Eihän se enää meitä koske,

Jopel

mutta huvittaa seurata, kuinka virkamiehet ja lobbarit vievät nuoria kokemattomia ministereitä, kuin pässiä narusta. (Niinköhän se sanonta oli).
Otetaan nyt esimerkiksi vaikka tuo liikenneministeri Merja Kyllönen, jos kovalla äänellä vastustaa yksityistä llikennettä ja haluaisi julkiselle liikenteelle lisää käyttäjiä.

Ihan hyvä se, mutta kun hän on ottanut saneerauskohteeksi työntekijöiden kilometrikoravaukset, korvaukset, jotka työnantaja maksaa työntekijälle, kun työntekijä käyttää omaa autoaan työnantajan ajoissa työaikana.
Korvaukset ovat kuulemma liian korkeat.

Voivat olla, mutta ei niiden alentaminen lisää julkisen liikenteen käyttöä, koska työaikana niitä autoja juuri tarvitaan työssä tarvittavan kaman kuljettamiseen.
Kotoa töihin ja takaisin kilometrejä ei tietenkään korvata

Varsinainen ongelma, josta tuo mainio ministeri ei puhu (en ole ainakaan huomannut) mitään, on nuo autoetuautot, jotka ovat pääliköiden ja johdon käytössä palkkaan kuuluvana etuna. Niitä autoja käytetään työn lisäksi myös vapaa-aikoina ja tietysti myös työn ja kodin välillä. Usein ns. autoetuauton käyttäjä ei edes tarvitse autoa työaikana.

Ministeripä ei puhu mitään noista autoista, koska ainakin lobbarit ja varmaan jotkut virkamiehetkin ajelevat juuri niillä.

Kokematon vasemmistoministeri puree siis kokemattomuuttaan omien äänestäjiensä, työntekijöiden, kinttuja.

Voi rassukkaa.

16

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noinhan asia kait on!
      Kuitenkin verottaja korvaa ,tietääkseni, matkakulut vain halvinta liikennevälinettä, bussia, käyttäen. Vain erityisperustein hyväksytään oman auton käyttö.

      • Jopelkuneiviittiny

        Pitää paikkansa, siis kun puhutaan töihin tulosta ja kotiin menosta, mutta työaikana autoa käytetään työnantaja määräämiin tehtäviin.
        Sen sijaan autoetuautoilla mennään töihin ja siltä kotiin kuin tyhjää vain ja verottaja ei siihen puutu. Niitä verotetaan vain autoetuna, käytettiin niitä millon vain ja misä vain. Siksi ne juuri lisäävät yksityisautoilua, ts. miksi käyttää julkista esim. viikonloppuna tai työmatkalla, kun on käytössä "ilmainen" kulkunaeuvo.
        Sitä arvon ministeri tunnu tajuavan.


      • joutavoinen
        Jopelkuneiviittiny kirjoitti:

        Pitää paikkansa, siis kun puhutaan töihin tulosta ja kotiin menosta, mutta työaikana autoa käytetään työnantaja määräämiin tehtäviin.
        Sen sijaan autoetuautoilla mennään töihin ja siltä kotiin kuin tyhjää vain ja verottaja ei siihen puutu. Niitä verotetaan vain autoetuna, käytettiin niitä millon vain ja misä vain. Siksi ne juuri lisäävät yksityisautoilua, ts. miksi käyttää julkista esim. viikonloppuna tai työmatkalla, kun on käytössä "ilmainen" kulkunaeuvo.
        Sitä arvon ministeri tunnu tajuavan.

        Käsittääkseni täysi - autoetu on verotettavaa ja vielä mitä isompi auto vero on korkeampi.


      • mötöne

        Mutta toisaalta itsehän nuo nuoret poliitikot
        myivät itsensä suurelle rahalle.
        Myös laiskuuttaan ovat poliitikot menettäneet
        valtaansa. Virkamiehet päättävät asioista kes-
        kenään.
        Eduskuntaan olis saatava jonkinlainen ryhti-
        liike.


    • mietintäää kehiin

      Niin työmatkoilla, mutta on matkatyö, esim myyntiedustajat, kotikäynti lääkärit, lukkosepät, paljon on ammatteja joissa oman auton käyttö on ainoa olla siinä ammatissa.
      Vuorotyöläiset kuinka naisvaltainen ravintola-ala tulisi toimeen, olisi ikäävää luettavaa ryöstelyt sun muut aamuyöstä.
      Tässä nyt vain muutama esimerkki, harvoilla on naapurissa työpaikka.

      • 1 hoitotyöläinen

        Mulle ei ainakaan ta maksanut koskaan mitään korvauksia.
        Työmatkat sai laskea veroilmoitukseen - 2000 mk ( ?? euroa) vuotuis. kustannuks. kilometrikorvaus, joka vain näkyi vähennyksenä valtioverotuksessa. 70-80 km/ työpäivä. 3-vuorotyö.


    • Työaikana ajettu työajo ja työmatka-ajo ovat kaksi eri asiaa.

      Työmatka, siis kotoa töihin ja takaisin, ei kuulu ta:n korvattavaksi, tai jos korvaa, niin se on sama, kuin palkkaa.
      Verottaja sen sijaan hyvittää halvinta kulkuneuvoa eli yleistä sellaista käyttäen aiheutuneet kulut ihan niin kuin Ruuneperi tuolla kirjoitti.

      • Kyllä työnantaja maksaa matkakorvauksia ja se on verotonta tuloa, työehtosopimuksissa on matkat jaoteltu suorinta tietä eri ryhmiin esim, 10 ,20, 30 ja niin edespäin. Myös omalla autolla ajaessa verottaja maksaa km, korvauksen jos työmaat ovat hankalien kulkuyhteyksien päässä. Siinä on eri km korvaus kuin halvin taksa.
        Verottaja tosiaan maksaa korvauksen yleisillä kulkuneuvoilla halvimman kulkuneuvon mukaan. Mutta vaihtoehtoja on.


      • ****
        LateVaan kirjoitti:

        Kyllä työnantaja maksaa matkakorvauksia ja se on verotonta tuloa, työehtosopimuksissa on matkat jaoteltu suorinta tietä eri ryhmiin esim, 10 ,20, 30 ja niin edespäin. Myös omalla autolla ajaessa verottaja maksaa km, korvauksen jos työmaat ovat hankalien kulkuyhteyksien päässä. Siinä on eri km korvaus kuin halvin taksa.
        Verottaja tosiaan maksaa korvauksen yleisillä kulkuneuvoilla halvimman kulkuneuvon mukaan. Mutta vaihtoehtoja on.

        Ei verottaja mitään Maksa, vaan hyvittää verotettavan maksamasta verotuksesta.

        Eri asia taas on kilometrikorvaus.

        "Palkansaajan omistamallaan tai hallitsemallaan kulkuneuvolla tekemästä työmatkasta suoritettavien matkustamiskustannusten korvausten enimmäismäärät ovat:"

        http://www.veronmaksajat.fi/omatveroasiat/kilometrikorvaukset2010


      • ****
        **** kirjoitti:

        Ei verottaja mitään Maksa, vaan hyvittää verotettavan maksamasta verotuksesta.

        Eri asia taas on kilometrikorvaus.

        "Palkansaajan omistamallaan tai hallitsemallaan kulkuneuvolla tekemästä työmatkasta suoritettavien matkustamiskustannusten korvausten enimmäismäärät ovat:"

        http://www.veronmaksajat.fi/omatveroasiat/kilometrikorvaukset2010

        Vähän lisää:

        "Kilometrikorvaus 2011

        Kilometrikorvaus tarkoittaa palkansaajan saamaa korvausta työmatkoista, jotka on tehty palkansaajan omalla tai hänen hallitsemallaan autolla. Työmatka tarkoittaa työn puitteissa tehtyä matkaa (esim. matka työpaikalta asiakkaan luokse), ei matkaa kotoa työpaikalle ja takaisin kotiin."

        http://www.kilometrikorvaus.fi/


      • **** kirjoitti:

        Vähän lisää:

        "Kilometrikorvaus 2011

        Kilometrikorvaus tarkoittaa palkansaajan saamaa korvausta työmatkoista, jotka on tehty palkansaajan omalla tai hänen hallitsemallaan autolla. Työmatka tarkoittaa työn puitteissa tehtyä matkaa (esim. matka työpaikalta asiakkaan luokse), ei matkaa kotoa työpaikalle ja takaisin kotiin."

        http://www.kilometrikorvaus.fi/

        Huomatkaa myös kuinka ministerit mainostavat itseään tekemistensä kautta. Muistan aikanaan kun Matti Ahde oli ympäristöministerinä ja pääsi yhtenään kuvattavaksi vaikkapa lausuntoa antamaan rantakalliolle.

        Ei ole muuten kauaa siitä kun viestintäministeri Kiuru?? kävi jossain pohjoisen syrjäkunnassa kun siellä ei ollut nettiyhteyttä, joka taitaa oileutena kuulua jokaiselle suomalaiselle.

        Paikan päällä annettu vakuuttelu varmaan auttoi mutta tärkeämpää oli varmaan näyttää kuinka osaava ja tehokas ministeri on. Nimi ja ulkonäkökin piirtyy mieleen.

        Kaikkien puolueiden ministerit kyllä pyrkivät samaan tai vielä muita suurempaan.

        Eipä ole kauaa siitä kun ulkomaankauppaministeri, Alexander Stubb, antoi tv:ssä harva se päivä jonkin lausunnon. Syntyi käsitys, että kokoomus omistaa Suomen ja Stubb on sen jotaja.

        Kukas se kissan hännän nostaa jne.


      • **** kirjoitti:

        Ei verottaja mitään Maksa, vaan hyvittää verotettavan maksamasta verotuksesta.

        Eri asia taas on kilometrikorvaus.

        "Palkansaajan omistamallaan tai hallitsemallaan kulkuneuvolla tekemästä työmatkasta suoritettavien matkustamiskustannusten korvausten enimmäismäärät ovat:"

        http://www.veronmaksajat.fi/omatveroasiat/kilometrikorvaukset2010

        Olet oikeassa verottaja vähentää hyväksytyt matkakulut tuloista,ja niistä ei mene veroja, joten saahan se vähän enemmän käteen, kun tulot pienenee.

        Odottakaa maaliskuuta niin näette kuinkapaljon leikkauksia ministeriöt tekee,ei taida tämä Kyllönen olla ainut leikkaaja 8 miljaadia pitäisi leikata Kyllä se koskee meitä kaikkia Ja kaikkia ministeriöitä.


      • väärää..
        LateVaan kirjoitti:

        Olet oikeassa verottaja vähentää hyväksytyt matkakulut tuloista,ja niistä ei mene veroja, joten saahan se vähän enemmän käteen, kun tulot pienenee.

        Odottakaa maaliskuuta niin näette kuinkapaljon leikkauksia ministeriöt tekee,ei taida tämä Kyllönen olla ainut leikkaaja 8 miljaadia pitäisi leikata Kyllä se koskee meitä kaikkia Ja kaikkia ministeriöitä.

        Syrjäkylillä ei joukkoliikenne vastaa kuluttajien tarpeisiin, ainakaan jos kuljet 3-vuorotöissä, myös viikonloppuisin. Leivän syrjässä pitäis kuitenkin pysyä, että elättäisi perheensä ja maksaisi asunto- ym. velat.

        Kannattaako kadehtia autoilijaa, autonpidosta koituvat kustannukset kun aina ovat suuremmat kuin tuo "verotussäästö", joka todellisuudessa ole mikään rahallinen hyöty.
        Monta kertaa vaan ihmisiä hutkitaan ( ja vammautetaan) tonkin asian vuoksi.


    • ..........

      Ei kannata kadehtia autoilijoita, varsinkaan ruuhka-aikana pääkaupunkiseudulla..

    • Nissanill oikealla

      Hei ministeri
      Jätä ne kilomerikorvaukset rauhaan ja keskity poistamaan autoetu syseemi.
      Silloin vähenee turha yksityisautoilu. Luultavasti myös Audit ja Bemarit vasemmalta kaistalta,

    • etuautoissa

      istuu yksi ukko länsiväylällä matkalla töihin. Viikonloppuna sillä ajetaan satoja kilometrejä omia ajoja mökille ja nuoriso käyttää iltaisin kuin vierasta sikaa. Sen verotus saisi olla kymmenkertainen, varsinkin näillä polttoaineen hinnoilla. Niillä palkoilla on varaa ostaa omakin auto .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1293
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      73
      623
    4. 50
      557
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      471
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      148
      406
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      362
    Aihe