Taidekouluun -_-'

Sollidar

Kun opinto-ohjaaja ehdottaa minulle lukion jälkeen taidekoulua, onko se otettava loukkauksena vai kohteliaisuutena?

Olen pärjännyt lukiossa hyvin ja haluaisin todella tähdätä johonkin laadukkaampaan koulutukseen, kuin minkä voin mistään taidekoulusta itselleni hankkia.

Olin pahoillani, kun hän sanoi, että se voisi olla minulle hyvä vaihtoehto. Mielsin sen vähän niin kuin, että minulla ei olisi potentiaalia mihinkään muuhun.

Luulin, että taidekoulut on tarkoitettu taiteellisille ja luoville ihmisille, joilla ei (välttämättä) ole mitään muuta annettavaa.

Eikai kukaan fiksu ihminen, jolla on älyä ja potentiaalia kouluttautua paremmin, mene taidekouluun?

4

99

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kellonaika

Juu ei kannata.

Joihin taidekouluihin on Suomessa vaikeampi (sisäänpääsyprosentti) päästä kun lääkikseen. Eli on aika epätoidennäköistä, että pääsisit.

Mene vaan sinne kauppikseen, niin saat semihyvän elämän.

• Juu, kauppakoulu...

...on ihan hyvä vaihtoehto. Taideoppilaitokset ovat ehkä liian vaativia sellaiselle joka ei haluakaan paneutua genreen. Lisäksi pitäisi olla yhteistyökykyä koulussa kaikkien kanssa. Esimerkiksi itsensä yberlahjakkaaksi ylentäneet yleensä eivät suostu minkäänlaiseen ryhmätyöskentelyyn jossa tulisi mahdollisesti hänen heikkoudet esille. Yleensäkin ryhmätyöskentelyt ovat sellaiselle kauhistus.

Kauppakoulusta sinunlaisellasi olisi ihan hyvä aloittaa. Vaikkakin uskoisin että pärjäisit taidekouluissakin. Kyllä siinäkin piisaa vaativuutta usko pois! :)

• Viisas vanhus
        Juu, kauppakoulu... kirjoitti:

...on ihan hyvä vaihtoehto. Taideoppilaitokset ovat ehkä liian vaativia sellaiselle joka ei haluakaan paneutua genreen. Lisäksi pitäisi olla yhteistyökykyä koulussa kaikkien kanssa. Esimerkiksi itsensä yberlahjakkaaksi ylentäneet yleensä eivät suostu minkäänlaiseen ryhmätyöskentelyyn jossa tulisi mahdollisesti hänen heikkoudet esille. Yleensäkin ryhmätyöskentelyt ovat sellaiselle kauhistus.

Kauppakoulusta sinunlaisellasi olisi ihan hyvä aloittaa. Vaikkakin uskoisin että pärjäisit taidekouluissakin. Kyllä siinäkin piisaa vaativuutta usko pois! :)

Nuo koulussa saadut neuvot ja kehoitukset ovat nyt sitä ja tätä. Sukulaispoika oli tosi kiinnostunut historiasta, yhteiskunnasta ja kaikesta siihen liittyvästä. Onneton meni juttelemaan opon kanssa, joka sanoi, että sinun kannattaisi hakeutua lukemaan lakia.

Niinpä hän yritti. Sanoimme hänelle, että kun sinulla on kuitenkin niin vahva tuo yhden sektorin osaaminen, niin mene nyt kuitenkin sinnekin sen enempää lukematta yrittämään. Hän kuitenkin sanoi, että pänttää nyt lakia, siihen menee kaikki aika. Eikä päässyt läpi. Ei ensimmäisellä eikä toisella kerralla, vasta sitten uskoi, että juristiksi ei hänestä ole.

Mutta vieläkään ei uskonut, vaan pyrki ja haki valtiotieteelliseen, ja pääsi. Muutaman vuoden rillustelun jälkeen loppuivat kaikki opinnot, kun ei kiinnostanut niin ei kiinnostanut. Kyllä opintoihin pitää mennä todellisten omien halujen ja toiveiden mukaan eikä ulkopuolisten neuvojen. Unohda taidekoulutus ammattiin johtavana, mutta ota siitä elinikäinen harrastus. Silläkin tavalla voit päästä vaikka mihin osaamisessasi ja taidoissasi, ja sinulla olisi harrastus, jossa pääsee irti kaikesta arjesta silloin kun tahtoo.

• kellonaika

Edellinen vastaaja kirjotti todella hyvin. Valitse ala joka sinua kiinnostaa, se pitää motivaatiota yllä. On totta, että taidelala on epävarma ala joten jos haaveilet esim. omakotitalosta, niin kannattaa valita ala jossa on palkka, joka sen mahdollistaa.

Jos taidealasta ei ole kiinnostunut, niin unohda se. Harrastuksena taide on kiva, siitä puuttuu silloin suorituspaineet ja luomaan miten mielit. Ammattina se on vaativa, kysyy pitkää pinnaa, paineensietokykyä ja epävarmuuden kestämistä.
      Sen lisäksi sinun pitää pystyä hyvin perustelemaan teokset, joiden aihe pitää mielellään olla kulloisenkin maailmantilanteen mukainen, esim. poliittinen jotta se edes kiinnostaisi ketään. Eikä rahaa tule. Joten ei varmaan kuullosta mukavalta jos aihe ei todella kiinnosta?

Onnea valitsemallesi tiellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      107
      4662
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3433
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2390
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      49
      1514
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1423
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1236
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1142
    8. 159
      1036
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1028
    10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen