kohtuukäyttöä.
Siinä taas heilahti pari viikkoa täydessä kännissä, toistakymmentä pulloa terävää viinaa, ja pari täyttä kassillista kaljapurkkeja. Vointi suorastaan eläimellinen.
Näin ties monesko kerta.
Samanlainen alkoholisti, kuntoilija-raitistelija-naapurini intoutui juomaan joka päivä kaksi pulloa, puolikkaan ja eurokossun.
Puheet alkoholistien siirtymisestä omalla päätöksellä pysyvästi kohtuukäyttöön ovat täyttä roskaa ja vain kuvitelma.
Kohtuukäyttöön pysyvästi siirtyneet eivät ole koskaan alkoholisteja olleetkaan.
Vain suurkuluttajia, jos sitäkään.
Tulipa taas kokeiltua
108
1765
Vastaukset
- fakta.
Olen alkoholisti ja nykyään kohtuukäyttäjä, puhut siis paskaa.
- että silleen
Alkoholismista ei parane koskaan, joten et ole ollut koskaan alkoholisti.
- ksalödlköa
AA:sta voisi löytyä apua.Ilmaista ja ja nimettömyyteen pohjautuvaa. Kannatta kokeilla.
- Tahtotila sanelee
Aloittaja puhukoon vaan omasta puolestaan.
Kokeiltu on kolmen päivän kännäystä, eikä krapulaa ja morkkista kummempaa siitä seurannut. Vanha alkoholiriippuvuus ei ottanut valtaa kehossa eikä ajatuksissa, eikä enää tule ottamaan. Jos raittiutta on vuosia takana, niin ei se riippuvuus kehity muutaman päivän ryystämisellä. Jotain sentäs ex-juoppokin raittiuden aikana oppii.- justjoo*
Olet siis vieläkin alkoholisti, on pakko juoda silloin tällöin kunnolla päväkausia! Kun kännää päiväkausia ei ole mikään kohtuukäyttäjä vaan juomaan retkahtanut vanha alkoholisti.
- Tahtotila sanelee
justjoo* kirjoitti:
Olet siis vieläkin alkoholisti, on pakko juoda silloin tällöin kunnolla päväkausia! Kun kännää päiväkausia ei ole mikään kohtuukäyttäjä vaan juomaan retkahtanut vanha alkoholisti.
"Kun kännää päiväkausia ei ole mikään kohtuukäyttäjä vaan juomaan retkahtanut vanha alkoholisti."
Et ilmeisesti ymmärtänyt lukeemaasi. Kyseessä oli kirjaimellisesti 3 päivän kokeilu. Tein päätöksen juomisen keston aikarajasta jo ennen korkin narahtamista, joten se oli täysin tietoinen ja tarkkaan harkittu valinta.
Totta on, ettei kysymyksessä ollut kohtuukäyttö, en edes siihen pyrkinyt, enkä edes omalta kohdalta tiedä mitä se tarkoittaa. Ennen ryyppäsin 3 päivän sijasta helposti 3 viikkoa ja enemmänkin, joten kyllä tiedän miten riippuuvuus ihmistä kuljettaa. Monet alkoholin aiheutamat haitat ovat tuttuja menneiltä ajoilta. mm. viinakrampit, deliriumit, ym, ym, sekä monet hoitojaksot katkaisussa.
Tuosta jo aikaa sitten tehdystä kokeilusta ei jäänyt päälle minkäänlaista himoa alkoholia kohtaan, eikä kaipausta menneeseen elämäntapaan ole tullut.
Olen itse asiassa tyytyväinen siihen, että uskalsin testata oman luonteeni lujuutta suhteessa alkoholiin, eli päättää itse siitä jatkanko juomista vai en, koska lopulta kuitenkin kaikki on juopon omasta halusta ja tahdosta kiinni haluaako päästä alkoholiriippuvuudesta eroon. - vesimies 56
Niinköhän todella on??Tarjoan pullakahvit,jos 10 vuoden kuluttua kirjoitat vielä samaa.Olet keksinyt uuden hoidon tuohon sairauteen.Ei kannata leikkiä tulella,siinä voi näpit palaa.Aivan sama,vaikka olisit ollut kuinka kauan raittiina,sairaus ei sinustakaan karkaa mihinkään.Näinhän se on---kytevänä jossain sumuisena ajatuksena omasta erinomaisuudesta huomaa pian olevansa notkon pohjalla.Kokemusta on täälläkin jo 23 vuoden ajalta ja monta kohtaloa nähneenä voi sanoa,että näitä sankareita muistan merkkipäivänä kukkasin tai kynttilöin.Surullista,raadollista,mutta totta!!
- Hallelujjaa
vesimies 56 kirjoitti:
Niinköhän todella on??Tarjoan pullakahvit,jos 10 vuoden kuluttua kirjoitat vielä samaa.Olet keksinyt uuden hoidon tuohon sairauteen.Ei kannata leikkiä tulella,siinä voi näpit palaa.Aivan sama,vaikka olisit ollut kuinka kauan raittiina,sairaus ei sinustakaan karkaa mihinkään.Näinhän se on---kytevänä jossain sumuisena ajatuksena omasta erinomaisuudesta huomaa pian olevansa notkon pohjalla.Kokemusta on täälläkin jo 23 vuoden ajalta ja monta kohtaloa nähneenä voi sanoa,että näitä sankareita muistan merkkipäivänä kukkasin tai kynttilöin.Surullista,raadollista,mutta totta!!
Sanotaan säälin olevan sairautta, mutta siitä huolimatta täytyy teistä AA:n aivopesemistä sanoa, että olette todella säälittävää sakkia. Kaikki AA-kerholaiset toistaa sitä yhtä ja ainoaa: "ehdotonta totuutta", mikä tosiasiassa on niin syvältä sieltä, minne ei aurinko paista. :D
- takku
Hallelujjaa kirjoitti:
Sanotaan säälin olevan sairautta, mutta siitä huolimatta täytyy teistä AA:n aivopesemistä sanoa, että olette todella säälittävää sakkia. Kaikki AA-kerholaiset toistaa sitä yhtä ja ainoaa: "ehdotonta totuutta", mikä tosiasiassa on niin syvältä sieltä, minne ei aurinko paista. :D
Aivopestyt vaan kirjoittelee ihan raittiina ja selvällä järjellä.Tuo kommenttisi ehdottomasta totuudesta on juuri se,mitä moni tavoittelee saamatta sitä kuitenkaan.Yleistät kaikki samaan nippuun.Niin teen minäkin tuon kommenttisi suhteen---toivoton tapaus.Jos joku on säälittävä,katso peiliin!!!
- kohtuuhutikka OK!
Höpö höpö. Kohtuulliseen käyttöön (mikä muuten on kohtuullista käyttöä ja miten se määritellään?) pystyy, jos vain haluaa. Olin itse 6 kuukautta ilman huikan huikkaa, sitten vetäsin eurokossun illassa. Aamulla kärsin krapulani ja olen taas ollut ilman kolme kuukautta. Jos otan kaksi-kolme kertaa vuodessa kohtuullisen hutikan, olenko alkoholisti? Ennen join viikon-kaksi helposti putkeen. Sitten pidin jokusen päivän tauon ja vedin taas viikon-kahden putken. Tätä on jatkunut jo vuosikausia, oonko alkoholisti, häh? Vai enkö ole parantunut? Selkärangastakin se on kiinni ja sitä minulla riittää! Aiemmin ramppasin aa:ssa joka viikko ja olin varmasti alkoholisti... Ei vaan pidä ottaa, siinä se on...
- sorry vaan, mutta
Olet siis tuurijuoppo, sorry alkoholisti sekin.
- Hollisti on aina
Ihminen joka sairastaa alkoholismia ei välttämättä juo kuin kerran vuoteen, mutta alkoholi pyörittää ajatuksia ja ohjaa elämää.
Te suurkuluttajat jotka kuvittelette olevanne alkoholisteja ja siirrytte kohtuukäyttöön joko valehtelette itsellenne tai ette vain yksin kertaisesti ole alkoholisteja.
Ei se sen kummempaa ole.- Ex-spurgu
Lue vähemmän sitä isoa kirjaa ja käy harvemmin palavereissa, niin saatat jopa oppia ajattelemaan omilla aivoilla.
- Lukenut
Ex-spurgu kirjoitti:
Lue vähemmän sitä isoa kirjaa ja käy harvemmin palavereissa, niin saatat jopa oppia ajattelemaan omilla aivoilla.
Kyllä kannattaisi lukea....................:)
- hollisti on aina
Ex-spurgu kirjoitti:
Ei taida niissä kirjoissa olla sanallakaan noita asioita jotka yllä mainitsin.
Sinä taas toisaalta haluat väkisin olla entinen alkoholisti?
Itse olen alkoholisti enkä näe mitään hienoa asiassa.
Mutta jos haluat niin voit olla minun puolestani alkoholisti ihan rauhassa ja kertoa ilosanomaa kohtuukäytöstä.
Se on hyvä aine niille joille se sopii mulle ei sovi. - Ex-spurgu
hollisti on aina kirjoitti:
Ei taida niissä kirjoissa olla sanallakaan noita asioita jotka yllä mainitsin.
Sinä taas toisaalta haluat väkisin olla entinen alkoholisti?
Itse olen alkoholisti enkä näe mitään hienoa asiassa.
Mutta jos haluat niin voit olla minun puolestani alkoholisti ihan rauhassa ja kertoa ilosanomaa kohtuukäytöstä.
Se on hyvä aine niille joille se sopii mulle ei sovi."Ihminen joka sairastaa alkoholismia ei välttämättä juo kuin kerran vuoteen, mutta alkoholi pyörittää ajatuksia ja ohjaa elämää."
Sitä se sun jatkuva palaveeraaminen teettää, alkoholi pyörittää ajatuksia ja ohjaa elämää, vaikka huikan huikkaa et ota. - holisti on aina
Ex-spurgu kirjoitti:
"Ihminen joka sairastaa alkoholismia ei välttämättä juo kuin kerran vuoteen, mutta alkoholi pyörittää ajatuksia ja ohjaa elämää."
Sitä se sun jatkuva palaveeraaminen teettää, alkoholi pyörittää ajatuksia ja ohjaa elämää, vaikka huikan huikkaa et ota.Jos laittaa esimerkin niin silloin ilmeisesti tekee itse niin.
No itse en käy aa kun se ei ole mun juttu.
Mutta sinulla tuntuu olevan ainakin rento ja hyvä fiilis kohtuu käyttäjänä.
Kun oikein kovasti puolustaan niin pakkohan sen on onnistua.
Taitaa olla jo pieniä hallinta ongelmia :-) - Kohtuuhuikka OK
Alkoholi EI HALLITSE elämääni enää millään tavoin. Menee viikkoja, etten tiedosta edes olleeni joskus alkoholisti. AA:n opit, josaa kehotetaan ajattelemaan koko ajan olevansa alkoholisti, ei voi olla oikea oppi, silloinhan alkoholi hallitsee elämää kaiken aikaa....
Ei, aa olkoon omissa maailmoissaan, minä en heidän maailmoihinsa enää liity.... - .
Kuka on alkoholisti? Miten alkoholismi määritellään? Oletko silloin alkoholisti, jos menet aa han ja sanot siellä olevasi alkoholisti? Ihminen, joka juo alkoholia silloin tällöin joutumatta vaikeuksiin juomisensa kanssa Ei voi olla alkoholisti. Tuon oppisi mukaan siis jokainen, joka juo alkoholia vaikka vain kerran vuodessa, olisi alkoholisti? Totuushan on, että joka iikka joka juo, ajattelee juomista silloin tällöin, mistä se heräte juomiseen muuten tulee? Jokainen alkoholia juova on sinun oppiesi mukaan alkoholisti? Niinkö?
- Ei huikan huikkaa
. kirjoitti:
Kuka on alkoholisti? Miten alkoholismi määritellään? Oletko silloin alkoholisti, jos menet aa han ja sanot siellä olevasi alkoholisti? Ihminen, joka juo alkoholia silloin tällöin joutumatta vaikeuksiin juomisensa kanssa Ei voi olla alkoholisti. Tuon oppisi mukaan siis jokainen, joka juo alkoholia vaikka vain kerran vuodessa, olisi alkoholisti? Totuushan on, että joka iikka joka juo, ajattelee juomista silloin tällöin, mistä se heräte juomiseen muuten tulee? Jokainen alkoholia juova on sinun oppiesi mukaan alkoholisti? Niinkö?
"Ihminen, joka juo alkoholia silloin tällöin joutumatta vaikeuksiin juomisensa kanssa Ei voi olla alkoholisti."
Ihme määritelmä..
Tunnen joitakin tyyppejä jotka eivät ole alkoholisteja, mutta nautittuaan alkoholia joutuvat aina vaikeuksiin, rattijuopumusta, väkivaltaa, pikku rikoksia, sairasta sekoilua, ym.ym.
Eli, ei tarvitse olla alkoholisti hankkiakseen ongelmia ryypätessä, kaikille ei vaan sovi se satunnainen juopottelukaan. - Alkoholistikin
holisti on aina kirjoitti:
Jos laittaa esimerkin niin silloin ilmeisesti tekee itse niin.
No itse en käy aa kun se ei ole mun juttu.
Mutta sinulla tuntuu olevan ainakin rento ja hyvä fiilis kohtuu käyttäjänä.
Kun oikein kovasti puolustaan niin pakkohan sen on onnistua.
Taitaa olla jo pieniä hallinta ongelmia :-)Googlaapa sana HOLISTI ja katso mitä se onsuomeksi
- Rrautalanka
Ei huikan huikkaa kirjoitti:
"Ihminen, joka juo alkoholia silloin tällöin joutumatta vaikeuksiin juomisensa kanssa Ei voi olla alkoholisti."
Ihme määritelmä..
Tunnen joitakin tyyppejä jotka eivät ole alkoholisteja, mutta nautittuaan alkoholia joutuvat aina vaikeuksiin, rattijuopumusta, väkivaltaa, pikku rikoksia, sairasta sekoilua, ym.ym.
Eli, ei tarvitse olla alkoholisti hankkiakseen ongelmia ryypätessä, kaikille ei vaan sovi se satunnainen juopottelukaan.Sehän on nimenomaan alkoholistista käyttäytymistä kun nautittuaan joutuu aina vaikeuksiin vaikka joisi sitten kymmenen vuoden välein.
Alkoholisti voi olla vaikkei juokaan joka päivä, viikko, kuukausi - ex juoppo m40
Ei huikan huikkaa kirjoitti:
Ihme määritelmä..
Eli, ei tarvitse olla alkoholisti hankkiakseen ongelmia ryypätessä, kaikille ei vaan sovi se satunnainen juopottelukaan.mulla se menee näin: kun otan 1-2päivää,(n.20v jatkunut) seuraa kauhea morkkis, yms.. joka kestää n. viikon. sit taas uusiksi. ja aina sekoilua ja täyttä p..kaa.. hetken kivaa nousuhumalassa, mut sit älli pois.. nyt, taas kerran.. päätin että loppuu tuo juominen. nyt tai ei koskaan lopetan läträämisen, ja alan elämään raitista elämää. alkoholi on vienyt minulta ns. maalliset omaisuudet, on vaan sikana velkaa, yms.. näin kun järkevästi ajattelee niin kyllä elämästä löytää kaikkea kivaa ym. varmaan selvinpäinkin, tai se on juuri päinvastoin, juomalla menettää kaiken. Tsemppiä kaikille lopettaville EX alkoholisteille!
- Ota vielä vähän
Ex-spurgu kirjoitti:
"Ihminen joka sairastaa alkoholismia ei välttämättä juo kuin kerran vuoteen, mutta alkoholi pyörittää ajatuksia ja ohjaa elämää."
Sitä se sun jatkuva palaveeraaminen teettää, alkoholi pyörittää ajatuksia ja ohjaa elämää, vaikka huikan huikkaa et ota.Juuri noin ne alkoholistit tetkee, pyörittelee viinajuttuja päässään ja päästelevät niitä vielä suustaankin jatkuvasti. Viinaviinaviina, se se heidän ajatuksissaan aina on. Kehuvat että kyllä pystyvät juomaan aloittamatta putkea ja sitten kohta kuolevatkin muutaman vuoden kuluessa nämä kohtuukäyttäjät maksakirroosiin.
Nää jutut on vain sitä omaa kieltämistä siitä tosiasiasta, että on alkoholisti joka valehtelee itselleen, jotta pystyis taas vähän ottaan. - AA=vertaistukea
Kohtuuhuikka OK kirjoitti:
Alkoholi EI HALLITSE elämääni enää millään tavoin. Menee viikkoja, etten tiedosta edes olleeni joskus alkoholisti. AA:n opit, josaa kehotetaan ajattelemaan koko ajan olevansa alkoholisti, ei voi olla oikea oppi, silloinhan alkoholi hallitsee elämää kaiken aikaa....
Ei, aa olkoon omissa maailmoissaan, minä en heidän maailmoihinsa enää liity....Missäs semmonen AA on joka käskee ajattelemaan koko ajan että on alkoholisti. Suoranaista AA:n panettelua. Huono merkki, noine puheineen ne itselleen valehtelevat alkoholistit jättää AA:n ja alkavat muka kohtuukäyttäjiksi, eli alkavat taas juomaan. Ei hyvältä näytä.
- J-P
Ota vielä vähän kirjoitti:
Juuri noin ne alkoholistit tetkee, pyörittelee viinajuttuja päässään ja päästelevät niitä vielä suustaankin jatkuvasti. Viinaviinaviina, se se heidän ajatuksissaan aina on. Kehuvat että kyllä pystyvät juomaan aloittamatta putkea ja sitten kohta kuolevatkin muutaman vuoden kuluessa nämä kohtuukäyttäjät maksakirroosiin.
Nää jutut on vain sitä omaa kieltämistä siitä tosiasiasta, että on alkoholisti joka valehtelee itselleen, jotta pystyis taas vähän ottaan.Mitä se sulle kuuluu, miten alkoholisti elää. Elä sinä niinkuin itse haluat elää. Elämä on lyhyt, nautitaan siitä. Alkoholista riippuvuus on sairaus, jonka kanssa on pakko tulla toimeen ja todella vaikea päästä irti.
- Utelias-Uuuno
AA=vertaistukea kirjoitti:
Missäs semmonen AA on joka käskee ajattelemaan koko ajan että on alkoholisti. Suoranaista AA:n panettelua. Huono merkki, noine puheineen ne itselleen valehtelevat alkoholistit jättää AA:n ja alkavat muka kohtuukäyttäjiksi, eli alkavat taas juomaan. Ei hyvältä näytä.
> Missäs semmonen AA on joka käskee ajattelemaan koko ajan että on alkoholisti<
Kesäoppaassa, joka jaetaan aa:n "tulokkaille", sanotaan: Muista, että olet alkoholisti ja yksikin ryyppy johtaa.....jne. Kesäopasta jaetaan joka aa:ssa tulokkaalle, etkö tiennyt?
Vaikka kävin joskus vuosia sitten vain 4-5 kertaa aa:n palavereissa, taidan silti tietää ohjelmasta enemmän kuin moni vuosikaudet aa:ssa istunut? AA:laiset eivät juurikaan taida tutustua itse ohjelmaan, vaan kuuntelevat palavereiden alussa luetut askeleet/perinteet ja kommentoivat niitä omiin tarpeisiinsa soveltaen. Mulla on sellainen tapa, että olen kiinnostunut erilaisista asioista, luen paljon ja otan selvää mitä moninaisimmista asioista.
Kuten tässäkin, ei edes tiedetä, mitä aa:n kirjallisuudessa sanotaan. Lukeminen kannattaa aina!
- Minä en juo olutta
Mikä on kohtuulista alkoholin käyttöä?
14 tölkkiä kahdessa tunnissa.Vai 14 tölkkiä viidessä tunnissa.
Vai 14 tölkkiä viikossa tai vuodessa?
Itse en enää juo alkoholia,kun on minulla on korkea verenpaine.Ja happi on ohutta.
Toivotavasti palaudun tästä rasituksesta,muuten pääsen hautaan alle vuodessa? - En uskalla juoda
Miten olet pysynyt hengissä.En minä uskaltaisi kokeilla noin suuria alkoholimääriä.
- holisti on aina
Se on näköjään totta tämän ryhmän älyykkyysosamäärä on todellakin alle100.
Miten voi olla niin yksinkertain että ei ymmärrä.
Alkoholisti on ihminen jonka ajatuksi ja käytöstä ohjaa alkoholi.
Se että väännätte asiaa kertoo vain sen, että ette ole alkoholisteja jokainen joka sairastaa oikeasti alkoholismia tietää tasan mitä tarkoita.
Siihen ei vitun aa oppeja tarvita eikä meistä kaikki siellä kokouksissa roiku.
Te ette vain osaa yksin kertaisesti muuta argumentaatiota kuin niin siellä ne aivopesee uskon lahkoon.
Kaikki oikeasti alkoholistit tietävät ihan omassa kropassaan, mitä siitä yhdestä ryypystä seuraa. Lisäksi kaikki järkevät ymmärtävät, että alkoholi ei pyöritä elämää jos on raitis alkoholisti - .
" Kaikki oikeasti alkoholistit tietävät ihan omassa kropassaan, mitä siitä yhdestä ryypystä seuraa. Lisäksi kaikki järkevät ymmärtävät, että alkoholi ei pyöritä elämää jos on raitis alkoholisti "
Kerrohan neropatti, mitä siitä yhdestä ryypystä seuraa? Koskeeko se myös minua, entistä alkoholistia myös nykyisin, tiedätkö mitä juuri minulle siitä seuraa? - hollisti on aina
Mistä minä tiedän mitä sinulle siitä seuraa? lue neropatti lainaamasi kirjoitus ainiin
sisälukutaito on vähän heikko.
Siinä lukee aika selvästi, että kaikki tietävät omassa eli jokaisen omassa kropassa mitä ryypystä seuraa.- krapula tulee
On se vaan kummaa, jos sinulle tulee ongelmia yhdestäkin ryypystä, tulet tänne tietäväisenä kertomaan muille käyvän samoin. Et sinä itsekkään osaa määritellä, koska jostakin tulee alkoholisti. AA n porukka pakottaa jokaisen sanovan itse "olen alkoholisti" vaikka joku sinne saapuva olisi joutunut vaikka kahnauksiin vaimonsa kanssajuopottelunsa takia. Sen sanottuaan hänelle aletaan tuputtaa aa: n "oppeja" vaikkei hän edes tiedä miten alkoholisti määritellään. Häntä kehotetaan muistamaan joka hetki olevansa alkoholisti t.s. alkoholi alkaa vallitsemaan hänen mieltään koko ajan aina ja kaikkialla! Ihminen, joka juo satunnaisest harvoin vaikka kunnon kännin, ei voi olla alkoholisti. Minä tiedän alkaessani ottamaan, etten tyydy yhteen ryyppyyn, vaan juon vaikka pari pottia ja lopetan kännäykseni siihen. Yhdestä ryypystä ei takuulla seuraa yhtään mitään! Ja mitäkö parista pullosta sitten seuraa? Ainakin kunnon krapula joka parannetaan levolla, EI KRAPULAHUIKILLA eikä "korjaussarjoilla". Aikaisemmassa elämässäni juopettulua kesti useita päiviä. Jos aloittajalla on edelleen vaikeuksia juomisensa kanssa, on se yksin hänen ongelmansa, me muut emme ole veistetty hänen muottinsa mukaan. Jos joku kova doku sanoo olevansa alkoholisti, olisi mukava kuulla kuinka se määritellään? Kerrohan sinä.
- hollisti on aina
krapula tulee kirjoitti:
On se vaan kummaa, jos sinulle tulee ongelmia yhdestäkin ryypystä, tulet tänne tietäväisenä kertomaan muille käyvän samoin. Et sinä itsekkään osaa määritellä, koska jostakin tulee alkoholisti. AA n porukka pakottaa jokaisen sanovan itse "olen alkoholisti" vaikka joku sinne saapuva olisi joutunut vaikka kahnauksiin vaimonsa kanssajuopottelunsa takia. Sen sanottuaan hänelle aletaan tuputtaa aa: n "oppeja" vaikkei hän edes tiedä miten alkoholisti määritellään. Häntä kehotetaan muistamaan joka hetki olevansa alkoholisti t.s. alkoholi alkaa vallitsemaan hänen mieltään koko ajan aina ja kaikkialla! Ihminen, joka juo satunnaisest harvoin vaikka kunnon kännin, ei voi olla alkoholisti. Minä tiedän alkaessani ottamaan, etten tyydy yhteen ryyppyyn, vaan juon vaikka pari pottia ja lopetan kännäykseni siihen. Yhdestä ryypystä ei takuulla seuraa yhtään mitään! Ja mitäkö parista pullosta sitten seuraa? Ainakin kunnon krapula joka parannetaan levolla, EI KRAPULAHUIKILLA eikä "korjaussarjoilla". Aikaisemmassa elämässäni juopettulua kesti useita päiviä. Jos aloittajalla on edelleen vaikeuksia juomisensa kanssa, on se yksin hänen ongelmansa, me muut emme ole veistetty hänen muottinsa mukaan. Jos joku kova doku sanoo olevansa alkoholisti, olisi mukava kuulla kuinka se määritellään? Kerrohan sinä.
ihan oikeasti missä kohtaa sanoin kenellekkään tulevan mitää mistään.
Kirjoitin tässä vielä uudelleen kaikki tietää OMASSA KROPASSAAN MITÄ SEURAA SIITÄ VITUN RYYPYSTÄ en tiedä mitään kenestäkään. sanoin ja sanon edelleen kaikki jotka sairastavat alkoholismia tietävät mitä itselle tapahtuu.
Sinä joka et ole alkoholisti voit sanoa että vedän perseet ja lopetan alkoholistille se ei ole mahdollista.
ENKÄ KUULU MIHINKÄÄN VITUN AA:N JOTEN AIVAN TURHA ON YRITTÄÄ LAITTAA MINUA SIIHEN PASKA MUOTTIIN KEKSI JOKU MUU ARGUMENTTI., - ?€
krapula tulee kirjoitti:
" Minä tiedän alkaessani ottamaan, etten tyydy yhteen ryyppyyn, vaan juon vaikka pari pottia ja lopetan kännäykseni siihen. Yhdestä ryypystä ei takuulla seuraa yhtään mitään! Ja mitäkö parista pullosta sitten seuraa? Ainakin kunnon krapula joka parannetaan levolla, EI KRAPULAHUIKILLA eikä "korjaussarjoilla".
Eli et ole alkoholisti etkä ole ollutkaan. - holistiskeidaa
krapula tulee kirjoitti:
Alkoholismi määritellään sen mukaan mitä vaikeuksia se käyttäjälleen tuo mukanaan, ei yksitään terveydellisesti ja viinanhimosuutta vaan myö s sosiaalisia katastrofeja, kuten väkivaltaa, perheen kärsimyksiä, taloudellista kurjuutta, työpaikan menetyksiä, rattijuopumuksia j n e.
Jotkut ovat alkoholisteja jo yhden ryyppäämien jälkeen, toiset eivät ole sitä koskaan vaan pystyvät kohtuukäyttäjinä.
Hyvin hyvin epätodennäköistä on että alkoholisti pystyy olemaan kohtuukäyttäjä, eli tulemaan sellaiseksi kuin ikäänkuin ei ois koskaan ongelmaa alkoholin käytön suhteen koskaan ollutkaan.
Jo se että alkoholistin on kokeiltava kerta toisensa jälkeen että eikö hän voisi jo olla tullut
kohtuukäyttäjäksi todistaa tuon alkoholin liiallisen tärkeyden hänen ajatuksissaan ja elämässään, eli hän ei ole vieläkään päässyt irti alkoholihuumeestaan. - penaenska
ihan oikeasti missä kohtaa sanoin kenellekkään tulevan mitää mistään.
Kirjoitin tässä vielä uudelleen kaikki tietää OMASSA KROPASSAAN MITÄ SEURAA SIITÄ VITUN RYYPYSTÄ en tiedä mitään kenestäkään. sanoin ja sanon edelleen kaikki jotka sairastavat alkoholismia tietävät mitä itselle tapahtuu.
Sinä joka et ole alkoholisti voit sanoa että vedän perseet ja lopetan alkoholistille se ei ole mahdollista.
ENKÄ KUULU MIHINKÄÄN VITUN AA:N JOTEN AIVAN TURHA ON YRITTÄÄ LAITTAA MINUA SIIHEN PASKA MUOTTIIN KEKSI JOKU MUU ARGUMENTTI.,vai sairaus,sulla on ollu liian hyvin asiat jos on ollu varaa olla aina kännissä.kun rahat loppuu yleensä juominenkin loppuu.sittehän sitä voi mennä lekuriin ja sit sossuun et saa muut maksaa perustoimeentulon et voi taas dokaa kaiken minkä irti saa
- penaenska
holistiskeidaa kirjoitti:
Alkoholismi määritellään sen mukaan mitä vaikeuksia se käyttäjälleen tuo mukanaan, ei yksitään terveydellisesti ja viinanhimosuutta vaan myö s sosiaalisia katastrofeja, kuten väkivaltaa, perheen kärsimyksiä, taloudellista kurjuutta, työpaikan menetyksiä, rattijuopumuksia j n e.
Jotkut ovat alkoholisteja jo yhden ryyppäämien jälkeen, toiset eivät ole sitä koskaan vaan pystyvät kohtuukäyttäjinä.
Hyvin hyvin epätodennäköistä on että alkoholisti pystyy olemaan kohtuukäyttäjä, eli tulemaan sellaiseksi kuin ikäänkuin ei ois koskaan ongelmaa alkoholin käytön suhteen koskaan ollutkaan.
Jo se että alkoholistin on kokeiltava kerta toisensa jälkeen että eikö hän voisi jo olla tullut
kohtuukäyttäjäksi todistaa tuon alkoholin liiallisen tärkeyden hänen ajatuksissaan ja elämässään, eli hän ei ole vieläkään päässyt irti alkoholihuumeestaan.pitäis poistaa toi mahdollisuus ilmaseen asuntoon ja toimeentuloon juopoilta ja nisteiltä.ei normi ihmiselle anneta heti kämppää ja perustoimeen tuloa.toki se mikä yksinäiselle kuuluu kk.?400 e ,ei muuta. perustasivat pieniä huoneita sisältäviä keskuksia peseytymis pyykin pesu ym mahdollisuuksilla mistä voi ottaa uuden alkuvauhdin elämään.jos joku vaan juo ,niin juokoon itsensä hengiltä.turha sääliäja paapoo.jos juo juokoon omiaan.oli alusta alkaen suuri virhe diaknosoida juopot sairaiksi.juoppoja ne on eikä sairaita.menkää lasten klinikalle,tai syöpäosastolle kattoo,niin näätte oikeesti sairaita joita pitää auttaa.
- Krapula tulee
?€ kirjoitti:
" Minä tiedän alkaessani ottamaan, etten tyydy yhteen ryyppyyn, vaan juon vaikka pari pottia ja lopetan kännäykseni siihen. Yhdestä ryypystä ei takuulla seuraa yhtään mitään! Ja mitäkö parista pullosta sitten seuraa? Ainakin kunnon krapula joka parannetaan levolla, EI KRAPULAHUIKILLA eikä "korjaussarjoilla".
Eli et ole alkoholisti etkä ole ollutkaan.Selitäppä se sitten, että aa:laiset sanoivat minun olevan aiemmin alkoholisti, kun dokasin monta päivää putkeen. Raitistuin useiksi vuosiksi ja aloin kokeilla edellä kerrotuin seurauksin. Nytkin olisi viinaa kaapit pullollaan, rahaa on pankkitilit ja taskut pullollaan, varakkuutta joka lähtöön, en siltikään halua juoda nyt. Aiemmin viinat juotiin kaapista pois alle aikayksikön eikä aina riittänytkään, vaan piti hakea lisää. Olen penännyt jotakuta viisasta, ehkä tuotanim. "holisti on aina", joka "sairastaa" alkoholismia, missä tuo diagnoosi on annettu ja millä lääketieteellisillä määreillä diagnoosi annetaan? Minä en tiedä, kertokaa nyt joku tyhmälle tuo....
- Oman onnen seppä
Krapula tulee kirjoitti:
Selitäppä se sitten, että aa:laiset sanoivat minun olevan aiemmin alkoholisti, kun dokasin monta päivää putkeen. Raitistuin useiksi vuosiksi ja aloin kokeilla edellä kerrotuin seurauksin. Nytkin olisi viinaa kaapit pullollaan, rahaa on pankkitilit ja taskut pullollaan, varakkuutta joka lähtöön, en siltikään halua juoda nyt. Aiemmin viinat juotiin kaapista pois alle aikayksikön eikä aina riittänytkään, vaan piti hakea lisää. Olen penännyt jotakuta viisasta, ehkä tuotanim. "holisti on aina", joka "sairastaa" alkoholismia, missä tuo diagnoosi on annettu ja millä lääketieteellisillä määreillä diagnoosi annetaan? Minä en tiedä, kertokaa nyt joku tyhmälle tuo....
"missä tuo diagnoosi on annettu ja millä lääketieteellisillä määreillä diagnoosi annetaan?"
Ei niitä missään ainakaan virallisesti anneta. Jos lääkäri kirjoittaa jonkunlaisen lausunnon, niin siinä voi sivulauseessa olla maininta potilaan alkoholistisesta elämäntavasta. - juopa juo syöpä syö
Oman onnen seppä kirjoitti:
"missä tuo diagnoosi on annettu ja millä lääketieteellisillä määreillä diagnoosi annetaan?"
Ei niitä missään ainakaan virallisesti anneta. Jos lääkäri kirjoittaa jonkunlaisen lausunnon, niin siinä voi sivulauseessa olla maininta potilaan alkoholistisesta elämäntavasta.Miten ihmeessä sitten koko ajan täälläkin jankutetaan että alkoholismi on S-A-I-R-A-U-S, jos sitä ei VIRALLISESTI MÄÄRITELLÄ? Kyllä juttu niin on, että jokaiseen sairauteen ON OLTAVA lääketieteellinen määritelmä, eikä joku "aa instituutin" käynyt voi täällä määritellä kenestäkään onko alkoholisti tai ei!!!!! Tämän tästä täällä diagnosoidaan ihmisiä ihan kirjoitusten perusteella alkoholistiksi tai "vain" suurkuluttajaksi. Sanoipa täällä joku "holisti on aina" oikein SAIRASTAVANSA alkoholismia. Kukä hänelle määritelmän antoi, hän itse vai?? Jotakin asiallisuutta tämänkin palstan juttuihin, kiittoooos!
- ;)
juopa juo syöpä syö kirjoitti:
Miten ihmeessä sitten koko ajan täälläkin jankutetaan että alkoholismi on S-A-I-R-A-U-S, jos sitä ei VIRALLISESTI MÄÄRITELLÄ? Kyllä juttu niin on, että jokaiseen sairauteen ON OLTAVA lääketieteellinen määritelmä, eikä joku "aa instituutin" käynyt voi täällä määritellä kenestäkään onko alkoholisti tai ei!!!!! Tämän tästä täällä diagnosoidaan ihmisiä ihan kirjoitusten perusteella alkoholistiksi tai "vain" suurkuluttajaksi. Sanoipa täällä joku "holisti on aina" oikein SAIRASTAVANSA alkoholismia. Kukä hänelle määritelmän antoi, hän itse vai?? Jotakin asiallisuutta tämänkin palstan juttuihin, kiittoooos!
Alkoholismi on riippuvuus, ei sairaus. On seksiriippuvaisia, peliriippuvaisia, huumeriippuvaisia, läheisriippuvaisia, jne eikä heitäkään luokitella sairaiksi. en ymmärrä, miksi dokut yrittävät, jopa aa selittää alkoholismin olevan sairaus jos ei kerran siihen ole olemassa lääketieteellistä diagnoosia.
Juoppo on juoppo, selkärangaton nisäkäs ;) - hollisti on aina
Krapula tulee kirjoitti:
Selitäppä se sitten, että aa:laiset sanoivat minun olevan aiemmin alkoholisti, kun dokasin monta päivää putkeen. Raitistuin useiksi vuosiksi ja aloin kokeilla edellä kerrotuin seurauksin. Nytkin olisi viinaa kaapit pullollaan, rahaa on pankkitilit ja taskut pullollaan, varakkuutta joka lähtöön, en siltikään halua juoda nyt. Aiemmin viinat juotiin kaapista pois alle aikayksikön eikä aina riittänytkään, vaan piti hakea lisää. Olen penännyt jotakuta viisasta, ehkä tuotanim. "holisti on aina", joka "sairastaa" alkoholismia, missä tuo diagnoosi on annettu ja millä lääketieteellisillä määreillä diagnoosi annetaan? Minä en tiedä, kertokaa nyt joku tyhmälle tuo....
International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, lyhenteenä ICD, on kansainvälinen tautiluokitusjärjestelmä, jonka WHO on kehittänyt. Luokittelusta on menossa kymmenes versio, jota kutsutaan lyhenteellä ICD-10. Suomessa ICD-10:n ensimmäisen painoksen julkaisi Stakes vuonna 1995, toisen painoksen vuonna 1998. ICD-10-tautiluokitus on ollut virallisessa käytössä Suomessa vuoden 1996 alusta.[1] ICD-10:n tekijänoikeudet ovat WHO:lla ja Stakesilla.
Alkoholismi (lat. Alcoholismus; ICD-10: F10.2[1]) on riippuvuus, johon sairastunut tuntee pakonomaista tarvetta juoda alkoholia. Alkoholismi on yksi päihderiippuvuuden muodoista. Alkoholistin on vaikea kontrolloida juomistaan, joten hän kärsii sekä fyysisestä että psyykkisestä riippuvuudesta ja vieroitusoireista.
Kävisikö Suomessakin käytössä oleva virallinen tautiluokitus.
Määritelmät löytyy googlesta.
Jja ihan olen saanut lääkäriltä onman diagnoosin - Haista peeaska
International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, lyhenteenä ICD, on kansainvälinen tautiluokitusjärjestelmä, jonka WHO on kehittänyt. Luokittelusta on menossa kymmenes versio, jota kutsutaan lyhenteellä ICD-10. Suomessa ICD-10:n ensimmäisen painoksen julkaisi Stakes vuonna 1995, toisen painoksen vuonna 1998. ICD-10-tautiluokitus on ollut virallisessa käytössä Suomessa vuoden 1996 alusta.[1] ICD-10:n tekijänoikeudet ovat WHO:lla ja Stakesilla.
Alkoholismi (lat. Alcoholismus; ICD-10: F10.2[1]) on riippuvuus, johon sairastunut tuntee pakonomaista tarvetta juoda alkoholia. Alkoholismi on yksi päihderiippuvuuden muodoista. Alkoholistin on vaikea kontrolloida juomistaan, joten hän kärsii sekä fyysisestä että psyykkisestä riippuvuudesta ja vieroitusoireista.
Kävisikö Suomessakin käytössä oleva virallinen tautiluokitus.
Määritelmät löytyy googlesta.
Jja ihan olen saanut lääkäriltä onman diagnoosinNo niin, itse sanot tuossa kopioidussa raportissasi, että alkoholismi on RIIPPUVUUS, eikä sairaus!
Voi teitä ressukoita, jotka olette muka sairaita, paskan marjat! Juoppoja te olette! - hollisti on ainah
Haista peeaska kirjoitti:
No niin, itse sanot tuossa kopioidussa raportissasi, että alkoholismi on RIIPPUVUUS, eikä sairaus!
Voi teitä ressukoita, jotka olette muka sairaita, paskan marjat! Juoppoja te olette!sitten se ei ole sairaus kun sanot niin. itse uskoin ensin tyhmänä lääkäriä joka kirjoitti mulle dignoosiin sitten vielä kela usko sitä lääkäriä kun maksoi minulle sairaspäivistä korvaukset.
On sitä yksinkertainen, no mutta samaan halpaan on mennyt onneksi muitakin niikin pitkälle että ihan oppikirjoja ovat asiasta kirjoittaneet.
Kiitos kun korjasit asian nyt tiedän olevani selkärangaton paska ja voinkin aloitta juomisen uudelleen.
se on sinänsä harmi, kun luulin alkoholismia sairaudeksi niin minulla ei ollut mitään syytä juoda ja raittius oli helpoa nyt kun silmäni avautuivat kirjoituksesi perusteella minulla ei ole mitään syytä olla juomatta. SAAN JUOTUA TÄLLÄ KERTAA VARMASTI KOHTUUDELLA KUTEN SINÄKIN? - haista peeaska
hollisti on ainah kirjoitti:
sitten se ei ole sairaus kun sanot niin. itse uskoin ensin tyhmänä lääkäriä joka kirjoitti mulle dignoosiin sitten vielä kela usko sitä lääkäriä kun maksoi minulle sairaspäivistä korvaukset.
On sitä yksinkertainen, no mutta samaan halpaan on mennyt onneksi muitakin niikin pitkälle että ihan oppikirjoja ovat asiasta kirjoittaneet.
Kiitos kun korjasit asian nyt tiedän olevani selkärangaton paska ja voinkin aloitta juomisen uudelleen.
se on sinänsä harmi, kun luulin alkoholismia sairaudeksi niin minulla ei ollut mitään syytä juoda ja raittius oli helpoa nyt kun silmäni avautuivat kirjoituksesi perusteella minulla ei ole mitään syytä olla juomatta. SAAN JUOTUA TÄLLÄ KERTAA VARMASTI KOHTUUDELLA KUTEN SINÄKIN?Jos et hallitse alkoholin käyttöäsi, juo poika JUO! Edelleenkin, kirjoita tänne se lääkärin antama diagnoosi. En usko, että kela on maksanut olemattoman diagnoosin mukaan mitään korvauksia.
Ainoa hoitomuoto juoppouteen on kasvattaa itselleen selkäranka!! Te ressukka rääpäleet itkette olevanne sairaita, höpöhöphöpö. Kuten sanoin, olin itsekkin kaltaisesi ressukka, join hallitsemattomasti alkoholia, kunnes IHAN ITSE havahduin todellisuuteen, otin itseäni niskasta kiinni, vetäisin housuun valunneen selkärangan suoraksi ja kasvatin sen vahvaksi. En tarkoita sitä, että juomaan olisi alettava, ilmankin pärjää, vaan sitä, että älä hyvä ihmispolo viitsi täällä jankuttaa sairaudestasi. Ole kuivana vaan, jos epäilet kykyäsi hallita juomistasi mutta vetäse sinäkin se housuun valunut selkärankasi sieltä ylös! Jotkut kasvattaa sitä aa ssa, toiset saavat selkärankansa kasvamaan omien aivojensa avulla ilman ulkopuolisten "ohjelmien ja towerien" apua :D Jos minä kykenen ottamaan iloisesti ja harvoin yhden illan, sitten otan. En kehoita kokeilemaan sinua jos et osaa. Jos silmäsi on ollut ummessa, etkä osaa katsella ympärillesi ne avattuna, jatka kulkuasi pimeässä tunnelissasi. Itse nautin nykyisestä elämästäni täysin rinnoin terveenä 65 vuotiaana vaille ensimmäistäkään lääkettä. Ei pameka eikä pumeja terveenä kuin - niin - pukki ;] Sarvikin toimii :D :D - kännääjätär
hollisti on ainah kirjoitti:
sitten se ei ole sairaus kun sanot niin. itse uskoin ensin tyhmänä lääkäriä joka kirjoitti mulle dignoosiin sitten vielä kela usko sitä lääkäriä kun maksoi minulle sairaspäivistä korvaukset.
se on sinänsä harmi, kun luulin alkoholismia sairaudeksi niin minulla ei ollut mitään syytä juoda ja raittius oli helpoa nyt kun silmäni avautuivat kirjoituksesi perusteella minulla ei ole mitään syytä olla juomatta. SAAN JUOTUA TÄLLÄ KERTAA VARMASTI KOHTUUDELLA KUTEN SINÄKIN?Joopa. Ompa kaveri perin matalaviritteinen, iloisuutta tuosta ei löydy. Jos elämä on raittiina noin tylsää, en taida alkaa raittiiksi
- hollisti on ainaH
haista peeaska kirjoitti:
Jos et hallitse alkoholin käyttöäsi, juo poika JUO! Edelleenkin, kirjoita tänne se lääkärin antama diagnoosi. En usko, että kela on maksanut olemattoman diagnoosin mukaan mitään korvauksia.
Ainoa hoitomuoto juoppouteen on kasvattaa itselleen selkäranka!! Te ressukka rääpäleet itkette olevanne sairaita, höpöhöphöpö. Kuten sanoin, olin itsekkin kaltaisesi ressukka, join hallitsemattomasti alkoholia, kunnes IHAN ITSE havahduin todellisuuteen, otin itseäni niskasta kiinni, vetäisin housuun valunneen selkärangan suoraksi ja kasvatin sen vahvaksi. En tarkoita sitä, että juomaan olisi alettava, ilmankin pärjää, vaan sitä, että älä hyvä ihmispolo viitsi täällä jankuttaa sairaudestasi. Ole kuivana vaan, jos epäilet kykyäsi hallita juomistasi mutta vetäse sinäkin se housuun valunut selkärankasi sieltä ylös! Jotkut kasvattaa sitä aa ssa, toiset saavat selkärankansa kasvamaan omien aivojensa avulla ilman ulkopuolisten "ohjelmien ja towerien" apua :D Jos minä kykenen ottamaan iloisesti ja harvoin yhden illan, sitten otan. En kehoita kokeilemaan sinua jos et osaa. Jos silmäsi on ollut ummessa, etkä osaa katsella ympärillesi ne avattuna, jatka kulkuasi pimeässä tunnelissasi. Itse nautin nykyisestä elämästäni täysin rinnoin terveenä 65 vuotiaana vaille ensimmäistäkään lääkettä. Ei pameka eikä pumeja terveenä kuin - niin - pukki ;] Sarvikin toimii :D :Dompa sulla vaikea uskoa että alkoholismi on sairaus.
se nyt valitettavasti on sairaus ja sen diagnoosin saa lääkäriltä moni ihminen ihan päivittäin se ole sen ihmeellisempää.
Kysyppä omalta lääkäriltä seuraavalla kerralla onko olemassa niin saat selvyyden.
Omia lääkärintodistuksiani en tänne alalaittamaan vaikka kuinka itkettäisiin.
Se minua vaan ihmetyttää, että miksi sinulla on halu tehdä itsestäsi väkisin alkoholisti ei se nyt niin hieno sairaus ole vaikka raittiina onkin hyvä olla.
Jos et ole alkoholisti niin et ole.
Tosin sinulla on kaikki alkoholistin merkit kun noin vihalla pitää puolustaa omaa kohtuukäyttöä periaatteella itselle selkään niin saa oltua juomatta taas hampaat irvessä.
ei tavallisen ihmisen jolla ei ole alkoholi ongelmaa tarvitse tuolla tyylillä kerto, että pystyy juomaan normaalisti. - hollisti on aina
haista peeaska kirjoitti:
Jos et hallitse alkoholin käyttöäsi, juo poika JUO! Edelleenkin, kirjoita tänne se lääkärin antama diagnoosi. En usko, että kela on maksanut olemattoman diagnoosin mukaan mitään korvauksia.
Ainoa hoitomuoto juoppouteen on kasvattaa itselleen selkäranka!! Te ressukka rääpäleet itkette olevanne sairaita, höpöhöphöpö. Kuten sanoin, olin itsekkin kaltaisesi ressukka, join hallitsemattomasti alkoholia, kunnes IHAN ITSE havahduin todellisuuteen, otin itseäni niskasta kiinni, vetäisin housuun valunneen selkärangan suoraksi ja kasvatin sen vahvaksi. En tarkoita sitä, että juomaan olisi alettava, ilmankin pärjää, vaan sitä, että älä hyvä ihmispolo viitsi täällä jankuttaa sairaudestasi. Ole kuivana vaan, jos epäilet kykyäsi hallita juomistasi mutta vetäse sinäkin se housuun valunut selkärankasi sieltä ylös! Jotkut kasvattaa sitä aa ssa, toiset saavat selkärankansa kasvamaan omien aivojensa avulla ilman ulkopuolisten "ohjelmien ja towerien" apua :D Jos minä kykenen ottamaan iloisesti ja harvoin yhden illan, sitten otan. En kehoita kokeilemaan sinua jos et osaa. Jos silmäsi on ollut ummessa, etkä osaa katsella ympärillesi ne avattuna, jatka kulkuasi pimeässä tunnelissasi. Itse nautin nykyisestä elämästäni täysin rinnoin terveenä 65 vuotiaana vaille ensimmäistäkään lääkettä. Ei pameka eikä pumeja terveenä kuin - niin - pukki ;] Sarvikin toimii :D :Dymmärrä sairaus on ainut syy olla juomatta se ei ole puolustus juoda kaikki muut syyt olla juomatta on selittelyä jonka voi aina pyörtää.
Sairaus vie mahdollisuudet selittelyy mikä on hyvin normaalia meille alkoholisteille aina löytyy syy juoda.
Sairaus ei poista vastuuta hoitaa itseään se ei myöskään poista vastuuta teoista joita on juodessaan tehnyt.
Mutta se antaa mahdollisuuden ymmärtää itseään ja päästä irti juomis helvetistä. - Loman tarpeessa
hollisti on ainaH kirjoitti:
ompa sulla vaikea uskoa että alkoholismi on sairaus.
se nyt valitettavasti on sairaus ja sen diagnoosin saa lääkäriltä moni ihminen ihan päivittäin se ole sen ihmeellisempää.
Kysyppä omalta lääkäriltä seuraavalla kerralla onko olemassa niin saat selvyyden.
Omia lääkärintodistuksiani en tänne alalaittamaan vaikka kuinka itkettäisiin.
Se minua vaan ihmetyttää, että miksi sinulla on halu tehdä itsestäsi väkisin alkoholisti ei se nyt niin hieno sairaus ole vaikka raittiina onkin hyvä olla.
Jos et ole alkoholisti niin et ole.
Tosin sinulla on kaikki alkoholistin merkit kun noin vihalla pitää puolustaa omaa kohtuukäyttöä periaatteella itselle selkään niin saa oltua juomatta taas hampaat irvessä.
ei tavallisen ihmisen jolla ei ole alkoholi ongelmaa tarvitse tuolla tyylillä kerto, että pystyy juomaan normaalisti."se nyt valitettavasti on sairaus ja sen diagnoosin saa lääkäriltä moni ihminen ihan päivittäin"
Tarkoittaako tuo sitä, että sairauteen vedoten alkoholisti voi hakea sairauslomaa, ja sitä myönnetään, aina kun poltot käy ylivoimaiseksi ja muutaman viikon putki pärähtää päälle? Entä mitä työnantaja mahtaa asiasta tuumata? - Hollisti on aina
Loman tarpeessa kirjoitti:
"se nyt valitettavasti on sairaus ja sen diagnoosin saa lääkäriltä moni ihminen ihan päivittäin"
Tarkoittaako tuo sitä, että sairauteen vedoten alkoholisti voi hakea sairauslomaa, ja sitä myönnetään, aina kun poltot käy ylivoimaiseksi ja muutaman viikon putki pärähtää päälle? Entä mitä työnantaja mahtaa asiasta tuumata?Valitettavasti kun diagnoosin saa niin joutuu tarkkaan syyniin pysyvästi. ei mene enää normaalit selitykset töissä eikä lääkärissä läpi. lisäksi työnantajalla on yhden hoidon jälkeen lupa antaa kenkää hyvin pinestä.
Lisäksi kaikki tukiasiat olipa kela tai mikä tahansa alkaa vaatimaa maksa arvoja ja huumesuloja ja kaiken kukkuraksi vakuutuksia irtisanotaan sairaus, kuoleman jne...
En suosittele kenellekkään hankkimaan moista diagnoosia.
Itselläni sellainen on ja nuo asiat on minulle tapahtunut.
Huomasin, että diagnoosi oli mennyt joka puolelle automaattisesti ilmeisesti kelalta.
Eli sairasloman toivossa kannattaa edelleen vakuuttaa lääkäri masennuksesta.
Itsenne takia kannattaa katsoa peiliin ja miettiä jos lääkäri vihjaa siihen suuntaan.litett - Selkkistä..
Hollisti on aina kirjoitti:
Valitettavasti kun diagnoosin saa niin joutuu tarkkaan syyniin pysyvästi. ei mene enää normaalit selitykset töissä eikä lääkärissä läpi. lisäksi työnantajalla on yhden hoidon jälkeen lupa antaa kenkää hyvin pinestä.
Lisäksi kaikki tukiasiat olipa kela tai mikä tahansa alkaa vaatimaa maksa arvoja ja huumesuloja ja kaiken kukkuraksi vakuutuksia irtisanotaan sairaus, kuoleman jne...
En suosittele kenellekkään hankkimaan moista diagnoosia.
Itselläni sellainen on ja nuo asiat on minulle tapahtunut.
Huomasin, että diagnoosi oli mennyt joka puolelle automaattisesti ilmeisesti kelalta.
Eli sairasloman toivossa kannattaa edelleen vakuuttaa lääkäri masennuksesta.
Itsenne takia kannattaa katsoa peiliin ja miettiä jos lääkäri vihjaa siihen suuntaan.litettNo, tuohan todistaa sen, ettei alkoholismia pidetä sairautena sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan omavalintaisena alkoholin ongelmakäyttönä, jonka aiheuttamat terveyshaitat joutuu juoppo kärsimään omissa nahoissaan ja hoitamaan niitä mielummin vielä omalla kustannuksellaan. Yhteiskunta antaa selvän viestin siitä, että vastuu on lopulta juopolla itsellään.
Tuon perusteella voi melkeinpä sanoa, että AA on anoa taho joka määrittelee alkoholismin sairaudeksi. - Iuiu
Selkkistä.. kirjoitti:
No, tuohan todistaa sen, ettei alkoholismia pidetä sairautena sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan omavalintaisena alkoholin ongelmakäyttönä, jonka aiheuttamat terveyshaitat joutuu juoppo kärsimään omissa nahoissaan ja hoitamaan niitä mielummin vielä omalla kustannuksellaan. Yhteiskunta antaa selvän viestin siitä, että vastuu on lopulta juopolla itsellään.
Tuon perusteella voi melkeinpä sanoa, että AA on anoa taho joka määrittelee alkoholismin sairaudeksi.Hyvin todettu. Tässäkin ketjussa "kertsillä" kävijä tuomitsi minut alkoholistiksi kirjoittamani yhden rivin kommentin vuoksi. AA:laiset ovat aika säälittäviä, samoin kuin nuo itseään sairaana pitävät reppana-juopot.
Säälittävää porukkaa.... - hollisti on aina
Selkkistä.. kirjoitti:
No, tuohan todistaa sen, ettei alkoholismia pidetä sairautena sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan omavalintaisena alkoholin ongelmakäyttönä, jonka aiheuttamat terveyshaitat joutuu juoppo kärsimään omissa nahoissaan ja hoitamaan niitä mielummin vielä omalla kustannuksellaan. Yhteiskunta antaa selvän viestin siitä, että vastuu on lopulta juopolla itsellään.
Tuon perusteella voi melkeinpä sanoa, että AA on anoa taho joka määrittelee alkoholismin sairaudeksi.Kyllä minä ymmärrän kaikkia teitä jotka haluavat että alkoholismi ei ole sairaus, koska jos se olisi niin se oma kohtuukäyttö mahdollisuus häviää.
Joten voimme sopia näin yhdessä, että alkoholismi ei ole sairaus ja ne jotka ei osaa juoda kohtuudella on selkärangattomia luusereita.
Nyt kaikki selkärangalliset alkoholistit voi ottaa hyvällä mielellä. - .
Kyllä minä ymmärrän kaikkia teitä jotka haluavat että alkoholismi ei ole sairaus, koska jos se olisi niin se oma kohtuukäyttö mahdollisuus häviää.
Joten voimme sopia näin yhdessä, että alkoholismi ei ole sairaus ja ne jotka ei osaa juoda kohtuudella on selkärangattomia luusereita.
Nyt kaikki selkärangalliset alkoholistit voi ottaa hyvällä mielellä.Olet sä aika kovakallo. Sinun silmissäsi kaikki ovat alkoholisteja? No, näinhän vahvistat itseäsi eli nyt mielessäsi olet oikeassa.
Tsemppiä nyt sullekkin - hollisti on aina
. kirjoitti:
Olet sä aika kovakallo. Sinun silmissäsi kaikki ovat alkoholisteja? No, näinhän vahvistat itseäsi eli nyt mielessäsi olet oikeassa.
Tsemppiä nyt sullekkinEn väittänyt kaikkia alkoholisteiksi vain niitä kenellä on kova tarve puolustaa kohtuukäyttöään, koska ei normalisti alkoa käyttävän niin tarvitse tehdä vaikka olisi vetänyt kuinka perseet.
Suurinosa ihmisistä n. 90% pystyy käyttämmän alkoholia normaalisti.
10% Suomen väestöstä sairasta alkoholismia ja ero suurkuluttajan ja alkoholistin välillä on iso, mutta hankalasti määriteltävä. Jos asian haluaa kiteyttää niin suurkuluttaja päättää milloin aloittaa ja milloin lopettaa alkoholisti ei pysty päättämään kummastakaan.
Alkoholistiksi ei tulla juomalla viinaa, muuten kaikki olisivat alkoholisteja alkoholistin elimistö reakoi eri tavalla alkoholiin ja siitä aiheutuu pysyviä muutoksia aivoissa. Nämä muutokset aiheuttavat sen, että alkoholisti menettää kontrollin juomiseensa. Tästä seuraa täysin ennustettavissa olevaan toimintaa jonka kaikki alkoholistit tunnistavat, valehtelua juomisesta, ärtymystä jos jo suuniteltu juominen estyy, valehtelua lähes kaikesta joka voisi liittyä omaan juomiseen, piilo pulloja jne... Ei kukaan alajuomaan tullakseen alkoholistiksi kaikki aloittavat juomaan samasta syystä rentoutuakseen ja pitääkseen hauskaa.
Alkoholismista johtuvat muutokset aivoissa tekevät myös sen, ettei alkoholisti saa samaa nousuhumalan tunnetta kuin normaalit ihmiset (tämän tietävät kaikki alkoholistit) Se hetken helpotus jonka viinasta ahdistukseen saa on vain hetkellinen sitten se muuttuu taas samaksi ahdistuneisuudeksi kuin ennen ekaa hörppyä.
Sairaus on erittäin ruma ja aiheuttaa paljon tuskaa läheisissä ja alkoholistissa. Tämä johtuu siitä, että ei ymmäretä miksi jeppe juo ja aina pitää löytää syy juomisele se kuuluu ihmisen luontoon pitää saada selitys sille miksi juo, kun sitä ei tiedä itsekkään. Tosiasia on kuitenkin se, että alkoholismi ei ole kenenkään syy vaan seuraus sairaudesta.
Kun ymmärtää sairauskäsityksen pystyy tilanteelle tekemään jotain.
Koska alkoholismi on sairaus kohtuukäyttö ei ole mahdollista sama koskee kaikkia keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä kuten pameja.
Sairaus ei poista vastuuta itsensä hoitamisesta. Kun läheinen ymmärtää sairauskäsitteen ja ymmärtää, ettei voi kemialliselle riippuvuudelle mitään hän voi alkaa elämään omaa elämää ja ymmärtää, ettei hänen onnellisuutensa ole todellisuudessa kiinni siitä juoko kumppani vai eikö juo. Jos alkoholisti jatkaa juomistaan ymmärrettyään sairautensa voi läheiset tehdä hyvällä omallatunnolla päätöksiä siitä haluavatko he elää juovan alkoholistin rinnalla vai ei.
Isoimpana ongelmana koko sairaudessa on kielto jollon ei nähdä mamaa tilaansa ja sitä on suuressa määrin luettavissa tälläkin palstalla. - .
En väittänyt kaikkia alkoholisteiksi vain niitä kenellä on kova tarve puolustaa kohtuukäyttöään, koska ei normalisti alkoa käyttävän niin tarvitse tehdä vaikka olisi vetänyt kuinka perseet.
Suurinosa ihmisistä n. 90% pystyy käyttämmän alkoholia normaalisti.
10% Suomen väestöstä sairasta alkoholismia ja ero suurkuluttajan ja alkoholistin välillä on iso, mutta hankalasti määriteltävä. Jos asian haluaa kiteyttää niin suurkuluttaja päättää milloin aloittaa ja milloin lopettaa alkoholisti ei pysty päättämään kummastakaan.
Alkoholistiksi ei tulla juomalla viinaa, muuten kaikki olisivat alkoholisteja alkoholistin elimistö reakoi eri tavalla alkoholiin ja siitä aiheutuu pysyviä muutoksia aivoissa. Nämä muutokset aiheuttavat sen, että alkoholisti menettää kontrollin juomiseensa. Tästä seuraa täysin ennustettavissa olevaan toimintaa jonka kaikki alkoholistit tunnistavat, valehtelua juomisesta, ärtymystä jos jo suuniteltu juominen estyy, valehtelua lähes kaikesta joka voisi liittyä omaan juomiseen, piilo pulloja jne... Ei kukaan alajuomaan tullakseen alkoholistiksi kaikki aloittavat juomaan samasta syystä rentoutuakseen ja pitääkseen hauskaa.
Alkoholismista johtuvat muutokset aivoissa tekevät myös sen, ettei alkoholisti saa samaa nousuhumalan tunnetta kuin normaalit ihmiset (tämän tietävät kaikki alkoholistit) Se hetken helpotus jonka viinasta ahdistukseen saa on vain hetkellinen sitten se muuttuu taas samaksi ahdistuneisuudeksi kuin ennen ekaa hörppyä.
Sairaus on erittäin ruma ja aiheuttaa paljon tuskaa läheisissä ja alkoholistissa. Tämä johtuu siitä, että ei ymmäretä miksi jeppe juo ja aina pitää löytää syy juomisele se kuuluu ihmisen luontoon pitää saada selitys sille miksi juo, kun sitä ei tiedä itsekkään. Tosiasia on kuitenkin se, että alkoholismi ei ole kenenkään syy vaan seuraus sairaudesta.
Kun ymmärtää sairauskäsityksen pystyy tilanteelle tekemään jotain.
Koska alkoholismi on sairaus kohtuukäyttö ei ole mahdollista sama koskee kaikkia keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä kuten pameja.
Sairaus ei poista vastuuta itsensä hoitamisesta. Kun läheinen ymmärtää sairauskäsitteen ja ymmärtää, ettei voi kemialliselle riippuvuudelle mitään hän voi alkaa elämään omaa elämää ja ymmärtää, ettei hänen onnellisuutensa ole todellisuudessa kiinni siitä juoko kumppani vai eikö juo. Jos alkoholisti jatkaa juomistaan ymmärrettyään sairautensa voi läheiset tehdä hyvällä omallatunnolla päätöksiä siitä haluavatko he elää juovan alkoholistin rinnalla vai ei.
Isoimpana ongelmana koko sairaudessa on kielto jollon ei nähdä mamaa tilaansa ja sitä on suuressa määrin luettavissa tälläkin palstalla.Ja tämä luuppi vaan jatkaa ja jatkaa kulkemistaan......
Lopeta sinäkin, minä lopetan tämän tähän.
Tsemppiä ajatuksillesi
P.S. Muista, nämä sopivat sinulle, ehkä ei kuitenkaan meille muille....
- ei tippa tapa
Menee monia vuosia ennen kun kuolo korjaa että juokaa oikeen perkeleesti
- kuiva doku
Jos 1 huikka on liikaa ja 1000 liian vähän niin kannattaa kokeilla vaikkapa AA:ta.
Ei siinä muuta tarvi kuin ennakkoluulottomuutta, ja sellainen 3 kuukautta selvinpäin on hyvä lähtökohta.
Sen jälkeen jos haluaa vielä jatkaa sitä entistä elämää, niin eiku korkkaamaan, se on helppoa kuin mikä.- Ennakkoluuloinen
"Sen jälkeen jos haluaa vielä jatkaa sitä entistä elämää, niin eiku korkkaamaan, se on helppoa kuin mikä."
Entä jos ei halua jatkaa entistä elämää, niin onko sitten ainoa vaihtoehto käydä AA:n palavereissa koko loppuelämän ajan? - kuiva doku
Ennakkoluuloinen kirjoitti:
"Sen jälkeen jos haluaa vielä jatkaa sitä entistä elämää, niin eiku korkkaamaan, se on helppoa kuin mikä."
Entä jos ei halua jatkaa entistä elämää, niin onko sitten ainoa vaihtoehto käydä AA:n palavereissa koko loppuelämän ajan?Omalla kohdalla tullut käytyä noin 10 vuotta AA:ssa ja 20 vuotta pärjännyt sitä ilman.
Eli sanonta että jokaisen tulee löytää omat kengät aika viisaasti sanottu. - Pankin asiakas
Ennakkoluuloinen kirjoitti:
Entä jos ei halua jatkaa entistä elämää, niin onko sitten ainoa vaihtoehto käydä AA:n palavereissa koko loppuelämän ajan?Ei ole ainoa vaihtoehto, mutta on ihan mukava juttu. Saa tavata kavereita ja ennenkaikkea voi olla tukena tai esimerkkinä juomisen lopettamista aloitteleville aa-laisille.
AA-toiminta on kaksisuuntaista, vertaistukea.
- penaenska
otan noin 1-5 kertaa vuodessa kännit.kaikki löpinä alkoholismin sairaudesta on turhaa paskan jauhantaa.kukaan muu ei sitä kurkkuusi kaada.turha maksaa juopoille asuntolaa kummempaa,yömaja ja sinne ilmasta evästä.kun rahat on loppu niin loppuu juominenkin.tää turha vuokrien maksu sossusta ja paapominen vain kannustaa juomaan.jos ihminen juo ei se ole muitten vika,eikä tarkota sitä että veronmaksajien pitäis kustantaa asunnot,toimeentulo ,että joku voi hyvin ja jatkaa juomista. menkää itäpuolelle katsomaan annetaanko niille kaikki tarjottimella.sama narkeille.jos ei pärjää juomiselta omin avuin ,oikea paikka ei ole kunnan kstantama asunto vaa hoitola ,yömaja ym.tää elämä menee niin et ensin kuolee ajan mittaan kaikki ympäriltä ja lopulta itse.joppo keksii minkä syyn tahansa että voi juoda.normaali järjellä varustettu ihminen kyllä kestää tän elämän .toki on kiva välillä bilettääkin.eihän juopolla oo sitäkään iloa.että nyt mä lähen vetää kännit ,kun on aina koomassa
- ???
No mikä mie sitten oon? Alkoholisti, kohtuukäyttäjä, vai mikä? 16-26 vuotiaana dokasin joka viikonloppu kaksin käsin ja kaksi päivää. Sitten rupesin vähentämään. Join vain yhtenä päivänä viikossa.Sitten vähensin lisää ja join vain yhtenä iltana viikossa. Nyt juon vain yhtenä iltana viikonloppuna sixpackin tai max. puoli litraa viinaa. Katselen töllöä tai surffailen pienessä hönössä.Tätä nykytilannetta on jatkunut 10 v. Olen kokoajan käynyt töissä, sekä pidän hyvää huolta kunnostani liikkumalla säännöllisesti. Aktiivista liikuntaa olen nyt harrastanut 16 vuotta. Olen fyysisesti huippukunnossa. Tykkään vaan humaltua välillä. Tehkää diagnoosi.
- hohhoijakkata
" Tykkään vaan humaltua välillä. Tehkää diagnoosi."
Tuo oli varsin hyvin sanottu. Sama juttu, pari kolme kertaa vuodessa perskänni, aamulla krapula ja kohmelo, siitä selvitään levolla. Juominen ei jatku.
Moralistit täällä varoittelee tuostakin. No, niinhän se aa:n kahdestoista askel (=käsky) kehottaa tekemään vielä "kärsivien alkoholistien??" eteen. HUOH.... - J.K.P.
Olet vain juoppo, et alkoholisti. Jos tykkää ryyppäämisestä silloin tällöin ja järjestää itselleen joskus jopa pari päivää vapaata ihan vain hummailua varten, ryyppää sen pari päivää möhlimättä samalla asioitaan, ja sitten taas pää nollattuna ja reippain mielin lähtee painamaan töitä ja elämään kunnon elämää kohtuukäyttäjänä tai kokonaan raittiina sanotaan vaikka puoli vuotta ennen seuraavaa nollausta, voi olla satunnainen juoppo mutta ei alkoholisti. Alkoholistilla ryyppääminen haittaa muuta elämää, tulee rokulipäiviä töistä. perhe kärsii, ryypätään lopulta kotona tai töissä, arkisinkin, viinaan menee rahaa niin että jostain muustaa täytyy tinkiä. Kohtuukäyttäjä ottaa ruuan kanssa viiniä tai oluen, pari paukkua joskus, saunakaljat tms, mutta ei ole ikinä kännissä. Juoppo ottaa kunnon parin päivän nollauksen esim. kesäloman alkuun ja uutenavuotena, mutta on muun ajan kunnolla. Alkoholisti olet sitten, jos riippuvuus on sitä luokkaa että on pakko ryyppäillä pitkin viikkoa, vaikkei humalassa ole enää edes kivaa ja läheiset kärsii. Näin minä sen olen ajatellut.
- penaenska
hohhoijakkata kirjoitti:
" Tykkään vaan humaltua välillä. Tehkää diagnoosi."
Tuo oli varsin hyvin sanottu. Sama juttu, pari kolme kertaa vuodessa perskänni, aamulla krapula ja kohmelo, siitä selvitään levolla. Juominen ei jatku.
Moralistit täällä varoittelee tuostakin. No, niinhän se aa:n kahdestoista askel (=käsky) kehottaa tekemään vielä "kärsivien alkoholistien??" eteen. HUOH....oot ihan oikeessa. on kiva vaiikka kalastuspäivän jälkeen saaressa tulilla paistella makkaraa tai fisuu jos on sattunu tulee ja ottaa vävän napanterii.vene ankkurissa jateltta oottamassa väsymystä.kavereita messissä samoilla linjoilla.aaaa että sielu lepää. raivoraitis on yhtä hullu jos saarnaa vielä muille ,vähän uskonsoopaa vielä sekaan niin siinä se,toinen ääripää on tietysti viinan lotraaja päivittäin.oonkin karsinu omasta kalaseurastani molemmat.aamulla kun herää kunnon pannukahvit pulahdus mereen ja tietysti kunnon makkara aamiainen ja taas mennään.turha voivottelu ongelmaisilta rahat kun loppuu loppuu juominenkin.ei ne kaveritkaan varmaan jaksa ilmasiks juottaa.
- penaenska
J.K.P. kirjoitti:
Olet vain juoppo, et alkoholisti. Jos tykkää ryyppäämisestä silloin tällöin ja järjestää itselleen joskus jopa pari päivää vapaata ihan vain hummailua varten, ryyppää sen pari päivää möhlimättä samalla asioitaan, ja sitten taas pää nollattuna ja reippain mielin lähtee painamaan töitä ja elämään kunnon elämää kohtuukäyttäjänä tai kokonaan raittiina sanotaan vaikka puoli vuotta ennen seuraavaa nollausta, voi olla satunnainen juoppo mutta ei alkoholisti. Alkoholistilla ryyppääminen haittaa muuta elämää, tulee rokulipäiviä töistä. perhe kärsii, ryypätään lopulta kotona tai töissä, arkisinkin, viinaan menee rahaa niin että jostain muustaa täytyy tinkiä. Kohtuukäyttäjä ottaa ruuan kanssa viiniä tai oluen, pari paukkua joskus, saunakaljat tms, mutta ei ole ikinä kännissä. Juoppo ottaa kunnon parin päivän nollauksen esim. kesäloman alkuun ja uutenavuotena, mutta on muun ajan kunnolla. Alkoholisti olet sitten, jos riippuvuus on sitä luokkaa että on pakko ryyppäillä pitkin viikkoa, vaikkei humalassa ole enää edes kivaa ja läheiset kärsii. Näin minä sen olen ajatellut.
sun mielipiteen takia siis eduskunta on täynnä juoppoja.sulla ei taida olla kaikki muumit laaksossa.juopon määritelmä ainakin suossa.päivittäinen viinin ym nauttiminen on myös riippuvuutta.?myös alkoholisteja
- piimäparta
joo, olin alkoholisti, mutta nyt osaan olla juomatta, ja osaan juoda niinkin, etten juo kuin yhden pullon olutta, vaikka olutta olisikin enempi saatavilla jääkaapista. Mua on todenteolla alkanut kyllästyttää liiallinen juominen, eikä yhtäkään olutpulloa tule usein avattua. Kuntoilu on mukavampaa kuin öinen hikoilu...
- pölkky
Iltalukemista
http://www.kampus.uku.fi/gradut/2009/7984.pdf Otanpa minäkin kantaa....alkoholisteista. Oon elämäni aikana asunu kolmen eri holistin kanssa. Ens lapsuudes pappa joi..ja viinan myötä meni vakituinen pitkä työ..ja silti viinaan oli saatava.Sitte..iskä oli "tuurijuoppo" eli eräänlainen alkoholismin muoto sekin. Ryyppyputki saatto kestää 2 vk--1kk...sitte puolikijn vuotta juomatta ja sama taas. Kolmas oli mun exä...aluks joi "vaan" puolisen pulloo kirkasta päivässä..pikkuhiljaa määrä kasvo ja nyt saattaa mennä kakskin pulloa(ja puhun eurokossun kokoluokasta)...menetti työnsä ja mut viinan vuoks.Joku voi sanoo hyvä ku pääs eukosta...mä oon sitä mieltä, et hyvä ku pääsin siitä holistista.Ja lisänä sopassa lapseni joka narkkasi..ja nyt kun ajattelen näitä neljää, joilla kaikilla addikti johonkin aineeseen..en voi ku surukseni todeta, että itsekkäämpiä paskoja en oo muita tuntenu...tehään ja sanotaan ihan mitä vaan, että saadaan elimistön tarpeet tyydytettyä. Ja yksikään näistä ei enää aikoihin oo sanonut, että ompa kiva olla nuppi sekasin..kiva ottaa paukkua..eipä kait, koska kivaa se ei varmalla oo ku ei jaksais ottaa, mut ilman ei vaan voi olla.Ovat vähän niinku vankina omassa kropassaan. Tosin se tie on itse valittu. Yks näistä riippuvaisista on ollut nyt 1,5 vuotta kuivilla..ja se on nuorin näistä, mun tyttöni.Ja hältä kysyin, että miks sä aina vaan jatkoit vaiks elämäs meni metsään..sain juuri tuon vastauksen..."vaiks ei millään jaksais sitä sekolluu, niin elimistö ja MIELI vaatii kamaa...ja että oma tahto on siin kohtaa menetetty"...ehkä näin. Mut musta on alkoholisti, jos ei pysty lopettaan, selvänä oottaa vaa uutta ryyppyä, ja selviä päiviä kuukaudessa on vähemmän ku kännisiä...ja muuten...näistä neljästä kaks on kuollut viinaan:(
- j.h.
Miten oletkin osannut löytää itelles peräti kolme (3) päihteiden käyttäjää? Ja lapsesikin vielä päihteiden käyttäjiä. Miten oikein jaksat?
j.h. kirjoitti:
Miten oletkin osannut löytää itelles peräti kolme (3) päihteiden käyttäjää? Ja lapsesikin vielä päihteiden käyttäjiä. Miten oikein jaksat?
Et vissiin oikeen ajatuksella lukenu....kaks niistä alkoista ei oo mun "löytämiä".....enhän toki itse oo pappaani tai isääni valinnu:) Aviomiehen kyllä. Ja tttön valinnat ei oo mun valintoja..juuri siksi ehkä jaksankin..en syytä itseeni muiden valinnoista:)
- Nimetön----
Kerran alkoholisti on aina alkoholisti, raittiinakin...
Entinen alkoholisti on kuollut alkoholisti.- Fkfkkfkknjözösödö
Nimettömälle: kuka sinutkin on diagnosoidut alkoholistiksi? Koska tämä "kerran" oli ja missä? AA:ssako? :D
- Nimetön-----
Fkfkkfkknjözösödö kirjoitti:
Nimettömälle: kuka sinutkin on diagnosoidut alkoholistiksi? Koska tämä "kerran" oli ja missä? AA:ssako? :D
Fkfkkfkknjözösödö:lle vastaus.
Ihan itse jouduin inventaarion tekemään ja toteamaan itseni alkoholistiksi,
se oli v.-88, olin tuolloin 35v ja parikymppisestä sotkenut, eli paras nuoruus meni
viinan vallassa, ei kukaan muu voi minun puolesta (eikä sinun) päättää sitä,
että olenko holisti, vaiko en, Eikä esim. AA:ssa diagnosoida ketään, itse on jokainen
vapaa tekemään valintansa, mutta kannattaa selvittää itselleen mistä on kyse..
En aio enempää tällä palstalla keskustella, kunhan kurkkasin ja vieläkin totean
olevani alkoholisti edelleen(raitis) ja hautaan asti, sen jälkeen olen entinen holisti...
Retostelijoille lisävoimia, niitä tarvitaan vielä, oikeastaan mikään ei ole niin tasapuolinen tappaja, kuin viina, siinä menee köyhät ja rikkaat, miehet ja naiset,
laihat ja lihavat, nuoret ja vanhat, samalle alttarille..
Mutta lohduksi niille, jotka hakevat vaihtoehtoja, niin niitä on, ei varmaan apteekista saa, eikä heti mieleisiä, mutta hakeva löytää... - .
" Kerran alkoholisti on aina alkoholisti, raittiinakin...
Entinen alkoholisti on kuollut alkoholisti. "
Taas sitä aa sontaa.
- kuiva doku
Onhan noita kaikenlaisia testejä ollut iät ja ajat millä selviää onko se alkoholi ongelma vai ei.
Mutta jos on kova pettämään itseänsä (ja muita) niin metsäänhän nämäkin menee tietysti.
Yleensä niitä selittelyjä ja tekosyitä ongelmajuoja kyllä keksii vaikka kuinka, ja mitä älykkäämpi sitä hankalampi tapaus.
http://www.paihdelinkki.fi/testit- Utelias-Uuno
Miten petän itseäni, jos juon n. Kolme kertaa vuodessa yhden illan?
- Hörneillä notkunut
Utelias-Uuno .Tarkista onko kysymyksessä 300kertaa vuodessa .Itsellesi uskottelet kolme kertaa. Näin holisti kusettaa itseään . Alkoholismi on sairaus joka kiistää itse itsensä loppuun asti. Jos ei tajua niin toipumistakaan ei tapahdu. Monet hölisee sivustoilla ,että ei tartte panna kun korkki kiinni. Sellasille ei kannata puhua mitään kun eivät ymmärrä koko jutusta. Holistin ajatusmailma on tosi kipee ,sairauteen liittyy paljon muutakin kuin juominen. Kertsissä käyminen auttaa ajattelutavan muutokseen .Miten selvitä tämä päivä ilman huikkaa. Tukena toimii kerhon muut jäsenet ,kertomalla kokemuksiaan elämästä , (muitakin kun juomakokemuksia). Aloittelia voi kokeilla muiden ratkaisuja elämässä, eikä maksa mitään . Varmin tapa säilyttää kerho usko on käydä kerhossa se ei tarkoita ,olen uskovainen, vaan uskon selviytyväni raittiina kunhan yritän noudattaa ehdotuksia. Itse pääsin mukaan 1983 eikä ole huikkaa tarvinnu sen jälkeen vetää. Kertsissä käyn vieläkin valmiina jesaa muita. On olemassa muitakin mestoja, eikä siinä mitään .Pääasia et ratkaisu löytyy.Silloin kun myöntää itselleen että huikka on ottanut yliotteen ja ettei omin avuin selviä. Voi hakeutua kertsiin.
- Lupa sairastaa?
Onneksi olkoon, 30 vuotta kerhossa ja vieläkin näyttää alkoholi vahvasti ajatuksia pyörittävän. Sitä se teettää, kun ei ymmärrä lopettaa sairastamista. :)
- Hörneillä notkunut
Lupa sairastaa? kirjoitti:
Onneksi olkoon, 30 vuotta kerhossa ja vieläkin näyttää alkoholi vahvasti ajatuksia pyörittävän. Sitä se teettää, kun ei ymmärrä lopettaa sairastamista. :)
Lupa sairastaa? Ei pyöri brenkku mielessä kun käyn hoidossa ,siinä jutun ydin. Käymättä jättäminen merkitsee ajatusmailman palautumista entiselleen (juovaan ajatteluun ). Ei hyvää seuraa . On kavereita lähtenyt kokeilemaan ,osa ei oo palannu kun ovat kravarissa.
- Lupa sairastaa?
Hörneillä notkunut kirjoitti:
Lupa sairastaa? Ei pyöri brenkku mielessä kun käyn hoidossa ,siinä jutun ydin. Käymättä jättäminen merkitsee ajatusmailman palautumista entiselleen (juovaan ajatteluun ). Ei hyvää seuraa . On kavereita lähtenyt kokeilemaan ,osa ei oo palannu kun ovat kravarissa.
"Käymättä jättäminen merkitsee ajatusmailman palautumista entiselleen (juovaan ajatteluun )."
Kyllä huomaa, että AA:n pelottelu propaganda on tehnyt tehtävänsä. Tuo kirjoittamasi juttu auttaa ymmärtämään paremmin sen miksi niin monet ovat sairaallollisen riippuvaisia AA:n palavereista ja 12 askeleen ohjelmasta. - Hörneillä notkunut
"Käymättä jättäminen merkitsee ajatusmailman palautumista entiselleen (juovaan ajatteluun )."
