Vuosien ajan tavoitteeni on ollut lukea Raamattu kannesta kanteen läpi. Myönnän tuntevani kirjan erittäin huonosti, vain satunnaiset kohdat on itselleni tuttuja- mm. rippikoulu ajoilta.
No nyt jälleen päätin ; tänään on hyvä päivä aloittaa lukeminen! Enpä kovin pitkälle päässyt, kun pääni meni jo pyörälle ja ajattelin että mitä ihmettä! :-o
1.Moos.1:26. Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme..."
Ja
1.Moos.3:22. Herra Jumala sanoi: "Ihminen on nyt kuin me: hän tietää sekä hyvän että pahan.
Jos on vain yksi Jumala, miksi hän käyttää "me"-muotoa? Hänen tavastaan sanoa asiat, itselleni ainakin tulee auttamattomasti mieleen, että jumalia onkin useita.
Uskova hämmentyneenä!!
46
231
Vastaukset
- pohtimus
Tuostahan on muistaakseni Erich von Däniken vetänyt johtopäätöksen, että jumalat olivat avaruusolioita, koska jumalia oli monta :-)
Ehkä todennäköisempää on kuitenkin että Jumala tuossa juttelee itsestään ja enkeleistä? Vaikka ei sekään ihan loogiselta kuulosta. Jossain kohdassahan sanotaan että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, mutta ei enkelien kuvaksi. - mooseksen parta
Isä, Poika ja Pyhä Henki... Tuosta samasta asiasta löytyy viitteitä myös psalmeista ja muualtakin. Jeesus viittaa jossakin kohdassa samaan. kun väitteli fariseusten kanssa.
- YAK-42
Kiitos. Tämä taitaa olla oikea vastaus myös alla olevaan kysymykseeni.
- oli vai
YAK-42 kirjoitti:
Kiitos. Tämä taitaa olla oikea vastaus myös alla olevaan kysymykseeni.
Montako jumalaa osallistui jumalien kokoukseen?
82:1 ............. Jumala seisoo jumalien kokouksessa, hän on tuomari jumalien keskellä
6:14 Älkää kulkeko muiden jumalien perässä, niiden kansain jumalien, jotka asuvat teidän ympärillänne
86:8 Ei ole sinun vertaistasi, Herra, jumalien joukossa, eikä ole vertaa sinun töillesi.
Oikein jumalien jumala :)
11:36 Ja kuningas tekee, mitä hän tahtoo, ja korottaa itsensä ja uhittelee jokaista jumalaa, itse jumalien Jumalaa vastaan hän puhuu kauheita.
jne - YAK-42
oli vai kirjoitti:
Montako jumalaa osallistui jumalien kokoukseen?
82:1 ............. Jumala seisoo jumalien kokouksessa, hän on tuomari jumalien keskellä
6:14 Älkää kulkeko muiden jumalien perässä, niiden kansain jumalien, jotka asuvat teidän ympärillänne
86:8 Ei ole sinun vertaistasi, Herra, jumalien joukossa, eikä ole vertaa sinun töillesi.
Oikein jumalien jumala :)
11:36 Ja kuningas tekee, mitä hän tahtoo, ja korottaa itsensä ja uhittelee jokaista jumalaa, itse jumalien Jumalaa vastaan hän puhuu kauheita.
jneKiitos tiedosta.
Mainitsemiesi Raamatun kohtien perusteella vaikuttaa tosiaankin siltä, että Vanhan testamentin jumalakäsitys saattaa poiketa Uuden testamentin sanomasta. Ja olisiko Jumala voinut olla luomiskertomuksessa kolmiyhteinen, kun Jeesus tuli maan päälle vasta paljon myöhemmin? - raamattunsa lukenut
YAK-42 kirjoitti:
Kiitos tiedosta.
Mainitsemiesi Raamatun kohtien perusteella vaikuttaa tosiaankin siltä, että Vanhan testamentin jumalakäsitys saattaa poiketa Uuden testamentin sanomasta. Ja olisiko Jumala voinut olla luomiskertomuksessa kolmiyhteinen, kun Jeesus tuli maan päälle vasta paljon myöhemmin?Johanneksen evankeliumin 8. luvusta:
"Juutalaiset sanoivat hänelle: "Et ole edes viidenkymmenen ja olet muka nähnyt Abrahamin!" Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jo ennen kuin Abraham syntyi -- minä olin."
Myös Jumalan vierailua Abrahamin luona kuvataan kolmen miehen vierailuna, Mooseksen ensimmäisestä:
"Herra ilmestyi Abrahamille Mamren tammistossa. Abraham istui telttansa ovella päivän ollessa kuumimmillaan, ja kun hän kohotti katseensa, hän näki kolmen miehen lähestyvän. Heti heidät nähtyään hän juoksi teltan ovelta heitä vastaan ja tervehti heitä kumartaen maahan asti. " - ....................
YAK-42 kirjoitti:
Kiitos tiedosta.
Mainitsemiesi Raamatun kohtien perusteella vaikuttaa tosiaankin siltä, että Vanhan testamentin jumalakäsitys saattaa poiketa Uuden testamentin sanomasta. Ja olisiko Jumala voinut olla luomiskertomuksessa kolmiyhteinen, kun Jeesus tuli maan päälle vasta paljon myöhemmin?Jumalahan on ollut aina, eikä hän muutu. Minäkin uskon, että ensimmäisen Mooseksen kirjan jakeissa kolmiyhteinen Jumala pitää neuvoa itsensä kanssa. Sen sijaan jumalat- ja Jumalan pojat -käsitteille on useampia tulkintoja raamatunkohdasta riippuen. Jotain osviittaa löytyy esim. tämän nettipapin vastauksesta kysyjälle:
http://www.kla.fi/keskustelu/index.php?topic=283.0 - MonimutkainenSelitys
YAK-42 kirjoitti:
Kiitos tiedosta.
Mainitsemiesi Raamatun kohtien perusteella vaikuttaa tosiaankin siltä, että Vanhan testamentin jumalakäsitys saattaa poiketa Uuden testamentin sanomasta. Ja olisiko Jumala voinut olla luomiskertomuksessa kolmiyhteinen, kun Jeesus tuli maan päälle vasta paljon myöhemmin?Lue Johanneksen evankeliumin 14 luvussa, jossa Jeesus sanoo, että Isä on hänessä ja hän on Isässä ja joka on nähnyt minut on nähnyt Isän. Sitten hän sanoo lähettävänsä Pyhän Hengen, Puolustajan olemaan uskovien kanssa sekä samaan hengenvetoon, että hän tulee isän kanssa asumaan uskovan tykö.
Eli jumaluuden kolme persoonaa tulee uskovan luokse ja asuu hänessä!
Raamattu alkaa monikkomuodossa ja tämä monikkomuoto jatkuu koko Raamatun läpi. Ja kuitenkin on vain yksi Jumala!
- YAK-42
Meillä on näköjään yhteinen tavoite. Minä olen lukenut Uuden testamentin yli kaksikymmentä vuotta sitten, mutta Vanha testamentti on edelleen lukematta. Ostin äskettäin Raamatun, jossa ovat mukana uutena käännöksenä myös Vanhan testamentin apogryfikirjat, ja olen päättänyt lukea sen kokonaan. En lue kirjoja järjestelmällisesti, vaan kiinnostukseni mukaan, koska muistan, kuinka pakonomaiselta Uuden testamentin lukeminen "oikeassa järjestyksessä" aikoinaan tuntui.
Tuo itsestään me-muotoa käyttävä Jumala ihmetyttää minuakin. Osaisikohan kukaan selittää noita Raamatun kohtia?- EL.a .K:IM
YAK-42
Enkeleistä käytettiin nimitystä jumala tai Herra.
Ilm 22:16 `Minä, Jeesus lähetin Enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä plen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti`.
Tuossa voi nähdä jo Vanhan Testamentin sivuilla viittauksen kolmiyhteiseen Jumalaan. Isä, Poika ja Pyhä Henki. Hienoa että olet alkanut lukuemaan Raamattua, itse ainakin koen että sen lukeminen on hyvin antoisaa.
Voit käyttää lukemisen ohessa ns.kommentaareja eli Raamatun selitysteoksia. Yksi erinomainen sarja, jota suosittelen on Jukkan Norvannon teos-sarja. Jukka on teologi ja diplomi kielenkääntäjä. Muita hyviä sarjoja on Bo Giertzin teos-sarja ja jos akateeminen selitys kiinnostaa on oiva valinta Jukka Thurenin teos-sarja.- tosion!
Tässäpä selitys, 5 Mooses 32:8 kun korkein jakoi kansoille maat, kun hän levitti
ihmiset yli maan piirin,hän määräsi kansojen asuinsijat ja kullekin oman jumalan. tosion! kirjoitti:
Tässäpä selitys, 5 Mooses 32:8 kun korkein jakoi kansoille maat, kun hän levitti
ihmiset yli maan piirin,hän määräsi kansojen asuinsijat ja kullekin oman jumalan.Nuin suomenettuna tuossa kohdassa on käännösvirhe. Tuollainen käännös on ristiriidassa Raamatun muun sanoman kanssa.
Esim. -33/38 suomentaa kohdan näin:"Kun Korkein jakoi perinnöt kansoille, kun hän erotteli ihmisten lapset, silloin hän määräsi kansojen rajat israelilaisten luvun mukaan."- utelias12345
juhani1965 kirjoitti:
Nuin suomenettuna tuossa kohdassa on käännösvirhe. Tuollainen käännös on ristiriidassa Raamatun muun sanoman kanssa.
Esim. -33/38 suomentaa kohdan näin:"Kun Korkein jakoi perinnöt kansoille, kun hän erotteli ihmisten lapset, silloin hän määräsi kansojen rajat israelilaisten luvun mukaan."Itse asiassa uusi käännös on lähempänä alkuperäistä tekstiä! Mitenköhän nuo yllä mainitsemasi kommentaarit tähän kohtaan suhtautuvat?
- YAK-42
tosion! kirjoitti:
ihmiset yli maan piirin,hän määräsi kansojen asuinsijat ja kullekin oman jumalan.Näin lukee minunkin (uuden käännöksen mukaisessa) Raamatussani:
"5 Mooses 32:8 kun korkein jakoi kansoille maat, kun hän levitti
ihmiset yli maan piirin,hän määräsi kansojen asuinsijat ja kullekin oman jumalan."
Mielenkiintoista. utelias12345 kirjoitti:
Itse asiassa uusi käännös on lähempänä alkuperäistä tekstiä! Mitenköhän nuo yllä mainitsemasi kommentaarit tähän kohtaan suhtautuvat?
Olen tarkistanut kohdan monesta käännöksestä ja kommentaarista, kaikki ovat -33/38 kannalla, ei uuden käännöksen -92, joka tekee "sutta" monessa muussakin kohdin. Jokainen voi tarkistaa itse kohdan eri käännöksistä:http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible
Kuten kyseisen sivun selityksessäkin sanotaan:" [Käännös "kullekin oman jumalan", sanatarkasti "Jumalan poikien luvun mukaan", tukeutuu Qumranin tekstin ja kreikankielisen Septuaginta-käännöksen lukutapaan. Osa Septuagintan käsikirjoituksista kääntää "Jumalan enkelien luvun mukaan". Hepreankielisen tekstin myöhempi lukutapa on "israelilaisten luvun mukaan".]"- logoksen mukana
YAK-42 kirjoitti:
Näin lukee minunkin (uuden käännöksen mukaisessa) Raamatussani:
ihmiset yli maan piirin,hän määräsi kansojen asuinsijat ja kullekin oman jumalan."
Mielenkiintoista.Mitään tuollaista ei ainakaan minun Raamatussani lue."kun korkein jakoi perinnöt kansoille,kun hän erotteli ihmisten lapset,silloin hän määräsi kansojen rajat israelilaisten luvun mukaan.
Minkä vuoden painosta luet? - YAK-42
logoksen mukana kirjoitti:
Mitään tuollaista ei ainakaan minun Raamatussani lue."kun korkein jakoi perinnöt kansoille,kun hän erotteli ihmisten lapset,silloin hän määräsi kansojen rajat israelilaisten luvun mukaan.
Minkä vuoden painosta luet?2009
- sano Siirakki
tosion! kirjoitti:
ihmiset yli maan piirin,hän määräsi kansojen asuinsijat ja kullekin oman jumalan.KR92:
5 Moos 32:8-9: ”Kun Korkein jakoi kansoille maat, kun hän levitti ihmiset yli maan piirin, hän määräsi kansojen asuinsijat ja kullekin oman jumalan. Herran osuus on hänen kansansa Israel, ja Jaakob hänen perintömaansa.”
Siirakin kirja on samoilla linjoilla:
Siirak 17:17: ”Kullekin kansalle hän on asettanut johdattajan, mutta Israel on Herran oma osa.” sano Siirakki kirjoitti:
KR92:
5 Moos 32:8-9: ”Kun Korkein jakoi kansoille maat, kun hän levitti ihmiset yli maan piirin, hän määräsi kansojen asuinsijat ja kullekin oman jumalan. Herran osuus on hänen kansansa Israel, ja Jaakob hänen perintömaansa.”
Siirakin kirja on samoilla linjoilla:
Siirak 17:17: ”Kullekin kansalle hän on asettanut johdattajan, mutta Israel on Herran oma osa.”Selväksi tuli. Mitä me sillä Jumalalla tehdään, joka selväsanaisesti sanoo olevansa vain ja ainostaan Isrelille kuuluva. Israel on Herran oma osa, muilla kansoilla on ihan muut jumalat. Mikähän meillä sitten on? Piilossa kuitenkin on sekin pysynyt?
- dikduk
helsinkijokkeri kirjoitti:
Selväksi tuli. Mitä me sillä Jumalalla tehdään, joka selväsanaisesti sanoo olevansa vain ja ainostaan Isrelille kuuluva. Israel on Herran oma osa, muilla kansoilla on ihan muut jumalat. Mikähän meillä sitten on? Piilossa kuitenkin on sekin pysynyt?
Nykyisiltä Raamatun lukijoilta jää huomaamatta että Israelin uskonto, kuten sen ajan muut uskonnot, oli etninen, kullakin kansalla oli omat jumalat joita ne palvoivat ja jotka auttoivat niitä (" Eikö ole niin: minkä sinun jumalasi Kemos antaa sinun omaksesi, sen sinä otat omaksesi; ja kenen hyvänsä Jahve , meidän Jumalamme, karkoittaa meidän tieltämme, sen maan me otamme omaksemme " Tuom.11:24) .
Israelilla oli Jahve jota ei tarjottu muiden palvottavaksi ellei joku ei-israelilainen sattunut asumaan israelilaisten alueella, vastaavasti esim. kuningas Daavidista on VT:ssä tarina jossa Daavid ajattelee että joutuessaan maanpakoon hän joutuu myös uudessa asuinpaikassa palvomaan sen paikan jumalia . - dikduk
VT:ssä ei ole kolmiyhteistä jumalaa ajatus on 100% kristillinen ja kristityilläkin meni jokunen vuosisata ennen kuin tuo oppi saatiin vakiinnutettua ja sisältö selväksi, tosin kaikki kristilliset suunnat tai kirkot eivät usko siihen vieläkään samalla tavalla eikä osa ollenkaan, unitaareja on ollut alusta asti, mm Jeesus itse.
- EL: a.K:IM
YAK-42 kirjoitti:
Näin lukee minunkin (uuden käännöksen mukaisessa) Raamatussani:
Mielenkiintoista.YAK-42
Eri seurakunnilla on oma Enkelinsä. Lue Johanneksen ilmestys. Painos 33/38 on tarkempi kuin 92. - EL.a .K:IM
helsinkijokkeri kirjoitti:
Selväksi tuli. Mitä me sillä Jumalalla tehdään, joka selväsanaisesti sanoo olevansa vain ja ainostaan Isrelille kuuluva. Israel on Herran oma osa, muilla kansoilla on ihan muut jumalat. Mikähän meillä sitten on? Piilossa kuitenkin on sekin pysynyt?
http://www.suomi24.fi/yhteisö/helsinkijokkeri
Ei se ihan noin mene. `Ja minä lähetän pian sen liiton Enkelin jota te niin kovasti olette odottaneet`.
- Mirka...
Polta se typerä satukirja. Se saastuttaa vain aivosi.
- Takaisin juurille
http://www.helsinki.fi/teol/pro/emo/tarkastelutapoja/arkeologia3.html
"Muinaisisraelilaista eli Israelin ja Juudan monarkian aikaista uskontoa tunnetaan edelleen varsin huonosti, koska tutkijoilla on käytettävissään vain vähän aikalaislähteitä. Vanha testamentti on kirjoitetty pääosin paljon myöhemmin ja sen näkökulma varhaisempaan uskontoon on kielteinen." jne.
Kannattaa lukea kokonaan erittäin mielenkiintoinen teksti. Osaa Vanhasta testamentista emme kai voi ymmärtää, koska muinaisisraelilaisista uskonnoista on meillä niin vähän tietoa.
"Vanha testamentti on pääosin kirjoitettu vasta Jerusalemin tuhon jälkeen, jolloin uskonto oli muuttunut radikaalisti. Menneisyyttä arvioitiin myöhemmän – monessa mielessä uuden – uskonnon valossa. Monarkian aikainen muinaisisraelilainen uskonto voidaankin selvästi erottaa Jerusalemin tuhon jälkeen syntyneestä juutalaisuudesta. Vanhan testamentin tekstit heijastavat pääosin jälkimmäistä, vaikka muinaisisraelilaisesta uskonnosta onkin joitakin jäänteitä."- monesko kerta
Niin, Jerusalen on tuhottu ainakin 33 kertaa?
Mikähän kerta oli nyt kyseessä'? - ken-ties
monesko kerta kirjoitti:
Mikähän kerta oli nyt kyseessä'?Ehkä täältä löytyy tietoa: http://www.exodus.fi/fihistoria.html .
Ei kaikkein luotettavin tiedonlähde, mutta mainitaan siellä Jerusalemin ja ensimmäisen temppelin tuhoaminen 586 eKr. - VT:n tuntija ja enem
Mooses kirjoitti Mooseksen kirjat reaaliajassa!
- dikduk
monesko kerta kirjoitti:
Mikähän kerta oli nyt kyseessä'?Kyseessä on babylonialaisten aiheuttama tuho ja pakkosiirtolaisuus.Pakkosiirtoa edeltänyttä aikaa kutsutaan ensimmäisen temppelin ajaksi ja sen jälkeistä toisen temppelin ajaksi .Juutalaisuus syntyi tämän toisen temppelin ajalla ja suurin osa VT:n kirjoituksista myös. Vt kuvaa pääosin kuningaskuntien ajan taphtumia ja pakkosiirtoa profeettojen kirjoitukset myös keksittyvät nihin
- qsetus jatq
Sinä pääsit pidemmälle kuin minä aikoinaan. Itse juutuin lauseeseen: "Alussa Jumala loi taivaan ja maan". Alussa?
No sittemmin olen lukenut koko kirjan moneen kertaan. Enkä edelleenkään pidä sitä muuna kuin hupsuna pronssikautisen patriarkaalisen sandaalikansojen tarukokoelmana. Onhan siellä hyviäkin ohjeita ja ihanteita, jotka ovat yleismaailmallisia ja aikaa kestäviä, ja aikansa runoutta ja sankaritarinoita. Mutta niin on Kalevalassakin tai tuhansissa muissa muinaistarustoissa. - puurim
Joo minä tilasin uuden Raamatun on jo painossa Raamattu kansalle
olen lukennut
Raamatun läpi Minä luulen että Jahven asema ainoana jumalana on aika myöhäistä perua ja että aiemmin juutalaisten (esi-juutalaisten?) keskuudessa on vallinnut polyteistinen uskonto, jossa esim. Jahve on ollut yksi monista jumalista.
Jospa siis varhain on ollut juutalaisillakin taivaallinen pantheon, jossa jumalat ovat keskenään asustelleet?
Toinen vaihtoehto on se, että jumalat ovat olleet paikallisia. Ainakin se tiedetään, että Jahve esiintyy varhaisissa kirjoituksissa Asheran poikana ja on ilmeisesti ollut Jerusalemin paikallinen jumaluus. Yhdenlaista polyteismia sekin, jos jokaisella kaupungilla on ollut oma jumalansa?
Näitä asioita ei kuitenkaan käsitelty koulussa uskontotunnilla, joten tietoni ovat aika hatarat :-)Raamatussa on jumalien kokouksiakin. Ja jumalalla oli poikia, viittaisi ihmiseen. Kuten se kun 2 Samuel 7 eräs Herra "vaeltaa ja asuu teltassa". Tuskin on kerrottu edes mistään yhdestä "Jumalasta", vaan monesta jumala- arvonimen saaneesta miehestä.
Siten naisten surkea asema Raamatussa saa selityksensä, sekä että miksi Jumala tarvitsi sotasaaliina kultaa. Kovin on miesmäistä touhua!- <<<<>>>><<<<>>>>
"Vuosien ajan tavoitteeni on ollut lukea Raamattu kannesta kanteen läpi. "
Toivottavati saat tavoitteesi täytettyä. - orpana-67(ei kirj.)
Kiva kun olette osallistuneet näinkin ahkerasti aloitukseeni - kiitos siitä :)
Kiitos mielenkiintoisesta linkistä! Asera herätti mielenkiintoni ja tahdon löytää lisätietoja hänestä!
Kysymykseeni tuosta "me"-muodosta sain vastaukseksi ainakin Isä, Poika ja Pyhähenki, enkelit, mahdolliset muut jumalat. Asiaa itsekseni sulateltua ja pohdittuani, minun on helppo tulla siihen johtopäätökseen, että Jumala puhui itsestään sekä Jeesuksesta.
Olen omasta mielestäni kristitty, välillä ihan hyväkin sellainen. Uskoni on luja, se ei horju eikä huoju. Mutta pakanaksihan minua sanotaan....En sydämessäni tunnusta kolmiyhteistä Jumalaa, vaikka kristinusko niin opettaa. Minulle Jumala ja Jeesus ovat eri persoonia- Jeesus todellakin Jumalan poika. Ja pyhähenki taas on kaikkialla meissä.
En voisi kuvitella Jumalan puhuvan "meistä", jos Hän itse olisi kaikkea tuota. Se vaan kuulostaisi ihan typerältä :)- arinator
Kysyt sitä, mitä me kristityt kysymme usein.
Missä ja kuka olet Jumala ?
Itse turvaan silloin Pyhään Henkeen.
En "so what" -asenteella, vaan
"no matter what" -asenteella.
Eli: kaikesta huolimatta, kasteen lahja kantaa taivaaseen.
Siinä ei ole mun persoonalla eikä uskolla mitään tekemistä. - kotia kohti
arinator kirjoitti:
Kysyt sitä, mitä me kristityt kysymme usein.
Missä ja kuka olet Jumala ?
Itse turvaan silloin Pyhään Henkeen.
En "so what" -asenteella, vaan
"no matter what" -asenteella.
Eli: kaikesta huolimatta, kasteen lahja kantaa taivaaseen.
Siinä ei ole mun persoonalla eikä uskolla mitään tekemistä.Tuo mainitsemasi kasteen lahja ei kanna hautuumaata pidemmälle. Mistään kohtaa raamatusta ei löydy tuolle kasteen armolle tukea ja pohjaa. Jos siihen turvaat, niin huonosti käy. Turvaa mieluummin Jeesukseen Kristukseen kuin kasteeseen.
- juutas.
Parahin orpana-67,
Vanhan testamentin monikkojumalat johtuvat yksinkertaisesti siitä, että kertomukset ovat ajalta ennen kuin juutalaisuus oli kehittynyt yksijumalaiseksi. Siksi siellä puhutaan jumalista monikossa, ja käytetään eri paikoissa monikollista Elohimia ja yksiköllistä Jahvea, lisäksi jumalten poikia ja jumalten kokouksia.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Elohim
Mooseksen kirjatkin ovat useammista kirjoituksista ja kertomuksista yhteen editoitu kokoomateos, joten ristiriitaisuutta ja sekavuutta löytyy.
Jeesus ja Pyhä Henki ovat myöhempiä kristinuskoon kuuluvia käsitteitä, joten juutalaisten Mooseksen kirjoissa niitä ei tietenkään tarkoiteta. Kolminaisuuden sekoittaminen Elohimiin on paha anakronismi ja kahden eri uskonnon sekoittamista toisiinsa. - EL.a .K:IM
orpana-67(ei kirj.)
Jumala ja Jeesus on eri persoonia. `Miksi te minua kutsutte hyväksi. Ei ole hyvää paitsi Jumala itse`, Èi minussa itsestäni mitään ole. Kaikki mitä minulla on Jumalasta`.
- Hakekaa apua ajoissa
Veikkaisin, että kirjoittajalla on ollut vähintäänkin jonkinsortin persoonallisuushäiriö tai pahimmassa tapauksessa skitsofrenia.
- logoksen mukana
Alkukielessä Jumalaa merkitsevä sana on monikossa, mutta predikaatti yksikössä!Jumala on siis yksi persoona. Suomeksi voitaisiin ehkä sanoa:"Me menen!"
Auringossa on ainakin 3:n laisia säteitä:valo lämpö ja ultravioletti. Saman taivaankappaleen eri puolia.
Valossa näemme asiat totuudenmukaisina,emmekä kompastele=Pyhä Henki.
Lämpö=Jumalan rakkaus,Jeesus.
Ultravioletti=Laki,Isä Jumala.
Kukaan ei väittäne, että meillä on 3 aurinkoa.- tarkennus
Auringosta tulee kyllä paljon enemmänkin säteilyä: "Aurinko säteilee kaikkia radioaktiivisen säteilyn lajeja, kaikkia valon aallonpituuksia, infrapuna-, ultravioletti- ja röntgensäteilyä sekä radioaaltoja."
(http://www.ele.tut.fi/~kellomat/tekstit/aurinkok.html)
- Aqua spirit
Se johtuu siitä, että Jeesus loi maailman Jumalan kanssa. Jeesus oli olemassa ennen kuin maailma luotiin. Joku onkin lainannut oikeaa Raamatun kohtaa:
Juutalaiset sanoivat hänelle: "Et ole edes viidenkymmenen ja olet muka nähnyt Abrahamin!" Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jo ennen kuin Abraham syntyi -- minä olin." Tuo "Aqua spiritin" lainaus Jeesuksen sanoista on yksi esimerkki, siitä että hän oli jonkinlainen sekopää.
Vai onko jollakin edes sen verran uskoa, että voi siirtää vaikka vuoren paikoiltaan, kuten Jeesus sanoi? Tai parantaa sairaita, kuten Jeesuksen seuraajat hänen mukaansa tulevat tekemään?
Pitää joskus ajaetella järjellä. Miksi nuo kaikki ovat vain puheita ja monet muut? Miksi Jeesuksen sanat eivät toteudu? E edes se, että hänen paluunsa näkevät jotkut, jotka ovat "tässä seisovien joukossa". Ne olivat kukkupuheita!
"Olen Jumalan poika!" Olin ennen Aabrahamia!" Hulluja puheita!- EL.a .K:IM
orpana-67(ei kirj.)
Ei siitä monikosta kannata hämmentyä. Raamatussa käytetään monessa kohtaa esim: Enkeleistä termiä Jumala tai Herra.
Suosittelisin että lue ensin Jesajan kirja. Siinä on aika hyvä poikkileikkaus uudesta- ja vanhasta testamentista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks2014281Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t583052Väestönsiirtoa itään?
Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per891658Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu181296Ikävä sinua..
Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va121284Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä
Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi81076Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?
Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 20231067- 481028
Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt2371024- 49956