Pyhä Henki, Jumalasta riippumaton?

Mohikaani _27 sanoo Pyhän Hengen olevan Jumalasta riippumaton ja itsenäisesti toimiva.
"* PH: on itsenäinen, riippumaton."

Samalla Mohikaani sanoo Pyhän Hengen olevan, Kaikkivaltias ja Jumala.
Toisin sanoen Jumalasta riippumaton Jumala.

Jaikal sitten sanoo olevansa asiasta täysin samaa mieltä kuin Mohikaani_27, mutta kirjoittaa kuitenkin olevansa täysin erimieltä Mohikaani, koska pitää olla kaverin kanssa samaa mieltä, vaikka onkin eri mieltä:
"Pyhä Henki ei ole Jumalasta riippumaton persoona koska Hän ON Jumala."

-----------------------------------------------------------------------------

Raamatussahan kuitenkin Pyhä Henki on Jumalan henki, eikä mikään persoona, Kaikkivaltias tai Jumala.

1. Moos. 1:2 Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä.

38

128

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isästä riippuvainen

>>> Mohikaani _27 sanoo Pyhän Hengen olevan Jumalasta riippumaton ja itsenäisesti toimiva.

• tode*

niin, Kun UT puhuu Kristuksen hengestä, se tarkoittaa samaa Jumalasta lähtevää henkeä, Jumalan henkeä.

Ilmaisu "Jumalasta lähtevä" on ehkä hieman ongelmallinen? Se, että Henki lähtee ja tulee, antaa kuvan olennosta, ei niinkään hengestä.

• tode* kirjoitti:

niin, Kun UT puhuu Kristuksen hengestä, se tarkoittaa samaa Jumalasta lähtevää henkeä, Jumalan henkeä.

Ilmaisu "Jumalasta lähtevä" on ehkä hieman ongelmallinen? Se, että Henki lähtee ja tulee, antaa kuvan olennosta, ei niinkään hengestä.

No, mitä mieltä tode itse olet Mohikaanin ja Jaikalin väitteistä.
        Kumpaa mieltä itse olet?

Mohikaani sanoo Pyhän Hengen olevan Jumalasta riippumatoa ja Jaikal on päinvastaista mieltä.

• jaikal.se
        Pe.ku kirjoitti:

No, mitä mieltä tode itse olet Mohikaanin ja Jaikalin väitteistä.
        Kumpaa mieltä itse olet?

Mohikaani sanoo Pyhän Hengen olevan Jumalasta riippumatoa ja Jaikal on päinvastaista mieltä.

Mohikaani ja minä olemme samaa mieltä Pyhästä Hengestä mitä olen hänen kirjoituksiaan lukenut. Mutta me voimme ilmaista asian niin monella tavalla. Mutta uskosta osaton joka ei tunne hengellisä asioita ei ymmärrä. Siksi hän voi nähdä ristiriitoja siellä missä niitä ei ole.

Minä esimerkiksi voin väittää että Jeesus on ainoa Pelastaja.
        Toinen uskova voi kirjoittaa samassa ketjussa että Jumala on ainoa Pelastaja. Tämä näyttäisi ristiriitaiselta sellaisen ihmisen mielestä joka ei tunne Jeesusta ja Jumalaa Hänen kauttaan ja Hänessä. Mutta molemmat puhuvat samasta Pelastajasta käyttäen eri nimiä.

• Vastaisin tuohon kirjoitukseesi, "Isästä riippuvainen" että se on opetuksena erittäin raamatullinen. Hyvä että olet avoin Jumalan viisaudelle.

• jaikal.se kirjoitti:

Mohikaani ja minä olemme samaa mieltä Pyhästä Hengestä mitä olen hänen kirjoituksiaan lukenut. Mutta me voimme ilmaista asian niin monella tavalla. Mutta uskosta osaton joka ei tunne hengellisä asioita ei ymmärrä. Siksi hän voi nähdä ristiriitoja siellä missä niitä ei ole.

Toinen uskova voi kirjoittaa samassa ketjussa että Jumala on ainoa Pelastaja. Tämä näyttäisi ristiriitaiselta sellaisen ihmisen mielestä joka ei tunne Jeesusta ja Jumalaa Hänen kauttaan ja Hänessä. Mutta molemmat puhuvat samasta Pelastajasta käyttäen eri nimiä.

>>>Tämä näyttäisi ristiriitaiselta sellaisen ihmisen mielestä joka ei tunne Jeesusta ja Jumalaa Hänen kauttaan ja Hänessä.

• jaikal.se kirjoitti:

Vääristelet asiaa.

Käytit Pyhän Hengen suhteesta Jumalaan samoja sanamuotoja ja teillä oli täysin päinvastaiset kannat.
        Alla sanatarkat kopiot molempien mielipiteistä:

• Isästä riippuvainen
        jumalan_pete kirjoitti:

Vastaisin tuohon kirjoitukseesi, "Isästä riippuvainen" että se on opetuksena erittäin raamatullinen. Hyvä että olet avoin Jumalan viisaudelle.

jumalan_pete

Kiitän rohkaisevasta vastauksestasi.
        Ole siunattu!

• Isästä riippuvainen kirjoitti:

jumalan_pete

Kiitän rohkaisevasta vastauksestasi.
        Ole siunattu!

Juu, ei mitään. Jatka samaan malliin niin hyvä tulee. Sinulla on selkeästi kirjoittamisen lahjat ja olet varustettu loogisella ajattelutavalla. Toiset hehkuttavat että heissä on henkeä, mutta heillä puuttuu logiikka. Sinulla tuntuu olevan molemmat. Olisi hyvä jos rekisteröityisit niin minäkin löytäsin kirjoituksiasi paremmin. Luen niitä mielellään... kunnes toisin todistetaan. Tarkoitan lähinnä sitä, etten voi vetää kaiken kattavan johtopäätöksen teologiastasi parin kirjoituksen tai yhden aiheen perusteella. Tsemppiä.

• tode* kirjoitti:

Niin, jossakin ketjussa lainasin Jeesuksen sanoja Isälle: "Sinun sanasi on totuus", ja: Henki on totuus. Sanojen sanoja on tietenkin sanan lähettäjä, mutta sanan hengellinen sisältö, Henki avautuu vasta kun sana avautuu Pyhän hengen vaikutuksesta, vähän samalla tavalla kuin luonnollinen vehnän jyvä, kun se on saanut olla määrätyn ajan sille sopivassa maaperässä, kosteus-, lämpötila ja ympäröivä valo huomioiden.

Kaikki on kiinni kaikesta. "Kaikki on alkuisin Jumalasta", joka lähetti sanan kuuntelijoille, kuulemisen kautta kulkee vastaanottajaan, jonka jyvän itämiselle otollisesta tai epäedullisesta maaperästä ja vallitsevista ympäristötekijöistä riippuu siemenen itämisen ja kasvuun pääsyn onnistuminen. Katselkaa keväistä luontoa ja ottakaa siitä oppia myös hengelliseen elämään.

• ekivaari kirjoitti:

Niin, jossakin ketjussa lainasin Jeesuksen sanoja Isälle: "Sinun sanasi on totuus", ja: Henki on totuus. Sanojen sanoja on tietenkin sanan lähettäjä, mutta sanan hengellinen sisältö, Henki avautuu vasta kun sana avautuu Pyhän hengen vaikutuksesta, vähän samalla tavalla kuin luonnollinen vehnän jyvä, kun se on saanut olla määrätyn ajan sille sopivassa maaperässä, kosteus-, lämpötila ja ympäröivä valo huomioiden.

Kaikki on kiinni kaikesta. "Kaikki on alkuisin Jumalasta", joka lähetti sanan kuuntelijoille, kuulemisen kautta kulkee vastaanottajaan, jonka jyvän itämiselle otollisesta tai epäedullisesta maaperästä ja vallitsevista ympäristötekijöistä riippuu siemenen itämisen ja kasvuun pääsyn onnistuminen. Katselkaa keväistä luontoa ja ottakaa siitä oppia myös hengelliseen elämään.

Jumalan Henki on Pyhä - jos siis Pyhä Henki ei ole Jumalan Henki - niin onko olemassa muitakin Pyhiä Henkiä. Minä kysyin tässä joku aika sitten yhdeltä ruotsalaiselta papilta että miksi Pyhä Henki on kirjoitettu pienellä alkukirjaimella muutamissa paikoissa Raamatussa ja Suurella joissain paikoissa.
        Vastaus oli että niissä paikoissa missä on ISO kirjain on kyse Jumala kolmannesta persoonasta.

Kyseessä oli "Bibeln 2000"..

alex

• alex.kasi kirjoitti:

Jumalan Henki on Pyhä - jos siis Pyhä Henki ei ole Jumalan Henki - niin onko olemassa muitakin Pyhiä Henkiä. Minä kysyin tässä joku aika sitten yhdeltä ruotsalaiselta papilta että miksi Pyhä Henki on kirjoitettu pienellä alkukirjaimella muutamissa paikoissa Raamatussa ja Suurella joissain paikoissa.
        Vastaus oli että niissä paikoissa missä on ISO kirjain on kyse Jumala kolmannesta persoonasta.

Kyseessä oli "Bibeln 2000"..

alex

Isoja ja pieniä kirjaimia ei ollut Raamatun aikoina, jotenka tuo ruotsalaisen papin väite on myöhempien aikojen keksintö.

• tode*
        Pe.ku kirjoitti:

Vääristelet asiaa.

Käytit Pyhän Hengen suhteesta Jumalaan samoja sanamuotoja ja teillä oli täysin päinvastaiset kannat.
        Alla sanatarkat kopiot molempien mielipiteistä:

eiköhän tässäkin Mohis ja jaikal ole samaa mieltä, koska uskovat kumpikin Pyhän Hengen olevan Jumalan hengen. Niin uskon minäkin, en pidä Pyhää Henkeä erillisena olentona, enkä kenenkään muun henkenä, kuin Jumalan. Jumala on Kolminaisuus.

• jaikal.se
        jumalan_pete kirjoitti:

>>>Tämä näyttäisi ristiriitaiselta sellaisen ihmisen mielestä joka ei tunne Jeesusta ja Jumalaa Hänen kauttaan ja Hänessä.

Minä ihmettelen sinua todella paljon.
        Noin ei pitäisi 36 vuotta uskossa ollut henkilö kirjoittaa.
        Sinun tulisi jo tässä vaiheessa tietää eikä kysyä.
        Sinun tulisi olla opettaja eikä kyselijä, Nyt olet kuitenkin opetuksen tarpeessa. Lue www.jaikal.se sivustolta näistä asioista. En ryhdy kiistelemään näistä asioista kenekään kanssa, niin en myöskään sinun kanssasi. Sillä jos sinä olet ollut uskossa Jeesukseen ja tuntenut Hänet Jumalana ja nyt olet hyljännyt Hänet, MITEN SINÄ LUULET ETTÄ MINÄ VOISIN PALAUTTAA SINUT RUOTUUN? Minä en luule että minä voisin opettaa vanhaa uskovaa joka on jättänyt uskonsa mutta esiintyy kuitenkin opettajana ja tietävänä opettajana.

• tode* kirjoitti:

eiköhän tässäkin Mohis ja jaikal ole samaa mieltä, koska uskovat kumpikin Pyhän Hengen olevan Jumalan hengen. Niin uskon minäkin, en pidä Pyhää Henkeä erillisena olentona, enkä kenenkään muun henkenä, kuin Jumalan. Jumala on Kolminaisuus.

Jaikal ja Mohikaani olivat eri mieltä keskenään ja et tode vielä ole sanonut omaa kantaasi.

• Pe.ku kirjoitti:

Isoja ja pieniä kirjaimia ei ollut Raamatun aikoina, jotenka tuo ruotsalaisen papin väite on myöhempien aikojen keksintö.

Niinpä onkin - mutta katsohan suomalaisia Raamattuja niin niissäkin tämä vaihtelee Jumalan henki ja Pyhä Henki ..
        Suoraan sanoen - minusta tuntuu että kyllä tämä oppi on luterilaisuudessa ainakin ihan hyväksytty ajatus .. ja jos se on siellä niin en ihmettelisi jos se myös eri lahkoissa joita on irronnut luterilaisuudesta.

alex

• jaikal.se kirjoitti:

Minä ihmettelen sinua todella paljon.
        Noin ei pitäisi 36 vuotta uskossa ollut henkilö kirjoittaa.
        Sinun tulisi jo tässä vaiheessa tietää eikä kysyä.
        Sinun tulisi olla opettaja eikä kyselijä, Nyt olet kuitenkin opetuksen tarpeessa. Lue www.jaikal.se sivustolta näistä asioista. En ryhdy kiistelemään näistä asioista kenekään kanssa, niin en myöskään sinun kanssasi. Sillä jos sinä olet ollut uskossa Jeesukseen ja tuntenut Hänet Jumalana ja nyt olet hyljännyt Hänet, MITEN SINÄ LUULET ETTÄ MINÄ VOISIN PALAUTTAA SINUT RUOTUUN? Minä en luule että minä voisin opettaa vanhaa uskovaa joka on jättänyt uskonsa mutta esiintyy kuitenkin opettajana ja tietävänä opettajana.

>>>Sinun tulisi jo tässä vaiheessa tietää eikä kysyä.

• jaikal.se
        jumalan_pete kirjoitti:

>>>Sinun tulisi jo tässä vaiheessa tietää eikä kysyä.

>>>Oletko helluntailainen? Ilmeisesti. Tiesitkö että suurin osa helluntailaisista uskoo, että Jumala on kolme persoonaa ja että sinun uskomuksesi on siitä poikkeava? Suurin osa hellareista uskoo, että Jeesus on Jumala, mutta eivät samanaikaisesti usko että Jumala on Jeesus.

• tode*
        Pe.ku kirjoitti:

Jaikal ja Mohikaani olivat eri mieltä keskenään ja et tode vielä ole sanonut omaa kantaasi.

ai enkö ole sanonut kantaani? Minusta Jaikal kirjoitti asian niinkuin minäkin ymmärrän PH:n olemuksen eli

Myös mohiksen "* PH: on itsenäinen, riippumaton." lause kuvaa Jumalaa, joka on itsenäinen ja riippumaton, koska on Jumala. Jos Mohikaanilla on jotain erimielisyyttää asiasta, tuokoon esille.

Tämähän ei ole mikään helluntaiteologinen oppirakennelma, vaan erityisesti koko protestanttinen maailma ajattelee samalla tavalla Jumalan olemuksesta. Ortodoksit ovat tässäkin hieman eri linjoilla.

• Isästä riipuvainen

tode*

>> Se, että Henki lähtee ja tulee, antaa kuvan olennosta, ei niinkään hengestä. > Kun UT puhuu Kristuksen hengestä, se tarkoittaa samaa Jumalasta lähtevää henkeä, Jumalan henkeä.

• tode*

Isästä riippuvainen, tuo ruusu -vertaus on oikein sopiva kuvaamaan Jumalan henkeä. :)

• Inhottava realisti

"Pyhä Henki" on uskovaisten keksimä synonyymi sanaparille "Minun mielestäni".

• Tietoa P. H :stä

Eikös Mohikaani ja jaikal ole saanut oppinsa helluntalais lahkossa. Ei ihmekkään jos Pyhän Hengen oppikin on aivan Raamatussa ilmoitetun vastainen.

Pyhä Henki ei missään tapauksessa ole itsenäinen Jumalasta riippumaton Henki.
        Ja jos he sitä Jumalaksi kutsuvat on se suurinta Jumalan pilkkaa.
        On aivan yhtä paha se asia, pilkkaako Pyhää Henkeä tai Jumalaa, sillä Pyhä Henki on Jumalasta. Huom; ( Ei Jumala, vaan JumalaSTA ).

• tode*

"Pyhä Henki" on uskovaisten keksimä synonyymi sanaparille "Minun mielestäni"

Tuo taas on "Inhottavan realistin" ja muiden samalla tavalla uskovien uskomus.

• Hyvä Peku - Pyhä Henki toimii Jumalasta ja olisi vaikea kuvitella että Pyhä Henki ei tekisi Jumalan tahtoa - eikö vain - että Pyhä Henki olisi jokin erillinen voima jolla olisi oma tahtonsa ei siis voi olla totta, ei ainakaan niille jotka ymmärtävät että ainoastaan Jumalan tahdossa on iankaikkista elämää.

alex

• NäinSenKääntäisin

>>1.Moos. 1:2 Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä

• Kyllä Pyhä Henki on Raamatun mukaan persoona. Jo Raamatussa Pyhästä Hengestä käytetty "hän"-muoto kertoo tämän. Lisäksi Pyhällä Hengellä on persoonallisia ominaisuuksia. Persoonattomalla,elottomalla ei tälläisiä ominaisuuksia ole.

• Ei sulla Juhani ole kuitenkaan esittää Raamatusta kohtaa väitteesi tueksi, jotenka perättömäksihän se väite silloin menee.

• jaikal.se
        Pe.ku kirjoitti:

Ei sulla Juhani ole kuitenkaan esittää Raamatusta kohtaa väitteesi tueksi, jotenka perättömäksihän se väite silloin menee.

Juhani löytää Raamatustaan kymmeniä sellaisia jakeita.
        Mikä niistä riittäisi vakuuttamaan sinut Pyhän Hengen jumaluudesta ja persoonasta?

• Pyhä Henki lähtee Jumalasta ja kulkee luonnollisesti Jumalan tahdossa..

• Pe.ku kirjoitti:

Ei sulla Juhani ole kuitenkaan esittää Raamatusta kohtaa väitteesi tueksi, jotenka perättömäksihän se väite silloin menee.

Kyllähän niitä kohtia löytyy paljon. Pyhällä Hengellä on persoonallisia ominaisuuksia esim. Pyhä henki Puhuu (Apt.13:2,1.Tim.4:1,Hebr.3:7), Julistaa (Joh.16:14), Todistaa (Hebr.10:15,Room.8:16), Rukoilee (Room.8:26), Lähettää (Apt.13:4), Asettaa kaitsijoiksi (Apt.20:28), Jakaa (1.Kor 12:11), Estää (Apt.16:6), Ei salli (Apt.16:7), Tutkii (1.Kor.2:10), Osoittaa (Hebr.9:8), Voidaan saattaa murheelliseksi (Ef.4:30), Häntä voidaan yrittää pettää (Apt.5:3,4) ja Kiusata (Apt.5:9) (Lähde:Iso Raamatun tietosanakirja-2).

Eli jokainen ymmärtää ettei elotonta asiaa voi "kiusata,saattaa murheelliseksi tai pettää" eikä eloton asia "puhu,rukoile,julista,estä". Olisikin todella yliluonnollinen sellainen eloton asia. Tosiasiat kuitenkin tosiasioina.

• Kukaan ei sentään ollut Mohikaanin kanssa samaa mieltä hänen väitteestään, että Pyhällä Hengellä ei ole mitään tekemistä Jumalan kanssa.

• tode*

äläs nyt peku kehtaa kiusata Mohikaania. Kyllä hänen omasta PH -ketjustaan käy selville, että hän ajattelee Pyhästä Hengestäkin samalla tavalla, kuin muutkin protestantit.

• Jumala Pyhä Henki Jeesus = 'yksi kaikkien puolesta ja kaikki yhden puolesta'

• Niinpä joo, siinä on kaikki kolme toisiensa puolesta.

Mutta ihmistä ei siinä kolmikossa ole.

• Pe.ku kirjoitti:

Niinpä joo, siinä on kaikki kolme toisiensa puolesta.

Mutta ihmistä ei siinä kolmikossa ole.

"Mutta ihmistä ei siinä kolmikossa ole."

Juu, ei siinä ole ihmistä, on vain henkiä jotka jakaantuvat uskoville kunkin ymmärryksen mukaan. Jotkut korostavat Jumalan Henkeä, jotkut Pyhää Henkeä ja jotkut Jeesuksen verta voima-henkeä.

Kaikki henget ovat kuitenkin samassa pakassa. Usko on kun shakin peluuta: siirellään nappuloita (henkiä) niin kauan, että tulee vastaan shakki ja matti eli silloin ihminen uudestisyntyy.

• Jumala on näymätön ja salattu Jumala, jota kuolemattomuutensa, näkymättömyytensä ja rajattomuutensa tähden ei voida verrata mihinkään inhimilliseen olemukseen, kuten persoonaan, [Jes. 40:18,25; 46:5]

Apostolien teot 17
      29 "Koska me siis olemme Jumalan sukua, - e m m e - s a a
      l u u l l a, - e t t ä - j u m a l u u s - on - s a m a n k a l t a i n e n
      kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin - i n h i m i l l i s e n
      t a i t e e n - j a - a j a t u k s e n - k u v a i l e m a.
      30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus."

Jos jollakulla on persoonallisia ominaisuuksia, eivät ominaisuudet tee vielä persoonaa. Ja vaikka tekisivätkin, Jumala on paljon suurempi ja enempi kuin yksikään persoona!

Kristusta sanoo Raamattu "oikean käteni mieheksi", joten Kristuksessa oleminen on yhtä kuin Jumalan kädessä olemista.

Johannes 10
      29 "Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä."

• 2. Moos. 20:3

Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      265
      9995
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      192
      5704
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      167
      5284
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      75
      4911
    5. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      7
      3193
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      0
      2560
    7. Ootko sä nainen suuttunut

jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      212
      2479
    8. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      12
      2299
    9. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      355
      2049
    10. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      24
      1845
    Aihe