Yksipuolista ystävyyttä

Olen alkanut kyllästyä yksipuolisiin ystävyyssuhteisiini. Nuoresta lähtien ihmiset ovat avautuneet minulle kaikenlaisista ongelmistaan - olen siis ollut jo vuosikausia kavereideni ja muiden ihmisten henkisen kuonan kaatopaikka. Tuntemattomatkin ihmiset saattavat avautua ensitapaamisella vaikeista ja kipeistä asioista elämässään.

On alkanut tuntua siltä, että keskustelut kenen tahansa kanssa ovat vain sitä, että kuuntelen tilitystä elämästä ja sen vaikeudesta. Kukaan ei vaivaudu juuri koskaan kysymään mitä minulle kuuluu, ja mikäli joku kysyy, niin vastaustani jaksetaan kuunnella kaksi sekuntia, jonka jälkeen keskustelu siirtyy taas toisen osapuolen ongelmiin. Suuri osa kavereistani ei nykyään edes vastaa puhelimeen tai viesteihini, ellei heillä sillä hetkellä ole jotakin tilitettävää. Kaikki nämä ihmiset ovat sanoneet useita kertoja: "On niin ihanaa, että jaksat kuunnella ongelmiani. Jos sinulla on joskus joku hätä tai tarvitset kuuntelijaa, niin älä epäröi soittaa."

Viime kuukausina voimani ovat alkaneet käydä vähiin ja sen myötä olen alkanut masentua. Olen yrittänyt olla yhteydessä ystäviini, mutta turhaan - kenelläkään ei ole aikaa tai sitten en saa heitä edes kiinni. Olenkin siis päättänyt, että katkaisen välit kaikkiin ystäviini, sillä en enää jaksa sitä, että energiaani imetään koko ajan joka suuntaan, enkä koskaan saa itse mitään takaisin. Hittoako minä sellaisilla "ystävillä", jotka vain vaativat ja vaativa, mutta eivät itse ole valmiita antamaan. Parempi rehellisesti erakkona kuin yksin ystävien keskellä.

20

673

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaatopaikalle

Suosittelen tekemään niin, tuntuu loppupeleissä helvetin huojentavalta. Kannattaa myös sanoa ihan kaunistelematta suoraan miksi lopetat yhteydenpidon, antaa kummasti hyvän fiiliksen ja lisää energiaa.

• Tuttuu.

Tuttua. Ihmiset ovat itsekeskeisiä eivätkä osaa ottaa muita huomioon.

• Neiti näpsä

Jos tarvitset kuuntelijaa omille murheilles, niin mä kuuntelen ja muhun voi luottaa. :) [email protected]

• ystävyys on vastavuo

Kyllä kai sinun omassa suhtautumisessa ja käytöksessä jotkin korjaamisen varaan. Oletko sitten se avoin kuoppa jonne voi heittää akiken töryn, jopa viestität kysymyksilläsi ja puheessa että antakaa tulla vaa - tässä on korvat jotka kuulevat ja hartiat jotka kantavat. Metsä vastaa niin kuin sille huudetaan. Keräät huolipesiä kuin mesi vetää puoleensä mehiläsiä haaska hyeenoita. Tai yritäkö juuri auttamisella ja sympatiallasi haalia itsellesi ystäviä ja seuraa. Jos apu ystävillesi sittenkin ehdollista niin onko siitä sittenkään heille todellista apua.
      Tai kysymys on vain auttaja ja avunsaaja - suhteesta, ei spontaanista ja vapaasta ystävyydestä. Ennen sanottiin että ystäviä riittää niin kaunan kun on rahaa ja viinaa?
      Ei ystäviä hankita suorittamalla ja auttamalla.

• entä sinä?

Ehkä voisit miettiä myös omaa käytöstäsi. Toisten moittiminen kun ei auta asiassa eteenpäin. Miksi juuri sinä joudut kuuntelemaan, miksi sinua ei kuunnella? Ehkäpä olet hiukan sulkeutunut ja varovainen omissa asioissasi? Jos pidät asiasi sisälläsi, ystävät lakkaavat kyselemästä. Jos et ole ihan avoin ja pysyt pinnallisella tasolla, puheesi nää kiinnostamattomaksi small talkiksi. Varautuneen ihmisen on helpompi kuunnella toisia kuin kertoa omasta elämästä, ja toiset huomaavat sen eivätkä utele. Jos haluaa itse saada jotain ystävyydestä, täytyy uskaltaa myös antaa.

• Ystävyys on...

Oiva tapa syyllistää aloittaja! Jos tuntee piston itsessään, on äkkiä siirrettävä syyllisyys jollekin toiselle.

Mistä sinä tiedät, että aloittaja pitää omat asiansa sisällää? Juurihan hän sanoo, ettei kukaan kuuntele häntä.

Monilla on sellaisia kokemuksia omasta ystäväpiiristään.Itsekkäillä ja huomionkipeillä ihmisillä ei ole halua huomata, että toisella voi olla isommat huolet kuin itsellä. Niitä ei haluta kuulla, vaan suhtaudutaan vähätellen. "Eihän tuo mitään, mutta kun minulle kerran..."

Ja mitä tarkoittaa: "ei ystäviä hankita suoritamalla ja auttamalla".
        Ystäviä ei hankita, he ovat onnellinen lahja elämältä. Mutta kun ihmisellä on ystävä, on selvää, että häntä mielellään auttaa.

Aloittajan tapauksessa ystävien auttaminen on kuuntelemista, mutta nyt kannattaa jo miettiä, käyttävätkö ns. ystävät aloittajaa vain huolien purkamiseen.
        Ystävyyttäkin voidaan käyttää väärin. On helppo luvata apua silloin, kun kaikki näyttää hyvältä, mutta vastoinkäymiset usein karkoittavat ystävät.

Jäljelle jää sitten ne aidot, jotka eivät syyllistä.

• Tuo kuuntelijan rooli on tavallaan muotoutunut minulle jo lapsesta asti. En kuitenkaan ole mitenkään erityisen sulkeutunut, vaikka nykyään sulkeutuneempi kuin ennen. Jo n. 12-vuotiaana aikuisetkin tilittivät minulle raskaista aiheista - olen siis aina ollut kypsempi kuin ikäiseni. Minulla ei myöskään ole ollut normaalia lapsuutta, mikä myös on vaikuttanut omalta osaltaan asioihin.

En tiedä mistä se johtuu, mutta uusia ystävyyssuhteita luodessakin jo alusta asti ihmiset alkavat avautua minulle ja jos yritän kertoa jotain itsestäni tai elämästäni, niin sitä ei kuunnella. Ne harvat, jotka sitten vaivautuvat kuuntelemaan kauhistuvat ja tuntevat sääliä ikuisuuksia sitten tapahtuneista asioista, eivätkä kestä sitten kuulla enempää.

En siis itse ole missään vaiheessa halunnut tai valinnut tätä kuuntelijan roolia. Ehkä osa syy on se, että kaiken kokemani jälkeen minua pidetään normaalia vahvempana ja sen myötä ajatellaan, että olen tarpeeksi voimakas ja valmis kantamaan muidenkin murheet siinä samalla. En toki kanna toisten ongelmia harteillani, mutta se etten voi olla normaalissa vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa syö voimia. En vain tiedä miltä pohjalta ihmissuhteita pitäisi alkaa rakentamaan, kun miten tahansa toiminkin niin lopputulos on aina sama. Tämä tietenkin aiheuttaa sitä, etten kauheasti enää edes halua tutustua uusiin ihmisiin.

• Lisättäköön vielä, että tässä tilanteessa ärsyttää juurikin se, ettei minulla ole aikoihin ollut normaalia kanssakäymistä ystävieni kanssa. Ennen teimme asioita yhdessä ja kävimme ulkona jne. Nykyään minuun olla yhteydessä ja yhteydenottoihini vastataan vain jos jotain on pielessä. Kanssani on aina pystynyt keskustelemaan lähes mistä tahansa maan ja taivaan välillä - itse asiassa nautin todella paljon pitkistä ja syvällisistä keskusteluista. Olen myös sanavalmis ja huumorintajuakin riittää laidasta laitaan. En myöskään pyri ratkomaan toisten ongelmia, mutta kysyttäessä olen kyllä kertonut oman näkemykseni aiheesta, jota useimmiten arvostetaankin.

Ehkä vika on siinä, että minulla itselläni ei ole ollut viime vuosina (tämän asian lisäksi) kovin paljoa valitettavaa elämässäni, vaikka elämäni ei aina olekaan mitään ruusuilla tanssimista - harvoin vain haluan valittaa pienistä asioista.

• kentiesSSS

jauhatte pelkästään ongelmistanne, kuten mummot sairauksistaan, jolloin sitä vasta masentuukin. Seuraavalla kerralla kun ystäväsi aloittaa vuodatuksen, vaihda tuulen suuntaa. Aloita toinen puheenaihe, keksi tekemistä, kuten kaupungilla käynti. Tepsii aivan varmasti...

• fghjklöä'

Kuulostaa kovin tutulta. Olen itse alkanut tosissani kyllästyä "ystävään", jolta en koe enää saavani mitään takaisin. Koen, että minua pidetään täysin itsestäänselvänä. Vaikka vanhoista ystävyyssuhteista saattaa tuntua vaikealta päästää irti, se on minusta oman itsekunnioituksen kannalta parempi ratkaisu. Se saattaa myös tehdä ihmisestä kertaheitolla henkisesti itsenäisemmän, mikä taas on hyvä, jos haluaa löytää jotain uutta sisältöä elämäänsä.

• Nyt on tullut sanottua ystävyyssuhteita irti, vieläpä kertomalla syyt suoraan. Kokemus on ollut hyvin vapauttava ja ihmisten hämmästyneisyys on tuonut tilanteeseen oman mukavan vivahteensa. Osa on yrittänyt korjata tilannetta ja kysynyt jopa miten voisi hyvittää asiat, mutta olen pysynyt päätöksessäni ja todennut, että nyt on jo liian myöhäistä.

• Kuorma-auto

Minusta kuullostat äärimmäisen itsekkäältä tässä... Voi, olen kuunnellut liikaa (omasta mielestäni) ja nyt sitten panen tuulemaan... Jätän ihmisiä vaille vastauksia, syyllistän ja häivyn paikalta. Siirrän kuvitellun taakkani muille tuplapainolla. Onnea valitsemallasi tiellä!

• ei matrtyyri

Niin sinä tavallaan ostat ystävyyttä kuuntelemalla, ojentamalla olkapääsi. Jos teet sen aidosti niin et edes odota vastapalvelusta ja "maksua". Olet sellainen itsesiuhraaja ja sitten kärsit marttyriiä. Kyllä sinä itse jotenkin omalla käytökselläsi, asenteillasi hakeudut noihin tilanteisiin.
      Maailma on täynnä näitä avuntarvitsijoita. Pitää alkaa myös itse osata heittäytä palveltavan rooliin. Tavallaan jätät ystäväsi kuin velkaan ja syyllistät heitä. Auta ja kuunele pyyteettömästi niin paljon kuin ilolla pystyt ja unohda tekemäsi sen jälkeen.
      Ovatko nämä olleet sittenkin vain yrityksiä ostaa ystävyyttä.

• Jos lukisit nuo aiemmat viestini ajatuksella niin tajuaisit, että se ei ole noin. En ole missään vaiheessa yrittänyt ostaa kenenkään ystävyyttä kuuntelemalla tai millään muullakaan. Kuten jo aiemmin selitin, niin aina ei ole ollut näin, vaan jostain syystä vuosien saatossa asiat ovat kääntyneet tähän tilaan. Sen lisäksi olen aina jostain syystä vetänyt puoleeni noita tilittäjiä tahtomattani - en koskaan hakeudu kenenkään seuraan, vaan ihmiset hakeutuvat minun seuraani.

Oletko itse koskaan ollut tilanteessa, jossa joka ikinen ihminen elämässäsi vain tilittää ongelmiaan, eikä ihmissuhteet enää pidä sisällään mitään muuta? Kun tuollaista jatkuu vuosikausia, niin se alkaa viedä voimia, vaikka niitä ihmisten murheita ei sen keskustelun jälkeen harteillaan kantaisikaan.

En ole koskaan pyytänyt keneltäkään mitään vastapalvelukseksi, mutta sen huomasin, että kun tuli itselleni hetkiä jolloin olisin tarvinut kuuntelijaa, niin ystäväni käänsivät selkänsä minulle aina siihen saakka kunnes heille tuli taas tilitettävää. Lue uudelleen nuo kaikki kirjoitukseni, niin kykenet hahmottamaan tilanteen hieman paremmin.

