Heipsan. Olen uusi tällä palstalla. Joitain juttuja kelailin taaksepäin, ja täällä näytetään kovasti vääntävän asiasta, että luottaako evoluutio-oppiin vai kristinuskoon (tai kreationismiin).
Minulle nämä on ihan ufojuttuja, mutta uskovaisille tekisin sen kyssärin, että mistä se Jumala sitten tuli ? Kuka sen loi ?
Alkuräjähdyskin vaikuttaa kyllä yhtä oudolta, että yhtäkkiä tyhjästä vaan synty jotain.
Evoluutiokin on aika himmeetä, mutta jotenkin se edes voi tajuta ihan maalaisjärjelläkin, vaikka noi miljardit vuodet onkin aika hankalia mieltää.
Nää teoriat kaiken takana olevista prosesseista on ihan mielenkiintoisia, mutta eikös me voitaisi yhteisymmärryksessä todeta, että ei meillä ole "oikeaa" vastausta.
Vaikka kuinka funtsaisi näitä juttuja, niin ei tule yhtään lähemmäksi totuutta.
Kuka loi Jumalan ?
20
178
Vastaukset
- 1313
On niitä mietitty. Voi olla eri ulottuvuuksia ja toisissa ulottuvuuksissa voi taas olla erilaiset fysiikan lait
- wanallen
Perseus-62, Alkuaineet ovat syntyneet maailmankaikkeuden alkuhetkinä tiheyden
olessa riittävän suuri.
Vuonna 1965 Arno Penzias ja Robert Wilson huomasivat taivaalta tulevan mikro-
aaltosäteilyä,joka vastaa noin 3 kelvinin lämpötilassa olevan mustan kappaleen
säteilyä. Löydöstään he saivat Nobelin palkinnon vuonna 1979.
Konreettisesti todistettu kosminen taustasäteily johtuu alkuräjähdyksestä.- öiuygöiuvö
Alkuaineista vain vety, helium ja pieni määrä lithiumia syntyi maailmankaikkeuden alkuhetkinä. Raskaammat alkuaineet rautaan asti syntyvät tähtien ydinreaktioissa ja vielä raskaammat supernovaräjähdyksissä.
- Vapaauskovainen
Kuule Wanallen, mistä sinä niitä tiheyksiä olet ottanut tuohon alkuaineiden syntyyn? Jos ennen alkua ei ole ollut mitään muuta kuin tyhjää, niin ei ole mitään tiheyttäkään. Milloin alkoi aika juosta, eli alkoi ajallisuus? Milloin oli niin sanottu alku jolloin alkoi jotain syntyä tai tulla olemaan?
Mikä räjähti alussa? Mistä se sai voimansa? Tyhjä ei räjähdä. Jos jo oli jotain mikä räjähti, ja jos oli tiheyttä, niin se ei ollut kaikkeuden alku, vaan alku oli ollut silloin kun sitä räjähtävää ainetta tai säteilyä tai voimaa forcea alkoi ilmaantua olemattomasta olevaiseksi. Siihen tarvittiin jotain voimaa, energiaa. Siis ennen alkuräjähdystä on ollut alkuvoima, jota voidaan nimittää vaikka jumalaksi. Kristinuskossa se voima on yksilöllinen Jumala (isolla alkukirjaimella). Tämä alkuvoima eli Jumala on yksi selitys siihen, että luonnontieteellisesti selitettävät voimat ja ilmiöt ovat ilmaantuneet mitattavine ajankuluineen maailmankaikkeuteen. Vapaauskovainen kirjoitti:
Kuule Wanallen, mistä sinä niitä tiheyksiä olet ottanut tuohon alkuaineiden syntyyn? Jos ennen alkua ei ole ollut mitään muuta kuin tyhjää, niin ei ole mitään tiheyttäkään. Milloin alkoi aika juosta, eli alkoi ajallisuus? Milloin oli niin sanottu alku jolloin alkoi jotain syntyä tai tulla olemaan?
Mikä räjähti alussa? Mistä se sai voimansa? Tyhjä ei räjähdä. Jos jo oli jotain mikä räjähti, ja jos oli tiheyttä, niin se ei ollut kaikkeuden alku, vaan alku oli ollut silloin kun sitä räjähtävää ainetta tai säteilyä tai voimaa forcea alkoi ilmaantua olemattomasta olevaiseksi. Siihen tarvittiin jotain voimaa, energiaa. Siis ennen alkuräjähdystä on ollut alkuvoima, jota voidaan nimittää vaikka jumalaksi. Kristinuskossa se voima on yksilöllinen Jumala (isolla alkukirjaimella). Tämä alkuvoima eli Jumala on yksi selitys siihen, että luonnontieteellisesti selitettävät voimat ja ilmiöt ovat ilmaantuneet mitattavine ajankuluineen maailmankaikkeuteen."Jos ennen alkua ei ole ollut mitään muuta kuin tyhjää, niin ei ole mitään tiheyttäkään."
Alkuräjähdys ei lähde siitä, että oli vain tyhjää. Lue vaikkapa wikipedian artikkeli aiheesta, niin sinun ei tarvitse kompastua asian perusteissa, josta sinä kirjoittelet.
"Milloin alkoi aika juosta, eli alkoi ajallisuus?"
Sama vastaus kuin edellä. vinkkinä mainittakoon aika-avaruuden kaareutuminen massan vaikutuksesta.
"Mikä räjähti alussa? Mistä se sai voimansa?"
Sama kuin edellä.
- Vähän metafysiikkaa:
"Minulle nämä on ihan ufojuttuja, mutta uskovaisille tekisin sen kyssärin, että mistä se Jumala sitten tuli ?"
Jumala on, Jumala ei tule eikä mene. Kaikki muu on tullut Jumalasta.
"Kuka sen loi ?"
Ajan ja avaruuden Luojaa ei ole luonut mikään. Ikuinen Jumala on luomansa ajan ja avaruuden alkusyy. Tämän tiesivät jo muinaiset kreikkalaiset.- Vapaauskovainen
Metafysiikasta sen verran, että se voisi antaa vastauksen kysymykseen; kuka loi Jumalan. Metafyysinen vastaukseni on, ettei jumalaa eikä Jumalaa (iso alkukirjain) luonut kukaan. Tämän opin mukaisesti jumala on aina ollut olemassa (pienellä alkukirjaimella). Itse asiassa tämä jumala on vietti tulla olemattomasta olevaiseksi, tulla yleisestä erityiseksi, yksityiseksi, minäksi. Siinä on evoluution perusajatus. Vietti on henkeä, siinä on itsekkyyden alkeisvoima, minä, minä, minä. Evoluution voima on siinä, että se synnyttää erilaisuuksia, tuottaa erikoistumista, yksilöitä, jotka muodostavat jossain vaiheessa lajeja keskinäisen yhteistyön avulla. Kuitenkin lajien sisällä on kilpailua yksilöiden kesken, eli minä, minä, minä -ajatus voittaa ja pysyy hengissä. Lajienkin kesken on kilpailua ja se laji voittaa, jonka jäsenet keskinäisestä kilpailusta huolimatta tekevät niin paljon yhteistyötä, että voittavat toisia lajeja ja saavat elintilaa.
Vietti tulla olemattomasta olevaiseksi on oikeastaan kuvattu kristinuskossa sanalla Jumala sanoi: Tulkoon valkeus ja valkeus tuli. Siinä on käskysana, imperatiivi. Logoskin on sana. Samalla tässä voi nähdä alkuräjähdyksen.
Vertauskuva toimii. Jumala käski alkuräjähdyksen tulla. Elämään syntymisen viettipakko oli tullut niin pitkälle, että hengestä täyttyi syntyä ainetta. Siitä syntyi eli tuli olemaan nykyinen maailmankaikkeus ja evoluutio. Kristinuskon Jumalalakin on kosmisen vietin mukainen minä, minä minä: "Minä olen Herra sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia. Tietääkseni muissakin uskonnoissa on samanlainen ajatus jumaluudesta ja Herra jumalasta.
Vielä voisi sanoa, että tätä kosmosta l universumia hallitsee kolme asiain tilaa tai valtapiiriä: 1) luonnonvoimat ja luonnonlait, 2) hyvää tarkoittavat jumalalliset voimat , 3) pahaa tuottavat saatanalliset voimat. Ihminen on erikoistapaus luonnossa, johon nämä voimat vaikuttavat. Ihminen voi jossain määrin itse valita miten elämänsä elää.
- mars kirjastoon
Mene kirjastoon ja lue, jos on "himmeetä".
- EL
Älä funtsaile turhaan, vaan etsi tietoa. Mitä enemmän siten kasvatat neuroneja aivoihisi (=oppiminen), sen helpommaksi - vähitellen - asioiden funtisiminen alkaa muodostua.
Kaikenlaiset 'oikeat vastaukset' ovat kuitenkin ajan myötä osoittautuneet suhteellisisiksi ja epätäydellisiksi. Sitenpä voimme olettaa, että nämä nykytieteen väittämät ja teoriat saattavat vielä muuttua suurestikin, jopa lähitulevaisuudessa. Näin kävi tuolle yli sadan vuoden takaiselle klassiseen fysiikan mukaiselle maailmankuvalle (tosin vielä monelle se on 'ainoa totuus', koska se kuitenkin 'toimii'), joka on täydellisesti mullistunut nykytieteen perustana olevan kvanttifysiikan tultua kuvioihin.
Ehkä niiden 'oikeiden vastausten' etsiminen onkin koko elämän ja maailmankaikkeuden tarkoitus, koska se tuntuu olevan luonnollinen tietoisuuteen liittyvää ominaisuus. Antiikin Kreikan viisaat ajattelijat antoivat ohjeeksi kaikenlaisten maailman peruskysymysten kyselijöille kehoituksen: "tunne itsesi, niin tiedät totuuden". Olen samaa mieltä heidän kanssaan siitä, että juuri sieltä, itsestämme, sisimmästämme, löydämme lopulta vastauksen myös Jumala-mysteeriin.- Perseus -62
"Älä funtsaile turhaan, vaan etsi tietoa. "
Jep.jep.
Niin ajattelinin tehdä, mutta miksi mennä kirjastoon kun vastauksia saa näinkin helposti sohvalla löhöten ja kahvia nauttien.. :)
PS!
Mikään tähän asti saamistani vastaukista ei oikein vakuuta.
Se, että alkuräjähdys tapahtui jossain olosuhteissa (tiheys riittävän suuri tms.) viittaisi siihen, että jotakin prosesseja täytyi olla ennen alkuräjähdystäkin, vai mitä ?
Ja "Jumala on aina ollut" , niin miten tuon nyt sitten oikein pitäisi ymmärtää.. ????
Olkoon sitten niin, että on kai jätettävä tämä asia teidän "asiantuntijoiden" mietittäväksi, ehkä joskus keksitte parempia selityksiä.
Koitan seurata palstaa säännöllisesti oppiakseni lisää. - Mini-Occam
Perseus -62 kirjoitti:
"Älä funtsaile turhaan, vaan etsi tietoa. "
Jep.jep.
Niin ajattelinin tehdä, mutta miksi mennä kirjastoon kun vastauksia saa näinkin helposti sohvalla löhöten ja kahvia nauttien.. :)
PS!
Mikään tähän asti saamistani vastaukista ei oikein vakuuta.
Se, että alkuräjähdys tapahtui jossain olosuhteissa (tiheys riittävän suuri tms.) viittaisi siihen, että jotakin prosesseja täytyi olla ennen alkuräjähdystäkin, vai mitä ?
Ja "Jumala on aina ollut" , niin miten tuon nyt sitten oikein pitäisi ymmärtää.. ????
Olkoon sitten niin, että on kai jätettävä tämä asia teidän "asiantuntijoiden" mietittäväksi, ehkä joskus keksitte parempia selityksiä.
Koitan seurata palstaa säännöllisesti oppiakseni lisää.Ihminen hahmottaa ajan. Hänelle on olemassa "ennen". Alkeishiukkasten maailmassa ja kvanttifysiikassa ei ole olemassa "ennen" tai "jälkeen". Mitä oli ennen alkuräjähdystä on väärin asetettu kysymys. Ei mitään, ei myöskään aikaa.
Minä eli god loin JUMALAN. Myös sinä voit olla jumala, mutta kuka meistä tulee
olemaan kuuluisin kirjallisuudessa tällä planeetalla?- Partaveitsenterävä
Teemu Kakkuri wrote:
> perusteella. Turtiainen saa käydä keskustelua vapaasti, kunhan ei herjaa
> minua eikä muitakaan vähemmistöjä. Uutisryhmissä harjoitettu julkinen
Puplic User wrote:
Entäs enemmistöt? Tuosta saa sen käsitteen, että Sinä
olet vähemmistö, mutta siitä voi saada sen idean, että
minä taasen olen enemmistö, joka lienee jokaiselle
selvää, sillä minuutta on maailmassa aika paljon,
kun taasen sinuutta on yksi vähemmän kuin minuutta. Uskon näin'ikään jumalista:
Kun aikaa oli kulunut n. 13.6 mrd vuotta alkuräjähdyksestä, etenkin kehittyneet kädelliset nisäkkäät alkoivat pohtia kaiken alullepanijaa.
Aluksi kaikilla ilmiöillä oli omat jumalansa. Kirkon tultua hallitsevaksi ihmisten mielien hallitsemisessa, monijumalisuus kiellettiin.
Mielestäni kollektiivisen tietoisuuden taso on olemassa. Se on ilmeisesti kaikkien eläneiden luontokappaleiden ja ihmisten muodostama 'tietoarkisto'.
Tähän arkaaiseen Tietoon saa yhteyden mm. meditaation avulla.- Vapaauskovainen
Mikä on ihmisen elämän tarkoitus? Näin usein kysellään ja samalla oletetaan, ettei siihen ole olemassa oikeaa vastausta.
Kuitenkin jokin sellainen vastaus on aika lähellä totuutta, että "Elämän tarkoitus on etsiä elämän tarkoitusta. Onnellinen olkoon se, joka sen itselleen löytää."
- vielä kesken
Jumala on itse joskus sanonut, : Mitä sitten olisi jos mitään ei olisi, se ei mitään on jo olemassa. Otakkoon siitä itse kukin selvää. ps, maailma ei todellakaan syntynyt seitsemässä päivässä niin kuin moni uskovainen luulee. Hitaasti hyvä tulee niin kuin voimme luonnon ulkonäöstä päätellä.
- kjhvtjrfgjhgkjhg
"Minulle nämä on ihan ufojuttuja, mutta uskovaisille tekisin sen kyssärin, että mistä se Jumala sitten tuli ? Kuka sen loi ?"
Jos Jumalan olisi luonut joku, ei Jumala olisi Jumala, vaan luonut olisi Jumala. Jumalaa ei ole luonut kukaan, vaan Jumala on se, joka on aina ollut, joka on koko todellisuus - ihminen on se, joka on luotu. Ateistin pieni järki ei tätä pysty käsittämään, koska kyseessä on niin valtavan suuri asia. Kristitty pystyy, koska kristinusko kehittää myös järjen käyttöä. - Olen, siis ajattelen
Ihminen on luonut (keksinyt) kaikki jumaluudet. Kristinuskon persoonallinen jumala luotiin ihmisen omaksi ihannekuvaksi. Ja "hänestä" tehtiin Herra; kaikkien ja kaiken ylipäällikkö.
Ajan kuluessa tuo jumaluus on saanut luonteeltaan muuttua ihmisen omien ihanteiden ja valtaapitävien tarpeiden mukaan. Milloin kyseessä on ollut tuomitseva ja rankaiseva, milloin rakastava ja anteeksi antava jumala.
Aivan samoin kuin jumaluudet, ihminen on luonut myös joulupukin.
Kyseessä on siis fiktio ja hyödyllinen valhe.
Jumaluuksiin uskominen yhä vieläkin osoittaa hälyttävästi ihmisen älyllisen alaikäisyyden.
Milloin aikuisille ihmisille selviää - kuten lapselle jossain vaiheessa, koskien joulupukkia - , että kyseessä on taruolento?
Ehkä sitten, kun ihminen on riittävän järkevä siihen, ettei tarvitse moraalinsa sanelijaksi tai vartijaksi mitään muuta kuin itsensä ja kykenee erottamaan oikean ja väärän sekä toimimaan tämän ymmärryksensä mukaisesti.
Siihen saakka pohtikaamme jumaluuksia.- 235
Aivan. Kunpa ihmiset eivät koskaan olisi alkaneet keksimään näitä tarinoita kaikenmaailman Jumalista, mutta sekin voidaan lukea osaksi evoluutiota kun ihmiset "viisastui"..
- Maailman järjestäjä
Koivuhalosta vuolin, rumaksi totesin, tuleen heitin, savuna taivaalle nousi. Niin on tosi kuin herkässä usko. Seppä teki puukon ja luonto koivun. Sienet söi samaani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!8511808Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla988956Kovan viikon ilta pitäisi lakkauttaa
Käytännössä pelkkää SDP:lle ilkkumista koko ohjelma veronmaksajien kustannuksella.944792Pakoputkipörisijä syttyi tuleen kesken ajon
Kyydissä oli 7 henkilöä, mutta hyvä onni matkassa epäonnistuneesta käyttövoimavalinnasta huolimatta, eikä kukaan loukka364095- 1004044
Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen
Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti63896Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta
Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j113689Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA
, ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle263509Perussuomalaisiin minä luotan
Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.433289Yksi kuoli kolarissa Outokummussa
-toisen auton kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta. Toisen auton kyydissä oli kuljettajan lisäksi neljä ihmistä. Hei513103