Tilanne on semmoinen että mulla on 2,5 vuotias pittisekotus uros. Tässä pikkuhiljaa kypsyttelen ajatusta josko sitä hommais sille kaverin. En oo koskaan oikein kissoista välittänyt ja ajattelin pääsiskö sitä sinuiksi niiden kanssa (onko se edes mahdollista?). Haluaisin mahdollisimman koiramaisen ja samanlaisen hönöttäjän kuin tuo mun koiran on. Iso saa olla ja kiehtoo ajatus pystyisinkö kissasta kouluttamaan meikäpojille lenkkikaverin.
Eli sosiaalinen, rohkea ja koulutettava. Ei liene hirveän kissamaisia adjektiiveja? Onko edes tuommoisin kriteerein saatavissa kissaa? Ja voiko kissan ja koiran yhteiselo toimia vai onko se tuhoon tuomittu?
Ehdottakaahan kissarotua...
6
234
Vastaukset
- Nelkkuelkku
Neloskategorian kissat ovat erittäin sosiaalisia, rohkeita ja koulutettavia. Eivät tosin niitä suurimpia rotuja, vaan kapean linjakkaita ja jäntevän lihaksikkaita minipanttereita. http://www.kissaliitto.fi/kissarodut/kategoria-iv
Koulutusmetodina toimii sosiaalinen ehdollistaminen. Kissan ja koiran yhteiselo olisi helpompi aloittaa, jos kissa olisi ensin talossa.
Lenkkikaveria et kissasta saa. Kissaa ulkoilutetaan kissan ehdoilla, jolloin kissa saa esim. vaania pusikossa, ei siis juosta lenkkiä ulkona.- Nelkkuelkku
Ja siis koulutusmetodina POSITIIVINEN VAHVISTAMINEN ei sosiaalinen ehdollistaminen (vaikka eiköhän sellainenkin toimisi). :D
- kissamestari
Neloskategorian kissoja ei myydä pääsääntöisesti koteihin, joissa sillä ei ole yhtä aktiivista kissakaveria.
Mä suosittelisin ihan sekarotuista. Ei tarvitse maksaa 1000 euroa kissasta, joka voi olla luonteeltaan täysin päinvastanen. Jos kissa luovutetaan 12-viikkoisena, oikein syntymäkodissaan sosiaalistettuna, en näkisi mitään estettä että kissasta ei tulisi rohkea ja sosiaalinen. Kouluttaminen tapahtuu täysin kissan ehdoilla sitä ei voi eikä saa pakottaa tekemään mitään. - Mettinenn
Myös norjalainen metsäkissa voisi olla vaihtoehto. Tosin ne ei ole yhtä sosiaalisia kuin siamilaiset, abyt jne, mutta ällykkyydestään tunnettuja ja ulkoiluun soveliaita myös kylmemmillä keleillä.
- EXOTIC
Se on tietysti exotic kissa.Monet koiranomistajat ovat ihastuneet tähän rotuun kerta on koiramainen ja ystävystyy helposti.Mulla on kaksi ihanaa exotic kissaa ja paras rotu ikinä.
Muistelisin että venäjänsininen ja bengali olisivat ihmis läheisiä kissoja. Bengali on ainakin iso kokoinen kissa (kuten myös ragdol). Sekarotuisista kissoista voi kanssa saada hyviä kavereita (itselläni ollut vain sekarotuisia). Sanoisin että jos haluat puhdas rotuisen, kannattaa etsiä eri roduista nippeli tietoa. Itse kuitenkin olen opettanut kahdelle kissalle istumista käskystä, toinen myös "pusuttelee" pyynnöstä/käskystä, onhan noita temppuja opetettu, ainakin perus jutut tyyliin (luokse tulo huudettaessa yms). Kissan saa kulkemaan valjaissa kun osaat sen pienestä pitäen hiljalleen tottumaan valjaisiin ja sitten liikkumaan hihnassa. Itselläni n8v kissa joka kulki ihan itse tekemällä langasta kudotun haulapanta-hihna sydeemillä hyvin vierelläni minne itse sitten meninkin, ainakin nuorempana, ei ole tullut aikoihin kokeiltua, kyseinen kissa on ulkokissa. Myös äidilläni olevat ainakin 3 kissaa tapaa lähteä perheeni perään kävelylle liikkumalla näiden perässä.
Luultavasti kun sinulla on jo kissa sekä koira, koirasi tajuaa että antaa uuden kissa tulokkaan olla rauhassa, jos ei muuta niin koulutat koirasi oppimaan että antaa kissan olla. En näkisi syytä ainakaan mikset voisi kissaa ottaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110881"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76638
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73603Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483