Hei!
Olemme yrittäneet toista lasta jo yli puolitoista vuotta. Yhtään raskautta ei ole alkanut. Olemme perusterve ja hyvät elämäntavat omaava kolmekymppinen pari, esikoinen sai alkunsa 5kk pillereiden lopettamisesta ilman apuja.
Minulla on todettu PCO-tyyppiset munasarjat. Ovuloin luomusti joka kierrossa ovulaatiotestien ja -oireiden mukaan, mutta yleensä vasta kp20-27. Muutaman kerran ovulaatio ollut jo kp15, 14, 16, 17. Mutta AINA 8 vrk ovulaatiosta alkaa pienenpieni tiputteluvuoto, joka kestää 2 päivää, jonka jälkeen sitten kunnon vuoto, joka kestää n 2päivää. Luteaalivaihe jää aina siis 10 päivän mittaiseksi, ei koskaan ainakaan yli. Kierto on siis epäsäännöllinen, 24-34 päivää on ollut vaihteluväli kahden vuoden aikana.
Clomifenilla ovulaatio tulee aiemmin, kp 16-19, mutta näissäkin kieroissa menkkatuntemukset alkavat jo dpo 8, kuten luomukierroissakin. Lugesteronilla (400mg/päivä) vuoto pysyy poissa, mutta muuten ei. Eikö juuri Clomifenin pitäisi kypsyttää munarakkula, jotta siitä muodostuisi hyvä keltarauhanen? Miksi se ei näytä minulla niin toimivan siltikään, vaikka ovulaatio ultran ja tikkujen mukaan tapahtuu? Onko lugesteronista OIKEASTI apua alkion kiinnittymiseen lyhyessä luteaalivaiheessa? Olen tästä kuullut kahdenlaisia mielipiteitä lääkäreiltä.
Miehellä on teratozoospermia, mikä ei lääkärin mukaan kuitenkaan olisi syynä lapsettomuuteen. Normaaleja oli 3%(viitearvo 4%), mutta määrä ja liikkuvuus oli todella hyvät.
Kannattaako clomifenia syödä putkeen se 4 kiertoa, vai pitää jokaisen clomikierron välissä luomutauko?
Tuntuu turhauttavalta, kun raskaus ei vaan ala. Pelottaa, että mistään hoidosta ei ole meille apua, koska kroppani ei vaan toimi oikein edes lääkkeiden avulla. En käsitä, miten esikoinen on voinut saada alkunsa, vaikka luultavasti silloinkin ollut samat ongelmat, koska laskettu aika siirtyi varhaisultrassa n. viikolla eteenpäin; ovulaatio siis ollut ehkä silloinkin myöhässä.
Lyhyt luteaalivaihe
1
240
Vastaukset
Kiitos kysymyksestäsi!
Ymmärrän turhautumisesti, mutta yritän siitä huolimatta vakuuttaa, että onnistumismahdollisuutenne toisen lapsen saamiseen ovat hyvät.
Olettekin jo aloittaneet ovulaatioinduktiohoidot ja kokeilleet Clomifenia. Mikäli siitä ei ole apua, kannattanee siirtyä FSH-pistoksilla toteutettavaan ovulaatioinduktiohoitoon. Minun tiedossani ei ole tutkimuksia, jossa oltaisiin arvioitu taukokiertojen hyödyllisyyttä. Siihen ovat varmaan parhaat asiantuntijat hoitava lääkärisi, joka on katsonut onko Clomifen aiheuttanut kystia, onko kohdun limakalvo kovin ohut sekä myös oma jaksaminen.
Hyvin usein on kuitenkin niin, että aivan eksakti syy lapsettomuuteen jää pimentoon. Valitettavasti emme pysty nykytietämyksen avulla hallinnoimaan kuin "jäävuoren huippua", mutta onneksemme tapahtuu kuitenkin usein onnellisia yllätyksiä.
Kannustavin terveisin,
Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 235138
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r34587- 1031352
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1361330Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121220- 931094
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike19971viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.168865En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.61813- 37779