Haastan kaikki palstalla kirjoittavat uskontokuntaan ja näkemyksiin katsomatta osallistumaan tähän vetoomukseen;
Haastan kaikki palstalla vaikuttavat kirkon edustajat osallistumaan tähän vetoomukseen;
Vetoamme kaikki yhdessä arkkipiispa Kari Mäkisen lukemaan sanasta sanaan koko ketjun "Tässä uskovaisen empatiasta pieni näyte", ja sitten toimimaan vanhoillislestadoiolaisten naisten ja lasten aseman parantamiseksi sekä julkisuudessa että suljetuissa neuvotteluissa, kaikin tavoin, arvovallallaan, asiantuntemuksellaan ja opillisella tiedollaan; inhimillisellä lähimmäisenrakkaudellaan; myötätunnollaan ja oikeudenmukaisuudellaan.
Mainittu ketju sisältää niin paljon asiaa, hätää heikossa asemassa olevien puolesta ja avointa toivetta paremmasta huomisesta, että se täytyy ottaa todesta. Kuinka monta kohtua vielä täytyy revetä ja kuinka monta psykoosia puhjeta, kuinka monta sellaista lasta vielä täytyy syntyä, joista kukaan ei enää jaksa huolehtia?
Arkkipiispa Kari Mäkinen, vetoamme sinuun: tee jotain, tee heti, monet muut asiat voivat odottaa, mutta kärsimys pitää ottaa heti todesta. Ambulanssikin saa ohittaa muun liikenteen.
Lestadiolaisten ehkäisykielto ei ole Raamatun mukainen oppi; kumotkaa se julkisesti ja yksiselitteisesti; kumotkaa lestadiolaisten seksuaaliopetuksen turhat kiellot, jotta naiset ja lapset säästyisivät hyväksikäytöltä.
Palstan papit ja diakonit, nuorisotyöntekijät ja kanttorit, viekää sanaa eteenpäin. Puhukaa tästä. Haastakaa esimiehenne. Hän on todellisuudessa teidän palvelijanne ja sen Pyhän palvelija, johon te uskotte, ja sitä paitsi te juurikin maksatte hänen palkkansa. On hänen asiansa tehdä järeä aloite kirkkoon kuuluvien vanhoillislestadiolaisten naisten ja lasten aseman parantamiseksi.
Vetoan arkkipiispaan
44
117
Vastaukset
- ei manipuloinnille
En osallistu, koska en oikein usko aloittajan motiivin olevan se, minkä hän sanoo olevan.
- satun tietämään
Todellinen motiivi on halu kostaa.
satun tietämään kirjoitti:
Todellinen motiivi on halu kostaa.
Ei ole. Kenelle kuvittelet minun kostavan?
Minun käy sääliksi, kun naiset ja lapset kärsivät. Se on motiivini.- näyttö muusta on
iaurwen kirjoitti:
Ei ole. Kenelle kuvittelet minun kostavan?
Minun käy sääliksi, kun naiset ja lapset kärsivät. Se on motiivini.En uso sinua.
- ei oikein iske
"Pyhän palvelija" heko heko.
Ateisti, joka ratsastaa lestadiolaisilla ja puhuu Pyhän palvelijasta.
Mene sinne arkkipiispan juttusille itse jos nyt ne naiset ja lapset oikeasti kiinnostaa.
Minusta sinua kiinnostaa ateismi-uskontosi levittäminen. - Ev. lut. (se oikea)
Huolesi on aiheellinen ja aloituksesi vetoomus on oikea. Kannatan!
- zyrt
"Kuinka monta kohtua vielä täytyy revetä ja kuinka monta psykoosia puhjeta, kuinka monta sellaista lasta vielä täytyy syntyä, joista kukaan ei enää jaksa huolehtia?"
- Hyviä kysymyksiä. Jos Mäkisellä vähääkään on kykyä ajatella asiaa lasten ja naisten kannalta, niin hän ottaisi asian tosissaan ja toimisi sen mukaan. Minusta vaan tuntuu siltä, että Mäkinen ei osaa ajatella niin ja koska hän on jahkaileva tyyppi, eikä halua nostattaa laineita, niinhän on hipihiljaa koko jutusta.
Minusta luterilaisen kirkon ei pitäisi puhua mitään moraalista ja kristinuskon hyvyyden sanomasta, kun toiminta osoittaa ihan jotain muuta.Äläs nyt. Kirkko otti kantaa ns. sijaisynnyttäjiin. Heidän mielestä se ole hyväksyttävää..Ensinnäkään en ymmärrä miksi valtio kysyy lahkolta mielipidettä, kun heidän eettinen toiminta on muutenkin kyseenalaista. Toisekseen ihmetytti, että VL-liikkeen synnytyskoneet on OK, mutta kun yritetään toisella tapaa saada lapsi, niin se onkin "Perkeleestä".
- zyrt
mave kirjoitti:
Äläs nyt. Kirkko otti kantaa ns. sijaisynnyttäjiin. Heidän mielestä se ole hyväksyttävää..Ensinnäkään en ymmärrä miksi valtio kysyy lahkolta mielipidettä, kun heidän eettinen toiminta on muutenkin kyseenalaista. Toisekseen ihmetytti, että VL-liikkeen synnytyskoneet on OK, mutta kun yritetään toisella tapaa saada lapsi, niin se onkin "Perkeleestä".
En tuosta ole tiennytkään. Miksi tuo sijaissynnyttäjyys mitenkään luterilaiselle kirkolle kuuluisi jos sille ei kuulu pakkosynnyttämisetkään.
Muutenkin tuntuu omituiselta että kun jotain lakja aiotaan muuttaa, niin valmistelussa on aina mukana kirkko. Kaikenlaisia toimikuntia ties mistä asioista ja yleensä niissä on yksi kirkon edustaja. zyrt kirjoitti:
En tuosta ole tiennytkään. Miksi tuo sijaissynnyttäjyys mitenkään luterilaiselle kirkolle kuuluisi jos sille ei kuulu pakkosynnyttämisetkään.
Muutenkin tuntuu omituiselta että kun jotain lakja aiotaan muuttaa, niin valmistelussa on aina mukana kirkko. Kaikenlaisia toimikuntia ties mistä asioista ja yleensä niissä on yksi kirkon edustaja.http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/5341-kirkon-kanta-sijaissynnytykseen-pysynee-kielteisena
"Arkkipiispa Jukka Paarma viittasi puheessaan hedelmöityshoitoihin avatessaan Turun kirkolliskokouksen vuonna 2005. Hän sanoi, ettei lapsen saaminen ole subjektiivinen oikeus, eikä ihmisoikeus."- zyrt
mave kirjoitti:
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/5341-kirkon-kanta-sijaissynnytykseen-pysynee-kielteisena
"Arkkipiispa Jukka Paarma viittasi puheessaan hedelmöityshoitoihin avatessaan Turun kirkolliskokouksen vuonna 2005. Hän sanoi, ettei lapsen saaminen ole subjektiivinen oikeus, eikä ihmisoikeus."Kas vaan. Mitä tuohon nyt osaisi sanoa. Kristittyjen mielestä synnyttäminen on jumalan määräämä velvollisuus, mutta Paarman mielestä lapsen saaminen ei ole oikeus.
Niin ne kannat vaihtelevat asiasta riippuen.
Periaatteessa hieno asia. Mitä me ollaan tähän mennessä opittu? Sinä ja minä ollaan tehty lukemattomia aloituksia KION päätöksestä. Ollaan vaadittu kirkkoa tekevän jotakin. Minun käytöksestä johtuen ei olla oltu aina minun pyyntöön myötämielisiä :D..Sinun vetoomuksia on useampi vastaaja luvannut kiikuttaa jopa arkkipiispalle. Muistaakseni nimeltä mainiten Sonja lupasi näin tehdä. Tänä aikana ei ole arkkipiispa mitenkään reagoinut asiaan. Hänen sihteerinsa erotettin puhujan paikalta ja se sai vauhtia arkkipiispan. Kuukaudessa oli kutsua väkeä kahveille.
Tuntuisi tuollainen pyytely olevan kerjäämistä. Oikea johtaja ymmärtäisi hänen tehtäviinsä kuulua tuollainen asia ja olla aloitteen tekijänä. Mikäli aloite tulisi nettisivustolta, niin kyllä minä kokisin ainakin epäonnistuneeni erittäin pahoin tehtävissäni...Ikävä kyllä arkkipiispa ei tätä ymmärrä.- iaurwen_ei kirj.
Anteeksi... korjaus loppukappaleeseen... piti sanoa siis, että "papit ja diakonit, nuorisotyöntekijät ja kanttorit sekä _kaikki muutkin kirkon jäsenet_, viekää sanaa eteenpäin--"
- ongelmia riittää
Voisiko arkkipiispaan myös vedota näiden muiden luterilaisten ja ateistien perheiden puolesta, joiden lapsia huostaanotetaan harva se viikko.
Vedota myös arkkipiispaa miettimään, mistä johtuu seurakuntalaistensa ynnä ateistienjoukossa jatkuvasti kasvava päihteiden liikakäyttö sekä lisääntyvät ongelmat lasten, nuorten ja perheiden kohdalla.
Ellei arkkipiispa mitään asioista tiedä, niin suosittelen tutustumaan kuntien sosiaalihuoltoon, koulun ja päivähoidon sekä muiden perheiden kanssa työskentelevien maailmaan.
Mistä johtuu Suomessa vuoden sisällä tapahtuneet seitsemän perhesurmaa.
Mitä olisi kirkon tehteävä, että tätä pahoinvointia voitaisiin vähentää.Eronneiden hommat ei ole arkkipiispan hommia..Jäsenien tötöilyt on.
http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kotimaa/1194661653891/artikkeli/kirkosta eronnut tatako halusit .html
Tuossa esimerkki eronneiden syyllistämisestä.- samaa mieltä
Aamen.
- zyrt
mave kirjoitti:
Eronneiden hommat ei ole arkkipiispan hommia..Jäsenien tötöilyt on.
http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kotimaa/1194661653891/artikkeli/kirkosta eronnut tatako halusit .html
Tuossa esimerkki eronneiden syyllistämisestä.Eikös olekin kamalaa, että kun kirkosta erotaan, niin lapset ei saa pyhäkoululehteä.
Tuo nyt on kuitenkin kirkolta järjestelykysymys. Mäkinen ja piispat voisivat puolittaa palkkansa, jotta lapset nuo aivopesulehtensä saisivat.
- hiukka haisee
Mitenköhän nämä kaikki ateistinimimerkit sattuvat aina olemaan samaan aikaan palstalla. Onko ne saman henkilön eri nikkejä ? ;)
- satun tietämään
On monet. Ei kaikki.
- ja jaa
missxcessive kirjoitti:
"Onko ne saman henkilön eri nikkejä ? "
Ei.jaa jaa jaa
- herttainenhertta
Kannatan.
Ja teille, jotka suhtaudutte koko asiaan kyynisesti, kyseenalaistatte aloittajan moriiveja ja sivuutatte koko ihmisoikeuskysymyksen ottamatta siihen mitään kantaa. Mikä teistä on tehnyt tuollaisia? Osallistun..
Iaurwen,
Välitin pyyntösi ja vetoomuksesi eteenpäin.
Vilppu H.
pappi- naurattaa
Ateistivetoomus arkkipiispalle kirkon asioista. No, ehkä sen tulee joku kristittykin allekirjoittamaan.
Vilppu, arvostan sitä että viet asiaa eteenpäin. Toivotaan, että jotain tapahtuu asialle pian. Kiitos sinulle!
- naurattaa
mummomuori kirjoitti:
Olen valmis allekirjoittamaan tuon vetoomuksen. Kaikki mikä vie asiaa eteenpäin on hyvä.
Ei asiassa sinänsä ole vikaa, vaan tässä tietyssä asiaa ajavassa tahossa, tietystä syystä. Siksi en allekirjoita.
- zyrt
naurattaa kirjoitti:
Ateistivetoomus arkkipiispalle kirkon asioista. No, ehkä sen tulee joku kristittykin allekirjoittamaan.
"naurattaa
22.4.2012 18:07
0
Sulje
Ateistivetoomus arkkipiispalle kirkon asioista. No, ehkä sen tulee joku kristittykin allekirjoittamaan."
- Nytkö sen on kirkon asia, vaikka olette jatkuvasti inttäneet ettei kirkko voi puuttua uskonnollisen yhteisön asioihin? - nöyryys ja hyvyys
naurattaa kirjoitti:
Ei asiassa sinänsä ole vikaa, vaan tässä tietyssä asiaa ajavassa tahossa, tietystä syystä. Siksi en allekirjoita.
Jos asia on hyvä, en ymmärrä, mikä estää sitä tukemasta? Ylpeys? Riidanhalu? Kykenemättömyys nähdä asiat asioina ja ihmiset ihmisinä?
On tärkeää, että pystymme kaikki toimimaan yhdessä hyvien asioiden puolesta ja pahoja vastaan. On paljon sellaista, mistä uskovat ja ateistit voivat olla samaa mieltä! - naurattaa
zyrt kirjoitti:
"naurattaa
22.4.2012 18:07
0
Sulje
Ateistivetoomus arkkipiispalle kirkon asioista. No, ehkä sen tulee joku kristittykin allekirjoittamaan."
- Nytkö sen on kirkon asia, vaikka olette jatkuvasti inttäneet ettei kirkko voi puuttua uskonnollisen yhteisön asioihin?En ole huomannut kenenkään sanovan, ettei kirkko voi puuttua uskonnollisen yhteisön asioihin. Sen sijaan on sanottu, ettei pidä puuttua ajattelemattomalla tavalla eikä pakottamalla.
Sen olen kyllä huomannut, että te tai siis sinä vääristelet nuo sanomiset. - naurattaa
nöyryys ja hyvyys kirjoitti:
Jos asia on hyvä, en ymmärrä, mikä estää sitä tukemasta? Ylpeys? Riidanhalu? Kykenemättömyys nähdä asiat asioina ja ihmiset ihmisinä?
On tärkeää, että pystymme kaikki toimimaan yhdessä hyvien asioiden puolesta ja pahoja vastaan. On paljon sellaista, mistä uskovat ja ateistit voivat olla samaa mieltä!En tue kieroilua. Asiaa vastaan minulla ei ole.
- ..................
naurattaa kirjoitti:
En ole huomannut kenenkään sanovan, ettei kirkko voi puuttua uskonnollisen yhteisön asioihin. Sen sijaan on sanottu, ettei pidä puuttua ajattelemattomalla tavalla eikä pakottamalla.
Sen olen kyllä huomannut, että te tai siis sinä vääristelet nuo sanomiset.Päivi Räsänen.
"- Toisten kirkkokuntien sisäisiin opillisiin kysymyksiin en aio kirkkoministerinä puuttua."
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/8069-ministeri-rasanen-painottaa-uskonnonvapautta-ortodoksipappien-tapauksessa
Eikö täällä ole väitetty, että lestadiolaiset eivät ole luterilaisen kirkon jäseniä. He ovat, kai sen kaikki tietävät, mutta kuitenkin väitetään että se on oma erillinen yhteisönsä.
Kiitos iaurwenille empaattisesta ja vilpittömästä vetoomuksesta. Kuten VIlppu jo kertoikin, vetoomus huomioidaan. Arkkipiispa kutsui muutama viikko sitten pidettyyn palaveriin eri tavoin vl-liikettä seuraavia ja siihen kuuluvia. Yhteinen toive oli, että tällaisia keskusteluja jatkettaisiin. Arkkipiispa ottaa vl-liikkeen kysymykset todesta. On tärkeää, että asiaa pidetään esillä.
Meri-Anna teologiMeri-Anna, kiitos. Tuntuu hyvältä, että myötätuntoa vielä löytyy tässä maailmassa.
Tällaisia keskusteluja käydäänkin varmasti kulisseissa, mutta kun niistä ei suuri yleisö voi saada juurikaan tietoa asioiden ollessa kesken, lienee ymmärrettävää että asiaa seuraava on välillä kärsimätön. Toivotaan hyvää ja järkevää ratkaisua kaikkiin kysymyksiin!
Kiitos siis, ja seurataan tilannetta!Kuis monesti tuo sama tarina on täällä kerrottu? Useammankin kerran, eikä mitään ole tapahtunut. Arkkipiispan sihteerin erottaminen vasta sai aikaan kahvittelut. Ei nyt yritetä sentään maalata sellaista taulua, mikä ei vastaa mallia.
mave kirjoitti:
Kuis monesti tuo sama tarina on täällä kerrottu? Useammankin kerran, eikä mitään ole tapahtunut. Arkkipiispan sihteerin erottaminen vasta sai aikaan kahvittelut. Ei nyt yritetä sentään maalata sellaista taulua, mikä ei vastaa mallia.
Juu mutta mave, jos hakkaat kiveä 9999 kertaa ja se vaan ei halkea, niin kannattaa pamauttaa vielä kerran, koska se voi haljeta juuri sillä 10 000. pamautuksella. Ja turha on pahoittaa sellaisen henkilön mieltä, joka asiaa kuitenkin voi eteenpäin viedä. Minusta asia ei ole toivoton: esimerkiksi netissä kirjoittaminen on hyvällä tavalla vapauttanut lestadiolaisia miettimään itse, mihin he haluavat uskoa ja sitoutua, ja sitä kautta vanhat perinteet on kyseenalaistettu, mikä oikein onkin. Lisää vain kirjoittelua ja keskustelua! Suunta on oikea, eikä meidän kannata tässä käyttäytyä huonosti, mave, vaikka olemmekin niitä karmaisevia ateisteja!
:Diaurwen kirjoitti:
Juu mutta mave, jos hakkaat kiveä 9999 kertaa ja se vaan ei halkea, niin kannattaa pamauttaa vielä kerran, koska se voi haljeta juuri sillä 10 000. pamautuksella. Ja turha on pahoittaa sellaisen henkilön mieltä, joka asiaa kuitenkin voi eteenpäin viedä. Minusta asia ei ole toivoton: esimerkiksi netissä kirjoittaminen on hyvällä tavalla vapauttanut lestadiolaisia miettimään itse, mihin he haluavat uskoa ja sitoutua, ja sitä kautta vanhat perinteet on kyseenalaistettu, mikä oikein onkin. Lisää vain kirjoittelua ja keskustelua! Suunta on oikea, eikä meidän kannata tässä käyttäytyä huonosti, mave, vaikka olemmekin niitä karmaisevia ateisteja!
:DKärsivällisyyttä - kyllä asia etenee.
- _______
iaurwen kirjoitti:
:DMave ei ole trolli. Siinä on se ero. Hän ajaa asiaansa rehellisesti, vaikka sitten räyhääkin sen kanssa.
t."satun tietämään" alias "naurattaa" iaurwen kirjoitti:
:DTe olette niitä karmaisevia ateisteja ja minä olen mavetismilaisuuden ylipappi :D
Suomen korkein uskonnollinen johtaja, jonka on nimittänyt korkein mahdollinen taho, eli minä itse.
Mutta asiaan. Sinä teet tuolla tyylillä ja minä teen tällä tyylillä. Papit väittävät arkkipiispan tehneen jo jotain asian eteen. Arkkipiispa teki vasta sitten, kun sihteeri erotettiin. Väärän kuvan luominen arkkipiispan aktiivisuudesta on ihmisten kusettamista.
Sinä uskot ihmisten hyvyyteen, mutta minä näe sitä hyvyyttä kirkon konkreettisissa toimissa...ja toimien takana on ihmiset. . Asuntolainahan heillä on maksettavana, joten se selittää asiaa jotenkin. Se ei kuitenkaan selitä sitä, että arkkipiispan kahvittelut on nostettu "tekoihin". Moraalia pitää olla vaikka kuinka sitä luulisi tekevän hyvää työtä. Tuolla perusteella on tehty yhtälailla pahaa kuin itsekkäistä syistä...Rakkaudella on perusteltu noitienkin polttamista.mave kirjoitti:
Te olette niitä karmaisevia ateisteja ja minä olen mavetismilaisuuden ylipappi :D
Suomen korkein uskonnollinen johtaja, jonka on nimittänyt korkein mahdollinen taho, eli minä itse.
Mutta asiaan. Sinä teet tuolla tyylillä ja minä teen tällä tyylillä. Papit väittävät arkkipiispan tehneen jo jotain asian eteen. Arkkipiispa teki vasta sitten, kun sihteeri erotettiin. Väärän kuvan luominen arkkipiispan aktiivisuudesta on ihmisten kusettamista.
Sinä uskot ihmisten hyvyyteen, mutta minä näe sitä hyvyyttä kirkon konkreettisissa toimissa...ja toimien takana on ihmiset. . Asuntolainahan heillä on maksettavana, joten se selittää asiaa jotenkin. Se ei kuitenkaan selitä sitä, että arkkipiispan kahvittelut on nostettu "tekoihin". Moraalia pitää olla vaikka kuinka sitä luulisi tekevän hyvää työtä. Tuolla perusteella on tehty yhtälailla pahaa kuin itsekkäistä syistä...Rakkaudella on perusteltu noitienkin polttamista.Näin juuri Iaurwen.
Arkkipiispan kahvittelu sattui ajallisesti lähelle arkkipiispan sihteerin tapausta, mutta kokouksen syy oli paljon syvemmällä. Olemme jo pitkään vieneet tältäkin palstalta viestiä kirkon johdolle, että näitä kipeitä asioita otettaisiin agendalle. Syy tapaamiselle on juuri näissäkin kysymyksissä, joita täällä puhutaan. Olin itse kokouksessa läsnä, ja kokous keskittyi paljon laajempiin asioihin, kuin yhden henkilön erottamiseen liikkeen tehtävistä. Asioita on kuitenkin paljon, eri tavalla eri ihmisiä liikuttavia asioita, ja niitä voidaan edistää pikku hiljaa. Keskustelu on paras tie, pakko ja painostus eivät johda hyvään. Itse toivoin, että keskustelua voitaisiin käydä avoimin kortein, ja tiedottaa jotain myös ulospäin. Näin toivon jatkossakin tehtävän jos keskustelut jatkuvat.
Kotimaa24 uutisoi kokouksesta hiljattain: http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/8040-arkkipiispa-kutsui-vanhoillislestadiolaiset-keskusteluun
Meri-Anna teologikuunteleva_kirkko kirjoitti:
Näin juuri Iaurwen.
Arkkipiispan kahvittelu sattui ajallisesti lähelle arkkipiispan sihteerin tapausta, mutta kokouksen syy oli paljon syvemmällä. Olemme jo pitkään vieneet tältäkin palstalta viestiä kirkon johdolle, että näitä kipeitä asioita otettaisiin agendalle. Syy tapaamiselle on juuri näissäkin kysymyksissä, joita täällä puhutaan. Olin itse kokouksessa läsnä, ja kokous keskittyi paljon laajempiin asioihin, kuin yhden henkilön erottamiseen liikkeen tehtävistä. Asioita on kuitenkin paljon, eri tavalla eri ihmisiä liikuttavia asioita, ja niitä voidaan edistää pikku hiljaa. Keskustelu on paras tie, pakko ja painostus eivät johda hyvään. Itse toivoin, että keskustelua voitaisiin käydä avoimin kortein, ja tiedottaa jotain myös ulospäin. Näin toivon jatkossakin tehtävän jos keskustelut jatkuvat.
Kotimaa24 uutisoi kokouksesta hiljattain: http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/8040-arkkipiispa-kutsui-vanhoillislestadiolaiset-keskusteluun
Meri-Anna teologiAinahan sitä toivoisi, että jos on jokin ongelma, se poistuisi heti, ja olisihan se tässäkin hienoa. Sellaista ihmekonstia tuskin kuitenkaan on olemassa. Yksi seikka, johon toivoisin kiinnitettävän huomiota, olisi lestadiolaisten rippikouluopetus. Rippikoululupia ei tarvitse myöntää, jos on aihetta olettaa, että opetus pitää yllä ihmisoikeuksien kannalta ongelmallista tilannetta. Toinen hyvä keino on anonyymin nettikirjoittelun rohkaiseminen siten, että vaietuista ja raskaista asioista voi jokainen halukas päästä mukaan keskustelemaan avoimesti ilman pelkoa seurauksista.
Kiitos ja hyvää yötä :)kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Näin juuri Iaurwen.
Meri-Anna teologiEihän se tietenkään ole syy kutsua kokousta koolle. 4 vuotta sitten kirkon oma ihmisoikeuksien neuvosto totesi ihmisoikeuksia loukattavan, eikä kirkko tehnyt mitään...2 vuotta on täällä pyydetty tekemään asialle joten, eikä mitään ole tehty. Aiemmin ei ole edes kahviteltu. Nyt kun arkkipiispan sihteeri erotettiin, niin kuukaudessa oli kahvit tulella...Uskoo ken tahtoo sinun puheisiisi. Liian sopivasti sattuu erottaminen ja kahvihetki.
"
Yhdyn vetoomukseen siltä osin kuin se koskee naisten ja lasten aseman parantamista liikkeessä. Minustakin se käy parhaiten avoimella keskustelulla. VL:ssa on paljon hyvää, mistä muidenkin olisi syytä ottaa oppia. Muistetaan kaiken ulosheiton innossa, ettei heitetä lastakin pesuveden mukana.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 302845
- 951606
- 1211404
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa371244- 761165
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo251064- 53972
Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa270951MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil221924Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall112875