Onko mahdollista että jonkin ruoka-aineen allergia voi aiheuttaa esim. ripulia tai oksentelua/yökkäämistä?
Minulle kaikki liian rukiiset (25% tai enemmän ruista sisältävät) aiheuttavat ripulia. Myös osa vehnätuotteista ja kaikki tuoreesta perunasta valmistetut. Toisinaan minulla on myös ollut jonkinlaisia huimauskohtauksia sekä rytmihäiriöitä. Olisivatko nämä oireet voineet johtua ruoka-aineallergiasta vai jostain muusta?
Olen ollut tutkimuksissa, joiden avulla on selvitetty ettei minulla ole keliakiaa, sokeritautia, perussairauksia tms. Oireiden syy on jäänyt epäselväksi, olisiko siis kyse allergiasta?
ruoansulatushäiriöitä allergiasta
allergiaako?
1
176
Vastaukset
Useimmiten kyseessä on ns. ärtyvän suolen oireyhtymä, jonka oireita on ainakin pienessä mitassa kolmanneksella väestöstä. Toistaiseksi paras keino pysyä vähäoireisena on välttää oireita aiheuttavia ruokia. Sellaisia on keskimäärin 4 ruokaa/henkilö; siis joillakin vain yksi, joillakin jopa toistakymmentä. Lisää tietoa oireyhtymästä löytyy esim. Terveyskirjaston sivuilta (www.terveyskirjasto.fi)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 646207
- 635609
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise1284495- 573889
- 143805
- 323229
- 682999
- 592846
- 702599
- 471960