Valokuvauksesta kertova kirja

-topias73

Elikkä hakusessa otsikon mukaisesti olisi valokuvauksesta kertova kirja. Canonin järkkärin mukana on tullut tuo Parempia kuvia -kirja ja sillä pääsi alkuun vaikkei sen sisältö kumma ollutkaan.

Tällä hetkellä kaipaisin lisävinkkejä ainakin seuraaviin asioihin: tähtitaivaan kuvaaminen pimeässä, ilotulitukset, pitkät suljinajat, sommittelu & kuvakulmat yms, kameravarusteet, erilaisten suotimien sopiminen kuvaustilanteisiin, salaman tehokas käyttö, kuvankäsittelyn perusteita, valotuksen säätö (missä tilanteissa kannattaa säätää), hdr kuvat jne.

Eli lyhyesti ja ytimekkäästi yksi kirja joka kertoisi valokuvauksesta mahdollisimman monipuolisesti ja antaisi eväät siihen miten saan järjestelmäkamerallani hyviä kuvia ja miten voin mahdollisesti vielä parantaa niitä kuvankäsittelyssä.

Tiedän, että netistä löytyy kyllä kaikki haluamani, mutta helpottaisi elämää kummasti jos olisi yksi kirjanen kertomassa näistä asioista.

Joku täällä voisi kuitenkin tietää hyvän valokuvauskirjan mikä kannattaisi hankkia?

10

377

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Räpi
      • -topias73

Osaatko tai osaako joku muu sanoa mikä ero näillä Hedgecoen Valokuvaajan suurella käsikirjalla ja Valokuvaajan suurella tietokirjalla on? Ensimmäisessä on sata sivua enemmän, se on uudempi ja puolet halvempi. Onko sisällöllisesti toinen selvästi parempi?

• 5D

Myyn täysin uuden, siistin ja avaamattoman pehmeäkantisen, englannin kielisen kirjan
      The Complete Guide to Nature Photography. Kirjoittaja Sean Arbabi. Tutustu sisällysluetteloon, saat vastaukset kysymyksiisi. Voit tutustua kirjaan esim. Amazon.com sivuilla. Hinta 20 € käteisellä, jos noudat Turusta tai Espoosta. Muuten lisään postimaksun ja maksu postiennakkona. Minulla sattuu olemaan noita kaksi. Kirja ilmeistyi jouluksi 2011. Vaikka Sean on luontokuvaaja, toimivat ohjeet mihin tahansa kuvaamiseen - eihän se kamera tiedä mitä kuvaat.

Jos kiinnostaa, ota yhteys: [email protected]. Käytä otsikkona "Complete Cuide", ettei viestisi joudu roskapostiin.

• o2

Sinuna esittäisin tuon kysymyksesi lähimmässä kirjastossa tai/ja kävisin kirjaston nettisivulla.
      ”sommittelu & kuvakulmat” noiden opiskeluun ei mistään tuntemastani valokuvauskirjasta löydy merkittävää apua. Niiden ( rytmi, harmonian yms) osalta kallistuisin kuvataiteen (piirustus ja maalaus) oppikirjoihin.

• o2
    • Kokemus-K

-Suuri digikuvauskirja, Scott Kelby

Tuo minusta varsin hyvä aloituskirja josta ainakin minä sain paljon hyödyllisiä ohjeita. Ei heti vyörytä silmille valtavaa määrää teoriaa mutta antaa paljon käytännön vinkkejä ja perusteita joilla välttää tyhmimmät virheet ja pääsee jopa yllättävän pitkälle. On siis muutakin kuin ihan aloittelijan kirja. Käsittelee melkein pelkästään järkkäreitä joten pokkarille asiaa vähemmän. Toki sommittelu yms. vinkit sopivat kaikille kameroille.
      Tuota löytää muuten monista kirjastoistakin joten kannattaa tsekata.

• Johnnymale

kirjastoon mars. tuo voi hyvin pitää paikkaansa että kaikkia ei samasta kirjasta löydy, mutta kirjaston kautta kirjaostoksille.

Joko tuo canonin opus selvensi pyhää kolminaisuutta, aukko, iso ja valotusaika.

• Räpi

Olen tässä samaa mieltä, kierros kirjastossa avaa monia ikkunoita tiedon lähteille ja on ilmainen. Kirjastossa myös näkee millaista tietoa eri kirjoissa on saatavana ja mikä vastaa omiin kysymyksiin parhaiten.

Jos haluaa laajaa perusteellista esittelyä valokuvauksesta yleensä, sen historiasta, kameran toiminnasta, sommittelusta, väreistä, perspektiivistä, varusteiden valinnasta ja käytöstä, nämä asiat ovat jo 1977 hankkimassani John Hedgeco'en kirjassa, Suuri valokuvauskirja.

Kamerat ovat muuttuneet filmikameroista digikameroihin ja kuvankäsittely nyt on jotakin aivan muuta kuin 1977. Digikuvien käsittelyyn ei oma kirjani vastaa tekoajankohtansa vuoksi. Tuossa aikaisemmin linkittämässäni 2010 julkaistussa John Hedgecoe'n Valokuvaajan suuri käsikirja -teoksessa digikuvaus on mukana joten siksi pidän sitä pätevänä perusteoksena kenelle tahansa valokuvauksen parissa touhuavalle. Kirjaa näyttää olevan ainakin Turun kirjastossa, joten varmasti muillakin paikkakunnilla. Alan kirjoihin tutustumista varten kirjastossa käynti on kannattava! Tietää sen jälkeen paremmin mitä haluaa.

Näyttää Turun kirjastossa olevan myös Scott Kelby asiaa käsitteleviä päteviä kirjoja, jotka keskittyvät kuitenkin painotetusti kuvankäsittelyn puolelle. Suosittelen tämänkin tekijän kirjoja vilpittömästi.

John Hedgecoe'n kirja on kookas kovakantinen teos eikä ole halvimmasta päästä näyttää linkittämässäni paikassa olevan 56.95€ mutta on monipuoliselta asiasisällöltään aikaa kestävä.

http://www.bookplus.fi/kirjat/hedgecoe,_john/valokuvaajan_suuri_käsikirja-7657863

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3318
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      40
      2716
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2286
    4. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2268
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2201
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      110
      2173
    7. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      1957
    8. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      20
      1939
    9. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1924
    10. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      86
      1682
    Aihe