Tarvitsisin neuvoa kameran hankkimisessa;
Kokemusta kameroista lähes nolla, mutta olen nyt suunnittelut hankkivani ja mieli palaisi kuvaamaan; luontoa, ihmisiä jne.
Budjettini on n.350.
Mitä suosittelisitte?
Itse löysin hyvän(?) tarjouksen Canon EOS 1100D:stä 18-55 obj. 329 euroa.
Mutta miten on, kun kokemusta ei tosiaan löydy ja "hienot" & selkeät kuvat kiinnostaisi. Onko digijärkkäri liian hankala vai pitäisikö katsella pokkaria; minkälaista?
Suosituksia ja neuvoja otetaan ilomielin vastaan!
Kiitos jo etukäteen:)
-J-
Järjestelmädigi/pokkari harrastelijalle.
11
162
Vastaukset
- Neuvonantaja
Mene johonkin kameraliikkeeseen tutustumaan noihin pokkareihin/digijärkkäreihin ja vertaile näppituntumaa, käyttöliittymää jne. Ota se mikä tuntuu parhaimmalta oli se sitten pokkari tai järkkäri..
EOS 1100 D kittizoomilla ( kokemuksesta voin sanoa että tekee ihan hyvää jälkeä) on ihan hyvä ja halpa valinta josta voi sitten kasvattaa systeemiä tarvittaessa. Eikä se mun mielestä ole sen vaikeampi kuin pokkarikaan kunhan lukee ne käyttöohjeet huolella läpi.
Kannattaa lainata noista kirjastoista joitain valokuvausta käsitteleviä oppikirjoja (opettele aluksi nuo perusasetukset jos eivät ole tuttuja jo: valotusaikka, aukko,ISO asetukset jne) . Netistäkin löytyy materiaalia "googlettamalla" vaikka kuinka paljon.. - Hinta 329,90 €
Eilen just kokeilin käteen siskon pokkaria ja totesin, ettei oo tehty mua varten. Oon iso mies ja siks mulla on isot kädet. Ei oikeen istu käteen tollain pieni pokkari. Siksi suosittelenkin, että osta heti se oikean kokoinen. Älä liian pientä, mutta jos oot ite pieni, et tarvitse suurta.
Tosin toi netanttilan tarjous on niin älytön, että olis järjetöntä jättää ostamatta. Sisko makso tosta aikoinaan melkein 1000 €
Canon, EOS 1100D 18-55mm DC järjestelmäkamera Hinta 329,90 € osta tuo 1100 vaan. pääset heti sinuiksi järkkärin kanssa. ja niinkuin edellinen sanoi, on sitten hyvä laajentaa. tuolla objektiivilla on hyvä aloittaa varsinkin kun se ei käytännössä maksa paljoakaan tuossa yhteydessä.
selkeät kuvat saat käyttämällä jalustaa ja laukaisuviivettä. "hienoista" kuvista en osaa sanoa mitään. ainakin omat ottamani ovat aina ihan paskoja omasta mielestäni :)
itselläni on tuo 18-55 is putki ja mielestäni sillä saa hintaansa nähden ihan hyviä kuvia kun vaan viitsii keskittyä.- heti sinuiksi?
”Budjettini on n.350.”
Jos budjetti on tuollainen niin
– pitää tinkiä rankasti objektiivin laadusta, hyvä maksaa yli budjetin
– salama, jalusta, laukku, suodattimet yms. ei mahdu budjettiin
Voihan leikin aloittaa vaikka 1000D 18–55mm (299€ Musta pörssi). vahinko on kohtuullisen pieni kun innostus sammuu.
Mutta tuolla budjetilla kallistusin pitkäzoomiseen kompaktiin- uutta vaan
miksi ostaa vanha 1000D, kun samalla rahalla saa netanttilasta uuden 1100D
- video video
1000D:ssä ei ole videota, 1100D:ssä on.
- järjetelmäpokkari
Järjestelmäkameraa on turha pelätä. Automaatti toimii siinä haluttaessa samoin kuin pokkareissakin. Taidon karttuessa mahdolliset käsisäädöt on helmpommin hallittavissa järkkärissä kuin pokareissa. Ei muutaku 1100d kehiin jos on käteen muuten soppeli.
- Canikon
Ei ehkä ole kannattavaa ostaa järjestelmää ilman kokemusta. Mutta jos nyt kuitenkin haluat sellaisen, niin katso millaisia tarjouksia on tuosta 1100D:stä ja Nikon D3100:sta.
Yritä saada mukaan vielä jonkinnäköinen laukku. Joskus saa kaupanpäälle ja on se parempi kun ei mitään. UV-suodin on myös kannattavaa hankkia heti objektiivin suojaksi. Myöhemmin voi katsella niitä objektiiveja yms. Ja jos et saa noita kaupanpäälle, niin uv-suodin maksaa parikymppiä ja jonkinlaisen laukun saa myös muutamalla kympillä. Pääset alle 400 eurolla ainakin tuon 1100D:n kohdalla.- urpolainen..
"uv-suodin maksaa parikymppiä"
Vakuudet suomen malliin. Ostetaan kahdenkympin suoja, kolmenkympin objektiiville. - Non-pro
urpolainen.. kirjoitti:
"uv-suodin maksaa parikymppiä"
Vakuudet suomen malliin. Ostetaan kahdenkympin suoja, kolmenkympin objektiiville.Kolmenkympin objektiiville?
Mistä luulet saavasi 18-55 mm:n kittilasinkaan (ainakaan vakaajalla varustetun) käyttämättömänä alle satasella?
Itse pähkäilin pari kuukautta sitten, ostaisinko Nikon D3100:n kahdella vakaajattomalla obulla (18-55 mm 55-200 mm) vai yhdellä vakaajallisella (18-55 mm). Tarjoushinnat menivät aivan samoihin. Päädyin jälkimmäiseen.
Ruokahalu kasvoi syödessä: muutamaa viikkoa myöhemmin päätin Lapinlahden lintujen malliin että ”lisää pituutta heti” ja vaihdoin 18-55 mm:n kittilasini ulottuvampaan 18–200 mm:n putkeen. Oli se vaihtohyvityskin enemmän kuin kolmekymppiä, vaikka ei hurraahuutoja ansainnutkaan. Toisaalta tuo pidempi zoomi maksoi enemmän kuin runko kittizoomi yhteensä...
Kompromissihan tuokin uusi zoomini tietenkin on, mutta haluan pärjätä reissuilla pitkälle yhdellä optiikalla. Olen pelkkä näppäilijä, pro-väki raahatkoon mukanaan lasitavaraa laukkukaupalla!
Mielestäni halvinkin objektiivi ansaitsee suojalasin (protector). - urpolainen..
Non-pro kirjoitti:
Kolmenkympin objektiiville?
Mistä luulet saavasi 18-55 mm:n kittilasinkaan (ainakaan vakaajalla varustetun) käyttämättömänä alle satasella?
Itse pähkäilin pari kuukautta sitten, ostaisinko Nikon D3100:n kahdella vakaajattomalla obulla (18-55 mm 55-200 mm) vai yhdellä vakaajallisella (18-55 mm). Tarjoushinnat menivät aivan samoihin. Päädyin jälkimmäiseen.
Ruokahalu kasvoi syödessä: muutamaa viikkoa myöhemmin päätin Lapinlahden lintujen malliin että ”lisää pituutta heti” ja vaihdoin 18-55 mm:n kittilasini ulottuvampaan 18–200 mm:n putkeen. Oli se vaihtohyvityskin enemmän kuin kolmekymppiä, vaikka ei hurraahuutoja ansainnutkaan. Toisaalta tuo pidempi zoomi maksoi enemmän kuin runko kittizoomi yhteensä...
Kompromissihan tuokin uusi zoomini tietenkin on, mutta haluan pärjätä reissuilla pitkälle yhdellä optiikalla. Olen pelkkä näppäilijä, pro-väki raahatkoon mukanaan lasitavaraa laukkukaupalla!
Mielestäni halvinkin objektiivi ansaitsee suojalasin (protector)."Mistä luulet saavasi 18-55 mm:n kittilasinkaan (ainakaan vakaajalla varustetun) käyttämättömänä alle satasella?"
Kaupasta rungon kylkiäisenä tai nälkäisiltä kuvaajilta käytettynä. Vakaajallisesta en ole puhunut, se ei sovi aloittajan budjettiin.
"Oli se vaihtohyvityskin enemmän kuin kolmekymppiä, vaikka ei hurraahuutoja ansainnutkaan."
Vakaajattomasta Nikonista voi saada vähän enemmän kuin Canonista, kun nuo testitkin antavat ymmärtää sen olevan parempi.
"Mielestäni halvinkin objektiivi ansaitsee suojalasin (protector)."
Osta mieluummin vastavalosuoja. Suojaa saman verran ja siitä on jopa apua kuvanlaatuunkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h373137- 522694
- 1412580
- 1582114
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201888- 771845
- 401509
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa251338- 511057
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To241032