Mihinkä tämä maailma on menossa!?

Nuori nainen

Eikö teinit nykyään osaa käyttää ehkäisyä enää vai mikä kiire 14-18-vuotiailla on tulla äidiksi? Missä on kondomien ja e-pillerien käyttö? Ei se kovin vaikeaa voi olla ehkäisystä pitää huolta! Mitäs sitten, kun tulee sukupuolitauti? Sitten ollaan paniikissa, kun ollaan raskaana ja joudutaan tekemään abortti ja ei uskalleta kertoa vanhemmille asiasta. Kannattaisko miettiä mitä se elämä on sen lapsen saamisen jälkeen. Silloin ei enää käydä baarissa tai muutenkaan nähdä kavereita/ystäviä. Lapsen saanti on loppuiän päätös, sitten ei auta heittää lasta pois, kun ei jaksa enää siitä huolehtia. Joudut heräämään monta kertaa yöllä syöttämään ja vaihtamaan vaippoja. Vaikka olen itse 20-vuotias, niin tiedän etten ole, vielä valmis äidiksi ja poikaystävä kyllä on. Sitten,joskus myöhemmin,kun tiedän olevani valmis ja tiedän pystyväni siihen. Nyt aion,vielä nauttia elämästä niin kauan ,kun pystyn ja lapset tulee sitten myöhemmin.

112

499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teinimama

      Itse sain lapseni päivää vaille 17-vuotiaana, ja nyt lapseni on 7kk, enkä päivääkään vaihtaisi pois! Vaavi on ollut melko helppo, alussa itkeskeli muutaman viikon ajan iltaisin vähäsen mahaa mutta muuten ei ole turhia itkenyt. Öisin on herännyt koko aikana max. 6 kertaa yössä, mutta yleensä vain sen 2-3 kertaa ;) Itse olen lapseni hoitanut, enkä ole hoitoon laittanut kun pari kertaa pariksi tunniksi kun kävin kampaajalla ja ratsastusvaelluksella, sekä äitini katsoo lasta kerran viikossa sen ajan kun käyn ratsastustunnilla mutta silloinkin lapsi on tallilla mukana.
      Baareihin en edes pääsisi muttei olisi halua mennäkään, ja kavereita kyllä olen nähnyt jopa enemmän kuin aiemmin! Että ei se lapsi kuule estä kavereita näkemästä :D Päinvastoin, kaikki haluavat tulla käymään katsomassa pientä jne :)
      Yksinhuoltaja olen,muttei se kyllä minua haittaa ollenkaan, parempi näin kun että mies olisi vierellä josta ei isäksi edes olisi..
      Elämästä voi nauttia myös lapsen kanssa, itselleni tämä synnytyksen jälkeinen elämä on ollut parasta aikaa :)
      Ehkä itse et ole valmis,mutta joku toinen voi ollakin, joku jolle baareissa juokseminen ei ole tärkeintä.. :)

      • ...

        Odotappas, kun tuo alkuinnostus loppuu.. Sitten huomaat, ettet ole saanut elää nuoruuttasi kunnolla, rupeat käymään jatkuvasti baareissa ja lapsen tulevaisuushan siinä kärsii.

        Pitäisi olla laissa kiellettyä hankkia lapsia alaikäisenä. Varmastikkin olet ja tulet olemaan sosiaalitoimiston lisoilla "koska minulla on lapsi"-tekosyyllä ja lapsihan oppii tuosta sen mustalaisillekkin ominaisen huonon työmoraalin.


      • teinimama
        ... kirjoitti:

        Odotappas, kun tuo alkuinnostus loppuu.. Sitten huomaat, ettet ole saanut elää nuoruuttasi kunnolla, rupeat käymään jatkuvasti baareissa ja lapsen tulevaisuushan siinä kärsii.

        Pitäisi olla laissa kiellettyä hankkia lapsia alaikäisenä. Varmastikkin olet ja tulet olemaan sosiaalitoimiston lisoilla "koska minulla on lapsi"-tekosyyllä ja lapsihan oppii tuosta sen mustalaisillekkin ominaisen huonon työmoraalin.

        Olen saanut elää nuoruuttani ihan tarpeeksi ja muutenkin olen rauhallista tyyppiä, eli juopottelu ei oikein kuulu tapoihini. Ja ei omaan lapseen voi kyllästyä tai jättää häntä huomiotta/tehdä jotain josta hän kärsisi, totta kai omalle lapselleen tahtoo parhaan mahdollisen elämän ja että hän olisi onnellinen,saisi tehdä juttuja joista tykkää ja että meillä olisi hyvät välit jotta hän voisi olla ylpeä minusta,äidistään. Lapsi on minulle kaikki kaikessa ja menee aina itseni edelle.
        Kyllä nuoruutta voi elää ja ylipäätään pitää hauskaa ilman alkoholiakin, ja lapsen kanssa. Esim. itse käyn kerran viikossa ratsastustunnilla, se on minun oma hetkeni ilman lasta (ja ainut hetki jonka olen lapsesta erossa), ja minun tapani tuulettua :)
        Ja en todellakaan aio jäädä elämään millään tuilla! Lapsen kasvettua lähden opiskelemaan itselleni ammatin ja tarkoitus olisi perustaa oma yritys.


      • sinulle .....
        ... kirjoitti:

        Odotappas, kun tuo alkuinnostus loppuu.. Sitten huomaat, ettet ole saanut elää nuoruuttasi kunnolla, rupeat käymään jatkuvasti baareissa ja lapsen tulevaisuushan siinä kärsii.

        Pitäisi olla laissa kiellettyä hankkia lapsia alaikäisenä. Varmastikkin olet ja tulet olemaan sosiaalitoimiston lisoilla "koska minulla on lapsi"-tekosyyllä ja lapsihan oppii tuosta sen mustalaisillekkin ominaisen huonon työmoraalin.

        Onko jollekin vaikea käsittää ettei kaikki harrasta baareissa käyntiä, onko se joku onni ja autuus että sekstaillaan vieraiden kanssa ja juodaan pää täyteen, onko se jotain elämää, voi hyssykät sentään että on lapsellisia ihmisiä. Tuo 17-vuotias tuntu olevan paljon aikuisempi kuin sinä!

        Teinimama, hienoa että otat elämän noin, olet tehnyt parhaan päätöksesi jota et tule koskaan katumaan. Onnea ja siunausta sinulle ja perheellesi.


      • Jaa-a
        teinimama kirjoitti:

        Olen saanut elää nuoruuttani ihan tarpeeksi ja muutenkin olen rauhallista tyyppiä, eli juopottelu ei oikein kuulu tapoihini. Ja ei omaan lapseen voi kyllästyä tai jättää häntä huomiotta/tehdä jotain josta hän kärsisi, totta kai omalle lapselleen tahtoo parhaan mahdollisen elämän ja että hän olisi onnellinen,saisi tehdä juttuja joista tykkää ja että meillä olisi hyvät välit jotta hän voisi olla ylpeä minusta,äidistään. Lapsi on minulle kaikki kaikessa ja menee aina itseni edelle.
        Kyllä nuoruutta voi elää ja ylipäätään pitää hauskaa ilman alkoholiakin, ja lapsen kanssa. Esim. itse käyn kerran viikossa ratsastustunnilla, se on minun oma hetkeni ilman lasta (ja ainut hetki jonka olen lapsesta erossa), ja minun tapani tuulettua :)
        Ja en todellakaan aio jäädä elämään millään tuilla! Lapsen kasvettua lähden opiskelemaan itselleni ammatin ja tarkoitus olisi perustaa oma yritys.

        Joo, kyllä varmasti.. Tuo on ehkä se paras vakiovastaus. Miten olet ehtinyt nuoruuttasi elää, kun et ole vielä edes aikuinen, ainoastaan teini?

        Ja kuten sanoin, alkuhuuman jälkeen rupeaa ehkä se kavereiden tapaileminen, juhliminen, uuden miehen etsintä jne kiinnostamaan. Vai luuletko, että nautit elämästäsi yksin lapsesi kanssa? Saanen epäillä vahvasti..

        Ja joo, kiva jos luulet voivasi opiskella, todellisuudessa sulla ei ikinä tule siihen rahat eikä aika riittämään, ellet paina koulun ohella 8h työpäiviä->lapsi yksin jossain hoitajalla tms, ei hyvä.. Aika vakio pilvilinna-ajattelu "ja sitten perustan yrityksen", voi kun se olisikin noin helppoa. Yli puolet yrityksistä menee konkkaan jo ensimmäisenä vuonna ja sitten itketään kun menetetään kaikki.

        Oikeastaan viestisi vain vahvistaa kantani asiasta: ei ole hyvä hankkia lapsia silloin, kun ei hahmota vielä elämän realismia alkuunkaan.


      • Jepjep.
        sinulle ..... kirjoitti:

        Onko jollekin vaikea käsittää ettei kaikki harrasta baareissa käyntiä, onko se joku onni ja autuus että sekstaillaan vieraiden kanssa ja juodaan pää täyteen, onko se jotain elämää, voi hyssykät sentään että on lapsellisia ihmisiä. Tuo 17-vuotias tuntu olevan paljon aikuisempi kuin sinä!

        Teinimama, hienoa että otat elämän noin, olet tehnyt parhaan päätöksesi jota et tule koskaan katumaan. Onnea ja siunausta sinulle ja perheellesi.

        Päätit sitten vielä korostaa omaa viestiäsi kirjoittamalla heti perään toisen, mukamas jonkun toisen nimissä, aika kypsää : D

        No se nyt vaan sattuu olemaan niin, että nuoret ihmiset harrastavat myös tätä hupia vapaa-ajallaan. Jotenkin taas aika sinisilmäinen ajattelutapa, kyllä sen aivojen kehittymättömyyden huomaa.

        Ja muuten, mikäli joku järkevä aikuinen tukisi teiniäitiä sanomalla, että "hyvä, jatka samaan malliin", niin ei varmaan olisi kaikki murot kulhossa. Ei tuolla teiniäidillä tai hänen lapsellaan tule olemaan mitään tulevaisuutta, samaan jonoon somaleiden kanssa vaan.


      • jep jep tyypille
        Jepjep. kirjoitti:

        Päätit sitten vielä korostaa omaa viestiäsi kirjoittamalla heti perään toisen, mukamas jonkun toisen nimissä, aika kypsää : D

        No se nyt vaan sattuu olemaan niin, että nuoret ihmiset harrastavat myös tätä hupia vapaa-ajallaan. Jotenkin taas aika sinisilmäinen ajattelutapa, kyllä sen aivojen kehittymättömyyden huomaa.

        Ja muuten, mikäli joku järkevä aikuinen tukisi teiniäitiä sanomalla, että "hyvä, jatka samaan malliin", niin ei varmaan olisi kaikki murot kulhossa. Ei tuolla teiniäidillä tai hänen lapsellaan tule olemaan mitään tulevaisuutta, samaan jonoon somaleiden kanssa vaan.

        Kyllä minä nyt vain satun olemaan ihan eri henkilö yli 50 kymppinen nainen kolmen lapsen äiti.
        Joka pitää paljon kypsempänä näiden nuorten tekstit jotka eivät hauku kuten täällä eräät toiset.
        Ikävää että luulosi meni nyt hatatoille, edelleen huomaan että sinulla ei ole ihan kaikki murot nyt kulhossa. Minun oma äitini synnytti minut viimeisenä 5 lapsesta. Hän oli siis juuri täyttänyt 18-vuotta kun sai ensimmäisen lapsensa ja sen jälkeen sai vielä 5 lasta. Hienosti vain on pärjännyt nyt on jo yli 80-vuotias. Joten onko joku häpeä synnyttää lapsia noin nuorena, pitääkö heidän tehdä abortti jota sitten miettivät tekivätkö oikein ja väärin, entäs mielenterveys.


      • jep jep tyypille
        jep jep tyypille kirjoitti:

        Kyllä minä nyt vain satun olemaan ihan eri henkilö yli 50 kymppinen nainen kolmen lapsen äiti.
        Joka pitää paljon kypsempänä näiden nuorten tekstit jotka eivät hauku kuten täällä eräät toiset.
        Ikävää että luulosi meni nyt hatatoille, edelleen huomaan että sinulla ei ole ihan kaikki murot nyt kulhossa. Minun oma äitini synnytti minut viimeisenä 5 lapsesta. Hän oli siis juuri täyttänyt 18-vuotta kun sai ensimmäisen lapsensa ja sen jälkeen sai vielä 5 lasta. Hienosti vain on pärjännyt nyt on jo yli 80-vuotias. Joten onko joku häpeä synnyttää lapsia noin nuorena, pitääkö heidän tehdä abortti jota sitten miettivät tekivätkö oikein ja väärin, entäs mielenterveys.

        korjaan siis ensimmäisen lapsen jälkeen sai neljä lasta. Lapsen lapsia on niin paljon etten tässä viitsi edes alkaa laskemaan. Itselläni on jo kaksi lapsenlasta.


      • Jaa-a tyypille
        Jaa-a kirjoitti:

        Joo, kyllä varmasti.. Tuo on ehkä se paras vakiovastaus. Miten olet ehtinyt nuoruuttasi elää, kun et ole vielä edes aikuinen, ainoastaan teini?

        Ja kuten sanoin, alkuhuuman jälkeen rupeaa ehkä se kavereiden tapaileminen, juhliminen, uuden miehen etsintä jne kiinnostamaan. Vai luuletko, että nautit elämästäsi yksin lapsesi kanssa? Saanen epäillä vahvasti..

        Ja joo, kiva jos luulet voivasi opiskella, todellisuudessa sulla ei ikinä tule siihen rahat eikä aika riittämään, ellet paina koulun ohella 8h työpäiviä->lapsi yksin jossain hoitajalla tms, ei hyvä.. Aika vakio pilvilinna-ajattelu "ja sitten perustan yrityksen", voi kun se olisikin noin helppoa. Yli puolet yrityksistä menee konkkaan jo ensimmäisenä vuonna ja sitten itketään kun menetetään kaikki.

        Oikeastaan viestisi vain vahvistaa kantani asiasta: ei ole hyvä hankkia lapsia silloin, kun ei hahmota vielä elämän realismia alkuunkaan.

        Ikävää että ajattelet noin. Oma tyttäreni sai lapsensa kun opiskeli. Pitää nyt välivuosia ja jatkaa kun lapset ovat sen verran vanhoja että hoitoon jo raskii laittaa.
        Nuoria tuetaan tänä päivänä erittäin hyvin. Meidän nuorilla on kolmio, lasten isä opiskelee ja valmistuu parhaillaan tänä vuonna insinööriksi. Tyttärestä tulee englannin kielen opttaja, kääntäjä? On erikoista että täällä on noin negatiivista asennetta ilmassa, kannustakaa ensinnäkin, asenteenne on ikävää, ikäänkuin kateus olisi ilmassa, tai joku muu joka hiertää nuoren valintoja.
        Nuoret ovat fiksuja, kaikki ei ryyppää, kuten omamme nuoremme. Eivät ole piletys tyyppejä vaan ovat ottaneet vastuun jo nuorena koulutuksestaan ja lapsistaan. Kannustakaa mieluummin kuin lyttäätte.
        Mikä kumma siinä biletykisessä nyt sitten on niin erikoista, en ole koskaan sellaista surkeaa elämää edes ymmärtänyt, eivätkä ymmärrä meidä kolme aikuista lastammekaan. Elämässä on parempiakin asioita.


      • Teinimammalle
        Jaa-a tyypille kirjoitti:

        Ikävää että ajattelet noin. Oma tyttäreni sai lapsensa kun opiskeli. Pitää nyt välivuosia ja jatkaa kun lapset ovat sen verran vanhoja että hoitoon jo raskii laittaa.
        Nuoria tuetaan tänä päivänä erittäin hyvin. Meidän nuorilla on kolmio, lasten isä opiskelee ja valmistuu parhaillaan tänä vuonna insinööriksi. Tyttärestä tulee englannin kielen opttaja, kääntäjä? On erikoista että täällä on noin negatiivista asennetta ilmassa, kannustakaa ensinnäkin, asenteenne on ikävää, ikäänkuin kateus olisi ilmassa, tai joku muu joka hiertää nuoren valintoja.
        Nuoret ovat fiksuja, kaikki ei ryyppää, kuten omamme nuoremme. Eivät ole piletys tyyppejä vaan ovat ottaneet vastuun jo nuorena koulutuksestaan ja lapsistaan. Kannustakaa mieluummin kuin lyttäätte.
        Mikä kumma siinä biletykisessä nyt sitten on niin erikoista, en ole koskaan sellaista surkeaa elämää edes ymmärtänyt, eivätkä ymmärrä meidä kolme aikuista lastammekaan. Elämässä on parempiakin asioita.

        Ilmiselvää ajankuluksi jauhantaa, yrittäisit edes keksiä jotain hiukan uskottavampaa. Taidatpa olla edelleen se sama teinimamma?

        Ne tuet kun eivät todellakaan ole mitenkään suuria (ja sossunpummeistahan ei ollut kyse, eikö niin?), niin miten muka olisi varaa kolmioon? Jotenkin kuulostaa oudolta myös se, että olisi ollut muka molemmilla aikaa opiskella moista siinä ohessa.. Melkein uskottavaa, juujuu.

        Ja jos tosissasi väität, että sulla olisi jotain nuoria, jotka eivät juo, niin väittäisin heidän olevan vähintäänkin autistisia. Ei jumankauta miten huono yritys.

        Katsoppas kun se teiniäitiyden huono puoli on nimenomaan se, että koulut jäävät lasten hankinnan vuoksi kesken. Esimerkkitapaus, joka tulee raskaaksi 17v ja synnyttää 18v, ei sellaisella ole kuin peruskoulu käytynä. Eli mikäli hänelle jostain ilmestyisi lottovoitto, niin hän voisi minimissään valmistua yliopistosta jossain 27v tienoilla, että näin..


      • Tyhmähän saa olla..
        jep jep tyypille kirjoitti:

        korjaan siis ensimmäisen lapsen jälkeen sai neljä lasta. Lapsen lapsia on niin paljon etten tässä viitsi edes alkaa laskemaan. Itselläni on jo kaksi lapsenlasta.

        Melkein uskottavaa. Oletko kuullut sellaisesta vaihtoehdosta kuin ehkäisy? "No niiiiin, mutku vahinkoja silleen niinku sattuu" Jännä ettei niitä satu kuin aivottomille pissiksille.

        Ihan oikeasti, sen kun itse hankit niitä lapsia jos noin typerä olet, mutta älä jumankauta mainosta sitä muille hyvänä asiana, koska näinhän se asia ei todellakaan ole. Ja sen tulet piakkoin itsekkin huomaamaan, kunhan kypsyt hiukan.


      • teinimama
        Teinimammalle kirjoitti:

        Ilmiselvää ajankuluksi jauhantaa, yrittäisit edes keksiä jotain hiukan uskottavampaa. Taidatpa olla edelleen se sama teinimamma?

        Ne tuet kun eivät todellakaan ole mitenkään suuria (ja sossunpummeistahan ei ollut kyse, eikö niin?), niin miten muka olisi varaa kolmioon? Jotenkin kuulostaa oudolta myös se, että olisi ollut muka molemmilla aikaa opiskella moista siinä ohessa.. Melkein uskottavaa, juujuu.

        Ja jos tosissasi väität, että sulla olisi jotain nuoria, jotka eivät juo, niin väittäisin heidän olevan vähintäänkin autistisia. Ei jumankauta miten huono yritys.

        Katsoppas kun se teiniäitiyden huono puoli on nimenomaan se, että koulut jäävät lasten hankinnan vuoksi kesken. Esimerkkitapaus, joka tulee raskaaksi 17v ja synnyttää 18v, ei sellaisella ole kuin peruskoulu käytynä. Eli mikäli hänelle jostain ilmestyisi lottovoitto, niin hän voisi minimissään valmistua yliopistosta jossain 27v tienoilla, että näin..

        Siis minä en tuota aiempaa kirjoittanut jos sitä tällä viestilläsi tarkoitit? Siis tuota nimimerkillä "jaa-a tyypille".


      • jaa-a tyypille
        Teinimammalle kirjoitti:

        Ilmiselvää ajankuluksi jauhantaa, yrittäisit edes keksiä jotain hiukan uskottavampaa. Taidatpa olla edelleen se sama teinimamma?

        Ne tuet kun eivät todellakaan ole mitenkään suuria (ja sossunpummeistahan ei ollut kyse, eikö niin?), niin miten muka olisi varaa kolmioon? Jotenkin kuulostaa oudolta myös se, että olisi ollut muka molemmilla aikaa opiskella moista siinä ohessa.. Melkein uskottavaa, juujuu.

        Ja jos tosissasi väität, että sulla olisi jotain nuoria, jotka eivät juo, niin väittäisin heidän olevan vähintäänkin autistisia. Ei jumankauta miten huono yritys.

        Katsoppas kun se teiniäitiyden huono puoli on nimenomaan se, että koulut jäävät lasten hankinnan vuoksi kesken. Esimerkkitapaus, joka tulee raskaaksi 17v ja synnyttää 18v, ei sellaisella ole kuin peruskoulu käytynä. Eli mikäli hänelle jostain ilmestyisi lottovoitto, niin hän voisi minimissään valmistua yliopistosta jossain 27v tienoilla, että näin..

        Koulut jää joka tapauksessa kesken tänä pitkänä opiskeluaikana. Tyttäreni valmistuu jossain vaiheessa ja ikää varmaan tulee olemaan jo aika paljon, pitäisikö lapsia alkaa hankkimaan yli 30-vuotiaana vasta, naisen hedelmällisyyskyky heikkenee heikkenemistään ja sitten ollaan jonottamassa hedelmällisyysklinikoilla. VAikka kuinka yrität nyt osoittaa että kesken on jäänyt koulu mitä sitten. Minun nuoreni on valmistunut jo 19-vuotiaana ja nyt alkaa uutta opiskelemaan jos vain pääsee opiskelemaan. Ei kaikista tarvitse tulla insinöörejä, eikä muitakaan tohtoreita. Tavallisia perusduunareitakin tarvitaan, niin sairaanhoitajia kuin muitakin eri alan ammatteja. Moni työpaikka ottaa paljon helpommin työhön kun lapsetkin on jo tehtynä, eli onko järjestyksellä väliä, tekee ne siinä opiskelun lomassa tai sitten joskus myöhemmin jos niitä sitten enää saa...
        Kun 27-vuotiaana valmistuu niin sitten pitäisi löytöää työpaikka ja lapsia ei ole edes vielä olemassa, mitäs luulette työnantajan sanovan kun heti jää äitiyslomalle. Luulen että oma tyttäreni otetaan mieluummin töihin kun lapset ovat valmistuessa jo isoja koululaisia.
        Yliopistoikä on ihan normaalia että valmistutaan juuri nipin napin alle 30-vuotiaana onko se sinusta jotenkin kummallista tänäpäivänä. Ja jos tuossa välissä tosiaan on saanut lapsensa niin onhan se ihan mahtava juttu.

        Eli kuka voi sanoa että joku ikä on väärä ja opiskella ensin ja sitten lapset. Jos me olisimme itse tuolla tavalla tehneet niin olisi siinä jo ehkä lapset jäänyt vallan saamatta. Oli jo muutenkin vaikeuksia tulla raskaaksi, kun ensin olin työelämässä koulutukseni jälkeen ja sitten lapsi ei nää meinannutkaan tulla.
        eli en suosittele edes tuotakaan että opiskelut ensin, työ ja sitten lapset.
        Helpompaahan se tietysti on että opiskelee ylioppilaaksi tulon jälkeen 6 vuotta tai enempi mutta miettikää nyt itse minkä ikäisiä sitten olette.


      • kolmen lapsen äiti
        Tyhmähän saa olla.. kirjoitti:

        Melkein uskottavaa. Oletko kuullut sellaisesta vaihtoehdosta kuin ehkäisy? "No niiiiin, mutku vahinkoja silleen niinku sattuu" Jännä ettei niitä satu kuin aivottomille pissiksille.

        Ihan oikeasti, sen kun itse hankit niitä lapsia jos noin typerä olet, mutta älä jumankauta mainosta sitä muille hyvänä asiana, koska näinhän se asia ei todellakaan ole. Ja sen tulet piakkoin itsekkin huomaamaan, kunhan kypsyt hiukan.

        "Tyhmähän saa olla" henkilölle. tietäkö että vaikka on ehkäissyt saattaa silti tulla raskaaksi. Ja tuollainen haukunta kuin aivottomille pissiksille kertoo sinusta melkoisen paljon että ole melkoisen keskenkasvuinen ihminen.

        Itse olisin halunnut tulla jo aikaisin äidiksi, mutta kun piti opiskella, työssä 9-vuotta ja sitten ei meinannutkaan enää lasta kuulua. Tulin siis 27-vuotiaana äidiksi, enkä ollut yhtään sen kummempi tiedoltani kuin kukaan muukaan. Ihan samat kysymyset ja ongelmat olivat edessä, yö valvomisia jne. mitä vanhempi sinä olet raskaaksi tullessasi sitä itsekkäämpi sitä myöskin voi tulla ihmisenä. Ei jaksakaan enää samaa rataa valvoa kuin nuorempana.
        nyt kun olen kahden lapsen lapsen mummu, ihan ovat samat ongelmat tulee sitten nuorempana tai vanhempana. Opiskelut jää aina kesken kuitenkin, jos aikoo lukea itsensä "joksikin" ei siinä opiskella vain kahta vuotta ja valmistuta, kyllä sitä yliopistosta tullaan melkoisen iäkkäänä sieltä ulos, sitten pitäisi löytyä työ ja kappas sitä ollaankin jo 30-v. Eli ympäri käydään ja yhteen tullaan sanotaan.
        Miksi alkaa haukkumaan jos kerran on jo lapsi saatu, mikä tekee ihmisen noin kurjaksi että pitää alkaa heitä tässä nyt klousuttamaan oikein joukolla.
        Pitäsikö heidän hylätä lapsensa ja alkaa teidän mielestä elää elämää, bilettään ja opiskella, niinkö? eiköhän nuokin vielä ehdi opiskelemaan ja sitä työelämää vielä riittävästi harjoittamaan.
        Ja jos olet aikuinen ihminen, voin samalla siistiä suusi, se on sivistymättömän ihmisen merkki että kiroilee.


      • Juupajuuu-u
        kolmen lapsen äiti kirjoitti:

        "Tyhmähän saa olla" henkilölle. tietäkö että vaikka on ehkäissyt saattaa silti tulla raskaaksi. Ja tuollainen haukunta kuin aivottomille pissiksille kertoo sinusta melkoisen paljon että ole melkoisen keskenkasvuinen ihminen.

        Itse olisin halunnut tulla jo aikaisin äidiksi, mutta kun piti opiskella, työssä 9-vuotta ja sitten ei meinannutkaan enää lasta kuulua. Tulin siis 27-vuotiaana äidiksi, enkä ollut yhtään sen kummempi tiedoltani kuin kukaan muukaan. Ihan samat kysymyset ja ongelmat olivat edessä, yö valvomisia jne. mitä vanhempi sinä olet raskaaksi tullessasi sitä itsekkäämpi sitä myöskin voi tulla ihmisenä. Ei jaksakaan enää samaa rataa valvoa kuin nuorempana.
        nyt kun olen kahden lapsen lapsen mummu, ihan ovat samat ongelmat tulee sitten nuorempana tai vanhempana. Opiskelut jää aina kesken kuitenkin, jos aikoo lukea itsensä "joksikin" ei siinä opiskella vain kahta vuotta ja valmistuta, kyllä sitä yliopistosta tullaan melkoisen iäkkäänä sieltä ulos, sitten pitäisi löytyä työ ja kappas sitä ollaankin jo 30-v. Eli ympäri käydään ja yhteen tullaan sanotaan.
        Miksi alkaa haukkumaan jos kerran on jo lapsi saatu, mikä tekee ihmisen noin kurjaksi että pitää alkaa heitä tässä nyt klousuttamaan oikein joukolla.
        Pitäsikö heidän hylätä lapsensa ja alkaa teidän mielestä elää elämää, bilettään ja opiskella, niinkö? eiköhän nuokin vielä ehdi opiskelemaan ja sitä työelämää vielä riittävästi harjoittamaan.
        Ja jos olet aikuinen ihminen, voin samalla siistiä suusi, se on sivistymättömän ihmisen merkki että kiroilee.

        Aina vaan paranee, kiitos hyvistä nauruista. Kyllähän sen tuosta sun tekstistäsi huomaa heti, että olet ihan eri henkilö kuin yrität esittää. Kerroppas minulle miten voit tulla ehkäisyn kanssa raskaaksi? Jumalaa rukoilemallako? Puhdasta typeryyttähän se on, mikäli näin sattuu käymään. Tai mikäli huomaa vahingon sattuneen, niin löytyy sellainen kiva pikku jälkiehkäisypilleri. Ja muuten, kondomin korvikkeena ei käy elmukelmu..

        Eiköhän sen nyt järkikin sano, että jos valmistuu vasta 30 v tienoilla, niin ei oikein useimpiin paikkoihin ovet aukea.. Tämä sen vuoksi, että muilla on se 5 vuotta jo kokemusta alasta kun tämä se vasta on valmistunut. Totaalisesti siis pudonnut junasta jos näin voi sanoa. Ja kyllähän se teiniäidiksi rupeaminen yleensä kuvastaa juurikin sitä yksinkertaisuutta ja naiviutta, että tuskinpa sillä painoarvoa tulee ansioluetteloon, päinvastoin.

        Vai niin, sinä ja sinun mielikuvitus "nuoresi" eivät siis kiroile ollenkaan? >: D Kyllähän sinä voit hyvinkin myöntää, että tuollaisella ajatustavalla luodaan vain sossupummeja. Jotenkin väärin, että suomessa valtio elättää tuollaista roskasakkia..


      • Uskottavaa..
        jaa-a tyypille kirjoitti:

        Koulut jää joka tapauksessa kesken tänä pitkänä opiskeluaikana. Tyttäreni valmistuu jossain vaiheessa ja ikää varmaan tulee olemaan jo aika paljon, pitäisikö lapsia alkaa hankkimaan yli 30-vuotiaana vasta, naisen hedelmällisyyskyky heikkenee heikkenemistään ja sitten ollaan jonottamassa hedelmällisyysklinikoilla. VAikka kuinka yrität nyt osoittaa että kesken on jäänyt koulu mitä sitten. Minun nuoreni on valmistunut jo 19-vuotiaana ja nyt alkaa uutta opiskelemaan jos vain pääsee opiskelemaan. Ei kaikista tarvitse tulla insinöörejä, eikä muitakaan tohtoreita. Tavallisia perusduunareitakin tarvitaan, niin sairaanhoitajia kuin muitakin eri alan ammatteja. Moni työpaikka ottaa paljon helpommin työhön kun lapsetkin on jo tehtynä, eli onko järjestyksellä väliä, tekee ne siinä opiskelun lomassa tai sitten joskus myöhemmin jos niitä sitten enää saa...
        Kun 27-vuotiaana valmistuu niin sitten pitäisi löytöää työpaikka ja lapsia ei ole edes vielä olemassa, mitäs luulette työnantajan sanovan kun heti jää äitiyslomalle. Luulen että oma tyttäreni otetaan mieluummin töihin kun lapset ovat valmistuessa jo isoja koululaisia.
        Yliopistoikä on ihan normaalia että valmistutaan juuri nipin napin alle 30-vuotiaana onko se sinusta jotenkin kummallista tänäpäivänä. Ja jos tuossa välissä tosiaan on saanut lapsensa niin onhan se ihan mahtava juttu.

        Eli kuka voi sanoa että joku ikä on väärä ja opiskella ensin ja sitten lapset. Jos me olisimme itse tuolla tavalla tehneet niin olisi siinä jo ehkä lapset jäänyt vallan saamatta. Oli jo muutenkin vaikeuksia tulla raskaaksi, kun ensin olin työelämässä koulutukseni jälkeen ja sitten lapsi ei nää meinannutkaan tulla.
        eli en suosittele edes tuotakaan että opiskelut ensin, työ ja sitten lapset.
        Helpompaahan se tietysti on että opiskelee ylioppilaaksi tulon jälkeen 6 vuotta tai enempi mutta miettikää nyt itse minkä ikäisiä sitten olette.

        Oletko aivan viisas? No et taida olla.. Jos ihminen opiskelee ensin, on hän suorittanut ennen 25-vuoden ikää korkeakoulu- tai yliopistotutkinnon. "Minun nuoreni on valmistunut jo 19-vuotiaana" No jos on ollut teiniäiti, niin ei varmasti ole kuin peruskoulu käyty. Kaikki muut valmistuvat 19-vuotiaana.. Itseasiassa moni työpaikka ottaa töihin työkokemuksen perusteella, myöhään valmistuvat jäävät markkinoilla jalkoihin.. Ja ihan tiedoksi, että yliopiston ja ammattikorkeakoulun suoritusaika on 4-vuotta, johon saa mahdollisesti 2 vuotta lisää, näinollen valmistuu viimeistään 25-vuotiaana, mikäli jatkaa heti opiskelua ilman välivuotta..

        Joo, kannattaa varmaan suositella, että hankkii lapset ilman mitään koulutusta ja elää sosiaalitoimiston varoilla. SItten muka yrittää opiskella, varmasti onnistuu.


      • mummeli ja kolmen la
        Juupajuuu-u kirjoitti:

        Aina vaan paranee, kiitos hyvistä nauruista. Kyllähän sen tuosta sun tekstistäsi huomaa heti, että olet ihan eri henkilö kuin yrität esittää. Kerroppas minulle miten voit tulla ehkäisyn kanssa raskaaksi? Jumalaa rukoilemallako? Puhdasta typeryyttähän se on, mikäli näin sattuu käymään. Tai mikäli huomaa vahingon sattuneen, niin löytyy sellainen kiva pikku jälkiehkäisypilleri. Ja muuten, kondomin korvikkeena ei käy elmukelmu..

        Eiköhän sen nyt järkikin sano, että jos valmistuu vasta 30 v tienoilla, niin ei oikein useimpiin paikkoihin ovet aukea.. Tämä sen vuoksi, että muilla on se 5 vuotta jo kokemusta alasta kun tämä se vasta on valmistunut. Totaalisesti siis pudonnut junasta jos näin voi sanoa. Ja kyllähän se teiniäidiksi rupeaminen yleensä kuvastaa juurikin sitä yksinkertaisuutta ja naiviutta, että tuskinpa sillä painoarvoa tulee ansioluetteloon, päinvastoin.

        Vai niin, sinä ja sinun mielikuvitus "nuoresi" eivät siis kiroile ollenkaan? >: D Kyllähän sinä voit hyvinkin myöntää, että tuollaisella ajatustavalla luodaan vain sossupummeja. Jotenkin väärin, että suomessa valtio elättää tuollaista roskasakkia..

        "Vai niin, sinä ja sinun mielikuvitus "nuoresi" eivät siis kiroile ollenkaan? >: D Kyllähän sinä voit hyvinkin myöntää, että tuollaisella ajatustavalla luodaan vain sossupummeja. Jotenkin väärin, että suomessa valtio elättää tuollaista roskasakkia.. "

        Mielikuvitus nuoreni? jo on tökeröä puhetta, oletko itse trolli?

        No jos sinusta nuori opiskeleva on sinusta sossupummi joka parhaillaan tekee yliopistossa tutkimustyötä ja kasvattaa siinä samassa pari lasta, voithan noin sanoa, ei se ole minulta pois. Eikä kaikki tosiaan kiroile, kun kotona sellaista ei kukaan harjoittanut, niin ei se liimaudu niin herkästi sitten siihen nuoreenkaan.
        Kyllä minä voin hyvällä omallatunnolla sanoa että nuoreni ovat ihan jees tyyppejä.
        Kaksi valmistunutta ja uudestaan vielä uutta ammattia kun toisesta ei tahdo saada riittävästi liksaa eikä ole työtäkään riittävästi.
        Minulla on kaksi vävyä ja yksi miniä. Nuorin vävy valmistuu tänä keväänä ja samalla on kahdessa työpaikassa, joten sinähän nämä sosiaalipummit minun perhessäni tiedätkin :)
        Sinun mielstäsi he ovat roskasakkia, kerrohan mitä ne muut sitten ovat jotka elättävät itsensä yhteiskunnan varoilla, ovatko hekin vain roskaa sinun silmissäsi jos kaikilla ei ole työtä? minäkin olen siksi työssä että sinäkin olet saanut opiskella koulussa ja saanut terveydenhoidon melkein ilmaiseksi ja vain siksi että ne veronmaksajat ovat maksaneet suuremman osan tässä yhteiskunnassa jotta niin työttömät, opiskelijat, eläkeläiset, äidit, isät jne. pärjäävät tässä yhteiskunnassa.

        Hienoa että olet noin tietävä ihminen, arvostelet täällä päivät pitkät toisia ihmisiä, olisikohan aika itse vähän katsahtaa sinne peiliin ja kysyä, oletko parempi ihminen kuin nuo toiset?


      • ... Jepjep
        mummeli ja kolmen la kirjoitti:

        "Vai niin, sinä ja sinun mielikuvitus "nuoresi" eivät siis kiroile ollenkaan? >: D Kyllähän sinä voit hyvinkin myöntää, että tuollaisella ajatustavalla luodaan vain sossupummeja. Jotenkin väärin, että suomessa valtio elättää tuollaista roskasakkia.. "

        Mielikuvitus nuoreni? jo on tökeröä puhetta, oletko itse trolli?

        No jos sinusta nuori opiskeleva on sinusta sossupummi joka parhaillaan tekee yliopistossa tutkimustyötä ja kasvattaa siinä samassa pari lasta, voithan noin sanoa, ei se ole minulta pois. Eikä kaikki tosiaan kiroile, kun kotona sellaista ei kukaan harjoittanut, niin ei se liimaudu niin herkästi sitten siihen nuoreenkaan.
        Kyllä minä voin hyvällä omallatunnolla sanoa että nuoreni ovat ihan jees tyyppejä.
        Kaksi valmistunutta ja uudestaan vielä uutta ammattia kun toisesta ei tahdo saada riittävästi liksaa eikä ole työtäkään riittävästi.
        Minulla on kaksi vävyä ja yksi miniä. Nuorin vävy valmistuu tänä keväänä ja samalla on kahdessa työpaikassa, joten sinähän nämä sosiaalipummit minun perhessäni tiedätkin :)
        Sinun mielstäsi he ovat roskasakkia, kerrohan mitä ne muut sitten ovat jotka elättävät itsensä yhteiskunnan varoilla, ovatko hekin vain roskaa sinun silmissäsi jos kaikilla ei ole työtä? minäkin olen siksi työssä että sinäkin olet saanut opiskella koulussa ja saanut terveydenhoidon melkein ilmaiseksi ja vain siksi että ne veronmaksajat ovat maksaneet suuremman osan tässä yhteiskunnassa jotta niin työttömät, opiskelijat, eläkeläiset, äidit, isät jne. pärjäävät tässä yhteiskunnassa.

        Hienoa että olet noin tietävä ihminen, arvostelet täällä päivät pitkät toisia ihmisiä, olisikohan aika itse vähän katsahtaa sinne peiliin ja kysyä, oletko parempi ihminen kuin nuo toiset?

        Väittäisinpä, että itse tässä jauhat vain ajankuluksi. Mikäli kuitenkin väitteesi on totta, niin onnea vain, mukavaa jos jollain onnistuu.

        Niin, kotona ei kiroilla, niin lapsi ei sitä opi.. Eikö se lapsi sitten käy koulussa tai tapaa kavereita? Kyllä varmasti sitä jostain kuulee.

        Mutta tilastojen mukaanhan jo pelkästään yksinhuoltajien lapsille on jaettu huonommat elämän eväät, kuin muille. Jos tähän vielä pitäisi lisätä se, että on teininä sen lapsen saanut, niin ei varmaankaan kovinkaan hyvä tulevaisuus ole lapsella. Useimmiten tilanne on myös se, ettei opiskelu sitten enää kiinnostakkaan, saatika työn tekeminen. Tämän takia ei mielestäni tulisi moista kenellekkään suositella. Kannattaisi ihan oikeasti ajatella sen lapsen kannalta..

        Ja kyllä, edellä mainitsemani tapaukset ovat mielestäni roskasakkia, täysiä sossunpummeja. Nuorille löytyy aina töitä, kyllä se vika on korvien välissä jos ei muka töitä saa.
        Itsehän opiskelin päivät ja painoin töitä illat, että kyllä se taitaa olla omasta asenteesta kiinni, jos muka joutuu nuorena työttömäksi ja sossun listoille.

        Enpä tiedä tuosta paremmuudesta, mutta olen elänyt elämääni siten, että voin olla itsestäni ylpeä. Se nyt vaan on fakta, että kyllä täällä pitää tehdä jotakin menestyksensä eteen. Ei sitä kukaan tule tarjoamaan tarjottimella..


      • kolmen lapsen äiti
        ... Jepjep kirjoitti:

        Väittäisinpä, että itse tässä jauhat vain ajankuluksi. Mikäli kuitenkin väitteesi on totta, niin onnea vain, mukavaa jos jollain onnistuu.

        Niin, kotona ei kiroilla, niin lapsi ei sitä opi.. Eikö se lapsi sitten käy koulussa tai tapaa kavereita? Kyllä varmasti sitä jostain kuulee.

        Mutta tilastojen mukaanhan jo pelkästään yksinhuoltajien lapsille on jaettu huonommat elämän eväät, kuin muille. Jos tähän vielä pitäisi lisätä se, että on teininä sen lapsen saanut, niin ei varmaankaan kovinkaan hyvä tulevaisuus ole lapsella. Useimmiten tilanne on myös se, ettei opiskelu sitten enää kiinnostakkaan, saatika työn tekeminen. Tämän takia ei mielestäni tulisi moista kenellekkään suositella. Kannattaisi ihan oikeasti ajatella sen lapsen kannalta..

        Ja kyllä, edellä mainitsemani tapaukset ovat mielestäni roskasakkia, täysiä sossunpummeja. Nuorille löytyy aina töitä, kyllä se vika on korvien välissä jos ei muka töitä saa.
        Itsehän opiskelin päivät ja painoin töitä illat, että kyllä se taitaa olla omasta asenteesta kiinni, jos muka joutuu nuorena työttömäksi ja sossun listoille.

        Enpä tiedä tuosta paremmuudesta, mutta olen elänyt elämääni siten, että voin olla itsestäni ylpeä. Se nyt vaan on fakta, että kyllä täällä pitää tehdä jotakin menestyksensä eteen. Ei sitä kukaan tule tarjoamaan tarjottimella..

        Kolmen lapsen äiti ja kahden lapsen lapsen mummu. :)

        On se vaan ihmeellistä miten täällä saa haukut ja haukutaan vieläpä roskasakiksi toisen lapsia vaikka ovat itse elantonsa ja koulutuksensa hannkkineet, on täällä aikamoisia tietäjiä kun voi kohdella tuohon tapaan ihmisiä, minusta sinä olet anteeksipyynnön velkaa, syytöksinesi.

        Kaksi on nyt jo avioliitossa ja yksi kihloissa ja menee syksyllä naimisiin, on kyllä ihan täysi-ikäinen hänkin.

        Ja outoa että sait käsityksen että vanhin lapsista olisi ollut alaikäinen kun sai lapsen, kyllä hän oli 22-vuotias, käynyt ylioppilaaksi ja aloitanut opiskelunsa yliopistossa, kävi vielä tenttimässä yhden tentin kun oli päivän vanha vaavi isänsä kanssa kotona, sitten jäi äitiyslomalle, eli laskit nyt kyllä jotenkin väärin ja teit omat johtopäätöksesi. Nuoriahan hekin olivat vielä.

        Minä olen täällä mummuna puhumassa ettei ne nuoret nyt kaikki ole niin huonoja vanhempia koska ei ne vanhemmatkaan sitä ole. Mutta puolin toisin löytyy kyllä molemmista suunnista.

        Nykyään opiskellaan yli kolmikymppisiksi ja sitten pitäisi saada työ ja kun lasta aletaan hankkimaan sitten ei enää tahdokaan onnistaa.

        En puolla teiniäitiyttä, mutta kun niin on käynyt, ei heitä myöskään ole tarvis polkea ja haukkua, minusta täällä on todella sivistymätöntä porukkaa tämän suhteen mitä olen lukenut, haukutaan ja mollataan.

        Minusta vain kertoo ettei itsekään olla niin vahvoja aikuisia koska puheet menee nuoren ihmisen leimaamiseksi ja alaspainamiseksi.

        Nyt ei ole muuta tietä kuin se että heitä kannustetaan, rohkaistaan ja neuvotaan hyvään vanhemmuuteen. Vai oletteko sitä mieltä että moittimalla autetaan? jos minä olisin alkanut moittimaan tytärtäni joka sai 22 v , että luuletko sinä pärjääväsi lapsen kanssa ja et tiedä mitään elämästä, sillä eihän hänelläkään ollut kokemusta lasten kasvatuksesta, ihan samalla tavalla kuin sillä teinilläkään.
        Minä taas ohjasin häntä ja autoimme heitä kun tarvetta tuli.

        Uskon että hän on hyvinkin otollinen englannin kielen taitaja kun valmistuu, on lapset tehtynä ja ikäkään ei ole paha. :)


        Ja tosiaan on ettei meidän perheen lapset ole kiroilleet, ihan sitä opettajaltakin kysyin puhuuko koulussa rumia, ei kuulemma puhunut. No jos sana "paska" on kirosana, sen verran kyllä pitää oikaista että kyllä meillä sitten on kiroiltu.
        Omassa kodissani kirosanat oli ihan normaaleja, joka toinen sana tuli veljiltä, isältä eli kyllä kokemuspohjaa on ollut siitäkin.
        Omille lapsillemme päätin ettei noin ala arvoisia kuin "v...u" jne. joka kohdistui naiseen ja muuhunkin meillä ei viljelty, ja se piti.


        Mutta sinun ei ole pakko uskoa, sillä onhan se totta ettei taida olla paljoa niitä jotka eivät sitä harjoittaisi.
        Teen työtä kotonani ja kyllä vastaan on tullut niin vanhoja ihmisiä jotka vielä kiroilevat, suorastaan hävettää kuunnella sellaista kieltä. Minusta kiroilu kertoo vain sen että ihminen on sivistymätön ihminen. Kun joku noituu sanoja, niin ei kyllä minulla ainakaan arvostus nouse sellaista ihmistä kohtaan, vaan päin vastoin. Mutta jokainen sitten päättää omasa elämästään mitä pussiinsa puhuu.


      • kolmen lapsen äiti j
        kolmen lapsen äiti kirjoitti:

        Kolmen lapsen äiti ja kahden lapsen lapsen mummu. :)

        On se vaan ihmeellistä miten täällä saa haukut ja haukutaan vieläpä roskasakiksi toisen lapsia vaikka ovat itse elantonsa ja koulutuksensa hannkkineet, on täällä aikamoisia tietäjiä kun voi kohdella tuohon tapaan ihmisiä, minusta sinä olet anteeksipyynnön velkaa, syytöksinesi.

        Kaksi on nyt jo avioliitossa ja yksi kihloissa ja menee syksyllä naimisiin, on kyllä ihan täysi-ikäinen hänkin.

        Ja outoa että sait käsityksen että vanhin lapsista olisi ollut alaikäinen kun sai lapsen, kyllä hän oli 22-vuotias, käynyt ylioppilaaksi ja aloitanut opiskelunsa yliopistossa, kävi vielä tenttimässä yhden tentin kun oli päivän vanha vaavi isänsä kanssa kotona, sitten jäi äitiyslomalle, eli laskit nyt kyllä jotenkin väärin ja teit omat johtopäätöksesi. Nuoriahan hekin olivat vielä.

        Minä olen täällä mummuna puhumassa ettei ne nuoret nyt kaikki ole niin huonoja vanhempia koska ei ne vanhemmatkaan sitä ole. Mutta puolin toisin löytyy kyllä molemmista suunnista.

