastausta, koskee lupien menetystä.


      • hesu.
        5+10 kirjoitti:

        Nyt on otettava huomioon se seikka, että en ole missään vaiheessa kysynyt onko syyte aiheellinen vai ei. Alkuperäinen kysymykseni, johon ei ole tullut vielä vastausta, koskee lupien menetystä.

        Luvat lähtee sata varmasti, se kuinka pysyvästi tai pitkäksi aikaa riippuu paikkakuntasi lupaviranomaisen tekemästä tulkinnasta ministeriön lähettämään paimenkirjeeseen.

        Aseita on valituksilla saatu takaisin mutta tuomio väkivalta rikoksesta on niin paha tahra papereissa että aseet joko myytävä tai polliisi setä ne muuten hävittää.


    • jokamies

      En tiedä nykykäytäntöä, mutta aikoinaan yksi kaverini menetti keräilyluvat räjähdysainerikkomuksesta ja sai luvat hiljalleen takaisin viiden vuoden jälkeen hakemalla ensin pulttipelit ja sitten lopuksi sarjasellaiset.

      Nykyjään homma saattaa olla viela vaikeampi eli suositten nokkapokkien välttämistä. Siinä tulee lisäksi kädet kipeiksi...

    • ota iisisti

      Niinpä... Eli JOS LUVAT OTETAAN POIS, niin niitä ei oteta määrajaksi.
      Kun rikos on vanhentunut (tuomittu pahoinpitely 5 vuotta, tuomittu törkeä pahoinpitely 10 vuotta) voit hakea lupia uudelleen. Tosin silloinhan ei ole varmaa saatko luvat (ja jos tämä nykyinen asevastainen politiikka jatkuu, niin onko enää kenelläkään laillisia aseita)...

      No tuomio väkivaltarikoksesta on silti sama aselupien osalta oli sitten tuo riitanne aiheellinen tai aiheeton, joten en suosittelisi väkivaltaista toimintaa.
      Niin ja pelkkä VÄKIVALLALLA UHKAAMINENkin vie todennäköisesti aseluvat sinulta jos tuo toinen osapuoli siitä poliisille ilmoittaa.

    • luovu aseista

      Nykyään noita lupia pyritään keräämään pois, jos kyseessä vähänkin epäilystä henkilön sopivuudesta aseen haltijana.
      Sinä taidat täyttää nuo merkit, joten asennetta kannattaa muuttaa ajoissa.
      Yhteiskunnan kannalyta voisi olla parempi, mikäli et olisi aseenkantaja.

    • -

      Väkivaltaa voi harjoittaa myös ilman ampuma-asetta, muistetaan se. Ase ei tee kenestäkään väkivaltaista.

      Kouluampumisten seurauksena juuri ampuma-asetta pelätään. Poliisia syytettiin, kun ei ottanut kouluampujalta pistoolia pois. Siispä poliisi säästää kaikkein kovimmat otteensa aseluvan haltijoita varten.

      Todelliset rikolliset saavat olla suht. rauhassa.

    • 5+10

      Asianajaja kehotti, että lähdetään korkeimpaan oikeuteen. Eli nyt jäitä hattuun jotta harrastus ja kotirauha säilyy.

    • kukkua vain!

      "todelliset rikolliset saavat olla suht. rauhassa" taitaa olla lähinnä oma mielipiteesi?
      Jos faktatieotoa, niin kerroppa lähteet mistä tuon löysit?

    • Herra 500

      Kyllä laki ja asetukset sopivat parhaiten kiusantekoon. Kiusaaja pirauttaa poliisille ja tekee perättömän ilmiannon naapurin aseenkäsittelystä ja - kas - paikalla on karhukopla, poliisi ja media. Luvat lähtee eikä takaisin saa. Oli perätön ilmianto tai ei. Mutta jos on luvaton ase niin saa olla rauhassa.

      Mitään tolkkua koko tässä hommassa ei ole. Aseharrastajat (ja aseet) on demonisoitu!

      Kyllä ensimmäiseksi tulisi kysyä onko ylipäätänsä mitään ongelmaa olemassa? Nyt ollaan kovasti puuhaamassa populisisia säädöksiä ja asetuksia, otetaan kantaa ja mietitään syntyjä syviä mutta onko Suomessa ampuma-aseiden kanssa ongelmaa? Ei ole.

      Suomessa on laskutavan mukaan satoja tuhansia tai miljoonia ampuma-aseita. Suuri määrä luvallisia, joukko luvattomia tai muuten tilastoimattomia. Ampuma-aseilla sattuvat turmat, henkirikokset ja vahingot ovat tarkasti tilastoituja.

      Tiedossa olevien tilastojen mukaan Suomessa saa surmansa ampuma-aseilla vuodessa n. 20 henkilöä. Mukana on itsemurhat, onnettomuudet, tapot, murhat ja vahingot. Näistä on alle 10 hengen menetystä vuodessa luvallisilla aseilla, joista pari kolme tai kourallinen on virka-aseilla tapahtuneita.

      Luvut ovat olleet melko lailla samat viimeiset 10 - 30 vuotta, mukana on myös koulusurmat. Mitään merkittävää muutosta mihinkään suuntaan ei ole ollut tai tapahtunut.

      Jos näitä ampuma-aseilla tapahtuneita hengen menetyksiä vertaa mihin tahansa muuhun tilastoituun tapaturmaan tai henkirikokseen on ampuma-aseiden osuus tapahtuneissa pieni. On aina ollut eikä mitään merkkejä kasvusta ole ollut.

      Suomessa kuolee vuosittain

      - polkupyörällä n. 22 ihmistä vuodessa (ei siis auton kanssa kolaroituna vaan ihan itse)
      - kaksipyöräisillä yhteensä n. 50 ihmistä vuodessa
      - noin 70 naista kuolee perheväkivallan seurauksena vuodessa
      - hoitamattomaan tuberkuloosiin noin 80 ihmistä vuodessa
      - liikenteessä 200 - 300
      - n. 800 suomalaista kaatuu, tippuu tai liukastuu kuoliaaksi vuodessa
      - oman käden kautta, itsemurhaamalla n. 1 000 ihmistä vuodessa
      - sairaalan huonon hygienian takia n. 1 700 ihmistä vuodessa, näistä 300 tapausta voisi estää pelkästään sillä jos lääkäri/hoitaja pesisi kätensä
      - n. 2 000 erilaisiin lääkärin tekemiin hoitovirheisiin
      - n. 2 800 suomalaista kuolee vuosittain tapaturmiin
      - jne.

      Näihin esimerkkeihin verrattuna ampuma-aseet eivät millään näkökulmalla ole minkäänlainen uhka. Ei luvattomat, ei luvalliset.

      Esimerkiksi vakuutusyhtiön tietojen mukaan Suomessa, tällä hetkellä, katoaa kotimurtojen yhteydessä n. 100 ampuma-asetta vuodessa. Suuri osa näistä palautuu myöhemmin takaisin tai viranomaisten haltuun. Tämäkään ei ole ongelma.
      Vakuutusyhtiöiden mukaan ampuma-urheilu on yksi turvallisimmista vapaa-ajanharrastuksista...

      Ampuma-aseiden aiheuttama uhka on tilastojen mukaan niin marginaalisen ilmiö, että ampuma-aseilla aiheutettuihin kuolemantapausten määrään tuskin pystytään myöskään mitenkään vaikuttamaan.

      Varovaisten arvioiden mukaan suomalaisilta on peruttu nyt muutaman viime vuoden aikana aselupia n. 3 000 - 4 000, luultavasti enemmän. Syyt peruutuksille ovat mielivaltaisia, liikennerikkomukset, epäilyt, perättömät ilmiannot, kiusanteot.

      Asemyynti on romahtanut, yrittäjiä on konkurssissa ja harrastusta vaikeutettu kaikin puolin. Tällä ei kuitenkaan ole mitään vaikutusta ampuma-aseturvallisuuteen. Tilastojen mukaan meno jatkuu aivan yhtä turvallisena kuin ennnenkin.

      Se mitä itse olen huomannut on, että kiristyneen ja vinoutuneen ase-asenteen myötä koko ase- ja lupakeskustelu on vinoutunut pahasti. Olen lukenut korkean päättäjän möläyttävän julkisesti, että "... sivistysvaltiossa kansalaisilla ei ole aseita ...", huh. Tuntuu, että mielipiteet ovat polarisoituneet, aseen omistajaa tai aseharrastajaa pidetään lähtökohtaisesti potentiaalina hulluna.

      Elikkäs, itseäni harmittaa kovasti kun koko ase-keskustelu on karannut lapasesta. Kukaan ei huomaa tohinassa, että tarkkuusammunta, ampumaharrastus, metsästys ja muu aseisiin liittyvä on kiva juttu, hauska harrastus. Ongelmia ei ole eikä ole ollut mutta nyt niitä lähinnä leivotaan todeksi lyhytnäköisen paniikkihössötyksen avulla.

      Iloista uutta vuotta 2012 kaikille!

    • nyt on tällaista

      No minulla metsästäjänä ei ole minkäänlaisia vaikeuksia aseiden kanssa, hyvin pystyy elämään nykyisen aselain kanssa. minä ymmärrän oikein hyvin, että joudutaan päivittämään lakeja vastaamaan tämän hetkiseen yhteiskunnan elämään.
      Nykyään nuorilla tilastoidaan paljon henkisiä ongelmia, mieliala lääkkeitä syödään paljon. Aseet ovat aina suuri potentiaalinen uhka ja tiukka aselaki ei ole pahasta, vaan sillä pyritään ehkäisemään mahdollisia ongelmia.
      Ei kyse ole siitä että, näillä lailla pystyttäisiin ehkäisemään kaikki tapaukset, koska kuka vaan voi elämässään menettää mielenterveytensä periaatteessa. Eikä tietenkään tiukimmallakaan lailla pystytä estämään hullua joka on päättänyt ylittää uutiskynnyksen jollakin aikajänteellä. Se asia on kai kaikille selvä.
      Asia on kuitenkin vähän sama kuin puuttuminen rattijuoppouteen, ei sitäkään saada koskaan loppumaan, mutta yhteiskunta on velvollinen yrittämään kitkeä sitä mahdollisimman paljon. Kansalisten turvallisesta olosta on kyse, tai siitä että kansalaiset kokevat asioille tehtävän jotakin. Kun ampumistapausten jälkeen politikot sanovat aselakeja kiristettävän, niin se antaa vaalikarjalle toivoa paremmasta. Mitä muuta politikko voisi tehdä? Huvittavaa oli kun ulkomailla ammuskelun jälkeen kysyttiin politikoilta kiristetäänkö meillä lakeja asian johdosta, siinä selitettiin toimittajille, että meillä on vasta uusi laki tulossa voimaan, katsotaan nyt ensin mitenkä se toimii.
      Nyt eletään tällaista aikaa, eikä vanhaan aikaan ole paluuta ase- tai muillakaan sektoreilla. Jos katson taaksepäin metsästystä, niin minunkin aikana on tapahtunut paljon, koko harrastus on muuttunut, täältä on lähtenyt paljon maata metsästykseltä ja monia lajeja on rauhoitettu. Kyllä nämä aseharrastukset laitetaan aina vain ahtaammalle ja se nyt on vain kaupungistuvan yhteiskunnan tulosta. Aseet eivät istu enään nykyiseen yhteiskuntaan luonnollisena osana, muut harrastukset ovat tulleet korvaamaan metsästystä ja ampumista.
      Sille ei vain mitään mahda, ei auta katkeroitua asiasta, tai märehtiä itseään katkeraksi asian johdosta.

      • Hiihtelevä mummo

        Jep, olet monessa asiassa oikeassa ja itse ajattelin aikoinaan lupaperuutusten olevan juttu, joka ei minua koske. Väärässä olin.

        Omalta kohdaltani juttu meni suurinpiirtein näin: Liiketuttunani epäiltiin jonkinlaisesta petokseta, kyse oli muutaman sada euron pikkujutusta, josta myöhemmin tuli SJP. Minua kuulusteltiin koska epäiltiin minun olevan jotenkin jutussa mukana (en ollut, ei ollut kaverinikaan, ei ollut edes mitään juttua).

        Hymy hyytyi kun poliisilta tuli kirje, jossa ilmoitettiin minun aselupien "väliaikaisesta peruutuksesta". Aseet tuli viedä laitokselle tai ne haettaisiin pois. Hämäävää tässä oli kun kirjeessä annettiin ymmärtää, että minua kuultaisiin asiassa. Käytännössä asia menee tyypilliseen virkamiestapaan, kukaan ei ota vastuuta, asiasta ei voi valittaa.
        Tuon jälkeen en ole aseita nähnyt, aikaa on kulunut nyt kolmatta vuotta.

        Hallinto-oikeudelle olen antanut kirjalliset valitukset, selvitykset, tositteineen ja kopioineen. Mukana lausunnot, että minua ei epäillä mistään, ei ole tuomittu - ei mitään. Ainut tulos on ollut, että olen saanut maksaa valitusmaksut.

        Jossakin poliisilaitoksen kellarin kaapissa on minulle arvokkaat aseet. En tiedä missä kunnossa. Jos olisin tiennyt, että aikaa kuluu vuosia olisin laittanut varastorasvoihin.

        Suomessa on peruttu jo nelisen tuhatta aselupaa. Minä olen yksi näistä. Olen tavannut muutaman kohtalontoverin, kaikki tapaukset yhtä pellejä - yhtään aiheellista tapausta ei ole minun tiedossa.

        Näin Suomessa.


      • Hiihtelevä mummo kirjoitti:

        Jep, olet monessa asiassa oikeassa ja itse ajattelin aikoinaan lupaperuutusten olevan juttu, joka ei minua koske. Väärässä olin.

        Omalta kohdaltani juttu meni suurinpiirtein näin: Liiketuttunani epäiltiin jonkinlaisesta petokseta, kyse oli muutaman sada euron pikkujutusta, josta myöhemmin tuli SJP. Minua kuulusteltiin koska epäiltiin minun olevan jotenkin jutussa mukana (en ollut, ei ollut kaverinikaan, ei ollut edes mitään juttua).

        Hymy hyytyi kun poliisilta tuli kirje, jossa ilmoitettiin minun aselupien "väliaikaisesta peruutuksesta". Aseet tuli viedä laitokselle tai ne haettaisiin pois. Hämäävää tässä oli kun kirjeessä annettiin ymmärtää, että minua kuultaisiin asiassa. Käytännössä asia menee tyypilliseen virkamiestapaan, kukaan ei ota vastuuta, asiasta ei voi valittaa.
        Tuon jälkeen en ole aseita nähnyt, aikaa on kulunut nyt kolmatta vuotta.

        Hallinto-oikeudelle olen antanut kirjalliset valitukset, selvitykset, tositteineen ja kopioineen. Mukana lausunnot, että minua ei epäillä mistään, ei ole tuomittu - ei mitään. Ainut tulos on ollut, että olen saanut maksaa valitusmaksut.

        Jossakin poliisilaitoksen kellarin kaapissa on minulle arvokkaat aseet. En tiedä missä kunnossa. Jos olisin tiennyt, että aikaa kuluu vuosia olisin laittanut varastorasvoihin.

        Suomessa on peruttu jo nelisen tuhatta aselupaa. Minä olen yksi näistä. Olen tavannut muutaman kohtalontoverin, kaikki tapaukset yhtä pellejä - yhtään aiheellista tapausta ei ole minun tiedossa.

        Näin Suomessa.

        Eikö hallintooikeudelta ole tullut minkäänlaista päätöstä asiasta? Voiko 4v.makuuttaa aseita poliisilaitoksella, jos et ole mitään väärää tehnyt? Oletko hankkinut asianajajan?


      • Hiihtelevä mummo
        MarkkuP kirjoitti:

        Eikö hallintooikeudelta ole tullut minkäänlaista päätöstä asiasta? Voiko 4v.makuuttaa aseita poliisilaitoksella, jos et ole mitään väärää tehnyt? Oletko hankkinut asianajajan?

        Kyllä, hallinto-oikeudesta tuli minulle kielteinen päätös. Väliaikaista lupien peruutusta jatketaan, ei siis kumota. Vaihtoehtoina on ilmeisesti, että jatketaan tai perutaan lopullisesti.

        Kun virkamiespäätöksestä, oli kyse mistä tahansa, hallinto-oikeuteen niin valittajalta ja virkamieheltä pyydetään jossakin vaiheessa lisää kommentteja, sekä vielä täydennystä. Homma menee tietyn kaavan mukaan. Mutta, se ei asiaan vaikuta.

        Etelä-Suomessa lupien peruutus rumba on siirtynyt paikalliselta poliisilta jonnekin Espoon yksikköön. Alunperin lupien peruutuksen määrännyt poliisi ei enää vastaa asiasta, sihteeri hoitaa paperiliikenteen mutta ei ota kantaa. Nyt asioista päättävä ei osaa/uskalla ottaa kantaa eikä vastaa puhelimeen tai tiedusteluihin - asiat tulee hoitaa hallinto-oikeuden kautta.

        Ei ole vielä makuutettu neljää vuotta mutta kyllä voi. Ettei tästä nyt väärää mielikuvaa niin olen täysin tavallinen harrastaja. Metsästän (tai metsästin) omilla ja vuokramailla, luvat olleet 1980-luvulta asti, melko nuhteeton, ei ylinopeussakkoja, ei väkivalta- tai muita rikoksia tms, ollut aktiivinen myös kilpailuissa jne.

        En tunnusta olevani asehullu mutta pyssyt ja harrastus ovat olleet minulle tärkeä asia. Harmittaa vietävästi tällainen mielivaltaisuus ja mielipaha on valtava. Voin vain kuvitella miten ärsyttävää se on itse kullekin. Yksittäinen harrastaja on täysin voimaton tälaisen asian edessä.

        Tämä siis tiedoksi harrastajille - pelkkä epäilys riittää, ilmianto, kiusanteko. Viekamiesten/poliisin on hyvin vaikea tai mahdoton pysäyttää tapahtumaktjua, eikä asia edes kiinnosta ketään.


      • Super-Talkkari

        "...Nykyään nuorilla tilastoidaan paljon henkisiä ongelmia, mieliala lääkkeitä syödään paljon. Aseet ovat aina suuri potentiaalinen uhka ja tiukka aselaki ei ole pahasta, vaan sillä pyritään ehkäisemään mahdollisia ongelmia...."

        Mutta kun ei ehkäistä!

        Jos suomessa tapetaan alle 7 ihmistä vuodessa yksityisten luvallisilla aseilla niin miten ihmeessä tuhansien, tuhansien ja tuhansien aseharrastajien lupien epääminen siihen vaikuttaa?

        Yksi (1) Könninkankaan bussiturma tappaa yhtä paljon kuin luvalliset aseet 3 - 4 vuodessa. ... Yhdessä vuodessa suomalaisia liukastuu/tippuu kuoliaaksi kuin sadassa vuodessa - siis SADASSA VUODESSA ampuma-aseisiin. ...

        Missä prioriteetit? Kannattaisiko ennemmin hiekottaa jalkakäytävät kuin kiusata ampumaharrastajia?


      • ---###------####----
        Hiihtelevä mummo kirjoitti:

        Kyllä, hallinto-oikeudesta tuli minulle kielteinen päätös. Väliaikaista lupien peruutusta jatketaan, ei siis kumota. Vaihtoehtoina on ilmeisesti, että jatketaan tai perutaan lopullisesti.

        Kun virkamiespäätöksestä, oli kyse mistä tahansa, hallinto-oikeuteen niin valittajalta ja virkamieheltä pyydetään jossakin vaiheessa lisää kommentteja, sekä vielä täydennystä. Homma menee tietyn kaavan mukaan. Mutta, se ei asiaan vaikuta.

        Etelä-Suomessa lupien peruutus rumba on siirtynyt paikalliselta poliisilta jonnekin Espoon yksikköön. Alunperin lupien peruutuksen määrännyt poliisi ei enää vastaa asiasta, sihteeri hoitaa paperiliikenteen mutta ei ota kantaa. Nyt asioista päättävä ei osaa/uskalla ottaa kantaa eikä vastaa puhelimeen tai tiedusteluihin - asiat tulee hoitaa hallinto-oikeuden kautta.

        Ei ole vielä makuutettu neljää vuotta mutta kyllä voi. Ettei tästä nyt väärää mielikuvaa niin olen täysin tavallinen harrastaja. Metsästän (tai metsästin) omilla ja vuokramailla, luvat olleet 1980-luvulta asti, melko nuhteeton, ei ylinopeussakkoja, ei väkivalta- tai muita rikoksia tms, ollut aktiivinen myös kilpailuissa jne.

        En tunnusta olevani asehullu mutta pyssyt ja harrastus ovat olleet minulle tärkeä asia. Harmittaa vietävästi tällainen mielivaltaisuus ja mielipaha on valtava. Voin vain kuvitella miten ärsyttävää se on itse kullekin. Yksittäinen harrastaja on täysin voimaton tälaisen asian edessä.

        Tämä siis tiedoksi harrastajille - pelkkä epäilys riittää, ilmianto, kiusanteko. Viekamiesten/poliisin on hyvin vaikea tai mahdoton pysäyttää tapahtumaktjua, eikä asia edes kiinnosta ketään.

        Todellisuudessa aseet eivät ole potentiaalinen uhka. Ehkä latentti uhka mielikuvitusmaailmassa tai televisiossa.


      • Hiihtelevä mummo kirjoitti:

        Kyllä, hallinto-oikeudesta tuli minulle kielteinen päätös. Väliaikaista lupien peruutusta jatketaan, ei siis kumota. Vaihtoehtoina on ilmeisesti, että jatketaan tai perutaan lopullisesti.

        Kun virkamiespäätöksestä, oli kyse mistä tahansa, hallinto-oikeuteen niin valittajalta ja virkamieheltä pyydetään jossakin vaiheessa lisää kommentteja, sekä vielä täydennystä. Homma menee tietyn kaavan mukaan. Mutta, se ei asiaan vaikuta.

        Etelä-Suomessa lupien peruutus rumba on siirtynyt paikalliselta poliisilta jonnekin Espoon yksikköön. Alunperin lupien peruutuksen määrännyt poliisi ei enää vastaa asiasta, sihteeri hoitaa paperiliikenteen mutta ei ota kantaa. Nyt asioista päättävä ei osaa/uskalla ottaa kantaa eikä vastaa puhelimeen tai tiedusteluihin - asiat tulee hoitaa hallinto-oikeuden kautta.

        Ei ole vielä makuutettu neljää vuotta mutta kyllä voi. Ettei tästä nyt väärää mielikuvaa niin olen täysin tavallinen harrastaja. Metsästän (tai metsästin) omilla ja vuokramailla, luvat olleet 1980-luvulta asti, melko nuhteeton, ei ylinopeussakkoja, ei väkivalta- tai muita rikoksia tms, ollut aktiivinen myös kilpailuissa jne.

        En tunnusta olevani asehullu mutta pyssyt ja harrastus ovat olleet minulle tärkeä asia. Harmittaa vietävästi tällainen mielivaltaisuus ja mielipaha on valtava. Voin vain kuvitella miten ärsyttävää se on itse kullekin. Yksittäinen harrastaja on täysin voimaton tälaisen asian edessä.

        Tämä siis tiedoksi harrastajille - pelkkä epäilys riittää, ilmianto, kiusanteko. Viekamiesten/poliisin on hyvin vaikea tai mahdoton pysäyttää tapahtumaktjua, eikä asia edes kiinnosta ketään.

        Toivoa on. Hallintooikeus on kumonnut Mikkeliläisen aseenomistajan aselupien peruutukset. Poliisihallituksen ohjeet aselupien peruutuksista ovat osoittautuneet laittomiksi.
        Mikkeliläiseltä mieheltä peruttiin aseluvat sillä perusteella, että oli ajanut kännissä kerran mopoa ja nostanut perusteettomasti työttömyyspäivärahaa. Nämä eivät riitä oikeuden mielestä näytöksi vaaran aiheuttamisesta. Oikeus on määrännyt poliisin palauttamaan miehelle aseet ja luvat.
        Lue uutinen Suomen Nra;n sivuilta. Odotettavissa on valitusruuhka hallintooikeuteen.
        Älä siis luovu toivosta, jos olet syytön.


      • En usko
        Hiihtelevä mummo kirjoitti:

        Kyllä, hallinto-oikeudesta tuli minulle kielteinen päätös. Väliaikaista lupien peruutusta jatketaan, ei siis kumota. Vaihtoehtoina on ilmeisesti, että jatketaan tai perutaan lopullisesti.

        Kun virkamiespäätöksestä, oli kyse mistä tahansa, hallinto-oikeuteen niin valittajalta ja virkamieheltä pyydetään jossakin vaiheessa lisää kommentteja, sekä vielä täydennystä. Homma menee tietyn kaavan mukaan. Mutta, se ei asiaan vaikuta.

        Etelä-Suomessa lupien peruutus rumba on siirtynyt paikalliselta poliisilta jonnekin Espoon yksikköön. Alunperin lupien peruutuksen määrännyt poliisi ei enää vastaa asiasta, sihteeri hoitaa paperiliikenteen mutta ei ota kantaa. Nyt asioista päättävä ei osaa/uskalla ottaa kantaa eikä vastaa puhelimeen tai tiedusteluihin - asiat tulee hoitaa hallinto-oikeuden kautta.

        Ei ole vielä makuutettu neljää vuotta mutta kyllä voi. Ettei tästä nyt väärää mielikuvaa niin olen täysin tavallinen harrastaja. Metsästän (tai metsästin) omilla ja vuokramailla, luvat olleet 1980-luvulta asti, melko nuhteeton, ei ylinopeussakkoja, ei väkivalta- tai muita rikoksia tms, ollut aktiivinen myös kilpailuissa jne.

        En tunnusta olevani asehullu mutta pyssyt ja harrastus ovat olleet minulle tärkeä asia. Harmittaa vietävästi tällainen mielivaltaisuus ja mielipaha on valtava. Voin vain kuvitella miten ärsyttävää se on itse kullekin. Yksittäinen harrastaja on täysin voimaton tälaisen asian edessä.

        Tämä siis tiedoksi harrastajille - pelkkä epäilys riittää, ilmianto, kiusanteko. Viekamiesten/poliisin on hyvin vaikea tai mahdoton pysäyttää tapahtumaktjua, eikä asia edes kiinnosta ketään.

        Enpä taida nyt ihan uskoa sinua. Jätät jotain kertomatta?

        Mitäs siinä hallinto-oikeuden päätöksessä annetaan perusteluiksi päätökselle?

        Otappa digikopio siitä päätöksestä ja laita nettiin meille luettavaksi. (toki henkilötietosi poistaen)


    • tomppakoo

      Juu, nykyään lähtee aseluvat jo pelkästään suullisestakin uhkauksesta että kannattaa hieman miettiä mitä esim sanoo ja kirjoittaa keskustelupalstoillakin, ratista jos kärähdät tai putkaan joudut esim alkoholin takia niin taas lähti aseluvat, perheriitakin voi olla syynä jos siihen poliisi puuttuu tai vaikkapa vaimon ilmoitus väkivallan käytöstä tai muuten vaan uhkaavasta käytöksestä.

      Eipä sitä uskalla edes saunakaljoja nykyään juoda ettei vaan alkoholistiksi joku kuvittele. :)

    • Garmin astro 320

      Minulla vähän samanlainen naapuri joka tietoisesti koettaa ärsyttää ja saada riidan puhkeamaan.Molemmilla on rasiteteitä toisten maalla.Minun pihanläpi menee hänen ajorasite,omasta pihastaan hän poisti minun ajo oikeuden sanomalla että kulku loukkaa yksityisyyttä ja heidän isoista ikkunoista näkee tieltä talon sisälle.Itse en ole tie oikeutta siirtänyt olen ajatellut että jos jätkä ilkeää vielä ajaa niin ajakoon.Pahimmillaan kateus oli naapurilla sitä että kun minä menin palstaltani rankakuorman hakuun hänen maan kautta naapuri ryntäsi heti käyttämään omaa tieoikeuttaan minun puolelle.Kerran tämä sälli yritti ärsyttää puheillaan minua niin että 10v poikani totesi "isä sehän haastoi tahallaan riitaa"sanoin pojalle "sedällä vähän ahistaa mutta sallittakoon se hänelle"Elikkä jos teillä on kuumakalle naapurina soita poliisit paikalle älä rupea tappelemaan äläkä sanalliseen sotaan niin aseet pysyy kaapissa.ps. Tässä mennä talvena maksoin potut pottuina kun se tuli kysymään uutta tieoikeutta itselleen.Käskin muistella mitä tuli puhuttua aikasemmin minulle poikani kuullen.Tien teko tyssäsi siihen.

    • höpö ja höpö

      hiihtelevä mummo näyttää elävän ihan "omassa todellisuudessa"

      • Hiihtelevä mummo on joutunut viranomaismielivallan kohteeksi.


      • Ukki Rambo
        MarkkuP kirjoitti:

        Hiihtelevä mummo on joutunut viranomaismielivallan kohteeksi.

        He hee, juu, noita mummojahan on aina kiva kiusata. Helpompi kun mummolla ei ole torrakkoa :-D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3787
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      97
      3439
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2478
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1436
    Aihe