perus luontokuvaus varusteet

kysyjä

elikkä luontokuvaus varusteita mitä tarvitaan ja mitä eikannattaisi ottaa mukaan

ja haen lähinnä talvi kuvaus varusteita

11

363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä kelpoo

      Aloitetaan kamerarepusta: Lowepro Flipside 200. Tarpeeksi pieni ja kevyt. Siihen takaosaan Slik- kolmijalka kiinnittyy mukavasti. Itselle pikkuhousust alle, merkillä ei niin väliä. Sitten talvikäyttöön suunniteltu kerrasto, mikrokuituinen on hyvä. Sitten villahousut ja poolopaita ja poolopaidan päälle villapaita. Säänkestävät housut, ja anorakkitakki. Älä lähde liian vähissä vaatteissa, siellä voi tulla kylmä. Lisäksi älä lähde liian raskaan repun kanssa, siellä voi tulla hiki. Laita myös käsiin villasormikkaat, joiden päälle nahkasormikkaat, joissa on sellaiset sormenpäistä auknevat läpät.

      • kelpoopa hyvinnii

        Jotain unohtui: laita päähäsi karvalakki, sellainen kunnon vanhaikäinen jossa on alas laskettavat karvakorvaläpät jotka sitten sidotaan yhteen narulla leuan alta.


      • nonyt
        kelpoopa hyvinnii kirjoitti:

        Jotain unohtui: laita päähäsi karvalakki, sellainen kunnon vanhaikäinen jossa on alas laskettavat karvakorvaläpät jotka sitten sidotaan yhteen narulla leuan alta.

        Johan nyt on vanninen. Jalat unhottui. Jalkoihin puuvillasukat joiden päälle villasukat. Saappaiksi kelpaa hyvin lammasvillalla vuoratut, synteettisella maeriaalilla päällystetyt korkeavartiset saappat, jotka ovat valmistettu Sievin jalkinetehtaalla.


      • nonyt kirjoitti:

        Johan nyt on vanninen. Jalat unhottui. Jalkoihin puuvillasukat joiden päälle villasukat. Saappaiksi kelpaa hyvin lammasvillalla vuoratut, synteettisella maeriaalilla päällystetyt korkeavartiset saappat, jotka ovat valmistettu Sievin jalkinetehtaalla.

        jotain unohtui vielä teidän listasta.

        lumikengät.


      • sukset sukset
        harrastelijakirurgi kirjoitti:

        jotain unohtui vielä teidän listasta.

        lumikengät.

        Miksei vanhanaikaiset liki kolmimetriset haapavetiset (=sukset)? Voi päästä äkäisiä petoeläimiä paremmin karkuun kuin lumikengillä.


      • kossuvesi
        sukset sukset kirjoitti:

        Miksei vanhanaikaiset liki kolmimetriset haapavetiset (=sukset)? Voi päästä äkäisiä petoeläimiä paremmin karkuun kuin lumikengillä.

        Ja kamera, lisä-akku


      • Canonisti minäkin
        nonyt kirjoitti:

        Johan nyt on vanninen. Jalat unhottui. Jalkoihin puuvillasukat joiden päälle villasukat. Saappaiksi kelpaa hyvin lammasvillalla vuoratut, synteettisella maeriaalilla päällystetyt korkeavartiset saappat, jotka ovat valmistettu Sievin jalkinetehtaalla.

        Puuvilla ei ole hyvä alimpana kerroksena. Se kerää kosteutta. Joko joku ns. tekninen keinokuitu tai silkki alimmaksi kerrokseksi.

        Vain puuvillainen jalkarätti toimii, koska se on ylivoimaisen nopea kuivata. Niitä ei tahdo saada mistään ja harva osaa enää käyttää.

        Todella kovilla pakkasilla akku pitää saada lähelle kehoa. Ja kannattaa oikeasti harkita filmikameraa.


    • pakkaseen?

      Paljon riippuu talvesta (esim. lämpötila) ja kauanko olet ulkona.

      – tosi pakkasessa varmin kamera on mekaanisella jousiviritteisellä sulkimella varustettu filmikamera (ei paristoja)
      Siirrä filmiä varoen kovalla pakkasella.
      – paristoja käyttävässä kamerassa tarvitaan varaparistoja (säilytä lämpimässä)
      – polarisaatiosuotimesta on usein hyötyä

      muuta:
      – lämpimät vaatteet (kerrospukeutuminen)
      Mulla on ns. pilkki/moottorikelkkahaalarit päällimmäisenä, Catmandoo Prolite tms (hengittävä haalarimalli), on hyvä alusasu
      – paljon kuumaa juomaa termospulloissa
      – ns. retkiukset lumessa liikkumiseen
      – pitkillä matkoilla moottorikelkka (ja ahkio) on paras liikkumisväline

      • amoled näyttö

        Jos pakkasta on reippaasti yli 10 astetta niin valitse kamera jossa on amoled -näyttö, lcd hyytyy pakkasessa


      • R-kioskin

        kertakäyttökamera, eurokossu ja makkaraa.


      • amoled näyttö kirjoitti:

        Jos pakkasta on reippaasti yli 10 astetta niin valitse kamera jossa on amoled -näyttö, lcd hyytyy pakkasessa

        Kun hommaa kameransa oikealla optisella näytöllä joko järkkärinä tai mittaetsimellä niin näytön hyytymisen haitta on varsin rajallinen. Kovimmassa pakkasessa olen toiminut Nikon D200 kameran kanssa ja -30C meni vielä mukavasti tosin vain tunti - pari kerrallaan. Varpaat ja sormet olivat rajoittava tekijä, ei kamera. D300s rungolla en ole päässyt testaamaan ihan noin kylmässä mutta 15 - 20 asteen pakkasilla ei ole ollut ongelmia. Myös Nikonin näyttö, mikä lieneekään on kertonut siitä millaisen kuvan olen ottanut. Videota en ole edes yrittänyt se kun huonontaa kuvan laatua järkyttävästi parhaimmillaankin (HD).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1623
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe