Kokemuksia 1600 h järjestelmästä?

tuleva tkt

1600 tunnin kokonaistyöaikajärjestelmä on nyt ollut käytössä jo hyvän aikaa. Millaisia kokemuksia siitä on? Itse en voi sanoa kokemuksiani positiivisiksi. 1600 tuntia ei riitä nuoremmalle tutkijalle vuositasolla, mutta toisaalta minuuttiakaan yli ei kannata tehdä, sillä ylityökorvauksia ei tipu. Toisaalta työaikaa ei seurata tehtyjen tuntien, vaan suoritusten perusteella. Tästä voi syntyä helposti väärinkäytöksiä tai vähintäänkin vääriä tulkintoja työnantajan suunnalta. Koska lomiakaan ei enää ole, vaan käytännössä työssä voi joutua olemaan milloin tahansa, ei 1600 tunnin järjestelmä ole mielestäni oikeudenmukainen. Vai onko joku saanut pitää lomaa sen seitsemän viikkoa vuodessa (viikkotyöaika 36,25 h, jolloin töitä pitää tehdä 44,1 viikkoa per vuosi)?

Hyvää järjestelmässä on tietysti se vapaus, että voi pääsääntäöisesti nukkua aamuisin pitkään, koska työaikoja ei ole. Muuta hyvää en kyllä ole keksinyt tähän päivään mennessä. Olenko asennevammainen vai onko muillakin samoja fiiliksiä?

17

745

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • martti-hanhi

itse olen jatko-opiskelija ja ollut 1600 tunnin systeemissä vajaa vuoden. kesällä on kuukausi lomaa ja sen saa pitää silloin kun haluaa. oikeastaan mikään ei ole muuttunut, saa nukkua pitkään, jos haluaa ja vapaapäiviä pitää tarvittaessa.

varmaan ihan asenteesta kiinni, jos lähtökohtana on laskea viikkotyöaikaa kahden desimaalin tarkkuudella, niin ehkä kellokorttityö sopii sinulle sitten paremmin.

• riinas84

Ei tuo kokonaistyöaikaan siirtyminen tunnu muuttaneen käytännön tasolla juuri mitään. Lomia on edelleen sen mitä on, vaikka varsinaisia lomia ei enää olekaan. Totta on, että 1600 h ei kaikilla riitä siihen, mitä väitöskirja vaatii, mutta ylitöitä täysin ilman korvausta tekenevät useimmat nuoremmat tutkijat juurikin sen takia, että työn etenemistä mitataan tuloksilla ja niihin satsattu aika ei ole mikään mittari. Vuosityösuunnitelmathan pitäisi pyrkiä mitoittamaan sen mukaan, että vuoden kokonaistyöaika siihen riittää, mutta käytännön tasolla näin ei ainakaan vielä toistaiseksi ole tapahtunut.

Eikö lie näissä systeemeissä aina ongelmana ole, että niiden keksijät eivät ole systeemissä sisällä? Päättävällä taholla ollaan käsittämättömän epätietoisia siitä, miten asiat hoituvat operatiivisella tasolla. Tämä näkyy mielestäni kautta rantain yliopistojen hallinnollisella puolella. Aikaa käytetään turhaan byrokratian ylläpitoon ja itse tulokset tehdään sitten ylitöinä.

• nollatulos

Tosiaan yliopistolla ei makseta paikalla olemisesta tai hommiin käytetystä ajasta, vaan tuloksista -raadollista.. tulos tai ulos. Tähän kannattaa tottua jo väitöskirjaa tehdessä, sillä tilanne pahenee oleellisesti, kun tutkinto on tehty. Rahoituksen saaminen korreloi suoraan saatuihin aiempiin tuloksiin ja hyviä innovaatioita on kyettävä luomaan jatkuvasti. Sama meininki saattaa tosin olla edessä muuallakin kuin yliopistolla, varsinkin johtotason ja erityisasiantuntijan tehtävissä, joihin väitöksen jälkeen pitäisi kyetä sijoittumaan.

• TkT.1981

"Sama meininki saattaa tosin olla edessä muuallakin kuin yliopistolla, varsinkin johtotason ja erityisasiantuntijan tehtävissä, joihin väitöksen jälkeen pitäisi kyetä sijoittumaan."

Tai sitten väitöksen jälkeen alkaa tekemään perusduunarihommaa, johon riittää toisen asteen koulutus. Itse tein näin, enkä ole katunut hetkeäkään. Raha ei merkitse kaikkea, sillä vastineeksi sain

a) loistavat työkaverit, jotka oikeasti välittävät työtoveristaan
        b) säännöllisen päivätyön
        c) työasioita ei tarvitse miettiä vapaa-aikana enkä edes omista työsähköpostiosoitetta
        d) työtehtävän, jossa voin käyttää luovuuttani, näen tuloksen välittömästi ja jossa luovuudestani on oikeasti konkreettista hyötyä.

Miksi sitten hankin TkT:n paperit? Yksinkertaisesti sen vuoksi, että olin tarpeeksi lahjakas hankkimaan ne. Toisaalta olin myös kyllin älykäs jättäytymään pois oravanpyörästä ennen burn outin puhkeamista. En ole tehnyt päivääkään tohtorin töitä ja olen siitä pirun ylpeä!

• riinas_

Hieno homma, TkT.1981. Minulla on myös kaveri, joka jätti tohtorin opinnot kesken ja vaihtoi kaupan kassalle eikä ole sitä katunut. Joskus huonoina päivinä olen myös itse miettinyt alan vaihtoa juuri noista mainitsemistasi syistä: ei tulospaineita, ei välttämättä suurempaa vastuuta, ei sähköpostia.. En siis tarkoita tätä vähättelevässä mielessä, vaan katson ne omalle kohdalleni positiivisina argumentteina. Työ olisi todellakin vain työ, jota tehdään kahdeksasta neljään ja sitten unohdettaisiin. Mutta kun järkeennyn, tajuan, että en olisi tuollaisessa työssä onnellinen. En kokisi tekeväni sitä, mihin pystyn. Jos olisin vain rahan perässä, en olisi yliopistolla töissä, joten ei ole kyse pelkästään rahasta. En halua säännöllistä päivätyötä ja loistavat työkaverit on onnekseni minullakin.

• brutus panerikus

Sama täällä. Itsekin aina välillä huomaan kaipaavani ihan tavallista klo 8-16 duunarityötä, jossa on sävelet mitä pitää tehdä ja miten se tehdään. Tiedän, että tekisin sen hyvin. Ei huolia ja tulospaineita, ei ylitöitä, ei lukemattomia vaikeita kysymyksiä, sähköpostiin vastailua, raportointia, lukemista ja kommentointia, ohjausvastuita, opetuksen suunnittelua, luentojen pitoa, tenttien järjestämistä, tutkimuksen tekoa, rahoituksen hakua, ohjelman suunnittelua ja vaikka mitä. Aamulla vain haalarit päälle, lapio käteen, päivä pulkkaan ja sitten kotiin.

Sitten kuitenkin aina herään. Tuollainen duuni ei mahdollistaisi sitä mitä olen halunnut ja saanut. En luultavasti olisi asunut useassa eri maassa kuten olen tehnyt, en voisi järjestää omia aikataulujani (pakollisia etukäteen tiedossa olevia asioita lukuunottamatta) niinkuin haluan vaan olisin kellokortin orja, ei pitkiä kesälomia, ei nykyisen suuruista palkkaa, ei mielenkiintoisia ja haastavia keskusteluja kollegoiden ja opiskelijoiden kanssa jotka vievät oman osaamisen ja ymmärryksen äärirajoille, ei työpaikan kustantamia konferenssimatkoja ulkomaisiin konferensseihin, eikä uuden oppimisesta ja omien äärirajojen ylittämisestä syntyvää ilon tunnetta.

Minun pitäisi olla onnellinen. Ehkä olenkin, vaikka joinain päivinä ei tunnu siltä.

