Osaatteko sanoa miksi uuden oppiminen on täyttä tuskaa? Kauheella vimmalla ja sisulla olen lukenut itselleni ammatin, olen töissä, kaikki siis hyvin. Uutta asiaa tulee kuitenkin koko ajan, ja huomaan, että oppiminen on tuskaisempaa ja tuskaisempaa, aiheuttaa stressiä ja sitä kautta ongelmia. Olen miettinyt alan vaihtoa, sama tuska hiipii.
Voiko kyseessä olla joku trauma, adhd, sairaus..?
Uuden oppimisen tuskaisuus
9
1217
Vastaukset
- kylsesiit
Kuulostaa ihan normaalilta tilanteelta kun on juuri valmistunut ammattiin ja mennyt uuteen työpaikkaan ja siitähän se oppiminen vasta alkaakin. Sitä luulee olevansa ammattilainen kun on todistus kädessä, mutta se todistus on ikään kuin pelkkä lupakirja, lupa harjoittaa ammattia, jonka oppii vasta tekemällä sitä itse työtä. Jos uutta asiaa tulee koko ajan niin sille täytyy tehdä tilaa päässä, muuten se ei mahdu niiden vanhojen asioiden kanssa samaan koppaan ;) Kirjoita vaikka paperille muistilappuja niin ei tarvitse kaikkea päässä kanniskella. Kaiken oppimisen lisäksi uudessa työpaikassa aloittaminen voi olla yksi stressaavimmista elämäntilanteista ja stressi voi aiheuttaa unohtelua, unettomuutta, jännittämistä, mikä taas lisää uuden oppimisen vaikeutta.
Kun itsekin epäilet mm. autismikirjoon kuuluvaa häikänderii oppimisvaikeuksiesi syyksi, olettaisin noin asioiden olevan kohdallasi.
Ittelläni on asperger ominaisuus. Tiettyjen asioiden oppiminen ei vain menee jakeluun, ei sitten millään.
Niinkin helpot asiat kuin vasen-oikea, baapuuri-tyyrpuuri eivät vaan jäsenny mieleen, ei edes Partaharjun veistotyökalullakaan.
Menee jo vitsailun puolelle, mutta humoristisinta on että suurella vaivalla oppimani asia saattaa huomenna näyttää ihka uudella..
Puhun vaan omasta uusien asioden oppimisvaikeudestani. Syy näihin on perin looginen. Asseilla sanotaan olevan laaja-alainen aivojen kehityshäiriö.
Jotkut asiat ovat helppoja, mutta esim. ATK-alue ehdottomasti lopunikäistä aluetta on hämärän rajamailla.
Lohdutuksen sana esim. muille asseille - ehkäpä evoluutio järkkää näitä yhteen tai kahteen asiaan erikoistuneita tyyppejä ihan huumorimielessä.- tryutyurtu
Ei tässä ihan vasta valmistuneita olla. Melkein jo 10 vuotta työmaalla touhuiltu sitä sun tätä ja työpiste peittyy keltaisiin lappuihin. Siksipä tuota uuden oppimisen tuskaisuutta aloin miettimäänkin jo vähän vakavemmin, että eikö tää koskaan hellitä ja onko tässä mitään järkeä. Varsinkin kun katsoo toisia työkavereita, joilla asian suhteen ei ole mitään ongelmia.
- onko sinulla
aina ollut sama ongelma? Tuskin ainakaan samassa mittakaavassa, jos opiskelut aikanaan onnistuivat ja töissäkin olet kuitenkin pärjännyt. Onko muita oireita, esim. ettet enää onnistu palautumaan töiden jälkeen/viikonloppuina/lomilla vaan työt pyörivät päässä? Tai unettomuutta, pidempi univaje itsessään on muistille ja uuden oppimiselle todella tuhoisaa. Myös työn ulkopuolinen elämä usein vaikuttaa työhön, onko kotona kaikki hyvin, parisuhde, lapset, vanhemmat?
- vai olisitko
aivan liian tunnollinen, jos sinusta vai tuntuu, että muut muistavat ja suoriutuvat niin paljon paremmin?
- tryutyurtu
On se sama ongelma ollut aina, kouluissa, töissä. Jotenkin sitä vain luovi eteenpäin, sisulla, selviytymällä, mutta todella kuluttavaahan se on. Ja nyt tuntuu, että ei ole enää varastoja mistä kuluttaa.
Palautuminen on joo vaikeaa, kouluissakin oli.
Unien kanssakkin ollut ongelmia, aina oikeastaan ollut. Nukahdan kyllä helposti, mutta herään yöllä ja sen jälkeen on vaikea saada unta. Enää ei pyöri mikään mielessä, mutta kroppa vaan käy kierroksilla, ei johdu liikunnasta.
Perheessä oli ongelmia, trauman tyyppistä jäänyt kyllä lapsuudesta, mutta mun mielestä ongelmia oli oppimisen kanssa jo ennen sitäkin. Tämä asia on sentään hoidossa ollut jo pidemmän tovin.
Olin tunnollinen, siitä olen tainnut päästä jo aika hyvin eroon omaksi eduksi.
Lääkärien kanssa tästäkin on tullut paljon juteltua, mutta vastaukset ovat olleet tyyliin, että sellainen sinä olet, joten koita nyt vaan jaksaa ja kestää ja löytää niitä vahvuuksiasi. Kiitos hei. Hyvä vinkki sinänsä
Oliko ensin trauma, ja sitten oppimisvaikeudet? Vaiko oppimisvaikeudet, trauma, ja vaikeuksia oppia jopa elämään senkin kanssa?- oletko käsitellyt
tätä traumaa esimerkiksi terapiassa vai ihan itseksesi? Vai mitä tarkoitit sillä, että on ollut hoidossa? Kaikkea ei toki voi selittää lapsuudella, mutta kyllähän sillä elämän perustella on merkitystä meille läpi elämän eri toiminnoissa.
- kaikkilapulla
Kiire, stressi, väsymys, univelka? Onko sinulla lapsia?
Kaikkea ei tarvitse muistaa. Mieti mitkä asiat voit kirjoittaa paperille kronologiseen suoritusjärjestykseen ja laita ne yläs. Tutkimusten muk nykyihmisen lyhyt/suorittava muisti on liian kuormitettu, koska koko ajan täytyy säilöä uutta lyhytaikaista nippelitietoa. Tärkeät asiat voi ja pitääkin tallentaa pitkäaikaismuistiin, mutta lyhytaikaisen sälän tallennus ei kannata. Kirjoita siis rauhassa lyhytaikainen sälä ylös äläkä edes yritä miettiä ja muistaa sitä. Näin vapautat tilaa työmuistiin. - tryutyurtu
Trauma on asianmukaisessa hoidossa, eli terapiassa olen.
Kiireen ja kaiken ylimääräisen olen asettanut minimiin. Univelkaa on varmasti, mutta mites saat sen pois, kun on huono nukkumaan? Ei ole lapsia.
Kirjoitan toki kaiken tarpeellisen muistiin. Allekirjoitan kyllä tuon nippelitiedon määrän. En enää edes yritä muistaa mitään ylimääräistä. Pelkän oleellisen ja senkin kirjoitan ylös.
Periaatteessa kaikki mahdolliset stressitekijät poistettu, ne mitkä itse olen kokenut stressaavan. Mutta silti, kun uutta asiaa pitää opetella, alkaa tuskailu. Enkä tarkoita mitään pikku tuskailua, vaan pahimmillaan sen tuntee fyysisesti erittäin voimakkaana, ja se jos joku alkaa stressaamaan. Asia kun pitäisi kuitenkin oppia. Ajatukset harhailee, alkaa tekemään jotain muuta, kun ei sitä tuskailua jaksa. Voiko tässä olla myös niin suuri sisäinen ristiriita, että ei edes halua oppia sitä mikä olisi työn kannalta välttämätöntä? Paljonhan tällaista tietoa tulee, jolla ei työn ulkopuolisessa elämässä tee yhtään mitään. Leipää kuitenkin tarttee pöytään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude18014869Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t11810425Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h1069279Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee
– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k449104Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy668723Giorgia Meloni vs Riikka Purra
Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk526880Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.1796465Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä
Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri305553Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua1505324Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella
Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole413825