Syöpäriskit

tietoa pimitetään

Hei,

miksi hedelmöityshoitojen yhteydessä ei kerrota potilaalle syöpäriskien lisääntymisestä? Potilaita ei varoiteta siitä, että lääkkeet voivat aiheuttaa tai lisätä rintasyövän ja munasarjasyövän riskiä?

Meillä suvussa on suuri rintasyöpärasite ja olen itse onneksi tiennyt ja ottanut asioista selvää normipotilasta enemmän ennen hoitoihin ryhtymistä. Olen tiennyt mihin alan ja keskustellut vakavasti asiasta hoitavan lääkärin kanssa. Siltikään riskejä ei ole otettu vakavasti, niistä ei ole kerrottu kunnolla eikä niitä mainosteta potilaalle, ellei hän itse tiedä niistä kysyä.

Syövän voi yhdistää lääkkeisiin, jos hoidon alkaessa patteja ei ole ja hoidon aikana tai raskauden aikana niitä tulee. Se on aika varmaa, myös tutkimustuloksia aiheesta löytyy. Miksi kummassa niistä ei puhuta?

Olen itse "vaatimalla vaatinut" asioita omiin hoitoihini ja aina saanut taistella lääkärin kanssa. Joskus hoitoja on muutettu minulta kysymättä. Ainoa asia, josta ei ole tarvinnut taistella on ollut lyhyt kaava, jota olen halunnut nimenomaan vähäisemmän lääkemäärän ja lyhyemmän rasituksen takia.

En haluaisi saada vastaukseksi sitä, että syöpäriskiä ei olisi voitu oikeasti näyttää toteen tai ettei ole tutkimustuloksia aiheesta, koska se ei pidä paikkaansa.

Haluaisin lähettää voimahaleja kaikille hoitojen aikana syöpään sairastuneille.

2

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei,

      Kiitos kysymyksestäsi.

      Mielestäni tietoja ei pimitetä. On tiedossa, että lapsettomuuteen liittyy lievästi kohonnut rintasyöpäriski ja munasarjasyöpäriski. Riski on myös lievästi kohonnut nilläkin naisilla, jotka tekevät ensimmäisen lapsen myöhäisellä iällä. Lapsettomuushoitojen ei ole todettu lisäävän rinta- tai munasarjasyöpäriskiä sen suuremmaksi, kuin mitä lapsettomuus itsessään aiheuttaa, vaan jos hoidoilla saadaan aikaan lapsi, riski sairastua em. syöpiin laskee.

      Hoitojen aikana hormoneja käytetään 6-4vkoa, joka on lyhyt aika. Näin lyhyellä hormonirasituksella ei syöpäriskiä lisätä. Toki on tärkeää kartoittaa mahdollinen peritytyvä riski em. syöpiin ja tehdä tarpeelliset tutkimukset (rintojen tutkiminen tarv:ssa mammografialla gynekologinen uä), että tiedetään että ennen hoitoja kaikki on ok.

      Jos nämä hoidot lisäisivät syöpäriskiä, ei niitä saisi tehdä.

      Riitta Väestöliitosta

    • 1+1=3

      Kyllä minulle ainakin kerrottiin, eli yleistät turhaan tuota tieon "pimittämistä"......

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      312
      3151
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1977
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      276
      1224
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe