Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

rakentaja = vastaava työnjohtaja = rakennusvalvoja

Mahdollista?

Auttakaahan viisaammat tietämätöntä;

Voiko MITENKÄÄN olla mahdollista, että rakennuskohteen rakennuttaja, rakentaja, vastaava työnjohtaja ja rakennusvalvoja ovat kaikki yksi ja sama yritys/henkilö (eli tässä tapaksessa Rakennusliike XXX)?

Noin äkkiseltään maalais-/kaupunkilaisjärki sanoisi, että ei kai rakennuttaja nyt voi ”rakennusvalvoa itse itseään”?
Vaikka todella vähän rakennus(hanke)asioista mitään tiedänkään, niin eikös nimenomaisesti vastaava työnjohtaja ja rakennusvalvoja takaa sen, että joku ihan oikeasti vastuullisesti seuraa mitä/millä tavoin rakennushankkeessa tapahtuu, ja tarvittaessa puuttuu asiaan jos tarvetta on??

Tuntuisi todella oudolta, että rakennuttaja sanoisi itse itselleen, että ”nyt tuli kyllä sen verran oiottua mutkissa & hutiloitua, että ei mene valvonnasta(ni) läpi, eli korjaappa kuntoon”…

Kyseessä on 2000-luvun puolenvälin paikkeilla rakennettu pieni kuuden huoneiston taloyhtiö (kuulemma ns. kovan rahan kohde) jossa nyt siis itsekin osakkaana. Taloyhtiön hallitukselta ja isännöitsijältä tuntuu löytyvän melko heikosti mitään taloyhtiön tarvittavia papereita, ja kun asioita on yrittänyt selvittää (mm. paikalliselta rakennusvalvojalta) niin lopputulemana on tälläinen ”rakennuttaja on itse vastannut valvonnasta lähtien kaikesta mahdollisesta” –vastaus.

Pistää miettimään, että onkohan rakentaminen / sen valvonta mennyt ihan niin kuin piti? Etenkin kun tuntuu että yhtä jos toista ongelmaa tuosta alle 10-vuotiaasta asunnosta jatkuvasti löytyy…

7

3356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä poljen minä ohj

      olet käsittänyt väärin, vallankin sen valvojan tehtävän, näin se nimenomaan on nykyäänkin, jos annat talon urakalla tehtäväksi

    • Totta kai

      Tottakai noin voi olla ja usein onkin. Rakennuksen virheistä vastaavat rakennuttaja sekä vastaava työnjohtaja. On varsin toivottavaa, että rakennuttaja on alan ammattilainen, tästä paras osoitus on se, että hänet on hyväksytty vastaavaksi mestariksi. On nimittäin aika isot vaatimukset.

      Kysytkö autokorjaamossa, kuka tarkastaa asentajan työn?

    • Jatkoa ->

      Noh - selväksi lienee tullut se, että noin voi siis olla...

      Jos ja kun virheistä vastaa rakennuttaja ja vastaava työnjohtaja (eli tässä tapauksessa sama yritys/henkilö) niin kuinkas tämä vastuunotto käytännössä tapahtuu, kun joku virhe löytyy? Jonkinlaisesta 10 vuoden ”takuuajasta” olen kuullut, mutta miten ”reklamointi” näin suuren / monimutkaisen homman suhteen tapahtuu?

      Olen tiedustellut näkemyksiä ”mahdolliseen virheeseen/ongelmaan” jo toisessa ryhmässä (http://keskustelu.suomi24.fi/node/10459565) ja ainakin tuon raadin kommenttien perusteella vaikuttaisi siltä, että jonkinasteisesta rakennusvirheestä/huolimattomuudesta voisi olla kysymys. Ja valitettavasti tämä ei ole ollenkaan ainoa probleema asunnossamme, mutta ehkä yksi vakavimmista.

      Olen itse täysin samaa mieltä, että ”olisi toivottavaa että rakennuttaja on alan ammattilainen”, mutta käsittääkseni toiveiden lisäksi on lain mukaan vastaavalla työnjohtajalla oltava sekä soveltuva tutkinto, että riittävä kokemus. Milläs tuon selvität etenkään näin jälkikäteen?

      Koska mittava osa talon papereista, käyttö- ja huolto-ohjeista puuttuu, niin on erittäin vaikea jälkikäteen todeta mitä on tehty milloinkin, kuka on tehnyt ja onko mitään ”katselmuksia” tai tarkastuksia edes tehty... Isännöitsijältä ja taloyhtiön hallitukselta on jo tätä kaikkea kysytty, mutta ”kun ei ole, niin ei ole”...

      Ja mitä tulee autokorjaamoihin, niin etukäteen en kysele tarkastajista, vaan lähtökohtaisesti luotan että ammattilainen osaa hoitaa hommansa. Jos kuitenkin myöhemmin käy ilmi että huolto/korjaus ei ole onnistunut parhaalla mahdollisella tavalla (näinkin on käynyt – suorastaan useamman kerran), niin luonnollisesti otan yhteyttä, ja hommat joko sovitaan heti tai reklamaatiomenettelyn kautta, ja yleensä kyllä löytyy hetipian taho joka vastuun ottaa.
      Nyt kyseessä on aivan eri mittaluokan hankinta/rahamäärä, ja silti en ole ollenkaan varma että selvässäkään virhetapauksessa vastuunkantajaa löytyy mistään!

    • minä poljen minä ohj

      Eikös se asia ole mennyt niin, että rakennusliike xxx on rakentanut pienkerrostalon ja myynyt sen sitten as. osakkeina ja alkanut rakentelemaan uusia kohteita.
      Ei tällaisissa tapauksissa rakennusliike voi alkaa kyselemään, että mistä löytäisi vastaavan, mistä saisi timpureita, ym, tai kuka muuten heidän asioitaan hoitaisi, vaan ne on oltava valmiina, siis rakennusliikkeen osakkaina tai muuten käytettävissä.
      Sellaista, kuin valvoja, ei tietääkseni kuulu rakennusluvan saamisen ehtoihin, vastaava työnjohtaja kuuluu, jos joku haluaa työmaalleen valvojan palkata, niin ei valvoja seiso montun reunalla valvomassa työn laatua, vaan toimii niin, että homma pyörii kaikilta osin sujuvasti.
      Eikä vastaavakaan, mutta ainakin hänen on huolehdittava siitä, että rakennus on tehty normien mukaan ja niin, että se menee katselmuksista läpi.

      Jos ostaa käytetyn osakehuoneiston, niin se on mitä on, mikäli yksi ostaja alkaa vaatimaan rakentajaa vastuuseen työn laadusta, niin vähän se on sama, jos käytetyn auton ostaja alkaisi vaatimaan autotehdasta vastuuseen auton laadusta ja kunnosta.

    • Sekameteli seis

      Aloitetaanpa perusasioista.

      - Rakennuttaja = se, joka antaa talon rakennettavaksi = 'tilaaja' tai 'asiakas', viranomaiskielellä 'rakentamaan ryhtyvä'. Voi olla muu kuin loppukäyttäjä.
      - Urakoitsija = se, joka rakentaa sopimuksen mukaan, usein pääosin kiinteällä ennalta sovitulla hinnalla = urakalla. Useimmiten kyse on rakennusliikkeestä.
      - Rakentaja = se joka rakentaa, oli se sitten loppukäyttäjä itse tai palkattu rakennusmies tai urakoitsija
      - Vastaava työnjohtaja = pätevä henkilö, jpka vastaa viranomaiselle siitä, että työ tehdään määräysten ja rakennusluvan mukaan. Usein urakoitsija tai sen työpäällikkö.
      - Valvoja = henkilö, joka tarkastaa tehdyn työn ja tarvikkeiden sopimuksenmukaisuuden; siis tilaajan edunvalvoja

      Voiko valvoja ja urakoitsija olla sama henkilö, jos tilaaja on sukankuluttaja?
      Hah hah, tottakai, jos tilaaja haluaa tulla kusetetuksi.

    • OonKaikissaRooleissa

      "Rakennusvalvojaa" ei ole olemassakaan mutta rakennusvalvonta on taho kunnassa joka vastaa viranomaisvalvonnasta. Pienissä kunnissa valvonnan hoitaa usein vain yksi rakennustarkastaja. Isommissa kunnissa/kaupungeissa henkilöstöä on enemmän ja tittelit vaihtelevat.

      Pienessä rakennusprojektissa yksi ja sama henkilö voi olla kaikkea yllämainittua (kts. nimim. sekameteli seis).

    • Vastaava työnjohtaja vastaa siitä, että rakentamisessa noudatetaan rakennuslupaa ja rakentamisen määräyksiä. Rakennusliikerakentamisessa lähes poikkeuksetta vastaava työnjohtaja on rakentajan palkkalistoilla - eikä siinä ole mitään kummallista.

      Vastaavaa työnjohtajaa ei pidä sotkea valvojaan, joka on tilaajan puolesta vahtimassa, että rakentaminen tapahtuu urakkasopimuksen mukaan.

      Jos tilaaja ja rakentaja on sama taho (omatoimirakentaminen tai perustajaurakointi eli gryndaus) on valvoja täysin tarpoeeton, mutta vastaava työnjohtaja pitää silti nimetä.

      Rakennusvalvontaviranomaiset taas valvovat vastaavan työnjohtajan toimintaa sekä yksittäisin katselmuksin koko rakentamista.

      Laadunvarmennuksen kannalta saattaa aiheuttaa haasteita tuollainen "yhden miehen show", sillä useampi silmäpari näkee paremmin kuin yksi, mutta ei se yleensä ole se tärkein laatupuutteiden syy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1400
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1307
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1273
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe