Faaraon paaduttaminen

Jo on ajat

Mooseksen jorinoissa Jehova paaduttaa faaraon sydämen jotta hän tekisi ne pahat teot jotka oli ennustettu. Toisin sanoen faarao ei itse valinnut (puuttui vapaa tahto).
Tästä päästään taas kysymykseen onko kaikilla edes mahdollisuutta tulla uskoon, jos Jumala valitsee ketkä se kutsuu ja ketkä se paaduttaa.

11

95

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse asiassa kun lukee koko kertomuksen huomaa että Farao paadutti aina ensin itse itsensä. Välillä hän tuli toisiin aatoksiin, kunnes taas käänsi selkänsä Jumalalle. Faraollakin oli oma tahto. Hän käytti sitä huonosti ja teki vääriä valintoja.

Ihan jokaisella on mahdollisuus tulla uskoon, itse valitset ja päätät. Ketään ei pidä yrittää pakottaa uskomaan, se on väärin. Jumala arvostaa vapaata tahtoa suuresti.

• <<>>

Jahve kuritti faraota tappamalla kaikki eläimet,hevoset naudat ym.
        Tarinan kirjoittaja kertoo kuinka faron sotavaunut ja ratsumiehet hukkuivat
        kaislamereen.
        Ratsastiko sotilaat kuoleilla hevosilla, käyttivätkö kenties sotavaunuissakin
        kuolleita hevosia?.

Egypti kävi ulkomaankauppaa,kirjeenvaihtoa erimaiden kanssa on säilynyt
        nykyaikaan,yksikään kauppakumppani eikä egyptiläiset huomioineet kyseistä
        tapahtumaa.

Farao Merenptahin temppelistä löytyneessä steelessä kerrotaan, Israelilaiset on
        ajettu maasta,heistä ei ole jäänyt siementäkään. Kolikolla on kaksi puolta!

• hyi,hyi!
        <<>> kirjoitti:

kaislamereen.
        kuolleita hevosia?.

tapahtumaa.

Jumalan lähettämä pahahenki yllätti Saulin,Saul riehui hurmoksessa kotonaan.
        Jumala sopi "peevelin" kanssa Jobin kiusaamisesta.

Tuonkaltainen jumalolio on kertakaikkiaan sadistinen mulkero,hyi!

• <<>> kirjoitti:

kaislamereen.
        kuolleita hevosia?.

tapahtumaa.

SANOI :
        kuolleita hevosia?.
        ________
        Missä kerrotaan kaikkien hevosten kuolleen?????

Vain se karja joka oli kedolla kuoli kummassakin vitsauksessa.
        ______
        2.Mooseksen kirja :
        9:3 niin katso, Herran käsi on lyövä sinun karjaasi, joka on KEDOLLA, hevosia, aaseja, kameleita, nautoja ja lampaita ylen ankaralla ruttotaudilla.
        9:18 niin katso, huomenna tähän aikaan minä annan tulla ylen ankaran raesateen, jonka kaltaista ei ole Egyptissä ollut siitä päivästä saakka, jona sen perustus pantiin, aina tähän asti.
        9:19 Lähetä siis nyt saattamaan suojaan karjasi ja kaikki, mitä sinulla on kedolla. Sillä kaikki ihmiset ja karja, jotka ovat kedolla ja joita ei ole korjattu kotiin, joutuvat raesateen alle ja kuolevat.
        9:21 mutta joka ei välittänyt Herran sanasta, se jätti palvelijansa ja karjansa kedolle
        9:25 Ja rakeet löivät maahan kaikkialla Egyptin maassa kaiken, mitä KEDOLLA OLI, sekä ihmiset että karjan; ja rakeet tuhosivat kaikki maan kasvit ja pirstoivat kaikki kedon puut.

• niintainäin
        pertsa2012 kirjoitti:

SANOI :
        kuolleita hevosia?.
        ________
        Missä kerrotaan kaikkien hevosten kuolleen?????

Vain se karja joka oli kedolla kuoli kummassakin vitsauksessa.
        ______
        2.Mooseksen kirja :
        9:3 niin katso, Herran käsi on lyövä sinun karjaasi, joka on KEDOLLA, hevosia, aaseja, kameleita, nautoja ja lampaita ylen ankaralla ruttotaudilla.
        9:18 niin katso, huomenna tähän aikaan minä annan tulla ylen ankaran raesateen, jonka kaltaista ei ole Egyptissä ollut siitä päivästä saakka, jona sen perustus pantiin, aina tähän asti.
        9:19 Lähetä siis nyt saattamaan suojaan karjasi ja kaikki, mitä sinulla on kedolla. Sillä kaikki ihmiset ja karja, jotka ovat kedolla ja joita ei ole korjattu kotiin, joutuvat raesateen alle ja kuolevat.
        9:21 mutta joka ei välittänyt Herran sanasta, se jätti palvelijansa ja karjansa kedolle
        9:25 Ja rakeet löivät maahan kaikkialla Egyptin maassa kaiken, mitä KEDOLLA OLI, sekä ihmiset että karjan; ja rakeet tuhosivat kaikki maan kasvit ja pirstoivat kaikki kedon puut.

Niin, yleisempäähän se varmasti oli pitää karjaa ja hevosia sisätiloissa. Egyptin ilmaston huomioiden karjasuojia oli varmasti joka kärrypolun käänteessä. Vai tarkoitatko, että se oli yksi tietty keto vain, missä karja lakosi?

• niintainäin kirjoitti:

Niin, yleisempäähän se varmasti oli pitää karjaa ja hevosia sisätiloissa. Egyptin ilmaston huomioiden karjasuojia oli varmasti joka kärrypolun käänteessä. Vai tarkoitatko, että se oli yksi tietty keto vain, missä karja lakosi?

niintainäin sanoi :
        Vai tarkoitatko, että se oli yksi tietty keto vain, missä karja lakosi?
        ________
        En.

• niintainäin
        pertsa2012 kirjoitti:

niintainäin sanoi :
        Vai tarkoitatko, että se oli yksi tietty keto vain, missä karja lakosi?
        ________
        En.

Aivan. On ihan mahdollista, että joku humma säästyi kyseisessä karjanlahtauksessa. Eikä voida sanoa, että ihan jokainen koni olisi kuollut. Ihan turhasta se faarao otti nenäänsä.

• <<>> kirjoitti:

kaislamereen.
        kuolleita hevosia?.

tapahtumaa.

Itse tekstissä ei sanota että tappoi "kaikki", vaan:"Herran käsi on lyövä sinun karjaasi, joka on kedolla, hevosia, aaseja, kameleita, nautoja ja lampaita ylen ankaralla ruttotaudilla."

Mitä ilmeisemmin egyptiläisille jäi eläimiä eloon.

• dikduk

"Mene faraon luo ja sano hänelle: Näin sanoo Herra, heprealaisten Jumala: 'Päästä minun kansani palvelemaan minua.2 Ellet suostu päästämään, vaan vieläkin estät heitä,3 minun käteni iskee sinun karjaasi ja juhtiisi jotka ovat kedolla . Hevosiin, aaseihin, kameleihin, lehmiin ja lampaisiin tulee ankara rutto . 4 Mutta minä teen eron israelilaisten karjan ja egyptiläisten karjan välillä, eikä israelilaisten eläimistä kuole ainoatakaan.5 Olen määrännyt ajan: huomenna se tapahtuu tässä maassa. .
      6 Seuraavana päivänä Herra teki niin kuin oli sanonut. Egyptin koko karja (kol mikneh mitsrajim ) kuoli mutta israelilaisten eläimistä ei yksikään kuollut..
      7 Kun farao otti asiasta selvää, hän sai tietää, ettei israelilaisilta ollut kuollut ainoatakaan eläintä. Mutta faraon sydän pysyi kovana, eikä hän päästänyt kansaa."
      .
      Egyptiläiset saavat olan takaa ja enemmänkin kuten näkyy, mutta kun israelilaiset tarinassa kulkevat Siinailla tai tunkeutuvat Kaananin alueelle, kirjoittaja jättää egyptiläiset huomiotta, kuitenkin sekä Siinai että Kaananin alue olivat tuolloin Egyptin hallinassa ja sen ajan jälkeenkin jona eksoduksen viimeistään on tarvinnut tapahtua, mutta kirjoittaja ei siitä tiedä mitään.

• dikduk sanoi :
        "Mene faraon luo ja sano hänelle: Näin sanoo Herra, heprealaisten Jumala: 'Päästä minun kansani palvelemaan minua.2 Ellet suostu päästämään, vaan vieläkin estät heitä,3 minun käteni iskee sinun karjaasi ja juhtiisi jotka ovat kedolla .
        _________
        Mistä opuksesta tuo tekstisi oli??
        En löydä sitä 1933/38 Raamatusta.

• dikduk

Se on 1992 käännös mutta tein kaksi omaa käännöstarkennusta, luin samaan aikaan heprealaista alkutekstiä jossa tarkastelin kahta asiaa ,onko kohdassa että osa karja kuolee ja onko rajoitettu ketoon/ peltoon. Jakeessa 3.oli "karjaasi kedolla/pellolla bemiknecha asher basadeh "ja jakeessa 6." kaikki Egyptin karja kuoli ".Minun olisi pitänyt selitää asia, tein näköjään puoliwallinit, mikä ei ollut tarkoitus. Anteeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus

Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,
      Maailman menoa
      125
      3123
    2. Seuraava hallituspohja - Kokoomus, kepu, persut + KD

Kokoomus saa ainakin 20% kannatuksen ensi vaaleissa, keskusta sanoisin noin 15%, persut todennäköisesti enemmän, ehkä 17
      Maailman menoa
      194
      2744
    3. Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta

joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina
      Maailman menoa
      65
      2185
    4. Maria Veitola kommentoi soutelija Saarion huomionhakuisuutta

"Minusta on jotenkin kuvottavaa, kuinka kovalla intensiteetillä Suomi-media seuraa miessankari Jari Saarion merihätää. S
      Kotimaiset julkkisjuorut
      258
      1524
    5. Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut

Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.
      Maailman menoa
      4
      1464
    6. Vihervassarit

Vihervassarit sitä, vihervassarit tätä. Minulla on paha mt-ongelma. Se tuli lobotomian jälkioireina. Vihervassarit tät
      Maailman menoa
      24
      1346
    7. Lopetan ikävöinnin

Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään
      Ikävä
      3
      1201
    8. Ei ole liian myöhäistä..

Tule mun luo ja katso silmiin, niin saadaan taas se sanaton yhteys ja sano sitten vain anteeksi rakas ja suutele ja hala
      Ikävä
      3
      952
    9. Ei osattu ratkaista etääntymistä

Mä jäädyin eikä sulla ole taitoa sulattaa. Parempi antaa olla, vaikka toivoin jotain muuta. Miehelle.
      Ikävä
      115
      910
    10. Esprit hoitokdit Varkaudessa?

Asun keskisuomessa ja käyn satunnaisesti äitini luona Varkaudessa. Äitin tarvitsee kohta hoitajan kotiin tai hoitokodin
      Varkaus
      103
      883
    Aihe