Jesaja 9:6(5) sanoo että hänen nimensä on

ekivaari

Jesaja sanoi että - h ä n e n - n i m e n s ä
o n - . Ei siis sanonut että hän on Jumala, vaan sanoi että
"h ä n e n - n i m e n s ä - o n - Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas." [Joh.5:43]

Jesaja 40:3 jakeeseen jumala-sana on muutettu alkavaksi Isolla alkukirjaimella.

Sananl. 8:22 jakeessa poika kutsuu Isää Luojakseen,
t e k i j ä k s e e n - ja H e r r a k s e e n: [Vrt. Apt.2:36]

Sananlaskut 8
22 "H e r r a - l o i - m i n u t - töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua."

Samoin Psalmin 2:7 jakeessa poika sanoi Isää säädösten tekijäksi ja antajaksi, että - m ä ä r ä s i - sanansa pojakseen:

Psalmit 2
7 "Minä ilmoitan, mitä Herra on säätänyt. Hän lausui minulle: "Sinä olet minun - p o i k a n i, - tänä päivänä minä sinut synnytin."

Myöhemmin Isä antoi vielä pojalleen välimiehen ja ylipapin virat, joista viimeksi mainittu virka on iankaikkinen:

Heprealaiskirje 5
5 'Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";
6 niin kuin hän toisessakin paikassa sanoo: "Sinä olet
p a p p i - i a n k a i k k i s e s t i - Melkisedekin järjestyksen mukaan".'

70

155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukemista
    • perämela

Mikä on sellainen olevinaan Jumalan palvelija, joka kieltää Jeesuksen jumaluuden !?

ja kenen asialla ?

• Tarkoitatko ekiä

En ole huomannut ekivaarin kieltäneen Jeesuksen jumalauutta. jos on, niin silloin olen ymmärtänyt väärin hänen kirjoituksensa.

• Jumaluus ei ole sama kuin Jumala. Jumaluus on jotain mikä lähtee Jumalasta ja on Jumalan aikaansaamia asioita. Kaikessa oleellisessa on jotain jumalallista ilman että ne ovat Jumalia, sillä on vain yksi Jumala (Jahveh). Hän on JEESUKSEN JUMALA ja MEIDÄN JUMALA.

Jeesus on JUMALAN (1.Kor.3:23).
        Jeesuksella on OMA JUMALA (2.Kor.1:3).
        Jeesuksen Jumala, on HÄNEN ISÄNSÄ (Ef.1:3, Joh.17:3).
        Jeesuksen Jumala on myös USKOVIEN JUMALA (Apt.2:39).
        Jeesuksen Jumala on myös USKOVIEN ISÄ (Joh.20:17).

Uskotko, että Jumala on myöskin Jeesuksen Jumala? (Mat.27:46, Joh.20:17, Room.15:6, Ef.1:3,17, Kol.1:3, , 1.Piet.1:3, 2.Kor.1:3, 2.Kor.11:31).

Uskotko, että Pyhällä Hengellä on OMA JUMALA? (Ef.4:30, Room.8:9,11).

Älä "perämela" sitten väitä että olen kirjoittanut tähän harhoja, jos et ole ensin lukenut kyseiset jakeet. Kiitos jos huomioit tämän.

Loppukevennykseksi:

Jeesus on:

JumalaN Karitsa (Joh.1:29, Joh.1:36).
        JumalaN Kristus (Luuk.9:20, 1.Kor.3:23).
        JumalaN Poika (Mat.14:33, Mat.16:16).
        JumalaN Sana (Ilm.19:13).

Jeesus ei ole:

Jumala-Karitsa.
        Jumala-Kristus.
        Jumala-Poika.
        Jumala-Sana.

• jumalan_pete kirjoitti:

Jumaluus ei ole sama kuin Jumala. Jumaluus on jotain mikä lähtee Jumalasta ja on Jumalan aikaansaamia asioita. Kaikessa oleellisessa on jotain jumalallista ilman että ne ovat Jumalia, sillä on vain yksi Jumala (Jahveh). Hän on JEESUKSEN JUMALA ja MEIDÄN JUMALA.

Jeesus on JUMALAN (1.Kor.3:23).
        Jeesuksella on OMA JUMALA (2.Kor.1:3).
        Jeesuksen Jumala, on HÄNEN ISÄNSÄ (Ef.1:3, Joh.17:3).
        Jeesuksen Jumala on myös USKOVIEN JUMALA (Apt.2:39).
        Jeesuksen Jumala on myös USKOVIEN ISÄ (Joh.20:17).

Uskotko, että Jumala on myöskin Jeesuksen Jumala? (Mat.27:46, Joh.20:17, Room.15:6, Ef.1:3,17, Kol.1:3, , 1.Piet.1:3, 2.Kor.1:3, 2.Kor.11:31).

Uskotko, että Pyhällä Hengellä on OMA JUMALA? (Ef.4:30, Room.8:9,11).

Älä "perämela" sitten väitä että olen kirjoittanut tähän harhoja, jos et ole ensin lukenut kyseiset jakeet. Kiitos jos huomioit tämän.

Loppukevennykseksi:

Jeesus on:

JumalaN Karitsa (Joh.1:29, Joh.1:36).
        JumalaN Kristus (Luuk.9:20, 1.Kor.3:23).
        JumalaN Poika (Mat.14:33, Mat.16:16).
        JumalaN Sana (Ilm.19:13).

Jeesus ei ole:

Jumala-Karitsa.
        Jumala-Kristus.
        Jumala-Poika.
        Jumala-Sana.

* Kyllä näitä "Jumalan petejä" riittää palstalla. Se ja se ei tarkoita sitä, eikä tuo tarkoita tätä! Vaikka Jesaja sanoo selkeästi, VÄKEVÄ JUMALA !!! Ekivaari se vaan jaksaa väänttää itseään vikasuuntaan. Kun hänkin väittää olevansa uskovainen, tulisi suunnata katseensa Jeesukseen Kristukseen Jumalan Poikaan, niin kuin teitin muittenkin Pyhän kieltäjät ja Jumalaa jatkuvasti loukkaavat oman-evankeliumin valinneet valhe-evankelistat!

* Petekin luettelee tuossa pitkän liatan Jumalan eri nimiä ja eri ominaisuukisa, millä Jumalan Poika toimii. Ei ymmärretä ollenkaan, että Jeesuskelal on kaksi Persoonaa, POIKA, joka on Isässä, ollut iäti, Isä ja Poika on ainutlaatuinen YKSEY, ei ole Isää ilman Poikaa, eikä päinvastoin, tämä ykseys on rikkumaton, luokseen pääsemätön PYHYYS, johon kukaan ei ole ksokaan voinut mennä, eikä koskaan voi päästä. Tämä on Jumalan ydinominaisuus, eikä sitä voi kukaan viisastela olemattomaksi.

* Ja tämän totuuden tunnustaminen alkaa siitä, että tunnustaa Jeesuksen sikiämisen Pyhästä Hengestä, syntymisen Marian neitsyydestä, naisen, joka ei miehestä mitään tiennyt, synnytti Jumalan Pojan," Immanuel" = Juamla ! Sana tuli alas maailmaan, joka oli sitä ennen ollut Isän luona, Sana on Poika, Poika on Jumala. Koska on yhtä Isässä, Isä Pojassa.

* Eikä te " petet" voikkaan koskaan tätä ymmärtää, ellei Jumalan Henki sitä teille näytä. Mutta miten voi näyttää, kun ette usko edes perustotuutta! Ekivaarin mielenneitsyydestä syntynyt satujeesus ei ole kuin Jumalan pilkaamista, ihmisen koroittamista Jumalan yläpuolelle, sama henki kieltäjissä, joka on lähtöisin paratiisista, epäusko, Käärmeen valhehenki, " Onko Jumala TODELLA sanonut?" Tämä henki saa kieltäjär selittämään ja viisasteleaan omiaan, riivaijain viisaudella, he vaan eivät sitä hoksaa, ja lankevat saa-tanan ansaan.

• Mohikaani_27 kirjoitti:

* Kyllä näitä "Jumalan petejä" riittää palstalla. Se ja se ei tarkoita sitä, eikä tuo tarkoita tätä! Vaikka Jesaja sanoo selkeästi, VÄKEVÄ JUMALA !!! Ekivaari se vaan jaksaa väänttää itseään vikasuuntaan. Kun hänkin väittää olevansa uskovainen, tulisi suunnata katseensa Jeesukseen Kristukseen Jumalan Poikaan, niin kuin teitin muittenkin Pyhän kieltäjät ja Jumalaa jatkuvasti loukkaavat oman-evankeliumin valinneet valhe-evankelistat!

* Petekin luettelee tuossa pitkän liatan Jumalan eri nimiä ja eri ominaisuukisa, millä Jumalan Poika toimii. Ei ymmärretä ollenkaan, että Jeesuskelal on kaksi Persoonaa, POIKA, joka on Isässä, ollut iäti, Isä ja Poika on ainutlaatuinen YKSEY, ei ole Isää ilman Poikaa, eikä päinvastoin, tämä ykseys on rikkumaton, luokseen pääsemätön PYHYYS, johon kukaan ei ole ksokaan voinut mennä, eikä koskaan voi päästä. Tämä on Jumalan ydinominaisuus, eikä sitä voi kukaan viisastela olemattomaksi.

* Ja tämän totuuden tunnustaminen alkaa siitä, että tunnustaa Jeesuksen sikiämisen Pyhästä Hengestä, syntymisen Marian neitsyydestä, naisen, joka ei miehestä mitään tiennyt, synnytti Jumalan Pojan," Immanuel" = Juamla ! Sana tuli alas maailmaan, joka oli sitä ennen ollut Isän luona, Sana on Poika, Poika on Jumala. Koska on yhtä Isässä, Isä Pojassa.

* Eikä te " petet" voikkaan koskaan tätä ymmärtää, ellei Jumalan Henki sitä teille näytä. Mutta miten voi näyttää, kun ette usko edes perustotuutta! Ekivaarin mielenneitsyydestä syntynyt satujeesus ei ole kuin Jumalan pilkaamista, ihmisen koroittamista Jumalan yläpuolelle, sama henki kieltäjissä, joka on lähtöisin paratiisista, epäusko, Käärmeen valhehenki, " Onko Jumala TODELLA sanonut?" Tämä henki saa kieltäjär selittämään ja viisasteleaan omiaan, riivaijain viisaudella, he vaan eivät sitä hoksaa, ja lankevat saa-tanan ansaan.

"Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas" (Jes.9:5).

Katsotaan mitä mieltä hepreankieliset alkusanat ovat käännöksistä "Väkevä Jumala" ja "Iankaikkinen isä", sillä ilman alkukielen sanojen tutkimista, jakeesta saa sellaisen käsityksen että Jeesus sittenkin on Jumala, ja vieläpä Poikana Isä. Jakeen Jumala-sanan hepreankielinen alkusana, ei tässä jakeessa ole "elohim", vaan "el" . Brown-Driver- Briggs nimisen hepreankielisen sanakirjan mukaan (H410), sana "el" ei tarkoita ainoastaan Jumala, vaan se voi myös tarkoittaa jumala, jumalan kaltainen, mahtava (persoona), mahtava sankari, aatelisarvo, enkeli, epäjumala, yksi totinen Jumala, Jehova sekä suunnattomia asioita luonnossa, voimaa ja valtaa.
        Sana "isä" samassa jakeessa tulee hepreankielisestä sanasta "ab", mikä ei tarkoita ainoastaan "isä". Edellämainitun sanakirjan mukaan se voi myös tarkoittaa, yksilön isä; Jumala kansansa isänä; perheen, kodin, ryhmän tai suvun johtaja tai perustaja; esivanhempi, henkilön tai henkilöitten isoisä tai esi-isä; luokan, uskontunnustuksen tai taiteen perustaja tai kannattaja; valtias tai johtaja.
        Siten edelläkäsiteltyjen kahden alkusanan oikeampi tulkinta asiayhteydessään, ristiriitojen välttämiseksi, olisi voinut olla toisenlainen. Oikeampi käännös olisi siten todennäköisemmin seuraavanlainen:
        'Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumalan kaltainen, Iankaikkinen valtias, Rauhanruhtinas.'

Annan tässä yhden esimerkin siitä miten "el" ei aina tarkoita "Jumala".
        "Mahtavimmat (el) sankareista puhuvat tuonelan keskeltä sille ynnä sen auttajille: 'Alas ovat astuneet, siellä makaavat ympärileikkaamattomat, miekalla surmatut' " (Hes.32:21).
        Kuten edellä jo esitin, niin "el" voi myös viitata mahtavaan persoonaan. Seuraavaksi esimerkki siitä, että se voi tarkoittaa myös epäjumalaa:
        "Ja lopusta hän tekee jumalan (el), jumalankuvan, jonka eteen hän lankeaa maahan, jota hän kumartaa ja rukoilee sanoen: "Pelasta minut, sillä sinä olet minun Jumalani (el)" " (Jes.44:17).

Tulkitsen Jes.9:5 eri tavalla kuin Raamatunkääntäjät ainakin kahdesta syystä. Ensinnäkin, he ovat trinitaristeja, mutta minä en. Toinen syy on se, että käännös on ristiriitainen sellaisenaan. Jeesus ei voi olla "väkevä Jumala", koska hän on JUMALAN! Ei Jeesus voi olla Jumala, sillä jos olisi, hän olisi itsensä oma eikä Jumalan oma. Ja mitä Raamattu siitä sanoo?

"Mutta te olette Kristuksen, ja Kristus on Jumalan" (1.Kor.3:23).
        Koska me olemme Kristuksen, me ei voida olla Kristus. Ja koska Kristus on Jumalan, hän ei voi olla Jumala. Ja koska minä olen vaimon, minä en voi olla vaimo.

"...Kristus on jokaisen miehen pää... mies on vaimon pää... Jumala on Kristuksen pää" (1.Kor.11:3).
        1) Miehet eivät voi olla Kristus, koska Kristus on miesten pää.
        2) Vaimo ei voi olla mies, sillä mies on vaimon pää.
        3) Kristus voi olla Jumala, sillä Jumala on Kristuksen pää.

Miten Jumala voi olla Kristuksen pää? Ainakin siten, että hän on hänen ISÄNSÄ, mikä kertoo meille oikean valtahierarkian, kuten jo aikaisemmin todistelin Raamatusta. Poika ei ole koskaan Isän pää. Ei missään perheessä. Ei taivaallisessa eikä maallisessa. Siksi ISÄ ON AINA ERI OLEMUS KUIN POIKA, muuten hän ei voisi olla Pojan "pää". Ja siksi Jes.9:5 on käännetty väärin, kun se ilmoittaa että Poika on "iankaikkinen Isä". Ja siksi oikeampi käännös olisi ollut, että Poika on "iankakkinen valtias", koska alkusana "ab" voi tarkoittaa myös "valtias".

• Teidän pitää tulla uskoon ja totuuden tuntemiseen, ennen kuin tiedätte että Jeesus on Jumalan Poika. Epäuskoiset uskovat Hänen olevan jumalan, ja sellainen usko on perustettu ihmisten luulottelemaan teoriaan.

• Niko.

Aikamoisen epäyhtälön lappix edellä kirjoitti.

• Niko. kirjoitti:

Aikamoisen epäyhtälön lappix edellä kirjoitti.

Todista! Perustele Jumalan sanalla!

• Niko.
        jumalan_pete kirjoitti:

Todista! Perustele Jumalan sanalla!

Mitä pitäisi todistaa, eikö epäyhtälö ole ilmeinen jos sanoo Jeesuksen olevan Jumalan Poika ja heti seuraavassa virkkeessä kieltää Hänen olevan sitä?

• Niko. kirjoitti:

Mitä pitäisi todistaa, eikö epäyhtälö ole ilmeinen jos sanoo Jeesuksen olevan Jumalan Poika ja heti seuraavassa virkkeessä kieltää Hänen olevan sitä?

Niko. sinä olet yksi uskonnollinen sokea, joka tuputat aivan omiasi. Se on sinun vapautesi uskoa mitä haluat, mutta älä tuputa sitä muille.
        Epäyhtälö on se, että teillä on keksittyjä jumalia joka lähtöön.

• Niko.
        lappix kirjoitti:

Niko. sinä olet yksi uskonnollinen sokea, joka tuputat aivan omiasi. Se on sinun vapautesi uskoa mitä haluat, mutta älä tuputa sitä muille.
        Epäyhtälö on se, että teillä on keksittyjä jumalia joka lähtöön.

Sinun tulisi lappix kääntyä ja turvata Jumalaan, eikä keneenkään toiseen.

• Niko. kirjoitti:

Sinun tulisi lappix kääntyä ja turvata Jumalaan, eikä keneenkään toiseen.

Juuri niin Niko, mutta siihen en tarvitse uskontoja enkä uskonnollista mössöä.

• Niko.
        lappix kirjoitti:

Juuri niin Niko, mutta siihen en tarvitse uskontoja enkä uskonnollista mössöä.

Ei uskontoja, vaan Jeesus Kristus, Herra!
        Turva tulee olla yksin Jumalassa!

• Niko. kirjoitti:

>>>Epäuskoiset uskovat Hänen olevan jumalan

• Enhän minä kiellä omaakaan jumaluuttani siinä merkityksessä kuin Jeesus Kristus sen Joh.10:34,35 jakeissa opetti:

34 'Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'?
      35 Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli- ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin- '

Jeesuksella Kristuksella myös on Isältä Jumalalta saatu jumaluus!

• Aivan oikein - ekivaarilla tuntuu olevan vahvat perustat - ja meidän tulee panna merkille että kun Jeesus puhui kirjoituksista hän aina tarkoitti Vt:n kirjoituksia - sillä mitään uutta testamenttiahan ei siihen aikaan ollut.

Tuosta asiasta esimerkiksi Vt:ssä on

Ps. 82 :5>7
        Ei ole heillä älyä, ei ymmärrystä, he vaeltavat pimeydessä: kaikki maan perustukset horjuvat. Minä sanon: Te olette jumalia ja kaikki tyynni Korkeimman poikia; kuitenkin te kuolette, niinkuin ihmiset kuolevat, ja kaadutte niinkuin kuka ruhtinas tahansa."

Siinä vähän miettimistä niille jotka uskovat omaan kuolemattomuuteensa.

alex

• voi ihmisparkoja

Harhaoppisen avaus.

Jumala, Jeesus ja Pyhä Henki ovat YKSI Jumala (= Logos).

Ne jotka eivät tunne Jeesusta, kehittelevät vaikka kuinka paljon valheita
      alkaen Jumalan olemuksesta. Kysymyksessä on tällä kertaa jehovantodistajat, jotka edustavat areiolaisuutta.

Kipeä ja ahdas on heidän tiensä kadotukseen.

Raamattu ei puhuttele Herraksi ketään muuta kun itse Jumalaa.
      Joka muuta väittää, hän on kyykäärmeen siemenestä syntynyt.
      Jas lohikäärmeen veressä puhtaaksi kadotuksen lapseksi uitettu.

2. Kor. 5:18 Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran.
      2. Kor. 5:19 Sillä ...

***) ... Jumala oli Kristuksessa ja
      ***) ...sovitti maailman itsensä kanssa

... eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.

Joh. 14:9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua,
      ***) ... Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän;
      kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?

1. Joh. 5:12 Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.

• oi voi

>> Raamattu ei puhuttele Herraksi ketään muuta kuin itse jumalaa<

No huh huh. Raamattuhan on täynnä Herroja. Ovatko esimerkiksi Raamatussa esiintyvien orjien ja puutarhurien isännät Jumalia kun he nimittävät heitä Herraksi.

Kun tämä lapsellinen väittämäsi on nyt kumottu sopii kysyä onko mikään kirjoittamasi totta.

• oi voi kirjoitti:

>> Raamattu ei puhuttele Herraksi ketään muuta kuin itse jumalaa<

No huh huh. Raamattuhan on täynnä Herroja. Ovatko esimerkiksi Raamatussa esiintyvien orjien ja puutarhurien isännät Jumalia kun he nimittävät heitä Herraksi.

Kun tämä lapsellinen väittämäsi on nyt kumottu sopii kysyä onko mikään kirjoittamasi totta.

1. Korinttolaiskirje 8
        5 "Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja - n i i t ä - o n - p a l j o n - semmoisia
        j u m a l i a - j a - h e r r o j a,
        6 niin - o n - m e i l l ä - kuitenkin - a i n o a s t a a n
        y k s i - J u m a l a, - I s ä, - j o s t a - k a i k k i - o n - ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa."

Poika on alkuisin Isästä, eikä Isä pojasta.
        Raamattu nimeää yksin - I s ä n - todelliseksi Jumalaksi:

Efesolaiskirje 4
        "y k s i - J u m a l a - j a - k a i k k i e n - I s ä, - joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa."

• Nm. ”voi ihmisparkoja” vakuuttaa:
        >>>Jumala, Jeesus ja Pyhä Henki ovat YKSI Jumala (= Logos).>Ne jotka eivät tunne Jeesusta, kehittelevät vaikka kuinka paljon valheita
        alkaen Jumalan olemuksesta.

• oi voi
        ekivaari kirjoitti:

1. Korinttolaiskirje 8
        5 "Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja - n i i t ä - o n - p a l j o n - semmoisia
        y k s i - J u m a l a, - I s ä, - j o s t a - k a i k k i - o n - ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa."

Efesolaiskirje 4
        "y k s i - J u m a l a - j a - k a i k k i e n - I s ä, - joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa."

Olen täysin samaa mieltä kanssasi ekivaari.

• >>>Jumala, Jeesus ja Pyhä Henki ovat YKSI Jumala>Ne jotka eivät tunne Jeesusta, kehittelevät vaikka kuinka paljon valheita
        alkaen Jumalan olemuksesta. Kysymyksessä on tällä kertaa jehovantodistajat, jotka edustavat areiolaisuutta. Kipeä ja ahdas on heidän tiensä kadotukseen.>***) ... Jumala oli Kristuksessa ja
        ***) ...sovitti maailman itsensä kanssa>Joh. 14:9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua,
        ***) ... Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän;
        kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?

• "Voi ihmisparkoja" on eksyttäjä, joten varokaa sellaisia. Siellä ovat taas puurot ja vellit sotkettu keskenään, kuten tavallisesti.

• Tässä poika itse sanoo lain ja asetusten antajaa, Isää Jumalaa Herrakseen:

Psalmit 2
      7 'Minä ilmoitan, mitä - H e r r a - o n - s ä ä t ä n y t.
      Hän lausui minulle: "S i n ä - o l e t - m i n u n
      p o i k a n i, - tänä päivänä minä sinut synnytin.'

Ja tässä sanoo tekijäänsä ja luojaansa, Isää Herraksi:

Sananlaskut 8
      22 - H e r-r a - loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi
      t e o i s t a a n, - ennen aikojen alkua."

• Eikös ollut toiveena että tämä aihe jätetään? Kun se on vain juupas-eipäs kinastelua.

Toisaalta eipä yllätä keitä tämä kolminaisuusaihe ei jätä rauhaan. Niinhän se on että jollet ole jonkin asian suhteen varma, et siltä rauhaa saa.

• Etkö ole varma?

Miksi sinä Juhani tulit juuri tälle sivulle, ettet vain olisi kuitenkin kiinnostunut totuudesta..........

• Juhani 1965. Pitää olla varma, eikä sivuuttaa totuutta.

• ???????????????
        lappix kirjoitti:

Juhani 1965. Pitää olla varma, eikä sivuuttaa totuutta.

Mikähän se lappixsen totuus mahtaa olla? Monissa viesteissäsi ole jo Raamatun hylännyt ihmisten kirjoittamaksi ja keksimäksi saduksi. Nii mistä löytyy lappixsen totuus??????

• ??????????????? kirjoitti:

Mikähän se lappixsen totuus mahtaa olla? Monissa viesteissäsi ole jo Raamatun hylännyt ihmisten kirjoittamaksi ja keksimäksi saduksi. Nii mistä löytyy lappixsen totuus??????

Eiköhän se ole näissä sanoissa:

1. Joh. 4:15
        Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa.

• lappix kirjoitti:

Eiköhän se ole näissä sanoissa:

1. Joh. 4:15
        Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa.

Aamen! Yhdessäkään raamatunjakeessa ei luvata että "Joka tunnustaa Jeesuksen Jumalaksi, siinä Jumala pysyy", vaan päinvastoin varoitetaan menemästä edemmäksi Kristuksen opettamasta opista:

2. Johanneksen kirje 1
        9 "Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika."

Kristuksen oppi on tämä:

Johannes 17
        3 "Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat
        s i n u t, - j o k a - y k s i n - o l e t - t o t i n e n - Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."

• Lukemista
        ekivaari kirjoitti:

Aamen! Yhdessäkään raamatunjakeessa ei luvata että "Joka tunnustaa Jeesuksen Jumalaksi, siinä Jumala pysyy", vaan päinvastoin varoitetaan menemästä edemmäksi Kristuksen opettamasta opista:

2. Johanneksen kirje 1
        9 "Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika."

Kristuksen oppi on tämä:

Johannes 17
        s i n u t, - j o k a - y k s i n - o l e t - t o t i n e n - Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."

Lukekaa ketjun alussa linkittämäni kirjanen. Siinä kumotaan hyvin perustellen oppi, jonka mukaan Jeesus ei olisi Jumala. Itse asiassa todetaan, että Jeesuksen _täytyy_ olla Jumala. Käsitettä Jumalan Poika käydään myös laajasti läpi ja todetaan sen juuri todistavan, että Jeesus on Jumala. Myös näitä esillä olleita vastaväitteitä käydään läpi. Käykää 'ekivaarilaiset' tuon kirjasen kimppuun ja kumotkaa se, jos pystytte.

• Lukemista kirjoitti:

Lukekaa ketjun alussa linkittämäni kirjanen. Siinä kumotaan hyvin perustellen oppi, jonka mukaan Jeesus ei olisi Jumala. Itse asiassa todetaan, että Jeesuksen _täytyy_ olla Jumala. Käsitettä Jumalan Poika käydään myös laajasti läpi ja todetaan sen juuri todistavan, että Jeesus on Jumala. Myös näitä esillä olleita vastaväitteitä käydään läpi. Käykää 'ekivaarilaiset' tuon kirjasen kimppuun ja kumotkaa se, jos pystytte.

Jos tottelisimme sinun ehdotuksiasi, "Lukemista", niin silloin kumoaisimme Jeesuksen ja apostolien opettaman Raamattuun kirjoitetun sanan ja opetuksen:

Johannes 17

1. Korinttolaiskirje 8

Efesolaiskirje 4

1. Pietarin kirje 1
        3 "Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen
        K r i s t u k s e n - J u m a l a - ja - I s ä, - joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,"

• Lukemista
        ekivaari kirjoitti:

Jos tottelisimme sinun ehdotuksiasi, "Lukemista", niin silloin kumoaisimme Jeesuksen ja apostolien opettaman Raamattuun kirjoitetun sanan ja opetuksen:

Johannes 17

1. Korinttolaiskirje 8

Efesolaiskirje 4

1. Pietarin kirje 1
        3 "Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen
        K r i s t u k s e n - J u m a l a - ja - I s ä, - joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,"

Sinä pelkäät. Et uskalla laittaa ajatuksiasi testiin.

• Lukemista kirjoitti:

Niin täytyy olla jumala - ihmisten mielestä, mutta kun ei ole. Sellaiset jotka väittävät Jeesuksen olevan jumalan, ovat uskonnon uhreja.

• Joh. 17:3
        ekivaari kirjoitti:

2. Johanneksen kirje 1

Kristuksen oppi on tämä:

Johannes 17

viitaten, että Totista Jumalaa ei kukaan tunne muutoin kuin Jeesuksen kautta.
        Sen verran kuin opimme tuntemaan Jeesusta, tunnemme Jumalaa.

Paavali kirjoitti, "tunteakseni hänet", eli Jeesuksen. Ja monessa kohtaa meitä kehoitetaan tuntemaan Häntä, Jeesusta.

"Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämääkään."

• .-.
        Lukemista kirjoitti:

Sinä pelkäät. Et uskalla laittaa ajatuksiasi testiin.

Raamatun ja Jeesuksen oman todistuksen pitää riittää todistukseksi siitä että Hän on Jumalan Poika, eikä Jumala.
        Paljonhan noita kirjoja ja kirjoituksia tehtaillaan, puolesta ja vastaan.

• .-. kirjoitti:

Raamatun ja Jeesuksen oman todistuksen pitää riittää todistukseksi siitä että Hän on Jumalan Poika, eikä Jumala.
        Paljonhan noita kirjoja ja kirjoituksia tehtaillaan, puolesta ja vastaan.

Se tuo uskonnollisuus joka uskottelee kaikenlaista soopaa........

• .-.
        Joh. 17:3 kirjoitti:

Paavali kirjoitti, "tunteakseni hänet", eli Jeesuksen. Ja monessa kohtaa meitä kehoitetaan tuntemaan Häntä, Jeesusta.

"Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämääkään."

Tottakai täytyy tuntea Jeesus jonka Jumala, hänen isänsä ja luojansa, on lähettänyt.

• Joh. 17:3 kirjoitti:

Johannes 17:3; 1.Korinttolaiskirje 8:6 ja Efesolaiskirje 4:6 jakeissa on Raamatun antama - m ä ä r i t e l m ä - siitä, kuka Jumala on. Miksi se ei teille trinitaaneille kelpaa, vaan tahdotte itse määrittää pojan Jumalakasi?

Johannes 17

1. Korinttolaiskirje 8

Efesolaiskirje 4
        6 "y k s i - J u m a l a - j a - k a i k k i e n - I s ä, - joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa."

• Lukemista kirjoitti:

Kävin lukemassa tuon mainitsemasi "kirjasen". En kokonaan, mutta joitakin tekstejä. Aika paljon samoja epäraamatullisia väitteitä joita täällä keskustelupalstalla näkee, eikä varsinaisesti mitään uutta. "Irtojakeet" ovat kuitenkin kumottavissa Jumalan Sanalla ja sen kokonaisilmoituksella. Hänellä oli mm. tällainen hieno alaotsikko:
        "Holy Spirit Is Definitely God", eli "Pyhä Henki on ehdottomasti Jumala".
        Ikävä kyllä, siellä ei ole mitään todisteita alaotsikon paikkansapitävyydestä.

Ehkä joku haluaisi täällä todistaa minulle että PH on Jumala? Miten sen todistat? Ehkä minulla olisi jotain opittavaa, siksi ehdotan. En ole täysinoppinut, sillä on enemmän mitä en tiedä, kuin mitä tiedän.

Vaikka en osaa vieläkään sanoa varmasti, onko PH persoonaa vai ei, niin en silti kovin helposti usko siihen (ja voin ehkä olla väärässä). Ja vielä vähemmän uskon että PH on Jumala.

EN USKO ETTÄ PYHÄ HENKI ON JUMALA, KOSKA:

1) PYHÄLLÄ HENGELLÄ EI OLE OMAA VALTAISTUINTA. Jumalalla (Isällä) on, ja Pojalla, ja vanhemmilla ja apostoleilla. Mutta miksi ei PH:llä jos hän on Jumala? Koska hän/se on Jumalan vaikuttava voima (se on: "Jumalan käsi" joka "ei ole liian lyhyt auttamaan").
        2) PYHÄLLÄ HENGELLÄ EI OLE OMAA NIMEÄ, sillä "pneuma hagion" ("henki pyhä" tai "pyhä henki") ei ole nimi, vaan ainoastaan kuvaus hengestä mikä on pyhä. Jumalakin on henki ja hän on pyhä. Mutta niin olemme mekin Kristuksessa. Henkiolentoja ja pyhiä hänen verensä kautta.
        3) On olemassa viittauksia sanaan "HÄN", kun kirjoitetaan PH:stä UT:ssa (persoonapronomini), MUTTA, sama sana voi myös tarkoittaa "SE" (Strong G3588). Ja siksi se on monesti käännetty muotoon "se", ilman että kyse olisi aina persoonasta.

Lisääkin syitä uskomukseeni on olemassa, mutta en nyt jaksa niistä kirjoittaa. Löysin kuitenkin hyvän sivuston jossa aihepiiristä kirjoitetaan.
        http://www.truthortradition.com/modules.php?name=News&file=article&sid=862
        Tosin en ole samaa mieltä heidän kanssaan siitä, että "Pyhä Henki" on yksi Jumalan kutsumanimistä, vaan uskon pikemminkin että PH on Jumalan voima, ja siksi se edustaa Jumalaa... samalla tavalla kuin Jeesus (1.Kor.1:24).
        Mutta toisaaltaa: Ei ainoastaan Jeesusta (1.Kor.1:24) ole kutsuttu "Jumalan voimaksi", vaan myös itse evankeliumia (Room.1:16, 1.Kor.1:18). Eikä evankeliumi silti ole Jumala, vaikka on Jumalan voima.

Tähän mennessä olen kuitenkin Pyhästä Hengestä puhunut ja kirjoittanut, ikään kuin hän/se olisi persoonaa. Molemmilla osapuolilla löytyy Raamatusta viitteitä siihen että PH on SE ja/tai HÄN. Olen kuitenkin kallistunut tätä nykyä enmmän siihen suuntaan että PH ei ole persoona eikä Jumala, vaan Jumalan voima. Ja voin olla väärässä (ehkä). En ota kuitenkaan kuormaa siitä itselleni, sillä pelastukseni ole siitä kiinni, vaan ennemmin uskon kautta Jeesuksen sovitustyöhön.

Olisi hyvä jos joku joka on asiaan hyvin perehtynyt voisi aloittaa aihepiiristä uuden keskusteluaiheen. Eli
        a) Onko PH persoona?
        b) Onko PH Jumala?
        Tämä siksi koska aihepiiri on niin äärettömän laaja ja mielenkiintoinen.

Kävin lukemassa tuon mainitsemasi "kirjasen". En kokonaan, mutta joitakin tekstejä. Aika paljon samoja epäraamatullisia väitteitä joita täällä keskustelupalstalla näkee, eikä varsinaisesti mitään uutta. "Irtojakeet" ovat kuitenkin kumottavissa Jumalan Sanalla ja sen kokonaisilmoituksella. Hänellä oli mm. tällainen hieno alaotsikko:

Ehkä joku haluaisi täällä todistaa minulle että PH on Jumala? Miten sen todistat? Ehkä minulla olisi jotain opittavaa, siksi ehdotan. En ole täysinoppinut, sillä on enemmän mitä en tiedä, kuin mitä tiedän.

Vaikka en osaa vieläkään sanoa varmasti, onko PH persoonaa vai ei, niin en silti kovin helposti usko siihen (ja voin ehkä olla väärässä). Ja vielä vähemmän uskon että PH on Jumala.

1) PYHÄLLÄ HENGELLÄ EI OLE OMAA VALTAISTUINTA. Jumalalla (Isällä) on, ja Pojalla, ja vanhemmilla ja apostoleilla. Mutta miksi ei PH:llä jos hän on Jumala? Koska hän/se on Jumalan vaikuttava voima (se on: "Jumalan käsi" joka "ei ole liian lyhyt auttamaan").
        2) PYHÄLLÄ HENGELLÄ EI OLE OMAA NIMEÄ, sillä "pneuma hagion" ("henki pyhä" tai "pyhä henki") ei ole nimi, vaan ainoastaan kuvaus hengestä mikä on pyhä. Jumalakin on henki ja hän on pyhä. Mutta niin olemme mekin Kristuksessa. Henkiolentoja ja pyhiä hänen verensä kautta.
        3) On olemassa viittauksia sanaan "HÄN", kun kirjoitetaan PH:stä UT:ssa (persoonapronomini), MUTTA, sama sana voi myös tarkoittaa "SE" (Strong G3588). Ja siksi se on monesti käännetty muotoon "se", ilman että kyse olisi aina persoonasta.

Lisääkin syitä uskomukseeni on olemassa, mutta en nyt jaksa niistä kirjoittaa. Löysin kuitenkin hyvän sivuston jossa aihepiiristä kirjoitetaan.
        Tosin en ole samaa mieltä heidän kanssaan siitä, että "Pyhä Henki" on yksi Jumalan kutsumanimistä, vaan uskon pikemminkin että PH on Jumalan voima, ja siksi se edustaa Jumalaa... samalla tavalla kuin Jeesus (1.Kor.1:24).
        Mutta toisaaltaa: Ei ainoastaan Jeesusta (1.Kor.1:24) ole kutsuttu "Jumalan voimaksi", vaan myös itse evankeliumia (Room.1:16, 1.Kor.1:18). Eikä evankeliumi silti ole Jumala, vaikka on Jumalan voima.

Tähän mennessä olen kuitenkin Pyhästä Hengestä puhunut ja kirjoittanut, ikään kuin hän/se olisi persoonaa. Molemmilla osapuolilla löytyy Raamatusta viitteitä siihen että PH on SE ja/tai HÄN. Olen kuitenkin kallistunut tätä nykyä enmmän siihen suuntaan että PH ei ole persoona eikä Jumala, vaan Jumalan voima. Ja voin olla väärässä (ehkä). En ota kuitenkaan kuormaa siitä itselleni, sillä pelastukseni ole siitä kiinni, vaan ennemmin uskon kautta Jeesuksen sovitustyöhön.

Olisi hyvä jos joku joka on asiaan hyvin perehtynyt voisi aloittaa aihepiiristä uuden keskusteluaiheen. Eli
        a) Onko PH persoona?
        b) Onko PH Jumala?

Totta kaikki, mitä selitit, jumalan_pete. Koska "Jumala on kaikki kaikissa", on Jumalassa tietysti myös persoonallisia tunnisteita, joista huolimatta Isä Jumala on paljon, paljon enemmän kuin vain persoona, sillä "Jumala on kaikki kaikissa", eikä kukaan voi tyhjentävästi sanoa, mitä tai mikä Jumala on.

Tietenkin voimme sen sanoa, että Jumala on Rakkaus, joka on myös herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä. [Hepr.1:9]

• Etkö ole varma? kirjoitti:

Miksi sinä Juhani tulit juuri tälle sivulle, ettet vain olisi kuitenkin kiinnostunut totuudesta..........

Surfaillen monilla suomi24-keskustelupalsta sivuilla, tämä helluntai-sivusto on yksi niiden joukossa. Keskustelen mitä moninaisista asioista en pyöri jonkin tietyn aiheen ympärillä.

a) Onko PH persoona?
        b) Onko PH Jumala?

"EN USKO ETTÄ PYHÄ HENKI ON JUMALA, KOSKA"

1) Valtaistuin tekee Jumalan? Eli apostolit ja vanhimmat ovat myös Jumalia? Juuri tälläisistä olen ihmeissäni, kun kielletään kolminaisuus täytyy uskoa tälläisiin ihmellisyyksiin.

2) Pyhä Henki on yksi Jumalan kutsumanimistä.

3) Kielioppi ja lauseyhteys kertoo kyllä suomennetaanko "hän" vai "se"- muodossa. Uudessa testamentissa ei käytetä kertaakaan elotonta "se" (ekeino)-muotoa Pyhän Hengen yhteydessä.

• juhani1965 kirjoitti:

1) Valtaistuin tekee Jumalan? Eli apostolit ja vanhimmat ovat myös Jumalia? Juuri tälläisistä olen ihmeissäni, kun kielletään kolminaisuus täytyy uskoa tälläisiin ihmellisyyksiin.

3) Kielioppi ja lauseyhteys kertoo kyllä suomennetaanko "hän" vai "se"- muodossa. Uudessa testamentissa ei käytetä kertaakaan elotonta "se" (ekeino)-muotoa Pyhän Hengen yhteydessä.

Unohdin kommentoida erästä valheellista väitettäsi, joten teen sen nyt.

>>>Juuri tälläisistä olen ihmeissäni, kun kielletään kolminaisuus

• juhani1965 kirjoitti:

>>>Valtaistuin tekee Jumalan? Eli apostolit ja vanhimmat ovat myös Jumalia?>Pyhä Henki on yksi Jumalan kutsumanimistä.

• juhani1965 kirjoitti:

Turha täällä on mitään kirjoitella, itsekukin niinkuin Juhani1965:kin pysyy kannassaan, todistaa sitten mitä tahansa ja kuinka perusteellisesti tahansa. Seuraavankin olen jo aiemmin kirjoittanut, mutta ei vain mene perille. Pyhä Henki ei ole persoona.

Pyhästä Hengestä, Totuuden Hengestä muutama sana liittyen ”ekeinos”-sanaan, jota Juhanin mukaan ei käytetä kertaakaan UT:ssa. Väite on totuudenvastainen.

Joh 16:13 Mutta kun hän [tuo] tulee, totuuden Henki, johdattaa hän [tuo] teidät kaikkeen totuuteen.....
        Joh 16:14 Hän [tuo] on minut kirkastava, sillä hän [tuo] ottaa minun omastani ja julistaa teille.

Sana, joka on käännetty ”hän” on alkukielellä ekeinos. Ja merkitsee Strong's G1565:
        that (tuo) 99, those (nuo) 40, he (hän) 40, the same (sama) 20, they (he) 14, misc (=miscalculation?= muulla tavoin, muulla sanalla?) 38

Sana ekeinos esiintyy siis yhteensä 251 kertaa ja on käännetty eng. sanalla that 99 kertaa, jne. Ja yhtensä 211 kertaa se on käännetty muulla sanalla kuin HÄN (engl. he).
        Sama sana ekeinos esiintyy myös esim.jakeissa Joh 16:8, Joh 16:13, Joh 15:26 ja Joh. 14:26, kun puhutaan Pyhästä Hengestä.

Esimerkki muusta esiintymisestä:
        Joh 16:23 Ja sinä päivänä te ette minulta mitään kysy...
        Sana ”sinä” on tässäkin jakeessa ekeinos. Eli sinä tai tuona päivänä. Eikä hänenä päivänä.

Herää kysymys, voidaanko ekeinos ylipäätänsä kääntää ”hän”. Vai pitäisikö aina käyttää sanaa ”tuo” tai ”tämä” tai ”nuo”.
        Silloinhan esim. jae Joh 16:14 kuuluisi: Tuo [siis Pyhä Henki] on minut kirkastava, sillä tuo ottaa minun omastani ja julistaa teille.

Suomenkielessä olisi luontevampaa käyttää sanaa se. ”Se” ei ole välttämättä suomenkielessä nimitys eläimestä, niinkuin jotkut sanovat. Vrt. ”Se mies tuli luokseni”. Ei mies ole eläin, vaikka käytämmekin se-sanaa. Vaan mies on se tietty mies.
        Vastaavasti voidaan sanoa ”Se on minut kirkastava”. Tarkoittaen Pyhää Henkeä, eikä siinäkään mistään eläimestä ole kysymys. Vaan siitä tietystä hengestä, Pyhästä Hengestä.

Joten raamattu ei todista, että Pyhä Henki on persoona. Paitsi tietenkin jos todistellaan tarkoitushakuisesti kolminaisuusopista lähtien, että Pyhä Henki on ”Hän”.

Vielä sen verran, että Aejmelaeus sanoo Uuden testamentin kreikan kieliopissaan:
        >>>Suomen pronominit hän, se, he, ne ilmaistaan kreikassa demonstratiivipronomien avulla, joista seuraavat ovat tavallisimmat:
        ”autos” = hän, se tai hän itse, se itse
        ”ekeinos” = tuo
        ”autos”= tämä

• Jonah kirjoitti:

Turha täällä on mitään kirjoitella, itsekukin niinkuin Juhani1965:kin pysyy kannassaan, todistaa sitten mitä tahansa ja kuinka perusteellisesti tahansa. Seuraavankin olen jo aiemmin kirjoittanut, mutta ei vain mene perille. Pyhä Henki ei ole persoona.

Pyhästä Hengestä, Totuuden Hengestä muutama sana liittyen ”ekeinos”-sanaan, jota Juhanin mukaan ei käytetä kertaakaan UT:ssa. Väite on totuudenvastainen.

Joh 16:13 Mutta kun hän [tuo] tulee, totuuden Henki, johdattaa hän [tuo] teidät kaikkeen totuuteen.....
        Joh 16:14 Hän [tuo] on minut kirkastava, sillä hän [tuo] ottaa minun omastani ja julistaa teille.

Sana, joka on käännetty ”hän” on alkukielellä ekeinos. Ja merkitsee Strong's G1565:
        that (tuo) 99, those (nuo) 40, he (hän) 40, the same (sama) 20, they (he) 14, misc (=miscalculation?= muulla tavoin, muulla sanalla?) 38

Sana ekeinos esiintyy siis yhteensä 251 kertaa ja on käännetty eng. sanalla that 99 kertaa, jne. Ja yhtensä 211 kertaa se on käännetty muulla sanalla kuin HÄN (engl. he).
        Sama sana ekeinos esiintyy myös esim.jakeissa Joh 16:8, Joh 16:13, Joh 15:26 ja Joh. 14:26, kun puhutaan Pyhästä Hengestä.

Sana ”sinä” on tässäkin jakeessa ekeinos. Eli sinä tai tuona päivänä. Eikä hänenä päivänä.

Herää kysymys, voidaanko ekeinos ylipäätänsä kääntää ”hän”. Vai pitäisikö aina käyttää sanaa ”tuo” tai ”tämä” tai ”nuo”.
        Silloinhan esim. jae Joh 16:14 kuuluisi: Tuo [siis Pyhä Henki] on minut kirkastava, sillä tuo ottaa minun omastani ja julistaa teille.

Suomenkielessä olisi luontevampaa käyttää sanaa se. ”Se” ei ole välttämättä suomenkielessä nimitys eläimestä, niinkuin jotkut sanovat. Vrt. ”Se mies tuli luokseni”. Ei mies ole eläin, vaikka käytämmekin se-sanaa. Vaan mies on se tietty mies.
        Vastaavasti voidaan sanoa ”Se on minut kirkastava”. Tarkoittaen Pyhää Henkeä, eikä siinäkään mistään eläimestä ole kysymys. Vaan siitä tietystä hengestä, Pyhästä Hengestä.

Joten raamattu ei todista, että Pyhä Henki on persoona. Paitsi tietenkin jos todistellaan tarkoitushakuisesti kolminaisuusopista lähtien, että Pyhä Henki on ”Hän”.

Vielä sen verran, että Aejmelaeus sanoo Uuden testamentin kreikan kieliopissaan:
        >>>Suomen pronominit hän, se, he, ne ilmaistaan kreikassa demonstratiivipronomien avulla, joista seuraavat ovat tavallisimmat:
        ”ekeinos” = tuo
        ”autos”= tämä

Kiitos, Jonah, hyödyllisestä pronominien käytön selvityksestä! Kyllä Jumalan sanan, totuuden siemenen kylväminen kannattaa.

Jesaja 55
        10 "Sillä niin kuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän,"
        [5.Moos. 32:2; Ps.72:6]

Jatketaan vaan uskossa Jumalan totuuden kylvämistä. Se on elävää siementä, joka itää ja kasvaa aikanaan.

• ekivaari kirjoitti:

Kiitos, Jonah, hyödyllisestä pronominien käytön selvityksestä! Kyllä Jumalan sanan, totuuden siemenen kylväminen kannattaa.

Jesaja 55
        10 "Sillä niin kuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän,"
        [5.Moos. 32:2; Ps.72:6]

Jatketaan vaan uskossa Jumalan totuuden kylvämistä. Se on elävää siementä, joka itää ja kasvaa aikanaan.

Korjaan tekemäni lyöntivirheen tekstissä:

”ekeinos” = tuo
        ”autos”= tämä

• Jonah kirjoitti:

”ekeinos” = tuo
        ”autos”= tämä

Tuhannet kiitokset Jonah tutkimustyösi julkaisemisesta. Se oli erittäin tervetullut ja tarpeellinen. Minäkin opin jotain uutta.

Eilen olin Helsingin Saalemissa pitkästä aikaa, ja taas siellä rukoiltiin Pyhälle Hengelle. Olen aina yhtä järkyttynyt siitä. Sehän menee yli sen mitä kirjoitettu on. Kukaan ei Raamatussa koskaan rukoillut saatikka puhunut PH:lle. Vain tämän päivän harhautetut kristityt ylistävät ja rukoilevat Jumalasta lähtevää voimaa, vaikka ennemmin pitäisi keskittyä Jumalan rukoilemiseen. Eikä ole edes kukaan näistä Pyhälle Hengelle puhuvat koskaan pystyneet todistamaan minulle että PH on Jumala, vaikka olen jopa kauniistikin pyytänyt.

• Jonah kirjoitti:

”ekeinos” = tuo
        ”autos”= tämä

Jonah. Kirjoitit että sana "ekeinos" esiintyy 251 kertaa UT:ssa. Mistä olet saanut tiedon? Onko sinulla uudempi päivitetty Strong-sanakirja? Minulla on todennäköisesti se vanha jossa on paljonkin epätarkkuuksia lukumäärissä (ilmaisversio). KJC (King James Concordance) mikä tulee esword-raamattututkiskeluohjelman kanssa, ilmoittaa että sana esiintyy, ilmeisesti KJV-käännöksen tehdystä alkuteksteistä (Textus Receptus) vain 70 kertaa. Mitä käytit? Blueletteriä?

ekeinos
        Total KJV Occurrences: 70
        those, 39
        same, 24
        other, 2
        very, 2
        selfsame, 1
        theirs, 1
        this, 1

Kun vertaa esiintymiskerrat 251 ja70, niin ero on huikea.

Jonah. Kirjoitit että sana "ekeinos" esiintyy 251 kertaa UT:ssa. Mistä olet saanut tiedon? Onko sinulla uudempi päivitetty Strong-sanakirja? Minulla on todennäköisesti se vanha jossa on paljonkin epätarkkuuksia lukumäärissä (ilmaisversio). KJC (King James Concordance) mikä tulee esword-raamattututkiskeluohjelman kanssa, ilmoittaa että sana esiintyy, ilmeisesti KJV-käännöksen tehdystä alkuteksteistä (Textus Receptus) vain 70 kertaa. Mitä käytit? Blueletteriä?

ekeinos
        Total KJV Occurrences: 70
        those, 39
        same, 24
        other, 2
        very, 2
        selfsame, 1
        theirs, 1
        this, 1

Kun vertaa esiintymiskerrat 251 ja70, niin ero on huikea.

Pete, käytin Blue Letter Biblea.
        Tässä suora linkki Strongsin sanakirjan ekeinos-sanaan:

http://www.blueletterbible.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?Strongs=G1565&t=KJV

Unohdin kommentoida erästä valheellista väitettäsi, joten teen sen nyt.

>>>Juuri tälläisistä olen ihmeissäni, kun kielletään kolminaisuus

Mihin jätät ne Jumalan seitsemän henkeä ? Eikös 3 7 ole 10 ?

• lappix kirjoitti:

Mihin jätät ne Jumalan seitsemän henkeä ? Eikös 3 7 ole 10 ?

Mitä sinä odotit minun kirjoittavan niistä seitsemästä hengestä? Mitä sinä tiedät niistä, mitä minä en tiedä? Minä en tiedä niistä paljon mitään, paitsi että ne ovat 7 palavaa tulisoihtua valtaistuimen edessä. Kerro lisää, kun näytät tietävän nin paljon enemmän kuin minä. Kiitos paljon!

Sanotaanko jossain että ne 7 henkeä istuvat myöskin valtaistuimilla? Entäs unohditko ne neljä olentoa? Eikö 3 7 4 ole 14?

Kerro toki lisää! Luen mielellään mitä sinulla on kerrottavana kun olet niin paljon viisaampi.

Mitä sinä odotit minun kirjoittavan niistä seitsemästä hengestä? Mitä sinä tiedät niistä, mitä minä en tiedä? Minä en tiedä niistä paljon mitään, paitsi että ne ovat 7 palavaa tulisoihtua valtaistuimen edessä. Kerro lisää, kun näytät tietävän nin paljon enemmän kuin minä. Kiitos paljon!

Sanotaanko jossain että ne 7 henkeä istuvat myöskin valtaistuimilla? Entäs unohditko ne neljä olentoa? Eikö 3 7 4 ole 14?

Kerro toki lisää! Luen mielellään mitä sinulla on kerrottavana kun olet niin paljon viisaampi.

Enhän minä viisas ole, älä sellaisia kehuja anna. Kirjassa todetaan että:

Ilm. 4:4
        Ja valtaistuimen ympärillä oli kaksikymmentä neljä valtaistuinta, ja niillä valtaistuimilla istui kaksikymmentä neljä vanhinta, puettuina valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli päässänsä kultaiset kruunut.

Siis jos on valtaistuimia, niin todennäköisesti niissä istujilla on myös VALTAA. Todennäköisesti hekin ovat henkipersoonia, koska mikään liha eikä veri peri taivasten valtakuntaa.

• "Käsitettä Jumalan Poika käydään myös laajasti läpi ja todetaan sen juuri todistavan, että Jeesus on Jumala."

Puutun logiikkaan Missä on logiikka?

Jumalan poika olisi Jumala! Koska Jumalalla oli poika, se todistaisi, että Poika on Jumala. Koska poika on Jeesus, Jeesus olisi itse Jumala.
      Missä logiikka? Ei missään. Täyttä tolkuttomuutta.

Ekivaari toi esille kymmeniä UT:n jakeita, joissa kielletään että Jeesus olisi Jumala.
      Jos Jeesus olisi Jumala, UT olisi kauttaaltaan väärennetty.

Jos Jeesus olisi lihallisesti Jumalan poika, Jeesus olisi edustanut uuden lajin syntymistä. Uusi laji olisi ollut Jumalan ja ihmisen risteytymä. Se olisi luomiskertomuksen peruuttamista ja synnyttäisi valtavasti muitakin teologisia ongelmia.

Missä on uskovien Pyhä Henki tai asioiden hengellinen ymmärtäminen!
      Ymmärtäkää Jeesuksen arvonimi Kristus tai Jumalan Poika hengellisesti.
      Fyysisesti Jeesus oli täysi ihminen, miehen ja naisen siitoksen tulos.
      Kristinusko korotti Jeesuksen hengellisesti Jumalan Pojaksi ei suinkaan lihallisesti.
      Korotus tapahtui siksi (Jumalakin olisi riittänyt ja Jeesus profeettana kuten Pietari sen mielsi), että Jeesuksesta korottuisi uskonnolle Jumalan rinnalle arvovaltainen persoona, jota uskovat katsoisivat ylöspäin.
      Kun jostain ihmisestä tehdään arvovaltainen, hänet puetaan suuren miehen viittaan ja hänestä muodostuu auktoriteetti.

Vaikka valtaisa enemmistö kristityistä uskookin kirkolliskkousten päätöksiin Jeesuksesta Jumalana, he ovat väärässä. UT ei tunnusta sitä.
      Ja tämä kristittyjen enemmistö ei ymmärrä oppiaan hengellisesti.

• Lukemista

Älä jossittele vaan lue. Voisit vaikka oppia jotakin.

• Lueppas Raamattua
        Lukemista kirjoitti:

Älä jossittele vaan lue. Voisit vaikka oppia jotakin.

Mitä Jumalan kieltäjä tekee tässä ketjussa?

• ...tas tuollainen uskonnollinen hihhuli selittämässä...

• Tiedän totuuden!

Kyllä siinä minun mielestäni lukee ihan selvästi että " väkevä Jumala." Mutta on eri asia jos ei osaa lukea ja sitä ekivaarilaiset eivät osaa.

>"h ä n e n - n i m e n s ä - o n - Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas." [Joh.5:43] <

Tuokin jae selvästi osoittaa Jeesuksen Jumalaksi ja monet kymmenet muut jakeet tekevät samoin. Pitää vain uskoa mitä Raamatussa lukee eikä tehdä omia päinvastaisia päätelyitä mitä Raamatussa lukee.

Ekivaarilaisethan muuttavat asioita päinvastaiseksi mitä ne todellisuudessa ovat. Jos joku kirjoittaa että lumi on valkoista niin ekivaarilaiset lukevat sen että lumi on sinistä ja niin edelleen.

• Tiedän totuuden! kirjoitti:

Kyllä siinä minun mielestäni lukee ihan selvästi että " väkevä Jumala." Mutta on eri asia jos ei osaa lukea ja sitä ekivaarilaiset eivät osaa.

>"h ä n e n - n i m e n s ä - o n - Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas." [Joh.5:43] <

Tuokin jae selvästi osoittaa Jeesuksen Jumalaksi ja monet kymmenet muut jakeet tekevät samoin. Pitää vain uskoa mitä Raamatussa lukee eikä tehdä omia päinvastaisia päätelyitä mitä Raamatussa lukee.

Ekivaarilaisethan muuttavat asioita päinvastaiseksi mitä ne todellisuudessa ovat. Jos joku kirjoittaa että lumi on valkoista niin ekivaarilaiset lukevat sen että lumi on sinistä ja niin edelleen.

Johannes 5
        43 "Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan."

Tämähän tarkoittaa, että Jeesus ei ole Jumala, vaan hän tuli maailmaan Jumalan käskystä Jumalan lähettämänä, jonka nimessä ja valtuuttamana Jeesus Kristus teki ja toimi Isän nimessä.

Johannes 5
        23 "että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita - I s ä ä, - joka on h ä n e t - l ä h e t t ä n y t.
        24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja - u s k o o - h ä n e e n, - j o k a - o n - m i n u t -
        l ä h e t t ä n y t, - sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään."

"Kristityt" eivät ole vielä oppineet tuntemaan tätä "Jumalan hierarkiaa":

Luukas 10
        16 "Joka kuulee teitä, se kuulee minua, ja joka hylkää teidät, hylkää minut; mutta joka minut hylkää, hylkää hänet, joka on minut lähettänyt."

• Kummallinen on Raamattusi?

Minun kirjassa kuuluu Joh.5:43 näin

43 Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan.

Mitä taas tulee Jesajaan, niin meidän ei pidä uskoa häneen, koska hän ei voi ketään pelastaa.
      Sitäpaitsi tuo samainen Jesaja puhuu ennustuksissaan maallisista (toive)kuninkaista, josta kolminaisuusintoilijat löytävät taas uuden jumalan, kuten tästä.

Jes. 7:14
      Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.

• Tiedän totuuden! kirjoitti 27.4.2012 klo 21:31

>"Kyllä siinä minun mielestäni lukee ihan selvästi että " väkevä Jumala." Mutta on eri asia jos ei osaa lukea ja sitä ekivaarilaiset eivät osaa."<

ekivaari kirjoitti:
      >"h ä n e n - n i m e n s ä - o n - Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas."[Joh.5:43] <

Jos Jesaja 9:6 (5) jakeessa lukisi että "hän on Jumala", se tarkoittaisi myös sitä. Mutta siinä ei lue niin, vaan siinä lukee että "hänen nimensä ovat nuo mainitut; Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas."

• Kuka kirjoitti?

Äskeisen jutun kirjoitti eräs henkilö. Hänen nimensä on ekivaari. Mutta hän ei olekaan ekivaari.

• Kuka kirjoitti? kirjoitti:

Äskeisen jutun kirjoitti eräs henkilö. Hänen nimensä on ekivaari. Mutta hän ei olekaan ekivaari.

Just so:

Johannes 14
        10 "Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen."

Luukas 10
        16 "Joka kuulee teitä, se kuulee minua, ja joka hylkää teidät, hylkää minut; mutta joka minut hylkää, hylkää hänet, joka on minut lähettänyt."

• Kuka olet?
        ekivaari kirjoitti:

Just so:

Johannes 14
        10 "Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen."

Luukas 10

Sinä vain kirjoitat ekivaarin nimessä ja ekivaarin lähettämänä. Kuka/mikä oikein olet? Ekivaarin poika? Mutta et kuitenkaan mitenkään sukua ekivaarille?

• Kristinuskon paradoksi.

"Jeesus oli tosi ihminen ja tosi jumala." Se on kolminaisopin väite.
      UT:n väite: "Jumala on läsnä kaikkialla ja kaikessa, on kaikkitietävä ja -voipa."

Kumpikaan väite ei kestä loogista tarkastelua.

Jos Jeesus oli Jumala ja tosi ihminen, se ei voi olla totta. Tosi ihminen on rajallinen olio äärettömästä materiasta. Ihminen ei voi olla läsnä kaikkialla ja kaikessa. Jos Jumala olisi muuntunut Jeesukseksi n. 30 vuodeksi, maailmassa ei olisi ollut kristittyjen jumalaa 30 vuoteen.
      Miten aina ikuisesti ollut ja oleva Jumala voisi hävittää itsensä. Se on looginen mahdottomuus.
      Toisaalta rajallinen olio, Jeesus olisi muuttunut kaikkialla läsnäolevaksi! Täysin mahdoton yhtälö.

Jos Jumala ei olisi henki mutta olisi fyysinen olento, se voisi olla kaikkialla läsnä ja kaikessa mutta ei voisi olla kaikkivoipa - ja tietävä. Sellainen olio vain olisi muttei muuta.

Mutta jos Jumala ymmärretään, kuten UT kertoo, henkiolennoksi, mielikuva tms., se ollessaan kaikkialla sisältäisi kaiken tiedon ajassa ja avaruudessa.
      Millä tavalla avaruus on rakentunut, muuttunut ajassa, mitkä liikelait siinä vaikuttavat, kaikki ilmiöt, ilmaisisivat hengen olemusta.
      Jumala olisi sekä salattu että tunnettu. Absoluuttinen tieto on olemassa (vaikka äärellinen ei vo sitä saavuttaa) ja osia siitä voidaan tiedostaa.

Juttu jäisi siihen, onko materian takana henki vai ei ole.

Kristityille ongelma on monimutkaisempi. Fyysiseen jumalaan (Jeesukseen) uskovat, uskovat todelliseen valtaa käyttävään (julmaankin, puolueelliseen, rasistiseen) hallitsijaan.
      Sillä perustellaan kristinuskon nimissä reaalisen maailman vallan käyttö hierarkisena valtana. Ylhäällä rikkaat ja vahvat, alhaalla työvoima joka tuottaa tuotteet ylimystölle.

Henkiseen jumalaan usko mahdollistaa ymmärtää luonnnon kauneuden, sen hyväksikäytön luontoa kunnioittaen, luonnon tutkimisen.
      Henkinen Jumala ei käytä valtaa. Se katsoo miten ihmskunta kehittyy varhaislapsuudesta koneelliseen tuotantokauteen ja jatkaa luonnon tutkimista.
      Henkinen jumala seuraa ihmiskunnan moraalikäsitysten muuttumista aikakausien mukana ja auttaa ihmiskuntaa paneutumaan yhteisen hyvän edistämiseen sen sijaan että markkinavoimat arvioivat kaikkea rahalla, muuttavat ihmissuhteetkin rahasuhteiksi.

Mielestäni nämä kaksi päälinjaa esiintyvät suht. selvästi palstakirjoittelussa.

• Niko.

Ongelma suopursukka on yksin siinä, että sinä pyrit "saviruukun" roolistasi määrittämään sitä millainen tekijäsi, savenvalaja oli. Jos ymmärtäisit sen, huomaisit kuinka irrationaalista se on.

Jobin kirjan luku 38 sopisi hyväksi lukemiseksi myös suopursukalle.

• Kaikki uskovat lukevat raamattua "saviruukun" roolista. Niin tekevät myös muut.
      Kaikki raamatun tekstit ovat "saviruukkujen" kirjoitamia.

Palstan uskovat puolustelevat uskonnäkemyksiään raamatun siis "saviruukkujen" kirjoitusten perusteella ja oman "saviruukkunsa" tietoisuuden pohjalla.

Lukijalla pitää siis ensisijassa olla vaatimuksena kirjoitusten logillisuuden arviointi.
      Jos aamatun epäloogisuuksiin lisätään oman näkemyksen epäloogisuuksia, mennään täysin hunningolle.

Jobin kirja on melilukemistoani. Vanhaan pakanalliseen edomilaiseen taruun tehty näytelmä ajanlaskun alun Egyptissä on selkeä ateismin opinnäyte raamatussa.
      Nikokin on tämän varmaan varmaankin huomannut. Varsinkn 38. luvun.

Jobin kirjan luonne esiinty 38. luvussa. Pääopetus: "Jumalaa tai tässä tapauksessa juutalaisten Herraa ei kukaan tunne eikä sitä silloin kukaan saa arvostela, tekipä se mitä tahansa."
      Mitään muuta Herrasta (olkoon myös Jumalasta) ei saisi sanoa. Se on ja sillä sipuli. Kaikki palstateologien arvelut tai raamatussa olevat lausunnot Jumalan tekemisistä, määräyksistä tai luonteesta ovat "saviruukkujen" kuvitelmaa.

Luvun 42. alussa Job alistuu kohtaloonsa, koska mennyttä (vääryyksiä) ei korvata, mutta....Job ei hyväksy itseensä ja perheeseensä kohdistuneita hirmutekoja.

Luulen, että kristityt ovat kääntäneet Jobin opetukset päälaelleen ja käyttäneet kirjaa vuosisatojen aikana ihmisen kiusaamiseen.

Kumoapa loogisesti esittämäni loogiset näkemykset eilisestä viestistäni.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      265
      9995
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      192
      5704
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      167
      5284
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      75
      4911
    5. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      7
      3193
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      0
      2560
    7. Ootko sä nainen suuttunut

jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      212
      2479
    8. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      12
      2299
    9. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      355
      2049
    10. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      24
      1845
    Aihe