Olen elänyt parisuhteessa, missä miesystäväni on alkoholisoitunut. Hänen sairautensa paheni ja en voinut auttaa häntä, kun puhumalla tilanteesta. Olin häntä kohtaan ymmärtäväinen, enkä ollut hänelle ikinä vihainen mistään, vaan säilytin tyyneyden ja ymmärryksen. Tilanne kuitenkin paheni hänen kohdalaan ja juominen oli riistäytynyt liikajuomiseksi. Jouduin silloin viikonloppusin olemaan hänen enkelinsä, kun hän ei hengittänyt, koska liika juominen lamaannutti hänen keskushermostonsa. Aina heräsin siihen, kun hän ei hengittänyt ja minä tönin häntä niin, että alkoi taas hengittämään. Kerroin hänelle asiata, mutta hän ei välittänyt siitä. Minä jouduin elämään pelon ja turvattomuuden kanssa, mutta jaksoin aina rukoilla voimia asioille, joille en voinut itse tehdä mitään. Olenko tehnyt väärin siinä, että jätin hänet yksin asian kanssa?
toipuminen alkoholisti parisuhteesta
14
68
Vastaukset
- Lillukka
Et voi elää toisen puolesta elämää, rajansa rakkaudellakin.
- zippe70
Kiitos lohduttavista sanoista ja olet oikeassa siinä, että rajansa on myös rakkaudella.Taidat olla hyvä ihminen ja sen tietää jo viestinkin perusteella. Olen sitämieltä, että hyväksi ei voi kasvaa, jos ei ole kokemusta jostakin pahastakin.
- ero on tappio
Sanotaan nyt näin. Täydellisyyteen jokaisen pitää pyrkiä, mutta yksikään ei siihen yllä. Erosi oli tappio ja sinä olit häviäjä. Jeesus ei lyö sitä, joka ei enää jaksa. Rukoile, että erosi jälkeen voisit toimia niin, että mahdollisimman vähän satuttaisit ex-kumppanisi sydäntä.
- ero on tappio
Jatkan vielä sen verran, että olit häviäjä sillä matkalla, joka sinulle oli annettu, ja matkamme ovat kovin erilaisia. Toisille avioliitto on enemmänkin tasamaata. Ne jotka tallaavat tasamaata maaliin asti eivät voi ylpeillä, arvostella eivätkä usein edes neuvoa niitä, jotka yrittävät kiivetä kallion seinää, eivätkä selviytyneet ihan loppuun asti. Mitä tasamaan tallaaja tietää kalliokiipeilystä.
- jotta totuus ei unoh
ero on tappio kirjoitti:
Jatkan vielä sen verran, että olit häviäjä sillä matkalla, joka sinulle oli annettu, ja matkamme ovat kovin erilaisia. Toisille avioliitto on enemmänkin tasamaata. Ne jotka tallaavat tasamaata maaliin asti eivät voi ylpeillä, arvostella eivätkä usein edes neuvoa niitä, jotka yrittävät kiivetä kallion seinää, eivätkä selviytyneet ihan loppuun asti. Mitä tasamaan tallaaja tietää kalliokiipeilystä.
Mieshän siinä häviäjä oli, kaikkia sitä kuuleekin!
- zippe70
jotta totuus ei unoh kirjoitti:
Mieshän siinä häviäjä oli, kaikkia sitä kuuleekin!
Kiitos viestistä. On kiva kuulla, että joku näkee asian toisenkin puolen.
- Ota toisellekin
Sinä olet vastuussa, koska olisit voinut juoda ne miesystäväsi viinakset. Ei ole helppo juoptella kun akka juo kaiken!
- zippe70
Kiitos paljon viestistä. olet juuri ajatellut sellaista asiaa, mikä ei ole tullut mieleeni. olisin ehkä voinut pelastaa miesystäväni, mutta sitten olisn voinut olla samanlaisessa pisteessä, kuin hänkin. Eli antaa vahingon kertää.
Jokaisen ihmisen jaksamisella on rajat. Kukaan meistä ei ole täydellinen, jaksamme rajallisesti, olemme vajaita, mutta silti Jumalalle rakkaita. Elä turhaan syyllistä itseäsi. Kun teemme sen minkä jaksamme emmekä sen yli, rakastamme oikealla tavalla itseämme.
Alkoholisimista toipuminen lähtee itsestä, pitää olla halu päästä viinasta eroon. Itse olen sen tien kulkenut ja olen tänään raitis, kiitoksen siitä annan Jumalalle.- zippe70
On hyvä, kun minua ymmärretään ja kiitos sinulle siitä, että jaksat antaa minulle henkistä tukea asiassa. sinä tiedät mitä juominen on. Se että miesystäväni juo on hänelle raskasta, mutta minä yriti kaikkeni että, hän olisi ymmärtänyt, että hän on melko loppuvaiheessa sairautensa kanssa. Minä itse pelkäsin, koska jokainen viikonloppu hän lakkasi hengittämästä, koska joi liikaa. tavallaan minä vastasin siitä, että hän heräsi vielä seuraavana päivänä ylös. Se ty untui julmalta ja pelkäsin. Hän ei olisi koskaan voinut ymmärtää, että kun rakastin häntä, niin myöskin halusin hänelle hyvää. En olisi halunut jättää häntä, mutta uskon, että se korkeampivoima oli tarkoittanut asiat näin. Hän päästi minut siitä turvattomuudesta ja pelosta. Jaksoin rukoilla voimia en pelkästään itselleni vaan myöskin miesystävälleni. Olen antanut tapahtua hänen tahtonsa ja se, että pidin huolta miesystävästäni, niin sekin oli jumalan antamaa rakkautta, joka välittyi minun kauttani. Rakkaus on lahja, jonka jumala on antanut meille lahjaksi. Meistä riippuu se, miten me sitä käytämme. Olen tuntenut syvällistä, rakkautta, mutta se ei ole aina tullut ihmiseltä vaan jumalalta. silloin, kun olen ollut yksin pahojen asioiden kanssa, niin olen tuntenut sisälläni lämpöä ja sen, että jumala on koko ajan vierelläni. Voi kuulostaa hassulta, mutta olen vain herkistynyt asioille.Luotan elämään ja siihen, että minustakin huolehditaan. Minun ei tarvitse kontrolloida tai tehdä elämälleni sen ihmeempää, koska tiedän, että jumala vie minua sinne, minne pitääkin.
zippe70 kirjoitti:
On hyvä, kun minua ymmärretään ja kiitos sinulle siitä, että jaksat antaa minulle henkistä tukea asiassa. sinä tiedät mitä juominen on. Se että miesystäväni juo on hänelle raskasta, mutta minä yriti kaikkeni että, hän olisi ymmärtänyt, että hän on melko loppuvaiheessa sairautensa kanssa. Minä itse pelkäsin, koska jokainen viikonloppu hän lakkasi hengittämästä, koska joi liikaa. tavallaan minä vastasin siitä, että hän heräsi vielä seuraavana päivänä ylös. Se ty untui julmalta ja pelkäsin. Hän ei olisi koskaan voinut ymmärtää, että kun rakastin häntä, niin myöskin halusin hänelle hyvää. En olisi halunut jättää häntä, mutta uskon, että se korkeampivoima oli tarkoittanut asiat näin. Hän päästi minut siitä turvattomuudesta ja pelosta. Jaksoin rukoilla voimia en pelkästään itselleni vaan myöskin miesystävälleni. Olen antanut tapahtua hänen tahtonsa ja se, että pidin huolta miesystävästäni, niin sekin oli jumalan antamaa rakkautta, joka välittyi minun kauttani. Rakkaus on lahja, jonka jumala on antanut meille lahjaksi. Meistä riippuu se, miten me sitä käytämme. Olen tuntenut syvällistä, rakkautta, mutta se ei ole aina tullut ihmiseltä vaan jumalalta. silloin, kun olen ollut yksin pahojen asioiden kanssa, niin olen tuntenut sisälläni lämpöä ja sen, että jumala on koko ajan vierelläni. Voi kuulostaa hassulta, mutta olen vain herkistynyt asioille.Luotan elämään ja siihen, että minustakin huolehditaan. Minun ei tarvitse kontrolloida tai tehdä elämälleni sen ihmeempää, koska tiedän, että jumala vie minua sinne, minne pitääkin.
Hyvin kirjoitat ja tuot tuntojasi esille. Tiedän todella mitä se "juomahelvetti" on, ja kuinka siinä kärsii itse sekä läheiset. Ymmärrän hyvin pelkosi.
Ja totta, rakkaus on se voima joka kantaa täällä ajassa ihmisiä. Ilman rakkautta emme jaksaisi eteenpäin.
Kuulostaa, että olet saamassa elämäsi hyvälle mallille,hienoa! Luotat Jumalaan ja siihen että elämä kantaa sittenkin, hyvä niin.
Rukoukset eivät mene koskaan hukkaan, voimme aina muistaa rakkaitamme ja lähimmäisiämme, unohtamatta itseämme. Jumala kyllä kuulee nii vienoimmatkin ja hiljaisimmatkin huokaukset, joita lähetämme Hänen puoleen. Emme ole yksin. Jumala sinua siunatkoon ja johdattakoon eteenpäin elämässä :)- zippe70
juhani1965 kirjoitti:
Hyvin kirjoitat ja tuot tuntojasi esille. Tiedän todella mitä se "juomahelvetti" on, ja kuinka siinä kärsii itse sekä läheiset. Ymmärrän hyvin pelkosi.
Ja totta, rakkaus on se voima joka kantaa täällä ajassa ihmisiä. Ilman rakkautta emme jaksaisi eteenpäin.
Kuulostaa, että olet saamassa elämäsi hyvälle mallille,hienoa! Luotat Jumalaan ja siihen että elämä kantaa sittenkin, hyvä niin.
