INHOAN RASKAUSAIKAA! Kohtalontovereita?

Unhappy8

Raskausko muka ihanaa aikaa, ei todellakaan.

Eli kakkosta nyt odotamme ja sen lisäksi, että tuleva sektio pelottaa monista erinäisistä syistä; tämä odotus on ollut yhtä helvettiä! Ja vasta rv 12 ollaan. En ole saanut tästä mitään ilon ja onnellisuuden tunnetta, tai noh, sitä kesti tasan pari päivää sen jälkeen kun testi näytti plussaa, siihen se sitten loppui.
On ollut kipua, pahoinvointia, päänsärkyä, loputonta uupumusta, minusta on tullut hormonihirviö. En enää tunne itseäni enkä pidä itsestäni tälläisenä! Varsinkin joka ikinen aamu sängystä nousee kiroileva hormonimonsteri! Kaikki aika menee valittamiseen, omaan oloon keskittymiseen ja plääh! Ja tietenkin siitä puhumiseen, mitä tarvitsen jotta oloni paranisi! Ei ole enää ihania kahdenkeskeisiä hetkiä, en pysty keskittymään mihinkään enkä keheenkään. En jaksa edes pussata enkä pitää kädestä, voimat ei riitä. Mies on maailman ihanin, jaksaa kuunnella kaikki nämä valitukset ja ihanasti pitänyt huolen. Vihaksi pistää ne kaikenmaailman neuvolan esitteet!!! Onnellisen näköiset äidit siinä poseeramassa - miksei näy keskellä yötä jääkaapilla käyviä, itkeviä ja ummetuksesta ja pahasta olosta kärsiviä äitejä??!!? Ja sitten lukee vielä, että nyt tässä vaiheessa oikein hehkut! Kai nyt ainakin sillä tavalla, että kun ei jaksa raahautua edes suihkuun asti ja kun montakymmentä kertaa päivässä halailee wc-pönttöä!!! Ja sitten oliko se rv 10 kohdalla kun lukee, että tässä vaiheessa kannattaa pysyä vielä POSITIIVISENA, ettei lapselle tule mitään traumoja?? juuri kun olo on p*skin mahdollinen! EI ONNISTU MIKÄÄN POSITIIVISUUS JUURI NYT! Tekee mieli vetää pataan niitä vähätteleviä ihmisiä jotka jaksaa toitottaa jotta pahoinvointi kuuluu asiaan! Kaikki tekee pahaa, ahdistaa ja oksettaa! Olo on epätoivoinen! Tää on ihan hullujen hommaa!
Onneksi on päätetty että tähän tää lapsiluku jää, jos tästä selviän hengissä, niin en ikinä enää hankkiudu raskaaksi!!! Tälläkin hetkellä tuntuu siltä, että tekisi mieli perua tämä raskaus kokonaan, ei vaan toimi tämä homma!!! Saispa vaan aikakoneen. Ja niille jotka alkaa lässyttämään, niin juu, tiedän jotta maailmassa on pahempaakin kuin tänhetkinen oma oloni, mutta silti koen olevani enemmän kuin oikeutettu kokemaan nämä negatiiviset tunteet. :( Toivottavasti tämä pahoinvointi vaan jossain vaiheessa hellittää!!!!!Tällä hetkellä kun ei pysty yhtään mihinkään muuhun kuin makoiluun... :( Primperania yrittänyt ottaa, mutta sekään ei kokonaan poista tätä oloa, riippuu päivästä. Nyt nekin loppui, ylihuomenna ultra, samalla uusin reseptin.

Tietty rakastan ajatusta lapsesta, mutta vihaan raskautta, yli kaiken. Tää on vaan välttämättömyys joka pitää kokea. En vieläkään oikein ymmärrä, mikä on se ihana odotus jota naiset aina jälkeenpäin haikailee. Mutta kyllä tää varmasti tästä, enhän ole kuin menettänyt vasta seksielämäni, hehkeän ihoni, kaiken pirteyden ja positiivisuuden, parhaat palat parisuhteesta :)))

77

6472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äiteeeee32

      Kyllä se siitä, kunhan lapsi syntyy... Mulla raskaus edennyt viikolle 24 enkä ole hetkestäkään nauttinut. Lapsia on jo useampi joten tiesin mihin ryhdyin, tämä 9 kuukautta on vain välttämätön paha lapsen saamiseksi. Mieskin tiesi mitä odottaa, kerro omallesi reilusti mistä on kyse, että palaat takaisin raskauden ja imetysajan jälkeen taas omana itsenäsi. Toivon vain ajan kuluvan nopeasti koska kun vauva alkaa painaa sieltä ja täältä, tulee olo vieläkin huonommaksi eli ei muuta kuin voimia. Se vielä saattaa pahentua ennen kuin loppuu tai voihan myös käydä niin, että jahka huonovointisuus ja alun suurimmat hormonimyrskyt lakkaavat, alatkin voida vähän paremmin. Ei sitä koskaan tiedä :)

      Mutta et ole yksin, kaikki eivät hehku, nou hätä XD.

      • Unhappy8

        Kiitos tsempistä :) Joo, sitä parempaa aikaa odotellessa. Oli pakko laittaa tälläinen "pieni purkaus" :D Toivottavasti edes tämä pahoinvointi helpottaisi, alkoi rv 5 eikä loppua näy :( sekin jo auttaisi paljon!


      • PikkuLilliEmonen
        Unhappy8 kirjoitti:

        Kiitos tsempistä :) Joo, sitä parempaa aikaa odotellessa. Oli pakko laittaa tälläinen "pieni purkaus" :D Toivottavasti edes tämä pahoinvointi helpottaisi, alkoi rv 5 eikä loppua näy :( sekin jo auttaisi paljon!

        Tiedän ainakin omakohtaisesti tuon kamalan pahoinvoinnin, alkoi minulla samoilla viikoilla kun sinullakin ja loppui vasta rv 15. :( Juuri tuossa rv 12 minua ärsytti kun kaikissa esitteissä sanottiin että nyt alkaa elämä voittaa ja pahoinvointi vähenee, no ei vähentynyt. Ja se tunne kun kaikki haisee kuvottavalta, mikään ei pysy sisällä ja oksennus saattaa lentää hetkenä minä hyvänsä. Oksentelin töissä jatkuvasti, koiran kanssa lenkillä keskelle tietä, kadun varsille ja bussissa oksetti helposti lisää, monta kertaa päivässä pelkkää oksentelua. Paljon voimia sinulle ja toivotaan että olosi helpottuu vielä raskauden edetessä. Itsekkin aloin iloita raskaudesta kunnolla vasta kun pahoinvointi oikeasti loppui ja nyt rv 33 on jo taas tunne että voimat heikot ja "en ole oma itseni".

        Meillä myös seksielämä vähentynyt kun paikkoja särkee ja limakalvot kuivat ja herkät, ja muutenkin positiivisuus on ollut enemmän tai vähemmän hukassa koko raskauden ajan. :D Minulla, joka ennen olin aivan normaali tasapainoinen ja iloinen nainen.. Voimia!!


    • Äiti täälläkin

      Itselleni tuli raskausaikana painoa 30 kg ja kuten kuvitella saattaa, olo oli kuin elefantilla. Entiset vaatteet eivät mahtuneet mitenkään päälle eikä kaupastakaan enää löytynyt "normaalin" näköisiä vaatteita. Vai. Joitin ihmeellisiä kaapuja. Olin siis ennen raskautta normaalipainoinen. Loppuraskaudessa olin toivoton kun katsoin peiliin enkä todellakaan nähnyt itseäni. Lisäksi neuvolassa aina joka ikinen kerta muistutettiin ettei niitä makeisia kannattaisihirveästi enää syödä. Enhän minä itseäni edes syömällä lihottanut. Painoa vain kertyi.

      Sitten kun vauva syntyi, niin kaikki se mitä raskausaikana koin oli kaiken sen arvoista. Sain ihanan vauvan ja olen hänestä ikionnellinen! Nyt vielä muutama kilo painoa pudotettavana eivätkä nekään oikeastaan haittaa kun sain tuon ihanan vauvan :)

    • dhdrjdtj

      Täälä täsmälleen samat fiilikset! Kakkosta odotellan kanssa! Yhtä hirveä pahoinvointi oli ensimmäisestäkin, mutta jotenkin pystyin nauttimaan esikoisen odotuksesta. En ole tämän raskauden aikana ollut onnellinen varmaan kokonaista minuuttiakaan. Odotan kovasti, että vauva syntyy, mutta en odota tätä raskausaikaa, maha pystyssä kävelevät mammat oksettavat, neuvolan esitteet oksettavat, imetys jutut oksettavat kaikki ahdistaa :D ja nyt menossa vasta rv 14 :S:S:S

    • hennaliina2

      voi luoja kuinka ihanaa on lukea omat ajatukset valmiiksi kirjotettuna! mä en voi sietää mitään mahakuvia. saati sitte että ne on otettu ilman paitaa! siis paljas iho ja napa pullolla ja kaikki verisuonet pitkällä... hyi helvetti. siinä sitte joku onnellinen poseeraa ja hymyilee niiiiiiin muikeesti ja hinkaa sitä rantapalloa. örp. onneksi toi pahoinvointi on ohitte. tilalle tullu takahampaissa asti polttava närästys joka häipyy renniellä tunniksi. jos häipyy. peiliin ei pysty kattomaan suihkusta tulles. suihkuskaa ei huvita käydä ja mihkää ihmisten ilmoille ei kiinnosta lähtiä. viikkoja jotain 30 ja maha on paljo suurempi ku kahella edellisellä kerralla tähän aikaan. "voi ku sulla on ihana maha" tai muuta vastaavaa... ei kiitos. en haluaisi jättää lapsilukua tähän, mutta voi olla etten halua kokea tätä niin nautinnollista raskausaikaa enää ikinä! seksi on yhtä kuin ahdistus ja kammotus. syöminen alkaa närästää. pelkkä sängystä nouseminen tuntuu ylivoimaiselta. kusettaa tunnin välein. eikä muuten saa pidätettyäkää jos aivastaa tai yskäsee yhtäkkiä. nii että nauttikaa siitä helvetin vauvamahasta ja jutelkaa sille ja silitelkää niin että oksa lentää.

    • tyttöhki!

      Onneksi en tahdo lapsia!

    • monituisen mami

      Et ole ekaa kertaa raskaana ja vaikutat kuin uhmaikäiseltä lapselta ! Minä voin huonosti joka kerta viikolle 18 ja sitten hellitti..juu ja olin väsynyt ja yritin välipaloja popsia..eikä tehnyt mieli seksiä.Kuitenkin tiesin että se on väliaikaista..olin silti onnellinen kun raskaus jatkui ja lapset aikanaan syntyivät.Valvottihan nekin mutta väliaikaista sekin..nyt ovat jo teini-ikäisiä,,Kyllä ne asiat lutviutuu..tsemppiä kuitenkin ja toivottvasti loppuraskaus menee hyvin.Jos et jaksa-hae sairaslomaa.

      • helpot raskaudet

        Ja sitten se vasta elämä onkin yhtä helvettiä,kun lapset on teinejä


    • yks mummeli

      Olen yli kuusikymppinen mummeli, kahden lapsen äiti. Minulla oli molemmat odotusajat juuri tuollaista........kauheaa pahoinvointia. Paino laski toisella kerralla niin. että pelkäsivät neuvolassa keskenmenoa.

      Vaikka olinkin pahoinvoiva melkein koko raskausajat, silti ne loppukuukaudet olivat jotenkin helpompia.

      Mutta näin jälkeenpäin ajatellen kannatti kestää ne huonot olot, kyllä lapsista sitten olen saanut korvauksena kaiken takaisin.

      Meillä muuten hauska juttu toisesta raskaudesta ja lapsesta. Olin ennen ollut hulluna kaalilaatikkoon, mutta odotusaikana en voinit kuvitellakaan syöväni sitä. Nyt kyllä taas syön aivan kuin ennenkin, mutta poikani, jota silloin odotin, todella INHOAA kaalilattikkoa.

      Joten tsemppiä !!! Kuulemma lapsi voi silloin hyvin kun äidillä huono olo.

    • &(&¤/¤#¤¤#"!#%¤&¤%&%

      SITÄ SAA, MITÄ TILAA....lal-la-laaa-aaa-aaa! Älä valitaaa-aaa-aaa-aaa!

    • 13+17

      Millainen oli ensimmäinen raskautesi?
      Tsemppiä! Kyllä se siitä sitten kun on käärö sylissä :)

    • "kahden lapsen äiti"

      Kyllä tollasten ei kannattas ruveta äidiksi ollenkaan. Uskomatonta marinaa.Mieti sitä.

      • valivalivalitusta

        Täsmälleen samaa mieltä kanssasi, ei pitäis hankkiutua paksuks, jos elämä on noin kamalaa. Miten aikuinen ihminen voi olla tuollainen valittaja ja pikkupentu, toivottavasti mukulasikin on samanlainen vonkuja kuin äitinsä...


    • Voi voi......

      Voi voi miks läksit!Heh heh hee....

    • vauvojen maksatusta

      Ei pidä hankkiutua raskaaksi, jos ei siitä kykene selviytymään. Odottavat äidit ja juuri synnyttäneet ämmät ovat itsekkäimpiä otuksia, mitä tiedän.

    • Ei katkera kuitenkaa

      Itsellä takana 4 raskautta (ja 4 ihanaa lasta!) - kaikissa raskauksissa vastaavat olot ja okennukset, niin että mies kyyditsi aina välillä tiputukseen, kun en pystyssä pysynyt. Silti... tuon ensimmäisen kirjoittajan tekstiä lukiessa tuntui, siltä, että onkohan nykyajan nuoret äidit hiukka itsekkäämpiä kuin 10 v. sitten. Valitetaan "luonnollisista asioista" ja ei muka jakseta... Tottakai pää vessanpöntössä asuminen tuntuu sillähetkellä maailman paskimmalta jutulta, mutta kun niin se vaan joskus menee. Ja sitten, kun ne pienet lapset on siinä pyörimässä, ei se elo siitä kuulkaa entiseksi muutu - oman itsesi saat unohtaa seuraavaksi 20 vuodeksi ja asettaa aina muiden edun edelle. Sekin siitä itsekkyydestä...

    • Kyllä se siitä

      Tosiaan, tuosta kuvastasi päätellen näyttää olevan aika rankkaa.

    • äittee

      Minullakin kaksi raskautta takana ja alkuraskauden oksentelua jatkui n. viidennelle raskauskuukaudelle. Sen jälkeen helpotti. Kipuja tuntui välillä ja loppuaikana oli jo huono kävellä. Muuten oloni oli ihan siedettävä. Jos en nyt ihan hehkunut, niin ainakin välillä nautin suuresta mahastani. Varmasti on äitejä, joilla huono jatkuu koko raskauden. Muuta neuvoa ei ole kuin, että yritä miettiä lopputulosta. Silloin viimeistään kaikki unohtuu. Riippuu myös ihmisestä, miten asioihin suhtautuu. Toisille hiukankin negatiiviset asiat ovat järrrrkyttävää, toiset suhtautuvat realistisemmin.

    • 7 x 7

      Minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä ja MINÄ.
      Entäs lapsi?

      • kohta31v

        LAPSI on vatsassa, minä minä minä ja mun sitä ja tätä, mutta entäs mies??
        Kaikkee ne joutuu kestää :/// käy sääliksi, kuka tollasta jaksaa katella enkä ihmettele että eroja tulee kesken raskausaikoja. EI tee naiset helpoksi miehelle..
        Kivaa katella ja kuunella sellasta valittavaa hormoonihirviöö joka ei anna seksiä, ei peseydy, ei tee kotona mitään vaan makaa vain ja valittaa..:(
        Itse ootte halunneet lapsia, harvempi mies niitä oikeasti haluaa se on vain totuus.
        Tollai ne miehet lähtee kun joutuu ensi venaa 9kk ja katselee sivusta ja sitten se imetysaika joka saattaa kestää 1vuoden jopa.. kenellä nyt mielenkiinto riittää odotella mitään väsynyttä akkaa ja säälipiparia siltä :(
        Hankkikaa hei harrastuksia ja jotain muuta tekemistä kun vaan valittaa, älkä aatelko sitä pahaa oloa vaan kääntäkää negatiiviset asit positiivisiksi!
        Pitäkää mies tyytyväisenä myös, ei ole helppoa hänelläkään!
        sitten jos tyyppi lähtee ei oikein voi syyttää häntäkään!


      • ..........
        kohta31v kirjoitti:

        LAPSI on vatsassa, minä minä minä ja mun sitä ja tätä, mutta entäs mies??
        Kaikkee ne joutuu kestää :/// käy sääliksi, kuka tollasta jaksaa katella enkä ihmettele että eroja tulee kesken raskausaikoja. EI tee naiset helpoksi miehelle..
        Kivaa katella ja kuunella sellasta valittavaa hormoonihirviöö joka ei anna seksiä, ei peseydy, ei tee kotona mitään vaan makaa vain ja valittaa..:(
        Itse ootte halunneet lapsia, harvempi mies niitä oikeasti haluaa se on vain totuus.
        Tollai ne miehet lähtee kun joutuu ensi venaa 9kk ja katselee sivusta ja sitten se imetysaika joka saattaa kestää 1vuoden jopa.. kenellä nyt mielenkiinto riittää odotella mitään väsynyttä akkaa ja säälipiparia siltä :(
        Hankkikaa hei harrastuksia ja jotain muuta tekemistä kun vaan valittaa, älkä aatelko sitä pahaa oloa vaan kääntäkää negatiiviset asit positiivisiksi!
        Pitäkää mies tyytyväisenä myös, ei ole helppoa hänelläkään!
        sitten jos tyyppi lähtee ei oikein voi syyttää häntäkään!

        "Itse ootte halunneet lapsia, harvempi mies niitä oikeasti haluaa se on vain totuus."

        Heh heh, se totuus on sun korvien välissä. Kyllä meillä se oli mies joka sitä lasta enemmän hinkui. Ja pitäiskö sun mielestä miehen elämä olla ihanaa raskausaikana vaikka naisen ei olisi? Eli mies pitää pitää tyytyväisenä mutta naista ei pidä pitää tyytyväisenä? Nainenhan sen lapsen kantaa ja kaiken "kärsii". Niin kyllä se että mies on naisen tukena ja jaksaa oikuttelut on vähintä mitä mies voi tehdä.Ja nimenomaan Mies, pojat erikseen.


    • eräs äiti

      Minä kun odotin esikoistani niin oksensin koko raskauden alku ajan.. enkä siihen kuollut.. Toista lasta kun sitten odotin en enää oksentanut.. vaan tiesin jo ensimmäisen raskauden kokemuksista mimmosta se on. Luulisi sinunkin tietävän kun toista jo kerran odotat, mimmosta se ensimmäisen lapsen odotus oli.. Raskaudet, kuten ei myöskään lapset oo samanlaisia.. Ei ollut minullakaan.. toinen odotus voi olla ihan erilainen mitä oli ensimmäinen.. Lopputulos on kuitenkin joka raskaudessa sama, ennen pitkää lapsi syntyy tähän maailmaan, oli keinoina sitten sektio tahi normaali synnytys, niin loppu tulos on lapsi.. Tiesit mihin lähdin kun hankkiuduit raskaaksi, joten koetahhan kestää loppuun asti..Kaiken tuon vaivan palkinto on se odottamasi lapsi.. toivon onnea.

    • suhsan

      Hei, voi ihana kun toi viesti oli kun justiinsa mun suusta....olen vasta 9 viikolla ja ollut kolmeviikkoa sisällä, kun en vaan pääse liikkeelle ja tosiaan välillä mielessä et tekisi mieli luovuttaa :))

    • kkkkkkkkkkklllllllll

      Ei kenenkään pitäis tehdä lapsia enempää kun maailma on jo nyt ylitäynnä ihmisiä.

    • mhgfjkfhj

      sinä nimimerkillä "vauvojen maksatusta", oli kyllä nii vitun tyhmä kommentti. jos tosissas luulet että raskaus on helppoa ja sen aikana ja synnytyksen jälkeen pitäis olla kaikkein aurinkoisimmillaan koko ajan niin erehdyt pahan kerran. kasva aikuiseks kusipää

      • vauvojen maksatusta

        Olen 54- vuotias yrittäjänainen. Eiköhän sitä aikuiseksi olla kasvettu. Tällä hetkellä pohdin, voisinko jo työllistää pari ihmistä yritykseeni. Kylmä tosiasia on, että vauvat maksatetaan yrittäjänaisilla. En todellakaan ota yritykseeni töihin vauvantekoiässä olevia kaiken huomion vaativia pikku pil......ja vaan pitkän uraputken omaavia yli 40v naisia.


      • TOISTEN SELKÄNAHASTA
        vauvojen maksatusta kirjoitti:

        Olen 54- vuotias yrittäjänainen. Eiköhän sitä aikuiseksi olla kasvettu. Tällä hetkellä pohdin, voisinko jo työllistää pari ihmistä yritykseeni. Kylmä tosiasia on, että vauvat maksatetaan yrittäjänaisilla. En todellakaan ota yritykseeni töihin vauvantekoiässä olevia kaiken huomion vaativia pikku pil......ja vaan pitkän uraputken omaavia yli 40v naisia.

        JOO MAKSAT NIILLE HUONOO LIKSAA JA KÄYTÄT HYVÄKSES.SIKA. TOLLASII YRITTÄJÄT JUST ON !


      • ...................
        vauvojen maksatusta kirjoitti:

        Olen 54- vuotias yrittäjänainen. Eiköhän sitä aikuiseksi olla kasvettu. Tällä hetkellä pohdin, voisinko jo työllistää pari ihmistä yritykseeni. Kylmä tosiasia on, että vauvat maksatetaan yrittäjänaisilla. En todellakaan ota yritykseeni töihin vauvantekoiässä olevia kaiken huomion vaativia pikku pil......ja vaan pitkän uraputken omaavia yli 40v naisia.

        Eipä näköjään ikä kasvata ihmisiä aikuiseksi.


