Epäilen PCO:ta - milloin lääkäriin?

NeitiEpätoivo

Hei!

Aloitin yhdistelmäehkäisypillereiden(Yasmin) käytön muutamia vuosia sitten. Sen jälkeen alkoi lihominen runsaaseen ylipainoon asti (painoindeksi 33,7), johtuen huonoista ruokailutottumuksista. Lopetin pillereiden syönnin n. 9 kk sitten, koska toiveissamme on raskaus. Ehkäisyn päätyttyä alkoi karvan kasvu runsastua mm. kasvoihin, sekä tuli myös aknea. Olemme menossa naimisiin tulevana kesänä 2012, enkä haluaisi että naamani kukkisi finneistä tällä tavalla. Olen lukenut netistä oireita, ja olen miettinyt, onko minulla PCO, koska vauvaa ei kuulu. Olen onnistunut nyt pudottamaan n. 8 kg, ja painoindeksi on nyt 30. Pitäisikö minun käytä varmistamassa tämä diagnoosi lääkärissä ja hankkia jotain lääkkeitä, vai riittääkö jos yritän vielä laihduttaa? Miten saisin parhaiten oireet kuriin?

2

228

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos kysymyksestäsi!

Laihduttaminen todennäköisesti korjaa oireitasi ja kuukautiskiertosi säännölliseksi, mikäli niin oli silloin, kun olit normaalipainoinen.
      Hienoa, että olet jo saanut 8 kg pudotettua! Kannattaa tähdätä siihen painoon, mikä sinulla oli aloittaessasi pillerit. En kiirehtisi lapsettomuusasioissa vielä lääkäriin.
      Jos iho ei ota asettuakseen, voit toki käyttää pillereitä esim. pari kuukautta ennen häitänne. Yasmin pillerit eivät lihota eivätkä estä painonhallinnan jatkamista.

Onnea teille!

Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat

• Annelee81

Minulla todettiin PCOS kun olimme vuoden yrittäneet lasta ja viimein hakeuduin selvittämään tähän syytä. Kärsin myös vuotohäiriöistä, eli kuukautiset saattoivat jäädä jopa neljäksi kuukaudeksi pois. Tämä tietysti vaikeutti lasten tekoa ja aiheutti paljon kuluja kun raskaustestejä kerkeää tehdä useamman kun kuukautiset on vaan myöhässä...

Minulla auttoi tieto PCO:sta ja laihdutus vaikka olin toteamishetkellä normaalipainon rajoissa. Lääkäri sanoi, että 10% painonpudotus normaalipainoisellekin voi tehdä ihmeitä ja minun tapauksessani ainoa tapa pudottaa painoa oli kevyt karppaus. Kun painoa tippui 7kiloa, alkoi iho näyttää paremmalta ja muutkin oireet (lievä karvankasvu, keskivartalo-lihavuus yms) tuntui rauhoittuvan.

Raskaaksi tulin Clomifenien avustuksella, sillä en PCO:n takia ovuloinut ainakaan säännöllisesti. Jo kolmannessa clomikierrossa tärppäsi, tosin raskaus oli kohdun ulkoinen ja päättyi tuubin repeämiseen. Seuraavaa raskautta aloimme yrittää n.3 kk edellisen jälkeen ja tällöin jo toisesta clomi-kierrosta tärppäsi. Nyt viikkoja on takana 24 ja clomi-vauva voi ja potkii iloisesti.

Onnea matkaan ja itse hakisin selvyyden pco-tyyppisiin munasarjoihin mahdollisimman pian. Itseäni auttoi tieto että miksi on vaikea laihtua, miksi näytän olevani jatkuvasti "kolmamnnella kuulla" raskaana yms. Vaikket menisi lapsettomuustutkimuksiin, voit seuraavalla gyne-käynnillä pyytää ultraamaan munasarjat. Ei ole vaikeaa ja saat tietää onko ongelma siinä vai jossain ihan muussa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      70
      7946
    2. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      84
      6015
    3. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      76
      5492
    4. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      66
      5415
    5. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      112
      4687
    6. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      118
      2422
    7. Ei välimatka meitä erottanut

Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e
      Ikävä
      4
      1301
    8. Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!

Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol
      Maajussille morsian
      6
      1287
    9. Kohta taas mesikämmeneen

Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa
      Ähtäri
      42
      1119
    10. Olin ihan varma että sä olet se oikea

Tunteet kuitenkin kuoli käyttäytymisesi johdosta. Hyvin tehty jos oli tarkoituskin. Oppia ikä kaikki ja jotkut ei opi ko
      Ikävä
      49
      1089
    Aihe