Konetekniikkaa TKK:lla, TTY:llä vai Oulussa

Abi2012

Eli mites tuo konetekniikan opiskelu eroaa noissa paikoissa? Onko laadukasta opetusta? Löytyykö konetekniikan DI:lle töitä? Mitä tahansa kokemuksia noista paikoista ja konetekniikan opiskelusta yleisesti olisi mukava kuulla.

11

3634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • otaniemeen vaan

      Joo elikkäs itse opiskelen otaniemessä konetekniikkaa. Itse pidän opetuksen tasoa ja otaniemen opiskelija henkeä mahtavana, etenki konepuolella. Erot luultavasti ei ole kovinkaan suuria. Aallossa nyt ainakin enemmän satsataan rahallisesti ja laaja koulutusohjelma valikoima takaa pajon sivuainevaihtoehtoja. Työnantajatkin arvostaa hieman enemmän otaniemen porukkaa. Töitäkin on uhottu löytyvän keskitasoa paremmin.

      • diblom ingenjör

        Aallosta valmistunut saa varmaan helpommin töitä kuin Oulusta. Mutta onko opetus siellä jo mennyt liian innovaatiohömppään ym scheibeen perusasioiden kustannuksella.

        Olen ollut työpaikassa missä suurin osa oli valmistunut Otaniemestä. Konepuolen DI:stä moni ei mm. ymmärtänyt mitä ruuvin 8.8. lujuusluokka tarkoittaa. Tai osannut laskea ulokepalkin taipumaa. Vähän ihmetytti mitä siellä Otaniemessä on opetettu, kun muutkin asiat oli vähän hakusessa, no paskan puhuminen ainakin sujui. Varmasti päteviäkin kavereita sieltä tulee.

        Itse menisin Tampereelle opiskelemaan, jos ei ole PK-seudulta kotoisin.


    • hervantaan vaan

      Joo elikkäs itse opiskelen hervannassa konetekniikkaa. Itse pidän opetuksen tasoa ja hervannan opiskelijahenkeä mahtavana, etenki konepuolella. Erot luultavasti ei ole kovinkaan suuria. TTY:llä nyt ainakin enemmän satsataan opiskelijoiden hyvinvointiin ja vapaa sivuaineoikeus sekä monipuoliset opinnot takaavat mukavan loppuelämän. Työnantajatkin arvostaa hieman enemmän tty:n ihmisläheistä porukkaa. Töitäkin on uhottu löytyvän keskitasoa paremmin.

    • äbi 12

      Kiinnostaisi tietää, millaista opiskelu on ekana vuotena konetekniikassa?

    • äbi 2012

      tä'nks :)

    • kone teekkari

      Joo elikkäs itse opiskelen Oulussa konetekniikkaa. Itse pidän opetuksen tasoa ja Oulun opiskelijahenkeä mahtavana, etenki konepuolella. Erot luultavasti ei ole kovinkaan suuria. Oulussa nyt ainakin enemmän satsataan rahallisesti ja laaja koulutusohjelma valikoima takaa paljon sivuainevaihtoehtoja. Työnantajatkin arvostaa hieman enemmän Oulun porukkaa. Töitäkin on uhottu löytyvän keskitasoa paremmin.

    • Yksi näkökulma

      Olen itse valmistunut aikanaan konetekniikan linjalta TTY:ltä. Pidin kovasti opinnoista sekä Tampereesta opiskelijakaupunkina. Tunnen paljon henkilöitä, jotka ovat opiskelleet konetekniikkaa Tampereella, Espoossa sekä Oulussa. Kukin heistä on pitänyt omaa valintaa hyvänä eli luulenpa, että paikkakunnan suhteen kannattaa miettiä omia intressejä. Konetekniikka on hyvin laaja ala. Täten suosittelen tarkkaan miettimään ja ottamaan selvää eri pääaineiden sisällöstä (esim. opinto-oppaista) sekä alojen työllistymisestä vaikkapa netistä tai alan henkilöiltä mikäli mahdollista. Tyypillisesti konetekniikasta valmistuneet päätyvät erinäisiin suunnittelu-, myynti, -markkinointi ja johtotehtäviin muutamia mainitakseni. Alkupään opinnot ovat tietenkin teoreettispainotteisia, muttei kannata panikoitua. Ne antavat samalla myös johdatuksen moneen mahdolliseen syventymiskohteeseen. Voit perusopintojen jälkeen valita hyvin monesta vaihtoehdosta. Yleisenä ohjeena tietenkin voin todeta, että lue sitä mikä kiinnostaa. Kuten jokaisella linjalla, myös konepuolella on pääainevalintoja joista osasta on vaikeampi työllistyä kuin toisista ja tulet ne oppimaan kyllä opintojen aikana. Älä myöskään valitse helpoimpia vaihtoehtoja vaan yritä valita kokonaisuuksia, joissa keskitytään myös raakaan osaamiseen. Tämä pätee nykyaikana tietenkin kaikkiin DI-tutkintoihin. Tulet huomaamaan hyödyn myöhemmin työelämässä! Opiskelin itse aikanaan pääaineena lujuuslaskentaa eli teknillistä mekaniikkaa ja tätä täydensin vielä virtausopin- ja lämmönsiirron opinnoilla. Töitä on saanut tehdä jo opintojen aikana enemmän kuin on aikaa. Tosin opintojen aikana töitä riitti todella paljon noiden asioiden parissa ja ymmärtämisessä. Omat valintani edustavat varmasti sitä teoreettisinta vaihtoehtoa, mutta aihealueen laaja teollinen sovellutuskenttä innosti - ja innostaa edelleen. Itse päädyin työskentelemään ulkomaille. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että omat opintoni oli itselle nappivalinta. Vahvan teoreettisen pohjan avulla voi tulevaisuudessa jatkaa monenlaisissa tehtävissä - niin laskentapainotteisissa kuin johtotehtävissäkin. Oman polkuni valinneita kurssikavereita oli vain muutama ja kaikilla hommia riittänyt taantumista huolimatta kuulemma niin siellä kotimaassa kuin muuallakin. Lopputöitäkin oli aina tarjolla enemmän kuin oli tekijöitä per vuosikurssi. Eli yhteenvetona voisin sanoa, että mieti ensin mitä konetekniikan osa-aluetta haluaisit erityisesti lukea (jos lukion matematiikka sekä fysiikka mekaniikan ja lämpöopin jälkeen ei innosta lainkaan, poissulkee tämä jo paljon runsaasti vaihtoehtoja koneella). Tietämys aihealueesta helpottaa myös paikkakunnan valintaa. Esim. puhdasta lentotekniikka pystyt opiskelemaan tietääkseni vain TKK:lla. Näin ainakin ennen. Enää en ole varma eri paikkakuntien painotukista. Jos taas konetekniikassa olet kiinnostunut enemmän käytännönläheisistä kokonaisuuksista, suosittelen tässäkin tapauksessa esim. sivuaineena lukemaan jonkin teoreettisemman alueen. Siitä voi olla jokin päivä yllätävä etu työmarkkinoilla! Tsemppiä kaikille valintoihin!

      • 20+19

        Samaa mieltä. Itse olen opiskellut konetekniikkaa, teknillistä mekaniikkaa painottaen Oulussa. Sivuaineena luin materiaalitekniikkaa ja olen työllistynyt sekä laskentainsinööriksi että myöhemmin tutkijaksi.

        Konetekniikan alalla on opintojen painopisteestä riippuen hyvin erilaisia työpaikkoja erilaisille ihmisille. Tutustu eri yliopistojen tarjontaan ja tee päätöksesi sen perusteella.


    • LUT Koneteekkari

      Taitaa tätä nykyä olla niin, että alusta alkaen konetekniikkaa ei voi lukea missään muualla kuin Lappeenrannassa ja Tampereella. Otaniemessä ja Oulussa on molemmissa tulossa käyttöön uusi kandimalli, jossa kandivaiheessa opiskellaan insinööritieteiden kandiksi. Siinä yhdistetään kovan tekniikan aloja (raksa, kone, sähkö jne) kaikkia yhteen ja yritetään luoda mukava sekameteli kaikkea, mutta ei mitään kunnolla. Sitten DI-vaiheessa erikoistutaan johonkin yhteen alaan.

      Kenen mielestä hyvä, kenen mielestä ei.

      • Ja alamäki jatkuu

        Näiden "uudistusten" kehittäjät ovat olleet sitä mieltä, että suomalaisen insinöörikunnan suurin ongelma on liika ammattiosaaminen, joka täytyy välittömästi korjata ammattiopintojen osuutta vähentämällä.

        Kiinalaiset kiittävät ja kuittaavat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe