Apua koiranpennun kanssa!

Meille tuli sekarotuinen koiran pentu kaksi viikkoa sitten, ja pentu on nyt 9 viikkoinen, eli todella pentu vielä!
Koira on sekarotuinen, missä on berninpaimenkoiraa, saksanpaimenkoiraa ja kaukasianpaimenkoiraa.

Pentu puree jatkuvasti, ja kovaa! Murisee ja ärhentelee, heti kun vähänkin kielletään (esim. sohvalle kun nousee, niin laitetaan aina takaisin lattialle) .
Olen aivan helisemässä, ja on jo vaikeuksia pysyä itse rauhallisena kieltotilanteessa. Pentu ei sinänsä ole mikään tuhoaja, eli kämppä pysynyt aika hyvässä kunnossa, mutta aina kun kävelet ohi, tulee jalkaan kiinni, puree lahkeita ja nilkkoja.

Olen nyt viikon tehnyt niin että aina kun puree, laitan selälleen maahan ja pidän kunnes on rauhoittunut. Tänään taas koitin, että kun rupeaa rähisemään, niin vien sen toiseen huoneeseen ja haen hetken kuluttua takaisin. Tuota olenkin saanut toistaa koko aamun, ja nyt jo murisee ja yrittää purra kun vien sitä toiseen huoneeseen! Auttakaa, mitä pitäisi vielä tehdä että tuosta saisi tasapainoisen ja rauhallisen perheenjäsenen!

26

814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • canis.familiaris

      Huh. Aika mixin olet ottanut. Varaudu kovaan työhön seuraavat 1-2v...Vaatii todella paneutumista ja koranlukusilmää, että tuon tapakasvatus onnistuu hyvin.

      Näkemättä on paha sanoa mitään. Tässä on niin monta tekijää...

      Se mitä voit ja pitää tehdä, on herättää ja ohjata koiran mielenkiintoa tekemiseen. Mitä se voisi olla? -Paha sanoa näkemättä mitä on luonteen puolesta perinnyt ja onko nekin mix jotain. Osa sitä ja osa tätä.
      Rodut on hyvinkin tuttuja, mutta mixi ei..(eikä juuri innosta)

      Se tekeminen pitäisi olla jotain mitä pystyy toteuttamaan säännöllisesti ja millä koira kokee kehittyvänsä pennusta aikuiseksi. Eli tekeminen joka tarjoaa ja täyttää koiran päivittäiset tarpeet. (kehitys huomioiden tason nostossa)

      "laitan selälleen maahan ja pidän kunnes on rauhoittunut."..tätä tulisi välttää jo senkin vuoksi, että kun koira kasvaa (aika voimakkaaksi) niin kun kerran epäonnistut, on eväät tästä syöty.

      Eli pyri se tekeminen ohjata sellaiseen, että tälläinen urpoilu jää ja kohdistuu johonkin muuhun. Muista myös taata pennulle riittävä lepo, se on hyvin tärkeää.

    • kyl se siitä

      Varo että ei mene viestit ristiriitaisiksi, jos toisinaan selätät ja toisinan viet jäähylle. Minun mielestäni nuo eivät ole kovin tehokkaita tapoja muutenkaan. Kokeile vain todella tiukka ja jämäkkä EI jonka jälkeen ei mitään huomioita. Vaikka huutamalla. Ei-huudon pitäisi säpsäyttää pentu pois siitä mitä on tekemässä ja huomioimattomuus on kovin rangaistus kaikista. Palkitse oikeaa käytöstä huomiolla, rapsutuksilla, hellillä sanoilla ja/tai makupaloilla.

      • kyl se siitä

        Canikselle: onhan tuossa kovia rotuja, mutta tuossa iässä tuo pureminen on kuitenkin leikkiä ja juuri tuossa iässä on helpointa opettaa koiralle että ihmistä ei purra missään tilanteessa.


      • canis.familiaris
        kyl se siitä kirjoitti:

        Canikselle: onhan tuossa kovia rotuja, mutta tuossa iässä tuo pureminen on kuitenkin leikkiä ja juuri tuossa iässä on helpointa opettaa koiralle että ihmistä ei purra missään tilanteessa.

        On se ihan luonnollista pentukäytöstä, mutta tuo kehitys on pennulla aika nopeaa ja jos sitä energiaa ei osaa kohdentaa muuhun on ongelmat esim. muutaman vkon päästä ihan erillaiset.

        Pentu opettelee maailmaa hampaillaan ja suullaan yleenäkin. Mitenkäs muuten.

        "ihmistä ei purra missään tilanteessa"...kyllä leikkiä pitää pennun kanssa, kunhan opetetaan säännöt ja raamit sille. Pentu myös osoittaa kiintymystään hampailla....joten asia on aika moniulotteinen (koiranlukusilmä)


    • Kiitos vinkeistä. Olen kokeillut tuota huomiotta jättämistä, mutta pentu roikkuu sitten nilkassa takaapäin, vaikka kävelen rauhallisesti pois. Ei-sanaa käytän aina kun puree, tai tekee jotain tuhmaa. Äiti oli berninpaimenkoira, ja tuohan rotu on kyllä koiraroduista kiltein! Mutta sitten taas isältään on perinyt varmasti kaukasianpaimenkoiran ja seefferin luonteenlujuuden, itsepäisyyden ja suojelunhalun!

      Toivotaan että tuosta kunnon koira saadaan!

      • toivottavasti sujuu.

        Moi

        Meil 8kk paimenkoira;puri käsii,ja jalkoja,niin paljon pienempänä,että luulin jo pennun olevan "hermovikainen" =tuo näykkiminen loppui,kun hampaat vaihtuivat,toki myös kielsimme kun näykki.
        Nyt välillä vielä kun lenkillä ei tapahdu"mitään" ja hajut on nuuskittu,juoksemiset juostu , tulee monesti ja yrittää näykkiä,olen kieltänyt ja alkanutkin ottamaan jotain tottis-liikettä,niin ohjaan toivottavasti koiran unohtamaan näykkimisen kokonaan.


    • älä lyö

      ulkoiluta sitä niin paljon että väsyy, pennulla on energiaa ja on ihan normaalia että se puree mutta sitä ei saa sallia. itse annoin pienen luunapin nenälle ja sanoin määrätietoisesti EI! kyllä se oppii mutta vaatii kärsivällisyyttä ihan samoin kuin lapsi. en usko että auttaa että viet koiran toiseen huoneeseen, ei se ymmärrä sitä. voithan yrittää saada sen huomion lelun puremiseen kun se käy kiinni.
      muista että väsynyt koira ei jaksa purra se nukkuu.
      ota yhteyttä koiran kouluttajaan että ei kerkiä tulla liian vaikeaksi.

      • canis.familiaris

        "ulkoiluta sitä niin paljon että väsyy,"....? 9vkoinen. Älä.


      • canis.familiaris kirjoitti:

        "ulkoiluta sitä niin paljon että väsyy,"....? 9vkoinen. Älä.

        Apua,ei kannata ulkoiluttaa niinpaljon kuin haluaa.On sen verran riskialtis rotujensa puolesta luuston vuoksi,että köpelösti käy.

        Toivottavasti on saatu hyvät ruokintaohjeet mukaan ja vanhemmilla edes jotteensakin hyvät luustot(ja lähisuku vähintään),koska seuraavat ongelmat voi ollakkin sitten terveyspuolella...

        Tosiaan siihen malliin sekametelisoppa,että suoraan sanottuna,ei järkeä...
        Ihan kaikin tavoin.Ja ei millään pahalla,mutta jos nyt jo tarvii apua,niin kannattaisi mennä jonkun kokeneen oppiin.Tai mennä kädestä pitäen hakemaan kasvattajalta oppia,joka toivon mukaan on siihen pätevä ja halukas.Muuten tulee melko varmasti ongelmia.
        Saalisviettinen ja taistelutahtoinen pentu.Eli pitäisi nyt kohdentaa toiminta sallittuun.Leluun ja pieneen koulutukseen.Ja riittävästi,että pääsee höyryt ulos.Ulkoilulla kun ei ihan täböillä siihen pääse,koska kun ollaan noissa luustoissa,niin sitä puolta pitää viellä hieman pantata tai pystyä tekemään mahdollisimman paljon luonnollisesti,ei pelkillä hihnareissuilla.
        Sen lisäksi opettaa kielto määrätietoisesti riittävän vahvaksi ja muistaa myös kehua ja palkita oikeasta.Sohvalle menostakaan en itse tekisi mitään taistelutannerta(kuten yleensäkään turhia pekkiä kieltoja vaan),vaan enemmän panostaisin oikean opettamiseen.
        Jos/kun pentu saa ihan sekoboltsikohtauksia,eikä rauhoitu,niin itse pistän sylitykseen.


    • mummeli

      Meillä on myös sekarotuinen (tiibetin spanieli-shih-zu-lhasa-apso-japanese-chin).Nyt on reilut kolme kuukautta vanha ja puree myös mielellään käsiä ja jalkoja.Sisäsiistiksi oppi äkkiä ja nyt menee jo yön yli ilman "vahinkoja".Ulkona käydään monta kertaa päivässä ja joskus aika pitkillä lenkeillä,ei vielä kyllä osaa vierellä kävellä vaan tahtoo koluta pitkin ojanpohjia ja haistella kaikkea.Onko jollain kokemusta tämmöisestä sekarotuisesta ja kuinka isoksi kasvaa?

    • fargo

      Tuskinpa tuolta on saatu mukaan ruokintaohjeita ja muutenkaan "kasvattajalta" saa mitään tukea. Vanhempien luustokuvaksien ja terveystarkastuksien kanssakin taitaa olla niin ja näin. Ainakin minusta äkkiseltään haiskahtaa siltä kun on tommonen yhdistelmä saatettu maailmalle.

      Toivottavasti ei edes ole uros sillä viimeistään vuoden vanhana,kun koira tulee aikuiseksi,ongelmat on jo sitä luokkaa että oksat pois jos ei nyt saada koiraa ruotuun.

      Tsemppiä kuitenkin sillä eihän se koiran syy ole.

      • fargo

        Ja vielä tuohon edelliseen. Pentu on siis ollut 7-viikkoinen kun on luovutettu. Ehkäpä olisi ollut parempi olla sisarusten kanssa nujuamassa vielä ainakin viikon niin olisi oppinut hieman säätelemään puruvoimaansa ja muutenkin opetellut koirien keskinäistä kommunikaatiota.

        Nyt olisikin hyvä jos sillä olisi joku tuttu pentu leikkikaverina. Joku joka olisi samankokoinen tai isompi. Tai sitten aikuinen hyvähermoinen koira joka sietää pennun riekkumista. Koirilta kyllä tulee napakka ja nopea palaute jos pentu puree liian kovaa.

        Pennulle pitäisi järjestää muutakin aktiviteettiä. Voisi opetella istumista,sivulle tuloa,luoksetuloa,maahanmenoa jne. Aivotyö väsyttää ja rauhoittaa pentua.


    • oma vika

      No eikö kasvattaja annakaan ohjeita? Kyllä taas kannatti säästää ja hankkia koira jonka alkuperästä ei ole mitään varmaa tietoa.

    • Ompas kannustavia viestejä tullut... :)

      Vielä ei voida tuon kanssa paljon ulkoilla pitkiä lenkkejä! Meillä on oma iso piha, joten sinne pääsee monta kertaa päivässä riehumaan!

      Nyt on pari päivää mennyt ihanasti, kun kerran ärähdin koiralle oikein kunnolla. Olen huomannut että huomiotta jättäminen on tehokas tapa. :) Vanhemmillani on aikuinen koira, jonka luona ollaan pariin otteeseen jo vierailtu ja tosiaan vanhempi koira näyttää pistävän pennun aisoihin! :)

      En tajua mitä vouhotatte että kamala rotuyhdistelmä! Eihän tuossa ole kuin kaukasiaa, mikä on luonteeltaan haastava, mutta berni ja seefferi, nehän ovat niin perhekoiria että :) Kyllä tuosta vielä hyvä koira saadaan :)

      • Aika paljon on mielipiteitä tullut ja ehdotuksia.Riippuu sitten itsestä,miten ne ottaa tai haluaa ottaa ;)
        Rotuyhdistelmään on kantaa otettu,koska se ei ole ihan järjellä tehty,ostajia ajatellenkaan.Ja hyvän tietää,jos on ottanut.
        Ja nyt ei ole kyse mistään yhdestä rodusta,vaan ennenminkin siitä,että on yhdistetty hyvin erilaisia,kaikin tavoin,myös vaativia,josta sekametelinä voi tulla hyvinkin haasteellinen.Saati terveydentilaltaan,jos ei ole hyvin tutkittuja.


    • fargo

      Hienoa! Ole vaan jämpi sen kanssa. Silloin kun kiellät täytyy olla tosissaan eikä mitään pikku ininöitä. Oikeasta käytöksestä taas vastaavasti kehut.

      Vesisuihkepullo on myös oiva keino jos pentu ei millään meinaa ärähdystäsi uskoa.

      Ja nyt on jo oikea aika tutustua pikkuhiljaa erilaisiin ympäristöihin ja paikkoihin. Hoitotoimenpiteitä mm kynsien leikkuuta unohtamatta.

    • ._.

      Toivottavasti ei mene toistoksi, kun en koko ketjua jaksanut lukea läpi.

      Minulla on ihan puhdas valkkari, mutta monet noista ongelmista kuulostavat tutuilta.

      Koira on nyt 10 kk, mutta pentuisempana se oli hampaat edellä joka paikassa. Jalkoja ei kuitenkaan näykkinyt niin paljon, kuin sinun koirasi ilmeisesti näykkii. Paimenkoirat tekevät sitä, ja se kannattaa karsia pois.

      Itsellä auttoi kielto, ja huomion siirtäminen leluihin. Oma koira tykkää pehmoisista leluista, ja ne ovat tänäkin päivänä rakkaimpia leluja, pallojen ohella.

      Minun koirani kanssa tekeminen auttoi valtavasti, koulutettiin luoksetuloa, leikitettiin leluilla. Kun ikää tuli riittävästi ja rokotukset olivat kunnosta, alettiin käydä koirapuistoissa.

      On hyvä, että koira saa "koiran mallia" muilta, hyväkäytöksisiltä, aikuisilta koirilta. Muut koirat opettavat kuria yleensä paremmin kuin pelkkä ihmisseura.

      Kannattaa varautua vaikeuksiin, kun koira tuosta kasvaa. Itselläni on uros, ja ainakin omasta mielestäni urokset ovat vähän vaikeampia koulutettavia kuin nartut.

      Nyt, kun koirallani on ensimmäisiä sukukypsyyden merkkejä, se on toisinaan todella vaikeaa seuraa. Kotona osaa käyttäytyä, mutta ulkona, jos on leikkinyt toisten koirien kanssa, se on kaksi kertaa alkanut haukkua minulle todella aggressiivisesti, kun olen käskenyt sitä.

      Näissä tilanteissa olen ottanut ns. luulot pois, eli olen korottanut ääntäni melkoisen reilusti, mitä en muuten juuri tee, käskenyt maahan, ja sitten olen lähtenyt pois. Koiran olen antanut odotella vapautuskäskyä noin viitisen minuuttia, enkä tuona aikana ole huomioinut koko otusta. Jos erehtyy omin päin nousemaan, niin metelin saattelemana käsken takaisin maahan, kunnes annan luvan lähteä. Tarvittaessa painan koiran maahan, jos ei muuten tahdo totella, ja käännän sen kyljelleen makaamaan.

      Olen poistunut koko koirapuistosta, ja mennyt autoon odottelemaan. (Puistossa ei ole silloin ollut muita koiria, en koskaan jättäisi koiraani vahtimatta vieraiden koirien kanssa.)

      Tuo ei tietenkään ole ajankohtaista nyt, mutta yllättävän äkkiä ne viikot muuttuvat kuukausiksi. Tuntuu edelleen että se oli kuin eilispäivä, kun hain pienen pörröisen lyllerön meille kotiin. Ajattelin vain varoitella, että koska sinun pentusi on noinkin dominoiva jo tuon kokoisena, voit odottaa vaikeuksia siinä vaiheessa, kun se alkaa kasvaa sukukypsäksi. Oma koira alkoi testaamaan kahdeksan kuukauden iässä.

      Paimenkoiran kouluttaminen vaatii valtavaa päättäväisyyttä. Itse olen suhtautunut koiraan aina siten, että se olisi jo aikuinen. Eli, jos en hyväksyisi jotain käytöstä aikuiselta koiralta, kiellän sellaisen myös pentukoiralta ja yhtä jämäkästi, kuin aikuiselta.

      Kuitenkin paras koulutustapa on keksiä mahdollisimman paljon positiivista tekemistä pennun kanssa, kerätä onnistumisia ja kannustaa sitä. Mitä enemmän onnistut tarjoamaan koiralle positiivisia kokemuksia, sitä parempi. Leikkiminen ja ulkona käyminen ja muut onnistumiset kasvattavat paremmin, kuin se, että odottaa koiran tekevän jotain väärin, ja kieltää sitä sitten.

      Voimia sinun matkallesi, jos kaikki sujuu hyvin niin sinulla on kahden vuoden päästä maailman mahtavin seuralainen! ;)

      Ja sellainen "lohdutuksen" sana, että paimenkoirat yleensä testaavat omistajaansa useasti. Jos epäonnistut joskus, saat vielä monta mahdollisuutta korjata virheesi :)

    • hjkj

      Vähän oon kyllä erimieltä tuosta paimenkoirien "yleensä omistajansa testaamisesta". Paimenkoirathan on jalostettu juuri ihmisen kanssa yhdessä toimimiseen ja ovat helposti koulutettavia. Tuo kaikasianpaimenkoira kylläkin taitaa olla toista maata. Eikös se ole noita laumanvartijoita?

      • canis.familiaris

        No joo hieman ihmettelin minäkin. tuossa on koulutettavuudessa ja tavassa kouluttaa, sekä rotujen "mielenkiinnon" kohdentuminen aivan ääripäissä. En sano, ettäkö ei sen kanssa voi onnistua, koira muiden joukossa, mutta ponistella voi joutua pikkaisen enemmän. Siinähän sitä sitten oppii ja 6-10kk ikäisenä se opittu sitten punnitaan.


    • hfjdöakfjepåafmkeamå

      Meillä on nyt 20 vko koiranpentu, itsepäinen ja dominoiva uros, aikuisena paino liki 60 kg. Yritti purra käsiä, jalkoja ja lahkeita alussa, mutta otimme sen linjan että ei käy. Aina kun puree niin voimakas älähdys eli kielto ääni ja suuhun jokin lelu mitä voi purra. Sitten kehut kun pentu puree lelua. Tehtiin ihan niin että istuin pennun kanssa lattialla ja leikitin sitä lelulla, aina kun yritti purra jotain osaa minusta, niin seurasi nämä kieltoääni-lelu suuhun-kehuja. Samalla tekniikalla kouluttaen myös sähköjohdot, sohva, verhot yms. on saaneet olla aikalailla rauhassa jo varmaan 9 vko lähtien. Välillä kokeilee mennä jotain puremaan, mutta ihan odottaa sitä että kielletäänkö häntä taas, eli johdonmukaisuus, pitkäjännitteisyys ja toisto on välttämätön koiraa kouluttaessa.

      Itse käytän myös kevyttä "tökkäisyä" ja tuota selättämistä kouluttaessani, mutta en suosittele jos et lue koiraasi kuin avointakirjaa. Koska nyt koet puremisen olevan ongelma ja haet täältä apua niin en tuota fyysistä rangaistusta suosittele. "fyysinen" rankaiseminen täytyy osata ajoittaa oikein ja tietää missä tilanteessa sitä voi käyttää. Vaikka koiraa ei siinä satutetakkaan niin silti se on voimakas koulutuskeino joka ei todellakaan ole aina tarpeen.

      "Jäähylle" koiraportin toiselle puolelle joutuu ainoastaan silloin kun käy kierroksilla eli alkaa olla aika rauhoittua nukkumaan. Hyperaktiiviselle pennulle on turha yrittää kieltoja kun aivot ei ole vastaanottavaisessa tilassa.

      • .....

        Miten kaikilla tuntuukin nykyään olevan joko dominoiva tai kovaluonteinen koira, tai kumpaakin?!


      • Hmm...
        ..... kirjoitti:

        Miten kaikilla tuntuukin nykyään olevan joko dominoiva tai kovaluonteinen koira, tai kumpaakin?!

        Johtuisko peräti siitä, että nykyisin otetaan erilaisia rotuja, kuin aiemmin, eli sellaisia joilla on taipumusta kovuuteen ja dominoivuuteen ja ovat ns. haasteellisia.


      • tod surkeeta.

        tollasella rodulla mikään lässyttely ja jäähy ei todellakaan toimi. etenkin kun omistaja "laittaa "pennun selälleen. uskon että pentu myös hellästi kannetaan jäähylle ja lasketaan pian pois ja annetaan pari nakkia kun oli 5min aidan takan ja itki vuolaasti. koiria ei pitäs myydä kelle vaan vaikkakin olis kuinka ahtaat tilat ja pennut kasvaa vauhilla .sitten niitä ei tule tehdä tänne jos ei osata etsiä osaavia koteja. vahinkolaukaukset saa myös lopettaa,mieluummin kun antaa tuhota kaikki ympäriltä ja lopettaa sitten 1,5vuotiaana. älliä saa käyttää. ja maalaisjärkeä ei harmi vaan nykyään enää saa mistään.


      • ....
        Hmm... kirjoitti:

        Johtuisko peräti siitä, että nykyisin otetaan erilaisia rotuja, kuin aiemmin, eli sellaisia joilla on taipumusta kovuuteen ja dominoivuuteen ja ovat ns. haasteellisia.

        Tai sitten vaan siitä, että automaattisesti kuvitellaan uhittelevan, murisevan, haukkuvan, purevan koiran olevan jompaakumpaa noista, vaikka itseasiassa se ei todennäköisesti ole kumpaakaan.. Ei vaan ymmäretä sitä koiran käytöstä, ja päädytään näihin "muotidiagnooseihin".


    • fargo

      Tai ei viitsitä ottaa selvää rodusta vaan otetaan koira ulkonäön perusteella. Sitten on myös nämä sekoitukset joiden taustoja ei tiedetä tai ei huomioida.

      Itseäni on alkanu ärsyttämään kun multa tullaan pyytämään apua ja neuvoja milloin missäkin.Kerran jopa tekstiviestillä. Viimeksi apteekissa entinen työkaveri pyysi neuvoja tyttärensä sekarotuiselle ongelmakoiralle.

      En todellakaan ole ongelmakoirakouluttaja vaikka olenkin omani kouluttanut yhteiskuntakelpoiseksi. Luullaanko,että mulla on ykskaks antaa joku jippo jolla ongelmat yhtäkkiä häviää? Itse päästetään koira yli vuotiaaksi,ettei kouluteta ollenkaan ja kun ongelmia tulee niin sitten vasta havahdutaan.

      Tavallisin ongelmatapaus on juuri n 1-vuotias sekarotuinen uroskoira.Pennun on saanut halvalla ja sitä ei ole otettu kovinkaan pitkällisen suunnittelun tuloksena.

      Toinen tapaus oli sitten alle vuotias rotweiler uros jonka perheen aikamiespoika otti,mutta lähtikin sitten opiskelemaan ja pentu jäi vanhemmille.

      Ihmiset ei ajattele yhtään koiraa hankkiessaan,että sille on oltava aikaa. Monesti se otetaan lapsiperheeseen eikä sitten ehditä,viitsitä osata,välitetä sitä kouluttaa.

    • plaaplaaplaahhhh

      kun koira purasee,nappaat napakasti niskanahasta,niin et se vaikka vinkasee ja todellakin huomaa että olet tosissas. oma henk kohtanen suositus on että laitat koiran osaavalle ihmiselle. et pärjää senkanssa kun tulee uhmaikä,koska täällä kyselet apua. asiantunteva koira ihminen tietää miten tuollainen kitketään. se on varmasti sun eka koira?just ton takia näen punaista kun kuulen tollasista "mixeistä",sotketaan rotuja josta kukaan ei tiedä mitään loppupelissä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oho! Sofia Belorf ja "rillimiljönääri-rakas" sai somen liekkeihin: "Optikko vai grillikioskin...?"

      "Rillimiljönääri-rakas" on kyllä hyvä titteli!!! Tsemppiä Sofialle rakkauteen ja terkkuja Nikolle ja Stefanille! Lue l
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      2285
    2. Jos voisit kääntää kelloa taaksepäin

      Mihin hetkeen palaisit?
      Ikävä
      128
      1328
    3. Pitäisikö valtion lopettaa Terveysjättien tukeminen

      Nyt annetaan puoli miljardia veroparatiiseihin ja kavereille, eikö olisi järkevää että valtio tukee vain Julkista puolta
      Maailman menoa
      144
      1276
    4. Mitä luulet kaivattusi ajattelevan sinusta?

      Oletko ollut hänen mielestään reilu, rehellinen ja ymmärtäväinen? Vai oletko hänen mielestään se, joka ei ollut reilu ei
      Ikävä
      9
      1146
    5. Sofia ei taida tajuta, että kaikki nauravat hänelle

      Sofia feikkaa luksuslokkeilua muttei tajua, että se aiheuttaa lähinnä myötähäpeää ja kaikki nauravat hänelle.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1068
    6. Yllätyskäänne: Kivitipun huutokauppa rauksesi, myynnissä uudelleen.

      Kivitipusta käydään edelleen kauppaa, vaikka alkuperäinen huutokauppamyynti raukesikin. https://ilkkapohjalainen.fi/ta
      Lappajärvi
      38
      949
    7. Mukava nainen on

      Hyvännäköinen ja jollain tavalla räväkkä. Katsoin häntä, mutta mietin sinua kuitenkin. Ihan vaikka koko pitäjän kauneimm
      Ikävä
      58
      868
    8. Mikä oli se suurin syy, ettet kertonut tunteistasi?

      Olisitko voinut tai halunnut?
      Ikävä
      64
      819
    9. Lauantai aaumua

      Silmät aukesivat todellisuuteen. Hyvää huomenta. ☕🍁😊❤️
      Ikävä
      146
      813
    10. Pertikki out

      Lopeta nyt Pertikki tuo poliitiikan jauhaminen täällä. Mene jonnekin poliitiikan erikoissivuille ja jankkaa tuota muuall
      70 plus
      193
      776
    Aihe