Luokanopettajaksi tai lastentarhanopettajaksi

Olen kiinnostunut opiskelemaan luokanopettajaksi tai lastentarhanopettajaksi Helsingin tai Tampereen yliopistossa. Mua vaan jännittää ihan hirveesti soveltuvuuskoe. Haluaisin tietää, millaisia soveltuvuuskokeita Helsingin ja Tampereen yliopistoissa on ollu luokanopettajakoulutukseen ja lastentarhanopettajakoulutukseen liittyen.

6

7414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kevainentytto

      Moikka.

      Mä opiskelen toista vuotta Helsingissä Luokanopettajaksi. Soveltuvuuskoe jännitti muakin, koska siihen asettuu kovat paineet :D Mutta se oli ihan ok kokemus, siinähän on se artikkeli, jonka saat valita ja lukea 20min ennen haastattelua, ja sitten haastattelun alkuun esittelet artikkelin ja kerrot omia näkemyksiäsi aiheesta(älä siis referoi artikkelia:D). Mulla tais olla 3 haastattelijaa, jotka on yleensä meijä proffia tai sitten esim. Viikin norssin opettajia. Ne kyseli aika paljon sen ennakkotieto lomakkeen pohjalta, mikä pitää täyttää. Kannattaa miettiä valmiiksi jotain ns"hyviä vastauksia", ja miettiä mitä ne saattaa kysyy. Lopuksi multa ja monilta muiltakin on saattanu sanoo et "kysy itseltäsi jotain" tai "pidä myyntipuhe itsestäsi". Siinä ei kannata jäätyä, koska se on viimeinen tilaisuus ns. puhua itsensä sisälle, tai niin mä ainakin tein :D ja ei kannata huolestuu jännittämisestä, kaikkii jännittää, ja mustki tuntu et olin iha paineessa ja jäykkä siinä haastattelussa, mut sainkin tosi hyvät pisteet! taisin sanoo siinä lopussa et mua vähän jännittää:) ei sekään haittaa, joku oli joskus alkanut itkeekki siinä ku sitä jännitti niin paljo:) Tsemppiä paljon hakemiseen!!

      • kevainentytto

        Ainiin, olin myös siis lastentarhaopettaja soveltuvuuskokeessa. Se järjestettiin ihan tarhassa, ja siinä oli aluksi 20min tuokio lasten kanssa, piti keksiä niiden kanssa jotai tekemistä, ja yksi haastattelija tarkkaili hiljaa vieressä se oli aika ahdistavaa:D sen jälkeen oli sitten kans 20min haastattelu !


    • Kiitos sulle tosi paljon! Ajattelin soveltuvuuskokeen olevan juuri sellainen, mitä kerroit. Pääsitkö ensimmäisellä yrityksellä opiskelemaan, vai yrititkö monta kertaa, ennen kuin lopulta pääsit opiskelemaan?

    • Kasvis_tre

      Moikka. Olen itse opiskelemassa kasvatustiedettä ja tehnyt kandia aiempien vuosien soveltuvuuskokeista. Tässä on viime vuoden perusteella keräämiäni huomioita MAHDOLLISISTA tilanteista/ kysymyksistä jne. Toivottavasti näistä on jollekin apua. Muistakaa että sisäänpääsy on vaikeaa mutta ei todellakaan mahdotonta! Vaikka tänä vuonna ei onnistaisi, yrittäkää uudelleen. Se auttoi itseänikin ;). Menkää soveltuvuuskokeeseen rentoina ja hyvin levänneinä. Kannattaa ehkä ottaa myös eväitä mukaan sillä päivä saattaa venyä.. Suosittelen miettimään etukäteen mahdollisia haastattelukysymyksiä ja PERUSTELUJA omiin vastauksiin. Niitä perusteluja ne pänää joka juttuun. Ja yrittävät myös aiheuttaa hämmennystä asettumalla rooleihin tm. Älkää siis antako sen häiritä vaan olkaa omia ittejänne ja rohkeesti vaan, vaikka joku haastattelija näyttäisikin kyllästyneeltä, kiukkuiselta tm. niin älkää antako sen latistaa itseluottamusta.

      Yksilöhaastattelu:
      - Voidaan tehdä jonkin ennakkotehtävän tai esitietolomakkeen pohjalta tai vaan spontaanisti siinä tilanteessa
      - Haastattelussa pyritään selvittämään mm. hakijan motivoituneisuus ja soveltuvuus alalle, millainen koulutettavuus hänellä on, onko hän sitoutunut opiskelemaan tutkinnon loppuun, pärjäisikö hän opinnoissa,..
      - yksilöhaastattelua varten kannattaa miettiä valmiiksi muun muassa seuraavia asioita: MIKSI olen hakeutumassa alalle, MIKSI olen hakeutumassa JUURI (esim Rauman) opettajankoulutukseen, MITEN priorisoi tätä hakukohdetta muihin joihin on hakenut, MIKÄ tekee minusta hyvän opettajan, MILLAISIA ovat opettajan hyvät ominaisuudet ja MIKSI, MISSÄ asioissa tarvitsen harjaantumista, MITÄ ODOTAN koulutukselta, MITEN käyttäydyn erilaisissa tilanteissa (esim. stressaavissa, ahdistavissa, surullisissa, onnellisissa,..)
      - Haastattelijat saattavat tarkoituksella ottaa rooleja tai koittaa asettaa haastateltavan epämukavaan/ outoon tilanteeseen, jotta näkevät kuinka tämä reagoi


      Ryhmätilanne:
      - ryhmätilanteessa hakijoiden on yhdessä esim. keskusteltava kasvatustieteellisestä aiheesta, tehtävä näytelmä annetusta aiheesta (lto), ratkaistava ryhmänä jokin ongelma (esim. vanhemmat toivovat kouluun iltapäiväkerhoa, miten järjestäisitte sen) tai analysoitava kuvaa / tekstiä joka heille annetaan tilanteessa..
      - Tilanteessa arvioidaan hakijoiden kykyä omaksua alan materiaalia sekä heidän vuorovaikutus- ja keskustelu-, ja ongelmanratkaisutaitojaan (kannattaa muistaa kuunnella tarkkaan muita ja reagoida heidän asiaanssa, tehdä yhteenvetoja, johdatella keskustelua takaisin aiheeseen jos se karkaa, kysyä toiselta mielipidettä, ..) EI kannata puhua päälle tai olla koko aika äänessä
      - Yleensä itse tilanteen jälkeen on vielä aikaa ryhmänä arvioida ja analysoida suoriutumistaan (ryhmän!) tehtävässä ja keskustella kuinka se sujui, mitä olisi voinut tehdä toisin jne.
      - ryhmätilannetta arvioi yleensä noin 5 henkilöä, joilla voi olla ennalta sovittuja haastattelijan rooleja


      Ennakkotehtävä käsityönope:
      - ennakkotehtävänä on perinteisesti ollut tuottaa jokin käsityötuote, joka on ennakkotehtäväohjeissa tarkoin määritelty
      - tuotteesta arvioidaan hakijan kädentaitoja, innovatiivisuutta, ja didaktista osaamista (eli opetusopillista osaamista)
      - tuotetta on osattava itse myös arvioida, sekä lopputulosta että prosessia
      - kannattaa miettiä etukäteen: KENELLE voisit tuotteen valmistamista OPETTAA (minkä ikäisille), miten siinä on otettu huomioon kohderyhmän kokemismaailma ja taitotaso, miten tuotteen valmistamisen prosessia voisi mahdollisesti eriyttää ylös ja alaspäin oppilaan taitotasoa vastaavaksi, onko tuotteen toteuttamistaso pedagogisesti perusteltavissa jne.


      Matemaattisluonnontieteellisen ajattelun testi:
      - kirjallisessa testissä arvioidaan yksilön ajattelun taitoja matemaattisissa ja luonnontieteellisissä aineissa (matemaattisia testejä ja ihan normaaleja laskutoimituksia, sanallisia, kuvallisia ja aritmeettisia)
      - tehtävässä arvioidaan myös yksilön metakognitiivisia taitoja  plussaa saa jos kirjoittaa tehtävään MITEN on sen ajatellut ja MIKSI
      - tehtävän tarkoitus on myös tuoda arvioitsijalle näkyväksi miten hakijan matemaattiset luonnontieteellisen ajattelun taidot ovat rakentuneet (testi paljastaa mikäli ajattelussa on aukkoja)


      Visuaalisen ajattelun ja medianlukutaidon koe
      - Tampereen yliopistossa yksilötehtävä, jossa on ainakin ennen pitänyt askarrella/piirtää/liimata/leikellä kollaasi jostakin annetusta aiheesta (esim. elämän huippuhetki, lapsi & rajat,..)
      - Tässä testataan hakijan visuaalista hahmotusta, luovuutta, kykyä lukea ja analysoida lehtiä
      - Aikaa on ollut 3 tuntia ja omat välineet on ainakin ennen pitänyt tuoda mukaansa

    • Anonyymi

      Moikka!

      Itse hain helsingin yliopistoon kasvatustieteisiin luokanopettaja puolelle viime keväänä ja pääsin sisään. Soveltuvuuskoe oli tänä vuonna yksilöhaastattelu, jossa oli niin sanotusti 5 pistettä. Haastattelut toteutettiin zoomissa, jossa vaihettiin huoneita ja haastattelijoita joka viiden minuutin välein. Itse olin ottanut verkkovalmennus.com VAKAVA- ja soveltuvuuskoe valmennukset, joista oli todella paljon hyötyä. Etenkin, jos muuten kaipaa tukea siihen haastatteluun nii suosittelen noita soveltuvuuskoevalmennuksia verkkovalmennus.com ilta. Siellä tehtiin nii paljon harjoituksia, ettei itteäni enää jännittänyt haastattelutilanteessa ja opin ajanhallintaa jonka avulla ehdin/osasin/pystyin sanomaan haastatteluissa kaiken mitä halusin! Että vinkkinä kaikille jotka menee vuoden 2022 vakava kokeeseen tai soveltuvuuskokeeseen, jos koe on yhä etenki zoomissa nii suosittelen ottamaan zoom live valmennuksen kasvatusalan pääsykokeisiin! Kahden vuoden hakemisen jälkeen nii vihdoin musta tulee luokanopettaja tän avulla !

    • Anonyymi

      hakeudu lastentarhan opettaja-koulutukseen. Se tutkinto antaa hyvät pohjat selviytyä
      peruskoulun sekamelskassa. Peruskoulu = lastentarha.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      112
      2052
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      177
      1451
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1325
    4. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1265
    5. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1115
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1060
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      88
      1014
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      803
    10. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      791
    Aihe