Ystävä onkin vihollinen?

Ystävänpäivän lähestyessä kannattaa selvittää, onko ystäväsi todella ystävä. Niin sanottu ”frenemy” esiintyy ystävänäsi, mutta ei oikeasti käyttäydy hyvän ystävän lailla.

Miss Mixin johtolangat frenemyn jälkittämiseen:
1. Hän kilpailee kanssasi
2. Kaveeraa vain silloin, kuin siitä on hänelle hyötyä
3. Loukkaa sinua verhoilluilla kohteliaisuuksilla
4. Manipuloi ihmisiä ympärillään
5. Valehtelee salakavalasti

Onko sinulla tällaisia ystäviä? Miten olet toiminut näiden ystävien kanssa: jatkuuko ystävyys vai oletko lopettanut ihmissuhteen? Oletko itse frenemy?

Lue tarkemmin, mitä johtolangat tarkoittavat ja miten frenemyn kanssa pitäisi toimia Miss Mixin sivuilta: http://www.missmix.fi/pinnalla/suhteet/ystavanpaiva-142-onko-kaverisi-ystava-vai-vihollinen

54

4130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ?

      Ja taas tämän kirjoituksen seurauksena joidenkin nuorten hyväuskoisten kaveruus menee pilalle, go "aikuiset" hyvin parannatte maailmaa. 2 kohta nyt on vähän niin ja näin ja siitä voi olla monta mieltä, mutta noilla muilla kohdilla voi olla vaikka mitä muita syitä mitkä eivät mitenkään liity siihen välittääkö se toinen ihminen sinusta vai ei. Kukaan ei ole täydellinen eikä jokaista hairahdust tai asiaa mistä itse ei pidä kuulu ottaa aina itseensä. Linkkiä en jaksanut avata.

      • Abobo

        Itse ainakaan pitäisi ystävänä sellaista henkilöä, joka ei muuten tahdo olla tekemisissä kanssani muuten kuin hyötymismielessä.


      • ?
        Abobo kirjoitti:

        Itse ainakaan pitäisi ystävänä sellaista henkilöä, joka ei muuten tahdo olla tekemisissä kanssani muuten kuin hyötymismielessä.

        Entäs jos toinen ei vain yksinkertaisesti halua olla ihmisten kanssa oikein tekemisissä ja haluaa sinulta apua jossain asiassa, samalla kuitenkin välittäen sinusta ja olisi valmis tekemään palveluksen?
        Nopalla on monta sivua niin olisihan se sääli aina ajatella vain sitä negatiivista mahdollisuutta.


      • kokenut monesti
        ? kirjoitti:

        Entäs jos toinen ei vain yksinkertaisesti halua olla ihmisten kanssa oikein tekemisissä ja haluaa sinulta apua jossain asiassa, samalla kuitenkin välittäen sinusta ja olisi valmis tekemään palveluksen?
        Nopalla on monta sivua niin olisihan se sääli aina ajatella vain sitä negatiivista mahdollisuutta.

        Alunperin kyse onkin siinä että esittää olevansa "ystävä" mutta onkin täysi narsisti ja hyväksikäyttäjä. Eli on ystävällinen siihen saakka kunnes oman tahtonsa toteutettua, muuta muuten on täysi idioottikusipää.


      • Kinder yllätysmuna

        Olen kyllä samaa mieltä, että näitä on turha liikaa analysoida, niin kuin muutamalla kommenteissa näkyy lukevan, mutta mun on pakko kirjoittaa esimerkki siitä, miten itsellä kävi pari kuukautta sitten.

        Eli lähdimme kaverin kanssa baarikierrokselle, missä pidimme hauskaa ja katselimme naisia. Yhdessä välissä lähdimme sitten baaritiskille tilaamaan juomia ja siinä matkalla sit mulla kolahti.. Näin yhden todella kiinnostavan näköisen naisen . Toki heti sukelsin mimmin seuraan ja hyvin tultiin juttuihin (Sanottakoon että itse harvoin kiinnostun naisesta näin).

        No näin että kaveri tuli vessasta ja lähdin ostamaan juomaa ja tiskillä kerroin kaverille, että nyt oikeen kolahti yhen naisen kans ja et mimmi kävi jo kuumana, et ei tarvis ku poimia kypsä tavara pois(näin rumasti sanottuna). No näytin siitä tiskiltä ketä tarkoitin ja kaveri otti samantien paikan suunnaksi ja huikkas et ostanko juoman sille ja minähän myönnyin kun viimeksi meni toisinpäin. No mietin siinä että mitähän se kaiffari oikein meinaa, et käykö se jopa puhuus musta sille(Hän kun jo seurustelee) ja kun sain juomat, ni lähdin samantien samaan suuntaan. Matkalla jo huomasin että siellä oli täys peli päällä ja kun penkkiin pääsin istumaan, ni siinä otettiin ensi suudelma. He siinä sitten illan hääräsivät ja itsellä meni maku naisen etsimiseen.

        Ettei siinä olisi tarpeeksi, ni baarista pihalle päästyä jätkä sit dumppas naisen ja lähettiin vetään siitä kotia kohti.

        Siis ihmisethän on vapaita tekemään mitä tekee, mut mulle kyl jäi pieni paskan maku asiasta suuhun. En kuitenkaan ole mikään katkera, et naisiahan maailmassa piisaa, mut kyllä kaverin käyttäytyminen jäi ihmetyttämään. Näin jälkeenpäin vähän harmittaa, ettei tullut asiasta sanottua, mut menneet on menneitä.

        Heittäkää mielipiteitä..


      • kkkko
        Kinder yllätysmuna kirjoitti:

        Olen kyllä samaa mieltä, että näitä on turha liikaa analysoida, niin kuin muutamalla kommenteissa näkyy lukevan, mutta mun on pakko kirjoittaa esimerkki siitä, miten itsellä kävi pari kuukautta sitten.

        Eli lähdimme kaverin kanssa baarikierrokselle, missä pidimme hauskaa ja katselimme naisia. Yhdessä välissä lähdimme sitten baaritiskille tilaamaan juomia ja siinä matkalla sit mulla kolahti.. Näin yhden todella kiinnostavan näköisen naisen . Toki heti sukelsin mimmin seuraan ja hyvin tultiin juttuihin (Sanottakoon että itse harvoin kiinnostun naisesta näin).

        No näin että kaveri tuli vessasta ja lähdin ostamaan juomaa ja tiskillä kerroin kaverille, että nyt oikeen kolahti yhen naisen kans ja et mimmi kävi jo kuumana, et ei tarvis ku poimia kypsä tavara pois(näin rumasti sanottuna). No näytin siitä tiskiltä ketä tarkoitin ja kaveri otti samantien paikan suunnaksi ja huikkas et ostanko juoman sille ja minähän myönnyin kun viimeksi meni toisinpäin. No mietin siinä että mitähän se kaiffari oikein meinaa, et käykö se jopa puhuus musta sille(Hän kun jo seurustelee) ja kun sain juomat, ni lähdin samantien samaan suuntaan. Matkalla jo huomasin että siellä oli täys peli päällä ja kun penkkiin pääsin istumaan, ni siinä otettiin ensi suudelma. He siinä sitten illan hääräsivät ja itsellä meni maku naisen etsimiseen.

        Ettei siinä olisi tarpeeksi, ni baarista pihalle päästyä jätkä sit dumppas naisen ja lähettiin vetään siitä kotia kohti.

        Siis ihmisethän on vapaita tekemään mitä tekee, mut mulle kyl jäi pieni paskan maku asiasta suuhun. En kuitenkaan ole mikään katkera, et naisiahan maailmassa piisaa, mut kyllä kaverin käyttäytyminen jäi ihmetyttämään. Näin jälkeenpäin vähän harmittaa, ettei tullut asiasta sanottua, mut menneet on menneitä.

        Heittäkää mielipiteitä..

        Kännissä tekee tommosia mokia ja kyllä uskon että on siinä tilanteessa harmittanut mutta et oikeastaan menettänyt mitään jos se muija on heti valmis lähtemään ihan kenen tahansa seuraan. Toki olisit voinut sille sanoa jälkeenpäi että kiva kun iskee muijaa jonka sä oot "varannut". Toisaalta herää kanssa kysymys, että jos kyseinen jätkä seurustelee, miksi et maininut hänelle asiasta että miltäköhän muijastas tuntuu.


      • Luontokappaleet
        Kinder yllätysmuna kirjoitti:

        Olen kyllä samaa mieltä, että näitä on turha liikaa analysoida, niin kuin muutamalla kommenteissa näkyy lukevan, mutta mun on pakko kirjoittaa esimerkki siitä, miten itsellä kävi pari kuukautta sitten.

        Eli lähdimme kaverin kanssa baarikierrokselle, missä pidimme hauskaa ja katselimme naisia. Yhdessä välissä lähdimme sitten baaritiskille tilaamaan juomia ja siinä matkalla sit mulla kolahti.. Näin yhden todella kiinnostavan näköisen naisen . Toki heti sukelsin mimmin seuraan ja hyvin tultiin juttuihin (Sanottakoon että itse harvoin kiinnostun naisesta näin).

        No näin että kaveri tuli vessasta ja lähdin ostamaan juomaa ja tiskillä kerroin kaverille, että nyt oikeen kolahti yhen naisen kans ja et mimmi kävi jo kuumana, et ei tarvis ku poimia kypsä tavara pois(näin rumasti sanottuna). No näytin siitä tiskiltä ketä tarkoitin ja kaveri otti samantien paikan suunnaksi ja huikkas et ostanko juoman sille ja minähän myönnyin kun viimeksi meni toisinpäin. No mietin siinä että mitähän se kaiffari oikein meinaa, et käykö se jopa puhuus musta sille(Hän kun jo seurustelee) ja kun sain juomat, ni lähdin samantien samaan suuntaan. Matkalla jo huomasin että siellä oli täys peli päällä ja kun penkkiin pääsin istumaan, ni siinä otettiin ensi suudelma. He siinä sitten illan hääräsivät ja itsellä meni maku naisen etsimiseen.

        Ettei siinä olisi tarpeeksi, ni baarista pihalle päästyä jätkä sit dumppas naisen ja lähettiin vetään siitä kotia kohti.

        Siis ihmisethän on vapaita tekemään mitä tekee, mut mulle kyl jäi pieni paskan maku asiasta suuhun. En kuitenkaan ole mikään katkera, et naisiahan maailmassa piisaa, mut kyllä kaverin käyttäytyminen jäi ihmetyttämään. Näin jälkeenpäin vähän harmittaa, ettei tullut asiasta sanottua, mut menneet on menneitä.

        Heittäkää mielipiteitä..

        Tuo ikuinen kilpailu; sitähän se on että pitää näyttää kaverille olevansa paras. Olette varmaan katsoneet luonto-ohjelmia, joissa urosten tappelu näyttää raadollisesti saman asian.
        Teit itseäsi kohtaan väärin, kun et sanonut/ kysynyt mitään. Siis että miksi armas ystäväni et ollutkaan ystävä?


      • K A Veri
        Kinder yllätysmuna kirjoitti:

        Olen kyllä samaa mieltä, että näitä on turha liikaa analysoida, niin kuin muutamalla kommenteissa näkyy lukevan, mutta mun on pakko kirjoittaa esimerkki siitä, miten itsellä kävi pari kuukautta sitten.

        Eli lähdimme kaverin kanssa baarikierrokselle, missä pidimme hauskaa ja katselimme naisia. Yhdessä välissä lähdimme sitten baaritiskille tilaamaan juomia ja siinä matkalla sit mulla kolahti.. Näin yhden todella kiinnostavan näköisen naisen . Toki heti sukelsin mimmin seuraan ja hyvin tultiin juttuihin (Sanottakoon että itse harvoin kiinnostun naisesta näin).

        No näin että kaveri tuli vessasta ja lähdin ostamaan juomaa ja tiskillä kerroin kaverille, että nyt oikeen kolahti yhen naisen kans ja et mimmi kävi jo kuumana, et ei tarvis ku poimia kypsä tavara pois(näin rumasti sanottuna). No näytin siitä tiskiltä ketä tarkoitin ja kaveri otti samantien paikan suunnaksi ja huikkas et ostanko juoman sille ja minähän myönnyin kun viimeksi meni toisinpäin. No mietin siinä että mitähän se kaiffari oikein meinaa, et käykö se jopa puhuus musta sille(Hän kun jo seurustelee) ja kun sain juomat, ni lähdin samantien samaan suuntaan. Matkalla jo huomasin että siellä oli täys peli päällä ja kun penkkiin pääsin istumaan, ni siinä otettiin ensi suudelma. He siinä sitten illan hääräsivät ja itsellä meni maku naisen etsimiseen.

        Ettei siinä olisi tarpeeksi, ni baarista pihalle päästyä jätkä sit dumppas naisen ja lähettiin vetään siitä kotia kohti.

        Siis ihmisethän on vapaita tekemään mitä tekee, mut mulle kyl jäi pieni paskan maku asiasta suuhun. En kuitenkaan ole mikään katkera, et naisiahan maailmassa piisaa, mut kyllä kaverin käyttäytyminen jäi ihmetyttämään. Näin jälkeenpäin vähän harmittaa, ettei tullut asiasta sanottua, mut menneet on menneitä.

        Heittäkää mielipiteitä..

        Mulla on vähän samantyylinen kaveri kun käydään baarissa toisinaan viikonloppuisin. Hän puhua pälpättää lähes jokaisen kanssa taukoamatta ja kuka nainen vähänkin olis valmis lähtemään hänen matkaan kelpaa. Kaverini on myös perheellinen ja naimisissa mutta pettää ihan jatkuvasti. Se että itse olen taas sinkku ei tuossa baarissa yksikään kiinnostu minusta. No miten voisi edes kiinnostua kun enhän mä saa edes suunvuoroa jos joku nainen ilmestyy sinne.
        Tiedän kuitenkin olevani kiinnostava ihminen ja käydessäni naapuri kaupungin baarissa yksinään on kyllä monikin nainen kiinnostunut mutta se johtuu siitä että saan rauhassa jutella heidän kanssaan kenenkään häiritsemättä. Tuonne edellä mainittuun baariin jos menen yksin kyselee yleensä porukka missä se kaveris on jne jne. Rumasti sanottuna sieltä en kaatoja sais edes yksinäni. Senverran pieni paikka kuitenkin. Yrittipä siellä kerran yks naiskaksikko saada minun ja kaverini välejä kiristymään soittamalla mulle ihan turhasta suutaan. Keksimällä jotain pahaa minusta. No onneks sentään siinä vaiheessa kaveri ymmärsi hiljentää rähisijät että niin huonoja kavereita toisillemme ei sentään olla.


      • rsdaasdasd
        Kinder yllätysmuna kirjoitti:

        Olen kyllä samaa mieltä, että näitä on turha liikaa analysoida, niin kuin muutamalla kommenteissa näkyy lukevan, mutta mun on pakko kirjoittaa esimerkki siitä, miten itsellä kävi pari kuukautta sitten.

        Eli lähdimme kaverin kanssa baarikierrokselle, missä pidimme hauskaa ja katselimme naisia. Yhdessä välissä lähdimme sitten baaritiskille tilaamaan juomia ja siinä matkalla sit mulla kolahti.. Näin yhden todella kiinnostavan näköisen naisen . Toki heti sukelsin mimmin seuraan ja hyvin tultiin juttuihin (Sanottakoon että itse harvoin kiinnostun naisesta näin).

        No näin että kaveri tuli vessasta ja lähdin ostamaan juomaa ja tiskillä kerroin kaverille, että nyt oikeen kolahti yhen naisen kans ja et mimmi kävi jo kuumana, et ei tarvis ku poimia kypsä tavara pois(näin rumasti sanottuna). No näytin siitä tiskiltä ketä tarkoitin ja kaveri otti samantien paikan suunnaksi ja huikkas et ostanko juoman sille ja minähän myönnyin kun viimeksi meni toisinpäin. No mietin siinä että mitähän se kaiffari oikein meinaa, et käykö se jopa puhuus musta sille(Hän kun jo seurustelee) ja kun sain juomat, ni lähdin samantien samaan suuntaan. Matkalla jo huomasin että siellä oli täys peli päällä ja kun penkkiin pääsin istumaan, ni siinä otettiin ensi suudelma. He siinä sitten illan hääräsivät ja itsellä meni maku naisen etsimiseen.

        Ettei siinä olisi tarpeeksi, ni baarista pihalle päästyä jätkä sit dumppas naisen ja lähettiin vetään siitä kotia kohti.

        Siis ihmisethän on vapaita tekemään mitä tekee, mut mulle kyl jäi pieni paskan maku asiasta suuhun. En kuitenkaan ole mikään katkera, et naisiahan maailmassa piisaa, mut kyllä kaverin käyttäytyminen jäi ihmetyttämään. Näin jälkeenpäin vähän harmittaa, ettei tullut asiasta sanottua, mut menneet on menneitä.

        Heittäkää mielipiteitä..

        Kaveris on täys kusipää ja ehta frenemy. Oisit pistäny sitä turpaan. Voit olla varma ettei ole aito frendi ja tekee saman toistekin jos vain voi. -Tahallaan ja vain vittuilun vuoksi! Itse jättäisin mokoman mulkun.


      • ystävä ymmärtää
        Abobo kirjoitti:

        Itse ainakaan pitäisi ystävänä sellaista henkilöä, joka ei muuten tahdo olla tekemisissä kanssani muuten kuin hyötymismielessä.

        Ystävä tukee ymmärtää ja on aina puolellasi vaikka ei hyväksyisikään kaikkia tekemisiäsi. Ystävä on se jonka ystävä itse olet. Siis vastavuoroisuus ensiksi mainituissa asioissa on ystävyyden merkki. Jos nämä asiat toteutuu vain toisen kannalta, on se yksipuolista hyväksikäyttämistä.


      • !!!
        ystävä ymmärtää kirjoitti:

        Ystävä tukee ymmärtää ja on aina puolellasi vaikka ei hyväksyisikään kaikkia tekemisiäsi. Ystävä on se jonka ystävä itse olet. Siis vastavuoroisuus ensiksi mainituissa asioissa on ystävyyden merkki. Jos nämä asiat toteutuu vain toisen kannalta, on se yksipuolista hyväksikäyttämistä.

        Minä olen ville ja päätän kenelle annan minun ruskeata reikää!


      • tohtori rohto riku
        Luontokappaleet kirjoitti:

        Tuo ikuinen kilpailu; sitähän se on että pitää näyttää kaverille olevansa paras. Olette varmaan katsoneet luonto-ohjelmia, joissa urosten tappelu näyttää raadollisesti saman asian.
        Teit itseäsi kohtaan väärin, kun et sanonut/ kysynyt mitään. Siis että miksi armas ystäväni et ollutkaan ystävä?

        Ei tässä mitään kilpailua ollut vaan ilmiselvä yhteistyö. Tai "selvä" on varmaan avainvirhe, ja ongelman ydin. Tässä kävi nyt niin että Keijo lähti kaverinsa Kinderin kanssa kanssa iskemään naisia, vaikkei Keijo mikään naistenmies ollutkaan, ja eipä aikaakaan kun menevämpi Kinderi otti kaverinsa huomioon ja huomautti että tuolla olisi saatavilla niin helppoa että lahjattomammallekin irtoaa. Keijo otti kiitollisena tilanteesta vaarin, varsinkin kun hyvä kaveri oli erikseen jättänyt kisahanskat kotiin eikä vienyt pokaalia itse. Olisi melkeen ollut loukkaus Kinderiä kohtaan olla iskemättä kiinni kun tämä tuli ihan erikseen kertomaankin mistä on saatavilla mitä. Harmi vain ettei Keijo keskilahjaisuuttaan ymmärräkkään mitä naisen suosiossa voi mies tehdä, ja kun ei kehdannut livauttaa pokaa kotiin äidin haukansilmien ali, oli tilanteen annettava purkautua käsiin ja tyytyä siihen käpälöintiin, jossa oltiinkin jo voiton puolella eli ilta oli enemmänkin onnistunut kuin epäonnistunut. Voi olla ettei tullut enempi mielenkään, nuoren pojan viattoman.

        Täten analysoiden voisin sanoa, että jos olet muuten homofoobikko niin nyt olisi aiheellista alkaa tuntea pientä paranoiaa sitä Keijoa kohtaan.


      • heh mut anteeks?
        !!! kirjoitti:

        Minä olen ville ja päätän kenelle annan minun ruskeata reikää!

        kiitos päivän naurukohtauksesta :"D


    • James-95

      Vaikka tulee noita kaikkia asioita tehtyä, ei se tarkoita ettenkö ottaisi luotia ystävän puolesta.

      • tietää tämän

        et ottaisi, senkin valehtelet.


    • Kylmät kädet

      Ystävä on silloin psykopaatti. Heitä on noin 2% väestöstä ja yleensä menestyvät elämässään huomattavasti keskivertoa paremmin.

      Itse aspergerina ajauduin psykopaatin bestikseksi. Siis hän oli ylivoimaisesti paras kaverini, mutta minä en koskaan hänelle mikään muu, kuin pelkkä pelinappula. Se oli paras kaverini yli 20 vuoden ajan, kunnes päissään rikoin välini hänen kanssaan.

      Itse kuulun siihen harvinaiseen ihmisryhmään, joka tunnistaa olevansa manipuloinnin kohteena.

      • wdwefw

        Ei vältämättä psykopaatti vaan vain tavallinen paskiainen joita on noin 40% väestöstä.


      • Kylmät kädet
        wdwefw kirjoitti:

        Ei vältämättä psykopaatti vaan vain tavallinen paskiainen joita on noin 40% väestöstä.

        Kyseisellä kaverilla oli lähes kaikki muutkin psykopaatin piirteet. Muun muassa, se valtava ihailijakaveriryhmä, joilla ei koskaan ole ollut mitään pahaa sanottavaa tyypistä, mutta kaikkia muita kyllä haukutaan seläntakana, tyypin yllyttämänä.

        Kaveri ei voi tehdä mitään väärää, jotenkin hänen vääräntekemisensäkin on aina oikein. En tiedä, miten se siinä onnistui.


    • Niinpä niin

      nainen on ihmisen paras ystävä koiran jälkeen

      • ..-

        Ainakin koira osaa sanoa heti, että pitääkö minusta, eikä sen 5kk seurustelusuhteen jälkeen...


      • realiteetti
        ..- kirjoitti:

        Ainakin koira osaa sanoa heti, että pitääkö minusta, eikä sen 5kk seurustelusuhteen jälkeen...

        huono vertailu kohde, erittäin huonol


    • Kylmät kädet

      Minusta kilpailu ja pieni piikittely kavereiden kesken on ihan normaalia. Tosin, en olekaan nainen.

      • sisso goos

        Niin jos se menee normaalin rajoissa, mutta kun ei mene. Narsisti yrittää jatkuvasti kaikkia keinoja kaihtamatta näyttää muille olevansa jotain mitä ei ole, ja sen näkee.


      • Kylmät kädet
        sisso goos kirjoitti:

        Niin jos se menee normaalin rajoissa, mutta kun ei mene. Narsisti yrittää jatkuvasti kaikkia keinoja kaihtamatta näyttää muille olevansa jotain mitä ei ole, ja sen näkee.

        Narsistit on monesti huippuälykkäitä.


    • Äijät on tollasia.

      Itse 30v miehenä täytyy sanoa että minulla on yksi tuollainen miespuolinen ystävä. Ottaa yhteyttä lähinnä silloin kun hän tarvii ongelmilleen kuuntelijaa, kyytiä johonkin tai muuta hyötyä minusta. Muttei koskaan kysyäkseen johonkin yhteiseen menoon, harrastukseen tms. Tutustuttiin opiskeluaikana jolloin hän tunki aina kilpailemaan kanssani naisista, jopa pelkästä juttelusta saman luokan opiskelukaverien kanssa. Hänen piti aina sanoa viimeinen sana ja olla parempi. Hän yritti myös salata luokkakokoukseen johon minuakin luonnollisesti odotettiin, onneksi kuulin siitä muilta. Hyvä kysymys on miksi edelleen ollaan ystäviä. Lähinnä kai siksi ettei kummallakaan ole ystäviä liikaa ja yhteisessä historiassa on toki paljon positiivistakin muisteltavaa. Mutta ärsyttää kyllä välillä ja kovasti!

    • Karo 78

      Ystävyyssuhteen tärkeimpiä kantajia ovat mielestäni mm. anteeksianto, rehellinen palautteenanto ja rauhallinen keskustelu ongelmista ja vaikeistakin asioista.

      Myöskään ei kannata ladata ystävää kohtaan liian suuria odotuksia. Ystävän kanssa ei olla naimisissa, eikä yhden ystävän ole tarkoituskaan voida täyttää kaikki odotuksia ja tarpeita.

      Mielestäni jos yhdessä on hauskaa voi ystävälle antaa anteeksi melkein minkä virheen tahansa. Silloin jos ystävän seurassa ei voi olla rennosti ja oma itsensä, on jokin pielessä. Kaikkea ei aina pysty ratkaisemaan ja joskus vain on hyväksyttävä että tietyt kaverit etääntyvät ja lopulta poistuvat elämästä.

      Naistenlehtien testit ja listat siitä "mistä tunnistaa hyvän ystävyyssuhteen", "mistä tietää pettääkö kumppanisi", mistä tietää milloin mitäkin yms. ovat vaarallisia ja turhia. Ne antavat väärää kuvaa elämästä ja saavat pelokkaat ihmiset vainoharhaisiksi ja lopettamaan oman ajattelun. Enpä ihan tuollaisenaan nielisi tuota missmixinkään "frenemy" määritelmää...

      • Anu 78

        Karo se on juuri näin!!!


    • Suomen_T-kutsutko

      Frenemy ilmiö johtuu valtion liiallisesta, vallasta. Lapset joutuvat kouluun jossa he ovat liikaa oman ikaistensä kanssa, eivätkä näin saa vaikuteita vanhemmiltaan. He eivät omaa minkään laisia perjaatteita. Ja näin tarttuvat keinoihin joista heille on hyötyä lyhyellä tähtäimellä mutta johtaa tuhoon ei vain omaan tuhoon vaan koko läntisen yhteiskunnan pitkällä tähtäimellä. Kehittyy tällaisia frenemy ällötyksiä.

      Toisaalta jos ei olisi niin vahvaa valtiota. Koston pelko pitäisi frenemy tyypien sairaat perversiot sisällään. Mutta nyt kun he tietävät että mitä valheita ja salaisia mollauksia he suus taan päästävätkään. He hän tietää se frendenemy että vaikka hänen todelliset kasvot paljastuu niin hän on aina suojassa oikeutetulta viha kostolta. Koska valtiolla on niin paljon voimaa

    • ei enää

      Kyllä, kokemusta on. Onneksi on mennyttä elämää.

    • Tuntuu että itselläni on sellainen ystävä, mutta hän ei ole. Tosin hän kyllä loukkaa mua, mutta hän on kuitenkin bestikseni. Mitä teen?

    • 29830thg3orihj4erit

      Minä katkaisin välit ns. "kavereihin" jo yläasteelle siirtyessä 1980-luvun loppupuolella ja siitä lähtien ei ole ollut ketään kavereita. Ihmiset on paskapäitä, on parempi olla yksin, saa olla ainakin oma itsensä eikä tarvitse kuunnella v*ittuiluja.

    • kusipäät hirteen!

      No kunhan ei keskustella friikkien netistä, niin siten voin keskustella! itsellläni ei koskaan ole ollut netissä mitään ystävää, mutta on mulla paljon ystäviä.

    • Mie vaan

      1. Hän kilpailee kanssasi
      2. Kaveeraa vain silloin, kuin siitä on hänelle hyötyä
      3. Loukkaa sinua verhoilluilla kohteliaisuuksilla
      4. Manipuloi ihmisiä ympärillään
      5. Valehtelee salakavalasti

      Kokemusta on tälläisestä ihmisestä, ja minä hölmö luulin meitä parhaiksi kaveriksi, kunnes raaka totuus tuli juli julmalla tavalla :(((

    • eh5h4

      Vähän vaarallisia yleisohjeita, kyllä meistä jokainen joskus valkoisen valheen päästää, ja kaverilleenkin. Kyllä kaikissa ystävyyssuhteissa tulee joskus taukoja ja jotkut muistaa hädän hetkellä myös, koska heihin voi luottaa. Tietty, juorut nyt on mitä on, mutta ihan suoraan sanottuna en ole koskaan tuntenut yhden yhtä miestä enkä naista, joka ei ollenkaan sitä tekisi, toisista puhuisi tai muuta. Vanha viisaus kertoo ihmisluonteesta: jos haluat että salaisuuttasi ei tiedä muut, älä kerro sitä muille.

      Lisäksi joskus etenkin teinit sortuu ylilyönteihin, kilpailussa, kiivaissa riidoissa, ystävien vaihtamisessa ja heilumisessa, ja on olemassa ihmisiä jotka töksäyttelevät asioita.

      Nuo ohjeet kyllä sinänsä siis saattavat johtaa ihan hyvien ystävyyssuhteiden riitauttamiseen ja katkomiseen. Ne on niin yleistävät ja yksinkertaistavat.

      Mutta on toki ystäviä, jotka eivät ole hyväksi. Itselläni näitä on ollut, mutta ei sitä oikeasti tiedä kun muutamassa vuodessa. Jos aina lopulta tuntee pahaa oloa tai jotain outoa, jos aina jotenkin alkaa huomata että kaverilla on kilpailua päällä tai se yrittää kähmiä kumppaniasi, jos se käyttää jatkuvasti, niin eri juttu joo. Muutaman ystävyyssuhteen olen joutunut joko feidaamaan tai sitten ihan laittamaan poikki, koska loukkaukset olivat jo sitä luokkaa. Mulle esimerkiksi tommonen silmäpussit piiloon-juttu olisi vitsi: en ole herkkä ulkonäöstäni. Joillain on myös oikeasti karski huumorin taju, siitä saa toki sanoa että ei itse ymmärrä vaan semmoinen kyllä loukkaa, mutta ei toista hirviönä sen takia voi välttämättä pitää. Lisäksi auttamisellekin jokainen vetää itse rajat: en itse ainakaan auta, jos ei oikeasti pysty. Jos taas pystyy ja suostuu, se ei ole hyväksikäyttöä.

      En frenemyistä tiedä, mutta semmoisessa ystävyyssuhteessa on turha roikkua, mistä ei koe saavansa mitään. Mutta en oikein noita nimittelyjä... Tuntuu että tuollakin taas tehdään vaan mahdollisuuksia nimitellä ja enemmänkin purkaa kuin rakentaa ystävyyssuhteita. Joskus itsekin kun on oikeasti väärässä ja vainoharhainen!!!

      Lisäksi ihminen alkaa myös esim. stressaantuneena ja masentuneena käyttäytyä ihan oudosti. Hän tarvitsisikin aikaa ja vaan olemista, ja sitten jätetään. Hän ei halua valittaa ja avautua, vaan keksii valheita peitelläkseenkin omia olojaan, koska ei halua kaataa asioita muiden niskaan: eikä se aina ole tarpeenkaan. Joskus pitää vaan jotenkin selvitä. Tai hän on kohdannut jotain mikä tekee ihan epävarmaksi... Samalla tavalla ne pätee, että stressaantunut ja masentunut saattaa olla vainoharhainen ja kuvitella pessimistisesti asioita pahemmiksi, kun ne ovat.

      Epävarma ihminen saattaa mielistellä ja samalla valehdella ja yrittää pyllistellä vähän joka suuntaan kun kumartelee, mutta ei se hänestä suoraan mitään psykoa tee, vaan hän on vaan epävarma. Joskus semmoiset juoruilee, kun haluavat ostaa läheisyyttä eivätkä ymmärrä, ettei sitä niin tehdä.

      Yleensä jos kaveruudessa aletaan houkuttelemaan painostavasti esim. juomiseen tms. mihin ei oikeasti halua suostua, on jotain pielessä. Hyvät ystävät antaa itse päättää. Tai jos todella aina vaan on paha mieli ja toinen jatkaa, vaikka kertoo että se loukkaa, niin ehkei sitten kannata. Tai kokee, ettei oikeasti saa itse mitään eikä olla oma itsensä, ja tuo hyväksikäyttökin alkaa jo olla oikeasti mielessä, niin ei sitten muu auta kun etsiä muita kavereita.

    • Irti!!

      Kuulostaa tutulta. Aikoinaan minulla oli ns. paras ystävä, joka jälkikäteen ajateltuna kilpaili koko ajan kanssani. Ihan tavallista oli, että käännytti kaikki kaverinsa meikäläistä vastaan. Kertoi aina "avoimeen ja reiluun" tapaansa myöhemmin, että kertoi näille kavereille ennakkoon, että ette luultavasti tule toimeen, koska olette niin erilaisia. Eipä sitten ollut ihmekään, että kukaan ei halunnut tutustua minuun. Viimeinen piste oli se, kun tunki poikaystäväni ja minun väliin. Oli oikea pain in the neck.

    • Mulla on ollu "ystäviä" jotka olen jättänyt koska he eivät olleet kuin oikea ystävä on. Esim. eräs niin sanottu ystävä, kerroin hänelle salaisuuden ja hän tietysti kertoi siitä muille ja muutenkin kohdellut henkistä väkivaltaa käyttäen. Tosi ystävän tunnistaa. Mutta eiköhän elämä päätä miten tuollaisten ihmisten käy. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.

    • Näillä mennään

      Ikävä kyllä huomaan että minulla on tuollaisia ystäviä....
      ottavat yhteyttä vain kun tarvitsevat jotain ja ammatillisesti yrittää päteä kaiken aikaa..olemme samalla alalla.
      Lausuu joskus kohteliaisuuksia jotka minusta tuntuvat piruilulta.
      No en luotakkaan joka asiassa heihin ja enpä täysin luota kehenkään toiseen ihmiseen.

    • 3321176767Ek

      Kokemusta on tuollaisesta henkilöstä, ystävä muka edessä ja piru takana.Se siitä ,loppu.Ilkeitä ihmisiä on ja ne korostuu,etenkin kun asuu pienellä paikkakunnalla.On hyvä olla omanarvon tuntoa ja jättää narsisti ,etsiköön uuden uhrin.

    • ystävä <3

      Ei olisi hän mun ystäväni, koska tollatavoin käyttäytyvä ihminen ei todellakaan ole mikään ystävä vaan hyväksikäyttäjä. Hän haluaa sinun kustannuksellasi nostattaa omaa egoaan muiden silmissä. Unohda moinen ihminen.

    • kokemusta frenemystä

      Kokemusta on frenemystä. Oli niin ystävää, niin ystävää kunhan sai apua lastenhoidossa ym palveluksissa samalla kuitenkin puhuen selän takana pahaa ja tehden (perättömiä) ilmoituksia eri virastoihin. Kun sain tietooni millaista peliä se ns ystävä piti lopetin välittömästi ystävyyden, löysi kuitenkin uusia hyväksikäytettäviä.

      Tunsin itseni loukatuksi ja petetyksi, tuli stressiä ja unettomia öitä perättömien ilmiantojen takia. Kaiken keskellä frenemy hyväksikäytti Kelaa, sosiaalivirastoa ym instansseja nostaen vääryydellä asumistukea, toimeentulotukea ym tukia mitä mistään vaan sai huijattua. Kun totuus ystävyytemme laadusta selveni minulle tein vastavuoroisesti hänestä ilmoituksen hänen väärinkäytöksistään. Halusin hänenkin kokevan saman helvetin minkä itse minulle aiheutti, hänen kohdallaan vaan kyse ei ollut perättömistä ilmiannoista vaan perusteet olivat kiistämättömät. Toivottavasti hänellä tulee olemaan tiukat ajat kun joutuu maksella vääryydellä nostamiaan tukia takaisin.

    • NainenNaiselleSusi

      "Miss Mixin johtolangat frenemyn jälkittämiseen:
      1. Hän kilpailee kanssasi
      2. Kaveeraa vain silloin, kuin siitä on hänelle hyötyä
      3. Loukkaa sinua verhoilluilla kohteliaisuuksilla
      4. Manipuloi ihmisiä ympärillään
      5. Valehtelee salakavalasti

      Onko sinulla tällaisia ystäviä?"


      Eikös kaikki naiset toimi noin?

    • kokemusta on.

      Minulla oli ennen myös frenemy. Oltiin kuin veljeksiä,mutta eräänä päivänä hän syytti minnuu kotirosvoks, me sovittiin asia ja semmosta. Mutta sitten kuulin seuraavana päivänä sen kolmelta ihmiseltä ,että se on sanonu että minä oon KOTIROSVO! Mitä vittuu se sellasta saatana sanoo? Pidin sitä kaverina mutta silti on sanonu selän takaa minnuu kotirosvoks.

    • jk

      niinn onkin

    • gfggfdf

      On ollut kilpailevia hyväksikäyttäjä-ystäviä, jotka yrittivät alkaa pompottelemaan. Noista kenenkään kanssa en enää ole tekemisissä. Selkäänpuukttajista myös kokemusta. Tuommoiset jätetään heti kiertoon kun totuus paljastuu!

    • Ystävyys koeajalla

      Voiko siis naapurikin olla hyvä "toveri" vaikka kokoko taloyhtiö olisi yhtä "pintaliitokenttä teeskentelyä" hymyssä suin hampaat irvessä?

    • tyttö-14v

      hei minun paras ystävä ainakin esittää jo lopetan kaverisuhteen hän rupeaa haukkumaan jne olenkyllä13vuotias enkä halua että äiti ja isä liittyvät mitenkään elämääni

    • Noproblem. .2

      Uusien ystävien ja tuttujen kanssa pitää olla varovainen (suosittelen)
      Mutta kyllä sitä luonne paljastuu ajan kanssa (yleensä näin)
      Ja jos kilpailu/hengailu on pinnallista, kuka sitä jaksaa montaa kertaa?
      Ei sellaset kaveruus suhteet vaan kestä, ne putoo pois.

      Suosittelen jos on hirvee kilpaileva kaveri , jätä kilpailu pois.
      Ja jos kaveri karttaa sitten ... niin siinä jää sitten pois. :) Darwinismia ^^

    • saman kokenut

      Kun muistaa, mitä hän on puhunutjoskus tulee aikaa antaa takaisin samalla mitalla.
      HYVÄÄ YSTÄVÄN PÄIVÄÄ !
      ihan rehellisestu kaikille, erikoisesti aloittajalle

    • Nuo Miss Mixin johtolangat sopivat hyvin erääseen naispuoliseen työkaveriini,olkoot hänen nimensä vaikka Liisa. Edessäpäin hän on sulaa vahaa,siis todella lipevä,takanapäin haukkuu ja arvostelee ihmisiä minkä kerkiää. Kaikista työkavereista Liisa löytää jotain pahaa,pomolle hän haukkuu ja arvostelee näitä, ja ja että kuka tarttis lopputilin. Ihmettelen kyllä miksi pomo kestää tuota Liisaa. Eräs toinen työkamuni kertoi mulle että olen mäkin joutunut Liisan haukkumalistalle,sanoin että sehän nyt ihme olisi ,jos ei niin olisi.Joskus Liisa soitti kolme kertaa viikossa, puhelut eivät koskaan sisältäneet mitään kunnon asiaa,tuttujen parjaamista vaan, tein lopun siitä. Ei soita onneksi enää. Kyllä taas ystävänpäiväkortti tulee jossa Liisa vannoo ystävyyttään mua kohtaan. Ja varmaan taas kutsuu kahvilaan ja ostaa hymyssäsuin tarjottavat,ja on ällön lipevä. Mä en lähde mukaan hänen haukkumisjuttuihin,kerron oman mielipiteeni, ja käännän jutun muihin vaarattomampiin asioihin. Meitä on niin moneen junaan,ja erilaisilla aivoilla varustettuja ihmisiä, yritetään kestää toisiamme. Hyvää ystävänpäivää kaikille !

    • Ihmisen heikkous

      MInä karsin petollisisa ja kieroja kavereita ympäriltäni, eli en vain ole enää tekemisissä sellaisten kanssa, joihin ei voi luottaa.
      Aika vähiin jäi, nämä jäljelle jääneet, mutta parempi näin kuin ikuinen selkään puukotus ja kaikenlainen kieroilu pääni menoksi ja maineeni mustaaminen.
      Pitää uskaltaa puolustaa oikeutta ja olla oikeudenmukaisuuden kannalla.
      Heikko ihminenhän joutuu turvautumaan kieron porukan "suojaan" !

    • jk

      vai nin

    • manipuloitu

      1. Hän kilpailee kanssasi
      2. Kaveeraa vain silloin, kuin siitä on hänelle hyötyä
      3. Loukkaa sinua verhoilluilla kohteliaisuuksilla
      4. Manipuloi ihmisiä ympärillään
      5. Valehtelee salakavalasti


      Täysin totta..siis TOSI YSTÄVÄ ei tee noita asioita,valitettavasti näitä pellejä vaa sikiää..

    • 2 ystävää

      Mulla on 2 ystävää ja yksi heistä on ystävällisempi kuin toinen. Yksi on vihollinen mielestäni. Hän esim. pytää, että ootan häntä, mutta kun on päinvastoin, hän ei oota mua. Toinen taas oottaa mua jne.

    • Frenemy or not?

      Nojaa, mä en edes luokittele sitä enää ystäväks, se on vaan kaveri. Oon tuntenu sen kohta 10 vuotta, tavattii päiväkodissa ja nyt ollaa 9 luokalla.

      Asioita joita se kaveri tekee:

      Se on "vieny" 2 mun kaveria
      Siis se haukkuu mua 2 muun mun kaverin kanssa, suosittu aihe on sekä mun perhe (no okei, mä haukun perhettäni niitten kanssa) sekä mun "epäsosiaalisuus" (En tunne ketään paikassa, jossa asun, koska koulu on kaupungissa ja meidän kotoa on "kokoontumis alueille" sellaset 8km. Ei oikee pienenä päässy/saanu lähtee. Mua on muuten kutsuttu sosiaaliseksi). Muuten ne 2 kaveria "esittää", Skypessä AINA jossai vaiheessa päädytään haukkumaan sitä mun kaveria.
      Se pilkkaa kaikkea mitä teen ("Viritä sun skoba, nyyppä ajaa vakio luumulla". Jos tykkään jostain, nii se lyttää sen heti, koska ei ite tykkää siitä esim joku kappale).
      Se valittaa kaikesta. Jos en valita sen aiheesta, nii rupee joko haukku tai pilkkaamaan. Heti ku en tee jotain, mitä se haluaa, se rupee joko haukkumaan tai pilkkaamaan.

      MUTTA Ihme juttu, että aina ku ollaa kahestaa luokassa, nii muuttuu täysin erilaiseks. Sen mielestä noi yllämainitut asiat on vaa vitsejä, mutta on ollu ainaki 4 kertaa ku oon aatellu panna välit poikki. Sen "vitsit" oikeesti tuntuu pahalta.

      Välit poikki vai ei?

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1890
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      89
      1279
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      999
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      915
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      106
      872
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      713
    Aihe