Opelia harkitsemassa

Keijo445

Mitkä ovat mielestänne Opel-merkin hyvät puolet autona?

25

638

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin tämä

      Kukaan ei kadehdi.

      • ei Opelia kiitos.

        Että sen saa nopeasti poies liikenteestä.


    • öbel

      Ihan normi pirssi muiden joukossa. Eipä ainakaan syty tuleen kuin bemarit. Kannattaa ehkäpä vältellä vanhenpia 2.2 koneita.

    • Opel aina ja..

      Minusta ei mikään huono missään nimessä vaikka kaikki opeleita haukkuukin.

    • dih vaa

      sitä on hyvä ajaa :)

    • Opelionpop

      Opelit on kaikenkaikkiaan ihan hyviksi peleiksi osoittautunut ainakin omalla kohdalla. Itsellä on ollut kolme Opelia, eikä niissä missään ole ollut mitään kulumisvikoja kummoisempia vikoja. Ja näitä nivelien kulumisia ym. oli paljon vähemmän, kun esimerkiksi isän Passateissa on samana aikana ollut. Sen lisäksi vielä nekin tarvittavat huollot ja korjaukset mitä noihin on tarvinnut tehdä ovat olleet huomattavasti edullisempia kuin VW, Audi, Skoda, Mersu jne.

      Varsinkin jos ei valitse malliston tehottomimmalla koneella olevaa autoa, niin suorituskykykin on ihan ylivoimaista verrattuna moniin muihin "halvemman" luokan autoihin.

      Itse vaihdoin Opelista pois vain siksi, että on tarvetta nelivedolle, eikä Opelin mallistosta löydy kuin Insigniasta neliveto ja sellaiseen ei vielä ollut varaa. Jonain päivänä kyllä sellaisen vielä itsellenikin hankin.

    • Kke445

      Kyllähän tuo ajettavuus on ollut Opeleissä aina kunnossa. Mitä ei voi sanoa läheskään kaikista Aasian autoista. Mulla oli viikon verran 2012 Skoda Octavia lainassa ja ajelin sillä sekä kaupungissa että matka-ajoa. Voin sanoa että oli nautinto palata 2011 Astran rattiin. Tuo Octavian jousitus pompotti niin epämukavasti maantiellä joka nyppylään ja halkeamaan, että vaimokin (joka tavallisesti ei huomaa mitään) ihmetteli asiaa. Kaupungissa olisi varmaan ollut parempi, mutta sinne ohjaus taas oli liian jäykkä. Eli ei ole Skodaa ikävä, mielummin Astra.

      • Kke445

        Siis en väitä että Octavia olisi Aasian auto. Yritin vain sanoa ettei kaikissa eurooppalaisissakaan ajettavuus ole samalla tasolla.


    • Erittäin hauskoja ja mielenkiintoisen mukavia ja helpon varmoja ajaa.

      Tilavia ja toimivia koslia, ei muiden jaloissa jos vain käskee oikealla jalalla.

      Keskivertoautoja tai hieman yli ominaisuuksiltaan kai, mutta edullisia sellaisiksi !

      Pieni bensankulutus, halvat varaosat, vähäiset huoltokustannukset.
      Eivät ruostu enään. (n. v 1998 alkaen)

    • 1.9 cdti

      Aika ajoin tehtaalta on tullut erikoismalleja joissa on todella hyvät varusteet perusvarusteiden lisäksi.
      Usein tälläisiä malleja on putkahtanut juuri ennen kuin malli uudistuu.

    • Opel o miehille, jotka eivät tarvitse jatketta ;-) halvat varaosat, ja hyviä ajaa

    • KKypsä

      Nyt yhden B-vectran omistaneena sellaisia on aika vaikea keksiä muuta, kuin että kaikesta huolimatta nyt 3 vuotena mennyt aina katsastuksesta kerralla.

      Ei kulje suoraan (puslat mennyttä, katsastussedät kädettömiä), käyntihäiriö joka ei sytytä vikavaloa eikä korjaannu vaikka pienen varaosapuljun edestä vaihdettu osaa jo ja tutkittu niin että Tohtori Sykerökin pimahtaisi. Kytkinkin tärrää eikä siihenkään perkeleeseen auttanut vaikka kytkinkamppeet vaihtoi KALLIILLA KAIKKI. Kaikenkaikkiaan aivan saatanallinen vehje ollut, sama mitä yrittää niin ei auta, turhaa rahanmenoa vaan. Viimeisimpänä yhden tulpan öljyyntyminen, joka taitaa olla nyt se viimeinen vihje että kantsis hankkiutua jo paskasta eroon jossei koneremppaakin halua kustantaa (joka ei kuitenkaan auta)...

    • Hipitihei

      B-vectran ikäsistä autoista löytyy takuulla monenmoisia yksilöitä, sinulle on sattunut se paska. Aivan varmasti myös muilla merkeillä on tuon ikäisissä autoissa sysipaskoja sekä soivia pelejä.

    • diyman

      Kysymys oli että, mitkä ovat Opel-merkin hyvät puolet? Ei kai merkissä sinällään mitään huonoa/hyvää ole. Ehkä hyvää se, että sattuu olemaan eurooppalainen, jos pan-eurooppalaista kauppatasapainoa miettii, paitsi toi GM-leima. Toisaalta japanilaisilla on varmaan yhtä monta tehdasta Euoopassa kuin Opelillakin l. se siitä kauppataseesta. Jos laskut kuitenkin kulkee Japanin kautta, niin Opeli saattaa olla merkkinä sittenkin kauppapoliittisesti parempi...
      Itelläni on näillä palstoilla paljon kehuttu G-Astra 1.6 vanhanaikaisella 8v koneella vuodelta -98. Yks sun toinen duunikaveri sanoo, että kohta se hajoo, ja näinhän sen pitääkin olla, koska autossa on jo 460kkm mittarissa. Kuinka moni yleensä mikään auto kulkee lähellekään 500kkm, paitsi mersut? Ruostuu? joo, kyllä varmaan ruostuu, kun se on ihan sinkatusta mustasta pellistä kolvattu ja liimattu, eikä rosterista. Pakoputkiakin menee? Niitäkin, kun nekään ei ole rst:tä tai happosta. Kytkin on p..a ja tärrää, oli sitten uus tai vanha -> kokeile jotain italialaista tähän väliin? Itse oon pöryytelly alkuperäisellä levyllä ton 460kkm. Syö oljyä kuin hevone, 10kkm vaihtovälillä ei tällä masiinalla tarvi öljyä lisätä l. millä ihmeen ajotyylillä ja hoidolla näillä palstoilla saadaan autojen moottorit kypsymään alle 300 000km, oli se sitten euro-, japo- tai us-moottori? Varmaan ö-vaihdoissa kaavitaan lattialle lorahtaneet öljyt takaisin moottoriin...
      Palloniveliä, j-paloja jne. osia menee ooppeleissa. No missä automerkissä ei mene, jos niitä ajokunnossa pitää? Samaa p..aa kaikissa, kun kaikilla merkeillä samat alihankkijat, paitti noilla kaukoidän ihmeillä, mitkä China Export-osista kasattu.
      Ihan hyvä perusauto opeli on ollu, ilman turboja sun muita hifistelyitä, mitkä ei työmatkajonoissa merkkaa yhtään mitään. Ihmeenä kaiketi vois pitää sitä, että näinkin vähillä ja yksinkertaisilla alustan osilla (siis Astra G -98) on saatu ihan kelvollinen ajogeometria, pesee vielä noi uudet lilliputtiautot mennen tullen.

      • Kypsynyt Opeliin

        "millä ihmeen ajotyylillä ja hoidolla näillä palstoilla saadaan autojen moottorit kypsymään alle 300 000km, oli se sitten euro-, japo- tai us-moottori?"

        Ne koneet kypsyy kuules ainakin vanhemmissa Opeleissa ihan Opelin perseen suunnittelun ja alatasoisten osien takia, etkö ole muka kuullut miten monista koneista pomppii venttiilinohjurien kumit pois ja öljynkulutuksen takia sitten palaa venttiilit? Tai miten monissa Astran 8-venttiilisissä koneissa kuluu nokka-akselit ennenaikaisesti muutamassa kymppitonnissa vaikka öljyt vaihtaisi joka päivä? 16v-koneissa jakopää voi tehdä tenät ennenkuin edes se kuppainen 4v/60tkm täynnä ja taas kansiremppaa pukkaa. Näihin asioihin ei voi hyvällä pidolla mitenkään, kun kone kypsyy niin se vaan kypsyy.

        Opelistit muutenkin mielellään vaikenevat merkkinsä vioista ja antavat ulkopuolisille kuvan vähintäänkin täydellisestä autosta. No, kovan luokan kotiasentajia kun ovat, kannet ja koneet vaihtuu päivässä-parissa ja siitä ei hiiskuta muualla kuin clubin palstoilla yksityisesti rispektiä keräten. Taas syntyi yksi tosiOpelisti joka pääsi kannenavaus-neitsyydestään, jes!

        Opelistin välttämättömät työkalut perusjuttujen lisäksi ovat puristuspainemittari ja vikakoodilukija, sillä kun se konehäikkä joskus iskee niin ei sitä muunlaista neuvoa kanssaopelisteilta tule kuin "lue vikakoodit, mittaa puristukset".


    • diyman

      Juu, näin se menee, mutta kysymys olikin ajotyylistä ja auton hoidosta, eikä mitenkään opeli-kohtainen. Nämähän on jonossa köröttelyyn tehtyjä perusautoja. Sitten on erikseen ne, millä ajetaan kovaa, eikä niiden oletetakaan kestävän.

      Naapurin pihassa seisoo hieno musta C-sarjan MB, mikä sekin kyllä kelpais. Nyt vaan omassa pihassa on jostain syystä Astra-G vm 98 8v-priimakoneella x1.6szr, millä jakopäätä ronkkimatta ajettu 460kkm l. ei ne kyllä ihan vähällä kypsy. Siinä ei ainakaan osat ehdi ruostumaan kiinni, kun joka viikko poljetaan mittariin pelkillä työmatka-ajoilla 700...800km lisää. Eikä ole mieleenkään tullut vaihdella venttiilitutteja tai nokka-akselia ja korkata tehtaan jäljiltä olevaa konetta jonkun pienen kalkatuksen vuoksi, kun kotiasentajan remontin onnistumisesta ei ole mitään takeita. Eli toi 8-v on sopivan matalavirittein ja varmaan opelin kestävin ja helppohoitoisin moottori. Näin niinkuin oman empiirisen tutkimuksen pohjalta. Olen kyllä lukenut aina luotettavalta suomi-palstalta, että näitä jakopäitä on saatu sekoamaan, vaikka autossa olisi jakoketju. Ja varmaan täältä löytyy sankareita, joilla hammaspyörävetoinen j.p. on mennyt epätahtiin.

      Sen verran kotiasennusta on kuitenkin tullut harrastettua, että jarrut on tullu rakennettua kertaalleen uudestaan mm. jarruputkia, -paloja, -liinoja, -levyjä, -rumpuja jne. perushommaa. Ohjausvaihde kypsähti alkuperäisöljyillä jo tossa 430...440kkm kohdalla l. sekin meni sitten vaihtoon, ja jousia ja palloniveliä on vaihdeltu aina silloin tällöin, ja ehkä jotain muuta pientä, kuten iskaria ja näitä mitkä näillä kilometreillä sippaa merkistä riippumatta.

      Tälläinen vanhemman opelin kotimönttööri ei nyt puristuspaine- eikä vikakoodimittareilla tee kyllä yhtään mitää, kun ei ole mitään mitattavaakaan. Paremminkin tarvii ison läjän E-sarjan hylsyjä/avaimia ja tavallisia "epäkoko" 14 ja 18mm avaimia. Ja sitten jossain vaiheessa ei miggikään ole pahitteeksi...

      Ja tätä repustaessa meni aikaa, minkä olisi voinut paremmin käyttää vaikka valojen korkeudensäädön remontointiin. Katsastus lähestyy, taas.

      • Kypsynyt Kaikkeen

        Aiettä samoilla jakopääkamppeilla ajettu 460tkm ja tuossahan on vaan remmi? Lievästi hankalaa uskoa, heh... Nuita Ooppeliclubin palstoja kun katsoo niin siellä näyttää olevan ihan arkipäivää tuo kansien auki repiminen ja ihastellaan kuvakaappauksia venttiileistä joista paloja pois. Milläs muulla merkillä on samanlaista menoa? Kyllä se vaan tuntuu aika kovasti että näissä vanhemmissa opeleissa on keskimäärin surkeampilaatuista kamaa koneissa, muutamaa poikkeusta ehkä lukuunottamatta. Ehkä uudemmissa malleissa on parannettu, sitä en köyhänä tiedä.

        Japskia tässä ajatellut, mutta ehkä sekin on jo vanhanaikaista ajatella että ne olis yhtään sen parempia ja luotettavampia kun löytyy 2000vm tienoon malleista vaikka mitä kauhukertomuksia. Nissaneista hajoilee lootat ja ketjut paukkuu, Tojotat kittaa öljyä litran satasella yms. jne.


    • diyman

      Näin on, jos kamppeilla meinaat nokka-akselia ja venttiileitä kumitutteineen. Remmien vaihtoväli tähän on 120kkm ja itse olen vaihdellut niitä "vaihtelevasti" n. 60...120kkm välein. Samalla vaihdettu tietysti kiristinrissa ja joka kerta vesipumppu, koska näköjään teeitte-mönttööri vetää remmin aina liian kireälle (ilman niitä mittareita...) ja näin vesipumpun laakeriholkki kulahtaa ennen aikojaan ja pumpun meteli on sitten jossain vaiheessa aikamoinen. Joku voi tässä sitten erehtyä luulemaan, että kyseessä on nokka-akseli, kun äänet suht samasta suunnasta.
      Remmin vaihtotyö tähän 8v -moottoriin ei ole kovin vaikeaa. Jonkun verran työlästä kuitenkin, koska moottori on nykysuuntauksen mukaan konepellin alla väärinpäin. Paljon helpommalla pääsee esim. 4-pyttyisen 8 venttiilisen Ford Sierran kanssa.

      Varmaan ooppeliclubin palstoilta löytyy purettuna moottoreita vaikka missä vaiheessa ja kaikissa ikäryhmissä. Nissaniin tutustuttuani en kyllä yhtään ihmettele miksi näin on. Ja tällä en tarkoita sitä, että Nissan olisi ylivertaisen kestävä Opeliin verrattuna, vaan sitä, että ainakin vanhempi Ooppeli edustaa katoavaa autokantaa, mille persaukinen teeitemies/-nainen voi vielä jotain tehdä ja saada remontin jälkeen itselleen toimivan kulkupelin. Vanha Nissan oli mielestäni enemmän tee-itse-vihamielinen kuin Opel ja täysin tuotantolinjan ehdoilla kasattu, oikea merkkiliikkeen huolto-kytkyjen mallitapaus.

      Itselläni on ollut ajossa pari Fordia, BMW, Nissan ja nyt kasan päällimmäisenä Opel ( muutama työnanantajan liisattu pikkuauto) ja mikään autoista ei ole lauennut moottoristaan. Yleensä ensimmäisenä ehtii väliin ruoste tai sitten jarrujen kypsähtäminen. Tässä Astrassakin on ollut jarruaskaretta jonkunverran l. jarrut on rakennettu kertaalleen melkeimpä kokonaan pääsylinteristä eteenpäin, ja käsijarruhan tossa on pikkuisen työläs ylläpidettävä.

      Itse valitsin Opelini yllättäen yksinkertaisuuden perusteella; ehdottomasti EI turboa, max 2v/pytty, ei mitään viimeisintä tekniikkaa, eikä perälauta täynnä eksoottisia kirjaimia, muttei missään tapauksessa sen vuoksi, että merkki sattui olemaan Opel.
      Höyhenen kevyt kytkin- ja kaasujalka, ei huudateta tai vedätetä väkisin, hyvät öljyt ja suodatinten vaihdot ajallaan, niin opeli tai mikä muukin kestää vaikka maailman tappiin asti moottoristaan.

      • opelisti66

        minulla samanlainen opel astra 99 vm.8 venasella ja ajettu nyt 185 tkm.Mitä öljyä käytät opelissasi että minäkin saisin kestämään koneen noin kauan ? Viime öljynvaihdos laitoin mobil 5w-50 peak lifet eli rally formulat ja joka kerta uusin alkuperäisen suodattimen ja öljynvaihtovälin pidän 5000 km.


      • diyman
        opelisti66 kirjoitti:

        minulla samanlainen opel astra 99 vm.8 venasella ja ajettu nyt 185 tkm.Mitä öljyä käytät opelissasi että minäkin saisin kestämään koneen noin kauan ? Viime öljynvaihdos laitoin mobil 5w-50 peak lifet eli rally formulat ja joka kerta uusin alkuperäisen suodattimen ja öljynvaihtovälin pidän 5000 km.

        Samaa öljyä käytän l. 5W-50 rally formulaa. Eihän se tietenkään takuuta anna, että näin pikkuinen moottori toimis lähellekkään 500kkm:ään noin vaan, mutta aika hyvät referenssit ao .öljyllä on näin omakohtaisten kokemusten perusteella. Öljyn ja suodattimen vaihtovälit on mulla olleet jotakuinkin 10...15kkm. Talvella en ole lohkolämppäriä käyttänyt, kuin ehkä tusinan kertaa l. öljy on ilmeisen hyvää. Päivittäiset ajomatkat on mulla kuitenkin luokkaa 150km, ja suurin osa moottoritiellä. Rally Formulaa kokeilin Opelissa, koska aikoinaan tuli soitettua Nissanin huoltoon, josko edellisen auton huonovointisuuten olis ollut jotain tehtävissä. Siellä huoltomies kysyi heti, että mitä öljyjä olet käytellyt, " Jos ei 5w-50 RF, niin unohda koko juttu..."
        Niin eihän tää munkaan ooppeli mikään ikuinen peli ole; nyt mittarissa 473kkm ja ulompi vetonivelel pitäs vaihtaa ainakin kuskin puolelle ja takapaksissa varaosat oottaa asennusta molemmille puolille, kunhan tästä sopivan inspiraation sais taas käsien paskomiseen...


    • 8+7

      Saldoksi hyvistä puolista jäi lukijalle, että hyviä ajaa, halvat varaosat ja normikulutuksesta tulevat korjaukset. Kytkimen tärinää ehkä ja hinta suhteellisen edullinen.
      Yksi hyvä Opel oli Vektra. Viisi vuotta pidettiin. Toinen Corsa 99. On vieläkin. Varalla, jos kumppani lähtee pidemmäksi aikaa pois, niin pääsee itsekin kulkemaan. Aiottiin joskus myydä, vaan ei sentään. Kukaan ei maksaisi tarpeeksi ja kun kerran on viaton. Kuten minäkin:))) Melkein.

    • doggystyle

      lähinnä etu- ja takapuoli, alapuolea en ole nähnyt

    • oooppeli
    • EE

      Älä ainakaan automaattia osta, on nimittäin paskin ikinä, jos haluat vertailla käy ajamassa Mersun automaatti ja sitten Opel. Jos jotain hyvää niin ei ainakaan jää epäselväksi milloin vaihtaa :)

    • MB124 200D 4-matic

      Mersun automaattiko hyvä, eikös ne ole nelivaihteisia, perässä ainakin lukee 4-matic - vaikuttaa jo hieman vanhahtavilta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe