Mitä Raamattu antaa uskovalle?

orpana-67(ei kirj.)

Yritykseni ja haluni lukea Raamattu kannesta kanteen, ei oikein ota tuulta purjeisiinsa. Olen miettinyt, josko aloittaisin sittenkin lukemaan suoraan UT:a ja jättäisin VT:n lukemisen "odottamaan suotuisimpia hetkiä"....
Mutta.
Miksi minun pitäisi lukea Raamattu? Mitä hyvää siitä saisin, tai miten se tulisi minuun vaikuttamaan, tai peräti minua muuttamaan?
Oma uskoni on vahva. Uskon Jumalaan, uskon Jeesukseen. Sydämeni uskoo. Vaikka tielläni on ollut paljon koittelemuksia- sairauksia, lapsettomuutta, avioeroa, väkivaltaa- silti sydämeni uskoo ja turvaan Jumalaani.

Oikeastaan haluan kysyä teiltä muilta, myös kirkon edustajilta, mihin tarvitsette Raamattua? Miksi haluatte sitä lukea, miksi koette lukemisen tärkeänä?

15

58

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qsetus jatq

Mitä hyvää siitä saisit? No jos luet sen puolueettomin lasein ja avoimin mielin, niin todennäköisesti sinusta tulee jotain muuta kuin kristinuskoinen.tai juutalainen.

Minä tarvitsen Raamattua aina silloin tällöin tällaisilla palstoilla selilatessani, kun täytyy etsiä jokin asiayhteys tai yksittäinen raamatunkohta. Aina silloin tällöin täytyy paljastaa niitä virheväittämiä ja humpuukitulkintoja, mitä uskovaiset tekevät. Enkä syytä heitä, sillä he lukevat sitä puolueelliset linssit silmillä. Ovat ehkä tehneet niin jo vuosikymmeniä, joten objektiivinen katsaus on joskus paikallaan.

• kotia kohti

"Enkä syytä heitä, sillä he lukevat sitä puolueelliset linssit silmillä"

Ei uskovilla mitään linssejä ole silmillään. Sensijaan uskosta osattomilla on peitevaate silmillään ja siksi he eivät näe sitä kirkkautta joka Kristuksesta Jeesuksesta loistaa.

Mutta heti kun avaat sydämesi Jeesukselle ja annat hanen pelastaa itsesi, niin sinunkin silmiltä otetaan peite pois ja siloin sinäkin näet oikein.

• orpana-67 (ei kirj.)

Tuo on ihan hyvä syy lukea Raamattua :) Itselläni vaan ei ole tarvetta selitellä eikä puolustella. Minulle taitaa riittää tietoisuus omasta lujasta uskostani :)

• Raamattu on "Jumalan Sanaa" ihmisille. Käyttopas ja kompassi. Minulle Raamtun lukeminen antaa esim. toivoa,uskoa,piristystä,lepoa,rauhaa,iloa,pohtimisen aihetta,kiitoksen aihetta ja huikeita ahaa-elämyksiä :)

• orpana-67(ei kirj.)

Sinä saat Raamatusta siis paljon. Ei ihme, että pidät sen lukemisesta :) Saat toivoa mistä? Ikuisesta elämästä? Uskoa? Tarvitseeko uskosi vahvistusta?

Pohtimisen aihetta....Siihen kyllä yhdyn itsekin! Minulla on se tunne, että avaampa raamattuni mistä kohdasta tahansa, aina täytyy ruveta pohtimaan, mikään ei ole kovinkaan selvää! Enkä ole varma, tuottaako tuo itselleni iloa ja tyydystä, vaiko päinvastoin.

• YAK-42

Tuo sana käyttöopas on hyvä. Olen monesti ajatellut, että Jumala loi ihmisen aikojen alussa, mutta tuotteelta puuttui Raamatun syntyyn saakka käyttöopas. Ja valitettavan moni käyttää edelleenkin tätä tuotetta tutustumatta oppaaseen.

• orpana-67(ei kirj.) kirjoitti:

Sinä saat Raamatusta siis paljon. Ei ihme, että pidät sen lukemisesta :) Saat toivoa mistä? Ikuisesta elämästä? Uskoa? Tarvitseeko uskosi vahvistusta?

Pohtimisen aihetta....Siihen kyllä yhdyn itsekin! Minulla on se tunne, että avaampa raamattuni mistä kohdasta tahansa, aina täytyy ruveta pohtimaan, mikään ei ole kovinkaan selvää! Enkä ole varma, tuottaako tuo itselleni iloa ja tyydystä, vaiko päinvastoin.

Saan toivoa että Jumala pitää huolta minusta. Ja kyllä Raamatun sanoma vahvistaa uskuanikin. Ihminen ei ole täydellinen, niin kuin ihminen pitää huolta fyysisestä kunnosta liikkumalla, henkisestä hyvinvoinnista harrastamalla itselleen mieluista asiaa, myös uskoa on hyvä hoitaa ja "ravita" vaikka sitten lukemalla Raamattua. Hyvä kuitenkin muistaa että sen ei tarvi olla pinnistämistä ja "pakkopullaa" sen lukemisen :)

Totta kirjoitat, Raamattu on myös haastellinen kirja, kaikki kohdat ei avaudu helposti, itse näen sen hyvänä asiana, eipähä lopu pohdinta Raamatun suhteen tässä ajassa :)

• YAK-42 kirjoitti:

Tuo sana käyttöopas on hyvä. Olen monesti ajatellut, että Jumala loi ihmisen aikojen alussa, mutta tuotteelta puuttui Raamatun syntyyn saakka käyttöopas. Ja valitettavan moni käyttää edelleenkin tätä tuotetta tutustumatta oppaaseen.

Totta kirjoitat, hyvä on tutustua itse oppaseen ja oppia, allekirjoitan sanomasi.

• Raamattu on kirja, että jos sitä lukee kuten kirjoja yleensä, niin ei voi enää uskoa Jumalaan. Ei ainakaan sen rakkauteen. Siis lukee neutraalisti ilman uskon sumentamia silmiä.

Raamattu on kirja, että jos sitä lukee, että se on Jumalan sana ja Jumala on hyvä, niin silloin sillä on paikkansa.

juhani1965, minäkin olen saanut Raamatusta ahaa-elämyksiä. Sellaisia, että enpä ole ennen tajunnutkaan kuinka julma Jumala onkaan. Silmäni avautuivat ja uskoni meni. Raamattua lukemalla.

• Itse uskon että usko nimenomaan avaa silmiä näkemään Raamatun pohjattomat rikkaudet. Tämä on ainakin minun oma vilpitön kokemukseni.
        Sinulla on toisenlaisia kokemuksia, ja uskon että vilpittömiä myös. Ihmisiä olemme näkökulminemme, toisaalta samanlaisia, toisaalta erillaisia, mutta yhtä arvokkaita.

• kmnhjyutghbvgf

Raamattua pitää lukea yhdessä Jumalan kanssa silloin niistä hetkistä muodostuu sinun elämäsi parhaita hetkiä.

• Mirka...

Hävitä se koko kirja.

• Tosi kiinnostava kysymys. Itse en voi tuohon vastata, kun en ole uskova.

Keskusteluja seuranneena ja aiheesta lukeneena olen kuitenkin päätynyt omaan henkilökohtaiseen käsitykseen,että pyhät kirjat ovat itsessään ongelma.

Tietenkin uskonto tarvitsee kirjallisia ilmauksia uskon käsityksistään. Niillä koko hommaa pidetään koossa, turvataan jatkuvuutta ja käsitysten suhteellista kiinteyttä. Näinhän toimii jokainen inhimillinen organisaatio.
      Se, että nuo kirjaukset julistetaan pyhiksi, se aiheutaa ongelman. Sen jälkeen suhde tekstiin muuttuu: lähdekritiikki vaikeutuu, kritiikki vaikeutuu. Lukemisen tapa muuttuu: onhan eri asia lukea historiallisia dokumentteja uskonnon eri vaiheilta, kuin pyhiksi julistettuja virallisia käsityksiä tai peräti Jumalan Sanaa.

Raamatun tarpeellisuuskin varmaan vaihtelee juuri sen mukaan, miten tuo asia ratkaistaan. Jos se on pyhää Jumalan sanaa, niin se on tietenkin ensisijainen ohje kaikissa elämän kysymyksissä ja sen lukeminen tietenkin ehdottoman tärkeää. Mitä enemmän sitä pidetään inhimillisenä dokumenttina uskonnon käsityksistä, sen ohjeellisemman roolin se saa.
      Itse uskonnottomana näen pyhän kirjan vahingollisena tapana suhtautua omaankaan uskontoon: se jähmettää käsityksiä vuosituhansien takaiselle tasolle ja aiheuttaa välillä syviäkin ristiriitoja havaitun maailman ja ilmoitetun totuuden välillä. Todella suuri osa tälläkin palstalla käsitellyistä ongelmista johtuu juuri tästä.

Toisaalta joku pappi esitteli täällä minulle uuden ajatuksen kahdesta uskon laadusta: se usko, johon uskotaan ja se usko jolla uskotaan.
      Ensin mainittu kai on se, johon Raamattu ja muut opilliset seikat liittyvät. Siihen liittyvät myös melkein kaikki väännöt keskusteluissa. Uskovat ja ateistit vääntävät sen puitteissa sanaa mutkalle ja suoraksi.
      Toinen on se, johon sisäinen uskon kokemus perustuu. Se ei ole sidoksissa pyhään kirjaan tai Sanaan. Se toimii jollain muulla tasolla ja muilla ehdoilla. Tästä aina välillä yritetään virittää keskustelua, mutta jotenkin se ei sytytä ketään yhtä suureen paloon kuin tuo ensin mainittu. Tämä uskon laatu lienee se, jolle Raamatun lukeminen ei ole kovin oleellista, ohjeelliset suuntaviivat riittävät.

Arvelen, että sinun uskosi on enemmän jälkimmäiseen kallellaan. Itse näen sen luontevana tapana suhtautua uskoon, mutta luulenpa, että se ei voi olla (kristin)opillisesti ihan oikein.

• YAK-42

Älä ota Raamatun lukemisesta mitään stressiä. Lue sitä vähitellen siinä järjestyksessä, mikä milloinkin kiinnostaa. Tee niistä hetkistä laatuaikaa, jonka vietät Jumalan seurassa.

• EL.a .K:IM

orpana-67(ei kirj.)

VT on pääosin historian kirja. Sen lukeminen voi auttaa ymmärtämään UT:ta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski

Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi
      Maailman menoa
      32
      5074
    2. Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan

Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan
      Maailman menoa
      266
      4928
    3. Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia

ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä
      Maailman menoa
      54
      4433
    4. Riikka Purra: "Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista - Se ei meille käy"

Näin vakuutti persujen Purra edellisten eduskunta vaalien alla,. https://www.ku.fi/artikkeli/4910942-kun-uudessa-videos
      Maailman menoa
      67
      2405
    5. Sandels tölkin hinta nousi 1,29 eurosta 1,32 euroon

Mitähän järkeä valtiolla on verottaa tuotakin elintarviketta niin kovasti, että on järkevämpää käydä hakemassa ulkomailt
      Köyhyys
      46
      1848
    6. Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin

🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu
      Maailman menoa
      24
      1781
    7. Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?

Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont
      Maailman menoa
      18
      1759
    8. Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä

Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi
      Maailman menoa
      77
      1704
    9. Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa kaudesta - Iso pettymys tv-katsojille!

Unelmia Italiassa -sarja kertoo Ellen Jokikunnaksen perheen elämästä Suomessa ja Italiassa. Nyt Ellen on kertonut tuleva
      Tv-sarjat
      14
      1492
    10. Oon kyllä välillä ollut susta

Nainen huolissani, en oo niin sydämetön mitä tunnut ajattelevan
      Ikävä
      106
      1460
    Aihe