Mitä syntejä yleensä tunnustatte ripillä käydessänne? Tunnustatteko kaiken vai jätättekö kaikista arimmat asiat omaan tietoonne? Miltä ripillä käynti tuntuu?
Sukupuoli ja ikä olisivat kivoja mutta eivät pakollisia tietoja.
Mitä puhutte rippituolissa?
22
2879
Vastaukset
- Ulla tosiUtelias
Minuakin kiinnostaa! En ole koskaan käynyt ripillä, mutta mietin katoliseen kirkkoon liittymistä ja silloinhan ensimmäinen kerta olisi edessä. Kiinnostaa myös, kuinka usein katoliset keskimäärin käyvät ripillä - jos nyt mitään tällaista tiheyttä voi laskea.
Rippiaika on merkitty seurakuntien ohjelmaan. Olen joskus harvoin nähnyt jonkun menevän rippikoppiin (onko sillä joku nimi?), mutta usein vaikuttaa olevan ns. tilaa. Olen kuitenkin miettinyt, että riittääkö ohjelmaan varatut puolituntiset kaikille halukkaille vai sopivatko ihmiset pappien kanssa erillisiä rippiaikojaan. Kuinka kauan rippikeskustelu yleensä kestää? - Etiketti?
Tässä olisi paljonkin informaation tarvetta meille kirkkoon liittymistä harkitseville. Vanhoja syntejä minulla on vaikka kuinka paljon, mutta viime ajat olen elänyt aika kiltisti. Tuntuisi hölmöltä mennä tunnustamaan ikivanhoja juttuja, tai ikävystyttää rippi-isää nykyisillä joutavuuksilla tyyliin "nukuin tunnin keskellä päivää". Toisaalta, jos ei ollenkaan käy ripillä, herättääkö se pahennusta?
- Granny Smith
Tätä parempaa opetusvideota en löytänyt:
http://www.youtube.com/watch?v=SQTtpm8Owxk&feature=relmfu
noin minuutin kohdalla tai
http://www.youtube.com/watch?v=j5hpgOVQWqw&feature=relmfu
noin 6 minuutin kohdalla. - vanhauskoinen
Kirkkoon liityttäessä ensimmäinen rippi koskee koko elämää. Siihen valmistaudutaan niin, että viikkojen ajan tutkitaan omaatuntoa rukoillen ja lukien Raamattua ja kirjoitetaan ylös lapulle kaikki mieleen nousevat synnit. Ripillä aloitat suurimmista mitä nyt saat mahtumaan kohtuulliseen aikaan. Myöhemmin voit sitten keskittyä pienempiin asioihin.
Ripillä tunnustetaan kaikki omaatuntoa painavat asiat, tärkeysjärjestyksessä. Mieti vain miten olet rikkonut Jumalaa vastaan, olkoot arkoja asioita tai ei, ja sanot ne.
Ripittäytyessä haluat tunnustaa syntisi ja samalla haluat seurata Herraamme ja luopua siitä, mikä on väärää ja myös korjata vääryydet.
Sisäisen katumuksen merkkinä saat katumustyön.
Rippisi ei välttämättä ole täydellinen, riittää et aloitat ja teet parhaasi rukoillen Jumalalta apua.
Käyn ripillä kuukausittain. Ripilläkäynti on minusta hyvin vakavaa. Ensimmäinen kerta on kauhea, koska joutuu tunnustamaan asioita, jostain kaukaa menneisyydestä. Tyhmiä asioita, joita ei edes oikein uskoisi koskaan tehneensä.
Rippi on erinomainen siinä mielessä, että joutuu jatkuvasti vastaamaan omista ajatuksista, sanoista ja teoista. - PPietari
Ripille voi valmistatua mm. kysymällä itseltään seuraavia asioita:
Olenko:
- epäonnistunut rakastamaan Jumalaa, asettamaan hänet etusijalle, kiittämään häntä, luottamaan häneen
- epäillyt tai kieltänyt uskon
- joka rukoillut Jumalaa joka päivä
- sekaantunut maagisiin rituaaleihin
- kironnut tai kiroillut
- käyttänyt Jumalan sanaa harkitsemattomasti tai pilkkana
- käyttänyt "rumia" sanoja tai kertonut sopimattomia piloja
- tietoisesti ollut pois pyhästä messusta sunnuntaina tai pyhäpäivänä
- lähtenyt messusta liian aikaisin tai ilman syytä
- jättänyt ottamatta vastaan pyhän ehtoollisen ainakin kerran vuodessa
- ottanut vastaan pyhän ehtoollisen tietoisena aikaisemmin tekemästäni/tekemistäni vakavasta/vakavasta synnistä
- jättänyt ripittäytymättä
- valehtelinko tai salasin tietoisesti jotain papilta jossain aikaisemmassa ripissäni
- työskennellyt Herran päivänä (sunnuntaina)
- kunnioittanut ja totellut vanhempiani tai siskoksiani
- kunnioittanut niitä, joilla on valta päättää asioistani
- puhunut pahaa jostain
- auttanut kotona tai laiminlyönyt velvollisuuteni viettää aikaa perheen kanssa
- kylvänyt kateutta tai ilkeyttä
- ollut huono esimerkki tai aiheuttanut skandaalin (kehoittanut jotain pahuuteen)
- väärinkäyttänyt alkoholia tai huumeita
- tehnyt abortin tai jollain tavalla hyväksynyt tai kehoittanyt abortiin
- harkinnut itsemurhaa
- välttänyt mässäilyä
- lietsonut epäpuhtaita katseita, intohimoisia suudelmia, syntisiä kosketuksia
- pukeutunut haastavasti
- katsonut pronoa, epäpuhtaita kirjoja, lehtiä, videoita tai internettiä
- syyllistynyut itsetyytydykseen
- harrastanut avioliiton ulkopuolista seksiä, seksiä naimisissa olevan naisen/miehen kanssa
- käyttänyt ehkäisyvälineitä
- elänyt siveästi asemaani nähden yhteiskunnassa (naimisissa, yksinäinen)
- välttänyt epäpuhtauteen johtavia tilaisuuksia
- varastanut, jättänyt antamatta takaisin varastamani tai jättänyt korvaamatta sen, mitä olen varastanut
- tuhlannut aikaa työssä
- tehnyt ilkivaltaa
- välttänyt laiskuutta tai toimettomuutta
- valehdellut tai juorunnut
- puhunut pahaa jostain
- puhunut aina totta
- ollut luotettava
- paljastanut salaisuuksia, jotka olisi pitänyt pitää salassa
- kriittinen, negatiivinen tai armoton puheessani
- tietoisesti viljellyt epäpuhtaita ajatuksia
- rohkaissut jotain epäpuhtaisiin ajatuksiin tuijottamalla tai siveettömillä puheilla
- jättänyt kontrolloimatta mielikuvituksen tai himoni
- ahne sydämmessäni
- kateellinen toisen omaisuudelle
- epäsuopa toisille siitä, mitä heillä on
- ailahteleva tai synkkämielinen
- teenkö työtä tai opiskelen vältääkseni päiväunelmintia
- pannut sydämeni toivon maallisiin asioihin?- Sama laki kaikille
Heh, kaikkia noista on tullut tehtyä...
- Myös marialainen
On tärkeintä tunnustaa juuri ne arimmat asiat silloin, kun ne ovat Jumalan edessä syntiä. Arkoja asioitahan voi olla muitakin, mutta rippi ei ole niitä varten.
Ripillä käyminen on ainakin tällaiselle syntisäkille kova paikka. Ellei muuta, aina sen verran on ollut aviomiehenä ja isänä huono ihminen tai vain ylpeä, että sitä on syytä pyytää anteeksi ja katua. Rippihän on varsinaisesti tarkoitettu raskaiden syntien tunnustamiseen, mutta eivät nuokaan helpoilta tunnu tunnustaa. Jos ripillä käy vain siksi, että ei ole vähään aikaan käynyt, voi lisäksi tunnustaa uudelleen jonkun vanhan raskaan synnin. Tavoitteenahan on katumus, ja vakaa päätös kääntyä pois synnistä.
Miltä tuntuu? Olo on kuin uitetulla koiralla, ihminen totisesti tuntee rippikopissa oman viheliäisyytensä. Se ei johdu papista, joka on kuullut paljon ja monen kertaan, ja jolle ihmisen viheliäisyys ja heikkous eivät ole mitään uutta. Mutta moniko meistä tavallisessa elämässä joutuu oikeasti tunnustamaan ja kohtaamaan ja sanomaan sen, että on tehnyt väärin ja syntiä?