      • HäpeänPuolestasi
        vauvojen maksatusta kirjoitti:

        Olen 54- vuotias yrittäjänainen. Eiköhän sitä aikuiseksi olla kasvettu. Tällä hetkellä pohdin, voisinko jo työllistää pari ihmistä yritykseeni. Kylmä tosiasia on, että vauvat maksatetaan yrittäjänaisilla. En todellakaan ota yritykseeni töihin vauvantekoiässä olevia kaiken huomion vaativia pikku pil......ja vaan pitkän uraputken omaavia yli 40v naisia.

        Vanha n*rttup*ska olet! On tainnut keski-iän kriisi iskeä pahasti. No, whatever, olet luuska, jolla ei itseasiassa ole mitään asiaa odottajien palstalle (taitaa joku olla katkera, kun täällä vielä roikkuu)..


    • ei hätää oikeasti

      Minä aikanaan lisäksi inhosin kaikkia vauvoja, en olisi millään halunnut ottaa niitä syliini. Mutta pakosta otin, jos ne työnnettiin, kaikki luuli, että olisin todella hyvilläni. No en ollut. Alkuraskaudet olivat yhtä pahoinvoiintia ja väsymystä, kadutti koko raskaus. Paino tippui ja alkoi nousta vasta 2 kk ennen synnytystä.
      Mutta jossain vaiheessa innostuin uudesta tulokkaasta molemmilla kerroilla, olo parani, mutta raskastahan se oli 50 kiloisen kantaa sellaista vatsaa.

      Ihania pakkauksia tuli, rakastuin heti eikä tietoakaan katumuksesta jälkikäteen..

      Usko pois, sinä valmistaudut äitiyteen, käsittelet epävarmuuttasi jne..

    • 11+7

      Mulla oli kanssa hirveä raskaus.. Neljännellä kuulla jouduin jäämään sairaslomalle joka jatkui loppuun asti.. Pahoinvointi loppui kun synnytin.. makasin tiputuksessa, laihduin.. Kohdunsuu oli alusta saakka 4cm auki ja loppukolmanneksella 7cm..

      Kun vielä olin töissä sain työtoverilta kommentin "että hehkun raskauden hyvää oloa".. vastasin tympääntyneenä että ehkä se että oksensin juuri niin että puolikas aakkoskarkki tuli nenästä ulos aiheuttaa sellaista..

    • voin hyvin, mutta...

      Odotan ensimmäistäni ja olen koko odotusajan voinut hyvin. Hormonit hyrrää ja seksihalut on korkealla. Tämä lapsi on niin sanotusti yllätysvauva, sillä minun ei pitänyt saada lapsia...

      No, ei sillä olen erittäin onnellinen tilastani, mieskin vähän, ainakin vaikuttaa siltä. Muuten meidän parisuhde oli jo ennen odotusta ollut jo kriisissä ja olemme siellä edelleen. Olemme kämppiksiä, jotka asuu yhdessä, muuta yhteistä ei ole. Harmittavaa siinä mielessä, kun oikeasti tunnen itseni iloiseksi ja kauniiksi. Kai varmaan myös haluttavaksi, koska toinen ohimennen kuitenkin aina koskettelee, mutta kipinä puuttuu, yhteyttä ei ole.

      Jospa te jotka kärsitte pahoinvoinnista, muistatte sen ihanan miehen ja kertokaa heille, että tila on ohimenevää ja vaatii nyt pitkää pinnaa, jonka toivottavasti myös muistatte hyvittää.

      Lopputulos on se ihana kummassakin tapauksessa.

    • jaksuja

      Me ollaan yksilöitä.. Mulle sopi raskausaika.. Mutta mutta.. se hormoniromahus ja masennus ja ahdistus ja imetys sitten sen jälkeen.. ARGH!

    • satanfromhell

      hanki abortti sille äpärälle! problem solved

      • Voi, minulla

        oli ihana raskaus! Ei mitään vaivoja ja niin toivottu lapsi syntyi.


    • 19+14

      Anna mennä valittaen, ei se mulla ja monella tutullakaan herkkua tuo odottelu ollut, hyi bjyööörgh, pelkkä ajatus kammottaa ja kolme kertaa silti läpikäytynä. Odottavan pitääkin olla itsekäs, koska sisällä se lapsi kasvaa, eriytymättömänä äidistä, eli odottajan ajatukset ja olot ajaa molempien etuja (7x7 ynnä toverit tavaa siitä). Ja oikeesti haistakoot huilut kaikki "ole onnellinen, älä valita" -urputtajat, eiköhän jokainen selväjärkinen tajua, että kuitenkin loppueleissä menisit tuleen vauvan takia, että suut suppuun. Saa valittaa jos se vaan jotenkin auttaa oloa ja ainakin osa vastauksista piristää kummasti päivää, yrjös tai ei. :D

      Toivottavasti sulla helpottaa viikkojen lisääntyessä, itelläni sentään raskauden keskiaika mennyt ihan jees. Loppuajalla pahoinvointi alkanut uusiksi ja samoin kaikki maholliset muut vaivat lisäntyneet ja joku kertoikin aivastuspissoista, voi helkkari, mä kusin nauraessa j itkiessäkin, ttu se oli karmeeta koko homma. Ja peräfakinpukamat ja ummetus ja kuivuus ja haluttomuus ja kuorsaus ja V-I-T-U-T-U-S. Miesraukka.

    • justjooo

      Tartteeko kaiken aina mennä niinku jenkkileffoissa ja olla ah niin v**un hienoo? 34 viikkoo täynnä huomenna ja oksentaminen jatkuu. Tiputuksen ja apteekin lisäenergiajuomien avulla lienen hengissä. 20 viikolta asti saikulla ja noin 2 viikkoa kotona sen jälkeen, että sanoisin teillä menevän vielä ihan hyvin keiden ei tartte osaston seiniä kattella. Ja jos on niin vaikeeta niin saahan sen vielä keskeytettyä.

    • Ihanaa olla äiti

      Tuon kaiken olen kokenut:( Ootahan kun alkaa NÄRÄSTÄMÄÄN,unohtuu hetkeks kaikki sun edellä mainitut;)

    • Olipas kritiikkiäkin. Itse en ole koskaan ollut raskaana ja nuorena kun äiti kyseli että kuinkas monta lasta joskus haluaisin niin sanoin että adoptoin japanista 2 lasta etten ikinä mene synnyttämään. (Tämä siitä että vihaan neuloja, eli löytyy kammo, myös kaikki se raskaudesta/synnyttämisestä koituva kipu ja tuska pelottaa kokea koska olen hieman nynnerö tekemään sellaista josta tiesän voivan aiheutua kipua tai pahaa oloa, myöskin inhoan oksentelua joten kuvottaa hieman ajatella että jos tulisin raskaaksi oksentelisin päivittäin.) Kuitenkin nyt varttuneempana olen pohdiskellut että kai minäkin voin olla niin vahva ihminen joskus tulevaisuudessa että edes sen yhden pyöräyttäisin. Äitini on kovasti jaksanut muistuttaa minua siitä että vaikka onkin minua lyhyempi, painoi hän reippaasti yli 100kg, vissiin lähemmäs 130 ja nyt jossain 70kg tienoilla ja edelleen hieman ylipainoinen vaikkei siltä kovasti näytäkään. Jaksaa kehua minua kilteimmäksi ja ihanimmaksi lapsekseen jonka vuoksi voisi vaikka uudestaankin kärsiä saman rumban. (Kuitenkin kaikki muut 3 sisarustani ovat vaikeampia ja riehakkaampia tapauksia, mutta jokainen lapsi on kuitenkin uniikki ja äidin mielestä tietenkin rakas.) Järkky maha mielenalan muutokset muistelisin äidin raskauksista ja taisi sitä huonoa oloakin olla jonkin aikaa.

      Tsemppiä kaikille tuleville ja jo valmiille äideille! Olette vahvoja! (Pistää jo itkettää pelkkä kirjottelu xDD)

    • suksisuohon

      Ihmettelen suuresti näitä h******n joka asiasta valittavia nuoria aikuisia.
      "Voi voi nyt nipistää sieltä ja täältä, en millään siedä sitä enkä tätä".
      Ei nykypäivänä tarvitse tulla raskaaksi! Miksi et huolehtinut ehkäisystä jos et halua lapsia. Ja monihan ei niitä haluakaan, kun lapsi tettää niin paljon töitä, eikä omaa aikaa ole koskaan!!!
      Ei jumankekka et otatte paskiaiset päähän todella paljon! YÖKS.

    • EL.a .K:IM
    • Bwana1

      Tee kuten muut suomineidot jo ennen sinua ovat tehneet. Syytä kaikista vaikeuksistasi miestäsi, tee hänen elämästään helvetti seuraavat viisi vuotta, ja sitten viet erossa häneltä kodin, perheen, lapset ja elämisen merkityksen, "koska hän oli niin tylsä, hän muuttui, tai kävi lopulta vieraissa" kun oli joutunut katselemaan lihonnutta buldogin-naamaasi, kuuntelemaan ikuista haukkumistasi ja avioerolla kiristämistäsi yli kaiken inhimillisen sietorajan. Siinä taas muutama juureton ja elämänarvonsa menettänyt avioerolapsi lisää sosiaalitoimiston asiakkaiksi, kaksi särjettyä sukuhaaraa, ja murhaan/itsemurhaan päätyvä hyljätty mies. Joka antoi kaikkensa sinun egoistiseen "mustaan aukkoosi".

      • joopaajoo

        Ehkäpä, jos mies olisi jollain tavalla osallistunut lastensa hoitoon, valvonut öitä ja ottanut todella puolet lasten kasvatusten vastuusta, olisi äidille jäänyt aikaa vaikka käydä lenkillä. Olisi sitten kivempi katsella sitä hoikempaa vaimoa. Yleensä mies karkaa aina töihin ja harrastuksiinsa ja todellinen perheen kanssa vietetty aika on n. tunti/pari per ilta, niistäkin puolet tietokoneella. Katselehan vain uros peiliin ja yritä miettiä, miksi se vaimo läksi.


    • Nuttusen Kelvinit

      Vaan toistapa se on nää myöhäiset.Hmm,virmavuodet.Hmm,silloin alkavat nämä kuivat,kuumat,lirskut,myrskyt ja vilungit

    • onniodottaa..

      Juu,säästäkäähän valituksia siihen asti kun alkaa näm HOT FLUSHIT!
      Siinäpä sitten olette kaikkine vaivoinenne eikä tarvi olla raskaanakaan xD

    • KÄRSI

      PITI VÄKISIN SAADA LAPSI JA MIES KUSEEN . 5 v PÄÄSTÄ OOT ERONNU. ÄLÄ HUOLI. KYLLÄ SUA SILTI AINA JOKU HALUU PANNA. TOI ON SULLE IHAN OIKEIN ! VIELÄ KERKIIT TEHDÄ LISÄÄ.

    • kalle kortonki

      Hihhei käytä kortonkia ensikerralla.

    • minä minä ja miniä

      Tee ihmeessä raskauden keskeytys!!!!! Tuosta ei hyvää seuraa marina jatkuu kun lapsi syntyy! En jaksa kahdenlapsen kanssa kun mieskään ei auta plää plää plää........

    • myrkyt

      Oksentaminen pyrkii suojelemaan lastasi myrkyiltä! Vie pois kaikki haisevat kemikaalit ! Vaihda kosteusvoide hajuttomaan, pyykinpesuaine samoin ym ym.

      Älä käytä keinomakeutteita, aspartaamia ym. ei pidä raskaana olevien nauttia! Syö mahdollisimman käsittelemätöntä ja luonnollista ruokaa!

    • Yhtä en kadu

      Toivoisin, että äidit eivät solvaisi van tukisivat toisiaan. Raskaudet ovat erilaisia ja hormonit vaikuttavat eri ihmisiin ja heidän psyykkiseenkin jaksamiseensa eri tavoin. On onnellista, jos ihminen voi raskausaikana hyvin, mutta jos joku toinen voi huonosti, ei tämä tee hänestä yhtään huonompaa ihmistä.

      Muutenkin tällainen "ota itseäsi niskasta kiinni"-ajattelu tuntuu ikävältä. Missä on empatia, myötätunto toista kohtaan? Kun olo on kurja saattaa tuntua siltä, että raskaus ja huono olo eivät lopu koskaan. On hienoa, jos joku kestää tällaisen, mutta se on kurjaa, jos hän ei ymmärrä äitiä, jonka rahkeet syystä tai toisesta eivät riitä.

      Itselläni on ollut kaksi poikkeuksellisen rankkaa "sairaalaraskautta". Raskauden ollessa niin vaikea huoli sisälläni elävästä pikkuisesta ja hänen selviytymisestään oli suuri. Nuo ikuisuudelta tuntuvat raskausajat antaisin kyllä mielelläni pois. Näin ajattelen, vaikken kuulukaan tuohon paljon parjattuun nykynuorten ryhmään vaan olen yli kuusikymppinen, ihanaakin ihanempien aikuisten lasten (joista toinen terve, toinen kehitysvammainen) äiti.

      Voimia teille monenlaisista vaivoista kärsiville odottajille. Ja iloa teille, joiden raskaus on helpompi, tai jotka muuten jaksatte paremmin kestää hankalaakin raskauttanne.

      "Odottavan aika on pitkä" - toivottavasti lopputulos palkitsee vaivanne.

      • Asenne ratkaisee

        Juuu, tämä on oikein. Mutta aloittajan asenne on väärä. Hormonit vaikuttavat monta ja jotain, mutta "parhaat palat parisuhteesta" kertoo omaa tarinaansa. Valitettavasti. Miksi hankkiutua raskaaksi, jos ei kestä n. 9 kk ilman niitä paloja ?


    • mullakaan ei mikään helpoin raskaus ollut. oksensin viikolle 21 asti ja sen jälkeen alko hirveet liitoskivut ja lantio löystyi ja lopulta iski issias. käveleminen oli vaikeaa kipujen takia. sängystä en päässyt ylös ilman apua. olin tosi väsynyt koko raskauden ajan. ja raskausmyrkytyksenkin koin. mutta se kaikki oli kestämisen arvoista. nyt minulla on 9kk vanha täysin terve poika. Paljon voimia ketjun aloittajalle!

    • huh huh

      vauvakuume katosi hetkessä! voi voi, toivottavasti uusi vauva tuo edes jotain iloa.

    • minäh

      voin pahoin ensimmäiset 17vko ja viimeiset 6vko. enkä valittanut!
      kyllä se siitä helpottuu

    • säälittävää

      Luultavasti alottaja kuuluu tähän bilettäjä sukupolveen..
      En tunne yhtään empatiaa,niin rumin sanoin kiroaa raskauttaan,vaikka lapsia muka haluaa...
      Parisuhde on rakennettu ilmeisesti seksin varaan...?
      Tiedän tapauksen, jossa nuori äiti joutui synnyttämään kuolleen vauvan..
      Kuinka hän olisi halunnutkaan saada sen lapsen...
      Suorastaan vihastuttaa nuo kitinät kuinka "parhaat palat on jääneet pois" ym, tois arvoista.... pieniä on valittajan "menetykset" ...

    • koeta jaksaa

      Mielenkiintoista lukea noita odotusajan juttuja. Ei tullut vastaan omankaltaisia kokemuksia. Raskauksia ja synnytyksiä takana kolme. Yksi sektio, kaksi ns. tavallista. Yhdellä yhdenlaista taakkaa, toisella toista. Ex-ukolleni oli tärkeää päästä vaan kaljalle. Ihan ekan raskauden aikaan (v.-80) tuli aamuyöstä klo 4 aikaan kotiin. Enkä takuulla ollut valittaja, ei ollut juuri pahoinvointejakaan yhdenkään raskauden aikana. Vauvoista nautin suunnattomasti ja lasten kasvaessakin. Uskon, että nykyisen mieheni kanssa olisi ollut onnellisempaa. Tärkeää on tukea toinen toistaan, puhua, kuunnella, pyytää ja antaa anteeksi. Toisaalta tuntuu hyvältä lukea purkaustasi. Itse muistan olleeni lähinnä hiljainen kärsijä. Olen kiitollinen nykyisestä miehestäni, kun voimme ja puhumme kaikesta. Myös rehelliset purkaukset kestämme toinen toisiltamme. Rakkaus kukoistaa, jo 10. vuotta. Yhteisiä lapsia meillä ei ole, omia ihan tarpeeksi, mutta kaksi koiralasta, 7 v ja 1 v snautseri ja kääpiösnautseri, ovat ilonamme, toivottavasti mekin heidän ilonaan.
      Toivon sinulle siunausta ja voimia raskausaikanasi ja rakkautta miestäsi ja esikoistasi kohtaan. Minä muuten pelkäsin enemmän normaalia synnytystä kipuineen, mutta kaikki meni ok.
      Kyllä nuo kivut ja vaivat ovat lopulta vain hetkisen kestäviä. Rukous auttaa niissäkin.

    • 7 lasta

      Olisit ostanut valmiin vauvan kaupasta... kun et kestä raskausaikaa..

    • Oi, ihanaa lukea et joku muukin tuntee samoin:) vaikka kamalaa tää on..mulla on viikkoja nyt 24 ja koko ajan olen tsempannut itseäni,et jos jaksan viikolle 25 niin vauva voi syntyä ja selvitä hengissä..kauhea ajatus,mut välillä iskee epätoivo miten jaksan loppuun asti.mulle tehdään sektio viikolla 36 ( sairauteni vuoksi).
      Raskaus on toinen, eka oli tosi helppo ei ollut mitään..nyt on ollut pahoinvointia alusta asti, ihottumaa,verenpaine lääkitys piti aloittaa, loppuvuodesta epäiltiin keuhkoveritulppaa ja nyt menen sokerirasitustestiin ensi viikolla,kait siinä sitten vielä todetaan raskausajan diabetes..se tästä vielä puuttuis..
      vauva on tosi ylhäällä, se painaa keuhkoja ja kylkiluita ikävästi..ei tiedä miten nukkuisi, istuisiko vai makaisiko, ihan sama,molemmissa on yhtä huono. sit mies ihmettelee,et miten on näin äksy!!!!!!!!!!haistakoon p****.Olen sen jo lääkärin kanssa sopinut,että mulle tehdään sektion yhteydessä sterillisaatio.mulle riitti.
      Ei sais valittaa,kun lapsia ei tule sormia napsauttamalla,mutta mulle tää olotila ei sovi.
      yrittäkäämme jaksaa, onni on tietää,että joskus tääkin hupi loppuu:)

      • juuuuuh

        mulla 2 raskautta normaalit synnytykset. juu.. oli liitoskipuja ja kaikenlaista mika raskauksiin kuuluu pahoinvointeineen. silti toivoin kokoajan ja luotin siihen etta kunhan sielta terveet lapset tulee niin sitten olen kiitollinen tastakin ajasta. ja vaikka hyvillla fiiliksin raskausajat menikin.. toisella lapsellani todettiin sydanvika. ja tiedan myos yhden tapauksen lahipiirista, jossa vauva kuoli muutaman pvn ikaisena. ja eraan tuttavan keskenmeno. etta koettakaa vaan rauhottaa itsenne pahasta olostanne huolimatta ja todellakin muistaa etta mika siina raskausajassa on etusijalla. ei varmaankaan kaikesta pahastaolostakaan huolimatta se odottava aiti vaan vastasyntymaton lapsi. olkaa kiitollisia alkaaka turhasta valittako, se voi pahimmassa tapauksessa jopa kostautua.


    • mummo 56 56

      Aloittaja. Olet vaan ylitressaantunut. Relaa kuten Arvi. Syö terveellisesti. Paljon kasviksia, ruisleipää ja valkuaista. Omenaa ja muita hedelmiä paljon. Jätä vaalea leipä ja imelät välipalat. silloin suolikin toimii. Älä välitä muutamista liikakiloista ja muista, että lapsi nostaa painoasi. Liikuntaa sopivasti!! synnytyksen jälkeen jatkat samaan malliin, niin mahdolliset liikakilot karisee ja näytät entistä hehkeämmälle. Ole iloinen ja hyväntuulinen odotusaikana, sillä paha olosi heijastuu myös lapseen.

    • jk

      vai inn

    • 2*äippä

      Ois varmaan kannattanut miettiä jaksaako toista kertaa tuollaista raskaus aikaa ennen kuin hankkiutuu uudelleen raskaaksi. Sullahan kuitenki on jo toinen raskaus ja oot tietoinen siitä minkälaista on olla raskaana. Tosissaan on kyllä kuin pikku pennun marinaa ja en ymmärrä miksi tuollaisten pitää ees lapsia ylipäätään hankkia. Samanlainen paska olo se jatkuu sitten kun se lapsi syntyykin.. hormooni myrskyjä niitä tulee enemmän synnytyksen jälkeen kuin raskaus aikana..ainakin itselläni niin päin. Käy kyllä miestäsi sääliksi.. ihme että jaksaa katella vaan en ihmettelisi yhtään vaikka lähtis jo lätkimään.

      • 10102010

        Sinä täällä sanot toisia pennuiksi ja haukut heidän valintojaan. Eihän sitä koskaan voi tietää kuinka raskaus etenee. Se, että jos on ollut ennenkin raskaana ja se on mennyt hyvin tai huonosti, ei takaa, että seuraava raskaus olisi samanlainen. Ja se jos sinulla on paska olo jatkunut raskauden jälkeen, ei välttämättä pidä paikkaansa alottajan kohdalla. Voi olla et jatkuu, mut voi olla, että siinä vaiheessa osaa jo olla onnellinen.

        Miksi sinä säälit hänen miestään? Minusta on ihanaa, että mies todellakin välittää ja kuuntelee. Minusta on ihanaa, että mies tukee naistansa, kun hänellä on vaikeaa. Se kertoo oikeasti aikuiseksi kasvaneista ihmisistä, toisin kuin sinä itse tunnut olevan kirjoituksestasi päätellen. Mikä sinä olet sanomaan kellekkään, ketä et edes tunne, että sinun laisesi ei koskaan pitäisi lapsia hankkia? Aika monilla on sama tilanne kuin aloittajalla, niin itsellänikin. Silti heistä tulee hyviä äitejä ja vanhempia.

        Minunkin mies kuuntelee kun minulla on vaikeaa. Hän kuuntelee rutinoitani siksi juuri, että välittää. Tietää kuinka paha olla minulla on ja haluaa olla apuna, sillä tiedostaa sen kuinka helppoa hänellä tällä hetkellä on minuun verrattaen. Ja koska olemme tekemässä lasta yhdessä, haluaa hän kaikin keinoin yrittää helpottaa oloani, sitten vaikka kuuntelemalla sitä kitinää ja rutinaa mitä tahattomasti joskus pidän :D Ei järkevä aikuinen mies lähde hyvästä suhteestä, sen takia, että joutuu katselemaan ja kuuntelemaan toisen pahaa oloa muutamien kuukausien ajan. Hyvä mies stemppaa eteenpäin!


    • anopin neuvoilla

      Mä selvisin pahoinvoinnista ruisleivällä. Anoppini (kahdeksan lapsen äippä) neuvoi syömään pari viipaletta ruisleipää aamulla ennen ylösnousua ja pahoinvointi hellitti muutamassa päivässä. Varasin leipäviipaleet yöpöydälle jo illalla ja mutustelin ne sitten aamulla heti herättyäni ennenkuin nousin ylös ja hyvin toimi. Siis ihan pelkkää ruisleipää ilman mitään levitteitä tai muitakaan lisukkeita

    • wtghrsls

      Jokainen raskaus on erilainen. Siispä jos ensimmäinen on ollut vaikea niin toinen voi olla helppo ja toisinpäin.
      Naiset yleensä pelkäävät synnytystä mutta minulla ainakin synnytys oli helpoin osa. Pahoinvointi alkoi joskus viikolla 6 kesti varmaan johonkin viikolle 20. Kävin töissä reilun sadan kilometrin päässä ja työmatkat kestivät yhteensä kolmisen tuntia. Olin noin 12 tuntia vuorokaudessa työn vuoksi liikkeellä ja voin pahoin koko ajan. Jossakin viikon 11 paikkeilla olo oli niin hirveä että olin toista viikkoa sairaslomalla. Joinakin päivinä oksensin lähemmäs 10 kertaa ja yritin syödä mitä sisässä pysyi. Hetkeksi olo sitten helpotti jossakin vaiheessa mutta siinä 6 kuukauden jälkeen pahoinvointi palasi samoin kuin unettomuus ja kaikenlaiset muut oireet. Myös jatkuva wc:ssä juokseminen katkoi yöunta lisää. Sitkeästi kävin töissä kunnes jäin äitiyslomalle kun luonne ei antanut periksi hakea lisää sairaslomaa. Lapseni on onneksi terve ja helppo tapaus, nyt saan nukkua yöni muutamaa katkoa lukuunottamatta. Jos päädymme hankkimaan lisää lapsia niin voi olla että sama on taas edessä. Siksi asia on vielä harkinnassa. Hassua ettei muka saa valittaa. Saahan kaikesta muustakin tässä yhteiskunnassa valittaa!

    • Tulevaäiti20

      Tiedän tunteen, en itse myöskään ole hetkestäkään nauttinut. Rv 7 alkaen kauhea pahoinvointi, joka jatkuu edelleen ja viikkoja nyt 23 1. Kaikki mahdolliset pahoinvointi lääkkeet kokeiltu, mutta mistään ei apua. Kiusanani myös järkyttävät vatsakivut, joille ei lääkäreiden mukaan voi tehdä mitään. Tähän päivään mennessä olen ollut about 15viikkoa sairaslomalla töistä ja täysin vuodepotilaana, ainoastaan vessaan olen päässyt väkisin käymään.
      Olen nuori vielä, mutta nyt on sellanen fiilis et raskaaksi ei enää ikinä! Ärsyttää kun kaikki yrittää lohduttaa, että kyllä se siitä sitten ohi menee, ehkä sitten ko se lapsi on syntynyt. Henkisesti vaan raskasta ja eikä noita kipujakaan tai oksentelua enää vaa jaksais

    • .......

      Itse olen juuri edennyt nipin napin raskauden puolen välin yli. Ei ole päivää, ettenkö olisi itseäni vihannut. Monesti katunut koko raskauttani.

      alkuraskaudesta minulla oli jatkuva pahoinvointi joka kesti muutaman kuukauden. Joka kerta kun olit ottanut edes kulauksen vettä, saati sitten syönyt jotain niin varmasti olit halailemassa vessanpönttöä tunnin sisään. Lopulta tuo paha olo helpotti, mutta ei siittä kauaa pystynyt nauttimaan. Nyt jälleen jatkuva kuvotus päällä...

      Yöt on yhtä h*lvettiä. Herää puolentunnin tai tunnin välein juokseen vessassa. Ja kun yrität saada nukuttua niin sit alkaa kauhea rumpusoolo mahassa. Olen tuntenut lapseni liikkeet jo hyvin varhasessa vaiheessa jo pitkän aikaa...

      Lisäksi, kaikki tämä jotenkin ahdistaa. En ole mikään hehkuva tapaus todellakaan :D Mikään ei kiinnosta, mitään ei jaksa, vaikka haluaisinkin. On tullut sen verta kovat kivut selkään ja jostain syystä toiseen lonkkaan, ettei meinaa käveleen päästä. Monet päivät on mennyt pelkästään sängyssä maaten, kun kivut ovat olleen sietämättömiä ja aaltoilevia. Lisäksi, itseäni on ahdistanut kauheesti, jopa rintojeni kasvu. Minulla on aina ollut pienet rinnat a-kupilla ja yhtäkkiä on kauheat utareet, jotka lisäksi ovat hyvin hyvin arat. Mä en vaan osaa sopeutua kun ne on koko ajan tiellä kaikessa mitä teen, kun oon tottunut vähän muuhun, haluan ne vanhat takasin :D

      Itse en ole neuvolan esitteitä viitsinyt liiemmin lukea, koska ne on todella raivostuttavia. Joskus selailin yhtä, missä oli siis miehellekkin oma puoliskonsa luettavaksi. No selailin sitä hetken, kunnes löysin kohdan missä kehotettiin miehiä ottamaan vaan kaikki huumorilla, jep jep. Täähän onkin niin kauheen hauskaa. Mutta kaikesta huolimatta, odotan lastani innolla ja hänen takiaan yritän jaksaa, vaikkakin ei omaa elämää juuri tällä hetkellä ole.. Odotan siis vasta ensimmäistä lastani, ja olenkin meihelleni sanonut ja hän on vieressä naureskellut, että tuskin tekee mieli tulla enään raskaaksi kovin pian. Juu, ei tee mieli, on tämä niin hirveää aikaa ollut ja itseään ei enään tunnista millään lailla. Mutta pienokainen on tervetullut, saisi tulla jo niin ehkä sitten helpottaa. Mutta stemppiä kaikille :)

    • -raskas naikkonen-

      Tervehdys! Oli pakko alkaa kirjoittamaan ketjun luettuani.. Kerron lyhyesti taustastani:

      Meil on 2 vkoa laskettuunaikaan ja olo on mitä mainioin. Fyysisesti vointi onkin ollut hyvä koko raskausajan. Mitään raskaushehkua en ole kokenut vaan naama ja muutkin paikat ovat repsahtaneet totaalisesti..
      Se, että olen vihdoin onnellisesti raskaana vei elämästäni 10 vuotta. Raskaus sai kun saikin alkunsa pitkäaikaisilla hoidoilla ja voitte varmasti kuvitella kuinka onnellisessa asemassa olen. Minun on kuitenkin pitänyt tässä matkan varrella myöntää, ettei raskaus ole mun juttu..

      Raskaudessa ei ole mitään ihanaa (muuta kuin tietenkin lopputulos). Raskausaika on kaikkinensa kurjaa: neuvolassa ravaamisineen, painon nousuineen, kaikenmaailman eritteiden armoilla ja kaikkien tökittävänä ja tutkittavana.. Loppuajasta ei saa kohta puettua sukkia jalkaan ja hyvän nukkuma-asennon löytäminen on mahdotonta. Toiset arvioivat oletko lihonut paljon/vähän, onko mahasi pieni/iso jne. Ja sitten vielä itse loppurutistus eli synnytys. Siinä nyt ei ainakaan ole mitään "hienoa", vaan mielestäni kauhea ajatuksenakin!
      Mikäli kuitenkin tulisin uudestaankin raskaaksi, olisin maailman onnellisin nainen. En kuitenkaan odotuksen takia vaan lopputuloksen eli rakkaan lapsen vuoksi. Kuten joku jo sanoikin niin raskaus on vain välttämätön paha ja se on kärsittävä, jotta saa painaa syliinsä maailman arvokkaimman asian.

      Pitkää pinnaa odotukseen ja onnenkantamoisia tulevaan!

      -raskas naikkonen-

    • mammy

      Mä oon niiiin teijän kans samaa mieltä!:)Ihanaa kun on muitakin äitejä,jotka ei hehku raskauden onnea.Pelkkä ajatuskin saa mut voimaan henkisesti pahoin!Lapsi on ihana ja odotan hänen syntymäänsä tosi paljon.Mutta tää hormonien heittely,tuskat ja vaivat,ne on saatanasta.Ja sit kun toiset mammat hehkuttaa kuinka ne urheilee ja tekee sitä sun tätä.No niin urheilisin minäkin,jollei heti alkaisi repiä oikealta puolelta masua.Nyt on rv27.Ärsyttää kun sitten jotkut lässyttää,kuinka ei voiu tajuta kuinka jotkut äidit ei liiku jne potaskaa.No hyvähän se on itse hehkua kun ei ole niitä kremppoja!Siinä syitä,miks raskaus ei todellakaan oo mun juttu.

    • niiinpää.

      Aika paha ketju! Jos noin vaikeaa on raskaus kestää niin adoptio vois olla paikallaan:)
      Niin eipä tarvii kestää raskausaikaa, joka on näköjään monen mielestä vastenmielistä.

      Jokaisen raskaus on onneksi omanlainen. Kuten tässä mulla kun viikkoja on nyt 19 ja kertaakaan en ole pahoinvointia kokenut. Ei minkäänlaista kuvotusta, koko ajan siis tajuttoman hyvä olo.
      Ensimmäiset kolmekuukautta kiukutti, mut se oli siinä. Muutama finni tuli naamaan, mut itsetunto on kohdillaan niin olin mielestäni silti kaunis.
      Mulla ainakin on sellainen mies joka jaksaa muistuttaa minua siitä kuinka kaunis olen ja kuinka kauniilta näytän kasvavan mahani kanssa.
      sänkypuuhat on jatkunut samalla lailla kuin ennen raskautta.

      Mutta eipä ole helppoa meillä oireettomillakaan:/ Oireethan kertovat odottajalle, että maha-asukilla on kaikki hyvin ja kehitys jatkuu.
      Mietippäs niitä, joille raskaus ja vauva on kaikki kaikessa ja jokaikinen päivä mietit onko sillä kaikki hyvin kun ei ole minkäänlaisia oireita muistuttamassa raskaudesta.
      Jatkuva huoli ja stressi ei tee sikiölle eikä sen kantajalle hyvää.
      Onneksi täällä jo potkitaan niin on jonkinmoinen mittari sille että mahassa on kaikki hyvin. :)

      Ja odottajalle. ! Tää viesti ei ollut pahalla sulle vaan yleisesti vaan halusin kirjoittaa.
      Toivottavasti sulla on jo kaikki paremmin kun olet ilmeisesti jo aika viimeisillä viikoilla vai jopa jo synnyttänyt. ONNEA UUDEN SULOISUUDEN MYÖTÄ

      • eipä ole niin

        Vaan kun ei se ole niin, että oireet kertovat, että kaikki on hyvin, siis varsinkaan alkuraskaudessa, jossa niitä oireita eniten on. Esimerkiksi tuulimunaraskaudessa voi olla vaikka kuinka pahat raskausoireet, vaikka sikiötä ei ole ollenkaan. Toki on hyvä lohduttaa niitä, joilla kamala pahoinvointi vaivaa, mutta oireet sinänsä eivät vielä kerro mitään siitä, että kaikki olisi hyvin.


    • rv 29

      Inhoan raskausajassa sitä, että joku on kokoajan puhumassa lapsista ja raskaudesta tai kysymässä miten minä ja lapsi voidaan. Olen sama ihminen kuin ennekin, eikä tämä raskaus ole sitä muuttanut, enkä usko äitiydenkään sitä muuttavan. Edelleenkin elämässäni on hyvin monia tärkeitä asioita, lapsen hyvinvointi on yksi, mutta vain yksi, asia muiden joukossa. Pääsääntöisesti en halua puhua raskaudesta ja lapsista ainakaan nyt, kun minulla ja miehelläni on vielä aikaa nauttia kahdenkeskeisestä elämänsä, urheilusta, ulkonasyömisestä ja matkustelusta. Toinen ärsyttävä asia on, että äidit ovat kokoajan ohjeistamassa ja kommmentoimassa tyyliin "tuossa vaiheessa ei todellakaan kannattaisi käyttää korkokenkiä ja muutenkin ne voi heittää kaapin perälle, kun ei äideillä ole mahdollisuuksia sellaisia käyttää" tms. jotain yhtä tähdellistä! argh.

    • rv39

      Itse oksensin viikolle 28 asti kaiken ja alussa myös vesikään ei pysyny sisällä, ei ollut helppoa. Nyt onneksi ei enään montaa viikkoa ja kärsimys palkitaan. Mutta oli se vaan kyllä yhtä tuskaa ja ilman miehen tukea en olisi kestänyt.

    • raskas raskaus

      Hirveetä on. Vielä kun on vilkas taapero hoidettavana. Onneks oon jo loppusuoralla, viikko 32 menossa. Kokoajan vaan odotan ja odotan että tämä kurjuus loppuu ja pääsen liikkumaan kunnolla. Nyt ei puhettakaan, että pystyisi esim. kävelemään mitään 500 metriä pitempiä matkoja kerrallaan. Onneksi pahin ahdistus taitaa olla mennyttä, kun pääsin juttelemaan ja muutenkin tais olla joku hormooni piikki tuossa kesän ajan, mikä laitto olon tosi kurjaks henkisesti, että fyysisesti. Olin siis aivan loppuunpalanut ja niin jumalattoman ahdistunut kaikesta, että mikään ei tuottanut iloa. Pelkkää kurjaa vaan koko kesä , mutta lapsen takia ol pakko jotenkin jaksaa. Nyt oon jo antanut itelleni luvan hellittää ja istua vaikka koko päivän jos siltä tuntuu, onhan mulla mies, joka myös osallistuu kodin ja lapsen hoitoon, kun töiltään kerkee. Kyllä mä tiedän miten tarmokas ja pirteä olen sitten taas joskus kun saan nämä vaivat alta pois ja arki normalisoituu. Voi kuinka odotankaan sitä hetkeä, kun pääsen lenkille!

    • Hepokattiäiti

      Hei jos joku lukee tätä ketjua vielä vuonna 2017 niin olen perustanut Facebook ryhmän sairaalloisesta raskauspahoinvoinnista kärsiville. Se löytyy nimellä Hyperemesis Gravidarum Finland. Tervetuloa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1346
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe