mikä olisi hyvä yleislinssi videokuvaukseen canon 7d. kuvaus pääosin jalustalta tai kiinnitettynä kanoottiin, eli osa otetaan materiaalista melko läheltä. ongelmanahan on että 7d ei ole täyskennoinen, mutta.... täytää muuten erinomaisesti tarpeeni lunnonkuvauksessa. siis laajakulmako, 17-22, vai kiinteäpolttovälinen 17..?????? kertokaapa joka tietää asiasta.....
mikä linssi videokuvaukseen ???
26
2925
Vastaukset
ef-s 17-55 f2.8 voisi olla sopiva siinä mielessä että tuolla 17mm pärjää sisäkuvauksissakin siten, ettei seinä tule heti vastaan. photozonessa tuo objektiivi on saanut suht hyvät arvostelut.
tämä ei ehkä kuulu asiaan mutta kerron kokemuksia. kiinteäpolttovälisistä ja zoomeista käydään taistoa mutta henkilökohtaisesti käytän zoomeja. harkinnan jälkeen ostin tokinan 11-16mm . toinen vaihtoehto olisi ollut samyangin 14mm, joka on hinnaltaan puolet tuosta tokinasta. valintaani vaikutti se että tuo tokina käy rakennuskuvauksiinkin ilman pahoja tynnyrivääristymiä.
kuvaat kuitenkin harrastusmielessä niin tuo 17-55 on ehkä sopivin ja yllätys yllätys se maksaa rajalassa tällä hetkellä 950€ kun taas verkkokaupassa tonnin. erhardilla saksassa ei ollu sitä tällä hetkellä listoilla mutta jokunen viikko siitten se maksoi siellä 850€ postikuluineen.
siinä mielessä zoomi on hyvä videokuvauksessa, että pystyt rajaamaan etukäteen.- videöötti
varmasti hyvä ja käyttökelppoinen tuo 17-55, kuittenkin yli budjettini. minua itse kiinnostaisi kiinteäpolttovälinen, koska tuolloin hyvän ja valovoimaisen linssin sais suht edulliseti. lisäksi mitään automaattitaerkennuksia enkä kuvanvakaajaa tarvitse, koska en kuvaa juurikaan käsivaralla. minulla on 2,8 70-200 ja 17-135, jälkimmäisen ongelma on valovoima (3,5-5,6), joka zoomatessa muuttuu.
- KANOOTTIIN?
Onko vaarana, että kanootti pyörähtää ympäri? Tarvitaanko millaista kosteussuojausta?
- videöötti
toiveissa tietenkin, että ei pyörähdä. tarkoituksena kiinnittää kamera keskipenkille, joten meloessa voi ottaa kuvaa eteen (maisema) ja melojasta. olen käyttänyt aikaisemmin muovipussia sadevettä vastaan. 7d on aika hyvin suojattu (valmistajan mukaan). jos menee nurin niin peli lienee menetetty. muuten kuljetan vesitiiviissä astiassa melonnan aikana.
- L sarjaa kosteaan
videöötti kirjoitti:
toiveissa tietenkin, että ei pyörähdä. tarkoituksena kiinnittää kamera keskipenkille, joten meloessa voi ottaa kuvaa eteen (maisema) ja melojasta. olen käyttänyt aikaisemmin muovipussia sadevettä vastaan. 7d on aika hyvin suojattu (valmistajan mukaan). jos menee nurin niin peli lienee menetetty. muuten kuljetan vesitiiviissä astiassa melonnan aikana.
juu tuota 7D rungon vesitiiveyttä käytin itsekin pohdinnassa lähtökohtana. nyt kun kuitenkin ollaan suht kosteissa oloissa, voisi L sarjalainen olla vaihtoehto - pitää pölyn ja kosteuden huomattavasti paremmin pois linssistöstä:
suosittelen: Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM videöötti kirjoitti:
joo tuo samyangin on yksi vaihtoehto eikä hinnan kiroissa. itse pähkäilin sen ostoa, koska se on maisemakuvauksissa ok mutta rakennusten kuvaamisessa vähän niin ja näin tynnyrivääristymän takia. siksi päädyin tokinan 11-16 milliseen vaikka se maksoi tuplasti.
noista sadesuojauksista juttelin kamerakauppiaan kanssa ostaessani viime kesänä kameraa ja hän sanoi että vaikka valmistaja lupaa mitä niin hän suojaa aina kameransa juuri niinkuin kerroit.
60D on vähemmän tiivistelty kait kuin 7D mutta viime kesänä sattui sadekuuro kohdalle ja olin pelkässä T-paidassa ja sata metriä autolle. 18-55 is eli tekninen laatu huono, oli nokalla. eipä kärsinyt kumpikaan mutta sisällytin sen asian kyllä kategoriaan "helvetin hyvä säkä".
ei mikään elektroniikka tykkää vedestä. eikä muuten sen puoleen kaljastakaan :)videöötti kirjoitti:
tuli mieleeni että onko sulla minkäänlaista vakuutusta?
itse lisäsin kotivakuutukseeni jatkuvan matkavakuutuksen mikä nosti vakuutuksen hintaa n 30 euroa vuodessa. esim jos mut ryöstetään kun olen kuvaamassa nii se korvaa neljään tonniin asti mikä riittää kamerareppuni ja sen sisältöön ja jalustaan.
nimittäin jos kanoottisi pyörähtää niin voipi olla jotain toivoa saada korvausta.
ja kotivakuutus taas korvaa jos satun jostain syystä kompuroimaan kamerani rikki.
koko homma maksaa n 170€ vuodessa ja on huoleton kulkea.- videöötti
L sarjaa kosteaan kirjoitti:
juu tuota 7D rungon vesitiiveyttä käytin itsekin pohdinnassa lähtökohtana. nyt kun kuitenkin ollaan suht kosteissa oloissa, voisi L sarjalainen olla vaihtoehto - pitää pölyn ja kosteuden huomattavasti paremmin pois linssistöstä:
suosittelen: Canon EF 16-35mm f/2.8L II USMolispa kyllä hulppea tuo Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM . hinta kuitenkin käytettynäkin yli tonnin. minkälainen linssi olis Canon Ef 17-40f4 usm. olis hinnaltaan meikäläisen budjettia lähempänä. valovoima 4, riittänee kuitenkin "normaalikuvaukseen" jos jolloainkäytöss niin infoa kiitos
- niinhän se on
harrastelijakirurgi kirjoitti:
joo tuo samyangin on yksi vaihtoehto eikä hinnan kiroissa. itse pähkäilin sen ostoa, koska se on maisemakuvauksissa ok mutta rakennusten kuvaamisessa vähän niin ja näin tynnyrivääristymän takia. siksi päädyin tokinan 11-16 milliseen vaikka se maksoi tuplasti.
noista sadesuojauksista juttelin kamerakauppiaan kanssa ostaessani viime kesänä kameraa ja hän sanoi että vaikka valmistaja lupaa mitä niin hän suojaa aina kameransa juuri niinkuin kerroit.
60D on vähemmän tiivistelty kait kuin 7D mutta viime kesänä sattui sadekuuro kohdalle ja olin pelkässä T-paidassa ja sata metriä autolle. 18-55 is eli tekninen laatu huono, oli nokalla. eipä kärsinyt kumpikaan mutta sisällytin sen asian kyllä kategoriaan "helvetin hyvä säkä".
ei mikään elektroniikka tykkää vedestä. eikä muuten sen puoleen kaljastakaan :)Itselläni on Samyangin 14 millinen kroppirunkoisessa kamerassani, ja olen ottanut sillä maisemakuvia ja maisemakuvia joissa on rakennuksia. Mielestäni tekee todella hyvää jälkeä, eikä mitään tynnyrivääristymiä ole havittavissa edes noissa arkkitehtuuriotoksissa.
- noitakin
Samyang 8mm fisheye tai saman valmiastajan 14millinen laajakulma.
- Reino vaan ...
7D:ssä on aivan liian pieni kennon pinta-ala videokuvaukseen ja kohisee aivan liikaa.
Kokeile vaihtaa 7D runko "5D Mark II runkoon".- Valovoimaa!
Hommaat valovoimaista optiikkaa siihen 7Dhen, niin kyllähän alkaa videotkin kelpaamaan:
http://www.youtube.com/watch?v=8vHWFFmcL6k - samparaikaa
7D:ssä on aivan jumalattoman iso kenno mihin tahansa videokameraan verrattuna. Ja 5DmkII:ssa aivan giganttisen suuri.
Joten taustat sumenee kuin sumussa kuvaisi. Verrattuna mihin vaan videokameraan. - uhyjk
Ja välineurheilijan neuvo taisi olla tämä. Mitään muuta ei kannata käyttää kuin parasta. Millään muulla ei tee mitään. Mitenkähän ennen on minkään tekniikan kanssa pärjätty, kun kaikki oli niin vaatimatonta nykyiseen verrattuna.
- diopterit pop
"mikä linssi videokuvaukseen ???"
vaikka 5D - CN-E14.5-60mm T2.6L
Nyt on kanoottiin videokuvausobjektiivi!
The Canon CN-E14.5-60mm T2.6L S/L SP 4.1x wide-angle zoom lenses are landmark optical additions to Canon’s Cinema Lens series for the groundbreaking Cinema EOS System. They support 4K resolution (pixel count four times Full HD) and compatibility with industry-standard Super 35mm-equivalent cameras.
http://cpn.canon-europe.com/content/product/cinema_eos/14_5_60mm.do
Nyt Scandinavian Photo AB stä uskomattoman edulliseen 33 221,00 euron hintaan!!!
http://www.scandinavianphoto.fi/tuote/13072860/canon-objektiv-cn-e14-5-60-2-6l-s-ef-fattning
Tilaamme tuotteen heti tilauksenne jälkeen - saippua_k_auppias
"Nyt Scandinavian Photo AB stä uskomattoman edulliseen 33 221,00 euron hintaan!!!"
halapaa ku saippua :-) - -innostunut sonni-
Aina puhutaan valovoiman tarpeesta. Toki valovoimainen lasi on kirkkaampi tarkentaa kuin himmeämpi. Kuvaako kukaan kuitenkaan oikeasti aina täydellä aukolla, tuskin minä ainakin himmennän aina muutaman aukon mikäli vain valo antaa myötä. Kasvaahan silloin syväterävyys ja piirtokin on parempi.
Maisemia en ole koskaan kuvannut täydellä aukolla vaan reilusti himmentäen.
Minulla on vielä tallessa filmijärkkärikin Canon T90 ja siihen joitakin linssejä. Normaali on 50/1.4 enkä muista silläkään koskaan kuvanneeni täydellä aukolla.
Nämä filmiromppeet ovat muistona nuoruudesta muiden vanhojen kameroiden kaapissa.- CanonEOS
Kyllähän sitä nyt useinkin tulee kuvattua täydellä aukolla ainakin.
Esimerkiksi useimmat sisäurheilulajit vaatii lyhyttä valotusaikaa, jolloin aukko täytyy laittaa ammolleen ja vielä sittenkin on pakko nostella ISO-arvoja epämukavan korkealle. Ja tarkoitin nyt max. 2.8 aukkoa.
Ja silloin kun haluaa mukavan taustan sumennuksen, henkilökuvissa tms.
Ja riippuu tietysti putkesta voiko siinä max. aukkoa käyttää. Useimmissa halvoissa ja keskihintaisissa putkissa terävin jälki syntyy vasta 2 aukoa himmentämällä. Mutta silloin pitää olla reilusti valoa tai paikallaan pysyvä kohde tai käyttää salamaa.
Esimerkiksi Canon EF 70-200 f/2.8 L IS USM II. Sillä tulee superterävää jälkeä kaikilla aukoilla, myös 2.8:lla. Jos tuosta 2.8 mennään valovoimaisempaan suuntaan niin esimerkiksi EF 135 f/2 L USM vaatii jo hiukan himmentämistä jos terävyyden haluaa maksimoida.
Joten se täyden aukon käyttö nyt vähän riippuu siitä mitä ja millä kuvaa.
- PC-E NIKKOR
Sä kuvaat maisemaa ihan surkeil obiskoil, jos et voi maisemakuvata täydellä aukolla. Jos maisema on tasainen(ei vuoria) saat tietyis objektiiveis sen terävyysalueen kallistettua, jolloin koko maisema on terävyysalueella:
45mm f/2.8D ED PC-E NIKKOR obiskalla otettu kuva videossa 06:13 kohdalla
http://www.youtube.com/watch?v=1DZNoyZUVzY- mäkikuvailija
Mutta jos kuvaa muuallakin kuin Pohjanmaalla niin minkämoinen obiska silloin on oltava? kun pitäisi saada etualan risut ja kaukana olevat vuoret teräviksi.
- PohjanmaanVuoret
mäkikuvailija kirjoitti:
Mutta jos kuvaa muuallakin kuin Pohjanmaalla niin minkämoinen obiska silloin on oltava? kun pitäisi saada etualan risut ja kaukana olevat vuoret teräviksi.
Sigma 8-16mm croppirunkoon.
- PC-E NIKKOR
" minkämoinen obiska silloin on oltava?"
Riittää sellainen, jossa aukkoa saa pienennettyä huomattavasti. Aukkoa pienentämällä saa kasvatettua syväterävyysaluetta. Kokeile aukolla f/16, jos risut todellakin lähellä - laskin tämän polttovälillä 50 mm FF kennollisessa kamerassa.
45mm f/2.8D ED PC-E NIKKOR objektiivissa pienin mahdollinen käytettävissä oleva aukko on f/32, joten edelleen samalla objektiivilla saat kasvateltua syväterävyysaluetta.
Tosin laskin tuon nyt ilman terävyysalueen kallistusta, joten jos ne risut eivät täytä koko kuva-alaa, vaan esim. näkyvät kuvan alareunassa, ei aukkoa tarvitse pienentää niin paljoa, kun voidaan sekä kallistaa terävyysaluetta että pienentää aukkoa. - mäkikuvailija
Mitä kallistan, ostanko siis kalliimman obletiivin vai kallistuvan jalustan.
Tarkoitus ei ole 'hifistellä' jollakin kuva-alalla siirettävällä, arkkitehtuurikuvauksessa käytetyllä objektiivillä jonkalaisia ei Suomessakaan ole montaa.
Ihan ajatelin tavallisella kiinteäpolttovälisellä tai pikkuzoomilla otettuja maisemakuvia joita matkamuistoiksi tai muihin kauniisiin kuviin otetaan.
Käytettävissä ei ole kuin yksi täyskokoinen runko ja sillä on sitten räpsäytettävä se kuva Olavinlinnasta tai Niagaran putouksesta. Eikö muka tarvitse himentää.
Miksi yleensä tehdään himmennintä objektiiviin. Helpompaa olisi kuvata aina täydellä aukolla ja miljoonasosasekuneilla.
Minulla oikeastaan oli sellainen ihannekamera lapsena. Siinä oli vain kolme nappulaa; se josta peukalolla siirettiin filmiä, se josta napsautettiin ja se josta aukesi se takaluukku. Sillä otettu, elämäni ensimmäinen valokuva, on varsin terävä. Kuvasta näkee selvästi että äidilläni on koira sylissä ja siskolleni alkavat tissit kasvanaan ellei sitten puserossa ole kuvausta varten laitettuja lepänlehtiä. - PC-E NIKKOR
"Tarkoitus ei ole 'hifistellä' jollakin kuva-alalla siirettävällä, arkkitehtuurikuvauksessa käytetyllä objektiivillä jonkalaisia ei Suomessakaan ole montaa."
Ei todellakaan ole mikään hifistelyobjektiivi. Verkkokaupan hinta 1799,90 € ja Top Shotin hinta 1 799,00€.
Puhutaan perusobjektiivista, jolla voi kuvata paljon muutakin kuin mainitsemaasi arkkitehtuurikuvausta. Jos haluat kuvata 45 mm polttovälillä maisemakuvia ilman kallistusta tai siirtoa, voit tehdä sen aivan hyvin tälläkin. Ei tätä ole pakko kallistaa tai siirtää. Mutta normi kiinteällä taas et saa siirto ja kallistustoimintoja käyttöön.
Tämä ehdotettu Nikkor PC-E 45mm f/2.8 ED on siis monikäyttöinen, kun sinun tähän mennessä käyttämät ovat aikas tavalla yksikäyttöisiä ja siksi rajoittuneempaan kuvaukseen soveltuvia.
Se on mulle ihan sama, millä obiskalla ne maisemas kuvaat, muttä mä suosittelen tätä maisemakuvaukseen - maisemakuvatessa on yleensä hyvin aikaa miettiä, miten sen kuvan lopulta ottaa ja 2 muuttujaa lisää(kallistus ja siirto) tuo vain lisää kuvaukseen, mutta ei varsinaisesti vie siitä mitään.
"Eikö muka tarvitse himentää."
... jos saat terävyysalueen kallistettua kuvattavan pinnan suuntaiseksi, ei tarvitse himmentää saadakseen koko pinnan terävyysalueelle. Jos taas päätät käyttää tavallista kiinteää tai zoomia, joudut kyllä himmentämään.
Ja maisemakuvauksessakin saat siirto- ja kallistusobjektiivilla puut suoraan tai vielä enemmän vinoon, ihan miten haluat, mutta normi objektiivilla ne on aina vinossa, vaikka sitä et tahtoisikaan.- tota noin
Olenkin aina ihmetellyt tuota sivuruuvihommaa ja kallistusta, mutta alkaa näyttämään todellakin siltä että tuossa onkin oikea maisemakuvausobiska parhaimmasta päästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h373167- 522744
- 1412590
- 1582124
- 872012
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201898- 401519
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa261395- 521068
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To241042