pääseekö kaikki uskoon?

herran lapsi

jos vaan kovasti tahtoo? esim. voiko ateistista tulla tosiuskovainen? haluaisin, että sukulaiseni olisivat luonani taivaassa.

44

152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mirka ...

Uskoon tarvitaan niin avoin mieli ettei se suodata mitään.

• Pyhä Pieru

Toivoa siis on mikäli aloittajan sukulainen ei ole ihan terävin kynä penaalissa.

• Archie

Kiitos Mirka asiallisesta vastauksestasi, joka on myös totta. Ihmisen oma mieli on niin synnin läpäisemä, ettei se pysty muuhun kuin sotkemaan tämänkin asian. Usko on kokonaan Jumalalta saatua ja sen voi saada vain sellainen, joka ei jää ensin edellyttämään omaa ymmärrystä tai todisteita, ennenkuin suostuu uskomaan sen, mitä Jumala ilmoittaa.

• Mirka ...

Silloin kun henkilö alkaa uskoa uskomuksiin niin voi sanoa että hän on tullut uskoon.

Uskomus on yleiskielessä uskoon, luuloon pohjautuva käsitys, erityisesti käsitys jostakin yliluonnollisesta.

• Archie
        Mirka ... kirjoitti:

Silloin kun henkilö alkaa uskoa uskomuksiin niin voi sanoa että hän on tullut uskoon.

Uskomus on yleiskielessä uskoon, luuloon pohjautuva käsitys, erityisesti käsitys jostakin yliluonnollisesta.

Minä määrittelisin uskon luottamukseksi; uskossa oleva hlö siis luottaa vastaanottamansa ilmoituksen todenperäisyyteen ja tahtoo elää sen varassa, vaikka se ennen luottamispäätöstä tuntuisi järjettömältäkin.

Kyse on ehkä jostain samankaltaisesta kuin lapsen uimaan opettelussa: hän saattaa räpiköidä jopa hädissään, kunnes oivaltaa, että vesi kantaakin häntä ilman, että hänen täytyy tehdä mitään.

Jumalaan uskomisessa tuo "vesi" (usko) saa kantavuutensa Jumalalta, kunhan sinne on ensin hypätty (päätetty luottaa).

• Mirka ...
        Archie kirjoitti:

Minä määrittelisin uskon luottamukseksi; uskossa oleva hlö siis luottaa vastaanottamansa ilmoituksen todenperäisyyteen ja tahtoo elää sen varassa, vaikka se ennen luottamispäätöstä tuntuisi järjettömältäkin.

Kyse on ehkä jostain samankaltaisesta kuin lapsen uimaan opettelussa: hän saattaa räpiköidä jopa hädissään, kunnes oivaltaa, että vesi kantaakin häntä ilman, että hänen täytyy tehdä mitään.

Jumalaan uskomisessa tuo "vesi" (usko) saa kantavuutensa Jumalalta, kunhan sinne on ensin hypätty (päätetty luottaa).

"" luottaa vastaanottamansa ilmoituksen todenperäisyyteen ""

Mitä tarkoitat tällä "ilmoituksella" ?

• kaikille ilmoitettu
        Mirka ... kirjoitti:

"" luottaa vastaanottamansa ilmoituksen todenperäisyyteen ""

Mitä tarkoitat tällä "ilmoituksella" ?

Ilmoitus on Jumalan sana, Raamattu

• jo vain !

" pääseekö kaikki uskoon? " Miksi ei pääsis ?

Evankeliumi Johanneksen mukaan 1

12. Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, ...

Ateisteja on tullut uskoon pilvin pimein..

• FUCKIFUU
        jo vain ! kirjoitti:

" pääseekö kaikki uskoon? " Miksi ei pääsis ?

Evankeliumi Johanneksen mukaan 1

12. Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, ...

Ateisteja on tullut uskoon pilvin pimein..

Tarkoitit kai vääräuskoisia!

Yksikään aikuinen ateisti ei ole tullut uskoon missäänpäin maailmaa koko ihmiskunnan historian aikana.

Moni lapsi aivopestään uskoon kylläkin.

• Mirka...
        kaikille ilmoitettu kirjoitti:

Ilmoitus on Jumalan sana, Raamattu

Raamattu onpelkkä satukirja ja jumala satua ja höpötystä.HEH HEH HEH. ..

• Huvittaa pikkaisen

Ulkopuolisena olen huomannut, että te syytätte ateistit syytätte kristittyjä aina ahdasmielisyydestä. Nyt sitten he kaikki ovatkin avoinmielisiä. Minusta juuri taas monet kristityt juuri omaavat juuri sopivaa ei-liian naiivia tervettä epäluuloa esim. nykytuulahduksia kohtaan ja ihmisen ääretöntä hyvyyttä kohtaan.

Mutta näinhän se pelaa ateistinkin logiikka. Ollaan aina tilanteeseen sopivasti jotakin. Mitä suodattamiseen tulee, juuri kristityillä siitä harjaannusta onkin kehittynyt kaikkien vuosisatojen aikana ja erityisesti nyt kun kaikki mahdolliset älyttömyydet alkavat pyöriä ilmassa, he vähän miettivät ollaan menossa, mutta muut näyttävät menevän suu auki ja ottavan avosylin vastaan kaiken mahdollisen muun paitsi kristinuskon. Kristityt eivät ole ympäristön vietävissä niin herkästi kuin muut ihmiset, siksi täällä heitä vielä onkin jäljellä, muut ovat aika nopeasti menneet ansaan esim. Jumalan olemassaolemattomuudesta, tai ainakin siitä, että on muotia epäillä nyt tällaisia jne. Eli siis ollaan siellä missä kaikki muut ovat muttei omata todellisuudessa mitään itsenäistä ajattelua. Eli näen siis täysin päinvastoin, ottaen huomioon että Suomessa on tällä hetkellä n. 1/3 kristityitä, jotka eivät ole menneet ansaan. Sivusta katson, että helpostipa tuo suomalaisten huijaus on käynyt. Media on sangen voimakas aivopesijä, olkaa varuillanne! Ei saa uskoa kaikkea, mitä siellä sanotaan!

• Huvittaa pikkaisen
        Huvittaa pikkaisen kirjoitti:

Ulkopuolisena olen huomannut, että te syytätte ateistit syytätte kristittyjä aina ahdasmielisyydestä. Nyt sitten he kaikki ovatkin avoinmielisiä. Minusta juuri taas monet kristityt juuri omaavat juuri sopivaa ei-liian naiivia tervettä epäluuloa esim. nykytuulahduksia kohtaan ja ihmisen ääretöntä hyvyyttä kohtaan.

Mutta näinhän se pelaa ateistinkin logiikka. Ollaan aina tilanteeseen sopivasti jotakin. Mitä suodattamiseen tulee, juuri kristityillä siitä harjaannusta onkin kehittynyt kaikkien vuosisatojen aikana ja erityisesti nyt kun kaikki mahdolliset älyttömyydet alkavat pyöriä ilmassa, he vähän miettivät ollaan menossa, mutta muut näyttävät menevän suu auki ja ottavan avosylin vastaan kaiken mahdollisen muun paitsi kristinuskon. Kristityt eivät ole ympäristön vietävissä niin herkästi kuin muut ihmiset, siksi täällä heitä vielä onkin jäljellä, muut ovat aika nopeasti menneet ansaan esim. Jumalan olemassaolemattomuudesta, tai ainakin siitä, että on muotia epäillä nyt tällaisia jne. Eli siis ollaan siellä missä kaikki muut ovat muttei omata todellisuudessa mitään itsenäistä ajattelua. Eli näen siis täysin päinvastoin, ottaen huomioon että Suomessa on tällä hetkellä n. 1/3 kristityitä, jotka eivät ole menneet ansaan. Sivusta katson, että helpostipa tuo suomalaisten huijaus on käynyt. Media on sangen voimakas aivopesijä, olkaa varuillanne! Ei saa uskoa kaikkea, mitä siellä sanotaan!

Huvittaa pikkaisen -nimimerkki haluaisi tietää, miksi vastaukset menevät niin kummallisiin kohtiin. Eikö tämä Suomi24 -palsta toimi vai kuka näitä laittaa vääriin kohtiin. Vastaukseni oli siis Mirkan kommenttiin "tarvitaan niin avoin mieli."

Ja tiedoksi, osaan kyllä käyttää tietokonetta.

Kuka näitä käpelöi ja moderoi ja ne tulevat toisinaan omituiseen järjestykseen.

• Mirka ... kirjoitti:

Myös tieteellinen fakta on tosi uskomus. Muistathan tämän nyt sitten, Mirka? :)

• YAK-42

Monet näkevät asian siten, että uskoon pääsee vain, jos Jumala kutsuu. Ei ole kuitenkaan kovinkaan varma asiasta. Mielestäni asia on pikemminkin niin, että jokainen todellakin löytää henkilökohtaisen jumalayhteyden, jos vaan kovasti tahtoo. Jos tahtoa riittää, niin Jumala tulee puolitiehen vastaan. Ainakin omalla kohdallani kävi niin. Jumala kutsui vasta sitten, kun olin ensin vuositolkulla tahtonut ja tahtonut. (Joskaan en ymmärtänyt asiaa silloin.) Kyse on kuitenkin aina siitä, onko sitä tahtoa riittävästi.

• archie

"Kyse on kuitenkin aina siitä, onko sitä tahtoa riittävästi. "

Ja erityisesti siitä, onko tahto tosiaan vilpitön, vai pitääkö se kuitenkin sisällään edellytyksen todisteiden saamisesta ennen uskon varaan loikkaamista.

• Pyhä Pieru

On vähintäänkin normaalia epäillä jumalan olemassa oloa. Etenkin kun kaikki todisteet perustuvat puhtaisiin uskomuksiin.

• Archie
        Pyhä Pieru kirjoitti:

On vähintäänkin normaalia epäillä jumalan olemassa oloa. Etenkin kun kaikki todisteet perustuvat puhtaisiin uskomuksiin.

Epäillä saa vapaasti, se ei poista uskoa. Uskon mitätöi ainoastaan varma halu olla uskomatta.

• Archie kirjoitti:

Epäillä saa vapaasti, se ei poista uskoa. Uskon mitätöi ainoastaan varma halu olla uskomatta.

Minulla ei ole varmaa halua olla uskomatta jumaliin, silti en usko.

• Archie
        gloriana_demeter kirjoitti:

Minulla ei ole varmaa halua olla uskomatta jumaliin, silti en usko.

Halunnet kumminkin todisteita, ennenkuin suostut luottamaan?

• Pyhä Pieru
        Archie kirjoitti:

Hyppäisitkö sinä kerrostalon katolta jos joku lupaisi ottaa kiinni? Luulenpa, että haluaisit ensin pienen demostraation.

• .................
        Pyhä Pieru kirjoitti:

Hyppäisitkö sinä kerrostalon katolta jos joku lupaisi ottaa kiinni? Luulenpa, että haluaisit ensin pienen demostraation.

Järjenkäyttö sallittua, vaikka olisikin ateisti.

• Archie kirjoitti:

"Halunnet kumminkin todisteita, ennenkuin suostut luottamaan? "

Luottamaan mihin? Kuka puhui mitään luottamisesta?

Tietenkään en PYSTY uskomaan, ennenkuin jotain perusteita uskoa ilmaantuu. Uskominen ei ole tahdonvaraista.

• tai ilman niitä
        Pyhä Pieru kirjoitti:

" Etenkin kun kaikki todisteet perustuvat puhtaisiin uskomuksiin. "

Onko sinulla näitä ns. todisteita ?

Sinun mielestäsi on siis niin, että, kun Kristittyjä on kolmannes maailman väestöstä (joista osaa vainotaan koko ajan, ja moni menettää henkensä uskonsa tähden ? ) He ovat kaikki väärässä ja vain sinä ja kaltaisesi ovat oikeassa, epäuskoineen ?

Luuletko, että kukaan on niin HÖLMÖ, että pelkän USKOMUKSEN takia tekisi niin ?
        Vähänkö olet yksinkertainen todisteinesi.

• 903950fjkh
        tai ilman niitä kirjoitti:

Sinun mielestäsi on siis niin, että, kun Kristittyjä on kolmannes maailman väestöstä (joista osaa vainotaan koko ajan, ja moni menettää henkensä uskonsa tähden ? ) He ovat kaikki väärässä ja vain sinä ja kaltaisesi ovat oikeassa, epäuskoineen ?

Kenelle ko. kommentti tarkoitettu. Vähän epäselviä nämä ketjut, vai enkö vaan ymmärrä näitä ?

• tai ilman niitä
        903950fjkh kirjoitti:

Kenelle ko. kommentti tarkoitettu. Vähän epäselviä nämä ketjut, vai enkö vaan ymmärrä näitä ?

Pyhä Pieru
        6.3.2012 09:52
        0
        Sulje

Hänelle. On nää sekavia, kun meneen milloin minnekkin, mut tää on suomi 24 .

• tai ilman niitä kirjoitti:

Vanha...ja huono.

Kukaan ei epäile etteivätkö uskovaiset uskoisi ihan tosissaan. Se mitä uskotaan on uskomus. On yhdentekevää onko se väärä vai tosi uskomus, kumpienkin vuoksi on kuoltu ja tullaan kuolemaan.
        Marttyyri alttius ei ole todiste uskomuksen totuudellisuudesta, maksimissaan uskovien uskon vankkuudesta. Mutta kuten tiedämme se ettää ukoo johonkin, ei tee siitä totta.

• Sasa

Rukouksella on ihmeellinen voima. Rukoile perheesi ja sukulaistesi uskoontulon puolesta, niin teen minäkin.

• Mirka ...

Rukouksilla ei ole mitään voimaa. Yksikään rukous ei ole koskaan toiminut.

• Ev.lut m

Silloin kun aivoista poistetaan noin puolet niin ihminen tulee yleensä uskoon, tai ainakin mahdollisuudet ovat hyvät.

• YAK-42

• ympäriämpäriä
        YAK-42 kirjoitti:

Tuossa saattaa olla hitunen perääkin. Nimittäin niiden ihmisten, joita hallitsee oikea aivopuolisko, arvellaan olevan uskonnollisempia kuin niiden, joita hallitsee vasen aivopuolisko. Jokainen voi testata itsensä vaikkapa tällä "ballerinatestillä":

http://www.teknolelu.fi/tiede/kumpi-aivopuolisko-hallitsee-sinua/

Tuo ballerina pyöri minulla ehdottomasti myötäpäivään. En käsitä, miten joku voi nähdä sen pyörivän vastapäivään, siis en millään osaa kuvitella.

• YAK-42
        ympäriämpäriä kirjoitti:

Tuo ballerina pyöri minulla ehdottomasti myötäpäivään. En käsitä, miten joku voi nähdä sen pyörivän vastapäivään, siis en millään osaa kuvitella.

Kumppanini näkee sen pyörivän juuri toiseen suuntaan kuin minä, mutta hän on ihan erilainen tyyppi kuin minä.

• Mirka ...

Ateisti tekee päätelmät tutkitusta tiedosta ja ei näin voi koskaan tulla uskoon, mutta joku epävarma epäilijä voi hyvinkin tulla uskoon. Jos tälläinen epävarma epäilijä uskottelee itsellensä jotain satua totena niin ajan mittaan hän rupeaa ihan oikeasti uskomaan siihen satuun.

• Höpsis. Ateismiin ei liity tieteellinenmaailmankuva, vaikka tieteellisestä maailmankuvasta seuraakin ateismi.

• djpapu
        gloriana_demeter kirjoitti:

Höpsis. Ateismiin ei liity tieteellinenmaailmankuva, vaikka tieteellisestä maailmankuvasta seuraakin ateismi.

Mirka ...gloriana_demeter ihankuin tässä olisi saman ihmisen kaksi eri persoonaa taistelemassa mielipiteistään.

• djpapu kirjoitti:

Mirka ...gloriana_demeter ihankuin tässä olisi saman ihmisen kaksi eri persoonaa taistelemassa mielipiteistään.

djpapu ja useat muut rekisteröimättömät nikit kirjoittavat samaa sontaa päivästä toiseen. Miten tuntuu, että tässä on oma napa paukkuu tilanne menossa....

• Usko on vaikeasti määriteltävä käsite ja sitä on hankalaa mitata. Kristinuskon mukaan kaikki pääsevät uskosta osallisiksi. Uskoa ei siten ollen mitenkään kielletä tai oteta pois keneltäkään. Uskon on Jumalan lahjaa eli Pyhän hengen työtä meissä. Ilman Jumalan apua emme voisi Häneen uskoa. Usko on usein kaipausta ja etsimistä, se on myös epäuskoa ja jopa kapinaa. Minusta on mahdotonta määritellä kuka on "tosiuskova" ja kuka ei. Nämä asiat on yksin Jumalan tiedossa. Jumala lukee sydämemme ja näkee kaikki aavistuksemme, kysymyksemme ja kaipauksemme. Minua on eläm'äni varrella lohduttanut valtavasti se ajatus, että silloinkin, kun minä en jaksa uskoa Jumalaan, Jumala jaksaa uskoa minuun.

Sanna Husso, pappi

• Kyllä, ateistikin voi tulla uskoon siinä missä kuka tahansa.

Se on meidän ihmisten määritelmä, kuka on ”tosiuskova” ja kuka ei. Vain Jumala tietää meidän uskomme. Se on ihmisen ja Jumalan välinen asia, joista me emme voi päättää.

Usko on lahja, ja meistä itsestämme riippuu otammeko tuon lahjan vastaan. Kaikilla se ei käy tuosta vain, vaan tie uskoon kulkee erilaisten polkujen kautta. Kuten emme voi tahdonvoimalla rakastua emme sitä voi tulla uskoonkaan. Siksi että tunteet ovat suuremmassa osassa. Vaikka täällä on kovin väheksytty tunteiden merkitystä, ne ovat kuitenkin jotain muuta kuin mitä aina oivallamme.

Huomaan että joillain ateisteilla täällä on päällä kapinavaihe. Ei vain osta luopua siitä pienestä sirpaleesta, että ehkä sittenkin Jumala on. He alkavat kapinoida tätä tunnetta vastaan. Todistelu on heille itselleen tärkeää, koska muuten ajatus Jumalasta ei lakkaa vainoamasta. Ei voi vain asian antaa olla.

Kuten Sanna sanoi; ” Usko on usein kaipausta ja etsimistä, se on myös epäuskoa ja jopa kapinaa.” Usko voi olla juuri noita!

• Miten ihmeessä usko Jumalaan voi olla epäuskoa Jumalaan?

TMIV

• Israeliin lehtimajan

Jokaiselle sitä tarjotaan. Itse olen siitä kerran luisunut pois ateistisen tuttavapiirin takia vaikka asia oli selvä, että tässä on jotakin totuuden jyvää. Toisella kerralla sitten ei enää jäänyt mitään epäselväksi kun Pyhä Henki antoi elämäni parhaan kokemuksen.

Olen ollut ateisti, agnostikko ja lopulta uskovainen, joten kyllä ateistista voi tulla tosiuskovainen.

Raamattua lukemalla selviää, ettei kaikki taivaaseen päädy. Ei asiaan liity ihmeemmin mutta olen seuraavalla ulkomaamatkallani menossa Israeliin ja jos ihmistä tai ihmisiä, jotka haluaisivat matkaseuraa minusta ja majoitusta laittaa puoliksi niin mulle voi sanoa pöö.

• Israeliin 2012

Matkaseura Israeliin kiinnostaisi. Milloin olet aikeissa lähteä jne.

• Israeliin lehtimajan
        Israeliin 2012 kirjoitti:

Matkaseura Israeliin kiinnostaisi. Milloin olet aikeissa lähteä jne.

Kunhan passi löytyy ensin jostakin. Oli suursiivous ja monenlaista esinettä ja opusta tuli tungettua kymmeniin muovipusseihin. Ihan lähiaikoina ei kuitenkaan. Aikaisintaan kesäkuun alussa ja siitä eteenpäin. Lehtimajan juhlan haluaisin kokea. Mutta miksei muukin ajankohta sopisi. Yksin on orvompaa kuin hyvässa seurassa. Yksin on antoisampaa kuin huonossa seurassa.

Tarkkoja matkasuunnitelmia ei ole mutta Raamatusta tuttuja tapahtumapaikkoja kohti lippis päässä ja risti kaulassa rastit löytyvät. En kiroile, en halua kuulla muidenkaan suusta kiroilua. Asun Helsingissä ja voisimme tavata asiantiimoilta ja katsoa kuinka hyvin sopisimme matkakumppaneiksi toisillemme.

Milloin sinua kiinnostaisi lähteä ja kuinka on kiroilun laita?

• Israeliin 2012

Hei, olen kyllä itse suunnitellut jo lähteä nyt kuun vaihteessa tai ens kuun alkupuolella. Ois katottuna edullinen reitti ensin Jordanian Aqabaan ja sieltä Israeliin. Paluupäivän voi itse valita Tel Avivista ja lentojen hinnaksi tulee kolmesta neljäänsataan euroon. Olen itse uskossa eikä siten tapanani ole kiroilla jne.

• Ihan jokainen voi tulla uskoon, itse voi päättää ja valita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lataus pakkaskelissä

En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu
      Hybridi- ja sähköautot
      165
      6232
    2. Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?

Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv
      Maailman menoa
      93
      2806
    3. Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?

Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?
      Maailman menoa
      92
      1791
    4. Aktivistinainen pysäytti ICE-agentin luodin päällään USA:ssa!

Video ampumistilanteesta: https://edition.cnn.com/2026/01/07/us/video/ice-shooting-minneapolis-digvid "Media: ICE:n am
      Maailman menoa
      42
      1508
    5. Kyllä mä suren

Sitä että mikään ei ole kuten ennen. Ei niitä hetkiä ja katseita. Toisaalta keho lepää eikä enää tarvitse sitä tuskaa ko
      Ikävä
      9
      1226
    6. Laitetaan nyt kirjaimet kohdilleen

kuka rakastaa ja ketä ?
      Ikävä
      49
      1025
    7. Mitä tarkoitat

”Silti koen sinulta puuttuvan jotain, joka kutsuu minua antamaan sinulle juuri sitä.”
      Ikävä
      23
      938
    8. Nyt se on varmaa kuntajakoselvitys

Ensi viikolla tuöee kuntaministeri ulos ja kertoo asiasta.
      Ähtäri
      21
      913
    9. Olet mies aika ailahteleva luonteeltasi

Olen nähnyt kuinka olet iloinen, sosiaalinen ja osallistuva. Autat ja kannustat muita. Ja sitten olen nähnyt kuinka istu
      Ikävä
      122
      913
    10. Jos vielä joku päivä nähtäis...

Miten suhtautuisit minuun, mies?
      Ikävä
      66
      912
    Aihe