Sytytyspuolasta sähköpaimen?

Paimensähkö

Noista tehdastekoisista paimenistahan tulee jännitettä noin 5000-10000 volttia. Ja energiaa noin 1-10 joulea. Osaako kukaan sanoa mitkä nämä arvot mahtaa suurinpiirtein olla perinteisessä auton sytytyspuolassa. Lampaille tarttis susiaita rakentaa ja kuulemma ei riitä susille noi peruspaimenet. Puolasta olis helppo rakentaa kun tekee siihen sen "tykyttimen". Ja ennenkaikkea halvempi!

36

3733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvää

      hiphpiöhpihpihhnioh

      • Musta lammas

        Kerro lisää itsestäsi ja suvustasi, minä en ainakaan sinuna ilkeäisi.


    • Sutta ja sekundaa
    • Voltti-Ville

      Joku jossakin vihjaisi sytytyspuolaan ja vilkkureleeseen perustuvasta sähköpaimenesta....

    • 8 + 2 = 27

      Tuossa on kytkentä auton puolasta tehdylle sähköpaimenelle:
      http://www3.telus.net/chemelec/Projects/Fencer/Fencer-1.png
      Tuossa koko nettisivu painokytkentälevyineen, jne:
      http://www3.telus.net/chemelec/Projects/Fencer/Fencer.htm

      Lisää löytyy googlen hakutuloksesta:
      http://www.google.fi/#hl=fi&sugexp=llsin&gs_nf=1&cp=21&gs_id=1t&xhr=t&q=Electric fence from ignition coil&pf=p&sclient=psy-ab&oq=Electric fence from i&aq=&aqi=&aql=&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=7f97251bd400b765&biw=1120&bih=581

      • joulet

        "Tuossa on kytkentä auton puolasta tehdylle sähköpaimenelle:
        http://www3.telus.net/chemelec/Projects/Fencer/Fencer-1.png
        Tuossa koko nettisivu painokytkentälevyineen, jne:
        http://www3.telus.net/chemelec/Projects/Fencer/Fencer.htm"


        Kiitoksia
        Tämähän pitää rakentaa, melko yksinkertainen kytkentä. Toivottavasti myös toimiva.

        Sitä vielä kyselisin niistä jännitteistä ja jouleista, että mitä luokkaa ne mahtaa olla tollaisesa sytytyspuolassa? Se nyt on selvää että suurempia ovat arvot kuin noissa kaupan sähköpaimenissa, mutta kuinka paljon?


      • sähkö-olli
        joulet kirjoitti:

        "Tuossa on kytkentä auton puolasta tehdylle sähköpaimenelle:
        http://www3.telus.net/chemelec/Projects/Fencer/Fencer-1.png
        Tuossa koko nettisivu painokytkentälevyineen, jne:
        http://www3.telus.net/chemelec/Projects/Fencer/Fencer.htm"


        Kiitoksia
        Tämähän pitää rakentaa, melko yksinkertainen kytkentä. Toivottavasti myös toimiva.

        Sitä vielä kyselisin niistä jännitteistä ja jouleista, että mitä luokkaa ne mahtaa olla tollaisesa sytytyspuolassa? Se nyt on selvää että suurempia ovat arvot kuin noissa kaupan sähköpaimenissa, mutta kuinka paljon?

        Aika pienikooltaan tuo konkka on tuossa aikoinaan kun paimenia korjasin usein oli konkka kuivunut/kuumunut/sulanut vaikka oli paljon järeempi.


    • ffghhh

      soppii yrittää.

    • 4+8
    • 4+8
      • ....................

        No tuopa oli yllätys. Vaikea uskoa että puola olisi heikompi. Voisiko olla sitten että nuo sähköpaimenen jouletkin olisivat millijouleja??? Sitten kuulostaisi uskottavammalta.

        Päätelmäni tein seuraavista asioista:
        -Kipinä jonka puola tekee verrattuna paimeneen on hyvin näkyvämpi
        -Puola on mitoiltaan isompi kuin paimenien vastaavat "muuntajat"
        -Puola ottaa enemmän virtaa kuin paimenet
        -Muistan lukeneeni jostain että puolan jännite on useampi kymmenen tuhatta volttia kun taas paimenen on noin 10 000 volttia


    • 18+1=19

      Ihmettelen hieman tuota kytkentää, kun toisiokäämi syöttää tehon laitteen napaa vastaan. Kun fetti menee johtamattomaksi, kytkeytyy toisiokäämin alapää ensiökäämin kautta napaan. Minä muuttaisin kytkennän siten, että kytkinfetti olisi puolella, jolloin muuntajan käämit voisi kytkeä suoraan maihin ja toisio potkaisisi maata vastaan. Kaipa se silti noinkin pelaa niin kauan, kun jännitelähteen lyytit on kunnossa.

      • Yksi vaan.

        Puolan kytkentä on suoraan autosta.Tosiaankin elektroniikan yli olevat konkat voisivat olla suurempia ainakin heikoilla paristoilla toimisi paremmin.
        Tuo joulemäärä jonka puola antaa on se jonka fetti sulkutilassa varaa puolaan.
        Eli Varaus jännite * virta*aika = energia.
        Tehoa voi säätää jälkimmäisen aikavakiolla.
        Fetin jännitteenkesto pitää olla ainakin 200 - 500V kun jännite avautuessa nousee suureksi.
        Autossa tulpan kipinäväli määrää kuinka suureksi jännite nousee.
        Paimeniin usein laitetaan zener ensiön rinnalle estämään vahinkoja jos aitalanka katkeaa eikä kuormita.


    • Aaaammuuuu

      Onhan se mahdollista.. tee hakkuri joka lataa konkaa noin 200v asti ja sen liipaset puolaan ling läpilyöntiputkella tai vaihka fetillä..
      Liipaisuaika on 3s on varmaan sopiva.

      jännitehän olis laskennallisesti hirvee, mutta puolan virta niin heikko että se laskee kyllä

      helpompaa olisi käyttää kahta tai kolmee noin 5w 12/230 muuntajaa sarjassa.. lähdöistä.

      • jookosta

        Eiköhän tuo puola ala jossain vaiheessa lyödä läpi jos jännitteet nostaa noin mahdottomiksi.. Samoin ne 12/230 muuntajat..


      • Yksi vaan.

        Fetti kytkee 12V mutta avautuessa jännite nousee puolan ensiössä ja varsinkin toisiossa.Jos puolaa ei kuormiteta jännite purkautuu fetissä tai jopa puolan sisällä jolloin se saattaa tuhoutua.


    • Selvennystä

      Miten siis tuon fetin voi siirtää tuonne plus puolelle? osaisko joku selventää asiaa? Eihän se toimi plus puolella kun tuo fettiä ohjaava virta on myös pluspuolista??

      • Plus_puolella..

        Jos tarkoitat kytkentää:
        http://www3.telus.net/chemelec/Projects/Fencer/Fencer-1.png, niin tarvitaan seuraavat muutokset:
        http://aijaa.com/001569997306

        Eli MOSFET vaihdetaan P-tyypiksi, esim. tuo kuvassa oleva tyyppi tai vastaava.
        Tarvitaan yksi vaiheenkääntötransistori (alkuperäisen kytkennän R5:n perään), eli kuvassa BC337 (tai vastaava).
        Alkuperäisen kytkennän R5 muutetaan 10kohmin vastukseksi ja kannalta maihin noin 2,2kilo-ohm.


      • Yksi vaan.
        Plus_puolella.. kirjoitti:

        Jos tarkoitat kytkentää:
        http://www3.telus.net/chemelec/Projects/Fencer/Fencer-1.png, niin tarvitaan seuraavat muutokset:
        http://aijaa.com/001569997306

        Eli MOSFET vaihdetaan P-tyypiksi, esim. tuo kuvassa oleva tyyppi tai vastaava.
        Tarvitaan yksi vaiheenkääntötransistori (alkuperäisen kytkennän R5:n perään), eli kuvassa BC337 (tai vastaava).
        Alkuperäisen kytkennän R5 muutetaan 10kohmin vastukseksi ja kannalta maihin noin 2,2kilo-ohm.

        Mitä hyötyä on muuttaa kytkentää puolelle,aidan jännite menee - jännitteeksi.
        Toision virta on 100 osa ensiövirtaan nähden,eli ei ole merkitystä kummasta potentiaalista kytketään.
        Silloin kun oli maadoitettuja autoja oli kipinä negatiivinen (ei merkitystä).
        Olisi hyvä laittaa fetin yli vähän pienempijännitteinen zeneri kuin fetin drain jänniteenkesto suojaamaan fettiä ja puolaa ( varmistussuoja olemattomalle tai lyhyelle aidalle ).
        Ei kuormita kun virhetilanteessa.


      • Puolan johto
        Yksi vaan. kirjoitti:

        Mitä hyötyä on muuttaa kytkentää puolelle,aidan jännite menee - jännitteeksi.
        Toision virta on 100 osa ensiövirtaan nähden,eli ei ole merkitystä kummasta potentiaalista kytketään.
        Silloin kun oli maadoitettuja autoja oli kipinä negatiivinen (ei merkitystä).
        Olisi hyvä laittaa fetin yli vähän pienempijännitteinen zeneri kuin fetin drain jänniteenkesto suojaamaan fettiä ja puolaa ( varmistussuoja olemattomalle tai lyhyelle aidalle ).
        Ei kuormita kun virhetilanteessa.

        Eihän se hemmetti soikoon muuta suurjännitteen polariteettia, jos kytkin eli tässä tapauksessa fetti sijaitsee plussan puolella, verrattuna siihen tilanteeseen, että kytkin olisikin miinuksen puolella.

        Puolan virtahan säilyy tuossa samansuuntaisena, jolloin samansuuntaisen virran katkaisu aiheuttaa samansuuntaisen suurjännitteen (back emf) riippumatta siitä, millä puolen puolaa tuo kytkin sijaitsee.

        Ja itseasiassa tuosta puolan virran katkaisusta seuraa vaimeneva värähtely, joka sisältää sekä positiivista että negatiivista sähköä. Eli puola ei ole puhdas induktanssi, vaan siinä on myös hajakapasitanssia. Puola muodostaa siis värähtelypiirin. Tosin värähtely vaimenee melko nopeasti, jos kipinä pääsee iskemään.

        Puolan resonanssitaajuutta ja samalla virran katkaisunopeutta ja suurjännitettä voi pienentää lisäämällä kiinteää kapasitanssia ensiöpiiriin. Näin on myös puolan alkuperäisessä autokäytössä, eli katkojan kärkien yli on sopivankokoinen kiinteä kondensaattori.

        Noissa feteissä on yleensä valmiina estosuuntainen Schottky diodi, joka toimii myös zenerdiodina. Toisiossa, eli suurjännitepuolelle sähköpaimenissa on yleensä myös määrätynsuuruinen kipinäväli. Eli jos jännite pyrkii nousemaan liian suureksi, niin tuossa kipinävälissä tapahtuu purkaus.


      • Yksi vaan.
        Puolan johto kirjoitti:

        Eihän se hemmetti soikoon muuta suurjännitteen polariteettia, jos kytkin eli tässä tapauksessa fetti sijaitsee plussan puolella, verrattuna siihen tilanteeseen, että kytkin olisikin miinuksen puolella.

        Puolan virtahan säilyy tuossa samansuuntaisena, jolloin samansuuntaisen virran katkaisu aiheuttaa samansuuntaisen suurjännitteen (back emf) riippumatta siitä, millä puolen puolaa tuo kytkin sijaitsee.

        Ja itseasiassa tuosta puolan virran katkaisusta seuraa vaimeneva värähtely, joka sisältää sekä positiivista että negatiivista sähköä. Eli puola ei ole puhdas induktanssi, vaan siinä on myös hajakapasitanssia. Puola muodostaa siis värähtelypiirin. Tosin värähtely vaimenee melko nopeasti, jos kipinä pääsee iskemään.

        Puolan resonanssitaajuutta ja samalla virran katkaisunopeutta ja suurjännitettä voi pienentää lisäämällä kiinteää kapasitanssia ensiöpiiriin. Näin on myös puolan alkuperäisessä autokäytössä, eli katkojan kärkien yli on sopivankokoinen kiinteä kondensaattori.

        Noissa feteissä on yleensä valmiina estosuuntainen Schottky diodi, joka toimii myös zenerdiodina. Toisiossa, eli suurjännitepuolelle sähköpaimenissa on yleensä myös määrätynsuuruinen kipinäväli. Eli jos jännite pyrkii nousemaan liian suureksi, niin tuossa kipinävälissä tapahtuu purkaus.

        Jos kytketään fettillä puolan väliottoa niin jännitteen polariteetti muuttuu.
        Jos kytketään väliotto miinukseen ei jänniten polariteetti muutu mutta jännite putoaa ensiökäämin verran.
        Ei polariteetilla eikä ensiön jännitepudotuksellakaan ole merkitystä toiminnassa,mutta miksi muuttaa fettiä positiiviselle puolelle kun vaatii kytkentämuutoksia ja toision virta on noin 100 osa ensiövirrasta.

        Puolassa ei ole suojaavaa kärkiväliä niinkuin tehdasvalmisteisissa paimenissa.

        En ole kuullut tai nähnyt fetin sotkydiodin zenerominaisuudesta,suojakytkentöjä olen joutunut tekemään kun fettejä on tuhoutunut ylijännitteestä.

        Kondensaattoria en suosittele ensiön rinnalle fetti ja käyttöjännite kuormittuu.


      • Puolan johto
        Yksi vaan. kirjoitti:

        Jos kytketään fettillä puolan väliottoa niin jännitteen polariteetti muuttuu.
        Jos kytketään väliotto miinukseen ei jänniten polariteetti muutu mutta jännite putoaa ensiökäämin verran.
        Ei polariteetilla eikä ensiön jännitepudotuksellakaan ole merkitystä toiminnassa,mutta miksi muuttaa fettiä positiiviselle puolelle kun vaatii kytkentämuutoksia ja toision virta on noin 100 osa ensiövirrasta.

        Puolassa ei ole suojaavaa kärkiväliä niinkuin tehdasvalmisteisissa paimenissa.

        En ole kuullut tai nähnyt fetin sotkydiodin zenerominaisuudesta,suojakytkentöjä olen joutunut tekemään kun fettejä on tuhoutunut ylijännitteestä.

        Kondensaattoria en suosittele ensiön rinnalle fetti ja käyttöjännite kuormittuu.

        "Jos kytketään fettillä puolan väliottoa niin jännitteen polariteetti muuttuu.
        Jos kytketään väliotto miinukseen ei jänniten polariteetti muutu mutta jännite putoaa ensiökäämin verran."

        Mikään polariteetti ei kylläkään muutu. Virta puolan ensiössä kulkee molemmissa tapauksissa samaan suuntaan ja toki toisiossakin jännitteen suunta pysyy muuntajakytkennän takia samana, ohjattiinpa puolan virtaa plus- taikka miinuspuolelta. Tämän pitäisi olla aivan selvä asia.
        Ja jännitteen polariteetti on yksisuuntainen vain, jos ensiössä leikataan diodilla toinen puolijakso, kuten tapahtuu kuvaputki-TV:n vaakapoikkeutuksessa. Ilman leikkausdiodia se on kaksisuuntainen vaimeneva värähtely.

        Ja kun emme tiedä ensiökäämin kiertosuuntaa verrattuna toisiokäämiin, niin emme tiedä sitäkään, summautuuko ensiökäämin jännite toisiokäämiin, vai syntyykö vähennyslasku.

        Esitin pluspuolelta ohjatun systeemin, kun joku sitä kaipasi. Se ei ollut kannanotto siihen, kummalta ( tai -) puolelta virtaa pitäisi ohjata.

        Mikään ei estä suojaavan kipinävälin tekoa toisiopuolelle.

        "Kondensaattoria en suosittele ensiön rinnalle fetti ja käyttöjännite kuormittuu."

        Mitään kuormitu. Tiedätkö, että B ja C-luokan radiolähettimen pääteasteeen "tankki"-piiriä, eli resonanssipiiriä ohjataan lyhyillä, alle 180 asteen pituisilla pulsseilla. Häviöitä muodostuu, jos fetti avautuu ja sulkeutuu liian hitaasti, mutta ei siitä, minkäkokoisia kondensaattoreita tuossa pääteasteen värähtelypiirissä on.

        Pieniin häviöihin pyrittäessä on panostettava fetin ohjaukseen, jotta fetti avautuu ja sulkeutuu riittävän nopeasti. Teho-MOS-fetin hilakapasitanssi voi olla jopa tuhansia pikofaradeja, joten ohjaavan driverin ulostuloimpedanssin pitää olla riittävän pieni, jotta fetti avautuu ja sulkeutuu nopeasti. Tuossa on siinä suhteessa hyvä Mosfetin ohjaus:
        http://www.pocketmagic.net/wp-content/uploads/2009/07/ignition-coil-driver1.jpg

        Toisiojännitteen suuruus riippuu myös ohjauspulssin pituudesta. Eli sen pitää olla riittävän pitkä, että virta kelassa ehtii nousta tarpeeksi suureksi ennen katkaisua.
        Tuossa on kytkentä, jossa pulssien taajuus ja kesto on erikseen säädettäviä.
        http://www.stegoweb.net/pictures/fence_1.JPG
        http://www.stegoweb.net/pages/electric-fence.htm

        Tuossa on vielä monipuolisempi säätö:
        http://www3.telus.net/chemelec/Projects/Fencer-2/Fencer-2a.png
        http://www3.telus.net/chemelec/Projects/Fencer-2/Fencer-2.htm

        Paras systeemi olisi se, kuten nykyisissä sähköpaimenissa, että kondensaattori (noin 1uF) ladataan parinsadan voltin jännitteeseen, joka puretaan tyristorilla puolan ensiön läpi. Liipaisun ajoitus on tehty vastuksen ja kondensaattorin aikavakiolla DIAC:illa.
        Tuossa periaatekuva auton CDI-sytytyksestä, josta poiketen triggaussysteemi pitää tehdä esim. DIAC:illa.
        http://us1.webpublications.com.au/static/images/articles/i1104/110499_7lo.jpg


    • 8+5

      Vähän tehoton paimeneksi: E=0.5*C*U^2 = 0.5 * 10^-6 * 200 * 200 = 20mJ
      Ketjun aloittaja puhui "Ja energiaa noin 1-10 joulea."

      • höh höh

        Niin jos tässä olikin taka-ajatuksena päästä tuosta sudesta kerralla eroon, vahingossa tietty.


      • Paimenessa..

        Vaikka tuo lasku on sinänsä oikein, niin puolan tapauksessa energia pitäisi laskea siitä, miten paljon puolan induktanssiin saadaan varastoitua energiaa. Eli Energy = [ L x I**2] / 2 , where L is in Henrys, I is in Amps, and Energy is in Joules.

        CDI-sytyksessähän varauskondensaattori ei purkaudu täysin, vaan jakso loppuu, kun virran muutosnopeus loppuu eli virta saavuttaa maksimin.

        Tuossa fileessä on suuntaa-antava ohje CDI-periaatteella toimivalle sähköpaimenelle:
        http://www.wbnoble.com/WN_articles/CD-ignition-SK.pdf
        Tuon invertterin saa 230V/ 2 x 12V verkkomuuntajasta nurinpäin kytkettynä. Tasasuunnattuna saadaan yli 300V jännite, joka ajetaan muutaman mikroFaradin kondensaattoriin. Biltemasta saa tehopuolan:
        http://www.biltema.fi/fi/Etsi/?quicksearchquery=53-403 tai ostaa vara-osana kotimaisen sähköpaimenen suurjännitemuuntajan.


    • 18+1=19

      Moitin Fetti-kytkimen sijoitusta maapuolelle, koska silloin vastasähkömotorinen voima potkaisee plus napaa vastaan fetin mentyä johtamattomaan tilaan. Pitää olla ainakin kunnolliset konkat (kuten "Yksi vaan" mainitsikin), mutta varminta olisi maadoittaa puolan väliotto ja kytkeä virtapulssi puolelta.

    • 18+1=19

      Jep, tuo näyttää jo paljon paremmalta ja toimii varmasti.!!!

      Alkuperäisessä kytkennässä olisi käyttöjännite läikähdellyt aika tavalla hallitsemattomasti.

      • RC

        Pieneksi vinkiksi oheinen etäkäyttöidea:

        Kun korjailet aitauksia niin voit matkapuhelimellasi kytkeä paimenpojan jännitteen aitajohtimeen kätevästi. Päälle ja pois tarpeen mukaan. Säästät jalkojasi. Ja vaikka kilometrien päästä.

        Kyseinen GSM-moduuli (teollisuustasoa) maksaa vain 95 eur ALV 0 % ja asennus on helppoa. Muista kuitenkin pyytää apuun sähkömies 230 VAC asennuksia tehdessäsi! Itse mokkula toimii kyllä 12-24 VDC akkusyöttöisenäkin.

        Löytyy oheisesta linkistä:

        http://www.provendor.fi/index.php?page=ARRAY/APB


    • weiojfgoierigo

      tuollaista arpomista sähköpaimenen kanssa, minkähänlaisia virityksiä maatiloilta oikein löytyykään jos alettaisiin tutkimaan...

    • 4+13

      Eipä taida maatiloilla olla sähkö-pelle-pelottomia.
      Jokainenhan saa viritellä mitä haluaa, kunhan ei riko sähkö...määräyksiä eikä tapa sivullisia.
      Ymmärsitkö edes asiaa, sisältöhän on lähinnä verrattavissa mopon tulpan sähkön johtaminen aitaan.

    • ollin huoltaja

      Maatiloilta löytyy joko Olli- laiteita taikkka Alfa-Lavalin laitteet ilman virityksiä.

      Ja tehot ovat ihan eri luokkaa kuin nuo kipinähärvelit.

      • Anonyymi

        Juuri näin.

        https://www.olli.fi/wp-content/uploads/sahkopaimenen_valintataulukko_olli.pdf

        Tuon mukaan akkukäyttöisillä sähköpaimenilla on latausenergia 4.5 J, iskuenergia 3J asti (4650 V kun kuorma on 500 ohmia). Verkkosähköstä toimivilla enimmillään iskuenergia 11 J ja jännitettä 7700V 500 ohmin kuormaan.

        Ei irtoa sytytyspuolasta tuollaista energiaa per isku. Kun kierrosluku autossa olisi esimerkiksi 3000 kierrosta minuutissa niin sekunnissa tulisi 50 kierrosta. Nelisylinterisessä autossa tuo tarkoittaisi 100 kipinää sekunnissa eli kipinän energialla 3 J pitäisi puolan kyetä tuottamaan 300 W lähtöteho, jolloin se kuluttaisi tehoa varmaan 500W tai enemmänkin...

        Jännitteen pitää olla riittävän korkea mutta ei liian korkea. Sytytyspuola tuottaa liian korkean jännitteen mutta liian vähän virtaa.


    • Neon

      Neonvalomuuntajasta saa korkean jännitteen. Eikähän susi ota siitä nokkiinsa.

    • 10+10

      Mistä Neon-muuntajia saa? Hinta?
      Onko siinä virtarajaa, ettei naapurin mummo kupsahda,
      jos hän vahingossa osuu paimen-lankaan?

    • Anonyymi

      Rikas vai köyhä mummo?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      37
      2401
    2. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      36
      2336
    3. Onko kaivattusi perään

      Moni muukin?
      Ikävä
      95
      1721
    4. Olen aina vain

      Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1280
    5. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      84
      1246
    6. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      5
      1165
    7. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

      Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      266
      989
    8. Nainen jos pitää sanoa

      Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      52
      966
    9. Kumpi teistä rakastui ensin?

      Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi
      Ikävä
      36
      737
    10. Niin se vain on

      Haluatko kuulla salaisuuden mies rakastan sua.
      Ikävä
      27
      710
    Aihe