Farmasian opiskelusta!

sh08

Olen koulutukseltani sairaanhoitaja ja haen keväällä Helsingin yliopistoon lukemaan farmasiaa, tavoitteena häämöttää proviisorin ammatti. Minua kiinnostaisi kuulla, millainen opiskelutahti varsinkin ensimmäisenä vuonna on ajatellen työskentelyä opiskelun ohessa (olen hyvässä, vakituisessa työsuhteessa, jonka saan varmasti joustamaan opiskeluystävälliseksi). Laboraatio- tms. opetusta varmasti kuuluu pakollisena opintojen alkuun, mutta kuinka paljon on "akateemista vapautta"? Millaisia päiviä/viikkoja farmasian opiskelussa on alussa? Entä onko kukaan kanssasisar saanut AMK-sh:n koulutuksesta mitään hyväksiluettavia osuuksia yliopiston puolelle?

Kertokaahan farmasian opiskelijat/farmaseutit/proviisorit kokemuksianne!

17

8283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8+13

      Pyrin itsekin tänä vuonna farmaseutiksi eli en ole vielä kyseisen alan opiskelija. Mutta useampi tuttuni opiskelee farmaseutiksi ja joka ikinen heistä on kertonut varsinkin ensimmäisen vuoden opiskelutahdin olevan aivan mieletön. Itseänikin vähän hirvittää tuleva lukuvuosi jos farmasiaa pääsen lukemaan. Kuulemma päivät sellaisia klo 8-18 että siinä ei paljon muuta ehdi kuin opiskella. Esimerkiksi kemian laboratoriotöissä on ehdoton läsnäolopakko ja muillakin kursseilla kaikilla luennoilla kannattaa käydä tai jää pahasti jälkeen.

      Korjatkaa jos olen väärässä, TOIVOTTAVASTI olen :D

    • diipadaapaträa

      Viimeistelen ensimäistä vuottani farmasian opintoja juurikin helsingissä. Laboratoriotöihin ja muihin harjoitustöihin on pakollinen läsnäolo. Jos joku jää väliin, sitä voi suorittaa seuraavana vuonna tai erittäin hyvällä säkällä sumplittua itsensä johkin toiseen ryhmään tekemään sen työn.
      Luennot ovat lähes täysin poikkeuksetta vapaaehtoisia.

      Opiskelutahti on aika raju eli ei kyllä pärjää jos 2päivää ennen tenttiä rupee panostaan, aivan sama kuinka fiksu on. Tenttialue on usein 500-700diaa luennoitsijoiden tuotoksia kirja siihen päälle, ja kaikki asiat on osattava. Osa kysyy asiakokonaisuuksia jolloin pitää hallita 50sivun asiat täysin, mutta osata tiivistää ne. Osa taas kysyy pienempiä asioita, jolloin on osattava ne muutamat sivut tuosta ~1000 sivun nivaskasta. Ja opintojaksoja käynnissä 2-4 samaan aikaan jatkuvasti, useimmiten 3. Aika pitkälti samoja asioita kun lääkiksessä ekana vuonna ja tahti on sama, jos ajatuksena on ottaa ilo irti akateemisesta vapaudesta, skipata luennot ja läträtä matskut läpi illalla kotosalla sillai ohimennen, suosittelen hakemaan muualle kuin terveystieteiden alalle.

    • kohta valmistuva

      Komppaan edellistä kirjoitusta. Ainoa kurssi, josta uskon, että ap voisi jättää luennot väliin (riippuen tietysti hänen osaamistasostaan), olisi ihmisen biologia ja terveys. Olet kuitenkin sh-opinnoissa jo paljon niitä asioita lukenut. Mutta tätäkään en toki voi varmaksi sanoa. Muilla luennoilla en jättäisi käymättä (ellet ole aivan haka esim. kemiassa), sillä se helposti kostautuu myöhemmillä kursseilla.

      • sh08

        Kiitos vastauksistanne! Tarkoitukseni ei olekaan päästä yliopistolle lusmuilemaan, vaan kartoitin lähinnä töidentekomahdollisuutta opiskelun ohella (opintotuella ja keikkatöillä kitkuttelu ei oikein enää kiinnostaisi).

        Kemiaa on tullut opiskeltua yliopistossa 10v sitten, mutta pääsykokeisiin lukiessa on huomannut monen asian unohtuneen...Anatomian, fysiologian ja patofysiologian pohjatiedot ovat aikaisemman koulutuksen ja työkokemuksen kautta toki aloittelijaa paremmalla tasolla ja verkostotyö farmaseuttien kanssa on laajentanut lääkehoidon osaamista matkan varrella. Ehkä tulevaisuuden kannalta on parempi kuitenkin heittäytyä opintovapaalle ja keskittyä täyspainoisesti opiskeluun.


      • lh -05
        sh08 kirjoitti:

        Kiitos vastauksistanne! Tarkoitukseni ei olekaan päästä yliopistolle lusmuilemaan, vaan kartoitin lähinnä töidentekomahdollisuutta opiskelun ohella (opintotuella ja keikkatöillä kitkuttelu ei oikein enää kiinnostaisi).

        Kemiaa on tullut opiskeltua yliopistossa 10v sitten, mutta pääsykokeisiin lukiessa on huomannut monen asian unohtuneen...Anatomian, fysiologian ja patofysiologian pohjatiedot ovat aikaisemman koulutuksen ja työkokemuksen kautta toki aloittelijaa paremmalla tasolla ja verkostotyö farmaseuttien kanssa on laajentanut lääkehoidon osaamista matkan varrella. Ehkä tulevaisuuden kannalta on parempi kuitenkin heittäytyä opintovapaalle ja keskittyä täyspainoisesti opiskeluun.

        Itse aloitin Hesassa -09, ja eka vuosi oli aika pitkälti 8-16 päiviä, varsinkin syksy. Siihen päälle otin vielä 2 valinnaiskurssia, niin 3 päivää viikossa istuin luennoilla 8-18 ja kaksi muuta päivää 8-16. Ei puhettakaan, että olisi töitä tehnyt samalla. 2. vuonna päivät hiukan lyheni, ja työskentelinkin 1 päivän viikossa apteekissa. Enempään en olisi pystynyt opintojen kärsimättä. Alussa suunnittelin, että olisin keikkaillut opintojen ohessa (olen siis lähihoitaja), mutta ne haaveet kyllä jäi.. Toiset siihen kykenee, mutta oma mielenterveys ei kyllä olisi kestänyt.

        Muuten olen kokenut suuresti hyötyneeni hoitoalan koulutuksesta. Ja jos lähäriopinnot auttoivat minua näinkin paljon mitä olen kokenut, niin sh-opinnot auttavat sinua varmasti paljon. :) Ja tosiaan, itsekin olen proviisorikurssilla, syksyllä saa jänskätä mitä uudet kurssit tuo tullessaan.

        Onnea pääsykokeisiin!


    • Farmasianopiskelija

      Mä olin aloittajan kanssa vähän samassa tilanteessa, kun hain farmasiaa opiskelemaan. Pakko sanoa heti alkuun, että höpö höpö ettei pystyisi elämään ja käymään töissäkin farmasian opiskelun ohessa. Mä itse luin 1.5 vuotta sairaanhoitajaksi ja hain tuona aikana kaksi kertaa myös lääkikseen, mutta tiukasti jäin ilman paikkaa. Päätin sitten hakea lukemaan farmasiaa, enkä ole katunut. Totta kai opiskelutahti on reippaasti kovempi kuin sairaanhoitajakoulussa, mutta ei opinnot koko elämää vie. Muutama tunti parina-kolmena iltana viikossa riittää, ja kunhan käyt luennot lähes aina kuuntelemassa. Silloin on helpompi omien muistiinpanojen ja luennolta muistiin jäämien asioiden pohjalta perehtyä aiheeseen, ja keskittyä kirjalliseen kurssimateriaaliin. Itse käyn 2-3 kertaa viikossa koulun ohessa töissä vanhainkodissa, enkä tunne että olisin loppuunkulutettu ikinä. Ja viikonloppuisin ehtii käydä kaljallakin kavereiden kanssa, jos viikolla tekee hommia. Ja kun täällä Helsingissä ei kovin leveästi pelkällä opintotuella ja mahdollisesti lainalla eletä, niin suosittelen työntekoa lämpimästi. Vain noi vanhempien paapomat, työtä vieroksuvat pennut uskottelevat itselleen, että koulu on koko elämä. Tsemppiä pääsykokeeseen!

    • 8+17

      Osaisikohan joku ihan suoraan kertoa, että monenako päivänä viikossa niitä luentoja on farmaseutin opinnoissa? Edes noin suunnilleen?

      Kun pitää hieman pohtia tätä rahallista puolta, kun en voi muuttaa pääkaupunkiseudulle, ja bussimatkat maksavat jopa yli 500e/kk mikäli on ma-pe luentoja. Eli pitäisi pystyä myös töissä käymään 2-3pv viikossa, jotta saan kustannettua opiskeluni.

    • opiskelijatyttö

      Opiskelen ensimmäistä vuotta farmasiaa Helsingissä. On ollut ainakin 1-2 luento joka päivä, yleensä 2-3, pahimmillaan 3-4. Ei vapaapäiviä. Kiireisimpinä ruuhkakuukausina päivät on 8-16. Labrakursseja on ollut kolme (yhden niistä olisi voinut jättää ensi vuoteen), niillä on pakollinen läsnäolo . Ryhmätyöt ja kaikki vie todella paljon aikaa. Tenteistä ei pääse läpi ilman kunnollista valmistautumista. Raskasta, mutta ei mahdotonta. Kiva ala kaikesta huolimatta :)

    • helppo homma

      No jaa, vedin itse farmaseutin opinnot läpi käytännössä vajaassa kahdessa vuodessa harjoittelun mukaanlukien, kun eka vuosi ja vähän seuraavaakin meni lähinnä opiskelijaelämää eläessä. Tein harjoittelun aikana kyllä useita tenttejä. Farmaseutin tutkinto ei paljoa vaatinut. Haastavaksi (ja kivaksi!) homma muuttui proviisoriopinnoissa.

      • apsararasd

        Komppaan tätä. Itse vedin perseelleen ensimäiset 2 vuotta ja kokosin kasaan 12 opintopistettä, ei vaan kiinnostanut koska ala vaikutti väärältä ja tylsältä. Otin kuitenkin itseäni niskasta kiinni ja päätin että pakko valmistua johonkin hommaan mitä tehdä kunnes vaihtaa alaa, ja tarjoaahan farmaseutin paperit aika hyvät mahdollisuudet hyväpalkkaiseen kesätyöhön. Suoritin sitten ~110 opintopisteen opinnot vuodessa ja kolmantena viimeiset 70 eli valmistuminen venyi vain vuodella.


    • asfjfjfjksksksks

      Olen hakemassa seuraavalle vuodelle opiskelemaan Helsinkiin farmasiaa. Sisäänpääsystä olen jo niin varma, että lukisin IFA:a(ihmisen biologia ja terveys oppikirjako?) ja muita ensimmäisen oppikirjoja mielellään siinä mielessä että se valmistelisi tulevaa vuotta.

      Mitä oppikirjaa käytetään Helsingissä seuraavilla kursseilla:

      Lääkeoppi 1, Farmaseuttinen lainsäädäntö, Farmaseuttinen mikrobiologia jne

      Sisältääkö kemian perusteet ja orgaanisen kemian kemian kurssi paljon lukiokurssien yli menevää tietoa?

    • farmasiaan2014

      HEI te farmasiaa opiskelleet, kerta koulu on noin rankkaa niin jääkö siellä aikaa yhtään juhlimiselle ja bilettämiselle? ;-)) kun aina saa kuulla kuinka yliopistoissa juhlitaan oikeen olan takaa, ja varsinkin teekkarit ja lääkiksen opiskelijat kyllä tietää miten juhlitaan ja kuinka usein (2 kertaa viikossa VÄHINTÄÄN...??). Vai onko farmasian opiskelijat vaan tosiaankin nenä kiinni kirjassa koko fuksivuoden?

    • PhD

      Itse kanssa kiinnostunut tästä farmasiasta. Lukiossa kemia on kiinnostanut ja siinä ihan hyväkin olen ollut. Nyt keväällä valmistun ylioppilaaksi ja ajattelin sitten hakea lukemaan farmasiaa Helsinkiin. Tätä ketjua luettuani täytyy kyllä miettiä kaksi kertaa, että haluanko todella istua kolme vuotta nenä kiinni kirjassa vai kenties mennä mieluummin vaikka lukemaan AMK-kemiaa, joka on kuulemma huomattavasti helpompaa ja hauskempaa, lisäksi palkkaus on todennäköisesti parempi.

    • Farmasisti

      Olen juuri valmistunut Kuopiosta farmaseutiksi ja en ole kokenut opintojani kauhean vaativiksi ja aikaavieviksi. Pääsin opiskelemaan suoraan lukiosta. Ensimmäisenä vuotena en juurikaan käynyt luennoilla, koska mielestäni niillä edettiin verkkaisesti. Aikaa jäi hyvin sosiaaliseen elämään ja muutama kavereistani kävi opintojen ohella töissä. Biletin 1-3 kertaan viikossa ja joskus enemmänkin.. Tenttialueelta ei tarvitse osata kaikkea ja opettajat kysyvät yleensä käytännön kannalta tärkeitä asioita. Vilkkaan sosiaalisen elämän takia joitain tenttejä jäi ensimmäisenä vuonna rästiin, mutta yleisesti voisin sanoa, että muutaman päivän lukemisella pärjää hyvin. Rästikursseja pystyy hyvin lukemaan muiden kurssien ohella. Työläin kurssi koko tutkinnon aikana oli toisena vuotena järjestettävä Farmakologia ja toksikologia (FATO), johon pitää ja kannattaa panostaa. Kurssilla opeteltiin eri lääkeaineryhmiä ja niiden vaikutuksia elimistöön. Lääkisläisillä taitaa olla lähes vastaava kurssi omissa opinnoissaan.

      Ainakin Kuopiossa farmasistit tunnetaan bilettäjinä :P

      Tsemppiä pääsykokeeseen :)

    • Farmis2012

      Pakollista läsnäoloa on aika paljon, mutta bileissä ja muissa opiskelijariennoissa ehtii kiertää ihan riittävästä. Farmasiakunta järjestää aktiivisesti bileitä, sitsejä ja muuta toimintaa (lautapelikerhoa yms). Itse olin parina iltana viikossa yleensä jossain menossa (en välttämättä aina ryyppäämässä :D ). Viikonloput sain pidettyä lähes vapaina opiskeluista, mutta arvosanat jäivät alhaisiksi. Se ei toisaalta haittaa, työelämässä (apteekeissa) kukaan ei kysele arvosanojen perään. Voin suositella alaa ja opiskeluja, jos tykkää ihmisten auttamisesta ja asiakaspalvelusta.

    • Fanni90

      Voiko Åbo Akademissa opiskella farmaseutiksi kokonaan suomen kielellä, vai onko osa opetuksesta ruotsiksi? Turku kiinnostaisi opiskelukaupunkina, mutta tuo ruotsinkielinen opetus mietityttää..

      • heltsvenskt

        Åbo Akademissa opetus on kokonaan ruotsiksi, kaikki harjoitukset ja tentit ruotsiksi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      243
      2111
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      80
      1817
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      72
      1529
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      109
      1245
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1115
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1044
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      970
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe