Mummulle tietokone

raipe447

Tuli tässä eteen sellainen projekti että mummulle ja papalle pitäisi hommata jotain tietokone. Pitäisi tehdä hänelle Facebook ym. jutut :)

Ensin ajattelin että hankkisin vaan jonkun läppärin mutta ehkä ei kuitenkaan vaan mielummin ihan pöytäkoneen. Minulla on näyttö, näppäimistö ja hiiri jo valmiina joten vain keskusyksikkö puuttuu.

Mummolla ei ole kokemusta juurikaan tietokoneista joten Linuxin opettelu ei varmaankaan ole mikään vaikea homma vai onko? Jos hankin Linux koneen niin olen miettinyt tällästä:

https://www.jyketek.fi/jolibox


Jos taas Windows niin tällänen:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/15673/dgcft/Acer-Aspire-Revo-RL70-AMD-E-450-4-GB-320-GB-ATI-HD6320-WLAN

Eli kumpiko olisi mummolle parempi sähköposti ja facebook -kone? Itseäni houkuttelisi enemmän ehkä tuo Jolibox.

162

4705

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trolltroll

      Ei vanhuksille mitään perinteistä vaan taulutietokone! Se on helpompi käyttää nettailuun. Ellet sitten vaan trollaile...

      • aivovammainen vanha

        olen itse vammautunut pahasti,tuli muun muassa aivovaurio.muisti pettää jos on kolme asiaa,esimerkiksi uuni päällä,puu uuni ja keitän aamupuuroa,ja pitäisi etsiä vaimolle joku asia,muisti tekee tepposet joku niistä unohtuu.vaimo hankki minulle tietokoneen kannettavan ja mokkulan,kone on parker bell.dna mokkula,tulostin canon,masennuin kovasti kun muistin takia unohdin miten käyttää.kuukausien kovan harjoittelun ja pojan opastuksella opin kirjoittamaan sähköposteja.laskuja en pysty maksamaan muistin takia.tämä on minusta erittäin sopiva kone minulle.ja on varmasti hyvä myös muille.aivovammaisena minä ainakin opin kirjoittaa vaikka oikea käsi ei toimikkaan kirjoitan vasemmmalla.tähän hankittiin kiinteä hiiri jota vielä pystyn käyttämään.suosittelen ainakin tallaista.


      • herra aivovammainen
        aivovammainen vanha kirjoitti:

        olen itse vammautunut pahasti,tuli muun muassa aivovaurio.muisti pettää jos on kolme asiaa,esimerkiksi uuni päällä,puu uuni ja keitän aamupuuroa,ja pitäisi etsiä vaimolle joku asia,muisti tekee tepposet joku niistä unohtuu.vaimo hankki minulle tietokoneen kannettavan ja mokkulan,kone on parker bell.dna mokkula,tulostin canon,masennuin kovasti kun muistin takia unohdin miten käyttää.kuukausien kovan harjoittelun ja pojan opastuksella opin kirjoittamaan sähköposteja.laskuja en pysty maksamaan muistin takia.tämä on minusta erittäin sopiva kone minulle.ja on varmasti hyvä myös muille.aivovammaisena minä ainakin opin kirjoittaa vaikka oikea käsi ei toimikkaan kirjoitan vasemmmalla.tähän hankittiin kiinteä hiiri jota vielä pystyn käyttämään.suosittelen ainakin tallaista.

        mulla on norton.hyvin on pelittänyt,ja on tarpeeksi nopea ainakin meillä.


      • herra x
        aivovammainen vanha kirjoitti:

        olen itse vammautunut pahasti,tuli muun muassa aivovaurio.muisti pettää jos on kolme asiaa,esimerkiksi uuni päällä,puu uuni ja keitän aamupuuroa,ja pitäisi etsiä vaimolle joku asia,muisti tekee tepposet joku niistä unohtuu.vaimo hankki minulle tietokoneen kannettavan ja mokkulan,kone on parker bell.dna mokkula,tulostin canon,masennuin kovasti kun muistin takia unohdin miten käyttää.kuukausien kovan harjoittelun ja pojan opastuksella opin kirjoittamaan sähköposteja.laskuja en pysty maksamaan muistin takia.tämä on minusta erittäin sopiva kone minulle.ja on varmasti hyvä myös muille.aivovammaisena minä ainakin opin kirjoittaa vaikka oikea käsi ei toimikkaan kirjoitan vasemmmalla.tähän hankittiin kiinteä hiiri jota vielä pystyn käyttämään.suosittelen ainakin tallaista.

        vaimo tykkää tästä pakkar bel koneesta ja canonin tulostimesta.hän on isossa yrityksessä tulosvastuullisessa työssä jossa on kokoajan oltava tietokoneen kanssa tekemisessä,on moittinut firman koneet hornan tuuttiin jatkuvasti huoltomies juoksee koneen kimpussa kun ei pelitä.mutta tämä meidän kone ei ole muutamaan vuoteen temppuillut.itse olen kerran käyttänyt huolto puhdistus ja hiiren asennus,maksoi 64 euroa.josta hiiren osuus oli 36 euroa.suosittelen tätä kaikille,käytän konetta itse 4-5 tyntia päivässä ja norton ohjelmaa dna mokkulalla ja on ainakin minulle riittävän nopea,ei itse aina meinata perässä kestää.


      • Kimmeli18
        herra aivovammainen kirjoitti:

        mulla on norton.hyvin on pelittänyt,ja on tarpeeksi nopea ainakin meillä.

        Norton on virustorjuntaohjelma! Mitenkäs se pelittää??


      • helppous
        aivovammainen vanha kirjoitti:

        olen itse vammautunut pahasti,tuli muun muassa aivovaurio.muisti pettää jos on kolme asiaa,esimerkiksi uuni päällä,puu uuni ja keitän aamupuuroa,ja pitäisi etsiä vaimolle joku asia,muisti tekee tepposet joku niistä unohtuu.vaimo hankki minulle tietokoneen kannettavan ja mokkulan,kone on parker bell.dna mokkula,tulostin canon,masennuin kovasti kun muistin takia unohdin miten käyttää.kuukausien kovan harjoittelun ja pojan opastuksella opin kirjoittamaan sähköposteja.laskuja en pysty maksamaan muistin takia.tämä on minusta erittäin sopiva kone minulle.ja on varmasti hyvä myös muille.aivovammaisena minä ainakin opin kirjoittaa vaikka oikea käsi ei toimikkaan kirjoitan vasemmmalla.tähän hankittiin kiinteä hiiri jota vielä pystyn käyttämään.suosittelen ainakin tallaista.

        MacBook tai joku vastaava on helppo ja huoleton vammaiselle.

        Minulla ei ole mikrotukihenkilöä. Tämän kanssa hymyilee muiden ongelmille.
        On toimintavarma, palomuuri on tarpeeton, varmuuskopioi automaattisesti.
        Ei ala takkuilla ajan myötä. On helppo palauttaa järkiinsä.

        Iso tasohiiri toimii sujuvasti kankealla käyttäjällä.
        Koneen etsintäapu löytää kaikista tiedostoista sujuvasti.
        Kirjanmerkkivalikko on monipuolinen eri asioiden järjestämiseksi.

        Hinta on pitkä, käyttöikä on suuri tai mitenpäin vain; on tullut halvaksi.


      • Exxon Valdez
        Kimmeli18 kirjoitti:

        Norton on virustorjuntaohjelma! Mitenkäs se pelittää??

        Torvelo!!!!
        Norton on prätkä!


    • Linux vaatii opettelua, jos henkilö ei ole sitä käyttänyt ikinä... Lisäksi vastaan saattaa tulla erillaisia ajuriongelmia oheislaitteiden kanssa ( kuten tulostimien, kameroiden). Itse suosittelisin Win 7 64 bit tietokonetta. Tosin Windows vaatii enemmän huoltoa (Windowsin/ohjelmien Päivitykset, virustorjunta). Tuo Acer kone sopii hyvin peruskäyttöön.

      • '?T/_`j6

        Mummo oppii siinä Linuxin kuin Windowsinkin. Minkään käyttöjärjestelmän käyttö ei ole geeneihin koodattua. Aina se pitää opetella.

        Halvimmaksi tulee ostaa pelkkä pönttö sisäkaluineen. Hintakin halpenee kun mukana ei tule mitään ohjelmia. Lisäksi Linux on helppo ylläpidettävä myös etäyhteydellä.


      • 64-bit ei ole tätä

        päivää vielä softa-valikoima edelleen puutteellista vain jos koneessa 4GB tai enemmän muistia voi suositella ..


      • Pelkkää terästä

        Olen 61v. Minulla on kannettava ja Linux. Helppo käyttää ja mummosi järki pelaa
        niin varmasti onnistuu.
        Nettideittalukin sujuu hyvin : ))
        Sinä luultavasti osaat sitten neuvoa mummoa jos tulee ongelmia,vai ??

        Aina luullaan ,että ,kun ihmiselle tulee ikää niin ne jotenkin kadottaa kaiken tiedon ja toimintakyvyn,mutta ehei ,meiltä sujuu kaikki,kunhan on aikaa omaksua asiat.

        Tietysti on poikkeuksiakin ,mutta niin on nuorissakin,jatkuvasti saa muistutella
        asioista niitä !


      • kanadan vaari 86
        '?T/_`j6 kirjoitti:

        Mummo oppii siinä Linuxin kuin Windowsinkin. Minkään käyttöjärjestelmän käyttö ei ole geeneihin koodattua. Aina se pitää opetella.

        Halvimmaksi tulee ostaa pelkkä pönttö sisäkaluineen. Hintakin halpenee kun mukana ei tule mitään ohjelmia. Lisäksi Linux on helppo ylläpidettävä myös etäyhteydellä.

        ei mitään vanhoja pöytämalleja.kannettava läppäri ja mokkula siihen,saa vaarit ja mummot nettailla vaikka epsjanjasta.ei mitään vanhoja kasattavia laitteita.uusi läppäri ja mokkulat on takuut ja voi viedä vaikka mökin terassille ja nauttia linnun laulusta.terveisin vaari 86


      • mummo 1935 mallia
        kanadan vaari 86 kirjoitti:

        ei mitään vanhoja pöytämalleja.kannettava läppäri ja mokkula siihen,saa vaarit ja mummot nettailla vaikka epsjanjasta.ei mitään vanhoja kasattavia laitteita.uusi läppäri ja mokkulat on takuut ja voi viedä vaikka mökin terassille ja nauttia linnun laulusta.terveisin vaari 86

        nyt vaari on oikeassa,minäkin tekstailen lapsille espanjasta,yksi lapsista on amerikoissa,ja tytär saksassa.nuorin tytär meni avioon kesällä austraalialaisen pojan kanssa.mitä niillä kiinteillä vanhan aikasisilla koti koneilla tekee ei mitään.kannettava ja mokkula siihen sillä hoituu laskut vaikka laspalmasista,nehän tulee sähköisessä muodossa,suoraan läppäriin mökin sähkölasku tuli amerikoihin mun koneeseen ja maksoin nykissä menomatkalla.tällä on kiva laittaa lapsille tietoa missä se mummo luuraa,ja vielä kamera kuvaa koko ajan.terveiset täältä edmonton ganadasta,toivoo mummo.


      • pöytis
        kanadan vaari 86 kirjoitti:

        ei mitään vanhoja pöytämalleja.kannettava läppäri ja mokkula siihen,saa vaarit ja mummot nettailla vaikka epsjanjasta.ei mitään vanhoja kasattavia laitteita.uusi läppäri ja mokkulat on takuut ja voi viedä vaikka mökin terassille ja nauttia linnun laulusta.terveisin vaari 86

        iäkkäät ihmiset eivät yleensä tykkää tihrustella pienistä ruuduista koska näkökin alkaa heiketä, siksi pöytäkone isolla näytöllä olisi heille paras. Läppäri alkaa väistyä tablettitietokoneiden tieltä, mut pöytäkoneilla on oma vankkumaton käyttäjäkuntansa ;)


      • juippi 21
        Pelkkää terästä kirjoitti:

        Olen 61v. Minulla on kannettava ja Linux. Helppo käyttää ja mummosi järki pelaa
        niin varmasti onnistuu.
        Nettideittalukin sujuu hyvin : ))
        Sinä luultavasti osaat sitten neuvoa mummoa jos tulee ongelmia,vai ??

        Aina luullaan ,että ,kun ihmiselle tulee ikää niin ne jotenkin kadottaa kaiken tiedon ja toimintakyvyn,mutta ehei ,meiltä sujuu kaikki,kunhan on aikaa omaksua asiat.

        Tietysti on poikkeuksiakin ,mutta niin on nuorissakin,jatkuvasti saa muistutella
        asioista niitä !

        vanhana oppii paremmin kun ei tartte,ajatella muuta kuin oppimista.isoisä opiskellee nyt professoriksi kun ei työssä ehtinyt.kohta täyttää 81 vuotta mutta osaa paremmin tietokoneet ym asiat,kuin 60 vuotta nuorempi jälkipolvi.me tuskin koskaan tullaan yhtä viisaiksi kuin he.heillä on tietoa mitä ei missään koulussa koskaan opi.valjasta vaikka hevonen ja kynnä sillä hehtaari peltoa,uskallan lyödä vetoa että suomesta ei löydy 14 vuotiasta joka osaa tehdä sen


      • Noh............

        Mitä järkeä on vanhukselle hankkia käyttöjärjestelmä, joka ei ole kaikkien tuntema?Tässä ei pitäisi kenenkään muun henkilökohtaisten mieltymysten painaa lainkaan vaakakupissa. Mielestäni olisi järkevintä totuttaa seniori käyttöjärjestelmään, johon saa tarvittaessa keneltä tahansa neuvoja ja apua eikä esim. kotipalvelu sano heti kättelyssä että apua, enminätiiä...


      • ei kuulu kuvaan
        Noh............ kirjoitti:

        Mitä järkeä on vanhukselle hankkia käyttöjärjestelmä, joka ei ole kaikkien tuntema?Tässä ei pitäisi kenenkään muun henkilökohtaisten mieltymysten painaa lainkaan vaakakupissa. Mielestäni olisi järkevintä totuttaa seniori käyttöjärjestelmään, johon saa tarvittaessa keneltä tahansa neuvoja ja apua eikä esim. kotipalvelu sano heti kättelyssä että apua, enminätiiä...

        Noh mutta tuskimpa kotipalvelusta nyt muutenkaan saa mikrotukea:
        Jos tarkoitat windowssia, niin löytyy monta säätäjää, mutta todellista apua
        saat harvoilta.


      • vanha myös
        '?T/_`j6 kirjoitti:

        Mummo oppii siinä Linuxin kuin Windowsinkin. Minkään käyttöjärjestelmän käyttö ei ole geeneihin koodattua. Aina se pitää opetella.

        Halvimmaksi tulee ostaa pelkkä pönttö sisäkaluineen. Hintakin halpenee kun mukana ei tule mitään ohjelmia. Lisäksi Linux on helppo ylläpidettävä myös etäyhteydellä.

        "Mummo oppii siinä Linuxin kuin Windowsinkin. Minkään käyttöjärjestelmän käyttö ei ole geeneihin koodattua."

        menipäs väärin,
        vindows ei tarvitse mitään opettelua ja käyttöohjeita, ei tarvitse kuin olla normaalijärkinen ja hänen tukenaan henkilö joka laittaa koneen kuntoon jos nyt joskus vikaantuu ja sama henkilö antaa kerran viikossa vastauksia tyhmiin kysymyksiin.

        Näin minun yli 85 v isovanhemmat oppivat noin 10v takaperin, yli 90-v pääsivät, nyt jo haudassa.

        Linuksia ei opi ilman opettelua, ilman opetusta tai kirjoja lukemalla.


      • vähemmän nuori
        vanha myös kirjoitti:

        "Mummo oppii siinä Linuxin kuin Windowsinkin. Minkään käyttöjärjestelmän käyttö ei ole geeneihin koodattua."

        menipäs väärin,
        vindows ei tarvitse mitään opettelua ja käyttöohjeita, ei tarvitse kuin olla normaalijärkinen ja hänen tukenaan henkilö joka laittaa koneen kuntoon jos nyt joskus vikaantuu ja sama henkilö antaa kerran viikossa vastauksia tyhmiin kysymyksiin.

        Näin minun yli 85 v isovanhemmat oppivat noin 10v takaperin, yli 90-v pääsivät, nyt jo haudassa.

        Linuksia ei opi ilman opettelua, ilman opetusta tai kirjoja lukemalla.

        "vindows ei tarvitse mitään opettelua ja käyttöohjeita,"

        Jos tuo pitäisi paikkaansa, niin ei olisi tarvetta erilaisille ATK-kursseille ja opetukselle. Noin itsekkin kun toisinaan joutuu olemaan ATK-opettajana, niin huomaa, että kaikki perusasiat täytyy opetella aivan samalla tavalla, oli käyttöjärjestelmä mikä tahansa.

        Sitten kun perusasiat on opittu, niin järjestelmän ylläpito on monelle ylivoimaista, varsinkin jos käytössä on windows. Tilastot puhuvat karua kieltään - joka neljännessä koneessa on haittaohjelma.

        http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/hyva suomi taalla eivat haittaohjelmat pesi/a789059?s=r&wtm=tietoviikko/-13032012&


      • Entinen työmies
        pöytis kirjoitti:

        iäkkäät ihmiset eivät yleensä tykkää tihrustella pienistä ruuduista koska näkökin alkaa heiketä, siksi pöytäkone isolla näytöllä olisi heille paras. Läppäri alkaa väistyä tablettitietokoneiden tieltä, mut pöytäkoneilla on oma vankkumaton käyttäjäkuntansa ;)

        Sinulle pöytis.

        Hei, hei herätys jo. Silmälaseja saa optikolta ja ruudun teksiä voi suurentaa. Etsipä ihan itse, missä sellainen kohta löytyy.

        Kannettava, aivan ehdottomasti ja siihen mokkula.


      • ;)
        Entinen työmies kirjoitti:

        Sinulle pöytis.

        Hei, hei herätys jo. Silmälaseja saa optikolta ja ruudun teksiä voi suurentaa. Etsipä ihan itse, missä sellainen kohta löytyy.

        Kannettava, aivan ehdottomasti ja siihen mokkula.

        aika tyhmää hankkia pieni ruutu ja sitten suurentaa tekstiä ...
        sitäpaitsi läppärin kanssa joutuu jatkuvasti laittelemaan latausjohtoa ja se on viheliäistä hommaa vanhuksille. Kiinteässä paikassa vankasti jököttävä isonäyttöinen pc on heille kaiken paras!


      • puurot ja vellit
        vähemmän nuori kirjoitti:

        "vindows ei tarvitse mitään opettelua ja käyttöohjeita,"

        Jos tuo pitäisi paikkaansa, niin ei olisi tarvetta erilaisille ATK-kursseille ja opetukselle. Noin itsekkin kun toisinaan joutuu olemaan ATK-opettajana, niin huomaa, että kaikki perusasiat täytyy opetella aivan samalla tavalla, oli käyttöjärjestelmä mikä tahansa.

        Sitten kun perusasiat on opittu, niin järjestelmän ylläpito on monelle ylivoimaista, varsinkin jos käytössä on windows. Tilastot puhuvat karua kieltään - joka neljännessä koneessa on haittaohjelma.

        http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/hyva suomi taalla eivat haittaohjelmat pesi/a789059?s=r&wtm=tietoviikko/-13032012&

        Windows on aivan simppeli:
        Automaattist päivityksen, Ms-palomuuri ja virustorjunta, netin käyttö työprofiililla ettei nahd, virus sotke koko konetta, silloin tarv. on-linen scannaus pääkäyttäjänä.
        Siinä se, vanha tiesi paremmin kuin "atk opettajat".


      • aaaa...

        Eikä vaadi peruskäytössä jos koneen asentaja pistää kaiken kuntoon automaattisia päivityksiä ja ajureita myöten. Ja asentaa tarvittavat ohjelmat valmiiksi.
        Mulla ainakin on kaikki muut paitsi yksi Logitechin kamera asentunut tuosta vaan (vanhempaan distroon) nyt se toimii kamera uudemmassa tuosta vaan (käyttäjävika)

        Windowsin "päivitysrumba" on paljon vaikeampaa. Ja jatkuvaa, ja stressaavaa..


      • juippio vähä tymäh
        juippi 21 kirjoitti:

        vanhana oppii paremmin kun ei tartte,ajatella muuta kuin oppimista.isoisä opiskellee nyt professoriksi kun ei työssä ehtinyt.kohta täyttää 81 vuotta mutta osaa paremmin tietokoneet ym asiat,kuin 60 vuotta nuorempi jälkipolvi.me tuskin koskaan tullaan yhtä viisaiksi kuin he.heillä on tietoa mitä ei missään koulussa koskaan opi.valjasta vaikka hevonen ja kynnä sillä hehtaari peltoa,uskallan lyödä vetoa että suomesta ei löydy 14 vuotiasta joka osaa tehdä sen

        Ei professoriksi voi opiskella, daaaaa-a. Sehän on virka, daaaaa-aaa-aaa-a.


    • Onni.
    • Keijo Kärpänen

      Linuxissa vaikkapa printterin asennus on vaikeaa:
      "Ohjelmalähteisiin lisätään rivi
      deb http://www.bchemnet.com/suldr/
      debian extra
      Asennetaan allekirjoituspaketti komennolla
      wget -O - http://www.bchemnet.com/suldr/suldr.gpg
      | sudo apt-key add -
      Päivitetään pakettilista ja asennetaan tarvittavat paketit.
      samsungmfp-data
      samsungmfp-driver
      samsungmfp-scanner
      samsungmfp-network
      Luultavasti nuo riittävät. "
      "Kopio ja liitä koko rimpsu päätteelle:
      sudo add-apt-repository "deb http://www.bchemnet.com/suldr/
      debian extra" && sudo wget -O - http://www.bchemnet.com/suldr/suldr.gpg
      | sudo apt-key add - && sudo apt-get update && sudo apt-get install samsungmfp-data samsungmfp-driver samsungmfp-scanner samsungmfp-network

      • tulostimen asennus

      • c.c.c.c.c.c

        Tädillä on Linux-kone ja siihen Epsonin printterin asennus oli helpompaa. Kun printterin kytki tietokoneeseen niin Linux vaan ilmoitti, että se on löytänyt uuden laitteen ja asentaa ajurit. En muista tarvitsiko painaa jotain nappulaa, mutta helposti asentui kuitenkin eikä tarvinnut komentoriville mennä.

        Hauskinta oli, että minä maalailin piruja seinille, että ei varmasti saa toimimaan Epsonin printteriä Linuxissa.


      • jarppi

        Sä et vaan osaa... aika syvältä on tuo sun yritys mustamaalata hyvää käyttöjärjestelmää


      • Realistimäkisti
        tulostimen asennus kirjoitti:

        Linux:

        http://www.youtube.com/watch?v=Jl8sAm_yM4Q&feature=plcp&context=C44edeacVDvjVQa1PpcFOOjKHjNsRGWNi-rvJrB5XlJayNuoZ-wMc=

        Windows:

        http://www.youtube.com/watch?v=fkBjDNa1o70&feature=plcp&context=C4ed0c11VDvjVQa1PpcFOOjKHjNsRGWPeaU3EktWhoYEFJfaCrCC8=

        Nykyään onneksi porukalla on ennemminkin Win7, jossa tuo asennus toimii automaagisesti useammalle laitteelle kuin linukalle. Itse olen pariinkin läppäriin yrittänyt asentaa Ubuntua ja molemmilla kerroilla on mennyt jokin vikaan: ensin ei verkkokortti toiminut ja sitten ei äänikortti, ja näytönohjain ei taipunut miniläppärin näytön resoluutioon.

        Sanoisin että molemmat toimivat hyvin niillä koneilla millä toimivat ja Win7 on aivan eri maailmasta kuin XP ja Visva.

        Suosittelisin mummolle jonkinlaista taulutietokonetta.


      • ...
        Realistimäkisti kirjoitti:

        Nykyään onneksi porukalla on ennemminkin Win7, jossa tuo asennus toimii automaagisesti useammalle laitteelle kuin linukalle. Itse olen pariinkin läppäriin yrittänyt asentaa Ubuntua ja molemmilla kerroilla on mennyt jokin vikaan: ensin ei verkkokortti toiminut ja sitten ei äänikortti, ja näytönohjain ei taipunut miniläppärin näytön resoluutioon.

        Sanoisin että molemmat toimivat hyvin niillä koneilla millä toimivat ja Win7 on aivan eri maailmasta kuin XP ja Visva.

        Suosittelisin mummolle jonkinlaista taulutietokonetta.

        Semminkään, kun niitä ajureita ei aina edes saa linuxeihin. Siinä on mummun neuvot kalliit sitten.


      • hplip
        ... kirjoitti:

        Semminkään, kun niitä ajureita ei aina edes saa linuxeihin. Siinä on mummun neuvot kalliit sitten.

        Varsinkin HP tulostimissa on loistava tuki Linuxeilla. Asensinin yhdelle Ubuntu Linuxin windowsin tilalle niin printteri oli automattisesti valmiina tulostamaan kun koneen laittoi ensi kertaa päälle.

        Windowsilla vasta alkaa tuossa vaiheessa ajureiden metsästys ja satojen megojen kokoisten ohjelmistojen lataaminen.


      • Jätettä turyryryr
        hplip kirjoitti:

        Varsinkin HP tulostimissa on loistava tuki Linuxeilla. Asensinin yhdelle Ubuntu Linuxin windowsin tilalle niin printteri oli automattisesti valmiina tulostamaan kun koneen laittoi ensi kertaa päälle.

        Windowsilla vasta alkaa tuossa vaiheessa ajureiden metsästys ja satojen megojen kokoisten ohjelmistojen lataaminen.

        Älä valehtele. Asenna seiska ja lykkää hp:n printteri kiinni ja virta päälle niin on tulostusvalmis. Skanneria varten pitää asentaa hp:n ohjelmisto jos aikoo tulostaa pdf:iä, muuten ei tartte. Linuxissa ei edes skanneri toimi, buahahahahah. Paska mikä paska


    • ergtertertet

      Jos mummolla on varaa niin mäkkiä kehiin. ;)

      Omat isovanhemmat (80 ) ovat hieman nuukia ja piti saada halvalla kone. hankkivat silloin CM:n Vista-läppärin ja kyllä se on kelvannut, mutta on aivan tolkuttoman hidas käynnistymään ja käyttää. Mutta etuna on se että saavat kyllä käyttöapuja paikallisesti omasta kaupungistaan enkä joudu itse toimimaan Linux-etätukena.

      Eli Windows (varsinkin 7) menettelee, mutta laita ainakin alkuun kaikki turva-asetukset ja päivitykset sellaiseen kuntoon että välttyvät pahimmilta ongelmilta. Käyt sitten tasaisin väliajoin kyläilemässä ja katsomassa että kone pelittää.

      Ja läppäristä muuten jostain syystä tuntuvat omat vanhemmat sukulaiseni tykkäävän, ilmeisesti pysyy koti siistimpänä kun voi laitteen pistää kaappiin kun sitä ei tarvitse. Ei kannata väkipakolla pöytäkonetta ostaa kun tuskin mummusi tarvitsee päivittää komponentteja koneesta. Pidä kuitenkin huoli että näyttö läppärissä on riittävän iso.

      • töttöröö

        Ei yhteys saa olla missään tapauksessa liian nopeakaan. Vanha siitä vaan ahistuupi.


    • Itse käytän paljon Windowsissa Temaviewer nimistä etähallinta ohjelmaa.. Sillä päivitän yleensä tuttavien koneita ympäri suomea... http://www.teamviewer.com/fi/index.aspx

      Ei tarvitse itse mennä paikanpäälle vaan voin tehdä kotona kaiken.

      • kysyjä

        Eikö päivitykset asennu automaattisesti?


      • Näin meillä

        Niin ja uudelleenkäynnistysyrityksenjälkeen mustaruutu.
        No sormi suuhun ja toinen per....
        Etäyhteys poikki.
        Vie kone lähimpään huoltoon, on viimeinen etäohje.
        Se siitä windovssista.
        Pahimmassa tapauksessa winukka uusiksi.
        Kyllä jokin linuxdristro on järkevin, turvallisin,säätövapaa,
        päivitykset, ohjelmat turvallisesta pakettivarastosta, ei
        epämääräisistä lähteistä kuten windowssiin.
        Voidaan myös etäkäyttää, säätää ym jopa paremmin kuin
        windowssia.
        Peruskäyttäjälle (sähköposti,netti, pankki, ym) erittäin helppo
        Ei kysele tyhmiä, kuten windows.
        Eli aloittajalle:
        Osta läppäri, asenna ubundu, tai mint, uusimmat vakaat versiot
        ovat ilmaisia.
        Jos homma ei toimi, niin laita vasta sitten tuo windows, mutta varaudu
        atk-tukihenkilöksi lähimmäksi puoleksivuodeksi.
        Itse en enää ala tuohon rumbaan.


      • mätisäkki jokisuu
        kysyjä kirjoitti:

        Eikö päivitykset asennu automaattisesti?

        Kyllä on urpoja sukulaisia jos tarttevat vapuselta apua :D, mutuilijoiden kunkku, buahaha


    • Ei kaikki päivitykset... Esimerkiksi Win 7 SP1 päivitys ei välttämättä asennu automaattisesti vaan se pitää itse asentaa. Myös Javat/flashit kannattaa päivittää esimerkiksi tällä hyvällä ohjelmalla: http://filehippo.com/updatechecker/

    • Tom peli
    • Make 1.2
    • raipe447

      Tuo SeniorPC vaikuttaa kyllä hyvältä vaihtoehdolta kanssa. Tosin mitä siinä on sellaista mitä Joliboxissa ei? Kummassakin näyttäisi olevan samantapainen työpöytä, ISOT nappulat sähköpostille, facebookille ja nettiselaimelle. Ei se mummo muuta tarvi.

      Kyllä mä olen tässä alkanut kallistumaan siihen Linuxin suuntaan, saahan tuota jolios käyttistä testattua suoraan nettiselaimellakin. Jos antais mummun kokeilla sitä ja jos se käy luontevasti niin ostan hänelle tuon Joliboxin.

      • ehkä se ero on hinnassa:

        joliOS - 399e
        senioriPC - 39e... ?


      • Rr
        linuxrules kirjoitti:

        ehkä se ero on hinnassa:

        joliOS - 399e
        senioriPC - 39e... ?

        Silmä käteen, kiitos: JoliBox 399, JoliOs 0€

        -Rr


      • rautalangasta_olkaah
        Rr kirjoitti:

        Silmä käteen, kiitos: JoliBox 399, JoliOs 0€

        -Rr

        Kyllä kyllä, mutta tarvitsen siis keskusyksikön! Ei mummu tee mitään pelkällä JoliOS cd levyllä jos kone puuttuu.


      • Rr
        rautalangasta_olkaah kirjoitti:

        Kyllä kyllä, mutta tarvitsen siis keskusyksikön! Ei mummu tee mitään pelkällä JoliOS cd levyllä jos kone puuttuu.

        Ei se varmaan mitään pelkällä SenioriPC:n muistitikullakaan - joka maksaa tuon 39€.

        -Rr


    • Perunkirjoittaja

      Mummolle Getac B 300 suosiolla,tai jäät perinnöttä.

    • 11

      Kaikki viestiketjussa aikaisemmin mainitut vaihtoehdot ovat hyviä --- ainakin kun niitä vertaa Slackwareen. Ja en missään nimessä tarkoita, että nyt googlettaisit ja asentaisit Slackwaren, vaan ihan varoituksena, on se Slackware niin hirveä.

    • SenioriPC-asiakaspal

      SenioriPC:n saa mukaan asennus- ja huolenpitopalvelun niin ei tarvitse itse toimia tukihenkilönä. SenioriPC:ssä on myös suomenkieliset ohjeet ja käyttötuki, mikä ratkaiseen vaikeudet jos niitä tulee.
      SenioriPC-tietokoneen käyttöjä/käyttökokemuksia löytyy Eläkeliiton 2/2012 lehdestä, ilmetynee viikolla 12.

      • Torppari huhuilee!
        Muuan tuttavallani on senioripc ja on ihan tyytyväinen paitsi nyt ...
        Yritetään asentaa Samsung ML-2160 tulostinta, mutta ...
        Koneen CD-asema ei lue printterin mukana tullutta levykettä, joten asennusta ei ole voitu tehdä.
        Liikkeessä vakuutettiin, että printteri on Linux-järjestelmään sopiva.
        Kaikista neuvoista etukäteen kiittäen odotamme apua!


    • iHminen v.2.03

      Tabletti on paras nykyaikana ikäihmisille, näin sanoo kokemuksen runsas rintaääni. Helppo tökkästä sormella tai pyyhkäistä niin se hesarinkin (tai maaseudun tulevaisuuden) digilehden luku on joutuisaa ja kivaa. Ostaa iPadin uusimman version niin jää sitten jälkipolvillekin jotain rahanarvoista jäljelle :D

    • Asenna linux

      Itse tuskailin vaimoni koneen kanssa, kun päivitykset jäivät tekemättä, kone oli välillä täynnä viruksia ja vakoojaohjelmia. Kypsyin tähän ja asensin tietokoneelle Mageia linuxin. Nyt hän on tyytyväisenä käyttänyt sitä ongelmitta yli vuoden eikä minun ole täytynyt tehdä siihen yhtään mitään. Kysyessäni muutama kuukaisi sitten, että ostetaanko Huuto.net:stä edullinen windows päivitys, ei hän suostunut enää luopumaan linuxista. LibreOfficella hoituu tekstit ja taulukot. Linuxiin on muuten saatavissa yksi parhaimmista kuvan hallinta- ja editointiohjelma, Digikam. Olen itse luetteloinut sillä yli 100 000 kuvaa. Linuxia olen käyttänyt jo vuodesta 1996.

      Neuvona antaisin sinulle, että tietokone on helppo toimittaa, mutta kuinka paljon itse olet valmis jälkihoitoon?

      • Asenna senna

        Nii joo. Totta kyllä tuo että jos ei osaa päivittää wintoosaa (päivitykset automaatille,heh) niin on parempi vaihtaa linuxiin, siinä on vähemmän liikkuvia osia ja on helpompi kyllä käyttää ja omaksua jos ei taidot yllä normaaliälyisen tasolle.
        Oikeassa olet myös tuossa, että jos linuxista löytyy joku hyvä ohjelmisto, on se sitten myös todellla hyvä ja vetää vertoja vähintään wintoosan vastaaville.


      • Heppa hopo

        Samaa mieltä ! lLinux on tosi helppo päivitysten ym..vuoksi. Ei niin minkäänlaisia ongelmia ole ollut koskaan.
        On ollut jo useamman vuoden.


      • aaa...

        Digikam, kiitos! :)


    • Onpas suppeat

      käsitykset asioista. Hanki vanhuksille APPLE niin ei ole virusongelmia ja on helppo käyttää sekä pitkässä juoksussa edullinen hankinta. Etätukena oloa ei tarvi murehtia ja systeemi toimii. Valittajia löytyy aina, mutta onko tosiaan niin, että Windows ja Linux ovat ainoat käyttikset. Haloo

    • Jan-98781926322332

      Suosittelisin eläkeläisille tietokoneeksi Texas Instrumentsin 990/12 minitietokonetta DX10 - käyttöjärjestelmällä.

      Lisätietoja:
      http://en.wikipedia.org/wiki/DX10

      Tämän laitteen positiiviseksi puoleksi luettaneen se että tämä on melko virusvapaa laite.

      • IEr[1w@l

        Sinullako on noita käyttämättömiä varastossa?


      • Onpas suppeat
        IEr[1w@l kirjoitti:

        Sinullako on noita käyttämättömiä varastossa?

        söösös, homo hiljaa!


    • Onpas suppeat

      HNei.

      Lisään vielä, että millainen cp-vammainen ääliö kysyy jotain tosissaan SUOMI24:ltä... vitun vamis = amis

      Nauraen, Onpas suppeat

      • Kompis & CP/M

        Olet väärässä, se ennen MS_DOSia vallassa ollut käyttöjärjestelmä ei ollut cp-vamma vaan CP/M. Silloin tietokoneita ei klikkailtu hiirellä graafisessa käyttöympäristössä vaan annettiin näppäimistöllä kirjoittamalla toteltavia käskyjä koneen viher-mustamonitorin ruudulle.


      • töttöröö

        Taitaa sinulla olla suppeat tiedot cp-vammaisista. CP ei tarkoita että järjessä olisi vikaa, jos liikkumisesta niin päättelet.
        Ja jos vaikka olisikin mitä se sinun napaasi liikuttaa.


    • woieoigjeorigjieo

      Suosittelen Windowsia koska se on ylivoimaisesti yleisin ja apuja löytyy tavalliselle käyttäjälle, saati aloittelijalle helpommin kuin nörttien Linuxiin.

    • mummo myös

      isovanhemmat osaa ostaa itsekkin tietokonee, kaupoissa on hyvä palvelu ja tuodaan kotiin asti, ohjeita saa myös...jos vaan on itsellä halua, jos ei ole silloin ei kannata konetta hommata..

    • läppärrii

      Oma äitini tykkää huomattavasti enemmän läppäristä kuin pöytäkoneesta, koska läppäri vie vähemmän tilaa ja sen voi halutessaan laittaa helposti kaappiin, eikä vaadi niin paljoa nostelua eikä paina paljoa.

      Varsinkin vanhemmalla iällä tuo nosteleminen voi olla aika hankalaa.

      Suosittelisin siis läppäriä ihan perus winukalla. Halpoja, jopa käytettyjäkin läppäreitä löytää ihan 200-300 hintaluokkaan. Annat siihen mukaan vain hiiren. Ei nettisivujen selaamiseen ja facebookin käyttämiseen parempaa konetta tarvitse.

    • rrreeehhddd

      Iso näyttö oltava, mutta kyllä mieluummin läppäri nykyaikana, kun tilaa vievä pöytäkone!
      Voivat ottaa sitten sen koneen mukaan reissulle ja mökille jne, kun oppivat sitä kunnolla käyttämään ja hakkeroivat iltaisin naapureiden facebook-tileillä :DD

      Oma äitini kävi 75-v lahjaksi paikallisen opiston seniorikurssin, oppi siellä hyvin windows 7 perusteet. Eli ei mitään Linux-nörttijuttuja, vaan pysytään kaikkein tavallisimmissa versioissa. Nyt uusi läppäri on joka pvä usean tunnin käytössä ja Muori tykkää!

      Liikkeet neuvoo ja opastaa ja asentaa koneen valmiiksi, ja huoltopalvelu päivittää tarvittaessa virusohjelman jne.

      Ei se koneen käyttö nyt niiiiiiiiiiin kummallista ole ja tuskin siellä tulee olemaan mitään ydinkärkien laukaisukoodeja, joiden joutumista vieraisiin käsiin pitää pelätä. Suvun kakkureseptiä toki pitää suojella ja asentaa salasanan taakse.

      Mummo ja Pappa mukaan koneostoksille ja yhdessä sinne kauppaan!

      • nY|sU'c?

        Linux sopii paremmin koska käyttö on helpompaa. Viruksista ja muista haitakkeista ei tarvitse huolehtia. Käyttää vain.

        Siinä olet oikeassa että näyttö on oltava suuri. Samoin kunnon näppis. Valkoinen mustilla kirjaimilla. Mieluimmin sellainen vanhanmallinen, jossa on porrastetut nappulat ja kunnon tuntuma.


    • Vaari vaan

      Kannettava on helppu tuoda sulle näytettäväksi...

      • mummo kanasensa

        Kannettava mummo vai?


    • ukontuhnake

      Hienoa, kun hommaat mummulle ja papalle koneen, mutta älä vie heitä facebookiin. Siellä tulee kaikki tekemiset yleiseen jakeluun, jos ei asetuksia osaa käyttää. Itse en ole oppinut ja siksipä en mene enää sinne kirjoittelemaan.
      Asenna heille Skype, sillä pääsevät pitämään yhteyttä puhumalla ja tekstiviestillä reaaliajassa eikä maksa mitään ja helppo käyttää.

      • mummo 53v

        Eiköhän mummo ja pappa päätä itse haluavatko facebookiin.


      • aamua vaan
        mummo 53v kirjoitti:

        Eiköhän mummo ja pappa päätä itse haluavatko facebookiin.

        Kyllä vaan. Tai siis mummo, kuten naisilla on tapana.

        p.s. Face Book on naisien maailmanlaajuinen juorukanava. Kuka semmosta jaksaa. Ei ainakaan Vaari.


        http://www.youtube.com/watch?v=pbtCdc4jbxE


      • --
        aamua vaan kirjoitti:

        Kyllä vaan. Tai siis mummo, kuten naisilla on tapana.

        p.s. Face Book on naisien maailmanlaajuinen juorukanava. Kuka semmosta jaksaa. Ei ainakaan Vaari.


        http://www.youtube.com/watch?v=pbtCdc4jbxE

        Sekin riippuu vaarista.


    • Vanhakin osaa

      Mummu Mac-maailmaan. Helppokäyttöinen. Oma äitini 88 on oikein tyytyväinen.

    • Tällä pelittää.

      Käyt Citymarketista noutamassa jonkun kannettavan. Kaikilla pyörii sähköposti ja Facebook sekä pankkiasiat.

      • city ihminen

      • Män jo

        Hmm.......Jalattomaksihan tässä tulee mitä kauemmin.Hmm.Täällä viipyy..............


    • riippuu kunnosta

      Semmoinen sormella tökittävä touchsmart, isonäyttöinen pöytämalli on ikääntyvälle paras, jos ei ole ennestään mitään ymmärrystä tietokoneista, ja uuden opppiminen tuottaa jo vaikeuksia. Ne ei ole mitään kannettavia, ja näytön koko on jotain yli 20'', siis esimerkiksi Hp Touchsmart tai Lenovo B520.

      Pointti tässä on nimenomaan se isolla näytöllä kuvakkeiden avulla ohjattavuus, näppäimistöön ei välttämättä sormet enää taivu ja kirjoittaminen hidastuu. Hiiri vielä saattaa mennä, mutta saattaa sekin olla kynnys käyttöönottoon. Suuri näyttö samaten. Hintaa niissä on enemmän kuin halpiskannettavassa. Siihen voi sitten virittää niin simppelin ohjelmiston päälle kuin tarvis vaatii tai ostaa palvelut ulkoa. Tämä on käytännössä todettu juttu.

    • Minkä ikäisiä..

      ne mummu ja pappa on? Tunnen joitain mummoja ja myöskin pappoja jotka ovat minua nuorempia ja en todellakaan pidä itteäni minään ikäloppuna joka tarvitsee jälkipolvien ohjausta ja neuvoja, päinvästoin.
      Vie jollet muuta keksi "vanhukset" tietokone liikkeseen, siis oikeaan, ja anna heidän kokeilla mikä parhaalta tuntuu, turhaa sitä muilta kyselemään.

      • katetta kauppiaalle

        Niin ja annat myyjän johdatella hienoilla termeillä vanhukset
        sijoittamaan sellaiseen myllyyn mitä ei peruskäyttäjä tarvi.
        Joo siitävaan laitetaan kunnon pelikone pakettiin.
        8 ytimen prossu 8gt parasta muistia, teran kiintolevy, johan
        pasianssi pyörii sujuvasti.
        Mahtuu sitten lapsenlasten kuvatkin koneelle.
        Pannaanko pakettiin "vain" 1299.oo euroa.
        Vaikka alle 500,oo konekkin olisi riittävä.


      • vanha osaa mitä vaan

        Minä olen samaa mieltä että anna heidän valita.. Minäkin olen noin 60-vuotias tosin olen käyttänyt niin kauan tietokonetta kun netti on ollut olemassa. Sukulaiseni ovat niin köyhiä ettei niistä yksikään ollut edes nähnyt siihen aikaan mitään tietokonetta saatika käyttänyt sitä. Nykyisin niiden lapset kirjoittavat esim Facebookiin sillä tyyllillä että teksti on täynnä kirjoitusvirheitä ja muutenkin teksti on ihan ala-arvosta vaikka he ovat sitä ikäluokkaa että heillä on koulussa tietokoneet.


      • Minä vaan nuorrun

        Jus niin,ei ihminen ole vanha jos ikää on paljon.Mistä nuoremmat tietää mitä ne "vanhukset" tekee,kun eivät ole näkemässä.
        Jokainen on just niin vanha ,kun itse haluaa,ei ne numerot mitään kerro ;)))


      • vanhus 54v
        Minä vaan nuorrun kirjoitti:

        Jus niin,ei ihminen ole vanha jos ikää on paljon.Mistä nuoremmat tietää mitä ne "vanhukset" tekee,kun eivät ole näkemässä.
        Jokainen on just niin vanha ,kun itse haluaa,ei ne numerot mitään kerro ;)))

        Niinpä juuri. Meillä "vanhuksillakin" on oma salattu elämä. Jos tyttäreni tietäisi........ ;)


    • Ei mitään muuta väliä kunhan se on Linux tai Mac OS X.

      • mike rosoft

        Linux on pelkkä ydin, ei sillä mitään tee. Tulee mummulla ja papalle iltapuhteita kun rupeevat tekemään siitä käyttökelpoista työpöytäkäyttistä. Mac on hyvä siinä mielessä että jää jälkipolville jotain rahanarvoista ja käyttökelpoista.


      • Äly hoi.....
        mike rosoft kirjoitti:

        Linux on pelkkä ydin, ei sillä mitään tee. Tulee mummulla ja papalle iltapuhteita kun rupeevat tekemään siitä käyttökelpoista työpöytäkäyttistä. Mac on hyvä siinä mielessä että jää jälkipolville jotain rahanarvoista ja käyttökelpoista.

        Herranjumala,onko vielä ihmisiä jotka kärkkyy vanhusten jälkeenjättämiä
        tavaroita ?
        Mistä tiedät ,ettet jo huomenna itse kuole ???

        Miten tuo koneenhankinta saa ihmisessä jo ajattelemaan vanhemman kuolemaa ???
        Voi hyvät hyssykät !


      • mike rosoft
        Äly hoi..... kirjoitti:

        Herranjumala,onko vielä ihmisiä jotka kärkkyy vanhusten jälkeenjättämiä
        tavaroita ?
        Mistä tiedät ,ettet jo huomenna itse kuole ???

        Miten tuo koneenhankinta saa ihmisessä jo ajattelemaan vanhemman kuolemaa ???
        Voi hyvät hyssykät !

        Jos et tajua vitsailua niin mitä sitten täällä teet? Suomi24 on vitsiniekkojen mesta, tosikot voi mennä vaikka imeskelemään laardia. Hupaisaa, mutta toisaalta kertoo paljon keskivertosuomalaisesta. Pitihän tuo arvata, että joku urpo alkaa tekopyhäilemään kun oli etusivulla tyrkyllä tämä ketju :D


    • singlair 80

      Miksi mummut eivät saa kayttää tavallisia tietokoneita, hehän ovat kasvaneet tietoyhteiskunnan aikana ja jo lapsena oppineet kayttämään niitä.

      • ..

        Sitä minäkin ihmettelen. Olen päälle viisikymppinen mummo ja käyttänyt konetta iät ja ajat. Eikä loppua näy.


    • dwdwdwd

      VINTOOSA!! MITÄÄ SHAISSELINUXII EI KANNATA OSTAAAAAA. Siihen ohjelmien asentaminen on täyttä helvettiä

    • hmm.. isovanhempieni koneessa oli win XP.. asensin heille ubuntu viime vai edelliskesänä.. olikohan 10.04 LTS . jota he pitivät helpompikäyttösenä kun win xp:tä.. tuossa jokunen kuukausi sitten asensin sitten heille uusimman ubuntun utility:kö se oli pöytä ympäristöllä.. ja he ovat taas tykänneet linux sista. ja pitäneet sitä helpompikäyttöisenä kun windowsia.. ehkä osa syy tähän on se että linux si harvemmin kyselee mitää turhia.. niink un windows/f-secure huuteli koko ajan. ja tuol linux ubuntu ja HP tulostin scanneri yhdistelmän toimimaan saaminen otti aikaa noin minuuttia.. koska uusimmassa ubuntussa o HP ajurit noudettavissa

      • Mike Rosoft

        Se on Unity, mutta mitä välii, puhut asiaa


    • mummo 66

      Mene Sonara kauppaan .Osta tietokone mummulle sopimuksella että hän maksaa sen 2 vuoden aikana vähittäin ja siihen kuuluu huolto ,kone haetaan kotoa ja tuodaan kotiin ilmaisekai jos tulee ongelmia.Ota siihen google grome toiminto asennettuna se on nopea.Koneessa on 2kk tietoturva valmiina.Kone on samanhintainen jos otat sen käteisellä tai osamaksulla.Mutta jos otat käteise niin siihen ei kuulu 2 vuoden huolto ja kotiinkuljetus ollenkaan.
      Käytän sähköpostia suomi 24.fi asioita haen google gromesta,pankkitunnukset on joten maksan laskut kotoa.Poikani on asentanut team viewerin omalta koneeltaan minun koneelle ja jos jotain ongelmaa tulee soitan hänelle niin hän näkee koneestaa ruutuni ja neuvoo mitä pitää tehdä että taas saan jatkaa. Laita mummulle hänen käyttämiään ikoneita näytölle niin hän pääsee limkkiin suoraan ja sitten vaan tunnuksia kirjoittamaan.
      Itse olen 66 vuotias ja käyttänyt konetta poikani opastuksella ja se toimii.Koneeni on Lifebook A Series Fujitsu. Lähimmästä Sonera kaupasta.Siellä palvellaan hyvin.

      • Mike Rosoft

        Ei mitään soneran ylikalliita vanhentuneita koneita kannata ostaa. Tietysti jos on rahaa heittää taivaalle niin voihan sitä niinkin tehdä. Jostainhan sonerakin näitä hölmöjä löytää, ei siellä muuten niitä kaupattais. Huolto kuuluu kaikkiin läppäreihin ja paremmissa niissä on noutotakuu, esim. Fujitsulla tämä on. Ei siihen ostopaikka vaikuta yhtään.

        Katsoin tuon Fujitsun Lifebookin hinnan, aivan tajuton 896 euroa. Saman sai viime kesänä Koneboxista hintaa 399 euroa. Hirveetä kusetusta, ei voi muuta sanoa.

        Ei voi muuta sanoa kuin mummo 66, you've been had!!


      • astalavista
        Mike Rosoft kirjoitti:

        Ei mitään soneran ylikalliita vanhentuneita koneita kannata ostaa. Tietysti jos on rahaa heittää taivaalle niin voihan sitä niinkin tehdä. Jostainhan sonerakin näitä hölmöjä löytää, ei siellä muuten niitä kaupattais. Huolto kuuluu kaikkiin läppäreihin ja paremmissa niissä on noutotakuu, esim. Fujitsulla tämä on. Ei siihen ostopaikka vaikuta yhtään.

        Katsoin tuon Fujitsun Lifebookin hinnan, aivan tajuton 896 euroa. Saman sai viime kesänä Koneboxista hintaa 399 euroa. Hirveetä kusetusta, ei voi muuta sanoa.

        Ei voi muuta sanoa kuin mummo 66, you've been had!!

        Mulla on ollu nyt kolme vuotta Fujitsu eikä se ole toiminut hetkeäkään normaalisti. ja sitä on näytetty miljoonalle t-konenerolle ettei vika voi ihan mussakaan olla.

        Jos haluaa vanhempansa pikaiseen saattohoitoon, niin kannattaa ostaa joku Fujitsu ja asentaa siihen Vista.


        http://www.youtube.com/watch?v=pbtCdc4jbxE


    • Ja jos koneen mukana tulee kokeiluversio virustorjuntaohjelmasta niin se kannattaa poistaa ja asentaa sen tilalle esimerkiksi tämä: http://windows.microsoft.com/fi-FI/windows/products/security-essentials

      Toki heti koneen oston jälkeen pitää tehdä palautuslevyt.. Nämä auttavat jos koneeseen tulee paha virus ja käyttis joudutaan asentamaan uudestaan. Myös tietokoneen ohjelmat kannattaa pitää ajantasalla esimerkiksi tällä helpolla ja yksinkertaisella ohjelmalla: http://filehippo.com/updatechecker/

      • Ei vinukkaa

        Eli windows tippuu auttamattomasti pois kuvioista.
        Jo ennen käyttöönottoa hirveä säätörumba, tee palautuslevyt,
        eihän tuo onnistu yritä uudelleen, onkohan palomuuri oletuksena
        päällä (mitä tarkoittaa oletuksena, kysyy vaari)
        Ota varmuuskopio päivittäin, ettei harviniset kuvat katoa
        Ym, ym,,


      • Boikottiin
        Ei vinukkaa kirjoitti:

        Eli windows tippuu auttamattomasti pois kuvioista.
        Jo ennen käyttöönottoa hirveä säätörumba, tee palautuslevyt,
        eihän tuo onnistu yritä uudelleen, onkohan palomuuri oletuksena
        päällä (mitä tarkoittaa oletuksena, kysyy vaari)
        Ota varmuuskopio päivittäin, ettei harviniset kuvat katoa
        Ym, ym,,

        Niin ja jatkuvaa päivittämistä ja koneeen starttaamista.


        http://www.youtube.com/watch?v=pbtCdc4jbxE


    • tämänkö takia?

      olihan se mukavaa käydä isobvanhempien luona kylässä, ja ei olis tylsää, kun olis kone johon pääsisi heti surffailemaan :)

      • tiedossa on

        Minun koneelle ei ole lapsilla eikä lastenlapsilla asiaa!!


    • asdasda78

      en tuosta linuksesta tiedä mutta tuo acer aspire on aivan lelu, eikä mummot tarvii ATI HD6320 peli näytönohjaimia, tuo pienuus lisää vielä sen hintaa. huuto netistä saat parilla sadalla normaalin ja paremman keskusyksikön.

    • kerro lisää...

      mites tarviiko papat?, tuota mainitsemaasi konetta jos ei mummot?

    • määmy

      Voisit oikeastaan aloittaa siitä, mikä kone tuntuu isovanhemmillesi hyväksi.

      Riittääkö sylikoneen käyttö? Toisaalta, mikäli he katsovat yhdessä päätettä, pöytäkone on parempi.

      Mikäli voit lainata heille läppäriä viikoksi, se auttaisi paljon asiaa.

    • "Vanhus"

      Läppäri on kätevämpi, kuin pöytäkone. Olen itse eläkeikänen eli siis "vanhus", minulla on kokemuksia pöytäkoneesta ja läppäristä, molemmat ovat nytkin. Windows 7 on hyvä käyttöjärjestelmä.
      Koneiden hinnat ovat niin edullisia nyt että mitään vanhaa ei kannata hankkia. Minulla on tämä läppäri vuoden vanha Toshiba, nyt samaa konetta myydään alle 400€ ja koneessa on 2vuoden takuu, varmasti hyvä hankinta.

      Vaikka olemmekin vanhoja, niin ei koneiden tarvitse olla romuja. Minäkin käytän konetta päivittäin 3-6 tuntiin. Pankkiyhteydet hoidan, sähköposti on paljon enemmän käytetty kuin puhelin. Ostan tuotteita netinkautta jne.
      Facebookin minulla ei ole aikaa, kun pitää ehtiä muutakin tekemään kuin koneella olemaan.

      • matkakone

        Kannettavaa konetta (läppäriä) ei kannata hankkia jos ei tarvitse sitä kannella.
        Laturia ja akkua joutuu uusimaan vuoden parin välein jotka tuplaavat aina koneen hinnan.
        Miksi sitä konetta pitää "nostella", näppiksen voi siirtää sivuun jos tarvitsee kirjoituspöytää muuhun.


    • Pelaako mummosi?

      Pöytäkone päihittää yleensä mennentullen kotikäytössä lähes minkä tahansa läppärin
      muussakin kun hinta/laadussa sekä kuvanlaadussa taikka näytössä johtuen pelkästään koostaan.
      Ja etenkin mahdollisesti näytöstä sekä näppäimistöstä myös nuoremmille sormille paremmasta sellaisesta.
      Mutta kyse taitaakin olla helppokäyttöisyydestä ja ohjelmistosta kun ensin on kunnon kuvaruutu ja näppis hankittu eli en tiedä onko vanhuksille erikoisesti
      suunnattu windows graafinenkäyttöjärkkä jo suunnitteilla?
      Suurin ongelma vanhuksillakin tietokoneenkäytössä voisi olla vikapainalluksesta syntyvä "error" kun insinöörien käyttölogiikka ei
      ole valikoineen sama ku kädellisillä.
      Joten jos kone on pakko hankkia iäkkäälle kokemattomalle on mielestäni syytä kiinnittää suurta
      huomiota ohjelmistoon jota on tarjolla , pintapuolisten rakenteellisten seikkojen lisäksi kuten ergonomian työasemalla ja avun saamiseen sitä tarvittaessa.

      • suvussa it-ihmisiä

        Vaikka kuinka olisi noita auttavia toimintoja niin en osaa niitä käyttää.En uskalla tehdä esim päivityksiä kun kone pyytää,Eli ensin perehdytys mitä mikin näppäimistössä tarkoittaa ja niiden termistö.Kyllä nuorilla jotka ovat kasvaneet tähän on ne jo hallussa,mutta meille iäkkäille pitää vääntää rautalangasta joka esim. mikä on shift nappi ym.Tässä se suurin apu, ei niin mikä läppäri on ja kuinka paljon se on maksanut.Tämä on vähän sama kun sinulla autonosto,mitäs jos vanhus sanoisi sinulle että on turha ostaa mersua kun ladallakin toimii sama asia.Muista että nyt on vanhus se maksaja ja sinä vain välikäsi.Älä mene halpaan versioon,kun vanhus haluaa toimivan koneen.


      • Exxon Valdez
        suvussa it-ihmisiä kirjoitti:

        Vaikka kuinka olisi noita auttavia toimintoja niin en osaa niitä käyttää.En uskalla tehdä esim päivityksiä kun kone pyytää,Eli ensin perehdytys mitä mikin näppäimistössä tarkoittaa ja niiden termistö.Kyllä nuorilla jotka ovat kasvaneet tähän on ne jo hallussa,mutta meille iäkkäille pitää vääntää rautalangasta joka esim. mikä on shift nappi ym.Tässä se suurin apu, ei niin mikä läppäri on ja kuinka paljon se on maksanut.Tämä on vähän sama kun sinulla autonosto,mitäs jos vanhus sanoisi sinulle että on turha ostaa mersua kun ladallakin toimii sama asia.Muista että nyt on vanhus se maksaja ja sinä vain välikäsi.Älä mene halpaan versioon,kun vanhus haluaa toimivan koneen.

        Juu on munkin suvussa ollut näitä IT-sotilaita.
        Toisessa maailmansodassa ampuivat vihulaisia alas näillä IT-tykeillä!
        IT-osaaja on ilmatorjunnan ammattilainen!!


      • kokenut ikänsä

        Iäkkäälle kokemattomalle ei kannata hankkia konetta jos hän ei sitä itse halua eikä voi hankkia.


    • Käyttöergonomia..

      unohtettu tykkänään. Hiiri ja näppis kunnolliset, hiiri mielellään hännällisenä niin on kevyempi käsitellä.
      Näytöksi olisi paras 5:4 näyttö jollain 1024x1280 resolla ja jotain 19", siihen saa helposti riittävän ison fontin terävyytestä kärsimättä. Nuo nykyajan laajakuva näytöt menee harakoille vanhuksilla joilla näkökenttä on alkanut kaventua.

    • TyyneTypy.

      Minä olen yli 70 nen ja minulla on kiinteä netti ja pöytäkone jossa 19" näyttö. Ei tarvitse katsoa tihrustella, on tarpeeksi isollä teksti..Minulla on Windows Internet Explorer ja hyvin on pelannut. Osannut en yhtään alussa käyttää ja nyt voin jo toisiakin neuvoa ja opastaa ohjelmien käytössä. Siirryin Elisasan laajakaistasta 10pin Valokuidunkaapeliin ja nyt on nopea siinäkin suhteessa. Suosittelen.

    • tommitoimiva

      IPad2 3G nettiyhteydellä on todettu toimivaksi tohon hommaan. Toimii paremmin kuin windows koneet, ei tartte asennella päivityksiä, virustorjuntoja ym.

      Toimii :)

    • Lampputarkastaja
    • Siis onko tarkoitus dumpata vanhat kamasi mummulle :-) vai toimia heidän ehdoillaan? Onko heillä tilaa erilliselle monitorille ja koneelle? Nuo koneet ovat aika tehottomia, paljon tehottomampia kuin perusläppäri, joskin sillä nyt tuskin on kovin paljon väliä. Läppärin etu on myös, että jos pitää asentaa uudestaan, voit kätevästi ottaa mukaan, asentaa ja palauttaa.Toki itse tiedät yksityiskohdat tiloista ym, Ei tarkoitus ole tuputtaa.

      Minä on oma kokemukseksi Linuxista? Jos tuntisit sen, tuskin edes kysyisit muilta apua. Asenna käyttöjärjestelmä, jonka itse hallitset. Ei Linux ole mikään ihmeratkaisu jos et hallitse sitä.

      • Lampputarkastaja

        Vanhojen koneiden kierrättämisessä ei ole mitään huonoa. Kierrätys säästää rahaa ja luonnonvaroja. Ubuntulle riittää suhteellisen tehoton kone eli 1Gt muistia ja joku vanhempi tuplaydinprosessori on täysin riittävä suhteellisen hyvään suorituskykyyn. Vanha 19" CRT antaa hyvän kuvan ja suhteellisen iso jo. Näytön koko pitää olla isohko ja resoluution alhainen että kirjaimet isoja. Hiiren lankallinen ettei tarvitse ladata ja samoin näppäimistön.

        Kannettavista ei ole oikein asioiden hoitoon koska näyttä on liian pieni huononäköiselle. CRT etu on siinä, että siinä voidaan resoluutio asettaa sopivan alhaiseksi. TFT vakio reso eli kirjaimia ei saa kunnolla tarpeeksi isoiksi. Jos hankkii tft niin mahdollisimman iso vähintään 24" mieluummin 26 tai 30-40".


    • mummotkin osaa

      Läppäri olis iihan hyvä vanhemmallekin ihmiselle. Näyttö pitäsi olla tietenkin hyvän kokoinen. Läppärin voi ottaa mukaansa ja tehdä juttuja kotonakin missä huoneessa huvittaa. Mutta miksi et kysisi isovanhemmilta itse mitä haluavat.
      Käyttöjärjestelmän tulisi olla Windows, ei Linus, se on vieläkin vähän vaikeaselkoinen.

      Linuxia ei käytä juuri kukaan, joten vanhemmat ihmiset eivät hyödy mitenkään siitä. Keneltäkään ei voi kysyä miten mikäkin asia tehdään, kun käyttöjärjestelmä on niin erilainen. Samoin Linuxia ei käytetä kansalaisopiston kursseilla, joten isovanhempasi jäävät ihan ilman neuvoja ja opetusta ja olisivat liikaa raipen varassa.
      Ja mieluummin PC, ei Mac.

      Mummolle paras sähköposti voi olla vaikka gmail. Eihän se työkseen tee koneella juttuja.

      Olen itse 62 vuotias mummeli ja teen työkseni tietokoneella hommia. Opettelen myös uusia ohjelmia jatkuvasti ja päivitän niitä. Käytän exeliä, wordia, powerpointia, photoshopia, illustratoria, indesigniä - päivittäin. Joten tiedän mistä puhun ja kirjoitan. Facebookissa seuraelämäni on vaihtelevaa. Joskus kerran viikossa, joskus useamman kerran päivässä. Nettiä tarvin eniten tiedonhakuun. Ja jonkun verran tietenkin käytän nettikauppoja. Ja maksan yritykseni ja henkilökohtaiset laskut netissä ja yrityksen pankkiohjelmalla.

      • ossaava mummeli

        Niin, ja minä mummeli (nimim mummotkin osaa) käytän pöytätietokonetta kahdella näytöllä ja tarvisin siihen kolmannekin, kunhan saan aikaseksi hankkia. Tarvii lehden taittoon etä näkee useamman sivun ja tulevat materiaalit siinä toisilla näytöillä jne.

        Mummot osaa käyttää tietokonetta siinä kuin nuoretkin. Opeteltava se on ollut heilläkin. Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia opettelunkaan kannalta, vaika aloitin tietokoneen käytön vasta 50-vuotiaana. En aiemmin ollut edes avannut tietokonetta. Sehän on vain kone joka tekee mitä käsketään ja miten se on ohjelmoitu käyttäytymään.

        Joudun usein neuvomaan nuorempiani tietokoneen käytössä ja ohjelmien opettelussa. Kun jollakin on lapio, saha tai traktori työväline, niin minulal se on tietokone ohjelmineen. Joten ei kai siitä tietokoneen ostamisesta tarvi niin kauheaa showta tehdä.


    • Konsoli

      Ei mitään tietokoneita ja muita feispuukkeja. Ostat mummolle halvimman mahdollisen joko xbox360 tai ps3 paketin jolla pääsee verkkoon. Nuo tietokone maailman sosiaaliset verkko yhteisöt ovat pelkkää sanallista höpinää jossa trollit viihdyttää itseään viattomien mummosi kaltaisten fb hölmöjen kustannuksella. Kehota mummoa ensin perehtymään peleihin ja ottamaan selvää mikä hänelle on mieluisaa pelaamista. Äläkä tee sitä virhettä että annat mummollesi huonon peli kokemuksen hänelle sopimattomalla tai muuten vain paskalla pelillä jonka jälkeen hän luultavasti tyrmää koko touhun tylsäksi.

      • en pelitä

        Perehtymään peleihin... :D


      • Konsoli
        en pelitä kirjoitti:

        Perehtymään peleihin... :D

        Siis mitä tuo nyt tarkoitti? Monelle jää konsolipelaamisesta tylsä kokemus epäsopivan pelin takia. On erittäin suuri ero pelata jotain mistä itse pitää kun nopeasti vain valita suosittu peli jonka pitäisi olla hyvä. Sekin on hyvä muistaa että samaan genreen ja varsinkaan samaan peliin ei kannata jumiutua koska vaihtamalla huomaa ja muistaa taas että pelaaminen oli joskus kivaakin.

        Ehdotan mummollesi alkuun molempia tärkeimpiä "ensimmäisen persoonan" ammuntapelejä bf3 tai black opsia (tosin mw3 luultavasti parempi mutta en omista sitä joten en kehtaa ehdottaa sitä)
        toinen genre ovat nuo vapaan maailman "sandbox" pelit ja niistä suosittelen gta4 ja saints row3.
        autopeliksi esim dirt3 ja forza4
        kauhupeliksi dead space 1 ja 2, left4dead 1 ja 2 ja vaikkapa alan wake
        urheilupeliksi skate 3 ja SSX
        myös fallout on varmaan joku oma genrensä ja samallainen hyvä siinä sarjassa on esim rage
        (huom mainittuna on useita pelejä joita ei saa ps3lle)
        hyviä pelejä on vaikka kuinka paljon ja mummosi voi tietää sen vain itse mistä tykkää.

        Jos hän alkaa "mussuttamaan" jotain nolife höpinöitä (vanhuuden höperöyttään) konsolipelaamista vastaan, niin voit helposti perustella asian niin että se fb touhu on samaa nolife toimintaa. Joten jos kerta koneiden kanssa pitää kuitenkin leikkiä nörttiä niin mielummin kunnon viihteen parissa eikä missään "sosiaalisessa" fb sun muissa suomi24 paikoissa jossa pelikokemus on käytännössä sanojen lukemista ja jopa kirjoittamista.

        Ja tietokone pelaamista en suosittelisi vaikka samat ja jopa kehittyneemmätkin pelit olisivat saatavilla. Konsolit ovat tehty pelkästään viihdyttävään pelikokemukseen pelaajille ja mielestäni tietokone touhu on enemmänkin niille jotka tekevät niitä pelejä.


    • asdaas

      EI FEISBUUKKIA

    • flash_soitin

      Olen vasta 13, ja tietokone nero.
      Suosittelen mummoni kokemuksella, (70v, ikäihminen) että windows kannattaa.
      Suosittelen ostamaan windows 8, tai kosketusnäyttöisen tietokoneen, vaikka mummojen kädet ovat usein ryppyiset ( ei pahalla ).
      Windows 8 tulee vuonna 2012, tänä vuonna.
      Uudet ominaisuudet: Puheohjaus. Tuki kosketusnäytölle, Voit nyt hallita myös xboxia tietokoneella.
      Facebook:
      Yhteisöpalvelu. Voit kokeilla myös skypeä.
      Jos tykkäät käyttää julkista facebookkia, muista: Siellä on paljon huijareita yms.
      Ihmisiä koitetaan huijata, pankkitunnukset menevät, jos uskoo muita.
      Mummolle kannattaa opettaa eheytys, käynnistys, sammutus.
      Sammutukselle on näppäin yhdistelmä, joka sulkee myös netin.ös
      Painaessasi alt ja f4 samaan aikaan, netti sammuu.
      Kun painat uudestaan, tulee komento ikkuna, missä lukee kaikkea, Haluatko sammuttaa, kirjautua ulos, yms..
      Suosittelen kokemuksella ostamaan windowsin.
      Isäni on tietokone insinööri, ja suosittelee ostamaan windowsin.
      Hän on myös ohjelmoitsija.
      Jos tulee huoltoasioita, joita voit itse tehdä, ilmoita tässä, ja hän auttaa.


      Ehdoton vastaus: win 7, koska voit myös päivittää windows 8, järjestelmä vaatimukset samat, eli jos win 7 pyörii, pyörii windows 8:kin.

      • lolflashonviisashrma

        Lol flash: faces o enemmä huijauksii ku luettelet ...(:-:)
        älä osta linuxii
        Flash
        Oot
        aika
        viisas
        13
        vuotiaaks.
        Haittaaks se
        Noob
        noob
        isäs mikää juristi ollua
        se oli isointaa puu-risti.
        LOL
        Xd
        sekoilen

        gauittaakskf


      • OMG!

      • Hyvinkö menee?

        Ei tietokoneneroja edes ole enää. Eikä ainakaan tietokone neroja.

        Hulluja sitä on aina oltu, mutta sentään osattiin tehdä jotain ihmistenkin kesken eikä kysellä kaikkea koneelta, joka on yhä vain nopea idiootti. Hyvinkö nero ja idiootti tulee juttuun???

        http://www.youtube.com/watch?v=pbtCdc4jbxE


      • OMG!

      • OMG! kirjoitti:

        Tuohan on ihan mopo. Krakenilla pasianssikin sujuu paremmin ;)

        http://www.jimms.fi/tuote/JIMMS-LEGEN-KRAKEN

        Eipäs muuten ole ;) 4 HD 7970:aa on paljon tehokkaampi yhdistelmä kuin 2 GTX 590:tä. Lisäksi krakenin prosessorit ovat vanhaa XEON-tekniikkaa. LGA 2011 X79-piirisarjalla on parempi. Ja Mac on aina 100% paskaa


      • randomi_ukko kirjoitti:

        Eipäs muuten ole ;) 4 HD 7970:aa on paljon tehokkaampi yhdistelmä kuin 2 GTX 590:tä. Lisäksi krakenin prosessorit ovat vanhaa XEON-tekniikkaa. LGA 2011 X79-piirisarjalla on parempi. Ja Mac on aina 100% paskaa

        meidän isi on vahvempi kuin teidän isi ,.


    • kanttaa miettiä

      aloittajalle... kannattaa miettiä sitä koneen hankintaa. oma vanha kone jäi joskus aikoinaan vanhemmilleni ja siitä lähtien he ovat soittaneet minulle (2-4 kertaa viikossa) kun eivät saa jotain toimimaan koneella. lähes joka viikonloppu pitäisi käydä tekemässä jotain koneelle vaikka yrittää neuvoa miten kyseisen asian saa tehtyä niin eiköhän parin päivän päästä taas puhelin soi ja taas on ongelmia koneella joko sama vanha tai joku uus...

      osta kone vanhenmille/isovanhenmille ja olet tekninentuki siitä lähtien...

      • mummi 64 v osaaja

        Olen mummo ja ostanut kakille lapsilleni tietokoneet ja myös lastenlapselle. Olen myös opettanut lapsenlapseni käyttämään tietokonetta. Tosin hän nykyisin (13 v.) vain pelailee. Mutta näin me vietämme yhdessä aikaa. Lapsenlapsi pelaa vieressä tioetokonepelejä ja minä teen töitä (kotitoimistossa) tietokoneella.

        Käytän graafikkona monenlaisia ohjelmia, pitää todeta että mikään ei ole ollut vaikeaa, vaan ainoastaan työn tekemiseni on helpottunut huomattavasti kun on tietokone. Kyllä oli monimutkaista painotuotteen teko ennen tietokoneita. En haluaisi sitä aikaa takaisin.

        Älkää edes puhuko että vanhemmat eivät opi tietokoneen käyttöä. Silloinhan he itsekin ajattelevat etteivät opi.


      • .

        Kannattaa asentaa linux, niin ei soitella perään. Asentaa nettitikun, niin kaikki on valmiina eikä virukset ole sekoittamassa.

        Terveisin, entinen tekninen tuki. Jouduin itse soittamaan perään että eikö muka ole ongelmia ja ei ole ollut.


      • T-kone-nopea idiot
        mummi 64 v osaaja kirjoitti:

        Olen mummo ja ostanut kakille lapsilleni tietokoneet ja myös lastenlapselle. Olen myös opettanut lapsenlapseni käyttämään tietokonetta. Tosin hän nykyisin (13 v.) vain pelailee. Mutta näin me vietämme yhdessä aikaa. Lapsenlapsi pelaa vieressä tioetokonepelejä ja minä teen töitä (kotitoimistossa) tietokoneella.

        Käytän graafikkona monenlaisia ohjelmia, pitää todeta että mikään ei ole ollut vaikeaa, vaan ainoastaan työn tekemiseni on helpottunut huomattavasti kun on tietokone. Kyllä oli monimutkaista painotuotteen teko ennen tietokoneita. En haluaisi sitä aikaa takaisin.

        Älkää edes puhuko että vanhemmat eivät opi tietokoneen käyttöä. Silloinhan he itsekin ajattelevat etteivät opi.

        Jokainen osaa käyttää tietokonetta. Siitä ei kannata enää nykyään kehuskella, mutta kun se biru vie kaiken ajan ja tekee ihmisistä epäsosiaalisia hölmöjä ja hermokimppuja [vrt. esim liijkennekulttuuri 45 vuotta sitten ja nyt.]

        http://www.youtube.com/user/21per3?feature=mhee#p/u/0/t3GXri7izYI


      • nykyinyn
        . kirjoitti:

        Kannattaa asentaa linux, niin ei soitella perään. Asentaa nettitikun, niin kaikki on valmiina eikä virukset ole sekoittamassa.

        Terveisin, entinen tekninen tuki. Jouduin itse soittamaan perään että eikö muka ole ongelmia ja ei ole ollut.

        Ilmankos olet entinen ........ .....


      • Heehhhhee
        T-kone-nopea idiot kirjoitti:

        Jokainen osaa käyttää tietokonetta. Siitä ei kannata enää nykyään kehuskella, mutta kun se biru vie kaiken ajan ja tekee ihmisistä epäsosiaalisia hölmöjä ja hermokimppuja [vrt. esim liijkennekulttuuri 45 vuotta sitten ja nyt.]

        http://www.youtube.com/user/21per3?feature=mhee#p/u/0/t3GXri7izYI

        Toiset vaan osaa enemmän, ja paremmin kuten tuo mummu .


    • Ei helvetissä

      Heh heh

      Järkyttävää kun mopoikäiset kossit esittää vanhoille jäärille jotain paskaa linuxia jonka kanssa ei normi-ihmisellä mene kuin hermot.

      Ja vielä jotain läppäreitä ja jotain iipadeja .Ihan hörhöä porukaa.

    • Let them live nice

      Minä tekisin kaikkeni, että ihmniset pysyisivät erossa näistä vehkeistä. Antaisit vanhuksille rauhallisen vanhuuden. Käyt joskus omalla läppärilläsi hoitamassa vain heidän mahdolliset pankki ja kirjastoasiat. Face Book? Semmoseen ei kannata mennä. Sieltä voi alkaa kato mummomaailman tyly nousu. Näytä heille vaikka tämä 15 minutiin video mielummin kuin sekoitat heidän elämänsä jollain tietokoneella:

      http://www.youtube.com/user/21per3?feature=mhee#p/u/0/t3GXri7izYI

      • näin

        Ehdotan Asrock pro 3 emoleyä, kevyesti kellotettua 2500k:ta ja 8 gigaa DDR3 1333 muistia. Lisäksi joku ei sandforce ssd-levy.


      • näin
        näin kirjoitti:

        Ehdotan Asrock pro 3 emoleyä, kevyesti kellotettua 2500k:ta ja 8 gigaa DDR3 1333 muistia. Lisäksi joku ei sandforce ssd-levy.

        Ja älä tee papastasi homoa ehdottamalla maccia.


      • ben dover
        näin kirjoitti:

        Ja älä tee papastasi homoa ehdottamalla maccia.

        Lapset on jo tehty joten ihan sama vaikka tuliskin homoksi...


      • ananaspuu
        ben dover kirjoitti:

        Lapset on jo tehty joten ihan sama vaikka tuliskin homoksi...

        mutta mitäs mummu tuumaa:smoke:


    • ...........

      Miks mummot on niin suosittuja joka paikassa, oli juttu mikä vaan niin aina mummot sitä ja mummot tätä...onko mummon ikävää monellakin, kun ei ole läheisiä ihmissuhteet kuin ennen?

      • Mummoilta on..

        hyvä kupata rahaa.. koko ketju olisi pitänyt aloittaa niin että paljonkohan ilkiäisi pyytää isovanhemmilta että janipetteri saisi hyvän pelikoneen..


      • iki trendikästä

        Tuo mummo asia ei ole mikään uusi trendi. Minunkin lapsuudessani kauan sitten mummo sanan käyttö aiheutti aina suurta hilpeyttä ja iloa. Se on lasten ja nuorten kesto suosikki.


    • GrandFather

      Läppäri. 17" näyttö. Hiiri jossa pikanäppäimiä. USB3. WLAN. W7. 3G.

    • Nostan tärkeää ketjua :smoke:

    • uusi ahdistaa

      Olen 69-vuotias mummo ja minulta levisi entinen kannettava ja kauppaanhan sitä piti heti lähteä. Ostin Sony-merkkisen kannettavan ja nyt pähkäilen sitä, miten siihen ujutan entisen saähköpostini. Intrenettiin pääsin heti suoraan googlen kautta, mutta kaikki muu on hebreaa. Tässä Sony:ssa on Windows 7 käyttöjärjestelmä ja se tuntuu hiukan vieraammalta entiseen tuttuun ja turvalliseen Windows XP:n verrattuna. Vikkeliä sormiahan tämä uusi kone näyttää kaipaavan, täytyy entrata kymmensormijärjestelmää.

      Pistäkää rakkaat keskustelijapalstoilla iloa ja apua jakavat minulle pientä vinkkiä, mitä minun pitäisi tehdä, että saisin vanhan elisanet sähköpostini toimimaan. En tämän uuden koneen sielusta ole löytänyt vinkin vinkkiä, mitä minun pitäisi tehdä?

    • "nörtitön"

      Mielipiteeni käytetyistä tietokoneista:
      ÄLKÄÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA OSTAKO KÄYTETTYÄ TIETOKONETTA jos minulta kysytte, minä ostin ja takuuta annettiin 3kk. Huomasin jo pian vikoja ja ilmoitin liikkeeseen josta sain sähköpostiini ohjeet vikojen korjaukseen, teinkin niin ohjeiden mukaan mutta kun se ei toiminut, pyysin liikettä korjaamaan viat. Liike pyysi kymmeniä euroja korjauksesta vaikka takuuta oli paljon jäljellä.Huomasin myös että kun ostin koneen vähän ennen joulua, siihen oli asennettu vanha virustorjuntaohjelma joka jo samassa kuussa vanhentui, vaikka sanottiin että se on vuoden voimasssa.
      Liike vetkutteli korjausta niin kauan että takuuaika oli lähellä umpeutua, otin yhteyttä kuluttajasuojalautakuntaan ja vasta heidän kautta liike suostui korjaamaan koneen ilman lisämaksua, myös koneen viemisestä aiheutuneet matkakustannukset luvattiin korvata.No, kone korjattiin,kun hain sen liikkeestä, matkakorvauksia EI SUOSTUTTU KORVAAMAAN. Jos haluatte välttyä samalta kokemukselta, ÄLKÄÄ OSTAKO KÄYTETTYÄ KONETTA.On eräs käytettyjen koneiden liike Jyväskylässä.

    • ....................

      Tilaa saksasta tulee paljon halvemmaksi! Äläkä vanhoille ihmisille tee facebook profiilia, facebook on ihan hanurista.

      Netlog on paljon turvallisempi. Kunnon taustasuojaukset ja vastaavat, ettei vakoiluohjelmilla joku pääse tekemään rahaa.

      Windows XP koneeseen ja laillinen versio, koska piraversion kanssa tulee ACTAN takia ongelmia. Joutuu pian luovutetuksi yhdysvaltoihin tuomittavaksi, jos lataa leffoja yms.

    • XPn voi unohtaa samantien. Tukikin loppuu pian. Jokin hyvä linux. Esim. Mint , Open suse

    • fd34df34

      Äääääääöööäää

    • hhyhyh

      Läppäri on helpompi huoltaa.

    • ugga pugga

      Mummu ja pappa tarttee EVGA.n tuplasoketti emoon 2 x xeoniin perustuvan hardcore kellotus koneen ja kuparikipon niiden xeonien päälle johon kaatavat nestetyppeä. Mummu ja pappa eivät tyydy myöskään mihinkään hitaaseen normi kovoon vaan vaativat ehdottomasti uusinta photofastin pci-e väylään tulevaa flashkorttia jolla ylletään liki 2000Mb/s luku & kirjoitus nopeuksiin.
      Luonnollisestikaan esim papan pasianssin peluu ei onnistu ilman quad GTX 680 pakkaa johon tilaat Asmolalta ja Korhoselta itseräätälöidyn kuparijäähyn typetystä varten jotta pasianssi pysyy vakaana kun core alkaa hipomaan 2,0Ghz .
      Mummu vanhana ihmisenä tuskin näkee yhdestä näytöstä mitään joten asenna eyefinityyn ehdottomasti 6 x 27" tuumaset viewsonicin LED näytöt.

    • Suurelta osin tietokoneen valinta on makuasia. Yksi tykkää yhdestä toinen toisesta.
      Itse vaihdoin keväällä 23" TouchSmarttiin, jossa on mm. kosketusnäyttö. Sitä en juuri ole käyttänyt enkä koe siitä olevan mitään iloa - ei toki haittaakaan.

      Ennen ostoa tavoitteena oli 17,3" tehokkaampi läppäri 15,7" hitaaksi käyneen XP:n ja 6 v. vanhan Acerin tilalle. Usean kuukauden vertailujen ja hämläisen hitaan päätöksenteon jälkeen näin tutulla vastaavan intertoidulla näytöllä varustetun 23 " Mac:n ja halusinkin samanlaisen.
      Onhan tämä vanhaa parempi, mutta ei 70 v papan kyllä tee mieli aivan heti uutta konetta ja ohjelmaa vaihtaa. Win 7 poikkeaa monelta osin XP:stä etteä aika kuluu rutiinien opetteluun. Eikä lisäksi kaikkia haluamiaan toimintoja edes löydä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      31
      2253
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      177
      1569
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1495
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      1294
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1189
    6. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      924
    7. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      880
    8. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      291
      820
    9. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      38
      805
    10. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      69
      734
    Aihe