Minun lapseni meni naimisiin ruotsinkielisen kanssa,

..niin..

.. kyllä pakkoruotsia pitää opetella kaikkien koko Suomessa!

46

225

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haluatko kaikkien puhuvan avioparin kanssa?

• meeriamanda

Mitä ihmettä siinä on , eiköhän siinä pidä kummankin opetella toistensa kieltä. Ruotsia ja Enkkua opetetaan nuorille kouluissa, ei mitään ongelmia ole.

Opetelkaa työväenopistossa, se on antoisaa ja hauskaakin. Myös tämä ruotsinkielinen oppikoon suomea edes välttävästi. Hyvä siitä tulee...ajan kanssa :)

Iloitaan rakkaudesta ja toisensa löytämisestä.

• ISÄ- Matri

Kun tyttäreni löytäisikin ruotsin kieltä puhuvan herrasmiehen.
      Nää suomalaiset lippispellet persfarkkuamispojat ei minua
      kiinnosta pennin vertaa.

• L*

Lycka till, syötiinkö häissä pakkopullaa? Kielitaito on poikaa.

• Senkö takia ?

jonkun tai kaikkien kuten sanot olisi suomalaisten opeteltava pakkoruotsia?

Kyllä minusta tuon jonka kanssa lapsesi meni naimisiin olisi opeteltava SUOMEA ! Siis jos he asuvat Suomessa. Pakollahan ei tule kun juuri niitä lapsia.

• meeriamanda

Miksi väännät sen ´pakko ruotsiksi´ ? Suomi on kaksikielinen maa ja se toinen kieli on ruotsi. Sinä varmaan pärjäät jo ilmankin, minä olen tyytyväinen että pärjään kummallakin.

• jonkun tai kaikkien
        meeriamanda kirjoitti:

Miksi väännät sen ´pakko ruotsiksi´ ? Suomi on kaksikielinen maa ja se toinen kieli on ruotsi. Sinä varmaan pärjäät jo ilmankin, minä olen tyytyväinen että pärjään kummallakin.

Siis häh ? Aloittaja puhuu näin:

".. kyllä pakkoruotsia pitää opetella kaikkien koko Suomessa! "

Ja siihen vastasin että MIKSI jos asuu Suomessa.

Siis millä minun olisi pärjättävä ?
        Pärjään aivan hyvin Suomessa tällä suomen kielellä mikä minulla on.

Ruotsissa pärjään sillä kielellä jolla olen siellä kouluni käynyt, siis ruotsilla !

• Järjellinenkin vies-
        jonkun tai kaikkien kirjoitti:

Siis häh ? Aloittaja puhuu näin:

".. kyllä pakkoruotsia pitää opetella kaikkien koko Suomessa! "

Ja siihen vastasin että MIKSI jos asuu Suomessa.

Siis millä minun olisi pärjättävä ?
        Pärjään aivan hyvin Suomessa tällä suomen kielellä mikä minulla on.

Ruotsissa pärjään sillä kielellä jolla olen siellä kouluni käynyt, siis ruotsilla !

ti vihdoin tuli. Sen kirjoitti nikki "jonkun tai kaikkien".

Miksi koko Suomen lasten olisi luettava pakkoruotsia vain siksi, että sinun lapsesi meni naimisiin hurrin kanssa. Tottakai otan osaa, jos on kurja tyyppi eikä opi suomea,

mutta miksi kaikkien muiden pitäisi..jne.

Olli Rehnkään ei osaa puhua muuta kuin pakkoruotsia, eikä sillä ole mitään tekoa EU:ssa, jossa ilmeisesti pysymme.

Voimavarat olisi keskitettävä oikeiden kielten opiskeluun.

• ...
        meeriamanda kirjoitti:

Ruotsissa on enemmän suonenkielisiä kuin suomessa ruotsinkielisiä. Eikä pakko suomi pitäisi koskea sitten ruotsiakin.

• mamma vaa
        ... kirjoitti:

Ruotsissa on enemmän suonenkielisiä kuin suomessa ruotsinkielisiä. Eikä pakko suomi pitäisi koskea sitten ruotsiakin.

Suomenkieli ei ole Ruotsin toinen kieli....niin ei tietenkään koske.Mur.

• 0ree

Ruotsinkielisen vävypojan erilaisuus:
      Hän elää 7v. kauemmin ja on terveempi.
      Hänestä tuskin tulee alkoholistia.
      Hän tulee kunnioittamaan sinua.
      Hän ei hakkaa tytärtäsi.
      Hän antaa aikaa lapsilleen.
      Hän oppii hyvän suomenkielen.
      Hän tulee menestymään työssään.
      Tilastojen mukaan kaikkea tätä.

• nej nej

P.....apuhetta,kokemusta on.Ylimielisiä äänekkäästi puhuvia "ollakseen jotain"-tyyppejä.

Isiään myöten.

• jonkun tai kaikkien
        nej nej kirjoitti:

P.....apuhetta,kokemusta on.Ylimielisiä äänekkäästi puhuvia "ollakseen jotain"-tyyppejä.

Isiään myöten.

"äänekkäästi puhuvia"

Kyllä, ainakin itse pyrin puhumaan niin että toinenkin kuulee sanottavan sanoman. Kun en ainakaan itse ole vielä oppinut meditoimaan pelkällä ajatustasolla.

Ylimielisyydestä sanoisin kuten savolaiset, vastuu kääntyy täysin kuulialle.

"Isiään myöten. "

Onhan meitä joka lähtöön ja moni jää vielä laiturille kun juna meni jo..

• Pirre*

Löytyisikös minukkaa...:)

• HIHIhihi...

Hyviä juttuja täältä löytyy:

>Mötönen:
      Minun lapseni meni naimisiin ruotsinkielisen kanssa, niin kyllä pakkoruotsia pitää opetella kaikkien koko Suomessa!

Pitääkö vetää lippu
      puolitankoon, vai mitä tarkoitat, mötöne?

• AVOINTA rasismia

Ja suomenkielisten syrjimistä ja sortoa kirjoittaa "oree" tuossa ylempänä.
      Jos ruots. elävät pidempään, se johtyy vain siitä, että ovat kahmineet edut suomalaisilta itselleen ja vahingonilohan se sitten sitä elämää pidentää!

Heidän kehittämänsä sanonta 'bättre folk' eli parempaa väkeä, on avointa rasismia!

Ruotsia äidinkielenään puhuva ylempi keskiluokka ja yläluokka, varsinkin ns. vanha raha, joka on otettu suomalaisten selkänahasta, on vielä vahingoniloistakin, kuin Baba ja Stan.

Jari Tervo on fiksu!

• 0ree

Helpottiko?

• SITTEN kun RASISMI

ja SORTO lopetetaan, sitten helpottaa! EI yhtään ennen.

• Kaikki kielet, joita osaa, ovat rikkaus. Toivoisin osaavani vielä useampia.

• Hakeudu Baabeliin!

Baabelin kieltensekoituksesta puhutaan Raamatussa, ei se silti EUta tarkoittanut.
        Olli Rehn ei osaa EUssa puhua, hän osaa vain pakkoruotsia, englannissa hän on ihan ''ötö, tötö'' !

Jos olisi Suomessa kouluaikoinaan voinut keskittyä tärkeisiin kieliin, niin nyt puhuisi sujuvaa englantia, saksaa ja ranskaa!

• *
        Hakeudu Baabeliin! kirjoitti:

Baabelin kieltensekoituksesta puhutaan Raamatussa, ei se silti EUta tarkoittanut.
        Olli Rehn ei osaa EUssa puhua, hän osaa vain pakkoruotsia, englannissa hän on ihan ''ötö, tötö'' !

Jos olisi Suomessa kouluaikoinaan voinut keskittyä tärkeisiin kieliin, niin nyt puhuisi sujuvaa englantia, saksaa ja ranskaa!

Minäkin opiskelin lukiossa ranskaa. Osaan laskea 1 -10, ko. kielellä, ja sanoa j'aime.

• ????????????
        Hakeudu Baabeliin! kirjoitti:

Sinulla se on tainnut olla pitkä Belgia? Kirjoituksestasi päätellen ;s

• ½ hurri

Älä nyt rankaise kaikkia suomenkielisiä lapsesi takia.
      Johan se on mahotonta kun olet päässyt anopiksi ruotsinkieliselle, eikä kaikki älyä opetella ruotsia. Puhutko muuten itse ruotsia, minä puhun hyvin, koska olen puoliksi ruotsinkielisestä perheestä.

• No onneksi olkoon, lapsesi teki hyvän valinnan :)

• Mistäs tiät ?

Käy pian kuten Ahnesaarelle, joka luuli olevansa norjalaista sukua pelkästään. Ennen kun sitä päästin oikein tutkin. Niin hupsista rallaallaa, kun löytyikin mummu Savon ja Hämeen rajamailta. ;)

Et, pienet voipi olla ympyrät joskus.

• Pirre*
        Mistäs tiät ? kirjoitti:

Käy pian kuten Ahnesaarelle, joka luuli olevansa norjalaista sukua pelkästään. Ennen kun sitä päästin oikein tutkin. Niin hupsista rallaallaa, kun löytyikin mummu Savon ja Hämeen rajamailta. ;)

Et, pienet voipi olla ympyrät joskus.

No joo eipä silti, .kyllä savolainen ja hämäläinen aina yhen norjalaisen vastaa :)

• Ton ämmän puheet
        Pirre* kirjoitti:

No joo eipä silti, .kyllä savolainen ja hämäläinen aina yhen norjalaisen vastaa :)

---

• älä uhoo ja nimittel
        Ton ämmän puheet kirjoitti:

---

Sä voisit pysyä poissa tästä keskustelusta, et kuulu joukkoon. Huuhaa sopii sinule.

• Rimmir tänään

Vaan olen minä onnellinen kun poikani meni naimisiin ruotsinkielisen kanssa, ajatelkaa jos morsian olisi ollut vaikkapa thaimaasta. Miten ihmeessä sitä kieltä olisi oppinut kirjoittamaan ja puhumaan?

• J.Kääriäinen

Hyi-hyi-hyi.... myötähäpeää tunnetaan ruotsinkielisten etuoikeuksien johdosta, itse en sellaiseen lähtisi
        suomenkielisten kustannuksella... tulevat vihatuiksi...

täällä alistaminen jatkuu joidenkin suomenruotsalaisten taholta,

ja pakko sanoa, että caccaa keltaista nestettä on aivorunkonsa täynnä.

• Pirre*
        J.Kääriäinen kirjoitti:

Hyi-hyi-hyi.... myötähäpeää tunnetaan ruotsinkielisten etuoikeuksien johdosta, itse en sellaiseen lähtisi
        suomenkielisten kustannuksella... tulevat vihatuiksi...

täällä alistaminen jatkuu joidenkin suomenruotsalaisten taholta,

ja pakko sanoa, että caccaa keltaista nestettä on aivorunkonsa täynnä.

Yritätkö jotenkin pelotella..ja uhkailla?

• hupsista..

vaan, mummo on herännyt riitelemmää!

• J.Kääriäinen on oike

assa, en haluaisi itse elää muiden kustannuksela, kuten suomenruotsalaiset tekevät.
      Jos joku halveksii tai vihaa heitä, niin nuo tunteet ovat oikeita.

• 0ree

Suomenkieliset ovat nämä lait laatineet,
      ja se on hyvä!

• Enemmistö ketjussa ja koko palstalla suhtautuvat myönteisesti suomenruotsalaisiin ja kielitaitoon yleensä. Se osoittaa, että palstan kirjoittajat ovat pääosin suvaitsevaa ja avarakatseista väkeä. Tosin vastakkaisia näkemyksiä on, sekä tässä ketjussa että koko Suomessa, etenkin perussuomalaisten leirissä. Tuskin Dragsvik-jupakka olisi syntynyt, jos Dragsvik olisi suomenkielinen varuskunta ja Wallin jonkin muun puolueen edustaja. Alkoihan Pentti Oinonen (PS) puhua pakkoruotsista A-studiossa, kun Wallinin luottamuksesta oli kyse.

Pakkoruotsin puolesta en puhu minäkään, sillä ei pakolla kieltä opi. Ruotsi voisi hyvin olla vapaavalinnainen kieli, ja yhtenä vaihtoehtona voisi olla vaikka venäjä. Väitetään, että Suomessa on venäjänkielisiä saman verran kuin ruotsinkielisiä, mikä ei kuitenkaan vielä pidä paikkansa. Äidenkielenään ruotsia puhuvia on 5,4 % ja venäjää n. 1,1. Mutta suhde muuttuu kaiken aikaa, venäjänkieliset lisääntyvät ja ruotsinkieliset vähenevät. Kun suomenruotsalainen perustaa perheen umpisuomalaisen kumppanin kanssa, tulee kotikieleksi vääjäämättä suomi ja jälkeläisistä suomenkielisiä. Niin on käynyt minulle, ja niin voi käydä myös aloittajan lapselle.

Puhutaan myös suomenruotsalaisten etuoikeuksista, joita en itse ole saanut havaita, vaan pikemminkin päinvastoin. Perusoikeuksia vain tavoitellaan.
      Perustuslain mukaan on jokaisen lapsen oikeus käydä koulua äidinkielellään, mutta onko se tarpeen, siitä voidaan olla monta mieltä. Tarvitaanko Suomessa ruotsinkielisiä kouluja lainkaan? Lapsi oppii nopeasti ja lukioiässä osaa kielen jo hyvin.
      Väitetään myös, että ruotsinkielisiin oppilaitoksiin pääsee helpommin kuin suomenkielisiin. En tiedä onko niin, mutta uskon, että jos on opiskellut suomen kielellä ja suomi on kielenä vahvempi, on mahdollisuudet alkavassa työelämässä paremmat. Itse olen vähäiset kouluni käynyt ruotsin kielellä, joten luulen tietäväni mistä puhun.

Kuitenkin toivoisin, että Suomi säilyy kaksikielisenä, sillä onhan se maalle rikkaus ja eduksi myös Euroopan suuntaan.
      Toivon myös, että me suomalaiset voimme maassamme sovussa elää, äidinkieleemme ja kielitaitoihimme katsomatta.

• voi Suomi Suomi

"Kuitenkin toivoisin, että Suomi säilyy kaksikielisenä, sillä onhan se maalle rikkaus ja eduksi myös Euroopan suuntaan."

Hei hei, mikä rikkaus josta maksetaan kaksinkertaisesti ja ei se ruotsin kieli vie meitä Euroopan suuntaan, vaan ruotsin suuntaan, joka kaiken lisäksi saa valtavan edun siitä että suomalaiset lapset joutuvat käyttämään kouluaikaa pakkoruotsiin eivätkä pysty sillä ajalle opiskelemaan valtakieliä samalla tavalla kuten ruotsalaiset lapset.

Ruotsissa lapset ovat opiskelleet kiinaa, ranskaa, saksaa ym. ja pystyvät siten tulevaisuudessa toimimaan kaupankäynnissä monissa maissa.

Suomi jää jälkeen.

• Mitä haittaa siitä on, että on opiskellut koulussa ruotsia? Itse olen lukenut sitä yhdeksän vuotta, sen lisäksi saksaa ja englantia. Aikuisena olen opiskellut kansalaisopistossa italiaa ja espanjaa, ja sen lisäksi käynyt jatkuvasti englannin tunneilla.

Ei ranska ole mikään valtakieli maailmassa, espanjaa sen sijaan puhuu koko latinalainen Amerikka, 320 miljoonaa ihmistä maailmassa. Harvoista tulee diplomaatteja tai euroedustajia Brysseliin, ranskan osaaminen on lähinnä snobbailua, vaikken panisi pahakseni, vaikka sitäkin osaisin. Onneksi perheestä löytyy senkin kielen taitajia.

Lapsenlapseni ovat ruotsalaisia, mielenkiintoista nähdä, mitä kieliä tulevat oppimaan, suomeksi osaavat laskea 1-10. Isänsä tekee liikematkoja Etelä-Ameriikkaan, Japaniin, Portugaliin, Espanjaan. Loistavalla englannilla pärjää missä tahansa, mutta paikallisesta kulttuurista saisi aina enemmän irti, mikäli osaisi edes auttavasti maan kieltä.

Olen aina kadehtinut ihmisiä, jotka puhuvat sujuvasti 7-8 kieltä.

• Rimmir tänään

Ruotsihan ei ole lainsäädönnöllisesti kaksikielinen maa. Ruotsissa kuuluu oppivelvollisuuteen ruotsin sekä englannin kieli peruskoulussa (1-9luokat).
        Jos lapsella on vaikkapa toinen vanhemmista eri kielinen kuin ruotsinkielinen ja kietä käytetään kotona päivittäin, on lapsen saatava myös oppitunteja sille vieraalle kielelle.
        Sitten on nyt myös vähemmistökieli laissa osviittaa että lasten on saatava oppitunteja vähemmistökielellekin.
        Sitä en sitten tiedä joutuuko lapsi olemaan koulussa ylimääräisiä tunteja vai otetaanko kielenopetustunnit jostakin muusta oppivelvollisuuteen kuuluvasta pois. Esim urheilusta tai kuvaamataidosta.
        Peruskoulussa on myös vapaaehtoisainenina kolmas vieras kieli. Samoin lukiossa, sitten on olemassa myös vapaakouluja joissa opetus tapahtuu englanniksi taikka vaikkapa hebrean , myös suomen kielellä. Lapset eivät opiskele kiina, ranskaa tai saksaa muuta kuin vapaaehtoisaineena. Näin tekevät myös lapset Suomessa.

• suvenkorento*
        suvenkorento123 kirjoitti:

Mitä haittaa siitä on, että on opiskellut koulussa ruotsia? Itse olen lukenut sitä yhdeksän vuotta, sen lisäksi saksaa ja englantia. Aikuisena olen opiskellut kansalaisopistossa italiaa ja espanjaa, ja sen lisäksi käynyt jatkuvasti englannin tunneilla.

Ei ranska ole mikään valtakieli maailmassa, espanjaa sen sijaan puhuu koko latinalainen Amerikka, 320 miljoonaa ihmistä maailmassa. Harvoista tulee diplomaatteja tai euroedustajia Brysseliin, ranskan osaaminen on lähinnä snobbailua, vaikken panisi pahakseni, vaikka sitäkin osaisin. Onneksi perheestä löytyy senkin kielen taitajia.

Lapsenlapseni ovat ruotsalaisia, mielenkiintoista nähdä, mitä kieliä tulevat oppimaan, suomeksi osaavat laskea 1-10. Isänsä tekee liikematkoja Etelä-Ameriikkaan, Japaniin, Portugaliin, Espanjaan. Loistavalla englannilla pärjää missä tahansa, mutta paikallisesta kulttuurista saisi aina enemmän irti, mikäli osaisi edes auttavasti maan kieltä.

Olen aina kadehtinut ihmisiä, jotka puhuvat sujuvasti 7-8 kieltä.

Lisäyksenä edelliseen.

Onneksi Suomessa on päätetty, että kaikilla suomalaisilla lapsilla on oikeus opiskella vieraita kieliä, jotta heillä on myöhemmin mahdollisuus halutessaan korkekoulu- ja yliopisto-opintoihin.

En kannata pakkoruotsia, mutta niin kauan kuin Suomi on virallisesti kaksikielinen maa, joutuvat yliopisto- ja korkeakouluopiskelijat suorittamaan kielitutkinnon toisessa kotimaisessa kielessä, siis suomenkieliset ruotsissa, ja ruotsinkieliset suomessa. Eli jossain vaiheessa asiaan törmää joka tapauksessa.

https://www.jyu.fi/hum/opiskelu-ohjeet/pikaohjeet/kieliopintojenkorvaavuudet

• Oikea hyvä viesti

kerrankin tämä "voi Suomi Suomi", juuri noin se on.

• Tytär nai ruotsalai-

sen, kyllä nyt on pakko kaikkien lukea ruotsia koko maan kouluissa!

• ´´

Jaa, menivätkö asumaan vävysi kotimaahan?
        Tietääkseni sitä tehdään siellä jo nytkin.

• ..

Missään muualla maapallolla ei noin pienellä vähemmistöllä ole noin suuria oikeuksia.
      Joka maitotölkkiin ja sokeripakettiin pitää olla kahdella kielellä.
      Naurettavaa, kun tarkemmin ajattelee. Suomessa ei ole varmaan yhtään ruotsinkielistä joka ei tiedä mitä Maito ja sokeri tölkin tai pussin kyljessä tarkoittaa. Puhumattakaan hirvittävän suurista kuluista jotka johtuu siitä että kaikista papereista on oltava ruotsinkielisille omat. En välitä jos puhuvat ruotsia keskenään, jos tätä suomenruotsia voi edes ruotsikieleksi sanoa.
      Muutkin kielivähemmistöt oppivat maan kielen tai käyttävät alkuun tulkkia.

• tulkkia tarvii.

"Joka maitotölkkiin ja sokeripakettiin pitää olla kahdella kielellä."

Eikö toi olekaan pakkoruotsia enää?
        Kun pidit sitä "Naurettavana".

No, entäs kun nuo rantaruottalaiset 25-30 vuotiaina joutuu tosiaan käyttämään tulkin palveluja esim. jos menevät ostamaan autoa suomenkieliseltä alueelta ?

Ja että kalliiksi tuo ruotsinkieli.

Vaasahan on hyvä esimerkki siitä mitä kaksikielisyys maksaa noille 20 - 23% "vaasalaiselle" ruottinkielisille. Kunnan viranhaltioita on kaksinverroin samankokoiseen yksikieliseen kuntaan ?

• Ain yhdes mennään

No ilman muuta, kun juuri sinun lapsesi on nainut ruåtsalaisen. Mites pitkällä itse olet opinnoissa vaiko täysoppinut? Voi, voi täti/setä Tättärää.

• Kielikokeista tietoa

Olen suorittanut maisterin tutkinnon, arvosanan myöskin ruotsin kielessä
        (ikävä kyllä, en vielä silloin ymmärtänyt sen kielen turhuutta, en ole koskaan sitä missään tarvinnut),

mutta tärkeä pro exercitio-koe oli vain latinassa ja saksassa.

(Englanti oli koulussa mieliaineeni, samoin pitkä matematiikka.)

Latinan pro exercitio -koe oli vielä 1970-luvulla Helsingin yliopiston filosofisen tiedekunnan historiallis-kielitieteellisen osaston kaikille opiskelijoille pakollinen.

"Latina on viime vuosikymmeninä kokemistaan menetyksistä huolimatta maassamme arvostettu kieli. Asiaan ovat varmaan osaltaan vaikuttaneet Yleisradion pian yhdeksän vuotta lähettämät latinankieliset uutiset (Nuntii Latini). Myös muualta maailmasta kantautuu tietoja latinan saavuttamasta uudesta suosiosta.

EU:n myötä ilmapiiri on nykyisin suotuisa klassisten kielten harrastukselle. Euroopan unionin ydinalue käsittää maat, jotka keskiajalla kuuluivat latinankieliseen kulttuuripiiriin, Orbis Latinukseen. Viime aikoina on eri tahoilla korostettu kreikkalais-roomalaisen sivistyksen merkitystä EU-maiden yhteisenä kulttuuripohjana."

" Latina on Suomen koulujen vanhin oppiaine, jota on opiskeltu niin kauan kuin koululaitos on maassamme ollut olemassa. Keskiajan koulut olivat katolisissa maissa latinankielisiä, ja niiden tärkein tehtävä oli papiston kouluttaminen. Vanhin Turun katedraalikoulua koskeva tieto on vuodelta 1326, mutta koulun toiminta on todennäköisesti alkanut edellisellä vuosisadalla kohta tuomiokapitulin perustamisen (1276) jälkeen."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 603
      9802
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      9
      2431
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      208
      1748
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      22
      1521
    5. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      71
      1000
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      41
      947
    7. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      74
      852
    8. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      842
    9. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      43
      802
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      75
      727
    Aihe