http://johannahumaani.galleria.fi/
kuvia ja videoita autiotaloista ja hylätyistä tehtaista kiinnostuneille
Urban Explorist Johanna Rajala
64
851
Vastaukset
- naikkari
jOO. Minäkin olen ottanut kuvia ruokintapaikalta, siellä saa hienoja lintukuvia, ja helposti.
- Suburban Inplorist
Paljon teknistä osaamista ja ”erikoista kuvansommittelua.
Onko nuo, mielestäni kamalat perspektiivivirheet (kaatuvat seinät yms) ”taiteilijan näkemys”, tekotaiteellinen tehokeino, ihan kiva vai jotakin aivan muuta jota en osaa ymmärtää? - jossu
superlaajiksella saa hienoja efektejä isoista tiloista,silloin seinät kallistelee,se on taidetta ja tuo massiivisuutta kuvaan,jota ei koe muutaa kun paikanpäällä :)
- suburban implorist
Tuota jo vähän arvelinkin. 10–20 on ihan kiva, erityisesti arkkitehtuurin ja tekniikan kuvaamisessa.
”hienoja efektejä…”
Ok kameran kallistaminen on sinusta hienoa, kaikki kuvassa on hienosti vinossa, miksi?
Kuvasi ovat minusta kovin opiskelijamaisia, oletko vasta-alkanut valokuvausen opiskelija?
Efektien hienous on tietenkin katsojan silmässä. Massiivisuudesta olemme eri mieltä, minulle tuli mieleen satumaisuus, mutta toisaalta omalaatuinen sommittelusi ei viittaa siihen.
Erikoislaajakulmalla kohteen läheltä kuvaaminen tuo raakaa perspektiivin ja läsnäolon voimaa kuvailmaisuun, mutta asettaa samalla kuvaajalle erityisvaatimuksia sommittelun, rytmin ja harmonian hallintaan.
Erikoisobjektiiveiilla kuvaaminen on kivaa ja varsin opettavaista.
550D on mukava semipro, mutta kennon dynamiikka edellyttää tarkaa valotusta (miel haarukointia). Useat kuvistasi vaikuttavat tukkoisilta - piakkoin taidetta?
”hienoja efektejä isoista tiloista,silloin seinät kallistelee,se on taidetta”
vs.
”taidekuvausta en aiheesta ole vielä aloittanut,mutta piakkoin :)”
Näinkö on eli ei?
Onko myös toisinpäin, silloin seinät ei kallistelee,se se ei ole taidetta jos taidekuvausta ei ole aloitettu?
Onko myös niin, että jos kuvantumma pää on pahasti tukossa niin se on taidetta jos taidekuvausta ei ole vieläaloitettu
- jossu
en ole opiskelija vaa jo kokenut kuvaaja :) autiotalo/tehdaskuvat on aina pikkusen tukkosia kun on pimeät paikat. en usko että muutaman kuvani selattua voit arvioida taitoni :) kiitos pikku vinkeistä.
- suburban implorist
Eihän minulla eväitä taitojesi mittaamiseen, arvioin vain netissä näkemiäni kuvia. Monipuolinen valokuvaosaamisesi sai minut kiinnostumaan taidoistasi.
En edes tunnista luotettavasti mikä kuvissa on taiteellista ja mikä taas tekotaiteellista. High-Key kuvasi ovat mielestäni hienoja.
Kuva ”saunassa” herätti huomioni omituisen perspektiivivirheen ja tumman pään tukkoisuuden takia. Sen innoittamana katselin muitakin.
Minusta näytää, että kuvan vaalea pää on oikein valotettu, mutta suuri osa kuvan yläosasta on täysin tukossa (ei mitään sävyjä vaan pelkkää kohinaa). Kun huoneeseen tulee kirkas valo ikkunasta niin en usko, että siellä on niin ”pimeät paikat” että ei näy mitään. Samankaltaista tukkoisuutta esiintyy muissakin kuvissa.
Kuvissasi näkyy paljon osaamista ja siksikin en osannut arvata, että musta olisi mielestäsi taiteellista. Joten tulin siihen tulokseen, että se ei ole tarkoituksellista vaan ongelma on valotuksessa tai/ja kameran kennon dynamiikassa.
Joe enempi perustelu kiinnostaa niin pistän esimerkkejä sähköpostissa. - jossu
suburban implorist kirjoitti:
Eihän minulla eväitä taitojesi mittaamiseen, arvioin vain netissä näkemiäni kuvia. Monipuolinen valokuvaosaamisesi sai minut kiinnostumaan taidoistasi.
En edes tunnista luotettavasti mikä kuvissa on taiteellista ja mikä taas tekotaiteellista. High-Key kuvasi ovat mielestäni hienoja.
Kuva ”saunassa” herätti huomioni omituisen perspektiivivirheen ja tumman pään tukkoisuuden takia. Sen innoittamana katselin muitakin.
Minusta näytää, että kuvan vaalea pää on oikein valotettu, mutta suuri osa kuvan yläosasta on täysin tukossa (ei mitään sävyjä vaan pelkkää kohinaa). Kun huoneeseen tulee kirkas valo ikkunasta niin en usko, että siellä on niin ”pimeät paikat” että ei näy mitään. Samankaltaista tukkoisuutta esiintyy muissakin kuvissa.
Kuvissasi näkyy paljon osaamista ja siksikin en osannut arvata, että musta olisi mielestäsi taiteellista. Joten tulin siihen tulokseen, että se ei ole tarkoituksellista vaan ongelma on valotuksessa tai/ja kameran kennon dynamiikassa.
Joe enempi perustelu kiinnostaa niin pistän esimerkkejä sähköpostissa.saunassa kuvassa valo tulee ikkunasta,se on ainut valo,kuvassa kuuluukin olla taka-ala pimeää,se luo katsojalle todellisuuden tuntua,jos kuvaan esim. hylätyllä tehtaalla pimeässä käytävässä, siellä pitää olla pimeää mutta erottua pitää tietenkin se missä ollaan...kuvaamiseni tarkoituksena on suurimmaksi osaksi kuvien dokumentointi,mitä hankalemmissa paikoissa onnistuu samaa kuvaa sen parempi,ei nämä saunakuvat ym. pimeät autiotalokuvat ole tarkoitettukkaan esim. kilpailuihin.
- Nasse-setä tietää
minusta kuvat vaikuttavat sille, että sitä on kävelty sinne ja tänne, suihkittu kameralla sinne ja tänne.
Kuvakulmat ovat tavallisia ja/tai merkityksettömiä.
Suorilta jaloilta kuvattuja point&shoot-meiningillä.
Saunassa-kuva on mun makuun pikkusen parempi.
Lintukuvat ovat myöskin tavallisia.
Lisäksi sama laji, samassa asennossa, tilanteessa yms esiintyy kuvissa useaan otteeseen, vaikka yksikin olisi riittänyt.
Johanna-osio on tyypillistä naamakirjakuvaa täynnä.
Toimii kavereiden kesken, mutta muita, tai ainakaan minua, kuvat eivät kiinnosta.
Vai mitä nähtävää, valokuvauksellisesti, tässä kuvassa esimerkiksi on?
http://johannahumaani.galleria.fi/kuvat/johanna/Jossu....jpg/_small.jpg?hash=30242
-no onhan siinä revitty rintamus mahdollisimman pumpalleen, mutta joo....
Tässä kuvassa, ollaan takavaloisasti keittiössä...
http://johannahumaani.galleria.fi/kuvat/johanna/syntym%E4p%E4iv%E4 44v.JPG/_small.jpg?hash=52678
"Urban Explorist Johanna Rajala"
No hyvä, että laajentaa maisemia, vaikka sitten autiotaloissa,
mutta kuvat ovat kyllä tavallisia.
Melkolailla tylsiä.
Varsinkin kun kuvat toistavat itseään moneen kertaan.- jossu
kovasti ne vaan on kiinnostanut :D kuvakansioiden perkaaminen on melkein päivittäistä,uusia parempia kuvia kun tulee vanhat lähtee pois,mutta se ei tapahdu hetkessä kun niitä on kertynyt. Missäs teidän huippukuvia saa katsella ja arvostella :)
kiinnostaisi katsella teidän pro valokuvaajien kuvia ja oppia hyväksi kuvaajaksi - suburban implorist
jossu kirjoitti:
kovasti ne vaan on kiinnostanut :D kuvakansioiden perkaaminen on melkein päivittäistä,uusia parempia kuvia kun tulee vanhat lähtee pois,mutta se ei tapahdu hetkessä kun niitä on kertynyt. Missäs teidän huippukuvia saa katsella ja arvostella :)
kiinnostaisi katsella teidän pro valokuvaajien kuvia ja oppia hyväksi kuvaajaksiMuista en osaa sanoa, mutta minun varottaviin esimerkkeihin saat niin halutessasi linkin sähköpostissa (huom ei huippukuvia).
Tänne en enää laita linkkejä kuviini (hörhöjen reposteltaviksi) kun en jaksa siivota viisasteluja albumeistani.
Harrastelijan kuvaamia huippukuvia en muista milloinkaan nähneeni, mutta kiinnostavia kyllä. - johanna rules
jossu kirjoitti:
kiinnostaisi katsella teidän pro valokuvaajien kuvia ja oppia hyväksi kuvaajaksiMinusta olet sangen rohkea, kun laitat kuviasi kaiken kansan nähtäväksi ja arvosteltavaksi. Minusta joukossa on laatukamaa, ja monet parempia kuin esimerkiksi itselläni.
- jossu
Muista en osaa sanoa, mutta minun varottaviin esimerkkeihin saat niin halutessasi linkin sähköpostissa (huom ei huippukuvia).
Tänne en enää laita linkkejä kuviini (hörhöjen reposteltaviksi) kun en jaksa siivota viisasteluja albumeistani.
Harrastelijan kuvaamia huippukuvia en muista milloinkaan nähneeni, mutta kiinnostavia kyllä.ensimmäinen järkevä viesti tähän ketjuun :) kummallista kun aina pitäis olla pro meininki,minun galleriani on ns itelle kuvakirjasto,olen myynytkin kuviani ja videoita,ei mua lannista nää kommentit ihmisiltä jotka ei kestä arkea,vaan odottaa sitä hetkee kun saa taas ottaa jotain ilolientä että jaksaa olla ystävällinen :)
p.s galleriassani on sp osoite laita sinne linkki jos haluat :) - jossu
johanna rules kirjoitti:
Minusta olet sangen rohkea, kun laitat kuviasi kaiken kansan nähtäväksi ja arvosteltavaksi. Minusta joukossa on laatukamaa, ja monet parempia kuin esimerkiksi itselläni.
:)
- suburban implorist
jossu kirjoitti:
ensimmäinen järkevä viesti tähän ketjuun :) kummallista kun aina pitäis olla pro meininki,minun galleriani on ns itelle kuvakirjasto,olen myynytkin kuviani ja videoita,ei mua lannista nää kommentit ihmisiltä jotka ei kestä arkea,vaan odottaa sitä hetkee kun saa taas ottaa jotain ilolientä että jaksaa olla ystävällinen :)
p.s galleriassani on sp osoite laita sinne linkki jos haluat :)”kummallista kun aina pitäis olla pro meininki …
Omissani tavoittelen aina pro meininkiä ja yritän usein uudestaan jos kuvittelen pystyväni parempaan.
Joskus erehdyn kritisoimaan muiden kuvia jos kuvittelen siitä olevan hyötyä kuvaajalle, yleensä turhaan.
… minun galleriani on ns itelle kuvakirjasto”
Sama ittellä, omaksi iloksi ja lähimmäisteni riesaksi. Minulla on kuitenkin onni saada arvostamiltani mestareilta palautetta joka saa tavoittelemaan ”kuuta taivaalta”.
”… laita sinne linkki jos haluat”
Enpä erityisesti halua, joten ei aihetta enempään
Näihin kuviin
suburban implorist (suom. juntti kerettiläinen) - jossu
”kummallista kun aina pitäis olla pro meininki …
Omissani tavoittelen aina pro meininkiä ja yritän usein uudestaan jos kuvittelen pystyväni parempaan.
Joskus erehdyn kritisoimaan muiden kuvia jos kuvittelen siitä olevan hyötyä kuvaajalle, yleensä turhaan.
… minun galleriani on ns itelle kuvakirjasto”
Sama ittellä, omaksi iloksi ja lähimmäisteni riesaksi. Minulla on kuitenkin onni saada arvostamiltani mestareilta palautetta joka saa tavoittelemaan ”kuuta taivaalta”.
”… laita sinne linkki jos haluat”
Enpä erityisesti halua, joten ei aihetta enempään
Näihin kuviin
suburban implorist (suom. juntti kerettiläinen)" Minulla on kuitenkin onni saada arvostamiltani mestareilta palautetta joka saa tavoittelemaan ”kuuta taivaalta”.""" Sama täällä :) ja huippukuviakin on tullut,paljon :)
- Nasse-setä tietää
jossu kirjoitti:
kiinnostaisi katsella teidän pro valokuvaajien kuvia ja oppia hyväksi kuvaajaksi"Missäs teidän huippukuvia saa katsella ja arvostella :)
kiinnostaisi katsella teidän pro valokuvaajien kuvia ja oppia hyväksi kuvaajaksi "
En laita kuviani tänne arvosteltavaksi.
Jos laittaisin, hyväksyisin, että ihmisillä on mielipiteitä.
Kaikkia ei vaan voi mielyttää.
Eli siinä mielessä turha mussuttaa siitä jos saa niitä huonompiakin näkemyksiä:-)
En ole myöskään ns. huippukuvaaja.
Onneksi huippukuvaajien kuvia voi katsella siellä ja täällä.
Kirjastossa, lehdissä, netissä ja niin päin pois, jotta tämä ei ole ongelmana kehittymisellenne hyväksi kuvaajaksi. - jossu
Nasse-setä tietää kirjoitti:
"Missäs teidän huippukuvia saa katsella ja arvostella :)
kiinnostaisi katsella teidän pro valokuvaajien kuvia ja oppia hyväksi kuvaajaksi "
En laita kuviani tänne arvosteltavaksi.
Jos laittaisin, hyväksyisin, että ihmisillä on mielipiteitä.
Kaikkia ei vaan voi mielyttää.
Eli siinä mielessä turha mussuttaa siitä jos saa niitä huonompiakin näkemyksiä:-)
En ole myöskään ns. huippukuvaaja.
Onneksi huippukuvaajien kuvia voi katsella siellä ja täällä.
Kirjastossa, lehdissä, netissä ja niin päin pois, jotta tämä ei ole ongelmana kehittymisellenne hyväksi kuvaajaksi.onneksi en ole missään vaiheessa mainostanut olevani huippukujaaja,harmi jos kuvani sai sinut ajattelemaan nii :D (VITSI) minä kestän kritiikkiä,mulla on niin monta jo onnistunutta kuvaa ja videoelokuvaa että ei mua haittaa jos mun vanhoja kuvia haukutaan :) mukavaa myös nähdä itekkin miten kehittyy,ei kannata heittää huonojakaan kaikkia pois. Pääasia että harrastuksesta tulee iloa itselle ja joskus joistakin kuvista muillekkin.
- Horisontti vinossa
Johanna on kuvauspiireissä arvostettu kuvaaja ja näistä kuvista näkee kyllä miksi - siis ainakin ne näkevät, jotka valokuvien katsomisesta jotain ymmärtävät.
kanariansaartenlomakuvillasukuaanrasittavat onkin sitten ryhmä erikseen... - vke
Se nyt on vaan niin, että kuvia ja linkkejä kehiin pojat ja tytöt jotta nähdään eletäänkö sitä suu säkkiä myöden...
Jokainen urpo osaa sanoa kuvasta kuin kuvasta, että - tukkoinen, puhkipalanut, epäterävä, huono sommittelu jne...ei siihen mitään osaamista tarvita. Perusasioita kaikki tyynni... Osaamista tarvitaan siihen, että osataan käyttää sitä tietoa ja taitoa hyväksi oman taiteen luomisessa.
...mutta toisaalta niin voihan olla, että mä en vaan ymmärrä näistä asioista yhtään mitään... sulla on mielikuvitusta kuvissa ja hyviä rajauksia. itse en ole päässyt vielä siihen vaiheeseen :)
yksi kuva ainakin oli samasta paikasta, mistä itsekin olen ottanut, se vanha talo tampereelta eli tuo:
http://koti.mbnet.fi/winner/talvi2012/_MG_4151aa.jpg
käy joskus siellä vanhalla tikkutehtaalla ja kattohuopatehtaalla kuvailemassa. mieluiten päivällä koska illalla siellä liikkuu epämääräistä sakkia.
tossa on mun ottamia tikkutehtaalta:
http://koti.mbnet.fi/winner/kappalekauneitasuomea.html
itselleni ja lastenlapsille noita oon laittanut nettiin. ne kun tykkää katsella.
ihan sama mitä muut retostelee niistä :)
paitsi sun mielipide (rehellinen) olisi tietty ihan mukava kuulla.- jossu
Joo,mä olen ollut tuolla,otin noiden upeiden taideteosten takia "taidekuvia,zoomausta jne,ne on siel galleriassani taidetehdas nimisessä kansiossa. Skarppia jälkeä sinulta,hienon efektin saa kalansilmäopjektiivilla :) hienoa
ei ollut kalansilmäobjektiivi. se on panoraama 11:sta pystykuvasta. kun sen kasaa "normaaliksi" niin siihen tulee tuo kalansilmä vaikutus.
ostin äskettäin tokinan 11-16mm laajakulman ja täytyy täs jokupäivä käydä kokeilemassa saisko sillä suoran kuvan. 18mm ei riitä kun siinä on se rata melkein vieressä mikä estää ottamasta etäisyyttä.
nuo puretaan varmaan pian joten kantsis mennä oikein ajan kanssa läpi noita :)jatkoa vielä.
tutustu valotuksen haarukointiin, jos et vielä ole tehnyt sitä. joissain tilanteissa se on hyvä, ei pala taivas eikä tummat kohdat ole tukossa :) ja kuvaan tulee lisää dynamiikkaa. paitsi toisissa kuvissa on tarkoituksella tummat tukossa tietty ainakin 60D ottaa automaattisesti haarukoinnilla kun laittaa asetuksiin.
photomatix pro:ta käytän niiden kasaamiseen. maksoi muistaakseni muutaman kympin ja on ihan kelvollinen hdr kasaaja.- jossu
harrastelijakirurgi kirjoitti:
jatkoa vielä.
tutustu valotuksen haarukointiin, jos et vielä ole tehnyt sitä. joissain tilanteissa se on hyvä, ei pala taivas eikä tummat kohdat ole tukossa :) ja kuvaan tulee lisää dynamiikkaa. paitsi toisissa kuvissa on tarkoituksella tummat tukossa tietty ainakin 60D ottaa automaattisesti haarukoinnilla kun laittaa asetuksiin.
photomatix pro:ta käytän niiden kasaamiseen. maksoi muistaakseni muutaman kympin ja on ihan kelvollinen hdr kasaaja.Juuu,kiitti pitää perehtyä . Kuvaan nykyisin pajon videoklippejä ja kamerassani on se automaattinen valotus,se helpottaa mukavasti kun kuljeskelee välillä valossa ja pimeässä...tuli vaan mieleen :)
- fiilis..
->maisemia ja yksityiskohtia
Itseä ei oikein nuo autiotalot iske, mutta maisemissa ja yksityiskohdissa oli montakin kuvaa joista tykkäsin. - pimeydestä
Aina kun näkeetuollaisia kuvia joissa on suuria alueita täysin tukossa herää mieleen kysymyksiä niiden syistä.
Ensin tulee aina mieleen kuvaajan osaamattomuus. Sitte alkaa pohtia onko vika kamerassa (kennon dynamiikassa) jolloin kuvaaja on oppinut, että kun kaikkea ei voi saada niin menköön tumma pää täysin tukkoon.
”Mitä kuvaaja näki” on mulla usein nyrkkisääntönä maisemissa ja dokkareissa. Silloin tietysti jos kuvaajalla on vakavia ongelmia hämärääön suhteen niin tukkoon valottamista voikin perustella sillä ”pimeät paikat … siellä pitää olla pimeää”.
Omalle kohdalleni ei niin pimeää kuvauspaikkaa vielä ole sattunut ja kamerani näyttää ”näkevän” hämärässä minua paremmin.
Ehkä sitten voisi olla myös toisinpäin, oli niin valoisaa että näkyi vain pelkkää valkoista (high key?).
Onko kuva ”taiteellisempi” tai tekotaiteellinen jos siinä on paljon mustaa – kas siinäpä kysymys.- jossu
Tehtaissa on useimmiten säkkipimeää varsinkin käytävissä. ,Taskulampun kanssa tulis myös ihan mielenkiintoista kuvaa.
- teko-musti
"Onko kuva ”taiteellisempi” tai tekotaiteellinen jos siinä on paljon mustaa – kas siinäpä kysymys. "
Ei tuo ole mikään kysymys.
Jos Musti ei saa olla musta, niin onko se sit teko-musti?
lueskele tuo:
http://www.pinseri.com/2006/07/28/hdr-valoisampia-kuvia/
mainitsinkin aikaisemmin tuosta hdr- kuvauksesta.
voi olla että kiinnostut koska olet aktiiviharrastaja ja vähän enemmänkin.- jossu
joo kyllä mä olen ja mulla on opettaja joka opettaa kädestä pitäen sit kun alan perehtyyn. Oon nähnyt upeita hdr kuvia autiotaloista,ehkä on aika siirtyä synkistä kuvista valoisempiin kun ne niin masentaa ihmisiä :)
- laimea HDR-Musti
jossu kirjoitti:
joo kyllä mä olen ja mulla on opettaja joka opettaa kädestä pitäen sit kun alan perehtyyn. Oon nähnyt upeita hdr kuvia autiotaloista,ehkä on aika siirtyä synkistä kuvista valoisempiin kun ne niin masentaa ihmisiä :)
"Oon nähnyt upeita hdr kuvia autiotaloista,ehkä on aika siirtyä synkistä kuvista valoisempiin kun ne niin masentaa ihmisiä :) "
Ei saa masentaa ihmisiä.
HDR-kuva on manipulointia.
Siinähän autenttinen valaisu 'tuunataan photarissa' sinneen kivasti, et 'hitsi ku on kliffaa hei' -kuvaksi. laimea HDR-Musti kirjoitti:
"Oon nähnyt upeita hdr kuvia autiotaloista,ehkä on aika siirtyä synkistä kuvista valoisempiin kun ne niin masentaa ihmisiä :) "
Ei saa masentaa ihmisiä.
HDR-kuva on manipulointia.
Siinähän autenttinen valaisu 'tuunataan photarissa' sinneen kivasti, et 'hitsi ku on kliffaa hei' -kuvaksi.-HDR-kuva on manipulointia.-
kaikki kuvankäsittelyhän on tavallaan manipulointia. netti on täynnä hdr kuvia mitkä voi laskea lähinnä taiteeksi, ei todellisuuspohjaiseksi valokuvaksi.
hdr:llä voi esim korvata puoliharmaasuotimen ja dynamiikaltaan paremman= kalliin kameran.
käytän paljon tuota hdr kuvausta ja välillä ei tarvitse säätää mitään kuvankäsittelyssä eli kuvasta tulee juuri sellainen miltä se näytti luonnossa. pyrin aina siihen että kuva on sama mitä näkymä oli otettaessa.
-Siinähän autenttinen valaisu 'tuunataan photarissa' sinneen kivasti, et 'hitsi ku on kliffaa hei' -kuvaksi. -
totta, noita on netti täynnä :)
tuossa on suurinpiirtein puolet hdr kuvia:
http://koti.mbnet.fi/winner/lomakuvia2011.html
veikkaan ettei kukaan pysty luettelemaan suurinta osaa mitkä ovat hdr ja mitkä ei.
no tämähän menee taas aloittajan aiheesta pahasti sivuun :)- dynamiikkaa?
-HDR-kuva on manipulointia.-
kaikki kuvankäsittelyhän on tavallaan manipulointia. netti on täynnä hdr kuvia mitkä voi laskea lähinnä taiteeksi, ei todellisuuspohjaiseksi valokuvaksi.
hdr:llä voi esim korvata puoliharmaasuotimen ja dynamiikaltaan paremman= kalliin kameran.
käytän paljon tuota hdr kuvausta ja välillä ei tarvitse säätää mitään kuvankäsittelyssä eli kuvasta tulee juuri sellainen miltä se näytti luonnossa. pyrin aina siihen että kuva on sama mitä näkymä oli otettaessa.
-Siinähän autenttinen valaisu 'tuunataan photarissa' sinneen kivasti, et 'hitsi ku on kliffaa hei' -kuvaksi. -
totta, noita on netti täynnä :)
tuossa on suurinpiirtein puolet hdr kuvia:
http://koti.mbnet.fi/winner/lomakuvia2011.html
veikkaan ettei kukaan pysty luettelemaan suurinta osaa mitkä ovat hdr ja mitkä ei.
no tämähän menee taas aloittajan aiheesta pahasti sivuun :)”veikkaan ettei kukaan pysty luettelemaan suurinta osaa mitkä ovat hdr ja mitkä ei.”
Mitä merkitystä sillä olisi jos joku pystyisi.
Noissakin näyttäätumma pää olevan tukossa. Lieneekö vika osaamisessa vai onko kennon dynamiikka loppunut kesken haarukoinnista huolimatta? dynamiikkaa? kirjoitti:
”veikkaan ettei kukaan pysty luettelemaan suurinta osaa mitkä ovat hdr ja mitkä ei.”
Mitä merkitystä sillä olisi jos joku pystyisi.
Noissakin näyttäätumma pää olevan tukossa. Lieneekö vika osaamisessa vai onko kennon dynamiikka loppunut kesken haarukoinnista huolimatta?niin vai tarviskohan sun säätää näyttöäsi ?
- jossu
http://www.designfloat.com/blog/2011/05/16/abandoned-places-hdr-photos/
on väriä ja valoa :)- prossuäijä
Mielettömän upeita! Ainakin minun makuuni. Tuommoisia kuvia kun oppisi prosessoimaan. Tosin tarvittaisiin kohdekin ensin, eihän tuommoista Suomesta löytyne.
- 02o
Mm. noissassakin näyttää kuvan tumma pää olvevan täysin tukossa (R:0, G:0, B0), liekö ”taiteilijan näkemys”:
http://otsego-amigo.deviantart.com/art/into-the-dark-87163205
http://www.designfloat.com/blog/2011/05/16/abandoned-places-hdr-photos/
http://media.photobucket.com/image/abandoned%20hdr/NLDigital/Orlando%20HDR/DSC_0001-2And11more_tonemappeddark.jpg?o=14
http://otsego-amigo.deviantart.com/art/express-elevator-99595418
MUlla on ”urautunut” tapa säätää kuvien vaalea pää n. 96 %:iin (nettikuvissa 100 %:iin) ja tumma pää n. 4 %:iin.
Opettajani sanoi muinoin, että oikea taitelija ei ”maalaa” koskaan mustalla. - sateenkaari-musti
Hulluksihan noita kuvia katsoessa tulee.
Sairaaksi.
Tulee sellainen olo, kun olis sieniä syönyt.
Autenttisuuden relevanssi on täysin 'tukossa' vaikka kuvien kaiketi tulisi olla 'laaja-alaisia'.
Tuollainen tunarointi HDR:n kanssa ei imo ole enään valokuvausta, vaan jälkikäsittelyä.
Kuvan ilme, visuaalinen merkitys ja tarkoitus ylipäänsä, että se on julkaistu, lepää phototohtoroinnin varassa. - sateenkaari-musti
sateenkaari-musti kirjoitti:
Hulluksihan noita kuvia katsoessa tulee.
Sairaaksi.
Tulee sellainen olo, kun olis sieniä syönyt.
Autenttisuuden relevanssi on täysin 'tukossa' vaikka kuvien kaiketi tulisi olla 'laaja-alaisia'.
Tuollainen tunarointi HDR:n kanssa ei imo ole enään valokuvausta, vaan jälkikäsittelyä.
Kuvan ilme, visuaalinen merkitys ja tarkoitus ylipäänsä, että se on julkaistu, lepää phototohtoroinnin varassa.tarkoitin siis näitä kuvia.
http://www.designfloat.com/blog/2011/05/16/abandoned-places-hdr-photos/ - massimuisti
sateenkaari-musti kirjoitti:
tarkoitin siis näitä kuvia.
http://www.designfloat.com/blog/2011/05/16/abandoned-places-hdr-photos/Mielestäni noissa onkin löydetty suorastaan unenomainen tietokonepelimaailma. Voihan se uni tosin olla painajaistakin.
- oikea musti
"Opettajani sanoi muinoin, että oikea taitelija ei ”maalaa” koskaan mustalla. "
Suru soittaa mustin koskettimin. - 02o
Joo mulla on kuvaamisessa ja kuvansäädössä pari nyrkkisääntöä joista poikkean vain tarvittaessa:
– mitä kuvaaja näki
– mene lähemmäksi
Kuvissani ei ole tumma pää tukossa (R:0, G:0, B:0) kun en ole koskaan kuvannut/nähnyt mitään täysin mustaa joka ei heijasta yhtään valoa.
Valotan (haarukoin) kuvat aina niin, että kuvan tummimmassakin kohdassa on aina kuvasignaali joka erottuu kohinasta. Tapani taitaa ammattitermeillä olla sitä ETTR (oikealta alkaen valottamista)
Kaikki on suhteellista ja makuasioista ei kannattane kiistellä. - dynamiikka?
Minusta nuo tumma pää tukossa olevat kuvat on oiva osoitus siitä miten surkea dynamiikka on tuollaisten Canonien kennoissa.
Kokeneen kuvaajan ”oikein” valotetussa kuvassa on suuria alueita täysin tukossa. - Yksinäinen supi
Näin sen näin, mutta näin se olisi pitänyt nähdä :)
- jossu
täällä lisää kauhua kauhisteleville , :D LUVALLA kuvattu ja hauskaa oli :)
http://www.youtube.com/watch?v=46Rtkx726Gs&list=FLc8vKiwaoOrOfRWk0FciGRQ&index=20&feature=plpp_video- kauhistelija
Kameran heiluttelun ideaa en tajunnut.
Elokuvailmaisun perusteiden opiskelu saattaisi olla tarpeen (siirtymät, leikkaukset, jatkuvuus, kuvakoko, näkökulma, kuvakulma, huomiopiste yms)
Toisaalta säännöistä viis harrastuksissa jos tekijöillä on ihan kivaa. - p-pelkuri
Perkeleellinen raina. Mua pelotti koko ajan, oli kyllä syvältä.
- jossu
p-pelkuri kirjoitti:
Perkeleellinen raina. Mua pelotti koko ajan, oli kyllä syvältä.
Hyvä sulle :-D :-D :-D
- jossu
kauhistelija kirjoitti:
Kameran heiluttelun ideaa en tajunnut.
Elokuvailmaisun perusteiden opiskelu saattaisi olla tarpeen (siirtymät, leikkaukset, jatkuvuus, kuvakoko, näkökulma, kuvakulma, huomiopiste yms)
Toisaalta säännöistä viis harrastuksissa jos tekijöillä on ihan kivaa.Joo,ei tällä festivaaleille olla menossa,ideana vaan että järkkärillä voi tehä muutakin kuin räpsiä klo 12 aurinkokuvia :) kiitti palautteesta
jossu kirjoitti:
Joo,ei tällä festivaaleille olla menossa,ideana vaan että järkkärillä voi tehä muutakin kuin räpsiä klo 12 aurinkokuvia :) kiitti palautteesta
katsoin uudelleen huolella tuon. siinä n 2 minuutin kohdalla on kameran "heilumista" mutta mielestäni se sopii kokonaisuuden rytmiin. sama kuin lopussa, se on kuin keinuntaa kun kaikki on ohi :)
minusta tuossa on rytmi kohdallaan alusta loppuun.
mutta nehän on makuasioita, toisille kolahtaa ja toisille ei :)
no, mulla on aina ollut vilkas mielikuvitus joten osaan eläytyä :)- jossu
katsoin uudelleen huolella tuon. siinä n 2 minuutin kohdalla on kameran "heilumista" mutta mielestäni se sopii kokonaisuuden rytmiin. sama kuin lopussa, se on kuin keinuntaa kun kaikki on ohi :)
minusta tuossa on rytmi kohdallaan alusta loppuun.
mutta nehän on makuasioita, toisille kolahtaa ja toisille ei :)
no, mulla on aina ollut vilkas mielikuvitus joten osaan eläytyä :)Murhaaja kummitus vaappuu perääntyen loukkoon,se on se idea :-D näyttä kuin hullukummitus katseella seuraa..uhriaan.. :) mut makuasioita ja hauskaa on tekeminen,paljon mukavempaa ku töllön ja tietokoneen tuijottaminen :)
tuo oli hyvä :)
tuli mieleeni onko tuo talo urjalan ja forssan väliltä?- jossu
ei ole talo noilta mailta :) elokuva on todellakin ensimmäisiä ohjauksiamme, niin sanottu harjoitustyö,mutta kiitos kun jaksoit katsoa :)
jaksoihan sen katsoa, vaikka se kesti yli 6 minuuttia. missään kohtaa ei tullut aika pitkäksi :)
mua kiinnostanut aina tehdä jonkinlaisia lyhytelokuvia mutta kaveripiiri ei ole NIIN innostunut vaikka välillä käydäänki kuvailemassa porukalla. ja sitten ne poikkeuksetta läträä kaljan kanssa nii kuvaile sitten niiden kanssa :)- jossu
kuvaa sitä kaljan läträystä ja näytä aamulla heille,sano että tehäänkö uusiksi :- D vai onko hyvä näin :) juu ymmärrän
jossu kirjoitti:
kuvaa sitä kaljan läträystä ja näytä aamulla heille,sano että tehäänkö uusiksi :- D vai onko hyvä näin :) juu ymmärrän
oon sitäkin miettiny mut ne ei välttämättä halua nähdä itseään seuraavana päivänä :)
itse ryyppään aika vähän nykyään ja silleen ja hermo vaan ei kestä kuunnella känniläisiä. jutut on aina samat: naiset ja viina :)- jossu
oon sitäkin miettiny mut ne ei välttämättä halua nähdä itseään seuraavana päivänä :)
itse ryyppään aika vähän nykyään ja silleen ja hermo vaan ei kestä kuunnella känniläisiä. jutut on aina samat: naiset ja viina :)Siinä se idea onki,alkavat inostuun kunnon filmien teosta :) joo,känniörvellys on yks pahimpia mitä selväpäinen voi kestää selvinpäin :-D
- jossu
lyhytelokuva arasta kotivihtorista... komedia,ei pakkokatsomista :D
http://johannahumaani.galleria.fi/kuvat/Jossun videot/Alone.wmv
P.S erittäin hauska projekti, näitä on 2 lisää ja uusi tulossa- mukavaaaaa
jossu kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=XfhjgUFCsl8&list=FLc8vKiwaoOrOfRWk0FciGRQ&index=36&feature=plpp_video
tämä linkki toimiiTämmöinen onnellinen loppu on kyllä mukavaa. Tuli paljon parempi mieli kun siitä aikaisemmasta painajaisesta.
- jossu
mukavaaaaa kirjoitti:
Tämmöinen onnellinen loppu on kyllä mukavaa. Tuli paljon parempi mieli kun siitä aikaisemmasta painajaisesta.
:) .) mukavaa :) :)
jossu kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=XfhjgUFCsl8&list=FLc8vKiwaoOrOfRWk0FciGRQ&index=36&feature=plpp_video
tämä linkki toimiiheh kaveri joi nobelaner olutta :) ihan hyvää eikä tuu nii paska olo ku kotimaisista olueista :) toi on ristiriita, ei nobelanerista tuu tollasia skitsoja mitä kotimaisista kaljoista :)
ihan hyvä juttu.
terttu oli pikkujouluissa ja loppupelissä jäi kissa. no, kissa on aina luotettavampi kaveri kuin nainen :)
hyvä juttu toi oli.
parissa kohtaa välähti mielessä että ton kohdan olis voinu tehdä toisinkin, mutta täytyy kattoo huomena uudestaan selvinpäin :)
pitkästä aikaa tällä palstalla jotain positiivista :)- jossu
heh kaveri joi nobelaner olutta :) ihan hyvää eikä tuu nii paska olo ku kotimaisista olueista :) toi on ristiriita, ei nobelanerista tuu tollasia skitsoja mitä kotimaisista kaljoista :)
ihan hyvä juttu.
terttu oli pikkujouluissa ja loppupelissä jäi kissa. no, kissa on aina luotettavampi kaveri kuin nainen :)
hyvä juttu toi oli.
parissa kohtaa välähti mielessä että ton kohdan olis voinu tehdä toisinkin, mutta täytyy kattoo huomena uudestaan selvinpäin :)
pitkästä aikaa tällä palstalla jotain positiivista :)kuvakulmia mietittiin tarkkaan ja esim se kun ulkoa kuvattiin sisälle ja päinvastoin teki mukavaa leffafiilistä. .,tämä oli muistaakseni kakkososa,kotivihtori on myös pilkkireissulla ym, ne kaikki löytyy tuolta samalta sivilta,omilta youtube sivuilta katosi vuosi sitten kaikki,jotain sain sinne takasin.
Seuraava idea on kuvata kun vihtori saa kameran ja sehän se vasta hetivalmismestari on,eli hupaa tiedossa kuhan tarkenemme teltassa olla yö kuvataan se :) mut ideaa on jo puitu.
Nyt lisäksi työllistää ihana projekti,tähän mun pihaan on pesiytynyt liito-oravapariskunta,josta on sitten dokumenttielokuva tekeillä, 10 v ei ole merkkejä näkynyt oravista,oli kyl melkoinen yllätys eilen illalla, pikkusen videon kuvaamista ehdittiin aloittaa ja pari kuvaa otettiin, erittäin riemastuttavaa :)
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku504154Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351959Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531346- 1541232
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti421024- 192992
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.229976- 80947
- 55820
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm122815