Rukoukset eivät mene koskaan hukkaan, voimme aina muistaa rakkaitamme ja lähimmäisiämme, unohtamatta itseämme. Jumala kyllä kuulee nii vienoimmatkin ja hiljaisimmatkin huokaukset, joita lähetämme Hänen puoleen. Emme ole yksin. Jumala sinua siunatkoon ja johdattakoon eteenpäin elämässä :)Kiitos paljon! Minulle vain alkoi tapahtumaan hengellisiä asioita. En tiedä sitä vielä, että johtuiko se siitä vaikeasta elämäntilanteesta, vaiko siitä, että olin avoin asialle. En omasta mielestäni voinut henkisesti huonosti, vaan kannoin sisälläni uskoa, toivoa ja rakkautta.Minussa ei siis asunut tyhjyys, koska juuri edellä mainitut asiat tuntuivat minusta vahvoilta. Hengellisyys alkoi olemaan läsnä minua jokainen päivä ja annoin myöskin itselleni mahdollisuuden kuunnelle sitä hiljaisuudessa. Se oli juuri se voima, joka auttoi minua menemään eteenpäin, ja vaikka olin kokenut henkisesti raskaita asioita, niin toisaalta hengellisyys oli se lähde, josta sain voimaa. Asia on asunut minussa, mutta ehkä ilman niitä tapahtumia, se ei ehkä olisi alkanut elää minussa. Anan päivittäin itselleni aikaa kunnella itseäni ja niitä hengellisyyteen liittyviä asioita, mitä minulla on lähelläni. Voin sanoa, että olen herkistynyt asioille ja siihen, että usko Jumalaan on elämäni tarkoitus.
zippe70 kirjoitti:
Kiitos paljon! Minulle vain alkoi tapahtumaan hengellisiä asioita. En tiedä sitä vielä, että johtuiko se siitä vaikeasta elämäntilanteesta, vaiko siitä, että olin avoin asialle. En omasta mielestäni voinut henkisesti huonosti, vaan kannoin sisälläni uskoa, toivoa ja rakkautta.Minussa ei siis asunut tyhjyys, koska juuri edellä mainitut asiat tuntuivat minusta vahvoilta. Hengellisyys alkoi olemaan läsnä minua jokainen päivä ja annoin myöskin itselleni mahdollisuuden kuunnelle sitä hiljaisuudessa. Se oli juuri se voima, joka auttoi minua menemään eteenpäin, ja vaikka olin kokenut henkisesti raskaita asioita, niin toisaalta hengellisyys oli se lähde, josta sain voimaa. Asia on asunut minussa, mutta ehkä ilman niitä tapahtumia, se ei ehkä olisi alkanut elää minussa. Anan päivittäin itselleni aikaa kunnella itseäni ja niitä hengellisyyteen liittyviä asioita, mitä minulla on lähelläni. Voin sanoa, että olen herkistynyt asioille ja siihen, että usko Jumalaan on elämäni tarkoitus.
Usein vaikeat elämäntilanteet saavat ihmisen pysähtymään ja tarkistamaan elämänsä suuntaa ja asioita joita hänellä on elämässä. Itsellänikin on näin käynyt. Olen uskossa ollessani oppinut arvostamaan rauhaa ja hiljaisuutta, juuri sitä että kuntelee itseä ja mitä Jumalalla on sanottavaa. Tämä aika on niin kiireistä ja suorituskeskeistä että itse ihminen, ihmisarvoineen tuppaa hukkumaan kaiken kiireen keskellä. Ja kuitenkin ihminen on äärimmäisen arvokas ja rakas.
Kuulostaa todella että olet menossa kohti uutta ja parempaa, seesteisempää aikaa. Minusta kyllä tosi hieno asia. Uskon että kirjoituksesi luovat ja valavat moneen uskua tälläkin palstalla, että asiat voivat muuttua paremmiksi. Kiitos että jaat tuntojasi meille :)
- zippe70
Olen itsekkin miettinyt millaisessa yhteiskunnassa me elämme. On puhetta politiikasta ja muusta materiaalisesta asiasta. On toki hyvä, että maamme talous ja muutikin ongelmat ovat hoidossa, mutta se, että jotkut asiat eivät ole tasapainossa. Esimerkisi se, että köyhyys tekee tuloaan ja huono osaiset joutuvat elämään vähätuloisina. alun alakenkaan ei elämän tarkoitus ollut raamatun mukaan, tehdä eriarvoisuutta, tai että olisi kurjat oltavat ihmisillä. Ehkä me ihmiset olemme unohtaneet meidän henkisen kasvun ja sen oikean syyn, miksi olemme täällä? Emme ole sitä varten, että meidän pitäisi haalia omaisuutta ja näin saada itsellemme hyvää ja turvallista oloa. En luota sataprosenntisesti siihen, että jos omistaisin pankkitilin, jossa olisi miljoona euroa, että voisin sielullisesti hyvin, koska sielullinen hyvinvointi ei ole sidoksissa tähän maalliseen mammonaan, tai siihen, mitä politiikot päättävät vähätuloisten osalta. Ihminen voi olla myöskin vähävarainen, mutta ei onneton.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit986138KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3495607Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei522649Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521042066Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1071768- 1241717
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro191613Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan
Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju1801267- 731187
Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan
Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään33998