        Nykyään opiskellaan yli kolmikymppisiksi ja sitten pitäisi saada työ ja kun lasta aletaan hankkimaan sitten ei enää tahdokaan onnistaa.

        En puolla teiniäitiyttä, mutta kun niin on käynyt, ei heitä myöskään ole tarvis polkea ja haukkua, minusta täällä on todella sivistymätöntä porukkaa tämän suhteen mitä olen lukenut, haukutaan ja mollataan.

        Minusta vain kertoo ettei itsekään olla niin vahvoja aikuisia koska puheet menee nuoren ihmisen leimaamiseksi ja alaspainamiseksi.

        Nyt ei ole muuta tietä kuin se että heitä kannustetaan, rohkaistaan ja neuvotaan hyvään vanhemmuuteen. Vai oletteko sitä mieltä että moittimalla autetaan? jos minä olisin alkanut moittimaan tytärtäni joka sai 22 v , että luuletko sinä pärjääväsi lapsen kanssa ja et tiedä mitään elämästä, sillä eihän hänelläkään ollut kokemusta lasten kasvatuksesta, ihan samalla tavalla kuin sillä teinilläkään.
        Minä taas ohjasin häntä ja autoimme heitä kun tarvetta tuli.

        Uskon että hän on hyvinkin otollinen englannin kielen taitaja kun valmistuu, on lapset tehtynä ja ikäkään ei ole paha. :)


        Ja tosiaan on ettei meidän perheen lapset ole kiroilleet, ihan sitä opettajaltakin kysyin puhuuko koulussa rumia, ei kuulemma puhunut. No jos sana "paska" on kirosana, sen verran kyllä pitää oikaista että kyllä meillä sitten on kiroiltu.
        Omassa kodissani kirosanat oli ihan normaaleja, joka toinen sana tuli veljiltä, isältä eli kyllä kokemuspohjaa on ollut siitäkin.
        Omille lapsillemme päätin ettei noin ala arvoisia kuin "v...u" jne. joka kohdistui naiseen ja muuhunkin meillä ei viljelty, ja se piti.


        Mutta sinun ei ole pakko uskoa, sillä onhan se totta ettei taida olla paljoa niitä jotka eivät sitä harjoittaisi.
        Teen työtä kotonani ja kyllä vastaan on tullut niin vanhoja ihmisiä jotka vielä kiroilevat, suorastaan hävettää kuunnella sellaista kieltä. Minusta kiroilu kertoo vain sen että ihminen on sivistymätön ihminen. Kun joku noituu sanoja, niin ei kyllä minulla ainakaan arvostus nouse sellaista ihmistä kohtaan, vaan päin vastoin. Mutta jokainen sitten päättää omasa elämästään mitä pussiinsa puhuu.

        Huomasin että koneeni ei tunnista sanaa "p aska" jonka kirjoitin tuohon, eli jos se on kirosana niin kyllä meillä sitten on kiroiltu.

        Tämä nyt tarkennuksesi mistä kirosanasta oli kyse.


      • Miesope
        kolmen lapsen äiti j kirjoitti:

        Huomasin että koneeni ei tunnista sanaa "p aska" jonka kirjoitin tuohon, eli jos se on kirosana niin kyllä meillä sitten on kiroiltu.

        Tämä nyt tarkennuksesi mistä kirosanasta oli kyse.

        22 vuotta on jotakin muuta kuin alaikäinen tytön tyllerö, jolla on vielä peruskoulukin kesken.


      • mummeli kolmen lapse
        Miesope kirjoitti:

        22 vuotta on jotakin muuta kuin alaikäinen tytön tyllerö, jolla on vielä peruskoulukin kesken.

        Aivan, mutta ihan yhtä tietämättömiä ovat hekin. Vai ajatteletko että he ovat jostain kerenneet opiskelujensa lomassa lapsen hoitoa? ihan samat he ovat hekin joutuneet käymään läpi kuin nämä nuoret synnyttäjät.

        Ja ota huomioon, kesken on heilläkin opinnot.
        Mutta jossain vaiheessa nekin on vain tehtävä, mikäli ajattelee että ylipäänsä saa lapsia. Joku sanoi että koulut ensin, työ ja sitten lapset, mitä se kertoo tänä päivänä? opiskellaan pitkään ja ensisynnyttäjät tulee olemaan iäkkäitä nythän tämä on suuntana.

        Tiedän montakin joka on saanut ensimmäisensä yli 30-vuotiaana ja tiedän senkin ettei ole meinanneet saada lasta!

        Onko kukaan sitten niin valmis äidiksi että voimme sanoa toiselle ettet sinä ole vaan minä olen. Vaikka minä olin 27-vuotias, kyllä ne samat asiat piti minunkin yhdessä mieheni kanssa käydä, kun ei ollut mitään erityistä tietämystä pikkuvauvoista. Vanhempana vain väsyy paljon enempi ja jos pitäisi vielä alkaa käymään tuossa vaiheessa lasten syntymisen jälkeen töissä, niin kyllä siinä voi olla ongelmia yhtä lailla edessä. Kun sain yli 30-vuotiaana viimeisen lapseni, niin ei olisi tullut mieleeni hankkia yhtään enmpää, mutta jos olisin saanut lapset paljon aikaisemmin, olisi ollut enempi voimiakin.
        Ei tuo ikä ole mitään riemullista saada vanhempana lapsia jota nyt niin kovasti ihannoidaan.
        Itse on sitten iällinen kun tulee ensimmäiset lapsenlapset ja pitäisi heitäkin vielä jaksaa heidänkin kanssaan seurustella. Ja kyllä sitä ehtii vielä elää elämää vaikka niitä joku nuorenakin saa. :)

        Kannustetaan nyt näitä nuoria äitejä jotka ovat valintansa tehneet ja synnyttäneet. Meillä kellään ei ole oikeutta heitä polkea, mutta valistaa aina voimme ennen sitä ennenkuin näin pääsee heille edes käymään.

        Valistusta, huolenpitoa, välittämistä, aitoa kuuntelemista. Eikä raha kouraan tyylillä ja kylille.


      • Miesope
        mummeli kolmen lapse kirjoitti:

        Aivan, mutta ihan yhtä tietämättömiä ovat hekin. Vai ajatteletko että he ovat jostain kerenneet opiskelujensa lomassa lapsen hoitoa? ihan samat he ovat hekin joutuneet käymään läpi kuin nämä nuoret synnyttäjät.

        Ja ota huomioon, kesken on heilläkin opinnot.
        Mutta jossain vaiheessa nekin on vain tehtävä, mikäli ajattelee että ylipäänsä saa lapsia. Joku sanoi että koulut ensin, työ ja sitten lapset, mitä se kertoo tänä päivänä? opiskellaan pitkään ja ensisynnyttäjät tulee olemaan iäkkäitä nythän tämä on suuntana.

        Tiedän montakin joka on saanut ensimmäisensä yli 30-vuotiaana ja tiedän senkin ettei ole meinanneet saada lasta!

        Onko kukaan sitten niin valmis äidiksi että voimme sanoa toiselle ettet sinä ole vaan minä olen. Vaikka minä olin 27-vuotias, kyllä ne samat asiat piti minunkin yhdessä mieheni kanssa käydä, kun ei ollut mitään erityistä tietämystä pikkuvauvoista. Vanhempana vain väsyy paljon enempi ja jos pitäisi vielä alkaa käymään tuossa vaiheessa lasten syntymisen jälkeen töissä, niin kyllä siinä voi olla ongelmia yhtä lailla edessä. Kun sain yli 30-vuotiaana viimeisen lapseni, niin ei olisi tullut mieleeni hankkia yhtään enmpää, mutta jos olisin saanut lapset paljon aikaisemmin, olisi ollut enempi voimiakin.
        Ei tuo ikä ole mitään riemullista saada vanhempana lapsia jota nyt niin kovasti ihannoidaan.
        Itse on sitten iällinen kun tulee ensimmäiset lapsenlapset ja pitäisi heitäkin vielä jaksaa heidänkin kanssaan seurustella. Ja kyllä sitä ehtii vielä elää elämää vaikka niitä joku nuorenakin saa. :)

        Kannustetaan nyt näitä nuoria äitejä jotka ovat valintansa tehneet ja synnyttäneet. Meillä kellään ei ole oikeutta heitä polkea, mutta valistaa aina voimme ennen sitä ennenkuin näin pääsee heille edes käymään.

        Valistusta, huolenpitoa, välittämistä, aitoa kuuntelemista. Eikä raha kouraan tyylillä ja kylille.

        Höpön höpön, mummeli.

        22-vuotias on jo juridisesti täysi-ikäinen. Hänellä myös luultavasti on elämänkokemusta enemmän kuin alaikäisellä. Hänellä lienee myöskin suhdetta takanaan jo ainakin jonkin aika ja siis EHKÄ jopa ihan oikea parisuhdekin.

        22-vuotias on myös henkisesti kehittyneempi kuin alaikäinen. Ei hänkään nyt välttämättä maailmasta kaikkea tiedä, mutta ainakin hän käsittää enemmän kuin alaikäinen.

        Aikuinen ihminen ei satuile laillasi.


      • .. Ei voi olla totta
        kolmen lapsen äiti kirjoitti:

        Kolmen lapsen äiti ja kahden lapsen lapsen mummu. :)

        On se vaan ihmeellistä miten täällä saa haukut ja haukutaan vieläpä roskasakiksi toisen lapsia vaikka ovat itse elantonsa ja koulutuksensa hannkkineet, on täällä aikamoisia tietäjiä kun voi kohdella tuohon tapaan ihmisiä, minusta sinä olet anteeksipyynnön velkaa, syytöksinesi.

        Kaksi on nyt jo avioliitossa ja yksi kihloissa ja menee syksyllä naimisiin, on kyllä ihan täysi-ikäinen hänkin.

        Ja outoa että sait käsityksen että vanhin lapsista olisi ollut alaikäinen kun sai lapsen, kyllä hän oli 22-vuotias, käynyt ylioppilaaksi ja aloitanut opiskelunsa yliopistossa, kävi vielä tenttimässä yhden tentin kun oli päivän vanha vaavi isänsä kanssa kotona, sitten jäi äitiyslomalle, eli laskit nyt kyllä jotenkin väärin ja teit omat johtopäätöksesi. Nuoriahan hekin olivat vielä.

        Minä olen täällä mummuna puhumassa ettei ne nuoret nyt kaikki ole niin huonoja vanhempia koska ei ne vanhemmatkaan sitä ole. Mutta puolin toisin löytyy kyllä molemmista suunnista.

        Nykyään opiskellaan yli kolmikymppisiksi ja sitten pitäisi saada työ ja kun lasta aletaan hankkimaan sitten ei enää tahdokaan onnistaa.

        En puolla teiniäitiyttä, mutta kun niin on käynyt, ei heitä myöskään ole tarvis polkea ja haukkua, minusta täällä on todella sivistymätöntä porukkaa tämän suhteen mitä olen lukenut, haukutaan ja mollataan.

        Minusta vain kertoo ettei itsekään olla niin vahvoja aikuisia koska puheet menee nuoren ihmisen leimaamiseksi ja alaspainamiseksi.

        Nyt ei ole muuta tietä kuin se että heitä kannustetaan, rohkaistaan ja neuvotaan hyvään vanhemmuuteen. Vai oletteko sitä mieltä että moittimalla autetaan? jos minä olisin alkanut moittimaan tytärtäni joka sai 22 v , että luuletko sinä pärjääväsi lapsen kanssa ja et tiedä mitään elämästä, sillä eihän hänelläkään ollut kokemusta lasten kasvatuksesta, ihan samalla tavalla kuin sillä teinilläkään.
        Minä taas ohjasin häntä ja autoimme heitä kun tarvetta tuli.

        Uskon että hän on hyvinkin otollinen englannin kielen taitaja kun valmistuu, on lapset tehtynä ja ikäkään ei ole paha. :)


        Ja tosiaan on ettei meidän perheen lapset ole kiroilleet, ihan sitä opettajaltakin kysyin puhuuko koulussa rumia, ei kuulemma puhunut. No jos sana "paska" on kirosana, sen verran kyllä pitää oikaista että kyllä meillä sitten on kiroiltu.
        Omassa kodissani kirosanat oli ihan normaaleja, joka toinen sana tuli veljiltä, isältä eli kyllä kokemuspohjaa on ollut siitäkin.
        Omille lapsillemme päätin ettei noin ala arvoisia kuin "v...u" jne. joka kohdistui naiseen ja muuhunkin meillä ei viljelty, ja se piti.


        Mutta sinun ei ole pakko uskoa, sillä onhan se totta ettei taida olla paljoa niitä jotka eivät sitä harjoittaisi.
        Teen työtä kotonani ja kyllä vastaan on tullut niin vanhoja ihmisiä jotka vielä kiroilevat, suorastaan hävettää kuunnella sellaista kieltä. Minusta kiroilu kertoo vain sen että ihminen on sivistymätön ihminen. Kun joku noituu sanoja, niin ei kyllä minulla ainakaan arvostus nouse sellaista ihmistä kohtaan, vaan päin vastoin. Mutta jokainen sitten päättää omasa elämästään mitä pussiinsa puhuu.

        No mitähän sä tulet tänne sitten selittämään teiniäidit ja -isät osastolle, mikäli ei lasta ole edes saanut teininä..? Ei siinä ole silloin minkäännäköinen vertailuarvoa.Oma pointtini kun on nimenomaan ollut se, ettei teineillä oikein ole vielä realistista näkemystä elämästä siinävaiheessa, kun hankkiudutaan raskaaksi 16-17 vuotiaana. Myöskin koulut jäävät totaalisesti kesken, eli löytyy pelkkä peruskoulu käytynä. Kyllä nyt vähän taas viheltää sullakin..

        En mielestäni ole mitään sinulle velkaa, olet todennäköisesti trolli 15v tai sitten yksinkertaisesti todella yksinkertainen, kun tulet tuollaista tänne suoltamaan. Jos kykenisit edes lukemaan, huomaisit mistä täällä on keskusteltu.


      • 2 lapsen lapsen mumm
        .. Ei voi olla totta kirjoitti:

        No mitähän sä tulet tänne sitten selittämään teiniäidit ja -isät osastolle, mikäli ei lasta ole edes saanut teininä..? Ei siinä ole silloin minkäännäköinen vertailuarvoa.Oma pointtini kun on nimenomaan ollut se, ettei teineillä oikein ole vielä realistista näkemystä elämästä siinävaiheessa, kun hankkiudutaan raskaaksi 16-17 vuotiaana. Myöskin koulut jäävät totaalisesti kesken, eli löytyy pelkkä peruskoulu käytynä. Kyllä nyt vähän taas viheltää sullakin..

        En mielestäni ole mitään sinulle velkaa, olet todennäköisesti trolli 15v tai sitten yksinkertaisesti todella yksinkertainen, kun tulet tuollaista tänne suoltamaan. Jos kykenisit edes lukemaan, huomaisit mistä täällä on keskusteltu.

        Kysymys oli siitä että sinä haukuit minun nuoreni, ja minulla on yhtä lailla oikeus puhua täällä kuin sinulla. Kielenkäyttösi toisia ihmisiä on todella törkeä, jos et sitä huomaa, niin miksi olet keskustelemassa jos et osaa pysyä asiallisena keskustelijana. PUhutko yleensäkin ihmisille tuolla tavalla ja haukut trolliksi ja syytät toisten nuoria roskasakisksi niin tässä herää kyllä kysymys sinne suuntaan oletko itse joku teinitrolli jolle ei ole kasvanut vielä keskustelutaitoa.


      • Miesope
        2 lapsen lapsen mumm kirjoitti:

        Kysymys oli siitä että sinä haukuit minun nuoreni, ja minulla on yhtä lailla oikeus puhua täällä kuin sinulla. Kielenkäyttösi toisia ihmisiä on todella törkeä, jos et sitä huomaa, niin miksi olet keskustelemassa jos et osaa pysyä asiallisena keskustelijana. PUhutko yleensäkin ihmisille tuolla tavalla ja haukut trolliksi ja syytät toisten nuoria roskasakisksi niin tässä herää kyllä kysymys sinne suuntaan oletko itse joku teinitrolli jolle ei ole kasvanut vielä keskustelutaitoa.

        "Mummu".

        En ikipäivänä usko, että olisit todellisuudessa isoäiti. Juttusi eivät siltä kuulosta.

        Trolli ei varsinaisesti ole haukkumasana Internet-terminä.


      • 2 lapsen mummu
        Miesope kirjoitti:

        "Mummu".

        En ikipäivänä usko, että olisit todellisuudessa isoäiti. Juttusi eivät siltä kuulosta.

        Trolli ei varsinaisesti ole haukkumasana Internet-terminä.

        Ei tarvitse uskoa, en minäkään usko että sinä voisit koskaan olla opettaja.


      • 2 lapsen mummu
        Miesope kirjoitti:

        "Mummu".

        En ikipäivänä usko, että olisit todellisuudessa isoäiti. Juttusi eivät siltä kuulosta.

        Trolli ei varsinaisesti ole haukkumasana Internet-terminä.

        Kysymys ei olekaan nyt mistään trolli sanan haukkumisesta jos luet ylöspäin ymmärrät kyllä mistä puhun. Turha täällä on mitään puhua kun ihmiset lyödään heti ensimmäisellä viikolla luu kurkkuun, haukutaan jne. tänne on tosiaan ihan turha tulla kirjoittamaan rehellisenä ihmisenä.


      • Miesope
        2 lapsen mummu kirjoitti:

        Kysymys ei olekaan nyt mistään trolli sanan haukkumisesta jos luet ylöspäin ymmärrät kyllä mistä puhun. Turha täällä on mitään puhua kun ihmiset lyödään heti ensimmäisellä viikolla luu kurkkuun, haukutaan jne. tänne on tosiaan ihan turha tulla kirjoittamaan rehellisenä ihmisenä.

        Meidän kummankaan uskomisilla ei ole merkitystä.

        Sinä taas olet trolli, koska selittelet ummet ja lammet 22-vuotiaasta AIKUISESTA tyttärestäsi, joka ei liity tähän keskusteluun mitenkään.

        Aikuinen ihminen käsittää kyllä 16-vuotiaaan ja 22-vuotiaan eron. Käsittänet sinäkin kai sen?


      • Jaahas..
        2 lapsen lapsen mumm kirjoitti:

        Kysymys oli siitä että sinä haukuit minun nuoreni, ja minulla on yhtä lailla oikeus puhua täällä kuin sinulla. Kielenkäyttösi toisia ihmisiä on todella törkeä, jos et sitä huomaa, niin miksi olet keskustelemassa jos et osaa pysyä asiallisena keskustelijana. PUhutko yleensäkin ihmisille tuolla tavalla ja haukut trolliksi ja syytät toisten nuoria roskasakisksi niin tässä herää kyllä kysymys sinne suuntaan oletko itse joku teinitrolli jolle ei ole kasvanut vielä keskustelutaitoa.

        Kysymys itseasiassa on alunperin ollut näistä teiniäideistä. Sinä tulet tänne jotain trollaamaan ja kun joudut kuilun partaalle, niin alat selittämään tarinaa eteenpäin "Joo, ei se kyllä sitä lastaan teininä saanutkaan..".

        Kyllä minulla ihan rehellisesti on tapana tehdä ihmiselle selväksi, mikäli pidän häntä idioottina.

        Ja edelleenkin, roskasakilla on viitattu teiniäiteihin, jotka elävät sosiaalitoimiston rahoilla. Oletko oikeasti täysin jälkeenjäänyt, kun et kerran osaa lukea?

        Jospa nyt menisit sinne oikealle keskusteluosastolle avautumaan, kun tarinasi ei selkeästi tänne kuulu?

        Ainiin, kertoo aika paljon henkisestä tasapainostasi se, että klikkailet omille kirjoituksillesi plussaa ja minulle miinusta. Se varmaan muuttaakin sinun trollailusi faktaksi, kasva aikuiseksi ja lopeta tuo pelleily.


      • pöh ja pah
        Uskottavaa.. kirjoitti:

        Oletko aivan viisas? No et taida olla.. Jos ihminen opiskelee ensin, on hän suorittanut ennen 25-vuoden ikää korkeakoulu- tai yliopistotutkinnon. "Minun nuoreni on valmistunut jo 19-vuotiaana" No jos on ollut teiniäiti, niin ei varmasti ole kuin peruskoulu käyty. Kaikki muut valmistuvat 19-vuotiaana.. Itseasiassa moni työpaikka ottaa töihin työkokemuksen perusteella, myöhään valmistuvat jäävät markkinoilla jalkoihin.. Ja ihan tiedoksi, että yliopiston ja ammattikorkeakoulun suoritusaika on 4-vuotta, johon saa mahdollisesti 2 vuotta lisää, näinollen valmistuu viimeistään 25-vuotiaana, mikäli jatkaa heti opiskelua ilman välivuotta..

        Joo, kannattaa varmaan suositella, että hankkii lapset ilman mitään koulutusta ja elää sosiaalitoimiston varoilla. SItten muka yrittää opiskella, varmasti onnistuu.

        Mulla ainakin yliopistossa kestää 5 vuotta ILMAN välivuotta.. Lastenkin kanssa opiskelu onnistuu.. Oletko kokeillut? Minä olen ja pääsin vakava-kokeestakin läpi vaikka oli alta 1v kotona!

        Jos itse olisin työnantaja, palkkaisin mielummin nuorena lapset tehneen kuin vastavalmistuneen aikuisemman.. Näistä, jotka ovat jo lapsensa tehneet, ei ole yhtä suurta pelkoa, että jäisivät heti äitiyslomalle kun taas noista 25 vuotiaista!


      • gshzyfuwvfj
        Teinimammalle kirjoitti:

        Ilmiselvää ajankuluksi jauhantaa, yrittäisit edes keksiä jotain hiukan uskottavampaa. Taidatpa olla edelleen se sama teinimamma?

        Ne tuet kun eivät todellakaan ole mitenkään suuria (ja sossunpummeistahan ei ollut kyse, eikö niin?), niin miten muka olisi varaa kolmioon? Jotenkin kuulostaa oudolta myös se, että olisi ollut muka molemmilla aikaa opiskella moista siinä ohessa.. Melkein uskottavaa, juujuu.

        Ja jos tosissasi väität, että sulla olisi jotain nuoria, jotka eivät juo, niin väittäisin heidän olevan vähintäänkin autistisia. Ei jumankauta miten huono yritys.

        Katsoppas kun se teiniäitiyden huono puoli on nimenomaan se, että koulut jäävät lasten hankinnan vuoksi kesken. Esimerkkitapaus, joka tulee raskaaksi 17v ja synnyttää 18v, ei sellaisella ole kuin peruskoulu käytynä. Eli mikäli hänelle jostain ilmestyisi lottovoitto, niin hän voisi minimissään valmistua yliopistosta jossain 27v tienoilla, että näin..

        Tiedoksi sinulle, mulla on on puolivuotias lapsi, puolisen vuotta ammattikoulua käymättä eli kouluja olen voinut käydä. Asun komiossa lapseni ja mies ystäväni kanssa. Työpaikka tiedossa kun valmistun. Rahaa on vaikka tuilla elämme ja mieheni pienellä palkalla. Eli mitä ihmettä sää selität siellä ku et tiiä lapsi elämästä paskan vertaa. Jos sua niin vituttaa ku kukaan ei sua huoli ja opiskelet jossain vitussa ja ei oo rahaa mihinkään ja asut 14 neliön kämpässä, nii älä tuu kumminkaa äitejä tänne haukkuun 18 vuotias on jo ihan valmis äidiksi tosin luonteestä riippuen.. En itsekkään ymmärrä 14-17 äitejä että mitä ne touhuaa. Mutta rahallisesti ja muutenkin mulla menee erittäin hyvin!! Ja ikää se 19 vee. :)


      • ...
        gshzyfuwvfj kirjoitti:

        Tiedoksi sinulle, mulla on on puolivuotias lapsi, puolisen vuotta ammattikoulua käymättä eli kouluja olen voinut käydä. Asun komiossa lapseni ja mies ystäväni kanssa. Työpaikka tiedossa kun valmistun. Rahaa on vaikka tuilla elämme ja mieheni pienellä palkalla. Eli mitä ihmettä sää selität siellä ku et tiiä lapsi elämästä paskan vertaa. Jos sua niin vituttaa ku kukaan ei sua huoli ja opiskelet jossain vitussa ja ei oo rahaa mihinkään ja asut 14 neliön kämpässä, nii älä tuu kumminkaa äitejä tänne haukkuun 18 vuotias on jo ihan valmis äidiksi tosin luonteestä riippuen.. En itsekkään ymmärrä 14-17 äitejä että mitä ne touhuaa. Mutta rahallisesti ja muutenkin mulla menee erittäin hyvin!! Ja ikää se 19 vee. :)

        Onnea sulle! Toivon mukaan lapsestasi tulee vähän fiksumpi ja tajuaa odottaa siihen 20-vuoden ikään asti ennen,kun alkaa lapsia miettimään. Asun myös kolmiossa mieheni kanssa n. 78 neliötä. Miehelläni on työ ja itselläni osa-aikatyö. Ammatti kyllä on jo eli suurtalouskokki. En ole lapsia,vielä suunnitellut,kun ollaan vasta puolitoistavuotta seurusteltu eli niin lyhyeen suhteeseen ei kannata, vielä lapsia hankkia.

        Kaikilla ihmisillä ei ole niin helppoa ja ei ole suhteita,jonka kautta töitä noin vain saisi. Rahaa kyllä on ihan hyvin,kun mieskin tienaa 4000€/kk ja itse kuiteskin yli puolet vähemmän,kun ei ole vakituista työpaikkaa vielä löytynyt. Jotkut ovat valmiita hankkimaan lapsia noin nuorena,mutta kyllä niitä ongelmia sitten tulee,kun lapsi kasvaa ja menee kouluun. Kaikki ei niitä lapsia osaa oikein kasvattaa tai pitää kuria/sääntöjä lapsillensa ja sitten syytetään muita ihmisiä,kun lapsi käyttäytyy huonosti. Se ei ole missään muussa vika,kun vanhemmissa,kun lapsille ei ole asetettu rajoja. Ja ikää 21. :)


      • gjklglö
        ... kirjoitti:

        Onnea sulle! Toivon mukaan lapsestasi tulee vähän fiksumpi ja tajuaa odottaa siihen 20-vuoden ikään asti ennen,kun alkaa lapsia miettimään. Asun myös kolmiossa mieheni kanssa n. 78 neliötä. Miehelläni on työ ja itselläni osa-aikatyö. Ammatti kyllä on jo eli suurtalouskokki. En ole lapsia,vielä suunnitellut,kun ollaan vasta puolitoistavuotta seurusteltu eli niin lyhyeen suhteeseen ei kannata, vielä lapsia hankkia.

        Kaikilla ihmisillä ei ole niin helppoa ja ei ole suhteita,jonka kautta töitä noin vain saisi. Rahaa kyllä on ihan hyvin,kun mieskin tienaa 4000€/kk ja itse kuiteskin yli puolet vähemmän,kun ei ole vakituista työpaikkaa vielä löytynyt. Jotkut ovat valmiita hankkimaan lapsia noin nuorena,mutta kyllä niitä ongelmia sitten tulee,kun lapsi kasvaa ja menee kouluun. Kaikki ei niitä lapsia osaa oikein kasvattaa tai pitää kuria/sääntöjä lapsillensa ja sitten syytetään muita ihmisiä,kun lapsi käyttäytyy huonosti. Se ei ole missään muussa vika,kun vanhemmissa,kun lapsille ei ole asetettu rajoja. Ja ikää 21. :)

        Itse kyllä uskon että lapsestani ei mitään rappio nuorta/lasta tule, tullut kumminkin kasvatettua siinä samalla kun peruskoulu kunnialla suoritettu loppuun, pikku sisko ja veli äidin vakavan sairastumisen jälkeen. Ja hyvin osaavat totella ja hyvin kouluansa käyvät. Ihmettelen vain miksi pitää kaikkia teiniäitejä mollata ja haukkua, kun ei kaikilla mene huonosti. Kyllä meilläkin rahat riittää kaikkee ja ylimmääräistäkin jää, kunhan osa rahan järkevästi käyttää! Onhan se kyllä naurettavaa että 14 vuotiaat kännissä tuolla perse pitkällä menee ja pidättää paksuksi.. Oikeestaan aika sairasta näin suoraan sanottuna. ai sinä suurtalouskokki, no toivottavasti ei eksytä samaan työpaikkaan koskaan. :) ja kyllä aijon pitää siittä huolen että lapsi ei elä samanlailla elämää kuin minä, vaikkakin eipäs mulla tässä mitään valittamista ole. :P ja sitäpaitsi eipäs kaikki 20 vuotiaat eikä kyllä kaikki 30 vuotiaatkaan ole mitää huippu vanhempia! Tiedän tapauksiakin jotka ovat saanet lapsen liki 40 vuotiaana, eivätkä jaksa käyttää ulkona lapsiaan ja vanhemmatkin lapset jotka saanut 20 vuotiaana ovat tehneet kaikkia maailman rikoksia ja eivät ole kouluttautuneet. Että eipä se juuri iästä ole sekään kiinni tuleeko parempia lapsia jos on vanhempi. Mutta Juu ei 14-17 vuotiaita äideiksi varsinkaan jos on vielä peruskoulussa! :O


      • ...
        gjklglö kirjoitti:

        Itse kyllä uskon että lapsestani ei mitään rappio nuorta/lasta tule, tullut kumminkin kasvatettua siinä samalla kun peruskoulu kunnialla suoritettu loppuun, pikku sisko ja veli äidin vakavan sairastumisen jälkeen. Ja hyvin osaavat totella ja hyvin kouluansa käyvät. Ihmettelen vain miksi pitää kaikkia teiniäitejä mollata ja haukkua, kun ei kaikilla mene huonosti. Kyllä meilläkin rahat riittää kaikkee ja ylimmääräistäkin jää, kunhan osa rahan järkevästi käyttää! Onhan se kyllä naurettavaa että 14 vuotiaat kännissä tuolla perse pitkällä menee ja pidättää paksuksi.. Oikeestaan aika sairasta näin suoraan sanottuna. ai sinä suurtalouskokki, no toivottavasti ei eksytä samaan työpaikkaan koskaan. :) ja kyllä aijon pitää siittä huolen että lapsi ei elä samanlailla elämää kuin minä, vaikkakin eipäs mulla tässä mitään valittamista ole. :P ja sitäpaitsi eipäs kaikki 20 vuotiaat eikä kyllä kaikki 30 vuotiaatkaan ole mitää huippu vanhempia! Tiedän tapauksiakin jotka ovat saanet lapsen liki 40 vuotiaana, eivätkä jaksa käyttää ulkona lapsiaan ja vanhemmatkin lapset jotka saanut 20 vuotiaana ovat tehneet kaikkia maailman rikoksia ja eivät ole kouluttautuneet. Että eipä se juuri iästä ole sekään kiinni tuleeko parempia lapsia jos on vanhempi. Mutta Juu ei 14-17 vuotiaita äideiksi varsinkaan jos on vielä peruskoulussa! :O

        En minäkään halua omalle lapselleni samanlaista lapsuutta,kun minulla varsinkaan perheväkivaltaa. Eipä sitä lapsena ollut kiva nähdä,kun oma isä on äiteen kurkussa kiinni ja lyö toista. Onneksi isä on tuosta rauhoittunut jonkin verran. Olen paljon pahaa muutenkin elämässä kokenut mitä nykynuoren ei pitäisi joutua kokemaan,mutta hengissä ollaan vielä.

        gjklglö se riippuu ihan siitä,ellet satu asumaan keski-suomessa ja olen vasta alle vuoden täälä asustellut,mutta luulen ettei ehkä eksytä samaan työpaikkaan.

        Oma äitini sai minut 40 vuotiaana. Äitini on hyvä esimerkki siitä miten lapsia pitää kasvattaa,mutta toisaalta oli välillä liian ylisuojeleva ainakin meitä tyttöjä kohtaan. Äitini vei meitä paljon pyöräilemään ja juoksemaan. Kaikki sisarukseni minut mukaan lukien harrastetaan yleisurheilua ja olenhan jo 12-vuotta kilpaillut.

        Mutta kyllä pitää vähintää olla se 20-vuotias,kun alkaa lapsia hankkimaan, työpaikka edes toisella ja kestävä parisuhde. Se on mun mielipide :)


      • gjgllgkhk
        ... kirjoitti:

        En minäkään halua omalle lapselleni samanlaista lapsuutta,kun minulla varsinkaan perheväkivaltaa. Eipä sitä lapsena ollut kiva nähdä,kun oma isä on äiteen kurkussa kiinni ja lyö toista. Onneksi isä on tuosta rauhoittunut jonkin verran. Olen paljon pahaa muutenkin elämässä kokenut mitä nykynuoren ei pitäisi joutua kokemaan,mutta hengissä ollaan vielä.

        gjklglö se riippuu ihan siitä,ellet satu asumaan keski-suomessa ja olen vasta alle vuoden täälä asustellut,mutta luulen ettei ehkä eksytä samaan työpaikkaan.

        Oma äitini sai minut 40 vuotiaana. Äitini on hyvä esimerkki siitä miten lapsia pitää kasvattaa,mutta toisaalta oli välillä liian ylisuojeleva ainakin meitä tyttöjä kohtaan. Äitini vei meitä paljon pyöräilemään ja juoksemaan. Kaikki sisarukseni minut mukaan lukien harrastetaan yleisurheilua ja olenhan jo 12-vuotta kilpaillut.

        Mutta kyllä pitää vähintää olla se 20-vuotias,kun alkaa lapsia hankkimaan, työpaikka edes toisella ja kestävä parisuhde. Se on mun mielipide :)

        Juu onhan se toki parempi jos työt tiedos.. Esim minulla on :) en sanonutkaan että kaikki 40 olisivat huonoja äitejä, mutta niitäkin löytyy. Eköhän se oo niin että niitä epäkypsiä äitejä löytyy joka ikä luokasta. Jep ja tämäkin on mielipide asia, kenenkään mielipide ei ole väärä eikä oikea. Mutta ei pidä kaikkia teinimammojakaan tuomita.. ;)


      • ...
        gjgllgkhk kirjoitti:

        Juu onhan se toki parempi jos työt tiedos.. Esim minulla on :) en sanonutkaan että kaikki 40 olisivat huonoja äitejä, mutta niitäkin löytyy. Eköhän se oo niin että niitä epäkypsiä äitejä löytyy joka ikä luokasta. Jep ja tämäkin on mielipide asia, kenenkään mielipide ei ole väärä eikä oikea. Mutta ei pidä kaikkia teinimammojakaan tuomita.. ;)

        Onhan se,kun olisi työ toisella edes,ettei molemmat ole työttömiä. Kyllähän niitä löytyy aina jostain ikäluokasta. En kaikki tuomitsekkaan. Kyllä varmasti, jotkut teiniäidit yrittävät parhaansa ,että lapsella on kaikki hyvin ja koittavat olla hyviä äitejä.


      • en ole teiniäiti
        ... kirjoitti:

        Odotappas, kun tuo alkuinnostus loppuu.. Sitten huomaat, ettet ole saanut elää nuoruuttasi kunnolla, rupeat käymään jatkuvasti baareissa ja lapsen tulevaisuushan siinä kärsii.

        Pitäisi olla laissa kiellettyä hankkia lapsia alaikäisenä. Varmastikkin olet ja tulet olemaan sosiaalitoimiston lisoilla "koska minulla on lapsi"-tekosyyllä ja lapsihan oppii tuosta sen mustalaisillekkin ominaisen huonon työmoraalin.

        Kaikki äitiys- tai vanhempainvapaalaiset saavat veronmaksajilta rahaa lapsen kotihoitoon, elleivät sitten lähde suoraan synnäriltä töihin. No, työpaikka voi maksaa muutaman kuukauden ajan palkkaa, mutta ei sekään tule työpaikalle tuottavasta työstä.

        KAIKKI lapset tehdään muiden avulla, päiväkodit ovat sosiaaliviraston toimintaa ja niille maksettu maksu on vain pieni osa siitä, mitä se todellisuudessa maksaa, jne.

        Ihan turha yrittää esittää, etteikö muka tarvitse kenenkään apua koskaan - se on irrationaalista, harhaa.

        Kaikille äideille iästä riippumatta tulee hetkiä, jolloin kaipaa vapaata ja omaa aikaa. Nelikymppisetkin käyvät joskus ystävien kanssa baarissa, ja se on hyväksi. Teiniäitiys ei tarkoita sitä, että sellaista elämää ei voi koskaan olla. Ihan hyvin voi (eri asia sitten on, että heihin suhtaudutaan juuri kuvattuun tapaan, että "sitten huomaat, ettet ole saanut elää nuoruuttasi kunnolla"). Eikä kaikkia kiinnosta ravata baareissa nuorenakaan koko ajan. Ilmeisesti tällaisesta jauhavat ovat itse ryypänneet joka viikonloppu nuorena?


      • +.+
        pöh ja pah kirjoitti:

        Mulla ainakin yliopistossa kestää 5 vuotta ILMAN välivuotta.. Lastenkin kanssa opiskelu onnistuu.. Oletko kokeillut? Minä olen ja pääsin vakava-kokeestakin läpi vaikka oli alta 1v kotona!

        Jos itse olisin työnantaja, palkkaisin mielummin nuorena lapset tehneen kuin vastavalmistuneen aikuisemman.. Näistä, jotka ovat jo lapsensa tehneet, ei ole yhtä suurta pelkoa, että jäisivät heti äitiyslomalle kun taas noista 25 vuotiaista!

        Jos minä taas olisin työnantaja, niin palkkaisin ennemmin sen vastavalmistuneen aikuisemman, kuin nuorena lapset tehneen. Kyllä se minulle kertoo ainakin tiettyä kyvyttömyyttä tehdä päätöksiä ja selvää välinpitämättömyyttä ja kertoo kyseisen henkilön elämästä muutenkin, jos on nuorena tehnyt lapset. Sellaisella hälläväliä asenteella ei kyllä tehdä kunnolla töitäkään.

        Jos se aikuisempi haluaa joskus tehdä lapsia, niin sitten tekee. Sillä aikuisemmalla on ainakin elämän arvot ja elämän hallinta kunnossa, jonka itse näen isona plussana.

        En tiedä täälläpäin yhtään teiniäitiä tai nuorta äitiä, joka olisi paljon työelämässä ollut. Kun totuus on tullut työnantajille ilmi, niin ei ole työtä löytynyt.


      • +.+
        ... kirjoitti:

        Onnea sulle! Toivon mukaan lapsestasi tulee vähän fiksumpi ja tajuaa odottaa siihen 20-vuoden ikään asti ennen,kun alkaa lapsia miettimään. Asun myös kolmiossa mieheni kanssa n. 78 neliötä. Miehelläni on työ ja itselläni osa-aikatyö. Ammatti kyllä on jo eli suurtalouskokki. En ole lapsia,vielä suunnitellut,kun ollaan vasta puolitoistavuotta seurusteltu eli niin lyhyeen suhteeseen ei kannata, vielä lapsia hankkia.

        Kaikilla ihmisillä ei ole niin helppoa ja ei ole suhteita,jonka kautta töitä noin vain saisi. Rahaa kyllä on ihan hyvin,kun mieskin tienaa 4000€/kk ja itse kuiteskin yli puolet vähemmän,kun ei ole vakituista työpaikkaa vielä löytynyt. Jotkut ovat valmiita hankkimaan lapsia noin nuorena,mutta kyllä niitä ongelmia sitten tulee,kun lapsi kasvaa ja menee kouluun. Kaikki ei niitä lapsia osaa oikein kasvattaa tai pitää kuria/sääntöjä lapsillensa ja sitten syytetään muita ihmisiä,kun lapsi käyttäytyy huonosti. Se ei ole missään muussa vika,kun vanhemmissa,kun lapsille ei ole asetettu rajoja. Ja ikää 21. :)

        Sulla on varmaan keski-ikäinen mies jos tienaa noin hyvin.


      • +.+
        gshzyfuwvfj kirjoitti:

        Tiedoksi sinulle, mulla on on puolivuotias lapsi, puolisen vuotta ammattikoulua käymättä eli kouluja olen voinut käydä. Asun komiossa lapseni ja mies ystäväni kanssa. Työpaikka tiedossa kun valmistun. Rahaa on vaikka tuilla elämme ja mieheni pienellä palkalla. Eli mitä ihmettä sää selität siellä ku et tiiä lapsi elämästä paskan vertaa. Jos sua niin vituttaa ku kukaan ei sua huoli ja opiskelet jossain vitussa ja ei oo rahaa mihinkään ja asut 14 neliön kämpässä, nii älä tuu kumminkaa äitejä tänne haukkuun 18 vuotias on jo ihan valmis äidiksi tosin luonteestä riippuen.. En itsekkään ymmärrä 14-17 äitejä että mitä ne touhuaa. Mutta rahallisesti ja muutenkin mulla menee erittäin hyvin!! Ja ikää se 19 vee. :)

        "Mutta rahallisesti ja muutenkin mulla menee erittäin hyvin!!"

        Jos tuilla elää, niin silloin ei rahallisesti mene kovin hyvin


    • Nuori nainen

      Ei minulle olekkaan baareissa käynti tärkeintä. En baareissa muutenkaan käy,kun ehkä pari kertaa vuodessa ja kavereita en nyt kovin usein näe,kun muutin eri paikkakunnalle miehen ja työn takia. Joillekkin lapsen hoito on helppoa toisille ei. Mutta mikä siinä on,että pitää lapsi hankkia niin nuorena,kun ei ole ammattia ja rahaa ei juuri saa mistään? Tarkoitin tuolla elämän nauttimisella sitä,että saa matkustella ja joskus tulevaisuudessa hankkia omakotitalo. Mutta rankkaa se yksinhuoltajana on olla,sitten kun lapsi kasvaa ja pitää opiskelut suorittaa joskus loppuun.

      • Jonkun onnistumisen merkki on kun saa matkustella ja on omakotitalo. Toinen haluaa olla rahaton ja työtön yksinhuoltaja. Joku haluaa viettää kaikenaikansa töissä jotta olisi rikkaampi kuin naapuri mutta ilman vapaa aikaa. Mikä se sitten on jokaisen juttu niin tehkööt sitä. Moni tuntuu kuitenkin liialti miettivän sitä mitä muut tekevät ja monesko on sijoitukseni tässä yhteiskunnan kilpajuoksussa.


      • Oletko tosissasi?
        ketusyatti kirjoitti:

        Jonkun onnistumisen merkki on kun saa matkustella ja on omakotitalo. Toinen haluaa olla rahaton ja työtön yksinhuoltaja. Joku haluaa viettää kaikenaikansa töissä jotta olisi rikkaampi kuin naapuri mutta ilman vapaa aikaa. Mikä se sitten on jokaisen juttu niin tehkööt sitä. Moni tuntuu kuitenkin liialti miettivän sitä mitä muut tekevät ja monesko on sijoitukseni tässä yhteiskunnan kilpajuoksussa.

        Tuo on kyllä niin surkea ajattelutapa, että oksat pois.. Työttömyystuki ja toimeentulotuki on nimeomaan tarkoitettu niille, joilla ei ole sillä hetkellä työpaikkaa. Juuri tuolla tavalla ajattelevien sossunpummien vuoksi kunnialla asiansa hoitaneet, mutta työpaikkansa menettäneet (esim. joukkoirtisanominen) kärsivät, kun kaikki "todellisen tarpeen" omaavat menevät jonossa ohi.

        Mielestäni parempi olisikin se, ettei teiniäideille maksettaisi mitään lapsilisiä, toimeentulotukia jne. Miettisivät sitten ensin, että onko varaa hankkia niitä lapsia. No eipä taida olla.. Mielestäni jokaisen tulisi yrittää tehdä töitä yhteiskunnan eteen. Mikäli kaikki ajattelisivat vain, että eipä kiinnosta tehdä töitä, niin tuskinpa homma enää toimisi? Ja ihan suoraan sanottuna, laiskoja paskiaisia tuollaiset. Ei kiinnosta opiskella tai tehdä töitä, viina ja yhdenillan tarinat vaan maistuvat..


    • Onpas taas negatiivista tekstiä. Ei se aina tarkoita sitä, ettei ole huolehdittu ehkäisystä jos tulee raskaaksi. Mutta tämähän ei koskaan mene teiniäitien mollaajille perille. Vaan aina on nuoret äidit huoranneet tai kännissä toilailleet, eikä varmasti ole poikaystävä vaan ensimmäistä kertaa tavattu poika, joka on raskaaksi saattanut.

      Ja jos sinä et ole valmis niin esimerkiksi joku muu sinusta vuoden tai kaksi nuorempi voi olla.

      • Nuori nainen

        Ihan vain silläkin,että mitä järkeä on hankkia lapsia noin nuorena,kun ei ole ammattia ja rahaa ei saa mitään. Sitten ollaan,vielä yksinhuoltajia kun poikaystävä haluaa vielä pitää hauskaa kavereiden kanssa tai muuta, eikä välitä lapsesta tipan tippaa.

        Aika usein se niin on,ettei teinit osaa huolehtia ehkäisystä vaan annetaan mennä vaan. Sitten ei tiedä mitä tehdä,kun pamahdetaan paksuksi

        Mutta nuoria kuitenkin ovat vielä senkin ikäiset hankkimaan lapsia! Koskas aiotte,sitten opiskelut suorittaa vai kaupan kassalla istuskelette loppuiän,kun ei ole töitä.


    • Miesope

      teinimama.

      Oletatko sinä siis nyt oikeasti tietäväsi jotakin lapsen kasvatuksesta? Entä siitä, mitä elämä on siinä vaiheessa kun arki alkaa realisoitua, eli sinun on oikeasti elätettävä teidät kummatkin?

      • teinimama

        No enköhän minä kuule lapsen kasvatuksesta tiedä jos olen lapsen saanut, tiedän mitä on tulossa jne.. Että ei tarvitse siitä tulla sanomaan. Ihan yhtälailla edelleenkin teiniäiti tai vanhempi äiti, niin ei kumpikaan tiedä tarkalleen millaista se vanhemmuus on,että ei siihen vaikuta ikä!

        Ja alusta asti olen meidät elättänyt itse, ja hyvin on pärjätty. Ja ihan vain vanhempainpäivärahalla ja lapsilisillä.
        Ensi vuonna sitten olisi tarkoitus lähteä opiskelemaan ammatti.

        Ja sama tässäkin, oli sitten teiniäiti tai vanhempi äiti, niin ei kumpikaan tiedä ekan lapsen kohdalla sen paremmin millaista se arki tarkalleen on lapsen kanssa ennenkuin sen kokee, että älkää laittako tätä vain teinien kohdalle!

        Ja mitä tuosta arjen realisoitumisesta puhutte koko ajan, ihan samanlaista arkea tämä on tässä vauva aikanakin kuin muulloinkin!! Itellänne ei taida olla tuota kokemusta sitten pätkän vertaa.. Ja niin, sama se on että käykö joku vanhempi äiti töissä ja hoitaa samalla arjen askareet ja on lapsen kanssa kuin se että teiniäiti käy koulussa ja hoitaa arjen askareet/on lapsen kanssa..


      • Miesope
        teinimama kirjoitti:

        No enköhän minä kuule lapsen kasvatuksesta tiedä jos olen lapsen saanut, tiedän mitä on tulossa jne.. Että ei tarvitse siitä tulla sanomaan. Ihan yhtälailla edelleenkin teiniäiti tai vanhempi äiti, niin ei kumpikaan tiedä tarkalleen millaista se vanhemmuus on,että ei siihen vaikuta ikä!

        Ja alusta asti olen meidät elättänyt itse, ja hyvin on pärjätty. Ja ihan vain vanhempainpäivärahalla ja lapsilisillä.
        Ensi vuonna sitten olisi tarkoitus lähteä opiskelemaan ammatti.

        Ja sama tässäkin, oli sitten teiniäiti tai vanhempi äiti, niin ei kumpikaan tiedä ekan lapsen kohdalla sen paremmin millaista se arki tarkalleen on lapsen kanssa ennenkuin sen kokee, että älkää laittako tätä vain teinien kohdalle!

        Ja mitä tuosta arjen realisoitumisesta puhutte koko ajan, ihan samanlaista arkea tämä on tässä vauva aikanakin kuin muulloinkin!! Itellänne ei taida olla tuota kokemusta sitten pätkän vertaa.. Ja niin, sama se on että käykö joku vanhempi äiti töissä ja hoitaa samalla arjen askareet ja on lapsen kanssa kuin se että teiniäiti käy koulussa ja hoitaa arjen askareet/on lapsen kanssa..

        Siis TIEDÄT, mitä on tulossa? Tuskinpa, ellet omaa selvännäkijän lahjoja. En minä ainakaan tiedä, mitä jälkikasvuni kanssa tulee tapahtumaan. Siitä huolimatta, että kyseessä on hieman pitempi kokemus vanhemmuudesta kuin se 7 kk.

        Elätät itsesi vanhempainpäivärahalla ja lapsilisillä? Rohkenen epäillä. Summat eivät liene suuria sinun iässäsi ja työkokemuksellasi. Minimituloilla ei pitkälle pötkitä. Lapsi EI ole vauva loputtomiiin.

        Arjella tarkoitin sitä, että on TODELLA lapsellista kehuskella onnistumisella kasvatuksessa siinä vaiheessa, kun olet vauvan kanssa kotona. Sinulla ei ole PIENINTÄKÄÄN hajua siitä, mitä todellinen artki tulee olemaan, kun opiskelet. Sinulla ei ole MITÄÄN kuvaa siitä, mitä se NORMAALI arkielämä on, kun käyt työssä ja yhdistät siihen lapsenhoidon. Sinulla ei myöskään ole kuin kalpea aavistus siitä, mitä yksinhuoltajan elämä raadollisimmillaan on. Ja entä sitten, kun hormonit taas alkavat hyrrätä ja löytyy uusi ihana "mies"? Kouluissa niitäkin tilanteita tupsahtelee eteen liukuhihnalta.

        Täällä teinityttöset elvistelevät sillä, miten HIENOSTI kaikki menee ja miten HELPPOA elämä vauvan kanssa on. Isästä ei ole tietoakaan, mutta HELPPOA kaikki vain on. Mitään ongelmia EI ole ja kaikille muillekin kannattaa samaa suositella, sillä kyllä yksinhuoltajannakin pärjää.

        Vaan kun EI pärjää.

        Suomen koulujärjestelmä kärvistelee yhä ongelmaisempien oppilaiden kanssa. Vanhemmuus on hukassa ja aikaa lapsille ei ole. On koulutusta, on parinvaihtoa, on uusperhettä.

        Kukaan ei kanna vastuuta mistään. Jos joku rohkenee ongelmista huomauttaa, syy on huomauttajassa, ei todellisessa syyllisessä. Aikuisetkin ovat pihalla kuin lumiukot ja oma lukunsa olette te teinit, jotka kuvittelette tietävänne jostakin jotakin. Jokainen aikuinen ihminen voivottelee sitä, miten valtavan lyhytjänteisiä nykypäivän teinit ovat. No, tästä osiosta onneksi löytyvät ne Suomen ainoat kypsät teinit, joista kukaan ei ikinä tule kokemaan ongelmia lastensa kanssa.

        Kuinka kukaan teistä oikeasti rohkenee ylpeillä tilanteellaan? Mitä hienoa on siinä, että ihminen järjestää itsensä tilanteeseen, joka ei ole hallinnassa?


      • teinimama
        Miesope kirjoitti:

        Siis TIEDÄT, mitä on tulossa? Tuskinpa, ellet omaa selvännäkijän lahjoja. En minä ainakaan tiedä, mitä jälkikasvuni kanssa tulee tapahtumaan. Siitä huolimatta, että kyseessä on hieman pitempi kokemus vanhemmuudesta kuin se 7 kk.

        Elätät itsesi vanhempainpäivärahalla ja lapsilisillä? Rohkenen epäillä. Summat eivät liene suuria sinun iässäsi ja työkokemuksellasi. Minimituloilla ei pitkälle pötkitä. Lapsi EI ole vauva loputtomiiin.

        Arjella tarkoitin sitä, että on TODELLA lapsellista kehuskella onnistumisella kasvatuksessa siinä vaiheessa, kun olet vauvan kanssa kotona. Sinulla ei ole PIENINTÄKÄÄN hajua siitä, mitä todellinen artki tulee olemaan, kun opiskelet. Sinulla ei ole MITÄÄN kuvaa siitä, mitä se NORMAALI arkielämä on, kun käyt työssä ja yhdistät siihen lapsenhoidon. Sinulla ei myöskään ole kuin kalpea aavistus siitä, mitä yksinhuoltajan elämä raadollisimmillaan on. Ja entä sitten, kun hormonit taas alkavat hyrrätä ja löytyy uusi ihana "mies"? Kouluissa niitäkin tilanteita tupsahtelee eteen liukuhihnalta.

        Täällä teinityttöset elvistelevät sillä, miten HIENOSTI kaikki menee ja miten HELPPOA elämä vauvan kanssa on. Isästä ei ole tietoakaan, mutta HELPPOA kaikki vain on. Mitään ongelmia EI ole ja kaikille muillekin kannattaa samaa suositella, sillä kyllä yksinhuoltajannakin pärjää.

        Vaan kun EI pärjää.

        Suomen koulujärjestelmä kärvistelee yhä ongelmaisempien oppilaiden kanssa. Vanhemmuus on hukassa ja aikaa lapsille ei ole. On koulutusta, on parinvaihtoa, on uusperhettä.

        Kukaan ei kanna vastuuta mistään. Jos joku rohkenee ongelmista huomauttaa, syy on huomauttajassa, ei todellisessa syyllisessä. Aikuisetkin ovat pihalla kuin lumiukot ja oma lukunsa olette te teinit, jotka kuvittelette tietävänne jostakin jotakin. Jokainen aikuinen ihminen voivottelee sitä, miten valtavan lyhytjänteisiä nykypäivän teinit ovat. No, tästä osiosta onneksi löytyvät ne Suomen ainoat kypsät teinit, joista kukaan ei ikinä tule kokemaan ongelmia lastensa kanssa.

        Kuinka kukaan teistä oikeasti rohkenee ylpeillä tilanteellaan? Mitä hienoa on siinä, että ihminen järjestää itsensä tilanteeseen, joka ei ole hallinnassa?

        Niin,tiedän suunnilleen mitä kaikkea voi siihen tulevaisuuteen lapsen kanssa eteen tulla, mutten tarkalleen tietenkään, koska EI KUKAAN VANHEMPI TIEDÄ ennenkuin sen itse kokee.
        Enkä ole elvistellyt kasvatustaidoillani tai että tietäisin kaiken vanhemmuudesta, vaan olen sanonut että on mennyt hyvin TÄHÄN ASTI!
        Ja yksinhuoltajana pärjää,ei siihen lapsen kasvatukseen miestä tarvita.
        Parempi lapsen on ilman isää, kuin että arjessa mukana olisi isä joka ei välitä ja jonka kanssa äiti vain riitelisi jne.

        Ja kyllä, elätän lapseni ja itseni nuilla tuilla. Vanhempainpäiväraha 450e/kk lapsilisä 150e. Vuokra on 370e/kk mutta siihen saan asumistuen 300e joten maksettavaa jää vain se reilu 70e eli niin, kyllä sitä rahaa jää :) Että kyllä,näillä eletään ja hyvin menee =) Ei kannata alkaa esittämään kaikkitietävää kun ei oikeasti voi kenenkään tilannetta tietää!

        Ja itse olen ylpeä tilanteestani, olen pärjännyt hyvin ihan kuin kuka tahansa muukin vanhempi, joten miksen olisi ? :)
        Olen lapsestani ikionnellinen ja rakastan häntä sydämeni pohjasta, enkä ymmärrä miten joku voi/kehtaa tulla selittämään asioita vain omien kuvitelmien pohjalta tai luulee tietävänsä kaiken toisen, TUNTEMATTOMAN henkilön elämästä, tai tilanteesta jossa ei koskaan ole itse ollut!


      • Miesope
        teinimama kirjoitti:

        Niin,tiedän suunnilleen mitä kaikkea voi siihen tulevaisuuteen lapsen kanssa eteen tulla, mutten tarkalleen tietenkään, koska EI KUKAAN VANHEMPI TIEDÄ ennenkuin sen itse kokee.
        Enkä ole elvistellyt kasvatustaidoillani tai että tietäisin kaiken vanhemmuudesta, vaan olen sanonut että on mennyt hyvin TÄHÄN ASTI!
        Ja yksinhuoltajana pärjää,ei siihen lapsen kasvatukseen miestä tarvita.
        Parempi lapsen on ilman isää, kuin että arjessa mukana olisi isä joka ei välitä ja jonka kanssa äiti vain riitelisi jne.

        Ja kyllä, elätän lapseni ja itseni nuilla tuilla. Vanhempainpäiväraha 450e/kk lapsilisä 150e. Vuokra on 370e/kk mutta siihen saan asumistuen 300e joten maksettavaa jää vain se reilu 70e eli niin, kyllä sitä rahaa jää :) Että kyllä,näillä eletään ja hyvin menee =) Ei kannata alkaa esittämään kaikkitietävää kun ei oikeasti voi kenenkään tilannetta tietää!

        Ja itse olen ylpeä tilanteestani, olen pärjännyt hyvin ihan kuin kuka tahansa muukin vanhempi, joten miksen olisi ? :)
        Olen lapsestani ikionnellinen ja rakastan häntä sydämeni pohjasta, enkä ymmärrä miten joku voi/kehtaa tulla selittämään asioita vain omien kuvitelmien pohjalta tai luulee tietävänsä kaiken toisen, TUNTEMATTOMAN henkilön elämästä, tai tilanteesta jossa ei koskaan ole itse ollut!

        Voi sinua, lapsonen.

        Se 600 kuukaudessa ei myöhemmässä vaiheessa valitettavasti riitä kovin pitkälle. En myöskään varsinaisesti käyttäisi termiä "elätän itse itseni", koska et niin tee. Erilaiset Suomen maassa toimivat tukimuodot elättävät sinut ja lapsesi. Jos niitä ei olisi, olisit ongelmissa.

        On hyvä, että olet ylpeä tilanteestasi. Toivon, että menestyt elämässäsi, sillä en toivo kenellekään pahaa. Erityisesti lapsellesi en toivo pahaa, sillä hän on kaikin puolin syytön.

        On inhimillistä puolustaa omia valintojaan. Mikäli valinnat osoittautuvat joskus ongelmallisiksi, sen aikanaan sitten oppii hyväksymään ja tajuamaan. Yksinhuoltajan kasvattamana tiedän aiheesta kohtuullisesti ja työssäni näen sen, millaista yksinhuoltajien elämä on.

        Siitä aiheesta puhuminen ja kirjoittaminen taitaa kuitenkin olla turhaa. Elämä opettaa jokaista ajallaan.


      • teinimama
        Miesope kirjoitti:

        Voi sinua, lapsonen.

        Se 600 kuukaudessa ei myöhemmässä vaiheessa valitettavasti riitä kovin pitkälle. En myöskään varsinaisesti käyttäisi termiä "elätän itse itseni", koska et niin tee. Erilaiset Suomen maassa toimivat tukimuodot elättävät sinut ja lapsesi. Jos niitä ei olisi, olisit ongelmissa.

        On hyvä, että olet ylpeä tilanteestasi. Toivon, että menestyt elämässäsi, sillä en toivo kenellekään pahaa. Erityisesti lapsellesi en toivo pahaa, sillä hän on kaikin puolin syytön.

        On inhimillistä puolustaa omia valintojaan. Mikäli valinnat osoittautuvat joskus ongelmallisiksi, sen aikanaan sitten oppii hyväksymään ja tajuamaan. Yksinhuoltajan kasvattamana tiedän aiheesta kohtuullisesti ja työssäni näen sen, millaista yksinhuoltajien elämä on.

        Siitä aiheesta puhuminen ja kirjoittaminen taitaa kuitenkin olla turhaa. Elämä opettaa jokaista ajallaan.

        Ei riitäkään, mutta sen aikaa riittää kun olen kotona lapsosen kanssa, eli sen vuoden suunnilleen vielä. Sen jälkeen on tarkoitus lähteä opiskelemaan/töihin, jolloin saa sitä rahaa elämiseen.
        No,nuilla kuitenkin elämme tämän kotona olo ajan, ja jokainen äiti ne tuet saa ja elää niillä sen aikaa kun kotona on. Toki voi olla mies joka käy töissä ja tuo lisätienestiä,mutta kuitenkin.

        Ja niin, totta että elämä opettaa :)


      • kolmen lapsen äiti

        Miesope. voiko kukaan sanoa toiselle ihmiselle ettei tiedä lapsen kasvatuksesta mitään, eiköhän se ole niin että jokainen oppii sen vasta silloin kun saa omansa, on hän sitten 17, 18, 20, 30-vuotias. Siinähän sitä oppii kun lapsen kanssa elää.
        Ei minullakaan ollut mitään isompaa kokemusta lapsista, sain ensimmäisen 27-vuotiaana. Kyllä siinä piti ihan itse miettiä koska lapsella on korvatulehdus, koska mitäkin vaivaa. Yöllä pitää nousta niin nuoren kun vanhemmankin, ja raskasta se varmasti on kun on vielä työssäkin! joten älkää hyvät ihmiset painako nuoria alas valintojensa pohjalta. Pahinta on että tekee abortin ja sitten hoidetaan mielenterveysongelmia, nekö sitten ovat parempi kuin pitää lapsi ja kasvaa sen mukana.
        Minun äitini oli juuri ja juuri täyttänyt 18 vuotta ja kasvatti 5 lasta, teki raskasta maataloustyötä heti synntyksen jälkeen. Kaikista on tullut ihan normaaleja lapsia ja nyt onkin jo hänellä paljon lapsen lapsia.

        Jotkut eivät ole kypsyä edes 30 vuotiaana ja kirjoitukset kertoo joskus kyllä selkeää ettei ymmärretä elämää edes tuossa iässä, mutta 17-vuotias voi olla paljon kypsempi kuin joku vanhempi.


      • Miesope
        kolmen lapsen äiti kirjoitti:

        Miesope. voiko kukaan sanoa toiselle ihmiselle ettei tiedä lapsen kasvatuksesta mitään, eiköhän se ole niin että jokainen oppii sen vasta silloin kun saa omansa, on hän sitten 17, 18, 20, 30-vuotias. Siinähän sitä oppii kun lapsen kanssa elää.
        Ei minullakaan ollut mitään isompaa kokemusta lapsista, sain ensimmäisen 27-vuotiaana. Kyllä siinä piti ihan itse miettiä koska lapsella on korvatulehdus, koska mitäkin vaivaa. Yöllä pitää nousta niin nuoren kun vanhemmankin, ja raskasta se varmasti on kun on vielä työssäkin! joten älkää hyvät ihmiset painako nuoria alas valintojensa pohjalta. Pahinta on että tekee abortin ja sitten hoidetaan mielenterveysongelmia, nekö sitten ovat parempi kuin pitää lapsi ja kasvaa sen mukana.
        Minun äitini oli juuri ja juuri täyttänyt 18 vuotta ja kasvatti 5 lasta, teki raskasta maataloustyötä heti synntyksen jälkeen. Kaikista on tullut ihan normaaleja lapsia ja nyt onkin jo hänellä paljon lapsen lapsia.

        Jotkut eivät ole kypsyä edes 30 vuotiaana ja kirjoitukset kertoo joskus kyllä selkeää ettei ymmärretä elämää edes tuossa iässä, mutta 17-vuotias voi olla paljon kypsempi kuin joku vanhempi.

        kolmen lapsen äiti.

        "...17-vuotias voi olla paljon kypsempi kuin joku vanhempi."

        Mahdollista, mutta epätodennäköistä. Nykyteinit ovat PALJON lyhytjänteisempiä kuin esim. minun aikoinani. Työssä todettua.

        Sinun äitisi on oman taustansa tulos. Se, että hänen elämänsä vuosikymmeniä sitten tiettyjä latuja meni, ei tarkoita missään määrin sitä, että nykypäivänä asiat samoin menisivät.

        Kus sait lapsesi 27-vuotiaana, olit aikuinen ihminen. Kymmenen vuotta sitä nuorempi EI ole. Olipa hän miten "kypsä" tahansa, hän ei ole vielä missään määrin siinä tilöanteessa, että kykenisi itsensä elättämään. Hänen parisuhteensa - jos sitä edes on! - on lyhyt. Hänellä EI välttämättä ole minkäänlaista kokemusta siitäkään, mitä on pitemmällä tähtäimellä elää yhderssä toisen kanssa. Hän ei kykene pitemmällä tähtäimellä arvioimaan toimiaan.

        "Pahinta on että tekee abortin ja sitten hoidetaan mielenterveysongelmia, nekö sitten ovat parempi kuin pitää lapsi ja kasvaa sen mukana."

        Olet joko trolli, uskonnollinen ihminen tai sitten vain hieman omituyisella ajatusmallilla varustettu ihminen. Juttusi nimittäin ei ole millään tasolla totta. Abortti ei ole kenenkään toive tai haave, mutta on soopaa väittää myöskään niin, että seurauksena olisi aina masennus. Se on täyttä valhetta ja tiedät sen itsekin.


      • +.+
        teinimama kirjoitti:

        No enköhän minä kuule lapsen kasvatuksesta tiedä jos olen lapsen saanut, tiedän mitä on tulossa jne.. Että ei tarvitse siitä tulla sanomaan. Ihan yhtälailla edelleenkin teiniäiti tai vanhempi äiti, niin ei kumpikaan tiedä tarkalleen millaista se vanhemmuus on,että ei siihen vaikuta ikä!

        Ja alusta asti olen meidät elättänyt itse, ja hyvin on pärjätty. Ja ihan vain vanhempainpäivärahalla ja lapsilisillä.
        Ensi vuonna sitten olisi tarkoitus lähteä opiskelemaan ammatti.

        Ja sama tässäkin, oli sitten teiniäiti tai vanhempi äiti, niin ei kumpikaan tiedä ekan lapsen kohdalla sen paremmin millaista se arki tarkalleen on lapsen kanssa ennenkuin sen kokee, että älkää laittako tätä vain teinien kohdalle!

        Ja mitä tuosta arjen realisoitumisesta puhutte koko ajan, ihan samanlaista arkea tämä on tässä vauva aikanakin kuin muulloinkin!! Itellänne ei taida olla tuota kokemusta sitten pätkän vertaa.. Ja niin, sama se on että käykö joku vanhempi äiti töissä ja hoitaa samalla arjen askareet ja on lapsen kanssa kuin se että teiniäiti käy koulussa ja hoitaa arjen askareet/on lapsen kanssa..

        "No enköhän minä kuule lapsen kasvatuksesta tiedä jos olen lapsen saanut, tiedän mitä on tulossa jne.."

        Te teinit pistätte oikein naurattamaan. Te kuvittelette tietävänne kaikesta kaiken, vaikka todellisuudessa ette tiedä mistään paljon paskaakaan. :D

        "Ja mitä tuosta arjen realisoitumisesta puhutte koko ajan, ihan samanlaista arkea tämä on tässä vauva aikanakin kuin muulloinkin!!"

        Niin." Kun vauva on talossa, niin viihteellehän voi lähteä aivan huoletta niin kuin ennenkin. Mitäpä siitä, vaikka vauva on talossa, kyllähän se hetken aikaa pärjää."

        Eipä ihme, että teiniäideiltä otetaan niin paljon lapsia huostaan, jos asenne on tuollainen.

        "Itellänne ei taida olla tuota kokemusta sitten pätkän vertaa.."

        Ainakin elämänkokemusta meillä on moninkertaisesti sinuun verrattuna.

        Kiitos päivän nauruista. :D On se niin huvittavaa, että henkilö, joka on itse jättänyt vaipat ja tuttipullot hetki sitten taakseen ja jolla on olematon määrä elämänkokemusta, yrittää esittää kovaa ja paljon kokeneempaa, kuin vanhemmat ihmiset. :D


    • Miesope: Kerrotko miksi sä pyörit täällä teiniäitikeskusteluissa? Onko siulla jotain tarvetta saada nuoret äidit tuntemaan itsensä huonoiksi vai?

      Ja kuinka moni tietää lapsen kasvatuksesta paljonkaan ellei ole opiskellut sitä tai kasvattanut jo lapsia? Ei sitä vanhemmatkaan äidit tiedä sen enempää ennen kuin niitä lapsia saavat ja sitä myöten oppivat.

      • Nuori nainen

        aurorahh

        Luuletko sinä tietäväsi jotain lapsen kasvatuksesta,kun täälä niin lujaa kehuskelet,että kannattaa lapsia nuorena tehdä,kun itsekkin on vielä teini ja opiskelut kesken!?


      • Miesope

        aurorahhh,

        Eikö ikäviä asioita saisi nostaa esiin?

        Kiittääkö vain pitää, vaikika tietää ongelmia tulevan?

        Eikö olisi järkevää, että jo tässä vaiheessa teinitytöt kuulisivat siitä, mitä ongelmia tulevaisuus mukanaan ehkä tuo?


      • nuorelle naiselle
        Nuori nainen kirjoitti:

        aurorahh

        Luuletko sinä tietäväsi jotain lapsen kasvatuksesta,kun täälä niin lujaa kehuskelet,että kannattaa lapsia nuorena tehdä,kun itsekkin on vielä teini ja opiskelut kesken!?

        Nuorelle naiselle, ja miten sinä luulet pystyväsi arvostelemaan toisen elämää ettei hän tiedä lapsen kasvatuksesta mitään. Oletko sinä mukamas parempi kuin aurorahh? ja mihin perustat tuon väitteen?
        Moni vanhempikaan ei pysty lastaan kasvattamaan, ja taas moni nuori on niin näppärä lapsensa kanssa. vAnhemmat väsyy ja komentelee lastaan ja hankitaan yksi ja senkin kanssa on vaikeeta. Joten ihan mielenkiinnosta kysyn kuka voi sanoa että toinen ei tiedä lapsen kasvatuksesta mitään.


    • Nuori nainen: Jaa-a, enpä ole missään vaiheessa mitään kehuskellut tai sanonut, että lapsia kannattaisi tehdä nuorena. Ja ei en todellakaan luule tietäväni, jos luit edeltävää viestiä ollenkaan niin ymmärtänet. On se kumma kun tuollaista viestiä tulee, vaikka ei ilmeisesti ole kuin valikoiden luettu minunkaan tekstejä. Sen tiedät että on opiskelut kesken, mutta et kuitenkaan viitsinyt edellistä viestiäni tähänkään ketjuun lukea?

    • nuori nainen.

      Kovasti näytät olevan sun ikäisten puolella, jolla on lapsi. Luulet olevasi kovastikkin aikuinen,kun täälä puhut ja onnittelet muita lapsen saannista. Mitä sinä täälä sivulla teet? Sulla ei ole edes miestä,että voisit edes kuvitella lapsen saamista!

      • pilkka osui sinuun

        Mitä sinäkään teet tällä palstalla, jos et ole teiniäiti? Ihan samaa voi kysyä sinulta.


      • Nuori nainen
        pilkka osui sinuun kirjoitti:

        Mitä sinäkään teet tällä palstalla, jos et ole teiniäiti? Ihan samaa voi kysyä sinulta.

        Minulla on sentäs mies ,kun aurorahh nimimerkillä.


      • pos
        Nuori nainen kirjoitti:

        Minulla on sentäs mies ,kun aurorahh nimimerkillä.

        Vaikuttaa mihin ja miten? Ei ainakaan palstan aiheeseen :P


      • nuorelle naiselle

        Nuorelle naiselle, sinun tekstisi alkaa olemaan niin tympeät että ehkä kannattaa vaihtaa täältä pois arvostelemasta nuoria, haukut vieläpä toista tuntematta ettei ole miestä jne. kuinka voit tehdä tuollaista toiselle. Kehottaisin nyt rauhoittumaan ja nöyrtymään vähän etkä pidä itseäsi toisen yläpuolella arvostellen toista ihmistä.
        Miksi sinä yleensä olet täällä jos sinulla on tuollainen negatiivinen asenne.

        Miksi syytät toista jos toinen onnittelee, onko se sinulta jotenkin pois.
        Käytöstapoja ei ainakaan sinulla ole, joten luulisi sinun olevan hvyinkin lapsen tasolla, tosin lapsetkin ovat paljon fiksumpia. Sinulla ainakin on vielä pitkä matka aikuisuuteen, kirjoituksesi osoittaa kypsymättömyytesi, eikä sinulla varmasti vielä ole pitkään aikaan omia lapsia, ja enkä suosittele niitä edes tekemään tuolla asenteella.


      • nuorelle naiselle
        Nuori nainen kirjoitti:

        Minulla on sentäs mies ,kun aurorahh nimimerkillä.

        Todella törkeää käytöstä sinulla nuori nainen!! puheistasi luulee ettei ksyymyksessä ole kovinkaan aikuisen kirjoitukset, pitkä matka on sinulla aikuisuuteen. En suosittele hankkimaan lapsia jos olet vielä noin lapsen kengissä elämäsi kanssa ja toisia kohtaan.


    • nuori nainen: No enpä ole kaikkien. Tuon kommentoimani ketjun aloittaja vaikuttaa siltä, että on kyllä miettinyt asiaa. Ja milläs sitä aikuisuutta mittaillaan? En kuvittele olevani aikuinen. Koen olevani nuori aikuinen ja 18 tässä ollaan täyttämässäkin. Ja eikös sitten saisi onnitella? Pitäisi varmaan toivoa keskenmenoa tai manata ne helvettiin niinkuin jotkut "aikuiset" täällä tekevät.

      Ja lähempänä minä koen tätä keskustelualuetta olevani kuin esimerkiksi miesope? Ja kukaan ei kiellä täällä olemasta, vaikkei olisikaan äiti. Ja saa minun puolestani jokainen olla millä keskustelualueella haluaa, kyselin vain miesopen tarkoitusperiä jos siihen viittasit.

      Ja minun miesasiani eivät kuulu tähän oikeastaan lainkaan. :) Mutta hyvä, että sinä tiedät ne paremmin kuin minä.

      • aurorahhlle

        aurorahh, älä masennu, jotkut ihmiset eivät aikuistu vaikka olisivat sinua kymmeniä vuosia vanhempia, kirjoitukset osoittaa esim. nuorella naisella kypsymättömyyden ja lapsellisuuden joka kehtaa osoitella ettei sinulla ole miestä jne, kertoo aika lailla sen ettei ole vielä itse päässyt lapsen kengistä. Käytöstavat ovat puutteellisia ja muutenkin kielenkäyttö rumaa.

        Voimia sinulle aurorahh, ja älä lannistu, olet hieno nuori nainen , aina on ihmisiä jotka ovat kateellisia ja muutenkin tylsiä. :)


    • nuori nainen.

      Pitäisikö onnitella, kun olet pian täysi-ikäinen. Luuletko,että lapsen hoito on helppoa. Se ei niin ole! Minulla on 7 sisarusta ja ymmärrän hyvin kuinka rankkaa äiteelläni ja isälläni on ollut. Lapsia ne hankki vasta,kun oli ammatti,rahaa ja asuivat yhdessä eli siinä 24- vuoden ikäisenä

      No aika moni "aikuinen" on siinä oikeassa,ettei lapsia kannata,vielä tehdä,kun itsekkin on, vielä teini. Ja monet 14-18 vuotiaat on täälä kirjoittaneet,että haluavat lapsen ja eivät lapsen hoidosta mitään tiedä ja mitä se elämä on sen jälkeen. Se ei tule olemaan helppoa.

      • nauran sulle

        Oh, sinäkö TODELLA vertaat seitsemää lasta yhteen? Ehkä kuitenkin on rankempaa seitsemän kuin yhden kanssa. :P


    • Saahan sitä täysi-ikäisyydestä onnitella vaikkei sekään nyt varsinaisesti tähän liity? Ja en luule. Kyllä sitä muillakin on sisaruksia. Varsinkin jos on melkein kasvattanut kaksi niistä, niin tiedän kyllä ettei se mitään pelkkää lepertelyä ole. Ja oma äitini sai minut 21-vuotiaana ja sen jälkeen 3,5 vuoden jälkeen siskoni. Vanhempi pikkuveljeni on 9-vuotias ja nuorempi 6-vuotias. Ja taloudellisestikin välillä ollaan oltu tiukilla, mutta hyvin me pärjättiin vaikka minä huolehdin pikkuveljistä yhdessä vaiheessa enemmän kuin äiti.

      Ja siitä, ettei kukaan aikuinen olisi oikeassa. Varmasti on. Mutta monet aikuiset vaikuttavat niin lapsellisilta, että välillä tulee myötähäpeän tunteita.

      • Miesope

        "Ja taloudellisestikin välillä ollaan oltu tiukilla, mutta hyvin me pärjättiin vaikka minä huolehdin pikkuveljistä yhdessä vaiheessa enemmän kuin äiti."

        On oikeasti JÄRKYTTÄVÄÄ, jos olet joutunut tuollaiseen tilanteeseen.

        Et kai oikeasti toivo samaa muillekin?

        Syy siihen, että jotakin kirjoittelen tänne, on juuri tässä: NÄEN työssäni konkreettisesti sen, mitä surullisen usein seuraa ihmisten holtittomuudesta. NÄEN varsinkin lasten oireilevan. En keksi juttuja omasta päästäni, vaan kerron kokemuksistani.

        Se, että olet selvinnyt vaikeissa olosuhteissa, on hieno asia. Olettaisi noin fiksun ihmisen kuitenkin käsittävän, että ihmisiä ohjataan rationaalisen toimintaan, EI holtittomuuteen tai Toivotaan, toivotaan - ajatteluun, jolla EI oikesssa elämässä pitkälle pötkitä.


    • Nuori nainen

      No se ei tarkoita,vaikka olisit sun nuorempia sisaruksia hoitanut,että olisit hyvä äiti. Meillä on ollut vähän enemmän ruokittavaa,kun sinun perheellä. Raha ongelmia on ollut jonkin verran ja muutenkin talo on meinannut mennä alta. Kaikkien lapsuus on erilaista ja siinä on erilaisia asioita mitä toisessa perheessä ei. Kaikki eivät voi ymmärtää toisten vanhempien ongelmia ja huolia perheen hoidosta ja raha asioista.

    • En ole missään vaiheessa väittänytkään, että olisin hyvä äiti? Ja ei varmaan kukaan ole hyvä äiti ennen lasten saamista. En ole myöskään väittänyt, että lapsuutemme olisi ollut samanlainen, ehen todellakaan.

    • Nuori nainen

      Et väittänut et,mutta tuosta sun sisarusten hoidosta sai jotenkin sellaisen kuvan,kun olet hoitanut yhdessä vaiheessa niitä enemmän,kun jopa äitisi. No ei varmasti ole ne, jotka ensimmäisen lapsen saa,mutta ehkä toisen lapsen kanssa voi mennä paremmin. No erilainen on kyllä ollut ja mun elämässä on tapahtunut paljon pahoja asioita mitä en haluaisi omille lapsilleni käyvän.

    • No se varmasti kyllä ihan hyödyllistä kokemuksena siinä vaiheessa kun niitä omia lapsia hankkii. Vaikka ei nyt "valmis" äiti olekaan. Parempihan se on kuin iahn tyhjästä aloittaa kuitenkin. Ja siinähän sitä sitten oppii juuri sen ensimmäisen lapsen kanssa.

      Ja kyllä minunkin elämässä on sellasia kokemuksia, mitä en halua kenellekkään tapahtuvan. Varmaan kaikilla on.

    • Nuori nainen

      jep. No haluaisin kyllä lapsia,mutta kuitenkin vielä odotan jonkin aikaa,kun se aika sitten joskus koittaa,mutta päivä kerrallaan tässä eletään.

    • hiuliheig

      "Eikö teinit nykyään osaa käyttää ehkäisyä enää vai mikä kiire 14-18-vuotiailla on tulla äidiksi? Missä on kondomien ja e-pillerien käyttö? Ei se kovin vaikeaa voi olla ehkäisystä pitää huolta! Mitäs sitten, kun tulee sukupuolitauti? Sitten ollaan paniikissa, kun ollaan raskaana ja joudutaan tekemään abortti ja ei uskalleta kertoa vanhemmille asiasta."
      - Tässä on aloittajallakin kyllä muutamat perusasiat hukassa. Mikään, ei mikään ehkäisykeino, ole 100% varma vaan vaikka pari käyttäisi aina kondomia, ja e-pillereitä, niin raskauden riski ON olemassa. Ja kaikille se abortti ei ole vaihtoehto, moni ei siihen pysty, että tietää että omassa vatsassa on jotain pientä elämää, ja siitä pitäisi luopua.
      AINOA varma keino, ettei tule raskaaksi, on olla harrastamatta seksiä, tarkemmin sanottuna yhdyntää. Raskauden riski on AINA olemassa, ja kannattaisi miettiä sitä asiaa huolella. Vaikka ehkäisy olisi kunnossa, niin MITÄ jos tulenkin raskaaksi? Pystynkö tekemään abortin? Jos ajattelee, ettei pysty, silloin se yhdyntä kannattaa jättää pois kuvioista kunnes on valmis sen lapsen saamaan jos joku vahinko tapahtuisi.

      "Kannattaisko miettiä mitä se elämä on sen lapsen saamisen jälkeen. Silloin ei enää käydä baarissa tai muutenkaan nähdä kavereita/ystäviä."
      - Eivätkö sinun vanhempasi koskaan käyneet baarissa, ikinä? Eivätkö he ikinä tavanneet ystäviään? Kyllä sellaisellekin löytyy aikaa, mutta huomattavasti vähemmän. Ja jos Liisa 15v saa lapsen, niin se on 99% varmaa ettei niitä vanhoja samanikäisiä kavereita enää tämän neidin seura kiinnosta, kun ihan eri kuviot elämässä.



      PS. Sinulle, joka toisena vastasit ja kehuit että miten helppoa 7kk vanhan vauvan kanssa on, en sanoisi tuolta pohjalta mitään. Lapsesi ei vielä edes puhu eikä kävele. Sitten kun olet tapellut uhmaikäisen kanssa, ja nähnyt lapsesi teini-iän myrskyt ja muut, sitten voit sanoa uudelleen, onko niin helppoa?

      • teinimama

        Noniin, ihan helppoa on ollut nämä 7kk. Entä sitten? Enkö saisi sanoa että tämä aika on mennyt hyvin? Mutten missään vaiheessa ole sanonut että tulisi koko loppu elämä menemään yhtä helposti,joten miksi alatte heti tuollaisiksi?


      • mummeli
        teinimama kirjoitti:

        Noniin, ihan helppoa on ollut nämä 7kk. Entä sitten? Enkö saisi sanoa että tämä aika on mennyt hyvin? Mutten missään vaiheessa ole sanonut että tulisi koko loppu elämä menemään yhtä helposti,joten miksi alatte heti tuollaisiksi?

        Niin, en minäkään ymmärrä jos kerta lapsen on saanut täällä on joukko kun hyeenoja jotka yrittävät lannista nuoret äidit. Eikös sitä vanha sanonta että turhaa on enää rykästä kun se on jo housussa.

        Luulisi että kannustavia ja rohkaisevia saisi lukea mutta ei, täällähän oikein joukolla jyrätään niitä nuoria jotka ovat tulleet äideiksi. Tällaisiako ohjeita antaisimme omille nuorillemme jos he ovat tulleet raskaaksi. Aborttiko heille pitäisi tässä tilanteessa sitten neuvoa. Tuetaan nuoria kun he ovat näin nuorina tulleet aikuisiksi ja halunneet lapsensa tähän maailmaan saattaa. On niitä aina ennenkin ollut nuoria äitejä ja aina tulee olemaan.
        Itse olisin halunnut tulla jo äidiksi nuorena, mutta ensimmäisen sain vasta 27-vuotiaana. Voiko kukaan sanoa että se on tuossa iässä helpompaa ja vastuullisempaa. Ihan samat kuviot piti silloinkin käydä, eikä ollut edes nettiä apuna kun jotain olisi tarvinnut tietää. Nyt saa tietoa paljon jo netistäkin ja neuvolat ovat tietoa pursuavia.

        Eihän se elämä kenelläkään helppoa ole, kuka täällä näistä nuorista edes sillain on edes väittänyt, muttei heitä kyllä tarvitse lytätäkään. Kannustakaa ja älkää moittiko, älkääkä myöskään olko itse niin viisaita vaikka olettekin vanhempia. Teiltä ainakin luulisi odottavan aikuisen esimerkkiä ja kannustusta.
        Mutta ei se näytä yhtään aikuiseltakaan onnistuvan, aika lapsekkaita ilmaisuja olen täällä sannut mummuna lukea.
        Oma nuoreni oli 22-vuotias ja kyllä hekin oli yhtä tietämättömiä kuin se 17-vuotiaskin. Aina kun kysyttiin neuvoin nuoriani ja ottivat selvää ja kun lapsi sairastui vietiin lääkäriin. Ihan samat kuviot ne on jokaisella edessä.


    • On hauskaa lukea näitä lapsiäitien viisauksia ja samalla tiputella vähän punkkua. Tulee sellainen paremmuuden tunne.

    • ....................

      Teiniäiti ei ole automaattisesti sama asia kuin sossupummi, yksinhuoltaja, huora, osaamaton kasvattaja, opiskelija, .. Nuorilla saattaa olla samaan aikaan äitiyden kanssa rahahuolia tai koulua tai säröä parisuhteessa - ihan samalla tavalla kuin vanhemmillakin äideillä. Jos ette olisi täällä mollaamassa iästä, olisitte mollaamassa ikäisiänne vanhempia äitejä kertakäyttövaipoista, pulloruokinnasta, pitkistä päiväkotipäivistä, teinilasten pukeutumisesta tai muusta sellaisesta, joka ei teille tippaakaan kuulu tai teidän elämäänne vaikuta. Jokainen mokaa joskus jossakin, kaikilla äideillä on vaikeutensa ja parisuhteissa ongelmansa, jokainen on joskus väsynyt eikä kukaan äiti varmaksi tiedä huomisesta. Ikä ei tee äitiä huonommaksi, kyllä ne on ihan muut asiat. Jos nuorilla äideillä on rankkaa, kuten kaikenikäisillä yksinhuoltajilla ja työttömillä äideillä, niin se on muiden paikka tukea ja kannustaa, ei mollata. Aletaas me vanhemmat käyttäytyä kuten kuuluu ja jätetään se muiden haukkuminen niille, joilla ei ole järkeä muuhun. Ei me kuitenkaan muiden elämästä tiedetä mitään, joten huolehditaan omista asioistamme.

      Aurinkoista kevättä toivottelee 22-vuotias avioliitossa elävä kolmen (aviomiehen kanssa yhteisen) lapsen äiti, jolla hyvä työ, välillä raskas arki ja kovastipaljon myötätuntoa heille, joilla on tällä hetkellä raskasta :) Näin erityislapsen äidin näkökulmasta viittä koiraa ja yritystä hoitavana se arjen raskuus näkyy ja tuntuu usein, muttei koskaan yli onnen (buahaa, sainpa vittumaisen lopun tähän :D).

    • Miesope

      "Näin erityislapsen äidin näkökulmasta viittä koiraa ja yritystä hoitavana se arjen raskuus näkyy ja tuntuu usein, muttei koskaan yli onnen (buahaa, sainpa vittumaisen lopun tähän :D)."

      Kyllä - "kypsyytesi" näkyy todellakin VARSINKIN tuossa lopetuksessasi.

      Ilmeisesti ET ole täysin lukutaitoinen, koska et näemmä kykene millään hahmottamaan sitä, mitä minäkin olen omilla teksteilläni yrittänyt sanoa.

      Sinulla on siis "hyvä" ammatti? Mikähän se on? Ja yritys? Hyvä, jos on. Suomi Tarvitsee yritttäjiä.

      Olet 22-vuotias? Olet ehtiväistä lajia. Tai sitten mielikuvitusrikas trolli.

      • terap.

        Ehtiväistä todellakin. Samantyyppisiä elämäntarinoita on ADHD-aikuisilla.


    • mummuna on hyvä olla

      Itse peräänkuulutan vanhemmuuden vastuusta. Mitä tekee 14 vuotias pillereillä ja heitä ohjaavalla ehkäisyllä. Vanhemmuuden vastuu on sitä että pidetään ne alaikäiset nuoret kotona eikä päästetä niitä oman väsymyksen ja ajankäytön riittämättömyyden tähden kadulle. Hyvä vanhemmuus ei ohjaa ekäisyn käyttöön jos se on hoidettu siten että lapset kasvaa kotona eikä maailmalla.
      Minulla on kolme lasta ja ketään ei tarvinnut ajatellakaan että he olisivat olleet tuon ikäisinä parisuhteessa ja josta olisi raskaus seurannut.

      Kun välitetään lapsistamme niin meidän ei tarvitse lukea teiniäitiydestä, eikä siitäkään että tehdään salaa vanhemmilta abortti.
      Puhukaa lapsillenne ja pitäkää huolta ettei seurustelu ala liian nuorena.

      Järkytyin kun oli seksi ja seksuaalisuusillassa jossa oli sairaanhoitajia, poliisi ja seksuaalikasvattajia. Kuinka paljon nuoria kävi hakemassa alaikäisinä ehkäisypillereitä ja sitten ei vanhemmat tienneet mitään koska salassapitovelvollisuus on sitä ettei saa kertoa. NIINPÄ!

      Ja mitä tekee aikuiset, he antaa vielä tulta lisää kun hankkivat alaikäisille lapsilleen kondomeja ja antavat lasten muuttaa yhteen jomman kumman kotiin.

      Näissä palstoissa peräänkuulutan todellakin vanhemmuuden vastuuta, eikä sitä että tässä haukutaan nyt niitä jotka ovat tulleet teineinä raskaaksi.
      Olkaa edes iloisia että ovat päätyneet ottamaan lapsensa vastaan, se jo edes kertoo että on vastuullisuus sisimmässä, eikä lopettamassa uutta elämää.
      Kun olen kuunnellut yhtäkin nuorta joka oli tehnyt abortin nuorena, miten raskas taakka se oli kantaa, niin en kaipaa syyllistämistä kun tilanne on mikä tällä palstalla saa lukea.
      Puhukaa lapsillenne ja pitäkää heitä lapsina, eikä se että ojennetaan kondomit, koska annetaan tapahtua seurustelua ja hyväksytään seksuaalinen kanssa käyminen.

      Syytökset voidaan ottaa ihan itseemme jos olemme saattaneet nuoremme tulla alaikäisinä raskaaksi.

      Kolme lasta aikuisuuteen kasvattanut tiedän kyllä mistä puhun, jokaiselle olemme valistaneet missä vaiheessa kuuluu seksi ja meidän ei ole sitä tarvinnut katua. Seurustella ovat saaneet mutta nekään ei ole olleet lapsen kengissä vaan aikuisina.
      Kun syytämme nuoria, sormella, voi siinä kohdassa katsoa että ne yhdeksän osoittaa itsemme. Siitä kannattaa ensin läheteä, olenko minä ollut hyvä ja turvallinen aikuinen, vai olenko antanut mennä lekkeriksi ja olen hyväksynyt alaikäisenä seurustelut.
      Olen jo yli 50-vuotias ja kahden lapsenlapsen mummu.

    • Miesope

      "Kun olen kuunnellut yhtäkin nuorta joka oli tehnyt abortin nuorena, miten raskas taakka se oli kantaa, niin en kaipaa syyllistämistä kun tilanne on mikä tällä palstalla saa lukea."

      Vai ovat mummotkin nyt jo kehissä?

      Olennainen juttu tekstissäsi taisi olla tuo abortinvastaisuus. Sen suhteenhan ET puhu asiaa. Suurin osa abortin tehneistä EI traumatisoidu. Ja tällä en tarkoita sitä, että abortti olisi ihailtava asia. Sen demonisoimisellakaan ei kuitenkaan pitkälle pötkitä.

      • Miesopelle

        Puhun asiaa jos yksikin traumatisoituu ja kantaa sitä loppuelämänsä. Abortti voi olla sinusta pieni juttu, mutta toivon totisesti että täällä olevat ihmiset lopettavat tämän jatkuvan lyömisen nuoria kohtaan jotka ovat päättäneet pitää lapsensa, vai auttaako se että täällä päivät pitkät heitä moititaan. Toivon että täällä olisi jonkin verran edes rankaa auttaa heitä eikä moittia ja sanoa että saat nähdä sitten vuoden päästä onko tilanne nyt yhtä ihana. Eihän kukaan sellaista täällä ole väittänyt, mutta edelleen peräänkuulutan näiden nuorten vastuuta, annatko sinä itse 16-vuotiaan sekstailla vapaasti ja olet jopa sitä mieltä että he ovat sen ikäisiä jotta voivat muuttaa yhteen.
        Nyt ei voi muuta kuin tukea heitä, ei huutaa heille eikä räyhätä, eikä sitäkään että aletaan vertaamaan että itse on aikuinen, mitä se hyödyttää.
        Abortti ei todellakaan ole hyvä asia, tärkeintä on että vanhemmat tukevat tässä asiassa nyt eikä tee heidän oloaan vielä raskaammaksi mitä se välttämättä ei edes ole.
        En ole kannattamassa missään kohdin teiniäitiyttä, vaan opettamalla heille elää vastuullisesti.
        Kyllä minä mummuna saan olla yhtälailla kehissä kuin sinäkin, elämän kokemuksesta puhun näitä.
        Oletko oikeasti opettaja, jos olet niin kuuluta sinä koululla vastuullista vanhemmuuta, eikä sitä että heille ohjataan kondomit m. ehkäisyt eteen kuten koulussa tänäpäivänä seksivalistuksessa on. Lapset eivät tarvitse kondomeja, sehän vain antaa heille lisää kokeilun yllykettä. Vaan ohjausta ja vanhempia kutsumaan ettei kukaan alaikäinen ole vielä kypsä seksuaaliseen kanssakäymiseen.

        Olin todellakin yllättynyt kuinka moni tuossa seksuaali ja seksi illassa antoi lapselleen kondomeja ja antoivat ymmärtää että nuoret saavat tehdä mitä lystää.
        Jos aikuiset ottaisivat lapsistaan vastuuta niin tällaisia ei tarvitisisi lukea, ei edes aborttipalstalla. Mutta kun ollaan saatu vanhana lapset/lapsi, niin ei sitten jaksetakaan enää katsoa heidän perään, kun on työ ja ura, niinpä!


    • Miesope

      En ole täällä "lyömässä" teinejä. Pikemminkin yritän selittää heille, jotka omien valintojensa mahtavuutta kehuvat sitä, ettei se EHKÄ ole koko totuus. Omassa työssäni opettajana näen turhankin hyvin ihmisten lyhytjänteisyyden seuraukset ja sehän teinejäkin vaivaa - kyvyttömyys arvioida toimiensa seurauksia.

      Ihmisten EI pitäisi antaa lastensa tehdä mitä vain. Alaikäisten toimia PITÄÄ Seurata. Olet oikeassa.

      14-vuotias kuitenkin ON eri tilanteessa kuin 17-vuotias. Molemmat ovat alaikäisiä, mutta toinen on jo lähes täysi-ikäinen. Se on sitten eri asia, onko kumpikaan millään kriteerillä arvioiden läheskään "aikuinen".

      En tiedä, onko taustasi uskonnollinen, mutta kovin ruusuinen on käsityksesi lasten kasvatuksesta, vaikka mummo väitätlkin olevasi.

      "...Vaan ohjausta ja vanhempia kutsumaan ettei kukaan alaikäinen ole vielä kypsä seksuaaliseen kanssakäymiseen."

      Onnittelut, jos olet onnistunut tuossa lastesi suhteen. Väitteesi nimittäin on monin osin utopiaa. Halusimmepa tai emme, seksuaalisuhteita ON alaikäisilläkin.

      USA:ssa on monia osavaltioita, joissa parjaamasi seksuaalivalistus on todellakin poistettu kouluista ja niitä kondomeja ei ole jaettu. Seuraus? Teiniraskauksien valtava lisääntyminen ja aborttien määrän suuri kasvu. Sitäkö haluaisit?

      Jossakin fantasiamaailmassa kaikki teinit ovat kiiltokuvamaisen kauniita ja tottelevat vanhempiaan kirmaten perhosten perässä veisaten samalla virsiä.

      Todellisuus ei ole kuitenkaan aivan tuota. Kaikenlaiset nuoret hölmöilevät tänä päivänä. Jossakin määrin hölmöileminen jopa kuuluu nuoruuteen. Ei elämä ole kaikilla saman tyyppistä kuin vaikkapa joidenkin uskonnollisten yhteisöjen hurskailla jäsenillä. Suhteet eivät kestäkään. Elämä on useille ihmisille täynnä pettymyksiäkin.

      "Mutta kun ollaan saatu vanhana lapset/lapsi, niin ei sitten jaksetakaan enää katsoa heidän perään, kun on työ ja ura, niinpä!"

      Tuo taisi kertoa kaiken sinun mummuudestasi. Aikuinen ihminen kyllä käsittää maailman muuttuneen niistä ajoista, kun lapset hankittiin vauhdilla ja perheet perustettiin alle parikymppisinä. Niin toimivat enää lähinnä uskovaiset.

      Itse en iloitsisi alaikäinen lapseni muuttamisesta yhteen toisen ihmisen klanssa seurustelumielessä. Pulma on kuitenkin se, että homma on alkanut luultavasti menemään pieleen jo aiemmin, mikäli tilanteeseen ajaudutaan. Niitä tilanteita on riittänyt aiemminkin. Vanhemmista ei ole läheskään aina vanhemmuuteen. Näinhän homma on esim. silloin, kun aikaa vanhemmuuteen ei aikanaan ole. Tähän tilanteeseenhan voi johtaa esim. teiniraskaus!

    • miesopelle

      En ole väittänytkään ettei olisi, sanoin että olen pitänyt omistani huolta ettei sellaista pääse käymään. Ja kyllä tiedän hyvinkin missä ajassa mennään, teenhän nuorisotyötä. Jos viittaat uskonnolliseen ajatusmaailmaan, onko väärin että uskonnollisuus aiheuttaa huolenpitoa ja oikeaa asennetta lapsiinsa, eikö se silloin ole hyvä jos usko/uskonnollisuus aiheuttaa tuon. Minulal ei todellakaan ole ruusuinen näkökulma asioihin, tiedän kyllä mistä puhun.

      ""Mutta kun ollaan saatu vanhana lapset/lapsi, niin ei sitten jaksetakaan enää katsoa heidän perään, kun on työ ja ura, niinpä!"

      Tuo taisi kertoa kaiken sinun mummuudestasi. Aikuinen ihminen kyllä käsittää maailman muuttuneen niistä ajoista, kun lapset hankittiin vauhdilla ja perheet perustettiin alle parikymppisinä. Niin toimivat enää lähinnä uskovaiset"

      Jännä miten heität koko ajan usovaisen näkökulmaa ja se ilmeisesti on sinulle negatiivisuus, oel iloinen jos uskovaisuus tuottaa sitä että pitää lapsistaan huolta, kaikkien pitäisi sitä silloin olla. huono veto jos saan sanoa, vedät lokaan uskovaiset kasvatuksellaan ja pidät sitä asiaa jotenkin negatiivisena.

      Minä en ole vielä vanha mummu päälle 50 ja minulla mielestäni on varaa myös sanoa ikäni puolesta joka olen nuorten kanssa tekemisissä, (eilen viimeksi) pyrkiä ohjaamaan vastuullisuuteen heidänkin elämässään.

      Kuka on iloitsemassa teiniraskaudesta, tuskin nyt kukaan on iloitsemassa ja sitä kauheasti peräänkuuluttamassa, mutta asenteisiinne kyllä olisi paljon korjaamisen varaa. Jos lapsi on jo syntynyt heille, niin ei niitä täällä enää lytätä tarvitse. Ja haukkua mennen tullen, jos olette vastuullisia aikuisia, tehtävänne on nyt toimia vähän toisella tapaa kuin mitä edelliset kirjoituksenne ovat täällä olleet.
      On melkoisen ikävää että vedät uskovien avioliitot jotka ovat nuorena solmittu, tiedätkö että monen avioliitto uskovana on paljon lujempi kuin monen muun nuoren jotka eivät ole uskossa. Ja on totta että liian paljon tulee eroja, niitä tulee myös vanhemmille, eli ei ole mitään eroa kuka tänä päivänä eroaa.

    • Miesope

      Nuorisotyöntekijänä tietäisit kyllä ainakin jotakin nuorten elämästä, mikäli jutuissasi nyt on mitään totta. Sitä ei voi täällä tietää.

      Seurakunnan nuorisotyöntekijät kohtaavat osan nuorista, osaa taas eivät. Omat kokemukseni nuorisotyöntekijöiden toimintatavoista ja -kyvystä ovat vaihtelevat.

      Uskonnollisuutesi paistaa tekstistäsi läpi. Sinun tarinasi ongelma on se, että enin osa ihmisistä ei ole uskovaisia. Valtaosa toimii toisten ajattelumallien motivoimina. Usko vaikuttaa ajatuksiisi myös hämärtävästi: ymmärtänet hyvin sen, ettei pelkkä vanhempien uskonnollisuus tänä päivänä mitään merkitse - jos nyt ikinä edes on merkinnyt. Omassa työssäni näen sen, miten surkeasti syvän uskonnollisten vanhempienkin kasvatustyö näyttää sujuvan. Valitan, kokemusta on.

      "On melkoisen ikävää että vedät uskovien avioliitot jotka ovat nuorena solmittu, tiedätkö että monen avioliitto uskovana on paljon lujempi kuin monen muun nuoren jotka eivät ole uskossa."

      Niin. Jos ero on tuomittu synniksi ja Jumalan tahdon uhmaamiseksi, yhdessä pysytään. Itse olen kyllä huomannut sen, että jopa uskovaisetkin eroavat. Oma lukunsa on se, miten väkisin yhdessä pysyminenkään ei ihan aina ole paras ratkaisu. Työssä nähtyä taas.

      Tämä kuitenkaan ei ole uskontopalsta. Olen selittänyt omat näkemykseni teiniraskauksista jo useissa ketjuissa. Jos haluat tutustua ajatusmaailmaani, lue sieltä. Myöskään aborttipalsta tämä ei ole. Senkin propagandan voi jättää omaan osioonsa.

      • mummeli

        Miesopelle, missä muuten olet suomessa kuullut sellaista opetusta että ero koetaan synniksi.
        Sinähän tämän uskontokeskustelun aloitit enkä minä, ja vedit omat johtopäätöksesi kun sanoin että olen onnistunut omien lapsieni kohdalla,, rinnastit sen kasvatuksen tuloksi minun uskontooni, mielenkiintoista, ihan kuin kukaan ei enää mene sinun sanojesi mukaan naimisiin oikeassa järjestyksessä kuin uskovat.
        Uskon kuitenkin että uskovilla on täällä yhtä paljon tilaa keskustella kuin sinulla miesope.
        Ja olen todellakin nuorisotyöhön valtuutettu. Ja todellakin tiedän missä tämän ajan nuoret menee ja tekee, joten arviosi on todellakin hukassa etten siitä tietäisi mitään ja ajatukseni härmärtyy uskovaisuuteni tähden, aika nopeasti vedät täällä päätöksiä ja ihmettelen jos sinä sanot sitten olevasi opettaja, kirjoituksesi on epäkorrektisia ihmsiä loukkaavia kun vedät tähän elämäni vaikka olen tänne tullut kirjoittamaan vasta eilisestä. Älä tee noin nopeita johtopäätöksiä ja leimaa toisia ajatuksen hämärtymisestä vaikka itse vedit uskonnon tähän. Epäilyttää kyllä huikeasti että olisit jonkun luokan opettaja.
        Jos itse kuulut luterilaiseen, sinähän itse olet ns. "uskovainen" onko sinulla varaa sanoa jollekin tuon tapaista. Minusta ihminen joka kasvattaa lapsensa hyvin, leimataan siis uskovaksi, on se hieno asia jos näin ajattelet ihmisitä ettei muita normaaleja enää olekaan jotka kasvattavat lapsensa noin.
        Minulla kun oli perusluterilainen koti, jossa ei ollut arvoja seurustelun suhteen, muuta kuin rippikoulun käyminen ja sitten sai mennä tansseihin. Päätin että minun lapseni tulee tietämään avioliiton joka pidetään pyhyydessä ja kunniassa.


      • Miesope
        mummeli kirjoitti:

        Miesopelle, missä muuten olet suomessa kuullut sellaista opetusta että ero koetaan synniksi.
        Sinähän tämän uskontokeskustelun aloitit enkä minä, ja vedit omat johtopäätöksesi kun sanoin että olen onnistunut omien lapsieni kohdalla,, rinnastit sen kasvatuksen tuloksi minun uskontooni, mielenkiintoista, ihan kuin kukaan ei enää mene sinun sanojesi mukaan naimisiin oikeassa järjestyksessä kuin uskovat.
        Uskon kuitenkin että uskovilla on täällä yhtä paljon tilaa keskustella kuin sinulla miesope.
        Ja olen todellakin nuorisotyöhön valtuutettu. Ja todellakin tiedän missä tämän ajan nuoret menee ja tekee, joten arviosi on todellakin hukassa etten siitä tietäisi mitään ja ajatukseni härmärtyy uskovaisuuteni tähden, aika nopeasti vedät täällä päätöksiä ja ihmettelen jos sinä sanot sitten olevasi opettaja, kirjoituksesi on epäkorrektisia ihmsiä loukkaavia kun vedät tähän elämäni vaikka olen tänne tullut kirjoittamaan vasta eilisestä. Älä tee noin nopeita johtopäätöksiä ja leimaa toisia ajatuksen hämärtymisestä vaikka itse vedit uskonnon tähän. Epäilyttää kyllä huikeasti että olisit jonkun luokan opettaja.
        Jos itse kuulut luterilaiseen, sinähän itse olet ns. "uskovainen" onko sinulla varaa sanoa jollekin tuon tapaista. Minusta ihminen joka kasvattaa lapsensa hyvin, leimataan siis uskovaksi, on se hieno asia jos näin ajattelet ihmisitä ettei muita normaaleja enää olekaan jotka kasvattavat lapsensa noin.
        Minulla kun oli perusluterilainen koti, jossa ei ollut arvoja seurustelun suhteen, muuta kuin rippikoulun käyminen ja sitten sai mennä tansseihin. Päätin että minun lapseni tulee tietämään avioliiton joka pidetään pyhyydessä ja kunniassa.

        "...tiedätkö että monen avioliitto uskovana on paljon lujempi kuin monen muun nuoren jotka eivät ole uskossa."

        Mitä tulkinnanvaraa tuossa on? Lukuisissa uskovaisten piireissä siunaillaan sitä, miten onnellinen oma liitto on ja miten muilla (uskottomilla) siis ei. Tunnetusti monien uskovaisten piireissä eroa ei juuri hyväksytä. Suhtautuminen on kriittinen, olipa syy mikä tahansa.

        Sen sijaan, että keskttyisit teinien tyyliin arvostelemaan minua, kommentoi kirjoituksiani.

        "Päätin että minun lapseni tulee tietämään avioliiton joka pidetään pyhyydessä ja kunniassa."

        Uskonnollislähtökohtaista arvotusta. Määrittelet asioita omasta uskostasi käsin tuttuun uskovaisten tyyliin. "Pyhyys" ja "kunnia" ovat määrittelykysymyksiä. Ilmeisesti määrittelet omat toimesi jotenkin kunniallisemmiksi kuin jonkun toisen? Millä perusteella?

        "...on se hieno asia jos näin ajattelet ihmisitä ettei muita normaaleja enää olekaan jotka kasvattavat lapsensa noin."

        Lauseesi ovat varsin sekavia ja pohjimmaista ideaa ei oikein löydä.

        Tuon jutun idea kuitenkin taisi olla se, että uskonnollinen ihminen automaattisesti kasvattaa lapsensa hyvin siksi, että uskoo. Näin ollen, sinäkin siis onnistuit siksi, että olet uskossa ja sen seurauksena siis toimit "oikein". No, nuorisotyöntekijänä tietänet, ettei se totta ole. Todellisuus on monimutkaista.

        Olen sanottavani sinulle sanonut.


      • mummeli
        Miesope kirjoitti:

        "...tiedätkö että monen avioliitto uskovana on paljon lujempi kuin monen muun nuoren jotka eivät ole uskossa."

        Mitä tulkinnanvaraa tuossa on? Lukuisissa uskovaisten piireissä siunaillaan sitä, miten onnellinen oma liitto on ja miten muilla (uskottomilla) siis ei. Tunnetusti monien uskovaisten piireissä eroa ei juuri hyväksytä. Suhtautuminen on kriittinen, olipa syy mikä tahansa.

        Sen sijaan, että keskttyisit teinien tyyliin arvostelemaan minua, kommentoi kirjoituksiani.

        "Päätin että minun lapseni tulee tietämään avioliiton joka pidetään pyhyydessä ja kunniassa."

        Uskonnollislähtökohtaista arvotusta. Määrittelet asioita omasta uskostasi käsin tuttuun uskovaisten tyyliin. "Pyhyys" ja "kunnia" ovat määrittelykysymyksiä. Ilmeisesti määrittelet omat toimesi jotenkin kunniallisemmiksi kuin jonkun toisen? Millä perusteella?

        "...on se hieno asia jos näin ajattelet ihmisitä ettei muita normaaleja enää olekaan jotka kasvattavat lapsensa noin."

        Lauseesi ovat varsin sekavia ja pohjimmaista ideaa ei oikein löydä.

        Tuon jutun idea kuitenkin taisi olla se, että uskonnollinen ihminen automaattisesti kasvattaa lapsensa hyvin siksi, että uskoo. Näin ollen, sinäkin siis onnistuit siksi, että olet uskossa ja sen seurauksena siis toimit "oikein". No, nuorisotyöntekijänä tietänet, ettei se totta ole. Todellisuus on monimutkaista.

        Olen sanottavani sinulle sanonut.

        Ilmeisesti tunnet uskovien piirin hyvin tai oikeastaan huonosti kun annat tuon kuvan että siellä annetaan ymärtää että oma avioliitto on hyvin ja muilla menee huonosti, kertoo sen ettet todellakaan tiedä uskovien piiristä yhtikäs mitään. Tuon pohjalta sitten juttelet täällä ja tulos on sen mukainen.
        Ehkä olet itse lestadiolaistaustainen jossa kukaan muu ei ole aidosti uskovaisia kuin he ;). näinhän sitä voi tulkita toisesta mitä vain, eikö niin :)

        Aika ikävää että annat ymmärtää että teinien tavalla arvostelen sinua, ei uskoisi että sinä olet ihan oikeasti joku opettaja, puhetyylisi on karkeaa ja nuoria kohtaan tylyn arvostelevaa.


        Leimaat ihmiset uskovaisiksi vaikka et edes tunne ja itse aloit leimaamaan tietystä asiasta minua uskovaiseksi, aika erikoinen lähestymistapa sinulla.
        Kuulostaa melkein että olet uskon vastainen?

        Jos ajattelet ettei tässä maailmassa ole yhtään sellaista nuorta joka odottavat avioliittoon toisiaan ja lähtökohtana olisi yksistään vain uskovaisuus, sinunkin pitäisi seurustella nuorten kanssa sen verran että tietäisit miten nuoret itse ovat halunneet sitoutua hääyöhönsä. Suosittelen.

        Kampanjahan oli ja on edelleenkin nuorten keskuudessa ja taustana on kristillinen, mutta se on myös ollut koulumaailmassa ja ollut mukana nuorten kasvatuksessa kouluissa.
        Arvot ovat asioita joita vielä onneksi jotkut noudattaa. Tosin tämä yhteyskunta on vetämässä kristillisiä asioita ulos ja siksi kaikki onkin rempallaan.

        Jotkut näkevät nämä hyvät asiat kouluissa huonona koska ne ovat kristillispohjalta kuten luterilainen kasvatuskin.
        Kuitenkin on nähty ja todettu miten iso vaikutus on kun kristilliset koulutyöntekijät ovat haastatelleet ja kertoneet nuorille arvoja, ja kuinka he ovat vasta käsittäneet mitä on rikkoa oma elämä kun on aloittanut varhaisen sukupuolisen kanssakäymisen ja monen kanssa seurustelun.

        Sinun arvostelusi tulee hyvin esille myös näitä nuoria kohtaan joka on lyttäämässä alas nuoria äitejä, vaikka en kannusta millään tavoin teiniäitiyttä, meidän tulee myös osata heitä ohjata muulla kuin keppi kädessä tyyliin moittia ja haukkua heitä, hyödyttääkö täällä olo ja parantaako se heitä?
        Se mikä on jo tapahtunut on tilanne ettet sinä enkä minä enää voi asialle mitään. Vai pitäisikö heidän antaa lapsensa pois ja osoittaa että itse on aikuinen ja osaa hoitaa lapsensa paremmin kuin nuo nuoret.

        Tai niinkuin joku neuvoo nuoria välittömästi aborttiin, kyllä kaikenlaisia neuvojia piisaa, muttei oikeasti ymmärretä että takana on ihminen joka tekee elämssään lopullisen päätöksen ja siihen ei myöskään saisi puuttua jos kyseessä on raskaus tai itsemurha Jos minä sanoisin että mene aborttiin kun toinen sitä pohtii, tai kun joku haluaa tehdä itsemurhan niin ohjaammeko heitä näihin, minusta meillä ei ole sitäkään valtaa että annamme heille tönäsyä näihin tekoihin.
        Ei ole kauaakaan kun eräs ystäväni kertoi työtoverinsa lapsesta että netissä oli neuvottu tekemään itsemurha, kukaan ei tajua että takana on tunteva ihminen, kaikki on nykyään niin kylmää ja kovaa, eikä ajatella tekojen seurausta.

        Kun nuorisotyötä tehdään, pyritään ohjaamaan heitä jo varhaisessa vaiheessa ymmärtämään ettei nuorena seurustelu ole heidän kasvatukselleen hyväksi, siksi minun sydämmelläni on varhaisnuoret, ja olen monet kerrat nähnyt kun ylä-asteikäiset laappii toisiaan kaikkien silmien edessä ja paria vaihdetaan vähän väliä. Luuletko että olen sinisilmäinen näiden asioitten suhteen.

        Usko on todellakin ihmiselle hyvä asia jos sen suunta on hyvään kasvatukseen, todellisuus on hyvä ottaa tässäkin asiassa esille, Raamattu on arvopohjaltaan hyvä kasvatusohjeeksi kellekä tahansa on sitten usovainen tai ei, ja jos se sinusta tuntuu että se on huonoksi, niin olen pettynyt opettajan asemaasi, koska jos meillä ei ole arvopohjaa antaa kasvatusohjeena heille, voimme vain nähdä lisääntyvävnä epidemiana pahoinvointia, nuorten itsemurhia, ja vain siksi että kun kaikki on koettu, niin ei ole enäää mitä odottaa.
        Sydän on rikottu moneen kertaan eri kavereiden kanssa.
        Olen ylpeä siitä että voin olla antamassa elämän ohjeita nuorille, ja antaa suuntaa arvopohjista jossa odotetaan aikuisuuteen eikä siihen mitä tänä päivänä saamme nähdä.

        Tiedätkö muuten että monet teitävät mitä Raamatussa on ja silti he eivät ole uskossa, monet osaa taitavasti siteerata Raamattua ulkomuistista, muistahan tämäkin. Oma isänikin vaikka ei ollut uskossa, osasi Raamatusta melkoisen paljon, ja niin monetkin.
        Hienoa jos ajattelet että ihminen on uskossa kun se osaa siteerata Raamattua, tosin minun täytyy valaista sinulle ettei näin aina ole. :) mukavaa päivää sinullekin.


      • Miesope
        mummeli kirjoitti:

        Ilmeisesti tunnet uskovien piirin hyvin tai oikeastaan huonosti kun annat tuon kuvan että siellä annetaan ymärtää että oma avioliitto on hyvin ja muilla menee huonosti, kertoo sen ettet todellakaan tiedä uskovien piiristä yhtikäs mitään. Tuon pohjalta sitten juttelet täällä ja tulos on sen mukainen.
        Ehkä olet itse lestadiolaistaustainen jossa kukaan muu ei ole aidosti uskovaisia kuin he ;). näinhän sitä voi tulkita toisesta mitä vain, eikö niin :)

        Aika ikävää että annat ymmärtää että teinien tavalla arvostelen sinua, ei uskoisi että sinä olet ihan oikeasti joku opettaja, puhetyylisi on karkeaa ja nuoria kohtaan tylyn arvostelevaa.


        Leimaat ihmiset uskovaisiksi vaikka et edes tunne ja itse aloit leimaamaan tietystä asiasta minua uskovaiseksi, aika erikoinen lähestymistapa sinulla.
        Kuulostaa melkein että olet uskon vastainen?

        Jos ajattelet ettei tässä maailmassa ole yhtään sellaista nuorta joka odottavat avioliittoon toisiaan ja lähtökohtana olisi yksistään vain uskovaisuus, sinunkin pitäisi seurustella nuorten kanssa sen verran että tietäisit miten nuoret itse ovat halunneet sitoutua hääyöhönsä. Suosittelen.

        Kampanjahan oli ja on edelleenkin nuorten keskuudessa ja taustana on kristillinen, mutta se on myös ollut koulumaailmassa ja ollut mukana nuorten kasvatuksessa kouluissa.
        Arvot ovat asioita joita vielä onneksi jotkut noudattaa. Tosin tämä yhteyskunta on vetämässä kristillisiä asioita ulos ja siksi kaikki onkin rempallaan.

        Jotkut näkevät nämä hyvät asiat kouluissa huonona koska ne ovat kristillispohjalta kuten luterilainen kasvatuskin.
        Kuitenkin on nähty ja todettu miten iso vaikutus on kun kristilliset koulutyöntekijät ovat haastatelleet ja kertoneet nuorille arvoja, ja kuinka he ovat vasta käsittäneet mitä on rikkoa oma elämä kun on aloittanut varhaisen sukupuolisen kanssakäymisen ja monen kanssa seurustelun.

        Sinun arvostelusi tulee hyvin esille myös näitä nuoria kohtaan joka on lyttäämässä alas nuoria äitejä, vaikka en kannusta millään tavoin teiniäitiyttä, meidän tulee myös osata heitä ohjata muulla kuin keppi kädessä tyyliin moittia ja haukkua heitä, hyödyttääkö täällä olo ja parantaako se heitä?
        Se mikä on jo tapahtunut on tilanne ettet sinä enkä minä enää voi asialle mitään. Vai pitäisikö heidän antaa lapsensa pois ja osoittaa että itse on aikuinen ja osaa hoitaa lapsensa paremmin kuin nuo nuoret.

        Tai niinkuin joku neuvoo nuoria välittömästi aborttiin, kyllä kaikenlaisia neuvojia piisaa, muttei oikeasti ymmärretä että takana on ihminen joka tekee elämssään lopullisen päätöksen ja siihen ei myöskään saisi puuttua jos kyseessä on raskaus tai itsemurha Jos minä sanoisin että mene aborttiin kun toinen sitä pohtii, tai kun joku haluaa tehdä itsemurhan niin ohjaammeko heitä näihin, minusta meillä ei ole sitäkään valtaa että annamme heille tönäsyä näihin tekoihin.
        Ei ole kauaakaan kun eräs ystäväni kertoi työtoverinsa lapsesta että netissä oli neuvottu tekemään itsemurha, kukaan ei tajua että takana on tunteva ihminen, kaikki on nykyään niin kylmää ja kovaa, eikä ajatella tekojen seurausta.

        Kun nuorisotyötä tehdään, pyritään ohjaamaan heitä jo varhaisessa vaiheessa ymmärtämään ettei nuorena seurustelu ole heidän kasvatukselleen hyväksi, siksi minun sydämmelläni on varhaisnuoret, ja olen monet kerrat nähnyt kun ylä-asteikäiset laappii toisiaan kaikkien silmien edessä ja paria vaihdetaan vähän väliä. Luuletko että olen sinisilmäinen näiden asioitten suhteen.

        Usko on todellakin ihmiselle hyvä asia jos sen suunta on hyvään kasvatukseen, todellisuus on hyvä ottaa tässäkin asiassa esille, Raamattu on arvopohjaltaan hyvä kasvatusohjeeksi kellekä tahansa on sitten usovainen tai ei, ja jos se sinusta tuntuu että se on huonoksi, niin olen pettynyt opettajan asemaasi, koska jos meillä ei ole arvopohjaa antaa kasvatusohjeena heille, voimme vain nähdä lisääntyvävnä epidemiana pahoinvointia, nuorten itsemurhia, ja vain siksi että kun kaikki on koettu, niin ei ole enäää mitä odottaa.
        Sydän on rikottu moneen kertaan eri kavereiden kanssa.
        Olen ylpeä siitä että voin olla antamassa elämän ohjeita nuorille, ja antaa suuntaa arvopohjista jossa odotetaan aikuisuuteen eikä siihen mitä tänä päivänä saamme nähdä.

        Tiedätkö muuten että monet teitävät mitä Raamatussa on ja silti he eivät ole uskossa, monet osaa taitavasti siteerata Raamattua ulkomuistista, muistahan tämäkin. Oma isänikin vaikka ei ollut uskossa, osasi Raamatusta melkoisen paljon, ja niin monetkin.
        Hienoa jos ajattelet että ihminen on uskossa kun se osaa siteerata Raamattua, tosin minun täytyy valaista sinulle ettei näin aina ole. :) mukavaa päivää sinullekin.

        Lopuksi - en malta olla kommentoimatta yhtä osa tarinastasi - pakko sanoa vielä jotakin.

        "sinunkin pitäisi seurustella nuorten kanssa sen verran että tietäisit miten nuoret itse ovat halunneet sitoutua hääyöhönsä. Suosittelen."

        Seksistä pidättäytyminen ennen avioliittoa on jenkkipohjaista diipadaata. Sielläkin se taitaa olla lähinnä isien ja tytärten juttu. Miksiköhän?

        Niissä osavaltioissa, joissa (USA:ssa) on vähennetty seksuaaliasioiden ja ehkäisyasioiden opettamista, seuraukset ovat olleet karut. Teiniraskaudet ja abortit ovat lisääntyneet. Jenkkityyppinen kaksinaismoralismi kukoistaa ja hallelujaata huudetaan, mutta kaunis se oikea totuus ei ole. Samoin, juuri USA:n ns. Raamattuvyöhykkeen alueilla Internetpornon kulutus on huipussaan.

        Esiaviollinen selksi ei ole mikään tavoite, mutta sen demonisoiminenkin on täyttä höpötystä. Amerikkalaistyyppinen kaksinaismoralismi on valhetta. Suomeen sitä ei tarvita.

        Se siitä.

        Aikuisen ihmisen olettaisi ymmärtävän sen, että on yksi puoli minua, joka työskentelee oppilaiden ja vanhempien kanssa yhteistyössä. Hän on diplomaattinen ja keskusteleva. Sitten on anonyymi nimimerkki tämän tyyppisellä foorumilla, joka sanoo asiat suoriksi. Yli viisikymppinen aikuinen ihminen käsittää tämän.

        Ihanaa iltaa sinullekin.


      • mummeli
        Miesope kirjoitti:

        Lopuksi - en malta olla kommentoimatta yhtä osa tarinastasi - pakko sanoa vielä jotakin.

        "sinunkin pitäisi seurustella nuorten kanssa sen verran että tietäisit miten nuoret itse ovat halunneet sitoutua hääyöhönsä. Suosittelen."

        Seksistä pidättäytyminen ennen avioliittoa on jenkkipohjaista diipadaata. Sielläkin se taitaa olla lähinnä isien ja tytärten juttu. Miksiköhän?

        Niissä osavaltioissa, joissa (USA:ssa) on vähennetty seksuaaliasioiden ja ehkäisyasioiden opettamista, seuraukset ovat olleet karut. Teiniraskaudet ja abortit ovat lisääntyneet. Jenkkityyppinen kaksinaismoralismi kukoistaa ja hallelujaata huudetaan, mutta kaunis se oikea totuus ei ole. Samoin, juuri USA:n ns. Raamattuvyöhykkeen alueilla Internetpornon kulutus on huipussaan.

        Esiaviollinen selksi ei ole mikään tavoite, mutta sen demonisoiminenkin on täyttä höpötystä. Amerikkalaistyyppinen kaksinaismoralismi on valhetta. Suomeen sitä ei tarvita.

        Se siitä.

        Aikuisen ihmisen olettaisi ymmärtävän sen, että on yksi puoli minua, joka työskentelee oppilaiden ja vanhempien kanssa yhteistyössä. Hän on diplomaattinen ja keskusteleva. Sitten on anonyymi nimimerkki tämän tyyppisellä foorumilla, joka sanoo asiat suoriksi. Yli viisikymppinen aikuinen ihminen käsittää tämän.

        Ihanaa iltaa sinullekin.

        Juu, olen kyllä ihmetellyt tuota kielenkäyttöäsi...
        Jenkkipohjaista diipadaata, oho, sinun pitäisi ymmärtää että se on tarkoitettu kouluille juuri siksi kun se on koulussa katoavaa kansan perinnettä

        Jos tämä sinun sanomasi diipa daa on vain legendaa ja sillä ei ole enää painoarvoa, olen todella huolissani. Jos annetaan ymmärtää että kaikki on menetetty niin voi meitä! onkin palattava sinne alkulähteille jotta tämä kansa vielä tietäisi arvot joita taottiin minun aikanani koulussa. Kunnioittamaan vanhempia, pitämään itsestänsä huolta niin työssä ja oppia ettei itseään pidetä yleisenä naisena ja kaupitella kaikille vastaan tuleville. Avioliittoa pidettiin ainakin minun aikanani luterilaisessa perheessä vielä jonkin asteisessa kunniassa.
        Nythän on suunta että ei mitään avioliittoja jopa kaikki annetaan julkisesti mennä sieltä mitstä aita on matalin. Kaikki hyväksytään ja tulos on juuri tuo pahoinvointi.
        Peräänkuulutan edelleen että jos arvopohjat tipahtaa koulumaailmasta sekä aikuisten elämästä, emme voi muuta kuin todeta että näin on käynyt, mutta onpa lapsi kaunis. SE mitä kylvetään, sitä niitetään. Ja jos tästä ei olla edes huolissaan koulussa niin saamme todellakin nähdä mihin se johtaa ja on johtanut.

        Mutta onneksi nyt on nähty miten arvokas on koulutyöntekijöiden rooli, tuoda arvoja ja tukipohjaa sieltä hengelliseltä puolelta, siitä on täällä päin ainakin kuullut kouluissa olven suurta kysyntää, että joku voisi tulla kertomaan kun nuoret voi pahoin.

        Niin diipa daa voi olla sinusta, mutta tämä aika tarvitsee pohjaa millä seisoa ja siksi koulutyö on arvokasta jos sen opettajatkin näkevät nämä arvot niiksi joissa on tulevaisuus ja toivo, niin ehkä vielä on jotain pilkahdusta, käyttäkää puheenvuoroja, kootkaa nuoret, vanhemmat iltoihin, valistakaa tehkää työtä pyytäkää apua, sillä sitä tämä nuoriso tarvitsee, liian paljon on hätähuutoa netissä ja masennus alkaa olemaan nuorten suurin ongelma ja siinä kaikki muu mukana tuleva. Illanjatkoa vaan. :)


    • amistyttönen

      Hei hyvä miesope!

      Olen palstan kirjoitteluja jonkun verran seurannut, ja tiedän siis useimpien ihmisten teiniäitiyden vastaisen kannan.

      Haluaisin teille kertoa oman mielipiteeni asiaan, nimittäin minä itse ainakin olen tehnyt tietoisia valintoja aloittaessani sukupuolielämän (pitkässä seurustelusuhteessa, jokunen aikaa sitten). Ensimmäiseksi siitä että ehkäisystä huolehdin AINA. Mutta myös toiseksi siitä, että aina on olemassa vahingon mahdollisuus, joka minun pitää muistaa. Ja mitäs sitten tekisin?

      No minä ainakin kantaisin vastuuni. Vastuuni elämästä jonka olisin saanut alkuun. Miesope mainitsit tässä keskustelussa jos oikein ymmärsin, että valinnat vaikuttavat loppuelämään. Nimenomaan tätä kohtaa haluan osoittaa, koska en minä ainakaan voisi elää loppueläämääni tietäen päättäneeni lapseni elämän. Ja tarkoitan kirjaimellisesti noita sanoja, en vain yksinkertaisesti pystyisi elämään.

      Mielestäni jokainen hedelmöitynyt ihmisenalku on ansainnut elämän, tapahtunuthan ei voi ikinä olla syntymättömän lapsen vika! Kyllä, tiedän myös ettei alkio ole abortointi vaiheessa vielä niin kehittynyt että tiedostaisi maailmasta mitään, eikä se joidenkin mielestä ole itsekään tällöin vielä "mitään". No kyllä se minusta on, esimerkiksi kahden ihmisen välisen rakkauden hedelmä. Lahja. Ja paljon muuta. Olen myös uskossa, eli uskon sielujenkin olemassa oloon, mutta se ei ole se mitä haen takaa, mainitsempa vain.

      Kyllä, voisinhan minä myös pidättäytyä seksistä? Mutta miksi, minulla on ihminen johon luotan ja ketä rakastan, ihminen joka olisi kyllä odottanut minua niin kauan kuin sitä olisin pyytänyt. Mutta kun ainoa este oli tunne siitä ettei se vain olisi sallittua vaikka kuinka haluaisi, tilanne oli mielestäni nurinkurinen. Ja niin sitä mentiin, eikä minua vielä ainakaan ole hetkeäkään kaduttanut. Vaikka vähän omaa tuntoa kolkuttaa rippikoulun opit!

      Mainittakoon vielä lisätäkseni vettä myllyyn että seurustelen siis itseäni lähes kymmenen vuotta vanhemman miehen kanssa. EI, me emme suunnittele lapsen hankintaa, ja EI, minä en myöskään ole, ole ollut, enkä toivottavasti tule vielä hetkeen olemaan raskaana. Ja EI, hän ei myöskään painostanut minua mitenkään, kyllä se taisin olla minä se rohkeampi osapuoli jos totta puhutaan.

      Mutta vaikka olen suunnitellut elämääni pitkälle, mitä opiskelen, ja haluaisin mahdollisesti tulevaisuudessa opiskella, mihin menisin töihin jne, muuttuvat suunnitelmat varmasti vielä moneen kertaan. Joten kyllä minä tohdin uskoa että osaisin hoitaa tulevaisuuteni hyvälle mallille myös, jos "vahinko" sattuisi kohdalleni osumaan.

      Ja ettette heti muuta olettaisi, asun yksin vuokralla, opiskelen ja käyn töissä, sekä maksan kyllä vuokran, laskuni lähes kaikki kuluni ihan itse. Olen absolutisti, enkä tupakoikkaan, ei oo tuollaisiin turhuuksiin halua rahojani syytää! Ottakaa silti huomioon että vanhemmillani on elatusvelvollisuus minua kohtaan siihen että täytän 18, joten eikös vain ole normaalia että hekin sillon tällöin tiukan paikan tullen auttavat? Niinkuin kaikkien muidenkin nuorten vanhemmilla on oikeus auttaa jälkikasvuaan! Ja se että Suomessa sossu tukee, onko se heidän vikansa? Ja miksi sen edes pitäisi olla heidän vikansa!

      No, tässä tämä nyt oli, hetken mielijohteesta väsätty teksti siitä mitä minä ajattelen. Varmasti löydätte tästä virheitä, ehkä jopa ihan oikeita, mutta älkää heti jokaista kohtaa tuomitko! Vaikka taidatte te tuomita.

      Ja nyt te varmaan vielä ihmettelette miksi näitä palstoja edes selailen jos kerran en ole raskaana/teiniäiti/ymym, niin tunnen kyllä kyseisenlaisia ihmisiä. Kiinnostuttuani tuttuni tilanteesta, aikani kuluksi eksyin sitten näille sivuille. En muuten hyväksy minäkään kaikkia teinivanhempia, näitä ovat ihmiset jotka lapsesta huolimatta saattavat ravata baareissa ym riennoissa entiseen tapaan. Silloin on jossain vikaa ja pahasti! Ja silloin kuuluukin niiden ulkopuolisten puuttua asiaan, mutta ei jos asiat oikeasti hoidetaan vastuullisesti mikä ON kyllä mahdollista, uskokaa tai älkää :) Tapauksia tunnen molemmanlaisia..

      Hei eihän tätä millään malttais lopettaa, mutta nyt täytyy lähteä töihin eli näkemiin, ja uusiin kuulumisiin!

      Ja anteeksi jos yleistän, vihaan sitä itsekin mutta siihen sorrutaan harmittavan usein, joten mahdollista on minunkin kohdalla, ja tarkistus lukea ei tekstiä nyt millään enään kerkiä!

      • Amis??

        Miten monella nikillä sä kirjotat?


    • amistyttönen

      Aiempi oli muuten ensimmäinen teksti suomi24:seen ikinä, että päättele siitä kuinka montaa nikkiä olen ehtinyt käyttää :)

    • hahhahaaa

      Hienoa, että poikaystäväsi on valmis äidiksi. :)

    • nuori äiti

      1. En ole tyhmä. Tiedän mikä on ehkäisy ja miten sitä käytetään. Tiedän myös sen mitä moni teistä ei tunnu tietävän, eli mikään ehkäisykeino ei anna 100% suojaa. Minä satuin kuulumaan tähän vähemmistöön, onneksi tiedostin sen ja pohdin "mitä jos"-skenaariot selväksi jo ennen kuin aloitin sukupuolielämän. Moniko teistä menetti neitsyytensä vasta kun oli kouluttautunut, vakituisessa työssä ja avioitunut? Vai olitteko itsekin siinä kypsässä 14-18 vuoden iässä? Harrastatko esimerkiksi sinä, ketjun aloittaja, seksiä poikaystäväsi kanssa? Jos, niin suhtaudutko itseesi samalla kritiikillä kuin muihin? Mitä ihmettä teet jos tulet raskaaksi, kun kerran haluat vielä odottaa lastentekoa, harrastaa seksiä mutta abortti eikä lapsen pitäminen ole kumpikaan oikein? Ainakin kuulostaa siltä, ettet todellakaan tietäisi mitä tekisit. Tai vaikka tietäisitkin, onko sinulle sopiva ratkaisu kaikille sopiva? Kaikkien ei tarvitse hankkia lapsia jo alta parikymppisenä, mutta toisaalta kaikkien tarvitse tehdä aborttia tai lykätä lapsentekoa vain muiden mielipiteiden perusteella. Ja tietenkin on hienoa, jos on elämässään välttynyt isoilta yllätyksiltä. Turha silti kuvitella, että se tekee itsestä jotenkin fiksumman tai "paremman" kuin jostain toisesta ihmisestä (rehellisesti sanottuna, monesti kyseinen asenne antaa ihan päinvastaisen kuvan).

      2. Sellainen väite, etten ole viimeisen lähes 10 vuoden aikana päässyt baariin tai nähnyt ystäviäni (!) on naurettavinta mitä olen vähään aikaan kuullut. Tosin sen vaihtoehtona ei ole toinen ääripää, eli viiletys tukka putkella lapsen ollessa muiden hoidettavana. Jos sinä väität omistavasi ystäviä, joiden kuitenkin tiedät häviävän jos lapsia saat, pieni uutinen: he eivät ole ystäviäsi. He ovat tuttavia/kavereita tms. ja niitä saa aina uusia, samassa elämäntilanteessa eläviä. Lapsi muuttaa elämää (ja kyllä, se vaatii vastuunottoa joka on toisinaan rankkaakin), mutta ei todellakaan pysäytä tai pilaa sitä. Ellei ihminen itse suhtaudu tai anna asioiden luisua siihen.

    • Nuori nainen.

      Tarkoitin vain tuota ikää. 14-18 vuotias on nuori äidiksi. Ei ole ammattia ja rahaa ei juuri mistään saa. Harrastan kyllä seksiä joo ja pillereitä syön.Jos raskaaksi tulen niin aion kyllä lapsen pitää. Menetin neitsyyteni 19-vuotiaana. Elämässäni tapahtui 15-18 vuoden iässä paljon asioita,jonka takia parisuhde oli hankalaa ja elämä muutenkin rankkaa. Kuoleman partaalla on kerran käyty. Elämä ei ole helppoa. Enkä kaipaa sääliä asioista mitä olen joutunut kokemaan. Mutta paras ikä olisi niitä lapsia hankkia,kun on vähintään 20-vuotias. Anteeksi jos olen saanut itsestäni huonon kuvan,mutta ymmärrän asiat paremmin nykyään. Eikä mulla ole vastaan mitään nuoreja äitejä. Senkus lapsia hankkivat,mutta se ei tule koskaan olemaan helppoa lasten kanssa. :)

      • Nuori nainen.

        Olen viimme viikkojen aikana miettinyt paljon ja nyt tiedän,että olisin valmis äidiksi. Kuiteskin pillerit syön loppuun ja vielä miehen kanssa puhutaan odotetaanko vai aloitetaanko.


    • 112233

      Mikäs sua risoo kun sun pitää tulla tänne avautumaan teiniäideistä, jos sua noin suututtaa niin etkö sä vois sitte vaikka lukea tuota muoti palstaa.. =) eiköhän jokainen teiniäiti tiedä, mitä sieltä on luvassa kun se testi näyttää positiivista. Nyt säkin sen tiedät, kun sulla ei muuten taida olla kokemusta?

      • +.+

        "eiköhän jokainen teiniäiti tiedä, mitä sieltä on luvassa kun se testi näyttää positiivista"

        Luulee tietävänsä, mutta todellisuudessa ei tiedä.


    • ...

      En lue muotipalstaa,kun se ei minua oikein innosta. Kyllähän ne varmasti tietävät,mutta saavatpa selville,ettei lapsesta huolehtiminen ole niin helppoa,kun luullaan. Mutta mun mielestä olisi parasta,että olisi edes ammatti valmiina ennen,kun lapsia aikoo tehdä ja ikää yli 20 ja ehkä työpaikkakin. No ei ole omia lapsia,vielä mutta kyllä niitä joskus vielä on,kun miehen kanssa aloitetaan lapsia tekemään. Minulla on sentäs ammatti,työpaikka,asunto ja toimiva parisuhde,että muuten on asiat hyvin ja ikää 21.

      • 112233

        Mullakin työpaikka, asunto, oppisopimus koulutus paikka vapaana ja toimiva parisuhde, että mullakin asiat hyvin, ja ikää oli 17.
        ja 12 6vk.

        Niin, tuu nyt pätemään lapsista kun omiakaan ei ole.
        Totta kai munkin mielestä tuollaset ketjut missä joku 14v laittaa että mulla on vauva kuume iik mitä teen- on naurettavia. Eikö se ole jokaisen oma päätös mitä tekee raskauden suhteen, mutta seuraukset on aina tiedettävä.


      • ...
        112233 kirjoitti:

        Mullakin työpaikka, asunto, oppisopimus koulutus paikka vapaana ja toimiva parisuhde, että mullakin asiat hyvin, ja ikää oli 17.
        ja 12 6vk.

        Niin, tuu nyt pätemään lapsista kun omiakaan ei ole.
        Totta kai munkin mielestä tuollaset ketjut missä joku 14v laittaa että mulla on vauva kuume iik mitä teen- on naurettavia. Eikö se ole jokaisen oma päätös mitä tekee raskauden suhteen, mutta seuraukset on aina tiedettävä.

        Toivon mukaan olet valmis äidiksi ja jaksat lapsestasi huolehtia,silloinkin kun on hermot kirellä ja väsy. Toivon mukaan miehesi ottaa myös vastuun lapsesta, eikä lähde pakoon poikieniltaa viettämään,kun jäät yksin kotialapsen kanssa.. Siinä on tärkeää myös miehesi ottaa vastuun,kun sinut paksuksi pisti.


      • +.+
        112233 kirjoitti:

        Mullakin työpaikka, asunto, oppisopimus koulutus paikka vapaana ja toimiva parisuhde, että mullakin asiat hyvin, ja ikää oli 17.
        ja 12 6vk.

        Niin, tuu nyt pätemään lapsista kun omiakaan ei ole.
        Totta kai munkin mielestä tuollaset ketjut missä joku 14v laittaa että mulla on vauva kuume iik mitä teen- on naurettavia. Eikö se ole jokaisen oma päätös mitä tekee raskauden suhteen, mutta seuraukset on aina tiedettävä.

        Työpaikka ei tuolla iällä ole mikään kovin kaksinen eikä rahakas, kun alle 18-vuotiaalla työntekijällä on lakisääteisiä rajoituksia vaikka millä mitalla. Asuntokaan tuskin on kovin kaksinen ja eiköhän sekin ole vanhempien maksama.

        Toimiva parisuhde... :D :D :D :D :D

        Sano sitä parisuhdetta toimivaksi sitten, kun olette olleet vähintään 10 vuotta yhdessä.


    • ...

      Mitäs sinä tulet pätemään,kun sun lapsi ei ole,vielä edes syntynyt. Saatpa selville,ettei se helppoa ole ja 17-vuotias on nuori,vielä lapsen saamiseen. Ei niitä lapsia tehdä silloin,kun on vauvakuume,vaan silloin kun tietää olevansa valmis äidiksi ja jaksaa sen lapsirumpan. Siinä ei auta,kun vain toinen huolehtii lapsesta, vaan molempien pitää olla yhtä paljon vastuussa siitä mitä elämäänne syntyy. Tulet,vielä huomaamaan,ettei se elämä ole yhtä nuoralla tanssimista..

    • dsffsdafsafs

      huomaan ettei sulla ole lapsia. luuletko tosissasi että äidit jäävät kotiin neljän seinän sisälle seuraavaksi 18vuodeksi kun lapsi syntyy?? ja nyt puhun ihan kaiken ikäisistä äideistä. miksi niitä kavereita/ystäviä ei voi nähdä enää kun lapsi syntyy? luuletko että kaikki näkevät kavereitaan vain ja ainoastaan baarissa? itselläni on yksi lapsi 5v. silti näen edelleen kavereitani, kahvillakin voi käydä, omat kaverini tulevat joskus minun ja lapseni mukaan leikkipuistoon. baareissakin käyn, tosin n.kerran kahdessa kuussa, enkä silloinkaan vedä kännejä. lapsellani on myös isä, joka asuu kanssamme, eikö lapsen isä voi välillä hoitaa lasta jotta äiti pääsee ulos?

      vaikka saa lapsia, niin se ei silti tarkoita sitä että pitäisi eristäytyä elämästä ja muista ihmisistä. kavereita voi nähdä muuallakin kuin baarissa, voi mennä kahville, kävelylle, shoppaileen, syömään, leffaan jne.

      kysymys: puhut 14-18v nuorista, puhut myös baareissa pyörimisestä. tiesitkö että alle 18v ei pääse baariin??

      kysymys: oletko koskaan kuullut että ehkäisykin voi pettää? ilmeisesti et. itselläni oli kyllä ihan suunniteltu lapsi. varmasti osa on sellaisia ettei ole ehkäisyä edes käytetty mutta moni on kuitenkin sitä että se ehkäisy on vain pettänyt.

    • Miesope

      dsffsdafsafs.

      Et kai harrasta multinikkeilyä? Melkein samanlainen nimimerkki tuolla toisesa ketjussa oli 6-vuotiaan äiti. Hoh-hoijaa.

    • Elä jo muuta viserrä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2886
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2248
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      23
      1787
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe