Hei!
Aloitin yhdistelmäehkäisypillereiden(Yasmin) käytön muutamia vuosia sitten. Sen jälkeen alkoi lihominen runsaaseen ylipainoon asti (painoindeksi 33,7), johtuen huonoista ruokailutottumuksista. Lopetin pillereiden syönnin n. 9 kk sitten, koska toiveissamme on raskaus. Ehkäisyn päätyttyä alkoi karvan kasvu runsastua mm. kasvoihin, sekä tuli myös aknea. Olemme menossa naimisiin tulevana kesänä 2012, enkä haluaisi että naamani kukkisi finneistä tällä tavalla. Olen lukenut netistä oireita, ja olen miettinyt, onko minulla PCO, koska vauvaa ei kuulu. Olen onnistunut nyt pudottamaan n. 8 kg, ja painoindeksi on nyt 30. Pitäisikö minun käytä varmistamassa tämä diagnoosi lääkärissä ja hankkia jotain lääkkeitä, vai riittääkö jos yritän vielä laihduttaa? Miten saisin parhaiten oireet kuriin?
Epäilen PCO:ta - milloin lääkäriin?
2
170
Vastaukset
Kiitos kysymyksestäsi!
Laihduttaminen todennäköisesti korjaa oireitasi ja kuukautiskiertosi säännölliseksi, mikäli niin oli silloin, kun olit normaalipainoinen.
Hienoa, että olet jo saanut 8 kg pudotettua! Kannattaa tähdätä siihen painoon, mikä sinulla oli aloittaessasi pillerit. En kiirehtisi lapsettomuusasioissa vielä lääkäriin.
Jos iho ei ota asettuakseen, voit toki käyttää pillereitä esim. pari kuukautta ennen häitänne. Yasmin pillerit eivät lihota eivätkä estä painonhallinnan jatkamista.
Onnea teille!
Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat- Annelee81
Minulla todettiin PCOS kun olimme vuoden yrittäneet lasta ja viimein hakeuduin selvittämään tähän syytä. Kärsin myös vuotohäiriöistä, eli kuukautiset saattoivat jäädä jopa neljäksi kuukaudeksi pois. Tämä tietysti vaikeutti lasten tekoa ja aiheutti paljon kuluja kun raskaustestejä kerkeää tehdä useamman kun kuukautiset on vaan myöhässä...
Minulla auttoi tieto PCO:sta ja laihdutus vaikka olin toteamishetkellä normaalipainon rajoissa. Lääkäri sanoi, että 10% painonpudotus normaalipainoisellekin voi tehdä ihmeitä ja minun tapauksessani ainoa tapa pudottaa painoa oli kevyt karppaus. Kun painoa tippui 7kiloa, alkoi iho näyttää paremmalta ja muutkin oireet (lievä karvankasvu, keskivartalo-lihavuus yms) tuntui rauhoittuvan.
Raskaaksi tulin Clomifenien avustuksella, sillä en PCO:n takia ovuloinut ainakaan säännöllisesti. Jo kolmannessa clomikierrossa tärppäsi, tosin raskaus oli kohdun ulkoinen ja päättyi tuubin repeämiseen. Seuraavaa raskautta aloimme yrittää n.3 kk edellisen jälkeen ja tällöin jo toisesta clomi-kierrosta tärppäsi. Nyt viikkoja on takana 24 ja clomi-vauva voi ja potkii iloisesti.
Onnea matkaan ja itse hakisin selvyyden pco-tyyppisiin munasarjoihin mahdollisimman pian. Itseäni auttoi tieto että miksi on vaikea laihtua, miksi näytän olevani jatkuvasti "kolmamnnella kuulla" raskaana yms. Vaikket menisi lapsettomuustutkimuksiin, voit seuraavalla gyne-käynnillä pyytää ultraamaan munasarjat. Ei ole vaikeaa ja saat tietää onko ongelma siinä vai jossain ihan muussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113475MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681878Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin801188Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768