Talvipyörä

Kömmerberg

Heips!
Olen vihdoin ja viimein päättänyt aloitella talvipyöräilyä, ja ajatuksena olisi hankkia ko. tarkoitukseen erillinen pyörä. Kyselisin vähän, että millaista laitetta kannattaisi katsastella?
Käviskö tuohon joku perus mummari jos siihen saa iskettyä nastarenkaat, vai pitäskö olla maastopyörä tms.?

39

4968

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • camuli

      Perusmummarilla ei viitti hirveitä matkoja polkea kun ei ole vaihteita. Itse tykkään maastopyörästä nestelevareilla.

    • aapee

      Tuolla parilla fillarifoorumilla kävin kattelemassa, siellä jakaantuu aikalailla kolmeen kastiin, yksi osa suosittelee mummaria, toinen maasturia ja kolmas hybridiä. Koitan tässä lähinnä päättää että mistä sitä lähtisi... Joku väitti että mummari olis just sen takia hyvä ettei siinä ole vaihteita, luultavasti vaihteitten jäätymistä meinasi. Saan kyllä fillarin sisälle suojaan, ainakin kotipäässä.
      Pääasia olisi että sillä ei nyt ihan maailmanlopun hirveää hintaa olisi, painopiste sais olla aika alhaalla ja just ne nastat saisi laitettua.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Hybridiä ei kaiketi suosittele kukaan? Jakuma on erilaisten maastureiden, crossarin ja mummiksen välillä. Jos et aja ihan huonoimmilla keleillä, niin crossari ja siihen suht kapea nasta. Mummis sopii vain hyvin lyhyille matkoille.

        Maastureissa suositaan joko täysjäykkiä tai siiten ilmajousitettuja. Joustokeuloista ei läheskään kaikki toimi pakkasella, joten kannattaa vähän tutkia asiaa.

        Polkimienkin suhteen koulukunnat jakautuvat. Jotkut vaihtavat flätit talveksi. Toiset taas eivät uskalla ajaa ollenkaan talvella ilman lukkoja, etteivät jalat lipeä polkimelta.

        Myös vaihteiden kanssa on koulukuntaeroja. Jotkut ajavat vaihdepyörillä, mutta moni talvipyöräilijä käyttää sinkulaa. Osa jopa fixejä. Vaihdepyöristä ketjuvaihde on varmempi, mutta myös ohuille öljyille vaihdettu Rohloff ja jopa Allfine toimii yleensä.

        Itse ajan talven vähät ajot sinkula crossarilla tai jäykkäperäisellä. Crossari on luotettava ja toimii aina. Maasturin keula ei toimi miinusasteilla.


      • camuli

        Mulla ei ole ollut vaihteiden kanssa mitään älyttömiä ongelmia. Takavaihtajaa tulee käytettyä ajaessa suht tiheään että se ravistelee ittensä puhtaaksi lumesta aina vaihtaessa. Etuvaihtaja taas putsataan puhtaaksi lumesta hammasharjalla tms reissun päätteeksi. Jos tuot vaihdefillarin yöksi lämpimään niin sen täytyisi ehtiä kuivua ja sen jälkeen voidella huolellisesti ennen seuraavaa matkaa. Mulla fillari on kylmässä ulkovarastossa ja ongelmia ei ole ollut. Ihan halvimmissa vaihteistoissa jouset on aika velttoja mikä aiheuttaa nahkeutta vaihtamisessa pakkasilmoilla. Mitään hifiäkään ei tosin välttämättä tartte, shimanon aliviolla vedettiin viime talvi. Deore on jo ihan jees.


      • nmmrkk
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Hybridiä ei kaiketi suosittele kukaan? Jakuma on erilaisten maastureiden, crossarin ja mummiksen välillä. Jos et aja ihan huonoimmilla keleillä, niin crossari ja siihen suht kapea nasta. Mummis sopii vain hyvin lyhyille matkoille.

        Maastureissa suositaan joko täysjäykkiä tai siiten ilmajousitettuja. Joustokeuloista ei läheskään kaikki toimi pakkasella, joten kannattaa vähän tutkia asiaa.

        Polkimienkin suhteen koulukunnat jakautuvat. Jotkut vaihtavat flätit talveksi. Toiset taas eivät uskalla ajaa ollenkaan talvella ilman lukkoja, etteivät jalat lipeä polkimelta.

        Myös vaihteiden kanssa on koulukuntaeroja. Jotkut ajavat vaihdepyörillä, mutta moni talvipyöräilijä käyttää sinkulaa. Osa jopa fixejä. Vaihdepyöristä ketjuvaihde on varmempi, mutta myös ohuille öljyille vaihdettu Rohloff ja jopa Allfine toimii yleensä.

        Itse ajan talven vähät ajot sinkula crossarilla tai jäykkäperäisellä. Crossari on luotettava ja toimii aina. Maasturin keula ei toimi miinusasteilla.

        Olen usean talven ajanut maasturilla työmatkat (7,5 km/suunta). Tänä talvena olen kokeillut myös crossaria kapeilla nastarenkailla (35 mm), mutta crossarilla (tai kapeilla renkailla) ajaminen on paljon epävakaampaa (ja siksi myös hitaampaa) varsinkin jos on vähänkin lunta tai tie on epätasainen.
        Suosittelen siis maasturia, mielummin levyjarruilla.


    • Basic

      Jopo on ihan kelpo peli talvipyöräksi. Ei turhan tiukkoja sovituksia että lumi ja nastarenkaat mahtuvat. Ei turhia vaihteita tms. jäätyviä juttuja. Helppo käsitellä ja säilyttää.

      Jos matkat pysyvät kohtuullisina, peruspyörä on paras.

      • _9_

        Meidän pyöräkorjaamosta sanottiin, että ei ole saatavana Jopoon nastarenkaita. Mistä olet ostanut Jopoon sopivia nastarenkaita???


      • 45v kokemus
        _9_ kirjoitti:

        Meidän pyöräkorjaamosta sanottiin, että ei ole saatavana Jopoon nastarenkaita. Mistä olet ostanut Jopoon sopivia nastarenkaita???

        Minä olen ostanut 24 tuuman Nokian nastarenkaan pyöräliikkeestä. Syksyllä tilasin Bikeshopista 20 tuuman nastarenkaan taittopyörääni. Netistä kannattaa koluta nastarenkaita. Syksyllä saa varmemmin harvinaisempia kokoja. Keväällä on tarjouksia.
        Olen muutaman vuoden ajanut talvella Madison Onni pyörällä. Jopo on samantyyppinen. Eli mukava, pysty ajoasento, niin että on helppo tasapainottaa pyörää, jos meinaa liukastua.


    • halla-ajo

      Tässä oma ehdotukseni ihannetalvipyöräksi:

      - 2.3'' renkaat
      - 622-vanteet
      - levyjarrut
      - napadynamo
      - napavaihteet
      - alumiinirunko ja -haarukka (eivät ruostu)
      - lokasuojat

      Lukuunottamatta ensimmäistä kohtaa juuri tällaisella pyörällä olen polkenut kesät talvet. Levyjarrut voisi vielä päivittää hydraulisiin jossain vaihessa.

    • oma valinta

      Itselläni on ollut hybridi talvikäytössä reilun kymmenen kilometrin työmatkalla nyt neljättä talvea ja voin sanoa olleeni tyytyväinen. Siinä missä joku voi pitää kapeampirenkaista epävakaana talviajokkina niin itse puolestani koen sen tarjoavan tiettyjä etuja. Kapea rengas ei vastusta lumessa niin paljon kuin leveämpi maastorengas, mille annan arvoa kun alla on aamun auraamaton tie paksuhko lumikerros pinnassaan. Toisinaan taas on kiva nautiskella ohuemmassa lumikerroksessa pyörää kevyen hallitusti sladitellen, mikä sekin hybridillä onnistuu mukavasti.

      Pidän myös hybridin melko makaavaa ajoasentoa sopivana. Kumarampaa en kaipaa puskeutuesani silloin tällöin vastassa olevien lumivallien syleilyyn.

      Pitävät renkaat ovat ratkaisevassa asemassa talviajossa. Eteneminen ja hallinnan säilyttäminen lumen liukastamala pinnalla vaatii ylipäänsä paremman otteen minkä hybridin normaali -rengastus kevyine kuviointeineen tarjoaa. Tuon lisäksi tulee talven aikana väistämättä vastaan kelejä, jolloin aiemmin kuvaamani sladittelu ei tule mieleenkään vaan joutuu laittamaan päähuomion pidon säilyttämiseen. Itselläni alla ovat Hakkapeliitta nastarenkaat. Edessä 240 nastainen ja takana nastoja on 106.

      Talvipyörässä annan arvoa myös sille, että löytyy keveitä vaihteita raskaampiin ajo-olosuhteisiin aiemmin mainitsemilleni auraamattomille teille, että myös vauhtia jouduttavia ja saditteluun lisää hohtoa tarjoavia isompia vaihteita silloin, kun kaupungin miehet auroineen ovat tehtävänsä hoitaneet.

      Takavuosina olen ajanut talviajoa niin 80 -luvun kolmivaihteisella retkipyörällä kuin viisivaihteisella kaupunkipyörällä. Oma kokemukseni on, ettei pyörän tyyppi aseta estettä talvipyöräilylle. Talvipyöräily onnistuu mielestäni sellaisella pyörällä, jonka muutenkin kokee omakseen. On vain sovitettava ajotapansa liukkauden ja lumen asettamien vaatimusten mukaiseksi. Siksi en itse lähde suosittelemaan kenellekään jotain tiettyä pyörätyyppiä vaan ehdotan kuuntelemaan omaa sisäistä ääntään. Jos sellaista ei vielä ole itselle kehittynyt on tietysti hyvä kuulostella ja kokeilla mikä itsestä tuntuisi mukavimmalta. Yleisesti ottaen on pyöräilyn aloittaminen kaiketi järkevintä tehdä kesäkeleillä ja edetä talveen jo hieman harjaantuneena.

      Kaiken kaikkiaan kun osaa huomioida liukkauden ja pakkasen asettamat haasteet ja löytää keinot niiden ratkaisemiseksi voi todeta, että talvipyöräily on nastaa.

    • mörökölli

      niin näinhän se menee talvella mitä kapiampi rengas sitä parempi pito (tiettyyn rajaan sakka) ihan niin kuin autoissakin

      • pugsley

        Oho, mikähän tämä raja mahtaa olla, 4 tuumaa?


      • aqaqaqaqaq
        pugsley kirjoitti:

        Oho, mikähän tämä raja mahtaa olla, 4 tuumaa?

        Oho, niin mikähän raja mahtaakaan olla 32mm??? jollet ole sattumalta tietoinen siitä että talvella pitää olla mahdollisimman suuri pintapaine renkaalta maahan kitkan lisäämiseksi ja mitä leveempi rengas sitä pienempi lue aiheesta lisää jostain saitilta oho. vain taivas on rajana oho


      • pugsley
        aqaqaqaqaq kirjoitti:

        Oho, niin mikähän raja mahtaakaan olla 32mm??? jollet ole sattumalta tietoinen siitä että talvella pitää olla mahdollisimman suuri pintapaine renkaalta maahan kitkan lisäämiseksi ja mitä leveempi rengas sitä pienempi lue aiheesta lisää jostain saitilta oho. vain taivas on rajana oho

        Lue saitteja vähemmän ja aja enemmän. Huomaat pian, että leveämpi on parempi.


    • Voi kiesus!!!

      Pyöräily on kesälaji!!!! Vai pulkkailetko sitten vastavuoroisesti heinäkuussa???
      Tai hiihdät??? Teitä hulluja saa jalkakäytävillä väistellä jo kesällä ihan tarpeeksi!

      • Pyörällä ja autolla

        Ennen oli jääkiekkokin vain talvilaji kun ei jäähalleja ollut, nyt on hallit ja pelataan vuoden ympäri. Hiihtokin oli pitkään talvilaji, mutta nykysin hiidetään hiihtoputkissa kesät talvet.
        Perustele miksi pyöräily olisi vain kesälaji ?

        Ja teitä hulluja jalankulkijoita saa väistellä pyöräteillä koko ajan kesällä ja talvella ihan tarpeeksi.

        Jos sillä kevyenliikenteen väylällä on liikennemerkki numero 424. Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain tai numero 425. Pyörätie ja jalka käytävä rinnakkain, niin pysykää sillä puolella mikä on liikennemerkissä teille määrätty.
        Kesällä näkyy siihen asfalttiin maalattu sellainen valkoinen viiva erottamaan nuo puolet.
        Talvella ei näy mutta liikennemerkit määrävät puolet, missä kukin kulkee.


    • Tosi kuin vesi

      Siis paras talvipyörä: Kunnon liukumattomat JALKINEET!!!! Ja fillari klitsuun.

      • oma valinta

        Kyllä sitä pyöräilyn ohella tulee kävelyäkin talvisin harrastettua. Niin yllättävältä kuin se ehkä kuulostaakin niin esimerkiksi jäisellä pinnalla hyvin nastarenkain varustetulla pyörällä ja harkitun varovaisella ajolla kaatumisvaara on pienempi kuin normaalisti kävellessä.

        Syy on seuraava: Pyörässä rengas pyörii tasaisesti. Ei töksähtele. Kävellessä kengän kanta osuu maahan, pysähtyy. Päkiällä kiihdytetään taas vauhtiin jne. Tarkasti ottaen kävely on jatkuvaa jarruttamista ja kiihdyttämistä ja noissa tilanteissahan pidon menetyksen vaara on aina suurin. Kävellessä etenkin kun kengän kanta ottaa maahan/jäähän. On tuo tullut jääkeleillä jalan ja pyörällä liikkuessa todettua: Kävellessä horjahtelee vähän väliä vaikka kuinka varoo. Pyörällä korkeintaan jonkun kerran talvessa.

        Kävellessä jos pito yllättäen katoaa jalan alta on suuri riski kaatumiselle. Usein siinä ottaa kädellä vastaan kun tömähtää maahan ja ehkä parempi niin kuin lyödä päänsä, mutta kipeää saattaa tehdä kädellekin. Pyörällä pidon kadotessa ja sivuttaisluiston alkaessa on tarjolla edellä kuvattua parempia vaihtoehtoja. Hiljaisessa vauhdissa voi ottaa jalalla vastaan ja mahdollisesti estää kaatumisen. Kovemmassa vauhdissa voi pyörän antaa kaatua kyljelleen ja istahtaa itse sen päälle.

        Mielestäni talvipyöräilyä pidetään aivan suotta vaarallisena lajina. Ei sen harrastamista kaikille tarvitse tyrkyttää, mutta joka sen ottaa omakseen riittävällä vakavuudella ja harkinnalla niin ei varmasti ole sen suuremmassa vaarassa.


      • talvipyör. yst.
        oma valinta kirjoitti:

        Kyllä sitä pyöräilyn ohella tulee kävelyäkin talvisin harrastettua. Niin yllättävältä kuin se ehkä kuulostaakin niin esimerkiksi jäisellä pinnalla hyvin nastarenkain varustetulla pyörällä ja harkitun varovaisella ajolla kaatumisvaara on pienempi kuin normaalisti kävellessä.

        Syy on seuraava: Pyörässä rengas pyörii tasaisesti. Ei töksähtele. Kävellessä kengän kanta osuu maahan, pysähtyy. Päkiällä kiihdytetään taas vauhtiin jne. Tarkasti ottaen kävely on jatkuvaa jarruttamista ja kiihdyttämistä ja noissa tilanteissahan pidon menetyksen vaara on aina suurin. Kävellessä etenkin kun kengän kanta ottaa maahan/jäähän. On tuo tullut jääkeleillä jalan ja pyörällä liikkuessa todettua: Kävellessä horjahtelee vähän väliä vaikka kuinka varoo. Pyörällä korkeintaan jonkun kerran talvessa.

        Kävellessä jos pito yllättäen katoaa jalan alta on suuri riski kaatumiselle. Usein siinä ottaa kädellä vastaan kun tömähtää maahan ja ehkä parempi niin kuin lyödä päänsä, mutta kipeää saattaa tehdä kädellekin. Pyörällä pidon kadotessa ja sivuttaisluiston alkaessa on tarjolla edellä kuvattua parempia vaihtoehtoja. Hiljaisessa vauhdissa voi ottaa jalalla vastaan ja mahdollisesti estää kaatumisen. Kovemmassa vauhdissa voi pyörän antaa kaatua kyljelleen ja istahtaa itse sen päälle.

        Mielestäni talvipyöräilyä pidetään aivan suotta vaarallisena lajina. Ei sen harrastamista kaikille tarvitse tyrkyttää, mutta joka sen ottaa omakseen riittävällä vakavuudella ja harkinnalla niin ei varmasti ole sen suuremmassa vaarassa.

        Minusta se että pysyy pystyssä talvella on se että jää tms. on yleensä täynnä renkaan kosketuspintaa hieman suurempia kuoppia. Eturengas on koko ajan jossain koverassa pinnassa, tai liukuu lähimään kuoppaan.

        Talvipyöräily on hienoa! Jos ei ole kiire mihinkään. Ja jos yleensäkin pyöräilyharrastus on 50% nautiskelua ja 50% hikoilua.


    • IceDriver

      Moro

      Maasturi ja keskitason nastat alle. Joustosta on etua, ja samoin lukkopolkimista. Hydrauliset levyjarrut toimii aina, ja vanteen pintaan muodostuva jääkerros ei haittaa. Kaikki liikkuvat voidellaan vain aseöljyllä.

      Jousto säädetään talvikelin mukaan. Ei ne hajoa pakkasessa.

      Unohda Biltema-Prisma-Citymarket-Kesport-jne. fillarit.

      Vaihteet pakolliset, jos mennään auraamattomilla pyöräteillä lumessa.

      Napavaihteet.....unohda. Raskaita....rasvat jäätyy. Karmein on vetelä mummis ja Torpedon kolmevaihteinen....jee jee.

      Ja toimii se, kokemusta jo 1993 alkaen.

    • jorma vaan

      En ole vielä hyvää talvi vaihdepyörää löytänyt, 20 asteen pakkasella jäätyy joko vetolaite takakeskiöstä tai vaihteet, en kyllä saa pyörää missään välissä lämpöiseen, nooh eihän se tietysti mitään talvi pyöräilyä enään sitten olekkaan.

      • Ei sen takanavan tarvitse jäätyä ajossa tai pakkasessa seisomisesta. -26C oli viime viikolla fillaroidessa ja hyvin on toiminut. Ajomatka on varsin lyhyt ja pyörä on yöt lämpimässä (yli nollan) että se niistä vaativista olosuhteista. Sopivasti öljyttynä ja kuivana toimii pakkasilla eikä ole mitään ongelmaa työpäivän jälkeen liikkeelle lähdössä _pyörän_ suhteen.


      • 45 kokemus

        Parempi käyttää vaihteetonta pyörää talvella. Takakeskiöön kannattaa laittaa syksyllä liukkaampaa rasvaa kuin tavallinen vaseliini. Tavallinen vaseliini jähmettyy jo alle 15 asteessa. Esimerkiksi olen huomannut molybdeenisulfidirasvan kestävän paremmin suolavettä. Vaihteeton, jarruton ainoastaan vapaakytkimellä varustettu takeskiö on kevein ja yksinkertaisin.


    • Polkuri

      Bilteman nastoilla ei sitten tee mitään. Kokemusta on, piikit kuluivat pois ensimmäisen talven ja muutaman sadan kilometrin matkalla. Maasturilla olen polkenut ja hyvin on toiminut. Talviolosuhteet kuluttavat osia enemmän, joten ihan kuraa ei kannata talveksi ostaa.

      • mörökölli

        ihan tosiasia kaikki vaihteistot toimii pakkasessa ihan hyvin mutta mutta niissähän on ensi rasvat sellaisia mitkä toimii vain keleissä eli kun rasvaatte pyörää kattokaa mihin lämpötiloihin kyseinen tuote on tarkoitettu. sama ketjuissa moni öljy on tarkoitettu vain kuiviin olosuhteisiin eli vesi liottaa sen heti pois on öljyjä mitkä on ihan tarkoittu ketjuille itse käytän moottoripyörän ketjuöljyä siinä on mukana sitkosaine mikä estää öljyn irtoamisen ketjuilta eikä liukene veteen.
        eli lopuksi kaikki villarit toimivat myös talvella kun on oikeat tässä tapauksessa öljyt vaseliinit oikeassa paikassa


      • Ensimmäistä talvea ajossa Ice spiker pro:t (2.1") ja vielä en osaa sanoa nastojen pysymisestä mitään, kun vasta 150km ajettuna. (Vain yksi lenkki tuli ajettua kivisessä maastossa.)

        Jos on arka ajaan jäisellä tiellä ajoradan reunalla, niin noiden kanssa menee mukavasti :-) Paljaalla asfaltilla ajaessa nastat pitää oman melunsa, mutta vastaavasti jäällä ja lumella pitää hyvin.

        Rullaa selvästi paremmin kuin joskus 10v sitten olleet nastarenkaat (tässä välissä en ole varsinaisesti talvipyöräillyt). Itseasiassa ne rullaa muutenkin paremmin kuin odotin.


    • hei
      Osta toiset vanteet ja laita niihin nastarenkaat.Sitten kun tiet sulaavat voit vaihtaa takaisin ne vanteet missä on kesärenkaat. Talvella on tärkeää että tunnet pyörän millä ajat. Se lisää turvallisuutta ja ajamisen iloa

      • putkikamelikuski

        Tämä on kans mielestäni erittäin hyvä idea (ja toteutinkin sen jo) siis eli tuplavanteet, toisissa on kesäkumit valmiina ja sit toisissa talvikumit. Vaihto on helppoa ja nopsaa. Talvitakavanteessa on 19-piikkiä ja kesätakavanteessa ja 18-piikkiä (käytössä siis Shimano Nexus 7-v.). Ja täytyy sanoa tuo 19-piikkiä tuntuu aika täydelliseltä ainakin näin talvella, olen harkinnut jopa vaihtaa myös tuohon kesävanteeseen 19-piikkinen 18-piikkisen asemesta.

        Säilytän putkikameliani pakkasessa, se on lähtenyt joka kerta ihan hyvin käyntiin. Jos säilyttäisin sitä sisällä lämpimässä, ongelmaksi voisi muodostua pinnojen rikkoutuminen (kun tuo lämpimästä varastosta -20 C pakkaseen), pinnat jäähtyy ajossa sukkelasti ja alkavat supistua. Vanne jäähtyy hitaammin, jolloin pinnojen jännitys kasvaa suureksikin. Toistuessaan tämä väsyttää pinnan, jolloin se katkeaa ennen aikojaan. Viime pakkastalven jälkeen meni 3 pinnaa poikki, putkikameli ollut yli 5 v. ilman pinnaongelmia.

        Nastakumit ja napadynamo lisäävät talvpyöräilyn nautintoa tuomalla turvallisuutta. Nastakumeilla saa pitoa ja sit napadynamolla näkee/näkyy kunnolla paukkupakkasessakin lasketella menemään, patterit ja ladattavat akut vaan tuppaavat hyytymään kunnon pakkasessa. Kuussakin väitetään käydyn mut ei kuitenkaan ole keksitty pakkasessa kunnolla toimivaa patterilamppua.

        Taustapeili helpottaa elämää, esim. ohjaustangossa sarven alapuolella, näin ei tarvii käännellä päätään koko ajan (tasapaino saa kadota siinä välissä kun kattelee taakse). Joku joustokeulakin voisi olla ihan asiaa, kevyenliikenteenväylätkin ovat välillä kuin perunapeltoja.

        Lämpötilaan nähden sopiva pukeutuminen, etenkin kädet/sormet tulee suojata kunnolla. Tässä tuli jo syötettyä peukun päätä pakkasukolle kun oli vähän liian ohkaset lapaset käsissä....


    • jorma vaan

      Joo laittakaa vaan vaseliinia polkupyöriinne niin hyytyy meno jo -5 asteessa.

      • erererer

        joo ja kannattaa kattoo kerrankin siit purkin kyljest mitä siin lukee siinähän voi lukee esim käyttöalue -50 kah ku niit vaseliineikin on erinlaisia


    • Tytsynen-93

      Ei oo noin vaikeeta. Ite vedän kesät talvet samalla pyörällä ja samoilla renkailla, ei ole hajonnu enkä ole kertaakaan kaatunut. (:

    • Lokareiden alla pitäisi olla tarpeeksi tilaa loskalle

    • mummeli

      Ennen oli 3-vaihteinen cresent ja aika raskas polkea talvisin. Vaihteet meni rikki ja ei kannata korjata ,sen verran vanha pyörä. nyt on uusi vaihteeton ainotar nastarenkailla(entisessä myös nastat), tämä pyörä on niin kevyt polkea että ottaa päähän kun aikaisemmat talvet poljin sillä vanhalla. Samalla pyörällä ajan myös kesällä, ei erillistä talvipyörää.

    • pyöräillään!!!!

      18 vaihteinen mountaint bike kesät ja talvet ollut. -30 pakkasessa alkoi pyörä hyytymään. leveet renkaat mutta syksyn kaljama kelien aikaan jopa aloin aattelemaan nastarenkaita. pyörässä kaikki on ok. käytettynä ostin joku 7 vuotta sitten. joka vuosi käytän huolossa.

    • 16 vuotias

      Vaikka olen 16 vuotias... en ole kiinnostunut mopoista lainkaan vaan enemmän autoista!
      Olen 5v. asti ajanut pyörällä ja ajan sillä niin kauan kuin siihen kykenen, toki hommaan auton mutta pyörät ovat aina minulle tärkeä harrastus!
      Ajan pyörälläni joka säässä... vielä ei ole tullut sellaista keliä etten olisi liikkunut fillarilla, en ole kylläkään ikinä omistanut nastarenkaita pyörässä! Olen ajanut niillä ja on kyllä melko hyödylliset. Kerran ajoin alamäkeen talvella ja auto tuli sivusta... yritin jarruttaa mutta se oli plus-miinus-nolla eli hyödytöntä... koitin väistää mutta ei se kääntynyt koska etupyöräkin luisti alla! Päin mentiin rymisten ja en ole kypärän ystävä joten se puuttui mutta onneksi mitään ei sattunut minulle, pyörään ei tullut mitään paitsi vanne hieman vääntyi muttei merkittävästi, autoon kyllä tuli joitain naarmuja mutta se sovittiin siinä että puhumalla ja matka jatkui molempien osalta.
      Sama vanha Jupiter merkkinen miestenpyörä 70-luvulta on mulla vielä jokapäiväisessä käytössä eikä se kärsinyt kolarissa vaikka vauhtia oli noin 30km/h!

      En suosi itse monimutkaisia ja paljon vaihteita omaavia pyöriä ihan vain juuri sen vuoksi että ne eivät kestä läheskään niin kyvin kuin joku vanha tanko-pyörä. Ja talvisin ne eivät toimi, vanhaan pyörään kun vähän ruiskaa crc:tä tai lukkosulaa niin pysyy pitkään notkeana!

    • Tietämätön

      Mitenhän ihmeessä hybrid pyörä eroaa tavallisesta perusmallista?

    • Entinen polkupyöräka

      Mummo tai pappamallinen peruspyörä ns.matalapainerenkailla (26*2*1/2)

      ja tietysti nastarenkaat MOLEMPIIN päihin.

      • Konaas

        Eilen olin itse Helsingissä liikenteessä Kona Jake'lla jossa n Nokia w106 nastikset molemmissa päissä.

        Tuli kunnolla lunta ja matkan teko sujui joutuisasti, mutta kunnon kinoksissa(lunta n.20cm) ajaminen on kyllä melkoista vatkaamista. Hyvä kun pystyssä pysyin.


    • näin

      Maastopyörällä pääsee sekä kesällä ja talvella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      202
      4810
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      279
      2942
    3. 134
      1757
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      219
      1526
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1421
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1186
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1154
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1129
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1097
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1081
    Aihe