Päivän piteneminen

1943

tuntuu jo, varsinkin kun aurinko paistaa. Yks kaks tuo vuoden pimein aika on taaksejäänyttä. Mutta ihminen tottuu kaikkeen, myös siihen, että pitkän aikaa lämpötila oli plussalla. Nyt tuntuu tuo lähes kymmenen astetta pakkasta kovin kylmältä. Pitänee panna jäälyhtyjä tulemaan.

43

198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joka vuosi käy niin että jouluksi esiin otetuista kynttilöistä suurin osa jää polttamatta. Sitten onkin jo helmikuu jne. eikä enää oikein voi kun ei ole kunnon pimeänhyssyä. Meillä muuten ei paista aurinko mutta pehmeää lunta ovat puutkin "tulvillaan", ilmankos nettikin pätkii.

Minäpä pistän illalla kynttilöitä palamaan, nyt on muutenkin paljon talvisempi tunnelma lumineen kaikkineen kuin jouluna konsanaan. Vaikk'ei sähköt sattuisikaan olemaan poikki...

• 1943

Täälläkin kesti kauan ennen kuin aurinko tuli esiin. Lumi ei ole kovin pehmeän näköistä, koska se tuli melkoisen tuiskun myötä. Puutkin näkyvät olevan melko paljaita. Tässä auringossa ihmettelen omenapuuni kasvaimia, varmaan 70 cm on tullut lisää pituutta viime kasvukautena.

• meeriamanda

Kauniisti aurinko ´räkötti´ oh -ikkunasta, kertoen myös tulevista kotisiivouksista :)
      - 14 näyttää täälä asteita olevan, vahassa kakkuformussa on jäälyhty tulossa terassin pöydälle.

• 1943

Sulla on vähän hienompi formu. Mulla on muoviämpäri vaan. Tällä tavalla tulee testattua niiden kestävyys. Jos halkeavat, niin roskikseen joutaa.

• meeriamanda
        1943 kirjoitti:

Sulla on vähän hienompi formu. Mulla on muoviämpäri vaan. Tällä tavalla tulee testattua niiden kestävyys. Jos halkeavat, niin roskikseen joutaa.

Täytyy tunnustaa noloutensa tuossa sankojäädytyksessä :) Olen saanut neuvoja kuinka toimia, vaan " se toimi ei " , kun saan sen sangosta pois, ei ainakaan kynttiläkolo toimi...huok. ;)) Eli en saa sitä vedellä täytettyä maitopurkkia kekeltä pois, kertoo kokemusta on.

Toi kakkuformu on iso ja irtoaa kun upotan kuumaan veteen koko hökötyksen, eipä se isompi tarvi ollakaan tuohon pöydälleni...lohduttaa itseään... :D

• 1943
        meeriamanda kirjoitti:

Täytyy tunnustaa noloutensa tuossa sankojäädytyksessä :) Olen saanut neuvoja kuinka toimia, vaan " se toimi ei " , kun saan sen sangosta pois, ei ainakaan kynttiläkolo toimi...huok. ;)) Eli en saa sitä vedellä täytettyä maitopurkkia kekeltä pois, kertoo kokemusta on.

Toi kakkuformu on iso ja irtoaa kun upotan kuumaan veteen koko hökötyksen, eipä se isompi tarvi ollakaan tuohon pöydälleni...lohduttaa itseään... :D

Ei mulla mitään tölkkiä siellä keskellä ole. Pitää vain huolehtia, ettei jäädy möhkäleeksi.

• k/k
        meeriamanda kirjoitti:

Annahan ku pappa neuvoo, kun laitat sen sankon ulos niin sähän näet siit yläosast sen jään paksuuren.
        Kun se on sellanen 3/4 sentii ja vesi hölskyy siel keskellä niin ala tekeen reikää siihen ,joka puukolla tai akkuporakoneel jyrsit alun kun se reikä on valmis käännä.
        Sit vaan kuumaa vettä päälle ja möykky irtoo hyvin.
        Se pohja on ohuempi ja siihen vaan pienempi ilmareikä,kyllä lähtee sanoo kummelin jätkät.

• meeriamanda
        k/k kirjoitti:

Annahan ku pappa neuvoo, kun laitat sen sankon ulos niin sähän näet siit yläosast sen jään paksuuren.
        Kun se on sellanen 3/4 sentii ja vesi hölskyy siel keskellä niin ala tekeen reikää siihen ,joka puukolla tai akkuporakoneel jyrsit alun kun se reikä on valmis käännä.
        Sit vaan kuumaa vettä päälle ja möykky irtoo hyvin.
        Se pohja on ohuempi ja siihen vaan pienempi ilmareikä,kyllä lähtee sanoo kummelin jätkät.

Kiitos k/k, lupaan kokeilla neuvoasi. No ei ihme jos ei toiminut... ei kerrota kuiteskaan enemmästi :) nolottaa jo ihan vietävästi ... :D

• k/k
        meeriamanda kirjoitti:

Kiitos k/k, lupaan kokeilla neuvoasi. No ei ihme jos ei toiminut... ei kerrota kuiteskaan enemmästi :) nolottaa jo ihan vietävästi ... :D

Jotenkin tykkään tyylistäsi ja jos voin auttaa niin ,ole hyvä

• "1943"

Kuten olen jo usein kertonut, syntymäpäiväni on ensimmäinen valon juhla.
      Päivä alkaa pidetä viimeisen kerran.
      Minulla ei ole kakkuformuloita, ei Omenapuita, ei muoviämpäreitä, jäälyhtyjä, joskus on satunnaisia pimeänhyssyjä.
      Mutta he poikkeavat vain kertomaan tulevista asioista.
      Lämpötila nousee kohta, ja paljon. :)
      H.

• 1943

Ootkos lähdössä etelään, vai onko se kauhea inflenssa iskemässä?

• 1943 kirjoitti:

Ootkos lähdössä etelään, vai onko se kauhea inflenssa iskemässä?

"1943"

Kyllä minä jään tänne, kuten mutaa kaiveleva Joutsen.
        Karppaajana en ole konenut Flunssaa neljään vuoteen.
        H.

• yks mielipide
        hunksz kirjoitti:

"1943"

Kyllä minä jään tänne, kuten mutaa kaiveleva Joutsen.
        Karppaajana en ole konenut Flunssaa neljään vuoteen.
        H.

Elä leuhki,kun polttaa ketjussa ja juo kaljaa,ei pöpötkään iske sellaisiin hapatuksiin,onhan tuo nähty lähempääkin.

Naapurin muija yks esimerkki,nenä sinisenä vuosikymmenten juopottelusta eikä koskaan kipee,vaikka millaiset superviirukset kaataa muut.

• YksMies'

Ensi lauantaina, sunnuntaina ,maanantaina ja vielä tiistainakin on kauheat pakkaset.
      Myös täällä etelä-suomessa.

• 1943

Sillai määkin olen tulkkaillut noita ennusteita.

• 1943 kirjoitti:

Sillai määkin olen tulkkaillut noita ennusteita.

"1943"
        Määki.
        H.

• YksMies'
        hunksz kirjoitti:

"1943"
        Määki.
        H.

H.

Naapurini vihaa sitä lammasta, joka huutaa hänelle.

Pä-ää-äää kkönen ota kyy yy yy tiii.

• Oletko varma siitä, että vain tottumuksesta on kyse? Ehkä myös vanhassa kropassa veri kiertää vähän verkkaisemmin kuin nelkyt vuotta sitten.
      Kaunis talvipäivä houkutteli suksille, mutta rupeama jäi lyhyeksi. Hiihtoasussa tuli kylmä, kun heikkokuntoisena en jaksanut liikkua itseäni lämpimäksi. Suksin kotiin ja laitoin takkaan klapit.

• saimander

Säikähdin jo että pistit takkaan ne sukset ;-D. Onneksi et sentään.

En ole itse vielä suksille ehtinyt, pikapikaa pitäisi yrittää kun ehkä on jo kunta ajanut latujakin. Jäälatuja ei ole, jäät ei kestä vielä yhtään ketään, korkeintaan kissan. Harmi. Ja lunta kun tuli heikon jään päälle niin eihän jäät edes paksune ellei kunnolla kylmene, nyt on jotain -10C tuolla ulkona.

• 1943

En ole asiaa sen kummemmin tutkaillut. Ehkä liikkeellelähtö sujuu hitaammin. Hiihtelen tuolla naapurin pellolla eikä se vielä näillä lumilla onnistu.Käväisin Helsingissä ja siellä on enemmän lunta. Varmaan Paloheinässä on jo paljon hiihtäjiä. Tuossa on järvikin lähellä, mutta sinne jäälle ei vielä uskalla mennä.

• hunksz

"saimander"

Kelles tääki oli?
      H.

• Pilalla koko talvi.
      Tähän asti talven sininen hetki on ollut, kun marras-joulukuunvaiheessa olen pannut verkot jään alle..
      Surumielinen hämärä laskeutuu ympärille, tunnelma melankolinen..
      Tänä talvena Juoluun asti järvi sulana, nyt vasta tänään laskin verkot jään alle.
      Ei mitään iloa koko touhussa. Kirkas aurinko paistoi, puiden latvat kiilsivät kaikissa sateenkaaren väreissä..
      Muutenkin koko homma oli yhtä tumpulointia, yksi verkko meni sekaisin, jää oli liian vahvaa.

• 1943

Olisi mulla tuossa kalastamisessakin oppimista. En ole muita keinoja käyttänyt kuin mato-onkea ja tuulastanut syksyllä 1967.Niin ja kerran olen pilkkinyt, kun käly opetti.

• k/k

Valoa huutaa mailman lapset, se hämärän hetki joka oli kahren pimeän välissä joutaa mennä.
      Mä haluun taas seistä tuol puurantteella aurinkon paistees ja kuulla kurkien huudot, se hetki on äärimmäinen surun ja ilon hetki mulle.Niin monesti kun ennen kerkesin hakea likankin niitä katsomaan ja kuuntelemaan,nyt kuuntelen yksin mut silti.
      Töiden jälkeen kun tuun suihkusta katon eteisen ja tuulikaapin ovien valoneliöitä,joulun aikaan pelkkää mustaa nyt orastavaa vaalean harmaata.
      Voitolla ollaan ja koht saa lämmitellä karvasta naamaansa aurinkossa,kattotaan sitten kellä komeimmat rusketusrairat.

• 1943

Niin eikös Lapissakin ole kohta tosi lämmintä, kun aurinko alkaa porottamaan? Olen vaan kuvissa nähnyt, kun hiihtelevät yläkroppa paljaana.

• Selvästi huomaa päivän pidentymisen, ennen joulua oli jo kolmelta iltapäivällä ihan pimeää, nyt ei vielä neljältäkään. Mukavaa, kun valo taas voittaa.

Lunta on taas tullut jo ihan tuhottomasti, eilenkin kaksi tuntia lumitöitä, nyt sen
      tuntee kropassaan.

Olen onnistunut rikkomaan monta ämpäriä noissa jäälyhtyhommissa, sekä sinkkisiä, että muovisia. Nyt valaisen pihaani ihan tavallisilla kynttilälyhdyillä,
      parissa puussakin on vielä valot, sellaiset jotka luovat lämmintä valoa lunta vasten.

• 1943

Minä olen vain harjalla huiskinut irtolumen jään päältä tuolla pihalla ulko-oven edessä. Mitä dynamiittia olet käyttänyt, kun sikkiämpärikin on hajonnut? Muovisia olen onnistunut rikkomaan.

• meeriamanda

Hyvä sinä :)) en ole yksin ollut toope :D Minähän annoin jäätyä heti ja kunnolla... kuinkas pohojanmaalla sanottihin notta ; En minäkään oo täyrellinen... multa puuttuu heikkouret... tässä tapauksessa kyllä taidot :)))

k/k ohjeista kyllä käsittää kuijaa pitää toimia.

• 1943 kirjoitti:

Minä olen vain harjalla huiskinut irtolumen jään päältä tuolla pihalla ulko-oven edessä. Mitä dynamiittia olet käyttänyt, kun sikkiämpärikin on hajonnut? Muovisia olen onnistunut rikkomaan.

Nyt joku saattaa nauraa minulle, mutta silläkin uhalla....
        Vesi jäätyessään laajenee, ja sinkkiämpärien pohja on jotenkin prässätty (onko)
        kiinni niihin ämpärin reunoihin, niinpä pohja meni kuprulle ja irtosi saumauksesta, ei pysy vesi enää :-).

Joten dynamiittia ei tarvittu.

Meillä on tullut lunta montakymmentä senttiä, siihen ei enää luuta tehoa. Jo auton saaminen ulos tallista vaatii pientä vaivannäköä, sekä auran tekemien vallien poisto. Yritän ottaa kuntojumpan kannalta.

• meeriamanda kirjoitti:

Hyvä sinä :)) en ole yksin ollut toope :D Minähän annoin jäätyä heti ja kunnolla... kuinkas pohojanmaalla sanottihin notta ; En minäkään oo täyrellinen... multa puuttuu heikkouret... tässä tapauksessa kyllä taidot :)))

k/k ohjeista kyllä käsittää kuijaa pitää toimia.

Olen minä muutaman onnistuneen lyhdynkin saanut aikaiseksi, vaikka tehnyt kaiken päinvastoin kuin mitä k/k opastaa. Onnistumisprosentti on kyllä alle 50. :-))

Yrittänyttä ei laiteta!

• 1943
        suvenkorento123 kirjoitti:

kiinni niihin ämpärin reunoihin, niinpä pohja meni kuprulle ja irtosi saumauksesta, ei pysy vesi enää :-).

Meillä on tullut lunta montakymmentä senttiä, siihen ei enää luuta tehoa. Jo auton saaminen ulos tallista vaatii pientä vaivannäköä, sekä auran tekemien vallien poisto. Yritän ottaa kuntojumpan kannalta.

Lumityöt ovat hauskoja ellei ihan hirveästi joudu paiskimaan märkää lunta. Katselin jo talon nurkalle päin. Ei näkynyt taloyhtiön lumikolaa. Mihinkähän on joutunut? Mulla on yksi sinkkiämpäri, jota käytän tuhkan kuljettamiseen. Siinä hommassa on pysynyt kasassa.

• 1943
        suvenkorento123 kirjoitti:

Olen minä muutaman onnistuneen lyhdynkin saanut aikaiseksi, vaikka tehnyt kaiken päinvastoin kuin mitä k/k opastaa. Onnistumisprosentti on kyllä alle 50. :-))

Yrittänyttä ei laiteta!

Huomisaamuna minun on kumottava vesi pois, koska tulen vasta illalla kotiin. Ei aina onnistu, mutta voi yrittää uudelleen.

• suvenkorento123 kirjoitti:

suvenkorento

Ei ole kuntojumppa pahasta, ei. Mutta älä yritä enemmän kuin jaksat, jookosta?

Minä kun olen laiskanpuoleinen niin puolisko on jo tehnyt lumityöt ennekuin edes hoksaan että yöllä on tullut lunta. Sitten hätäpäissäni lähden illalla jumpalle, tms. Hiihtoakin voisi yritellä. Jokunen kilo on tullut ylimääräistä muutaman viikon sisällä, sattuneista syistä ;-/. Nyt pitää skarpata ja karpata, eiköhän se siitä...

• saimaantaka kirjoitti:

suvenkorento

Ei ole kuntojumppa pahasta, ei. Mutta älä yritä enemmän kuin jaksat, jookosta?

Minä kun olen laiskanpuoleinen niin puolisko on jo tehnyt lumityöt ennekuin edes hoksaan että yöllä on tullut lunta. Sitten hätäpäissäni lähden illalla jumpalle, tms. Hiihtoakin voisi yritellä. Jokunen kilo on tullut ylimääräistä muutaman viikon sisällä, sattuneista syistä ;-/. Nyt pitää skarpata ja karpata, eiköhän se siitä...

"Se mikä laulaen tulee, se viheltäen menee" - ei valitettavasti pidä paikkaansa noiden kilojen kanssa. Joulun tienoo on siinä suhteessa riskaapelia aikaa,
        kaikista herkuista ei malta kieltäytyä, ja juhlia riittää.

Kyllä se siitä, vähän aikaa pientä itsekuria, niin ne joulukilot karisevat. Ei siihen mitään ihmedieettiä tarvita normaalipainoisella ihmisellä, vähän pienempi annos ruokaa lautaselle ja ylimääräiset herkut pois. Simsalabim, ja taas olet timmissä kunnossa.

• i_a´`

Kyllähän tuo aurinko kirkkaana päivänä kurkistelee taivaanrannassa... Huomenna tuon kaamoksen pitäisi loppua tuolla Utsjoellakin... Lunta vaan on niin maan perusteellisesti eli vähintään 60 cm... Katolta tuon lasihuoneeni osalta olen jo lumet tiputellut ja homma jatkuu rantamökin ja varastojen osalta... Kalaa kuten mateita ja kookaita ahvenia on tullut kiitettävästi ystävienikin nautittavaksi...

• 1943

Norjan lohta söin, kun olin päivän kurssilla. Tuli mieleen ne 1 - 1,5 kg ahvenet Lapissa. Myös ne pienet sintit, jotka ongimme ja tein ahvenpullia. Peratut kalat vain ruotoineen nahkoineen lihamyllyn läpi ja tillbehöörit sekaan. Kyllä maistuivat porukoille.Sattui muuten sellainen harvinainen tapaus, että nukuin pommiin. Heräsin 8.45 ja piti lähteä 9. Ehdin, kun vaatteet olivat valmiina ja auto lämmityksessä.

• Tase pappa

Rannikolla on lunta vajaa 10 senttiä.
      Meren lahdella on jäätä n.4 senttiä.
      Ensimmäiset pilkkijät on ongittu jäistä. Talvi on siis tullut tänne saaristoonkin.

Oikea pilkkihulluhan ei tarvitse kun 2 senttiä jäätä ja palasen styroksia.
      Styroksiin kairataan reikä ja ei kun lähdetään jäälle seikkailemaan.
      Onhan Mediheli keksitty. Onkikoon ylös pilkkijän.

Olen kotjaillut ja rakennellut, koko talven-alun, lomamökkejä.
      On se totuus, että mieheltä on luonto pois ja sisu kaulassa, kun housut kastuu.
      On myrskynnyt ja satanut vettä ja räntää päiväkausia.

On ollut arpapeliä, montako tuntia voit tehdä töitä, ennen kun Fortum tykkää katkaista sähkön syötön, vaikka sähkölasku on maksettu jo ennen eräpäivää.

Nyt näyttää todellakin paljon mukavammalta, kun tuli oikeaa lunta hieman maahan ja tuo myrskyn ulvonta ulapalta ja metsän suunnalta vaikeni.
      Ei pieni pakkanen luita riko, mutta myrskyisä rännänpaska, pimeyden lisäksi potuttaa.

Päivä on pidentynyt ja mielialakin alkaa parantua.
      Kevättä kohti mennään - vääjäämättä.

• 1943

En kyllä lähtisi noille jäille seikkailemaan. Mutta ihailen kaikkia kädentaitajia. Sulla taitaa noita mökkejä syntyä tosta vaan. Vähän olen ajatellut saisinko kokoon mökille puuceen, jos netistä ohjeet hakisin. Tarvikkeita on.

• *¿*

Täällä on puheltu jäälyhdyistyä. Onko moni värjännyt vettä, ja millä? Itse ajattelin nyt pakkasen saatua, värjätä jouluisten punajuurien tiukalla nesteellä. Laittaisiko sinne punajuurtakin hiutaleina? Pohjaanhan ne tietenkin painuisivat.

Eipä silti, värjäämätön on kaunein, vaan saahan sitä Leenua lapsettaa.
      Läpijäätyneitä on täälläkin joskus tulokseksi tullut.

• k/k

Vanhanaikaisella vesivärinapilla ,kun sitä uittaa ämpärissä mut punajuuri on hyvä

• meeriamanda

Kyllä, karamelliväreillä saa kauniita. Olen leikkonut myös kuivakukistani formuuni koristusta :))

Tottakai saa lapsettaa, minusta se on edellytyskin pysyä menossa mukana.

• *¿*
        meeriamanda kirjoitti:

Kyllä, karamelliväreillä saa kauniita. Olen leikkonut myös kuivakukistani formuuni koristusta :))

Tottakai saa lapsettaa, minusta se on edellytyskin pysyä menossa mukana.

Onpa tosi hieno lyhty noin tehden.
        Jos vääntäisi tuonne pihalle lumiukon, ja jäädyttäisi sinun menetelmälläsi pienen lyhdyn, kuin kruunun päähän.
        Saisi pihalle valaistun ukon.

• *¿*
        k/k kirjoitti:

Vanhanaikaisella vesivärinapilla ,kun sitä uittaa ämpärissä mut punajuuri on hyvä

k/k @

Minä jo sulle kirijeen kiriijootin, minnehän se lensi?
        Minun vesivärini ovat vain niin miedot, lasten mallia. :))
        Saisihan niitä kaupasta uusia.
        Miettiessäni ajattelin farkkuväriä, joskus olen niitä värjännyt.
        Se on tosi voimallista, e tarvisi monta noppaa käyttää, mutteihan
        ihan läpinätymättömäksi kannata lyhtyä värjätäkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 560
      9197
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      2295
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      180
      1450
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      19
      1189
    5. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      71
      930
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      41
      867
    7. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      72
      784
    8. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      782
    9. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      40
      711
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      75
      632
    Aihe