• 9 + 1

Nyt kun sinulla on aikaa vapautunut, kun et enää päivittäin roiku puhelimessa tai tapaamisissa kuuntelewmassa ja toistelemassa "sepä ikävää", "vai niin" ja "surullista", niin tutustu termiin nimeltä assertiivisuus. Ja tee varoiksi pari harjoitusta peilin edessä. Katso jämäkästi silmiin ja lausu "En halua kuulla ongelmistasi. Sinun pitää ratkaista ne itse. Puhutaan iloisemmista asioista mieluummin."
      Jos joku loukkaantuu, so what, olet vihdoin sanonut oman mielipiteesi vuosien töryn nielemisen jälkeen. Sovitaan että empatiakuuntelukiintiösi on elinikäisesti täytetty, täynnä, ja tästä lähtien on sinun vuorosi olla kepeän hilpeä, nauttia ihmisten seurasta ja elämästäsi.

• Se kolmas

Minulle osui lapsuudesta saakka kolmannen pyörän osa.

Kaikkien ystävieni kohdalla näkyi olevan joku tärkeämpi kuin minä, niin että sovituista tapaamisista saattoi peruuttaa pois ihan vain sillä, että se toinen tai ne toiset olivatkin järjestäneet jotain muuta, johon minua ei tietenkään kutsuttu.

Muistan erään ystäväni, jonka kanssa sovimme yksinkertaisesta leffareissusta. Sovittiin päivä ja filmi, mutta lähdön päivänä ystäväni peruutti, toisen menon takia.
        Tämä tapahtui kolme kertaa saman syksyn aikana.
        Kun hän jälleen ehdotti yhteistä menoa nauroin makeasti ja sanoin, että eiköhän tämä leikki ole nyt jo loppuun asti leikitty. Sen jälkeen en koskaan lähtenyt mihinkään hänen kanssaan.
        Eipä se elämääni mitenkään kaventanut, mutta jäi pois se väheksymisen tunne, joka iski jokaisen peruutuksen kohdalla.

Myöhemmällä iällä solmimani ystävyydet olen pitänyt kaukaisempina. En salli enää, että mieltäni pahoitetaan. Jos yhteinen meno peruuntuu en kysy miksi. En halua tietää. Tällaisille ystäville en enää ehdota yhteistä menoa. Aloite olkoon heillä.

Itse pidän aina sovitusta kiinni. Onhan toki ihanaa tavata tuttuja ja istua iltaa hyvässä seurassa.

• samassa veneessä
        Se kolmas kirjoitti:

Minulle osui lapsuudesta saakka kolmannen pyörän osa.

Kaikkien ystävieni kohdalla näkyi olevan joku tärkeämpi kuin minä, niin että sovituista tapaamisista saattoi peruuttaa pois ihan vain sillä, että se toinen tai ne toiset olivatkin järjestäneet jotain muuta, johon minua ei tietenkään kutsuttu.

Muistan erään ystäväni, jonka kanssa sovimme yksinkertaisesta leffareissusta. Sovittiin päivä ja filmi, mutta lähdön päivänä ystäväni peruutti, toisen menon takia.
        Tämä tapahtui kolme kertaa saman syksyn aikana.
        Kun hän jälleen ehdotti yhteistä menoa nauroin makeasti ja sanoin, että eiköhän tämä leikki ole nyt jo loppuun asti leikitty. Sen jälkeen en koskaan lähtenyt mihinkään hänen kanssaan.
        Eipä se elämääni mitenkään kaventanut, mutta jäi pois se väheksymisen tunne, joka iski jokaisen peruutuksen kohdalla.

Myöhemmällä iällä solmimani ystävyydet olen pitänyt kaukaisempina. En salli enää, että mieltäni pahoitetaan. Jos yhteinen meno peruuntuu en kysy miksi. En halua tietää. Tällaisille ystäville en enää ehdota yhteistä menoa. Aloite olkoon heillä.

Itse pidän aina sovitusta kiinni. Onhan toki ihanaa tavata tuttuja ja istua iltaa hyvässä seurassa.

"Se kolmas" kommentoi hyv in ja osuvasti.

Tilanne ei muutu kuin omaa käytttäytymistä muuttamalla. Tein samoin kuin hän eli lopetin ehdottamasta mitään sellaisille ihmisille, jotka olivat näitä "viime hetken perujia". Monestihan nämä olivat itse aloitteellisia, mutta kun tuli jotain parempaa, huomasin jääväni yksin ihmettelemään.

Älkää suostuko hätävaraksi tai kynnysmatoksi kenellekään. Jättäkää taaksenne ne "ystävyydet", jotka aiheuttavat vain pettymyksiä.

• korva korvempi
        samassa veneessä kirjoitti:

"Se kolmas" kommentoi hyv in ja osuvasti.

Tilanne ei muutu kuin omaa käytttäytymistä muuttamalla. Tein samoin kuin hän eli lopetin ehdottamasta mitään sellaisille ihmisille, jotka olivat näitä "viime hetken perujia". Monestihan nämä olivat itse aloitteellisia, mutta kun tuli jotain parempaa, huomasin jääväni yksin ihmettelemään.

Älkää suostuko hätävaraksi tai kynnysmatoksi kenellekään. Jättäkää taaksenne ne "ystävyydet", jotka aiheuttavat vain pettymyksiä.

Hätävara juuri on hyvä sana kuvaamaan ilmiötä! Olen joskus itse kokenut olevani vain pelkkä iso korva, kun näitä kuuntelijaa kaipaavia riittää!

• bfgdfgbdf

Minä pyrin ystävystymään ja olemaan sellaisten ihmisten kanssa tekemisissä, ketkä osaava arvostaa myös minua. Itsekin olen aikoinani ollut toisten huolien kaatopaikka, ja minua ei arvostettu tai otettu huomioon lainkaan. Päätin että en minä heitä tarvikaan. Tottakai kuuntelen ja olen ystävä, mutta jos ystävät eivät osaa olla ystäviä takaisinpäin, se on heidän ongelmansa. Silloin minuakaan ei enää kiinnosta heidän asiansa. Myöhemmin olen löytänyt tosi ystäviä, sellaista mitä sen kuuluukin olla, eikä minulla ole ikävä entisiä ystäviäni.

• ....................

Pakko vastata! Siis minulla on niin sama ongelma. Minäkin olen kakarasta asti joutunut toimimaan tuttujen ja vähän tuntemattomienkin "psykiatrina". Sama jatkuu edelleen vaikka olenkin jo aikuinen ihminen.

Yhteyttä otetaan yleensä aina silloin kun on jotain tilitettäviä murheita tai jos muuten vaan haluaa höpötellä omista asioistaan. Mutta odotas jos minulla olisi jotain sanottavaa, pyöritellään päätä niin kuin ei olisi kuultukaan, tai sitten ei edes viitsitä vastata mitään! No, kuulostaa ehkä aika itsesääliseltä tämä mutta on oikeasti ihan totta. Sitä alkaa ihan vaistomaisesti jo vältellä sellaisten ihmisten seuraa. Olen tuohon jo niin tottunut etten oikein osaa, enkä edes halua enää puhua omista asioistani.

Olemmeko jotenkin sellaista ihmistyyppiä, että luisumme vain luonnostaan aina siihen kuuntelijan rooliin, eikä meiltä muuta odotetakaan... En tiedä. Mutta täytyy todeta että joidenkin ihmisten itsekeskeisyys on vertaansa vailla.

Ja jottei menisi täydeksi valittamiseksi, niin täytyy kertoa että onneksi minulla on yksi oikea ystävä, joka haluaa tavata minua vain siksi etta haluaa tavata minua. :) Ja hänen kanssaan on tunne, että välittää oikeasti minusta ja häntä kiinnostaa aidosti myös minun elämäni. Toivottavasti sinunkin tiellesi siunaantuu edes yksi sellainen, rakas kohtalotoverini. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      26
      11029
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      42
      8377
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      127
      5300
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3674
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      69
      3588
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      35
      3544
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      33
      3167
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      55
      2549
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      35
      2041
    10. Miltä mahtaa tuntua

Sitten kun näet hänet pitkästä aikaa?
      Tunteet
      28
      1796
    Aihe