Neuvoja

qMirabellaq

Olen nuori nainen ja pidän lapsista paljon ja olen iloinen kun läheiseni tulevat meille kylään useasti pienen poikansa (2,3kk vanha) kanssa. Yleensä leikimme yhdessä jne. Mutta pojalla on joskus ikävä tapa raapia tai nipistellä naamaa tai repiä silmälasit päästä yhtäkkiä. Näen että aikoo tehdä sitä hänen "ilkikurisestakin" katseestaan, että "kohta nappaan". Äiti ei kuitenkaan reagoi tähän mitenkään, saattaa joskus jopa nauraa ja hymyilläkin hänen käytökselleen? Lapsi raapii myös isän naamaa, mutta isä ei kiellä häntä napakasti vaan ignooraa. Joskus sanoo kyllä "ei saa raapia", muttei mitenkään napakalla sävyllä. Se muuten oikeasti sattuu, kun käyttää teräviä kynsiään.

Itse kuitenkin kiellän poikaa ja jos ei tottele jätän huomioitta. Silti tuntuu pahalta komentaa, kun vanhemmat eivät puutu lapsensa huonoon käytökseen. Ja harmittaa kun hän saa ristiriitaista tietoa siitä mikä on oikein ja väärin. Lapsi on kiskonut myös tätinsä lasit päästä mutta täti vain nauraa ja hassuttelee pojan kanssa kun tekee näin. Miten tilanteessa pitäisi toimia ja mikä olisi oikea tapa ettei lapsi tekisi noin?

5

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitää komentaa

      Taitaa olla vanhempiensa ensimmäinen lapsi?
      Heille on nyt käynyt niin, etteivät he huomaa, että lapsi kasvaa ja on pakko alkaa asettamaan kieltoja ja rajoituksia. Toki sinä voit napakasti lapselle sanoa, että sinua ei raavita, eikä revitä laseja päästä. Sano lapselle, että SINÄ et saa raapia, se sattuu!

      Lapsi tuntuu käyttäytyvän ikätasoaan nuoremman lapsen lailla. Onko hän oppinut puhumaan normaalisti? Vai onko jopa puheen ymmärtämisessä heikkoutta? Puhutaanko lapselle paljon? Puhuvatko vanhemmat lapselle hänen tekemisistään ikäänkuin monikon ensimmäisessä persoonassa?

      Jollei lasta kielletä, vanhemmat huomaavat muutaman vuoden kuluttua, kun lapsi menee kouluun, että he ovat seitsemän vuotta kasvatuksessa myöhässä ja jos huonosti käy, heidän kullanmurunsa siirretään pienryhmään opiskelemaan, koska hän ei kunnioita toisten lasten fyysistä koskemattomuutta.

    • qMirabellaq

      Juu ensimmäinen lapsi on ja puhuu kyllä heikosti. En osaa sanoa kuinka paljon, mutta muiden läsnäollessa ei puhu sanaakaan. Kuitenkin ääntelee paljon ja osoittaa sormella. Osaa näyttää, missä mikin on jos kyselen (näyttää sormella). Joten ei ainakaan ymmärryksessä näyttäisi olevan vikaa. Vanhemmat ovat aika hiljaisia ja näyttäisi siltä etteivät hirveästi juttelisi pojalle. En sitten tiedä millaista kotioloissa on, kun en ole pystynyt olemaan kärpäsenä katolla.

      Olen kieltänyt poikaa parhaani mukaan ja toivon että jatkossakin tuo tapa poistuisi. Ehkä johtuu vain tuosta iästä? (uhma?).

      • Pitää komentaa

        Luulen, että koska lapsi ei puhu vielä kunnolla, hän haluaa kuvaamallasi käytöksellä saada aikaan jonkinlaista reaktiota toiselta ihmiseltä. Hän opettelee vuorovaikutusta ilman puhetta.

        Omat kolme lastani alkoivat puhua lauseita 1,3kk - 1,6kk iässä, kun taas heidän serkkunsa alkoi puhua yksittäisiä sanoja vasta 3-vuotiaana. Hänen käytöksensä oli juuri avauksessa kuvatun kaltaista, ennenkuin hän oppi puhumaan. Hänelläkin oli hyvin hiljaiset vanhemmat ja hän oli tuolloin vanhempiensa ainoa lapsi.

        Tilanne korjaantuu varmasti, kun lapsi oppii puhumaan. Yritä jutella lapselle kuin tasavertaiselle, älä lässytä vauvakieltä, vaan puhu oikeilla sanoilla. Ehkä vanhemmatkin huomaavat, että lapsellehan voi jutella, kuten täysjärkiselle ihmiselle.

        Lapsi ymmärtää enemmän, kuin mitä pystyy itse sanoja vielä tuottamaan. Sanovat, että jo puolivuotiaalla on melko suuri passiivinen sanavarasto, mutta tuoreet vanhemmat, eivät aina puhu lapselle, vaan ajattelevat, että eihän se mitään kuitenkaan ymmärrä, mikä on täysin väärin. :(


    • jlkajgkjgk

      Lapselle kannattaa tosiaan puhua ihan vauvasta lähtien kuin ihmiselle puhutaan. Eihän lapsi kieltä mistään muualta opi kuin vanhemmiltaan. Minäkin olen herättänyt lähipiirissä huvittuneisuutta ja jopa tuhahtelua puhumalla vauvalle häntä hoitaessani tyyliin "otetaan housut pois, vaihdetaanpa nyt vaippa jne". Esikoinen aloitti puhumaan aikaisin ja kaksivuotiaana puhui pitkiä lauseita. Kakkonen on ollut hiukan hitaampi puhumisen aloittamisessa, mutta hänestäkin huomaa 2-vuotiaana miten hän ymmärtää kaiken vaikkei lauseita vielä tulekaan.

    • 13

      Mites jos sanoisit lapselle, että sinua ei saa satuttaa, niin että vanhemmat tajuaa ja oivaltaa että kyse on oikeesti satuttamisesta. Jämäkästi mutta ilman vihaa. Voit ohjata häntä että toista ihmistä voi mahdollisesti paijata muttei niin että sekään sattuu. Kirppareilta löytyy jos jonkinlaisia rillejä ja sellaset voisit hankkia leluksi, kun ne on monelle lapselle todd kiinnostava aihe. Suurennuslasi ois myös vänkä vehje. Satuttaminen siis ei sovi, mutta se vaan pitää kertoa lapselle, muuten siitä tulee just tollanen kiusallinen kupla-aihe. Ja kun olet oikein kohtelias lapselle kuiteskin, niin luulisipa ettei vanhemmat pahastu. Toiv hoksaisivat siinä itse myös samalla tietysti kieltää jatkossa kivun tuottamisen ja näkisivät että kyse on vain tärkeästä ohjeesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5338
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      45
      1625
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      7
      1248
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe