Paniikki lentokoneessa

lentopelkoinen

Hei!

Olen pelännyt lentämistä nyt jonkin aikaa, sillä oon saanu lentokoneessa paniikkikohtauksia. Olin lentokoneessa viime syksynä vimeksi ja matka oli ihan hirveää. Pidin tiukasti tuolista kiinni ja kädet hikoili. Jokainen pieni ääni säikäytti. Onko kellään mitään hyviä neuvoja miten voittaa tuo pelko. Olen menossa ehkä tänä vuonna ulkomaille, joten olisi jo hyvä tietää että miten pystyisin voittamaan lentopelon. Tiedän, ei se hetkessä tapahdu. Onko teillä mitään kokemuksia esim. terapiasta? Onko totta, että jos juo vaikka pari lasillista viiniä niin se helpottaa? Itsellä asiasta ei ole kokemusta. Olisin kiitollinen jos joku ihana osaisi auttaa(=!

15

1420

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei viinaksia

Alkoholi ei ainakaan auta.
      Mene lentopelkoisille tarkoitettuun terapiaan/kurssille,löydät sen googlettamalla.
      Yksi vaihtoehto on käydä lääkärissä ja saada lääkitys vaivaasi,mutta unohda se alkoholi.
      Alkoholi auttaa lentopelkoon yhtä hyvin kuin masennukseen,ahdistukseen tai muuhun vaivaan,toisinsanoen se ei auta ollenkaan.

• travelbag

Ymmärrän sinua hyvin, kun kärsin samanlaisesta pelosta mutta merellä.

Itse yritän nukkua, tai sitten valvon koko yon hytissä rukoillen ettei laiva uppoa.

Ehdottaisin ottaa pari tukevaa paukkua, jolloin asiat ei niin häiritse, tai lukemaan jotain mielenkiintoista kirjaa, jos pystyt. Älä vain ota ikkunapaikkaa !

Lykkyä tykö!

• 87K

"Olin lentokoneessa viime syksynä"

MITÄS HELVETTIÄ, ITSE OLEN 24V, JA ONNISTUIN JUURI OLEMAAN 10 VUOTTA OLEMATTA KERTAAKAAN LENTOKONEEN KYYDISSÄ, EIKÄ VIIMEKERTAINENKAAN MIKÄÄN PAKKO OLLUT, JOTEN MITÄ VALITAT, EI SUN TARTTE SINNE MENNÄ.

LENTÄMISESSÄ KANNATTAA MUISTAA KAKSI ASIAA, SE ON TÄYSIN AUTOMATISOITUA, ELI LENTÄJÄ AJAA SEN KONEEN MAATA PITKIN KIITOTIEN PÄÄHÄN, JA VETÄÄ KÄSIJARRUN PÄÄLLE, JA LAITTAA AUTOMAATTIOHJAUKSEN KÄYNTIIN, SEURAAVAN KERRAN SITTEN KUN KONE ON LASKEUTUNUT, RUVETAAN SITÄ TAAS ITSE OHJAAMAAN NOIN 80KM/H VAUHDISSA.

SAMATEN KANNATTAA MUISTAA ETTÄ LENTÄMINEN ON VAARALLISIN LIIKENNEMUOTO, SIINÄ ON MEINAAN VARMANA HENKI POIS JOS JOTAIN TAPAHTUU

• KHHD

EI OLE KYLLÄ LENTÄMINEN VAARALLISIN !!!
        LENTÄMINEN ON _TURVALLISIN_ MATKUSTUSMUTO. MILLOIN VIIMEKSI LENTOKONEONNETTOMUUS ?? ENTÄ MILLOIN ESIM LAIVA, AUTO TAI JUNA !!
        VITTU MITÄ SPEDEILYÄ.

• käsijarrua

Mitäs huutelet siellä ihan käsittämättömiä valheita!

" LENTÄMISESSÄ KANNATTAA MUISTAA KAKSI ASIAA, SE ON TÄYSIN AUTOMATISOITUA, "

Autopilotti hoitaa matkalennon, niin kauan, kuin kaikki menee suunnitelmien mukaan. Jos jotain menee pieleen, niin silloin niitä lentäjiä tarvitaan eniten.

"ELI LENTÄJÄ AJAA SEN KONEEN MAATA PITKIN KIITOTIEN PÄÄHÄN, JA VETÄÄ KÄSIJARRUN PÄÄLLE, JA LAITTAA AUTOMAATTIOHJAUKSEN KÄYNTIIN, "
        Heh, minkä ihmeen käsijarrun???

"
        SEURAAVAN KERRAN SITTEN KUN KONE ON LASKEUTUNUT, RUVETAAN SITÄ TAAS ITSE OHJAAMAAN NOIN 80KM/H VAUHDISSA. "

Automaatilla ei läheskään aina laskeuduta. Itseasiassa se on harvinaista ja vaatii lentäjältä todellista ammattitaitoa (kaikilla lentäjillä ei edes ole lupia tähän). Kaikki kentätkään eivät autopilotilla laskeutumiseen sovi.

" LENTÄMINEN ON VAARALLISIN LIIKENNEMUOTO, SIINÄ ON MEINAAN VARMANA HENKI POIS JOS JOTAIN TAPAHTUU "

Tämäkin on humpuukia, kyllä on mahdollista selviytyä lento-onnettomuudesta. Lisäksi lento-onnettomuuksia sattuu harvemmin, kuin muissa liikennemuodoissa.

Siinä olet oikeassa, että lentäminen ei ole pakollista, jokainen tehköön valintansa itse.

• käsijarrua
        käsijarrua kirjoitti:

Mitäs huutelet siellä ihan käsittämättömiä valheita!

" LENTÄMISESSÄ KANNATTAA MUISTAA KAKSI ASIAA, SE ON TÄYSIN AUTOMATISOITUA, "

Autopilotti hoitaa matkalennon, niin kauan, kuin kaikki menee suunnitelmien mukaan. Jos jotain menee pieleen, niin silloin niitä lentäjiä tarvitaan eniten.

"ELI LENTÄJÄ AJAA SEN KONEEN MAATA PITKIN KIITOTIEN PÄÄHÄN, JA VETÄÄ KÄSIJARRUN PÄÄLLE, JA LAITTAA AUTOMAATTIOHJAUKSEN KÄYNTIIN, "
        Heh, minkä ihmeen käsijarrun???

"
        SEURAAVAN KERRAN SITTEN KUN KONE ON LASKEUTUNUT, RUVETAAN SITÄ TAAS ITSE OHJAAMAAN NOIN 80KM/H VAUHDISSA. "

Automaatilla ei läheskään aina laskeuduta. Itseasiassa se on harvinaista ja vaatii lentäjältä todellista ammattitaitoa (kaikilla lentäjillä ei edes ole lupia tähän). Kaikki kentätkään eivät autopilotilla laskeutumiseen sovi.

" LENTÄMINEN ON VAARALLISIN LIIKENNEMUOTO, SIINÄ ON MEINAAN VARMANA HENKI POIS JOS JOTAIN TAPAHTUU "

Tämäkin on humpuukia, kyllä on mahdollista selviytyä lento-onnettomuudesta. Lisäksi lento-onnettomuuksia sattuu harvemmin, kuin muissa liikennemuodoissa.

Siinä olet oikeassa, että lentäminen ei ole pakollista, jokainen tehköön valintansa itse.

"kotiinsa on moni kuollut" ja "Elämästä ei selviä hengissä".

• Matkustava nainen

Käy lääkärissä ja kerro pelkosi. Itse olen matkustanut vuosia ja sitten eräs matkalle meno sai minut kauhun valtaan. En tiedä miksi näin kävi.
      Itse menin lääkärille ja sain reseptin rauhoittaville. Minulla on nyt vuoden verran olleet nuo lääkkeet. Ja menneen vuoden aikana olen matkustanut lentäen 5 rantalomaa. Matkustaminen ja lentäminen sujuu rauhallisissa merkeissä.
      Annostukseni on aika pieni. Ja käytän sitä lääkettä vain lentopäivien aikana.
      Suosittelen samaa sinulle. Itse koen, ettei ole kaukana se hetki etten tarvitse noita lääkkeitä. Riittänee tieto siitä, että ne ovat siinä käsilaukussa vieressä saatavilla.

• kjhgfdrtyui

Ensimmäiselle lennolleni otin Alprox tabletin. Seuraavasta lennosta selvisin puolikkaalla. Nykyisin lennän ilman rauhoitusta.
      - Taivasasiat kyllä sietää olla kunnossa lentää tai kävelee.

• Ota kunnon kännit. Kentällä senverran, että pääset juuri ja juuri notkumaan koneeseen omin avuin, ja heti kun kone lähtee liikkeelle niin kiskaise taskumatillisen kossua. Loppumatka sujuu leppoisasti öristen.

• JAL 123

Polta kunnon savut, päälle viinaa ja rauhottavia. Ehkä hieman pientä
      liimanhaistelua myös.

• pakokauhua siivillä

Itse kammoan lentämistä ja on tullut koneessa paniikissa puristettau ventovieraan kättä koko lennon ajan (jonka tajusin vasta laskeutuessa). tse en voi mennä koneeseen ilman rohkaisua, ei tule mitään. Rauhoittavia en suostu syömään.

Omaa lentopelkoani on vähentänyt tiedon saanti. En ole ihan niin jaskat housissa, mutta en nyt ihan rauhallinenkaan.

Itsellä on muutaman kuukauden päästä lento lapsen kanssa, joka lentää ekaa kertaa ja olen jo miettinyt pään puhki, kuinka peitää toiselta kamala kammoni taivaalla liitelyyn.

Mutta siis, vaarallismpia ovat nousu ja lasku. Suurin syy onnettomuuksiin on inhimmillinen. Lentokone ei tipu taivaalta tosta vaan. Jopa ilman moottoreita se pysyy ilmassa ja pystyy lentämään (laskeutumisesta en sitten tiedä). Onnettomuuksia sattuu vähän. Todennäköisemmin jäät auton alle tai ajat kolarin.

Tukalin reissu oli viimeksi, kun menomatkalla oli järkyttävää turbulenssia (luojan kiitos oli lievässä pienessä sievässä, koska muutoin olisi mennyt huudoksi ja itkuksi oma tila). Takaisin lentäessä hikipisaroita nosti matkustaja, joka ei sitten halunutkaan lentää ja pakokauhuisena mitein, että tiesikö lennosta jotain, mitä me muut ei.

• ibelieveicanfly

Mä taas rakastan matkustamista ja turbulenssia : D se on vaa jänskää
      mut siinä vaiheessa ku me lennetää valtameren yläpuolella ni tuun tosi hermostuneeks,jännä juttu

• Lennetään !

Mun parhaalla kaverilla on lentopelko mut se ei oo koskaa lentäny:--D monesti oon kysyny jos se haluais tulla mukaan, mutta ei se uskalla. joltaki kanavalta on tullu joskus lentotapaturmatutkintaa ja se on sitte vissiin pelästyttäny sen.. Sen jälkeen ku se mulle sen kerto nii muaki on ruvennu hermostuttamaan lentokoneessa. Me lennettiin perheen kans kiinaan hiihtolomalla ja kierrettiin amsterdamin ja pekingin kautta guangzhouhun, niin matkan kesto oli 22h. Menomatka sujui hyvin , kun jumbojetissä oli "tv" edessä olevan istuimen takana. mutta tulomatkalla "tv:n" kartta ei toiminut kun ei tiennyt mihin päin lentokone olisi menossa ja tuli äkkiä mieleen se wtc- pilvenpiirtäjien terroristi-isku ja menin paniikkiin. Silloin auttoi, kun joi vettä ja ajatteli jotain muuta, luki tai katsoi elokuvaa :) mitään ei sattunut ja olen lentänyt tanskaan sen matkan jälkeen, ja paniikkia ei tullut. Pelkoa vaan tulee joskus ja silloin on hyvä kun on joku jolle voi asiasta puhua ja joku joka rauhoittelee, ettei yksin tarvi miettiä, mikä ääni tuo oli tai mitä nyt tapahtuu. Olisi kiva jos saisin kaverini joskus voittamaan oman pelkonsa(:(:

• lentopelkotaiei
        Lennetään ! kirjoitti:

Mun parhaalla kaverilla on lentopelko mut se ei oo koskaa lentäny:--D monesti oon kysyny jos se haluais tulla mukaan, mutta ei se uskalla. joltaki kanavalta on tullu joskus lentotapaturmatutkintaa ja se on sitte vissiin pelästyttäny sen.. Sen jälkeen ku se mulle sen kerto nii muaki on ruvennu hermostuttamaan lentokoneessa. Me lennettiin perheen kans kiinaan hiihtolomalla ja kierrettiin amsterdamin ja pekingin kautta guangzhouhun, niin matkan kesto oli 22h. Menomatka sujui hyvin , kun jumbojetissä oli "tv" edessä olevan istuimen takana. mutta tulomatkalla "tv:n" kartta ei toiminut kun ei tiennyt mihin päin lentokone olisi menossa ja tuli äkkiä mieleen se wtc- pilvenpiirtäjien terroristi-isku ja menin paniikkiin. Silloin auttoi, kun joi vettä ja ajatteli jotain muuta, luki tai katsoi elokuvaa :) mitään ei sattunut ja olen lentänyt tanskaan sen matkan jälkeen, ja paniikkia ei tullut. Pelkoa vaan tulee joskus ja silloin on hyvä kun on joku jolle voi asiasta puhua ja joku joka rauhoittelee, ettei yksin tarvi miettiä, mikä ääni tuo oli tai mitä nyt tapahtuu. Olisi kiva jos saisin kaverini joskus voittamaan oman pelkonsa(:(:

mulla on itellä aika kova lentopelko, en ees tiedä että mistä se johtuu, mutta muistan ikuisesti ihan ekan lentomatkani kun tärisin kauttaaltani ennen koneen nousua ja olin täysin varma että tältä matkalta ei elävänä selvitä. en edes ennen lentomatkaa tiennyt mitä sana turbulenssi tarkoittaa, ja kun kone alkoi yhtäkkiä tärisemään ilmassa ja tuli kuulutus, että turbulenssin takia turvavyöt kiinni, sain kauhean paniikkikohtauksen, meinasin rueta itkemään, koska luulin että turbulenssi = syöksytään alas. Onneks äiti sitten selitti heti että ne ovat ilmakuoppia, mutta en kyllä sillä 12 tunnin lennolla nukkunut silmänräpäystäkään. Toisaalta olen nyt jäkimmäisillä lennoilla miettinyt, että mitä järkeä sitä on istua monta tuntia paikallaan jäykkänä kuin kanki, parempi ois olla ihan rentona nii ehkä unikin tulisi ja menisi matka nopeammin. jos jotain tapahtuu niin sitten tapahtuu. tosin mulla on vähän paha aavistus taas seuraavasta lennosta koska nyt mulla on semmonen olo että "jee, pääsen lämpimään ja kaikkee" eikä se lentomatka sinänsä pelota, kun taas edellisillä reissuilla oon ollu niin paniikissa jo lentomatkasta että...

yhesti kun lennettiin bangkokiin oli hirmu rauhottava ja hyvä kun oli semmonen tv aina itellä siinä edellisen selkänojassa, sai kattoo elokuvia ja sarjoja jollon aika meni nopeemmin!

ja vielä noista lentoturmatutkintaohjelmista, oon jotenki koukuttunu niihin, vaikka ne näyttääkin aina ihan hirveiltä, kun ne ihmiset on ihan paniikissa ja kaikkee... silti kun niitä on nyt joitakin katsellut tulee semmonen olo että ne pilotit kyllä tekee aina parhaansa ja hirmu monissa tapauksissa ne on saanu sen koneen ihan ehjänä maahan vaikka oiskin joku ongelma ollut!

mutta parhaiten kyllä ainaki mulla auttaa lentopelkoon se että saa ees pikkusen nukuttua, lukee jotain hyvää kirjaa, pelaa tyyliin korttia jonku kans, ruokailussakin menee aikaa... ens kerralla kun lennän aattelin lykätä kaikki kouluhommat sille 11 tunnin lennolle nii eiköhän siinä mene vähän aikaa ku kirjotan muutaman esseen siinä lennon aikana :D

• Totuus346374
        lentopelkotaiei kirjoitti:

mulla on itellä aika kova lentopelko, en ees tiedä että mistä se johtuu, mutta muistan ikuisesti ihan ekan lentomatkani kun tärisin kauttaaltani ennen koneen nousua ja olin täysin varma että tältä matkalta ei elävänä selvitä. en edes ennen lentomatkaa tiennyt mitä sana turbulenssi tarkoittaa, ja kun kone alkoi yhtäkkiä tärisemään ilmassa ja tuli kuulutus, että turbulenssin takia turvavyöt kiinni, sain kauhean paniikkikohtauksen, meinasin rueta itkemään, koska luulin että turbulenssi = syöksytään alas. Onneks äiti sitten selitti heti että ne ovat ilmakuoppia, mutta en kyllä sillä 12 tunnin lennolla nukkunut silmänräpäystäkään. Toisaalta olen nyt jäkimmäisillä lennoilla miettinyt, että mitä järkeä sitä on istua monta tuntia paikallaan jäykkänä kuin kanki, parempi ois olla ihan rentona nii ehkä unikin tulisi ja menisi matka nopeammin. jos jotain tapahtuu niin sitten tapahtuu. tosin mulla on vähän paha aavistus taas seuraavasta lennosta koska nyt mulla on semmonen olo että "jee, pääsen lämpimään ja kaikkee" eikä se lentomatka sinänsä pelota, kun taas edellisillä reissuilla oon ollu niin paniikissa jo lentomatkasta että...

yhesti kun lennettiin bangkokiin oli hirmu rauhottava ja hyvä kun oli semmonen tv aina itellä siinä edellisen selkänojassa, sai kattoo elokuvia ja sarjoja jollon aika meni nopeemmin!

ja vielä noista lentoturmatutkintaohjelmista, oon jotenki koukuttunu niihin, vaikka ne näyttääkin aina ihan hirveiltä, kun ne ihmiset on ihan paniikissa ja kaikkee... silti kun niitä on nyt joitakin katsellut tulee semmonen olo että ne pilotit kyllä tekee aina parhaansa ja hirmu monissa tapauksissa ne on saanu sen koneen ihan ehjänä maahan vaikka oiskin joku ongelma ollut!

mutta parhaiten kyllä ainaki mulla auttaa lentopelkoon se että saa ees pikkusen nukuttua, lukee jotain hyvää kirjaa, pelaa tyyliin korttia jonku kans, ruokailussakin menee aikaa... ens kerralla kun lennän aattelin lykätä kaikki kouluhommat sille 11 tunnin lennolle nii eiköhän siinä mene vähän aikaa ku kirjotan muutaman esseen siinä lennon aikana :D

Idiootit ette tiedä mitään lentämisestä!! kuvittelette ettei suomalaisten lentoyhtiöien koneet ole turvallisia ei lentämisessä ole mitään pelättävää pyydä joskus että pääset ohjaamoon niin näät että lentäjät nauravat pienelle turbulenssille siellä autopilot hoitaa sen että kone pysyy ilmassa tietokoneet lähes ohjaavat kokonaan lentokonetta ja lentäjän ammatti on erittäin mukava saat istua ohjaamossa ja juoda kahvia kilpailla työkaverin kanssa kumpi laskeutuu pehmeämmin. Finnairin airbus koneet ja boeingit ovat todella turvallisia! Luottakaa lentäjään ja koneeseen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      88
      1783
    2. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      90
      971
    3. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      56
      970
    4. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      9
      925
    5. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      199
      894
    6. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      879
    7. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      58
      833
    8. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      173
      779
    9. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      41
      760
    10. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      79
      756
    Aihe