Kyllä huomaa, että AA:n pelottelu propaganda on tehnyt tehtävänsä. Tuo kirjoittamasi juttu auttaa ymmärtämään paremmin sen miksi niin monet ovat sairaallollisen riippuvaisia AA:n palavereista ja 12 askeleen ohjelmasta.Lupa sairastaa? Mä puhun omasta kokemuksesta ,mitä mulle tapahtuu kun kertsissä käynti jää jostain syystä vähemmälle. Esim kesällä kun olen skönellä. Mä olen mieleltäni täysin terve ja sit mulla on nykyisin hyvä elämä,ei puutu mitään.
Älä ole huolissasi mun elämästä ,toivottavasti sulla on asiat kondiksessa. Hyvää jatkoa. - Lupa sairastaa?
Hörneillä notkunut kirjoitti:
Lupa sairastaa? Mä puhun omasta kokemuksesta ,mitä mulle tapahtuu kun kertsissä käynti jää jostain syystä vähemmälle. Esim kesällä kun olen skönellä. Mä olen mieleltäni täysin terve ja sit mulla on nykyisin hyvä elämä,ei puutu mitään.
Älä ole huolissasi mun elämästä ,toivottavasti sulla on asiat kondiksessa. Hyvää jatkoa.On asiat kondiksessa,.. olen ollut raittiina liki viisi vuotta.
Kiitos, hyvää jatkoa myös sinulle! :) - kuiva doku
Kyllä huomaa, että AA:n pelottelu propaganda on tehnyt tehtävänsä. Tuo kirjoittamasi juttu auttaa ymmärtämään paremmin sen miksi niin monet ovat sairaallollisen riippuvaisia AA:n palavereista ja 12 askeleen ohjelmasta.Arvaa kelpaisiko parantumattomasti syöpää sairastavalle palaverit ja 12 askeleen ohjelma jos niitten avulla pysyisi tämä tappava sairaus kurissa?
- Utelias-Uuno
Hörneillä notkunut: kyllä on kertseillä käynti tehnyt tehtävänsä! Jos juon n. 3 kertaa vuodessa yhden illan, miten saat siitä 300 kertaa? Juu ja kyllä, taas aa:lainen on tuomitsemassa ihmisiä alkoholistiksi tuntematta tätä, näkemättä tätä tai tietämättä tuomittavastaan yhtään mitään. Jokainen voi tehdä oman johtopäätöksensä mitä siellä aa ssa tehdään. Vastaan itse: Aivopestään!
Kaikenlaisiä hörhelöitä täällä onkin....
- Hörneillä notkunut
Utelias-Uuno .En mitenkään .Onko sulla luetun ymmärtämisessä vaikeuksia. Pyysin sinua itse tarkistamaan asian ,jos se on oikeasti n.kolmekertaa vuodessa ei sulla ole mitään ongelmia. Kerroin mitenkä sairaus kieltää itsensä. Minä en tuomitse sinua millään lailla. Mulle aikoinaan läheiset sanoivat että käytän liikaa päihteitä. Pidin heitä hölmöinä ja liiottelioina, sit ku tuli tarpeeksi ongelmia , putkua, fakissa oloo , duunien menetyksiä rupes ajatukset muuttuu. Jokainen vetää ittensä pohjaan ,mikä se on ,ei sitä voi toinen tietää. Tsemppiä.
- Utelias-Uuno
Hörneillä notkuneelle: " Utelias-Uuno .Tarkista onko kysymyksessä 300kertaa vuodessa .Itsellesi uskottelet kolme kertaa. Näin holisti kusettaa itseään . Alkoholismi on sairaus joka kiistää itse itsensä loppuun asti. "
Tässä kyllä syytät minua ihan syyttä suotta, eikö niin? Jos sinä olet selkärangaton ressukka, jonka pitää uskonsa raittiuteen hakea toveriseurasta, älä silti jokaista syytä alkoholistiksi, vaan ole ihan rauhassa vaan toveriesi kanssa keskustelemassa askelista ja perinteistä, sekä luottamaan rukouksen voimaan. Kertokaa toisillenne niitä kännäyskokemuksianne illasta toiseen ja pitäkää mielessänne päivästä päivään olevanne alkoholisteja, joille yksikin huikka vie tuhoon ja kuolemaan. Jättäkää se 12 askeleenne vapaaehtoinen tuputtaminen niille "kärsiville alkoholisteille" (aa määrittelee kaikki jotka juovat, alkoholisteiksi), jotka teiltä apua pyytävät.
Lopeta syyttely ja tsemppaa ittes raittiiksi ilman aa paskaa!
- Hörneillä notkunut
Utelias-Uuno. En syytä vaan pyysin tarkistamaan asian. Lukisit koko kirjoituksen. Kerhossa puhutaan muustakin kuin kännäyskokemuksista. Miten olen elänyt päiväni ilman huikkaa. Uskonnoista sen verran että olen ateisti,en rukoile .Uskovainen ja uskoa on kaksi eri asiaa. Uskon että toimimalla ehdotusten mukaisesti ja muiden jäsenten kokemuksia toteuttamalla pysyn raittiina,näin on myös tapahtunut yli 28 vuotta. Kerho ei määrittele ketään alkoholisteiksi vaan jäsenet ilmoittavat itse olevansa holisteja.En mä voi sanoa ketään holistiksi vaikka olis kuinka skeidanen ja goisais rantsussa. Jos kysyn et onks sulla brenkku ongelmia? Hän vastaa et Ei. Nii ei oo silloin ,juttu loppuu siihen. Mä en hölise mitään jos ei ole kiinnostusta.
Itse kysyit ? Miten petän itseäni jos juon n 3kertaa vuodessa. Pyysin tarkistamaan asian onko se kolme vai jotain muuta. En syytä. Mä olen pahoillani että ymmärrät ehdotukseni väärin. Tarkoituksenani ei ole syyttää sinua mistään. - kuiva doku
AA ei tarvitse ketään mutta se on niitä varten jotka tarvitsevat AA:ta.
Siksi turha odottaa että aa:laiset tulisi oven taakse käännyttäämään samaan tyyliin kuin vaikka Jehovan todistajat.
2 veljeä kuollut viinan takia, ja varsinkin nuorempaa tuli aikoinaan yritettyä auttaa ns. 12 askeleen puitteissa. Mutta kuten monilla niin hänelläkin oli omat liian suuret kuvitelmat omasta "selkärangastaan" ja älykkyydestään minkä avulla kyllä oppii kohtuukäyttäjäksi.
Hän ollut ainoa henkilö jonka kanssa ollut todella väittelyä ja kinaa tästä aiheesta, itsellä kun oli jo vähän aikaa kokemusta AA:n avulla saadusta raittiudesta.
Hengenlähtöhän loppujen lopuksi oli seurauksena tästä "kokeilusta" mutta ei tullut todellakaan mitään voitonriemua siitä että oli itse oikeassa.
Yleensä ei tästä aiheesta edes kannata väitellä ja kinaa, koska lä'hes kaikilla on varma tieto miten alkoholi vaikuttaa, omien juomiskokemusten perusteella.- Utelias-Uuno
Aivan. AA on vapaaehtoista kaikille. Siksi haluaisinkin, ettei aa:laiset täällä tuputtaisi omia juttujaan ohi aa:n ohjelman. Vaikken itse aa:lainen olekkaan (kävin siellä joskus vuosia sitten 4-5 kertaa), tiedän ohjelman ja olen lukenut 12/12 kirjan moneen kertaan, ison kirjan jne. eli tunnen ohjelman läpikotaisin. Täällä kuitenkin muutamat aa:laiset soveltavat ohjelmaa räikeästi ohi alkuperäisen ja sitten tulevat tänne näitä itseopittuja juttujaan kertomaan muka ohjelman mukaisina. Tottakai, aa:ohjelma on suositus, jokainen soveltakoon sitä OMALLA KOHDALLAAN itselleen parhaiten sopivaksi, älkää silti tulko kertomaan että se mikä sopii sinulle, sopisi kaikille. Tiedän, että aa:n ovia aukoo suuri osa ihmisiä, joilla ei mitään varsinaista alkoholiongelmaa edes ole, on vain ongelmia tiukan vaimon tms. kanssa, koska alkoholia nauttineen persoona muuttuu niin paljon alkoholia nauttiessaan.
Tämäkin, että aa:laiset tulevat tänne melko herkästi tuomitsemaan pitkän raittiuden jälkeen uudelleen kokeilevia epäonnistumaan kokeiluissaan, on melko edesvastuutonta. No, ihmekkös tuo, kun iso osa aa:ssa kävijöistä on joskus juonut päänsä pehmeäksi ja aivokapasiteetin pieneksi, ettei sinne mahdu juuri muuta kuin aa, aa-ohjelma, palaveri, aa:n vuosipäivät, askeleet, palaveri, palaveri, palaveri, alkoholismi, palaveri, palaveri, vuosipäivät, kakku vuosipäiville, palaveri jne loputtomiin..... Jos joku siellä muutaman kerran käynyt kyllästyy tuohon mantraan ja lähtee pois, ollaan heti sanomassa: JOUDUT?? juomaan, jos et käy paltsuissa. Voihan p'aska sentään, mistä h'elvetistä te sen tiedätte? Itse olin raittiina n. kymmenen vuotta ihan omin avuin lukuunottamatta muutamaa aa:ssa käyntiä ja aloin kokeilemaan luokkaa 2-3 kertaa vuodessa, täällä tullaan sitten sanomaan että kusetan itseäni ja että kuolen tuolla vauhdilla. Varmasti kuolen, se on selvää, kohtaamme jokaikinen kuoleman. Olen ollut nyt kohtuukäyttäjä vuosikaudet, juominen ei ole missään vaiheessa karannut käsistä, sillä tavoin kuin se nuoruudessa karkaili kaiken aikaa. Itse asiassa en edes kaipaa juurikaan alkoholia, meillä vaan on sukumme tiimoilla sellaisia tilaisuuksia, joissa otetaan kuka enemmän, kuka vähemmän, eli jokainen ottaa, ei siellä kukaan selvin päin ole. Siellä sitten hyvässä seurassa voin nauttia oikein kipakatkin kännit muun väen kanssa. Loppujen lopuksi kännääminen edes tunnu enää niin kivalta, kuin se aiemmin tuntui, en sitä juurikaan kaipaa. Seuraavan päivän kohmelot kärsitään ja se siitä. Onko tämä niin tuomittavaa?
AA:n ohjelma on ihan hyvä sellaisenaan ja sellaiselle joka sitä tarvitseeja haluaa, älkää silti tulko tuomitsemaan toisia palaverienne ulkopuolella, vaan jättäkää keskustelunne toisten aa:laisten piiriin ja niille, jotka teiltä apua pyytävät.
Kiitos! - Alkkoholisti
Utelias-Uuno kirjoitti:
Aivan. AA on vapaaehtoista kaikille. Siksi haluaisinkin, ettei aa:laiset täällä tuputtaisi omia juttujaan ohi aa:n ohjelman. Vaikken itse aa:lainen olekkaan (kävin siellä joskus vuosia sitten 4-5 kertaa), tiedän ohjelman ja olen lukenut 12/12 kirjan moneen kertaan, ison kirjan jne. eli tunnen ohjelman läpikotaisin. Täällä kuitenkin muutamat aa:laiset soveltavat ohjelmaa räikeästi ohi alkuperäisen ja sitten tulevat tänne näitä itseopittuja juttujaan kertomaan muka ohjelman mukaisina. Tottakai, aa:ohjelma on suositus, jokainen soveltakoon sitä OMALLA KOHDALLAAN itselleen parhaiten sopivaksi, älkää silti tulko kertomaan että se mikä sopii sinulle, sopisi kaikille. Tiedän, että aa:n ovia aukoo suuri osa ihmisiä, joilla ei mitään varsinaista alkoholiongelmaa edes ole, on vain ongelmia tiukan vaimon tms. kanssa, koska alkoholia nauttineen persoona muuttuu niin paljon alkoholia nauttiessaan.
Tämäkin, että aa:laiset tulevat tänne melko herkästi tuomitsemaan pitkän raittiuden jälkeen uudelleen kokeilevia epäonnistumaan kokeiluissaan, on melko edesvastuutonta. No, ihmekkös tuo, kun iso osa aa:ssa kävijöistä on joskus juonut päänsä pehmeäksi ja aivokapasiteetin pieneksi, ettei sinne mahdu juuri muuta kuin aa, aa-ohjelma, palaveri, aa:n vuosipäivät, askeleet, palaveri, palaveri, palaveri, alkoholismi, palaveri, palaveri, vuosipäivät, kakku vuosipäiville, palaveri jne loputtomiin..... Jos joku siellä muutaman kerran käynyt kyllästyy tuohon mantraan ja lähtee pois, ollaan heti sanomassa: JOUDUT?? juomaan, jos et käy paltsuissa. Voihan p'aska sentään, mistä h'elvetistä te sen tiedätte? Itse olin raittiina n. kymmenen vuotta ihan omin avuin lukuunottamatta muutamaa aa:ssa käyntiä ja aloin kokeilemaan luokkaa 2-3 kertaa vuodessa, täällä tullaan sitten sanomaan että kusetan itseäni ja että kuolen tuolla vauhdilla. Varmasti kuolen, se on selvää, kohtaamme jokaikinen kuoleman. Olen ollut nyt kohtuukäyttäjä vuosikaudet, juominen ei ole missään vaiheessa karannut käsistä, sillä tavoin kuin se nuoruudessa karkaili kaiken aikaa. Itse asiassa en edes kaipaa juurikaan alkoholia, meillä vaan on sukumme tiimoilla sellaisia tilaisuuksia, joissa otetaan kuka enemmän, kuka vähemmän, eli jokainen ottaa, ei siellä kukaan selvin päin ole. Siellä sitten hyvässä seurassa voin nauttia oikein kipakatkin kännit muun väen kanssa. Loppujen lopuksi kännääminen edes tunnu enää niin kivalta, kuin se aiemmin tuntui, en sitä juurikaan kaipaa. Seuraavan päivän kohmelot kärsitään ja se siitä. Onko tämä niin tuomittavaa?
AA:n ohjelma on ihan hyvä sellaisenaan ja sellaiselle joka sitä tarvitseeja haluaa, älkää silti tulko tuomitsemaan toisia palaverienne ulkopuolella, vaan jättäkää keskustelunne toisten aa:laisten piiriin ja niille, jotka teiltä apua pyytävät.
Kiitos!Kirjoitit:
"koska alkoholia nauttineen persoona muuttuu niin paljon alkoholia nauttiessaan".
Tavallisen terveen ihmisen persoona ei ehkä muutu alkoholista, miksi joidenkin persoona muuttuu? Viittaako se personallisuushäiriöön vai peräti sairauteen?
Onko juuri sellainen henkilö alkoholisti, jonka persoona muuttuu alkohin voimalla? - Utelias-Uuno
Alkkoholisti kirjoitti:
Kirjoitit:
"koska alkoholia nauttineen persoona muuttuu niin paljon alkoholia nauttiessaan".
Tavallisen terveen ihmisen persoona ei ehkä muutu alkoholista, miksi joidenkin persoona muuttuu? Viittaako se personallisuushäiriöön vai peräti sairauteen?
Onko juuri sellainen henkilö alkoholisti, jonka persoona muuttuu alkohin voimalla?"Onko juuri sellainen henkilö alkoholisti, jonka persoona muuttuu alkohin voimalla?"
Ei.
"Tiedän, että aa:n ovia aukoo suuri osa ihmisiä, joilla ei mitään varsinaista alkoholiongelmaa edes ole, on vain ongelmia tiukan vaimon tms. kanssa, koska alkoholia nauttineen persoona muuttuu niin paljon alkoholia nauttiessaan."
Preppaappas hieman luetun ymmärtämistä. ;)
Mitäs luulet, kun piheimmistä pihein alkaa tarjoamaan koko kapakalle kierroksia, onko persoona muuttunut?
- Repikää juopot tästä
Veljeni, joka kuoli viinaan, sanoi aina ettei ole alkoholisti vaan juoppo. Alkoholismi oli hänen mielestään vain hienostelu nimi juoppoudelle. Juoppouden veljeni sanoi johtuvan vain ja ainoastaan luonteen heikkoudesta.
- kuiva doku
Jos olet todella ollut alkoholisti, siis se joka juo useitten päivien putkia niin sinustahan on kiinnostunut varmasti tiedekin alkoholitutkimuksen saroilta.
Tuntuu vaan niin uskomattomalta että krapularyyppyjenkin tarve olisi siitä vaan poistunut vuosien myötä?
Nähnyt kyllä niitten kymmenen vuoden aikana jolloin AA palavereissa kävi myös aivonsa pehmeäksi juoneita,juoppohullujakin harhoineen mutta ei ole näiltä koskaan kuullut yllämainitsemiasi AA, aa-ohjelma,palaveri, vuosipäivät kakkuineen juttuja koska he eivät siihen enään pysty, yksinkertaisesti.
Muuten kokemuksesi kuulostaa ihan tutulta paitsi että noita juttuja kuullut henkilöiltä jotka ovay käyneet palavereissa yhden (1) kerran jos edes sitä. - Utelias-Uuno
"Jos olet todella ollut alkoholisti, siis se joka juo useitten päivien putkia niin sinustahan on kiinnostunut varmasti tiedekin alkoholitutkimuksen saroilta."
Ihan vaan huomioitavaksi: EN OLE MISSÄÄN VAIHEESSA SANONUT OLEVANI ALKOHOLISTI, OLIN VAIN SELKÄRANGATON JUOPPORESSUKKA! Terveysviranomainen ei ole koskaan eikä ikinä antanut minulle diagnoosia "alkoholisti". AA-ohjelmassakin sanotaan: "ehkä et olekkaan alkoholisti....."
En ollut. Juominen on hanskassa - täysin.
Tsemppiä kinakavereille, kyllä se siitä.... Ottakaa joskus vähän löysemmin, pipokaan ei kiristä niin kovin. ;) - kuiva doku
No sori kun en oikein ymmärrä mitä ideaa on lukea AA:n kirjat moneen kertaan,olla 10 vuotta juomatta, käydä palavereissa ja kaiken huipuksi vielä löytää sen kadonneen selkärangankin ellei kyseessä ole ongelma ?
No ehkä ei kaikkea tartte ymmärtääkään mutta hyvät jatkot.
Pipoa tarttee vielä kun talvi ei oo vielä ohi :)- Utelias-Uuno
Mitäkö ideaa? Uteliaisuus, eikös sen näe jo nimimerkistäkin? Luen muuten paljon muutakin ihan uteliaisuuttani.
Ongelmasta en tiedä, nyt juominen on hanskassa.... - Utelias-Uuno
"No sori kun en oikein ymmärrä mitä ideaa on lukea AA:n kirjat moneen kertaan,olla 10 vuotta juomatta, käydä palavereissa ja kaiken huipuksi vielä löytää sen kadonneen selkärangankin ellei kyseessä ole ongelma ?"
Juu, kyllä se silloin ongelma oli ja sen olen myöntänytkin. Alkoholisti en kuitenkaan ollut, olin juoppo. Koska en lukeutunut alkoholistiksi, saatoin kokeilla pitkän kuivan kauden jälkeen ottoa ja hyvinhän tuo on mennyt, paremmin kuin olisin ikinä kuvitellutkaan.
Toista on tietysti teillä "alkoholisteilla", teille ottaminen onkin ihan mahdotonta, niin mahdotonta, ettette sallisi ottamista kenellekkään. :D:D ;)
Tsemppiä raitisteluille!
- kuiva doku
Alkoholisti ja juoppo tarkoittanut samaa asiaa vähintään miesmuistiin,esim. ns. tuurijuoppo on holisti eikä se siitä viisasteluilla miksikään muutu.
Juttusi on niin ristiriitainen kuten nyt viimeksi: eilen et tietänyt oliko ongelma vai ei, ja tänään:Juu, kyllä se silloin ongelma oli.
Mutta jos sinun kohdalla kumminkin ei ole kysymys pelkästä järkeilystä, vaan vähän syvällisemmästä, niin perusta ihmeessä hengenheimolaistesi (jos niitä löytyy) kanssa Nimettömien Alkoholistien rinnalle vaikkapa Nimettömät Selkärankaiset niin jospa ne täydentäisivät sitten toisiaan:)- Utelias-Uuno
Ei minulla eilen mitään ongelmaa ollut ja ongelma oli silloin joskus 15 vuotta sitten, kuten olen kertonut. Olin n. Kymmenen vuotta kuiva ja nyt viitisen vuotta ottanut harvakseen. Tämän viimeisen viiden vuoden aikana ei ole kertaakaan läikkynyt yli, eli joka kerta juominen on mennyt siististi, jopa paaaaaljon siistimmin, kuin sellaisella joka ottaa sen pakollisen perjantaikossun. Mitäkö viesteilläni yritän kertoa? No sitä, että entinen ongelmajuoppo(kin) pystyy ottamaan siististi, vaikka aa:laiset yrittävät väkisin muuta väittää. Mitään tilastoa ei kai ole tehty, jostakin vaan on jäänyt sellainen mielikuva, että aa:n avulla raitistuneita olisi kaksi (2) prosenttia. Eli raitistuneista 98% osaa raitistella ihan itse ilman toweriseurojen jelppiä. Tiedän ja tunnen monen monta ongelmajuojaa, jotka osaavat vanhemmiten ottaa siististi, toki joillakin myös lipsuu. Lipsuu ihan tavallisellakin kansalaisella, eivätkä hekään silti alkoholisteja ole. Tai kai kaikki jotka juo, on aa:laisen silmissä alkoholisteja? Siis te kaksi %, jotka olette olleet MONIongelmaisia julkeatte sumeilematta moittia ihmisiä alkoholisteiksi??
Teidän "alkoholistireppanoiden" on ilmeisen vaikeaa myöntää, että meistä useimmilla on luonteenlujuutta ja osaamme sanoa EI ja pysyä myös sanojemme takana.
Mietin, minkä ikäinen olet. Usein ns. Nuoret aikuiset luulevat tietävänsä kaiken. Itse olen elämää nähnyt hieman iäkkäämpi henkilö, elämänkokemusta on ja elämänkoulua on käyty.
Mutta...... Lopetellaa jaarittelu, tämä ei johda mihinkään..... - Ent. juopporetku
Utelias-Uuno kirjoitti:
Ei minulla eilen mitään ongelmaa ollut ja ongelma oli silloin joskus 15 vuotta sitten, kuten olen kertonut. Olin n. Kymmenen vuotta kuiva ja nyt viitisen vuotta ottanut harvakseen. Tämän viimeisen viiden vuoden aikana ei ole kertaakaan läikkynyt yli, eli joka kerta juominen on mennyt siististi, jopa paaaaaljon siistimmin, kuin sellaisella joka ottaa sen pakollisen perjantaikossun. Mitäkö viesteilläni yritän kertoa? No sitä, että entinen ongelmajuoppo(kin) pystyy ottamaan siististi, vaikka aa:laiset yrittävät väkisin muuta väittää. Mitään tilastoa ei kai ole tehty, jostakin vaan on jäänyt sellainen mielikuva, että aa:n avulla raitistuneita olisi kaksi (2) prosenttia. Eli raitistuneista 98% osaa raitistella ihan itse ilman toweriseurojen jelppiä. Tiedän ja tunnen monen monta ongelmajuojaa, jotka osaavat vanhemmiten ottaa siististi, toki joillakin myös lipsuu. Lipsuu ihan tavallisellakin kansalaisella, eivätkä hekään silti alkoholisteja ole. Tai kai kaikki jotka juo, on aa:laisen silmissä alkoholisteja? Siis te kaksi %, jotka olette olleet MONIongelmaisia julkeatte sumeilematta moittia ihmisiä alkoholisteiksi??
Teidän "alkoholistireppanoiden" on ilmeisen vaikeaa myöntää, että meistä useimmilla on luonteenlujuutta ja osaamme sanoa EI ja pysyä myös sanojemme takana.
Mietin, minkä ikäinen olet. Usein ns. Nuoret aikuiset luulevat tietävänsä kaiken. Itse olen elämää nähnyt hieman iäkkäämpi henkilö, elämänkokemusta on ja elämänkoulua on käyty.
Mutta...... Lopetellaa jaarittelu, tämä ei johda mihinkään.....´"Teidän "alkoholistireppanoiden" on ilmeisen vaikeaa myöntää, että meistä useimmilla on luonteenlujuutta ja osaamme sanoa EI ja pysyä myös sanojemme takana."
Johtuneeko siitä, että jotkut alkoholisteina itseään pitävät ovat ulkoistaneet päätöksien tekemisen ja henkilökohtaisen vastuun korkeammalle voimalle ja siihen uskovalle ryhmälle. Retkahdustakin puolustellaan sairaudella, eikä valintana jonka itse on tehnyt. Raitistumisesta ja sen ylläpidosta annetaan kaikki kunnia ryhmälle, vaikka pohjimmiltaan kysymys on juopon omasta tahdosta elää raittiina. - Utelias-Uuno
Ent. juopporetku kirjoitti:
´"Teidän "alkoholistireppanoiden" on ilmeisen vaikeaa myöntää, että meistä useimmilla on luonteenlujuutta ja osaamme sanoa EI ja pysyä myös sanojemme takana."
Johtuneeko siitä, että jotkut alkoholisteina itseään pitävät ovat ulkoistaneet päätöksien tekemisen ja henkilökohtaisen vastuun korkeammalle voimalle ja siihen uskovalle ryhmälle. Retkahdustakin puolustellaan sairaudella, eikä valintana jonka itse on tehnyt. Raitistumisesta ja sen ylläpidosta annetaan kaikki kunnia ryhmälle, vaikka pohjimmiltaan kysymys on juopon omasta tahdosta elää raittiina.No niinän se on katos kun en heti hiffannut ;)
- kuiva doku
Uunon heittämät luvut on vähän hauskoja koska onhan ongelmajuomista ja siitä toipumista tutkittu iät ja ajat..vai 98% raitistunut omin voimin:)
Tuossa väitöksessä mainitaan ns. spontaanisti toipuneiden määrä 1/4 tai jopa 1/3 mutta ei todellakaan mitään Uunon yli 9/10 lukemia.
AA ei pidä meteliä toipuneitten määrästä eikä paljon muustakaan, mutta kun itse siellä kävi vuosina 1975-1985 niin vuoden raitistuneita oli useita tuhansia joka tapauksessa.
Kun ei ole itsekään käynyt lähes 30 vuoteen palavereissa voisi joku sanoa olevansa selvinnyt omin voimin mutta ei. Se olisi vain sitä itsensä pettämistä.
http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/arkisto/kolme_reittia_raittiuteen- ZzzzZzzZZzz?........
{ AA ei pidä meteliä toipuneitten määrästä eikä paljon muustakaan }
AA laiset metelöivät sitten senkin edestä.
- .
Kappas. AA:n jäsenet, terhakkaat valvojamme ovat kutistaneet ketjun. Taas. Kiitos, tämä palsta riitti, täällä sana ei ole vapaa!
- lasse k.
Vieläkös aloittaja on kokeillut?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",175093Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/1012321- 1352008
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee481878Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1171680"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!551276Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu117947Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."
Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää48851Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.
Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.303831Kaupungin yt
Honkolan tai hietaman koulu suljetaan. Säästölistalle on nostettu muun muassa Honkolan tai Hietaman koulun toiminnan l24664