• riinas_
        brutus panerikus kirjoitti:

Sama täällä. Itsekin aina välillä huomaan kaipaavani ihan tavallista klo 8-16 duunarityötä, jossa on sävelet mitä pitää tehdä ja miten se tehdään. Tiedän, että tekisin sen hyvin. Ei huolia ja tulospaineita, ei ylitöitä, ei lukemattomia vaikeita kysymyksiä, sähköpostiin vastailua, raportointia, lukemista ja kommentointia, ohjausvastuita, opetuksen suunnittelua, luentojen pitoa, tenttien järjestämistä, tutkimuksen tekoa, rahoituksen hakua, ohjelman suunnittelua ja vaikka mitä. Aamulla vain haalarit päälle, lapio käteen, päivä pulkkaan ja sitten kotiin.

Sitten kuitenkin aina herään. Tuollainen duuni ei mahdollistaisi sitä mitä olen halunnut ja saanut. En luultavasti olisi asunut useassa eri maassa kuten olen tehnyt, en voisi järjestää omia aikataulujani (pakollisia etukäteen tiedossa olevia asioita lukuunottamatta) niinkuin haluan vaan olisin kellokortin orja, ei pitkiä kesälomia, ei nykyisen suuruista palkkaa, ei mielenkiintoisia ja haastavia keskusteluja kollegoiden ja opiskelijoiden kanssa jotka vievät oman osaamisen ja ymmärryksen äärirajoille, ei työpaikan kustantamia konferenssimatkoja ulkomaisiin konferensseihin, eikä uuden oppimisesta ja omien äärirajojen ylittämisestä syntyvää ilon tunnetta.

Minun pitäisi olla onnellinen. Ehkä olenkin, vaikka joinain päivinä ei tunnu siltä.

Mentiin vähän ohi näissä viimeisimmissä keskusteluissamme tuosta alkuperäisestä aiheesta, mutta täytyy myöntää, että osut juuri oikeaan paikkaan pohdinnassasi, brutus panerikus. Näitä pyörittelen itsekin päässäni hyvin usein. Minulle monet mainitsemistasi velvollisuuksista tuottavat stressiä ja se tekee minut ajoittain onnettomaksi työssäni. Lähinnä se stressi taitaa tulla siitä, että työtehtäviä on paljon ja jostain syystä ainakin itse koen, että työyhteisössä mitään ei tehdä ajoissa, vaan kaikki tehdään vasta juuri ennen deadlinea. Tuon stressin minimointiin ja hallitsemiseen haenkin aktiivisesti keinoja, sillä tiedän, että stressi on ainut asia, joka minulla aiheuttaa tyytymättömyyttä työhöni.

• nyt nimetön
        riinas_ kirjoitti:

Mentiin vähän ohi näissä viimeisimmissä keskusteluissamme tuosta alkuperäisestä aiheesta, mutta täytyy myöntää, että osut juuri oikeaan paikkaan pohdinnassasi, brutus panerikus. Näitä pyörittelen itsekin päässäni hyvin usein. Minulle monet mainitsemistasi velvollisuuksista tuottavat stressiä ja se tekee minut ajoittain onnettomaksi työssäni. Lähinnä se stressi taitaa tulla siitä, että työtehtäviä on paljon ja jostain syystä ainakin itse koen, että työyhteisössä mitään ei tehdä ajoissa, vaan kaikki tehdään vasta juuri ennen deadlinea. Tuon stressin minimointiin ja hallitsemiseen haenkin aktiivisesti keinoja, sillä tiedän, että stressi on ainut asia, joka minulla aiheuttaa tyytymättömyyttä työhöni.

Tee vähemmän.

• pölhölädty

Sitä väitöskirjaa tehdään itseä varten, turha laskea mitään tunteja. On hienoa että jatko-opiskelijoille voidaan jopa maksaa palkkaa, joutuuhan jatko-opiskelija myös erilaisia muita hommia tekemään mistä laitos hyötyy, mutta ei niihin 1600 tuntia mene.

Vai kuvitteleeko joku jatko-opiskelija olevansa jatko-työntekijä?

• valmis ft

kuvittelee. Jatko-opiskelijan työpanos kun tuottaa vastetta myös muille. Tulee julkaisuja, joista ryhmän muut (ei-opiskelijat) hyötyvät -ja yliopistohan saa rahaa jokaisesta julkaisusta tietysti valmistuneesta väitöskirjasta. Itse en lähtisi tekemään väitöskirjaa palkatta..

• pölhölädty
        valmis ft kirjoitti:

kuvittelee. Jatko-opiskelijan työpanos kun tuottaa vastetta myös muille. Tulee julkaisuja, joista ryhmän muut (ei-opiskelijat) hyötyvät -ja yliopistohan saa rahaa jokaisesta julkaisusta tietysti valmistuneesta väitöskirjasta. Itse en lähtisi tekemään väitöskirjaa palkatta..

Senpä takia saadaan rahaa sen 1600 tunnin mukaan. Se on ihan reilu palkinto siitä että saadaan käteen myös tutkinto. Vai minkä takia on olemassa paikkoja mistä voi jopa ostaa tutkinnon, vaikka feikkejä ne ovat. Koska niitä niin kovasti halutaan.

• Gjtdhjkkb

Ainakin tekniikan puolella jatko-opiskelija on aivan liian usein pelkkää teollisuuden halpatyövoimaa. Yritys antaa rahan ja vaatii useamman vuoden salassapitosopimusta. Uusien sääntöjen mukaanhan tohtoriksi on väiteltävä 3,5 vuodessa. Jos tulokset saa julkaista vasta viiden vuoden kuluttua projektin päättymisestä, ei tuloksista ole mitään hyötyä itselle.

Omassa tutkimusryhmässäni noin puolet tutkijoista on tämän ongelman vuoksi vaarassa jäädä ilman tohtorinhattua.

• pölhölädty
        Gjtdhjkkb kirjoitti:

Ainakin tekniikan puolella jatko-opiskelija on aivan liian usein pelkkää teollisuuden halpatyövoimaa. Yritys antaa rahan ja vaatii useamman vuoden salassapitosopimusta. Uusien sääntöjen mukaanhan tohtoriksi on väiteltävä 3,5 vuodessa. Jos tulokset saa julkaista vasta viiden vuoden kuluttua projektin päättymisestä, ei tuloksista ole mitään hyötyä itselle.

Omassa tutkimusryhmässäni noin puolet tutkijoista on tämän ongelman vuoksi vaarassa jäädä ilman tohtorinhattua.

Liittyy aiheeseen miten? Eli vaikka ryhmässäsi porukka tekisi 4000h vuodessa 10ke kk palkalla, niin sama salassaolopitovelvollisuus säilyy ja hattu jää toiveeksi?

Jos kerta osaat, niin mene suoraan sinne teollisuuteeen töihin? Vai eikö ne palkkaa sinua kun pyydät ylisuurta palkkaa? Usko pois, hae töitä nöyrästi pienellä palkkatoiveella (älä tittelillä), näytä osaamisesi, palkkasi nousee. Jäät sinne osaajaksi ja oppijaksi, nouset hierarkiassa, eikä ketään kiinosta onko sinulla tohtorin hattu vai ei.

Selvästi olette poikkeusryhmä, keskimäärin en lähtisi itkemään että annetaan palkkaa 1600h mukaan, palvellaan laitosta, ja ohessa saadaan tutkinto, jonka pitäisi (muka) olla niin äärettömän arvokas Suomessa, Mutta tuo suluissa oleva muka onkin sitten täysin eriasia ;)

• dsadadsadsa
        valmis ft kirjoitti:

On myös huomattava, että suurin osa jatko-opiskelijoista opettaa perusopiskelijoita, ohjaa heidän opinnäytetöitään, osallistuu oman yksikkönsä hallinnollisiin tehtäviin ja lisäksi huolehtii esimerkiksi laitehankinnoista sekä tilojen siisteydestä. Näiden tehtävien lisäksi joutuu hoitamaan yhteydenpitoa rahoittajafirmoihin, hoitamaan projektiraportointeja ja pahimmillaan osallistumaan itse projektirahan hakemiseen.

Todellisuudessa tuosta 1600 tunnista menee ainakin itselläni liki puolet näiden muiden velvollisuuksien hoitamiseen. Sitä ei vain ikinä huomioida työsuunnitelmassa. Omalla kohdallani kokonaistyöaikajärjestelmä on yhtä suurta linssiin viilaamista, sillä todellinen vuosityöaika lähentelee 2100 tuntia. Huomatkaa, että ylityötä saisi tehdä vain 330 tuntia vuodessa (vaatii erityisen paikallisen sopimuksen, normaalisti 250 tuntia, neljän kuukauden jaksolla max. 138 tuntia). Molemmat rajat paukkuvat selvästi akateemisessa maailmassa nykyaikana.

• Ei ole asiat muuttun

Ihan loistava keskustelu. Kiitos

Eli tutkijan paikka Suomessa on edelleen sitä mitä se on aina ollut.
      Kauhea kilpailu, yliopistomaailma on kilpaileva ja selkään puukottava.
      Opiskelijoita ja jotain työnäytettä tekeviä käytetään hyväksi ja lopulta opiskelija saattaa jäädä köyhäksi ja hänen työnsä "varastetaan".
      - En pahoittele kärjistystä.

Olisin mielelläni tutkija, mutta kun se ilmapiiri on vastenmielinen ja eläminen pitäisi maksaa.

Näin tää elämä menee - mikään ei muutu. Käyn välillä kurkkaaassa ovenraosta, joko siellä on asiat parantuneet. Mutta ei ole. Jokaisella siellä sisällä olevalla on oat syynsä kärvistellä siellä.

Mikä ajaa tutkijaa tutkimaan ja viemään projektinsavaikka läpi harmaan kiven? Siinä matkalla oppii tietysti tappelamaan kuin rotta, mutta saapahan nimensä taivaalle.

Harva kai Suomessa tutkii ihan vain koska haluaa tietää, uteliaisuuttaan.
      Keksijät ovat eri asia.

• darryl the duck

Rehellisyyden nimissä välillä tutkijoillakin (tutkijaopiskelijoilla) on realiteetit haussa. Kuulin juuri tutulta professorilta kuinka hän oli muutama vuosi sitten auttanut erästä silloista vastaväitellyttä. Tuore tohtori oli mielestään tehnyt niin uraauurtavia tuloksia väikkärissään, että niille olisi kysyntää liike-elämässä. Proffa oli lähettänyt vastaväitelleen tohtorin juttusille erään hyvän tuttunsa luokse, joka toimi alan suuressa yrityksessä ylimmässä johdossa ja jolla saattaisi olla kiinnostusta aiheeseen. Tuore tohtori oli lampsinut kyseisen pomon juttusille heiluttamaan väikkäriään tämän nenän edessä ja sanonut ensitöikseen, että maksaa sitten 30 miljoonaa euroa. Sanomattakin selvää, että tilaisuus päättyi nopeasti ja hyvä, ettei päättynyt myös proffan ja yrityspomon välinen tuttavuus.

• Rottinkikori ja kahv
        darryl the duck kirjoitti:

Rehellisyyden nimissä välillä tutkijoillakin (tutkijaopiskelijoilla) on realiteetit haussa. Kuulin juuri tutulta professorilta kuinka hän oli muutama vuosi sitten auttanut erästä silloista vastaväitellyttä. Tuore tohtori oli mielestään tehnyt niin uraauurtavia tuloksia väikkärissään, että niille olisi kysyntää liike-elämässä. Proffa oli lähettänyt vastaväitelleen tohtorin juttusille erään hyvän tuttunsa luokse, joka toimi alan suuressa yrityksessä ylimmässä johdossa ja jolla saattaisi olla kiinnostusta aiheeseen. Tuore tohtori oli lampsinut kyseisen pomon juttusille heiluttamaan väikkäriään tämän nenän edessä ja sanonut ensitöikseen, että maksaa sitten 30 miljoonaa euroa. Sanomattakin selvää, että tilaisuus päättyi nopeasti ja hyvä, ettei päättynyt myös proffan ja yrityspomon välinen tuttavuus.

*pääni kopsahti pöytään" - ei näin
        Ideaa ei myydä eikä varsinkaan koetella noin. Rohkeutta pitää olla, mutta onkohan tuo ihan totta? Jos se oli huumoria, niin heiluttaja ei ottanut huomioon, että se "ylevä yrityspomo" saatta olla itse olla kansakoulupohjalla ja kivunnut pisteeseensä lihaksillaan ja kaatamalla toisia (ym?)

Viha nuorempien leuhkaa ja uus-nousukasasennetta kohtaan on voi olla silmitön. Se on verrattavissa naisvihaan. Ei pidä aliarvoida sellaisen ihmisen kunnianhimoa, kilpailuviettiä ja ahneutta, joka on kivunnut huipulle verenmaku suussa. Jos yritysjohtaja tahtoo nuorikon idean halvalla, se otetaan alistamalla (tai varastamalla), ei maksamalla. Hyökkäys on paras puolustus.

Viha ja ahneus tätä maailmaa pyörittää. Ei pidä luulla, että meidän poliitikot ovat siellä koska ne ovat niin hyviä hoitamaan meidän asioita. Ja mietitään miten ne on päässy sinne? Kuka päästi esim kataisen siihen paikalle, jossa kukaan ei kyseenalaista sen toimia,rajoittamattomilla oikeuksilla Suomen rahakirstuun? Se itse otti presidentiltä valtaoikeudet pois. Ja miksi? Miten kirstunhaltija voi olla myös Suomen suurinta valtaa käyttävä henkilö, jota kukaan ei voi eikä uskalla arvostella?

Koulut opettavat ehkä arvoja mutta huipulle kiivennyt (kouluttamaton) johtaja on kiivennyt siine vaistollaan, taistelutaidoillaan.

Voi teitä poikassii. Yliopistolla oppii ilkeäksi puukottajaksi. Se on sisältä kuin keskiaikainen kirkon hovi. HUOM! ei kaikki yliopistot , mutta niistä vanhanaikaisimmat. Oikeutus ylemmyyteen tulee sen sisäisestä ilmapiiristä, joka on olemassa vain siellä. Mutta se asenne on pelottava, kun se tuodaan ulos sieltä. Tiedossa sinällään ei ole itään pahaa - vaan - voiko sitä kutsua yo-taudiksi.

Mitä yhteistä on audilla ja yliopiston tuomalla statuksella?

Juttelin hetki sitten henkilön kanssa, joka on ollut koko ikänsä yo:n palveluksessa ( ei käytöksen perusteella ole koskaan ollut missään muualla) ja jotenkin säälin sitä hänen vakuumiasennetta ja sitä julkeutta. Mutta hänpä tunsi ylemmyyttä minua kohtaan. Hänellä oli kiire - hyvin selkein sanoin osoittaa, etten ollut tietävä asiasta josta hän puhui. Hän sentään puhui eräästä toista organisaatiosta, jossa olin opiskellut ja tehnyt töitä. Eikä se ollut edes totta mitä hän sanoin, en tahtonut korjata sitä - en halunnut tehdä sitä palvelusta. Eläkäköön "tiedossaan".

Miten siellä yhdessä pallossa tai sen sisällä elämisestä voi muodostua ihmiselle sellainen asenne, että juuri hän on kaikkein paras ja tietää kaiken kaiken?
        Entäpä se koko muu maailma sen laitoksen ulkopuolla?

Toivottavasti se tuore proffa on saanut korvauksen työstään ja hän on oppinut etenemään - miten täällä edetään? Eihän tähän voi edes lisätä mtään.

...mailman rauhaa, itse kullekin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      954
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe