Minä, huono ystävä?

mh

Mulla on takana 15-vuotinen ystävyys. Ollaan toinen toistemme lasten kummeja ja sielujen siskoina ollaan toisiamme pidetty. Pikkuhiljaa on alkanut ystävyys hiipua. Ollaan edelleen tekemisissä lasten syntymäpäivinä ja pari kertaa vuodessa muutoinkin. Ennen ystävä aina soitteli, niin minäkin hänelle, nykyään en kuule hänestä mitään, jos en itse ole aloitteellinen. Välimatkaa on meillä n.250 km eli ei matka eikä mikään nykyään, liikkuupa sitten millä kulkupelillä hyvänsä! Siitä huolimatta ystävä perheineen on kovin haluton tänne päin tulemaa, muualle kyllä saman matkan ajelevat tämän tästäkin ihan vaan ostoksille. Vastavuoroisesti ei tule itsekään heille ajeltua niin usein kuin haluaisin, kun tuntuu, ettei voi, kun itse eivät ole valmiita tulemaan.
Muutamana viime vuotena olen pyydellyt matkaseuraksi lasten kanssa tai ilman, ihan vaan päivän tai yön yli reissuihin. Ystävä vetoaa aina kiireeseen. Enää eivät minuun kiire-selitykset uppoa. Miten ei ole vuodessa mahdollista yhtä päivää ystävyyden eteen uhrata?Olenkin tullut siihen tulokseen, että juuri siihen on aikaa mitä haluaa tehdä eli ystävääni ei vain seurani kiinnosta! Lapsiaan ei päästä meille kesälomilla vaikka tietää varmasti, että täällä heistä huolta pidetään ja ovat jo isoja lapsia. Kummilapsi jo rippikoulussa! Aikoinaan itselläni oli isoja murheita, joista aina ystävälleni avauduin. Oli hänen kuuntelutaitonsa ansiota, että selviydyin. Ystäväni omista murheista kuulin vasta jälkeenpäin ja mielestäni tuin häntä vastaavalla tavalla. Soittaessani kyselin, huolissani kun olin, että mitä nyt asian tiimoilta kuuluu. Ystävä sitten tokaisi, ettei jaksa samasta asiasta aina jauhaa. Opin sitten sen verran, etten ole sen jälkeen ongelmista mitään kysellyt.
Haluaisin nyt kuitenkin tietää, mikä tämän ystävyyden näin laittoi hiipumaan? Aina ei selitykset kiireestä mene läpi, joten todellisen syyn haluaisin tietää. Aina tavatessamme ystävä on pääosin ystävällinen. Tuo tullessaan valtavat tuliaiset ja vastaavasti minäkin heille mennessäni yritän viedä resursseihini nähden hyvät viemiset. En kaipaa lahjuksia vaan sitä yhteistä aikaa, jaettuja hetkiä iloineen ja suruineen.Itse olen peiliin katsonut ja vikoja omasta käytöksestäni yrittänyt etsiskellä, mutta en vaan keksi. Onko nostettava "kissa pöydälle" ja kysyttävä suoraan, mikä mättää, miksei seura enää kiinnosta? Harmittaa, vuoroin suututtaa vietävästi. Ei tässä aikuisella iällä niin helppo ole uusia ystävyyssuhteita luoda! Vanhoista haluaisi pitää kiinni!

0

125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
        Maailman menoa
        27
        19687
      2. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
        Ikävä
        76
        6690
      3. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
        Suomussalmi
        28
        6336
      4. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
        Maailman menoa
        99
        6105
      5. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
        Ikävä
        43
        5969
      6. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
        Maailman menoa
        101
        5851
      7. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
        Ikävä
        63
        5275
      8. Voiku saisi sen sun

Rakkauden kokea. Tykkään susta niin paljon edelleen.
        Ikävä
        45
        4990
      9. Mitä luulet, miten Martina Aitolehti pärjää Erikoisjoukoissa?

Kohujulkkis, yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukot on
        Suomalaiset julkkikset
        60
        4320
      10. Olitpa ikävän

Kylmä eilen. Miksi ihmeessä?
        Ikävä
        50
        3930
      Aihe