Pappi rohkaisee ripittäytyvää ensin tunnustamaan syntinsä Jumalan armoon luottaen ja lopuksi antaa synninpäästön ja katumustyön, joka on tosin tehtävä, mutta joka ei ole kaikki. Pitäähän asiat hoitaa kuntoon myös maallisessa mielessä.
Jälkeenpäin olo on helpottunut.- Sama laki kaikille
Ihmettelen vain, miksi tuo kaikki on tehtävä papin välityksellä. Eikö kukin meistä voi suoraan puhua Jumalalle? Niin minä ainakin teen.
- Ulla tosiUtelias
Paljon kiitoksia tähän astisista vastauksista. Tosi mukava lukea tällaisia asiallisia viestejä - epäasiallisia kun niin monesti joutuu näkemään, vaikka kuinka hyppisi yli. PPietarin listaa katsoessa tuli raskas olo..
Miten rippitilaisuus käytännössä menee vuorovaikutuksen osalta? Myös marialainen kertoi, että pappi rohkaisee ensin tunnustamaan syntinsä, mutta puhuuko pappi tämän jälkeen (esim. lisäkysymyksin) vai jääkö puhuminen ripittäytyjän vastuulle? Voiko käyttää muistilappua? Minkälaisia katumustyöt ovat? Entä mitä nämä raskaat synnit ovat (saatan tietää vastauksen, mutta en ole varma)? Olisi vielä mukavaa, jos joku kertoisi tuosta ajanvarauksesta eli käytättekö ohjelmassa olevia rippiaikoja vai varaatteko oman ajan?- PPietari
Olisi kiva jos joku katolilainen voisi panna tänne suomalaisen rippikaavan. Itse en asu Suomessa ja kaava (suomalainen) kiinnostaa minuakin.
- Bosse2
En asu Suomessa, en enää pitkään aikaan, ja olen täysin täkäläisen (Saksan) systeemin puitteissa toimiva katolilainen. Käännynnäinen toki, jos se minulle synniksi laskettakoon. En tiedä miten Suomessa homma toimii kun valinnanvaraa on vähän, mutta oma neuvoni olisi että kannattaa valita pappi jonka kanssa keskustelut ja varsinaisen ripin käy läpi huolellisesti jos se vain on mahdollista. Kannattaa myös miettiä sitä että liian "lepsu" pappi ei rippimielessä suinkaan välttämättä ole se paras. Jos miettii koko elämänsä syntejä, osa varmasti isojakin, haluaa kuitenkin että pappi ottaa asiat vakavasti eikä halua vain pikaisesti lakaista niitä maton alle ja rynnätä anteeksiantoon. Sitä haluaa tulla kuulluksi, ymmärretyksi.
Itse valmistauduin viikkoja, intensiivisesti pohdiskellen, kirjoitellen (minun tapani), ja jännitin keskustelua lähes yhtä paljon kuin naimisiin mennessä alttaria kohti kävellessä. Kokemus oli kuitenkin mahtavan hieno ja vapauttava. Todellakin.
Tätä nykyä olen vain surullinen siitä että esim. normiluterilaisilla tätä mahdollisuutta ei ole. Se ei ole ns. naminami-kivaa, se on sakramenteista vaikein ja raskain, mutta siinä piilee valtava voima, ja sen vääristely kontrollimekanismiksi kuten usein kuulee kritiikkinä on vastoin koko ripin perusajatusta.
Mutta kuten sanottu, valmistelu on kaiken A ja O.
Ja kyllä kai nuo ensiripit, tai muutenkin normaalikäytäntö ainakin meillä, on ihan normaali papin työhuoneessa keskustelu. Rippituoliin toki saa mennä jos haluaa. Pääsiäisen aikoihin tuodaan myös paljon pappeja muista seurakunnista, jotta ihmiset eivät ujostelisi tuttua pappia ja sen vuoksi jättäisi menemättä ripille. Tämä siis meillä, en tiedä miten siellä... - p .v. Münchhausen
Kehoittaisin varaamaa ajan. Silloin pappi tietää, että olet tulossa ja osaa myös odottaa sinua ja valmistautua. Lisäksi ne rippiajat ovat yleensä juuri ennen messua jolloin kirkkoon tupaa väkeä ja rippikopeissa on todella huono äänieristys, että vältä puhumista kovaan ääneen, muuten puoli seurakuntaa saa punastella, kun joutuu kuuntelemaan vaikka ei haluaisi. Itse välttäisinkin koppeja ja ripittäytyisin suoraan kasvokkain, mutta tämäkin riippuu siitä mitä rippi-isäsi ajattelee, mutta en usko, että hän kieltäytyisi siitä, jos sitä kysyisit.
Itse en neuvoisi käyttämään mitään muistilappua. Mutta rippiin kannattaa valmistautua. Kerro viikkoa ennen, että olet tulossa, jolloin suosikki rippi-isäsi osaa varautua asiaan ja varata aikaa. Ja mene tapaamiseen ajoissa. Siten saat aikaa rukoilla ennen ripittäytymistä, vaikka hyvä pappi antaa sinulle aikaa muutoinkin.
Suosikki rippi-isieni kanssa on monesti vuorovaikutteista keskustelua. - se normiluterilainen
Bosse2 kirjoitti:
En asu Suomessa, en enää pitkään aikaan, ja olen täysin täkäläisen (Saksan) systeemin puitteissa toimiva katolilainen. Käännynnäinen toki, jos se minulle synniksi laskettakoon. En tiedä miten Suomessa homma toimii kun valinnanvaraa on vähän, mutta oma neuvoni olisi että kannattaa valita pappi jonka kanssa keskustelut ja varsinaisen ripin käy läpi huolellisesti jos se vain on mahdollista. Kannattaa myös miettiä sitä että liian "lepsu" pappi ei rippimielessä suinkaan välttämättä ole se paras. Jos miettii koko elämänsä syntejä, osa varmasti isojakin, haluaa kuitenkin että pappi ottaa asiat vakavasti eikä halua vain pikaisesti lakaista niitä maton alle ja rynnätä anteeksiantoon. Sitä haluaa tulla kuulluksi, ymmärretyksi.
Itse valmistauduin viikkoja, intensiivisesti pohdiskellen, kirjoitellen (minun tapani), ja jännitin keskustelua lähes yhtä paljon kuin naimisiin mennessä alttaria kohti kävellessä. Kokemus oli kuitenkin mahtavan hieno ja vapauttava. Todellakin.
Tätä nykyä olen vain surullinen siitä että esim. normiluterilaisilla tätä mahdollisuutta ei ole. Se ei ole ns. naminami-kivaa, se on sakramenteista vaikein ja raskain, mutta siinä piilee valtava voima, ja sen vääristely kontrollimekanismiksi kuten usein kuulee kritiikkinä on vastoin koko ripin perusajatusta.
Mutta kuten sanottu, valmistelu on kaiken A ja O.
Ja kyllä kai nuo ensiripit, tai muutenkin normaalikäytäntö ainakin meillä, on ihan normaali papin työhuoneessa keskustelu. Rippituoliin toki saa mennä jos haluaa. Pääsiäisen aikoihin tuodaan myös paljon pappeja muista seurakunnista, jotta ihmiset eivät ujostelisi tuttua pappia ja sen vuoksi jättäisi menemättä ripille. Tämä siis meillä, en tiedä miten siellä...Ensiksi kiitos tästä mielenkiintoisesta keskustelusta. En siihen muuten ei-katolilaisena halua puuttua, mutta yksi asia on oikaistava: Totta kai normiluterilainen voi ripittäytyä papille yksityisesti milloin vain! Yksityisen ripin kaava löytyy luterilaisesta kirkkokäsikirjastakin.
- Myös marialainen
En löydä rippikaavaa suomalaisilta sivuilta. Siitä saa kai vetää sen johtopäätöksen, että sen tunteminen ei ole kovin tärkeää, kunhan ripin tarkoitus on selvä.
Pappi ei ole minulle tehnyt jatkokysymyksiä. Joillekin muistaakseni on. Pappihan joutuu ottamaan kysymyksissään huomioon kunkin ripittäjän tilanteen. Jos hän tuntuu liian aralta, jatkokysymyksiä tuskin tulee. Ei niitä tule silloinkaan, kun pappi arvelee ymmärtäneensä oikein synnin luonteen, pappihan ei kysele oman uteliaisuutensa tyydyttämiseksi, vaan ymmärtääkseen asian luonteen oikein, jos se on ilmaistu hyvin epämääräisesti. Pappi ei esimerkiksi kysele tekojen yksityiskohtia, koska niillä ei ole ripin tarkoituksen kannalta merkitystä. Vuorovaikutukseen kuuluu myös se, että pappi lopuksi kehoittaa luottamaan Jumalan armoon ja hänen lupaamaansa anteeksiantoon.
Muistilappua voi käyttää, jos se tuntuu tarpeelliselta. Pitää kuitenkin muistaa, että rippi on etupäässä vakavia syntejä varten, ja synninpäästö pätee, vaikka jotain unohtuukin, kunhan ei tahallaan unohtele: Jumala tietää synnit muutenkin, pappi ei kuuntele itseään varten ja ripittäytyjä on ripittäytynyt vilpittömästi.
Oma tulkintani on, että muistilappu voi olla tarpeen, jos pelkää että ei tule korjanneeksi asiaa ollenkaan ellei sitä mainitse. Mutta tämä on vain minun käsitykseni.
Katumustyöt ovat pieniä hengellisiä töitä, esimerkiksi joku rukous mietiskellen sen jokaista asiaa erikseen, tai jonkun raamatun osan lukeminen ja mietiskely.
Raskaat synnit ovat tärkeitä ja vakavia asioita, jotka tehdään täysin tietoisesti ja harkitusti niihin suostuen. Syntiluetteloita on olemassa, mutta tämä on se ajatus.
Käytän olemassa olevia rippiaikoja. Kerran ulkomailla tosin pyysin messun jälkeen papilta tilaisuutta ripittäytymiseen, mihin hän ilman muuta suostui.- Olen tätä mieltä
Ripittäytymässä käyvät myös ne, jotka eivät ole tehneet raskaita syntejä. Paavi Benedictus on sanonut, että kerran kuukaudessa olisi hyvä käydä ripillä. Pölyt huoneesta on pyyhittävä säännöllisesti. Synti on synti, vaikka olisi pienikin. Kuka meistä on täydellinen? Suuret kirkon pyhätkin ovat ripittäytyneet säännöllisesti. Rippi on armon sakramentti ja suuri lahja Jumalalta. Ei sitä tarvitse kenenkään pelätä.
- katolislainen
Parhaiten tämän asian tietää katoliset papit. Mutta tuskin saatte heitä juurikaan kommentoimaan tätä kysymystä edes yleisessä tasolla, koska rippisalaisuus on ehdoton. Papit eivät puhu mitään heille tunnustetuista synneistä.
- Ei katolilainen
Mitä se Sinulle kuuluu mitä katumuksen sakramntillä puhutaan? Sehän on katujan ja Jumalan välinen juttu. Ei kuulu pätkääkään Sinulle!
- katolislainen
Ripillä voi tunnustaa esim. abortin, varastamisen, puolison pettämisen jne.
Jos nyt noista on välttynyt, niin sitten voi miettiä mikä ensimmäisenä juolahtaa mieleen, valehtelu jossain tilanteessa, oman edun tavoittelu toisessa tilanteessa, rakastamisen laiminlyönti jotain kohtaan jne. eikös se tunnustaminen ole katujan ja papin välinen juttu? Entä jos tunnustaa vakavan rikoksen? Eikös sopranos-sarjassa se tony tunnustanut ties mitä mutta pappi ei kertonut poliisille?
- 3+10
@cwire_ : Nimenomaan. Rippisalaisuus on absoluuttinen. Hyvä teemaan liittyvä elokuva on Alfred Hitchcockin "I Confess".
- elämämuuttuu
valehteleminen loppuu.kaikki kerrotaan papille,ihan kaikki,petokset,valehtelut,syrjähypyt,itsetyydytys,varkaudet,epäkohtelias käytös,juopottelu,vihanpito lähimmäistä kohtaan ja jopa negatiiviset ajatukset lähimmäistä kohtaan.aivan kaikki ja se on puhdistava tunne,että käytös ja asenne toisia kohtaan muuttuu kristilliseksi.siihen ei synnytä vaan siihen kasvetaan.
- rippiravaaja
Asiahan on vähän niin, että tämä aloittajan kysymys ei ole oikein sovelias, koska mitä se muille kuuluu, mitä joku yksittäinen henkilö tunnustaa ripillä.
Sarkastisesti voi kuitenkin todeta, että siellä turistaan lähinnä siitä, kuinka paljon jännempää elämä oli ennen tylsyyteen lankeamista. Niin ja tietysti haukutaan perhe, sukulaiset, naapurit, työkaverit, ja kerrotaan mitä pahaa he ovat minulle tehneet.
Kyllä joku sitten muistaa vastaavasti käydä kertomassa sen, mitä pahaa sinä olet tehnyt.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1165010Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293623No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452450- 501568
- 411540
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241454- 141272
- 271168
- 161152
- 1651099